Mat, drikke og røyk DIY kroken for god mat & drikke

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.300
    Antall liker
    21
    Haavard skrev:
    Kalkun i leirgryte, fanden det var godt.
    Kjøttet ble så mørt at en kunne spise det uten tenner. Smeltet på tungen.
    Vi snakker om kalkunbryst, ikke hel kalkun 8)

    Håvard
    Yepp. Rømertoph er tingen. Nydelig med kylling også..Prøv en hel kylling med litt rotfrukter og snacks inni. Kjøttet detter av bena og deilige safter renner...
    Det får bli neste gang jeg er heime

    Sleiven
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.033
    Antall liker
    2.127
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Blainnabaill er en egen type baill. Mange slags baill :)
    Men hva er det, blainnaball?
    Der jeg kommer i fra, innerst i Sognefjorden, spiste vi ikke komler.
    Fikk smaken å det da jeg bodde i Haugesund. Fikk innført det hjemme hos mora mi også, desvere er det ikke diabetiker mat.

    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.033
    Antall liker
    2.127
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Sleiven skrev:
    Haavard skrev:
    Kalkun i leirgryte, fanden det var godt.
    Kjøttet ble så mørt at en kunne spise det uten tenner. Smeltet på tungen.
    Vi snakker om kalkunbryst, ikke hel kalkun 8)

    Håvard
    Yepp. Rømertoph er tingen. Nydelig med kylling også..Prøv en hel kylling med litt rotfrukter og snacks inni. Kjøttet detter av bena og deilige safter renner...
    Det får bli neste gang jeg er heime

    Sleiven
    Her gikk det i løk og kraft av buljong.
    Par timer i ovnen, enkelt og greit.
    Salat og ris til.

    Håvard
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Haavard skrev:
    Vidar P skrev:
    Blainnabaill er en egen type baill. Mange slags baill  :)
    Men hva er det, blainnaball?
    En spesialitet fra Kristiansund, og den vanligste baillen her; rik på fiskemat, det er fra blandete arter (i motsetning til f.eks sildbaill).

    Man bruker torsk, hyse, lyr, sei.... blandete fiskearter altså. Min favorittbaill iallefall, kjempegod rett!
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.033
    Antall liker
    2.127
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Haavard skrev:
    Vidar P skrev:
    Blainnabaill er en egen type baill. Mange slags baill :)
    Men hva er det, blainnaball?
    En spesialitet fra Kristiansund, og den vanligste baillen her; rik på fiskemat, det er fra blandete arter (i motsetning til f.eks sildbaill).

    Man bruker torsk, hyse, lyr, sei.... blandete fiskearter altså. Min favorittbaill iallefall, kjempegod rett!
    Høres godt ut.

    Håvard
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.759
    Antall liker
    8.068
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    nb skrev:
    Haavard skrev:
    Arve, er det tradisjon med komler i ditt området.
    Har skjønt at komler er tradisjonsmat på torsdag langs kysten i landet vårt, frå Møre i nord til Rogaland i sør.

    Håvard
    Det heter ball;)
    Det finnest massevis av variantar, ikkje minst når det gjeld namnet. Bestefaren min sa RASPABAILLJ, men det vanlege er å kalle retten for KLUBB. Når du kjem til Bergen, er det RASPEBALLER på dei fleste anstendige serveringsstadar torsdag og/eller fredag, så her er tradisjonen svært godt tufta. I Stavanger og på Jæren har eg ikkje høyrt anna enn KUMLER. På Sunnmøre og deromkring er det anten KLUBB, eller BAILLJ. Alternativet BAILLJ ME DØTT brukast mest som provokasjon på finare restaurantar i hovudstaden (DØTT; "dotten" er det kjøt/fleskestykket som er inni. Dette gjev god smak til klubben, men om det er rått, usalta sideflesk, vert det mykje for drygt for meg. Salta kan eg vere med på, men det er endå betre med fårekjøt. Min personlege favoritt er utan dott, og med kjøt ved sidan av i tillegg til bacon steikt sprøtt og saftig (vanskeleg kombinasjon om du ikkje snur det stadig vekk), saman med kokt kålrabi, helst av den søte sorten (som du får når kålrabien står ute med litt frost på seg, om enn utan å rotne, noko som er vanskeleg å kontrollere). Den eine av ungane mine har vore mykje på besøk hos onkelen sin ei periode då matvanane vart danna, så han forlangar sirup på. Andre skal ha smelta smør eller baconfeitt til. Tradisjonsmessig drikkast det gjerne surmjølk til, men det er ikkje eg glad i, i motsetnad til ungane.
    Småklubb kallast også SKEIDARAR, og trekkjast i ei mystisk mjølke-/buljongblanding. Dei er litt lausare i konsistensen. Artig, men eg likar best klubb av biljardkulestorleik, og som sagt utan dott. Klubb-sodet brukast somme stadar som saus, men det er kjedelege greier etter min smak.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.033
    Antall liker
    2.127
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    God morgen og takkar for igjen eit informativt svar.
    Enten det heiter baill eller komle, godt er det.
    Eg har lært og ete kumler utan dott med salta lammekjøtt og gjerne Vossafår til.
    Kokt kålrabi og gulerøtter som grønnsaker. Då eg budde i Haugesund og blei innført for denne retten, meinte kokken at eit glas surmjølk hørde til. Det smakte godt det, men eg greier meg godt med eit glas vatn.

    Over til noko anna eksotisk.
    Laurdagen er alltid satt av til og ete god mat her i huset. Men det må planleggast. I går gjekk planlegginga vekk til vask og rydding av hus, og kva gjer ein då. Eit kort blikk inn i krydderhylla og der stod tandoorikrydder. Kjøpte flatbiff av svin, kylling er ikkje å oppdrive om dagen, skar denne opp i passelege biffstykker. Surra kvart stykke inn med tandoorikrydder. Lot dei ligge litt medan eg lagde raita, indisk variant av tzatsiki. Raita innheld avsilt youghurt, steinsalt og agurk. Rasp agurk utan kjerne, bland med youghurt. Tilset steinsalt og eit dryss med chillipulser på toppen. Etterpå i kjøleskapet, medan du steiker biffen på alle sider i steikepanna. Kun kort tid, då biffen skal inn i steikeovnen på 200 grader og steikast ferdig der. Blir mørara der. Server ein god salat til og bruk raita som dressing. Ris om du vil, men eg greier meg godt uten. Nanbrød hadde sikkert også vært godt. Det eg gjer neste gong er vel å finne ein meir indiskinspirert salat.

    Håvard
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.759
    Antall liker
    8.068
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Inspirerande lesnad, og eg tek til å tenke på noko godt til middag. Problemet mitt er at eg lagar såpass mykje crossovermat at eg ikkje har nok fokus på utgangspunkta....indisk er spennande.

    Er det forresten nokon som har greidd å lage seg naanbrød på ein nokonlunde tilfredsstillande måte?
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.033
    Antall liker
    2.127
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Audiophile-Arve skrev:
    Inspirerande lesnad, og eg tek til å tenke på noko godt til middag. Problemet mitt er at eg lagar såpass mykje crossovermat at eg ikkje har nok fokus på utgangspunkta....indisk er spennande.

    Er det forresten nokon som har greidd å lage seg naanbrød på ein nokonlunde tilfredsstillande måte?
    Eg har ei oppskrift som fungerar.
    Problemet er at eg ikkje har ein ovn med steinsider som gjev 380 grader ;D
    Det er vel steikjetemparaturen du siktar til tenkjer eg.

    Håvard
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Indisk er godt, Haavard. Veldig godt! Et lite tips. Bruk frisk mynte og hvitløk i raitaien neste gang, i tillegg til agurken. Men da må du styre unna chillipulveret! Kanongodt, og ikke minst autentisk. Indisk salat? Tomater,rødløk, mynte og koriander. Dressing? En presset sitron, litt olivenolje, to fedd hvitløk.

    Og forresten, bruker du tandoorikrydder på noe, dryss frisk koriander over før du serverer. Digg!
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.033
    Antall liker
    2.127
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    impulse skrev:
    Indisk er godt, Haavard. Veldig godt! Et lite tips. Bruk frisk mynte og hvitløk i raitaien neste gang, i tillegg til agurken. Men da må du styre unna chillipulveret! Kanongodt, og ikke minst autentisk. Indisk salat? Tomater,rødløk, mynte og koriander. Dressing? En presset sitron, litt olivenolje, to fedd hvitløk.

    Og forresten, bruker du tandoorikrydder på noe, dryss frisk koriander over før du serverer. Digg!
    Takker. Enkelt og lite tid tok denne retten i går. Neste gang går jeg for dine salat, raita og dressing anbefalinger.

    Håvard
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.759
    Antall liker
    8.068
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Haavard skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    Inspirerande lesnad, og eg tek til å tenke på noko godt til middag. Problemet mitt er at eg lagar såpass mykje crossovermat at eg ikkje har nok fokus på utgangspunkta....indisk er spennande.

    Er det forresten nokon som har greidd å lage seg naanbrød på ein nokonlunde tilfredsstillande måte?
    Eg har ei oppskrift som fungerar.
    Problemet er at eg ikkje har ein ovn med steinsider som gjev 380 grader ;D
    Det er vel steikjetemparaturen du siktar til tenkjer eg.

    Håvard
    Nettopp! Eg såg nokre bakaromnar til sals i Portual, som eg kunne fått med heimatt om eg berre hadde hatt den store bilen med meg. Ikkje så skrekkeleg store, og minst like dekorative som utegrillane folk dyngar hagane sine ned med, innimellom alle hagenissane..., men altså 70 - 80 kg, trass alt. Det er snart like mykje som ein god platespelar.....
     
    N

    nb

    Gjest
    Det indiske kjøkken har mye godt (og er betydelig mer variert enn hva man kan få inntrykk av om man baserer seg på indiske restauranter i Norge). Mange "indiske" retter som er poppis er strengt tatt britiske, siden de er utviklet i England / tilpasset engelske restaurantgjester. Men godt er det åkke som.

    Ang nanbrød er jeg så heldig at det ligger to indiske restauranter rett rundt hjørnet, så det har jeg aldri vurdert å lage selv. De tåler godt å bli fryst også, så det er mulig å bunkre opp litt ved anledning om det er langt til nærmeste autentiske leverandør.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Her er vi på linje, nb. Naan er best kjøpt fra noen som kan og som har ovn til formålet. Frysing funker fint, og de fleste indiske restauranter er bare glade for en brødbestilling.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.759
    Antall liker
    8.068
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Vert litt langt til næraste indiske restaurant her frå Beste Vest, og eg må ta til takke med sånne vakuumpakka triste greier.
    Kjem til å vurdere ein portugisisk omn, ja. Men desse er eit heilt anna produkt, der du varmar opp omnen ved hjelp av å sprengfyre, og fjerne ved og oske når omnen er varm nok. Vert nok ikkje det beste å lage naan på. Såg framgongsmåten på TV eingong, og ein spesialomn er vel det einaste rette.
    Men det må vere litt plass på tomta til plen også......
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Blir matsjuk av alle gode tips her,er nettop ferdig med havregrynsfrukost så allt dette.

    Ei materfaring frå haust,var på fisketur og fekk ca 10stk smålyr og 5 makrell,trur det var rogn i begge.
    Huskar ikkje om det var rogna fra makrell eller lyren som blei kokt.

    Steikte lyren og makrellen,så kokte eg rogna med litt salt,som pålegg.
    Det var utruleg godt,nesten på hummarnivå.

    Har funne ei stor steinrøys i skauen,der skal det lages bål,og steike/koke noe kjøtt.
    Såg noken kara på tv,sogningar,som gjorde dette på ein støl.
    Dei hadde hjortekjøtt og fårekjøtt,varma opp stein og brukte lang tid på steikinga.
    Det frista å kopiere.

    Steikt and på kinarestaurang er min favoritt sålangt ang kjøpt mat.

    Mvh.
     
    N

    nb

    Gjest
    Biff med bernaise-saus.

    Bernaise-saus lages på følgende måte (nok til to-tre personer)

    0) Finn eventuelle poser fra Toro o.l. hvor det står Bernaise-saus på. Disse kastes i søpla. Det er kanskje en saus, men bernaise er det i alle fall ikke.

    1) Smelt ca 250 gram smør på svak varme slik at det hvite stoffet faller til bunns. Dette er klarnet smør og bunnfallet skal ikke brukes. Hold smøret småvarmt på laveste stille på platen. Det er mest kosher med usaltet smør, men siden sausen må saltes uansett skader det ikke å bruke 50/50 saltet/usaltet om lageret av usaltet smør ikke er av de største.

    2) Ha 1/2 dl hvitvinseddik, 1/2 dl vann, knuste (hvit)pepperkorn (8-12 stk i alle fall) og et par spiseskjeer hakket sjarlottløk (evt vanlig gul løk om du ikke har sjarlottløk) i en liten panne. Kok inn til litt under halvparten

    3) Hell over i en bolle, og sett denne over kokende vann. Bollen må IKKE være i kontakt med vannet. Ha i tre-fire eggeplommer og visp til du får et gult, tykt skum. Ta pannen av varmen, men la bollen fortsatt stå over vannbadet.

    4) Hell i litt og litt av det varme fettet. Pass på å få rørt inn alt før du ha i mer. Pass hele tiden på temperaturen, skiller sausen seg er det fort game over. Tar du vannbadet av varmen går det som regel bra.

    5) Smak til med salt, pepper, og estragon. Jeg liker også å bruke litt tabasco, worchestshire-saus og stekesky fra biffene.

    6) Hold varm til det andre er klart og server.

    Ting som er godt til biff og bernaise utover en blodrød vin er f.eks
    - stekte poteter
    - pommes frites
    - stekt paprika
    - maiskolbe
    - etc
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Den sauen så litt dau ut, der den ligger på en seng av kålrabistappe og garnert med en avkappa hestepxxk.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.942
    Antall liker
    4.379
    I dag hadde vi pannekaker med bacon til. Dessverre viste det seg at baconet var marinert i maple syrup. Typisk Texas! Det var ikke noe særlig. Her borte gjelder det å finlese varedeklarasjonen. Enkelte ting er smakstilsatt til det ugjenkjennelige.

    Vi var i Mexico i romjulen. Jeg har gått litt lei av mexicansk mat, men dette var en skikkelig opptur. Den mexicanske maten der smakte mye mindre mexicansk enn både i Norge og Houston. Fajitasene var helt vidunderlige. Krydret og marinert selvsagt, men det var betydelig mer smak av ekte kjøtt og grønnsaker enn det som er vanlig.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Et god måltid på rundt 5 minutter.

    Sett på en stekepanne med litt olje/smør
    Kutt hvalkjøtt i terninger
    Stek dem i et par minutter. Skal ikke mye til.
    Hiv i en boks med kokosmelk
    og noen spisesjeer med vindaloopaste. (Fåes i dagligvarebutikker og gode jallasjapper)
    En neve eller to med frosne brekkbønner
    Reduser en smule på full guffe 2 minutter mens du strimler en halv agurk
    Serveres i skåler med litt friske salatblader i bunn og agurkene på toppen.
    En klatt med rømme på topper er ikke dumt heller.

    (Har du noen kalde poteter fra i går er det ingenting i veien for å ha i dem med kjøttet. Men det er ikke nødvendig)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Nå er det masse ferskt hvalkjøtt å få tak i i Bergen.

    Var ute på Manger kai (Radøy) , der hvalfangerne fra Fedje har laget et utsalg.

    100kr kg for biff
    150kr kg for premium (utvalgte stykker fra unge dyr på rundt 800kg)

    80 for småstykker
    40 for grillkjøtt

    Kjøpte en kasse på 7kg med hvalbiff og noen stykker med premium for å teste disse.

    De har både ferskt og nedfrosset. Jeg hørte at de selger der til 3 aug, men spurte ikke på stedet.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Skal snart sette meg til bords med årets første jordbær for min del.

    Jordbær fra Lensvika, ingen over............
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jordbær er godt.

    Prøv å smelte noe hvis sjokolade i mikroen og dypp dem i dette til det dekker 3/4 eller så og kjøl det til sjokoladen stivner igjen. Kjapt å tilberede og en virkelig vinner.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Minner om at nå er det pakistansk mango å få i utvalgte butikker. :D

    Dette er er noen av det beste som finnes i frukt. De plukkes solmodne og har derfor relativt kort levetid, og er kun å så tak i på midt-sen sommer.

    Så stikk innom din lokale jallasjappe og kjøpe en kasse. Men se oppi den, og ikke kjøp dem hvis de er altfor lang kommet. For siden det er ferskvare så er det noen som prøver å selge unna de gamle først. Men ikke vær redd for å kjøpe dem selv om de ikke ser perfekte ut i skallet. De skal være godt modne og spises med en gang, men selvsagt ikke overmodne.

    Smaksmessig kan de ikke sammenlignes med de trevlete kipe mangoene i dagligvarebutikkene. Dette er en helt annen frukt, med en søthet, smak og konsistens som overgår det meste innen frukt.

    De er her NÅ, om noen uker er de borte. Bruk anledningen til å få en smaksopplevelse av de store!
     
    N

    nb

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Minner om at nå er det pakistansk mango å få i utvalgte butikker. :D

    Dette er er noen av det beste som finnes i frukt. De plukkes solmodne og har derfor relativt kort levetid, og er kun å så tak i på midt-sen sommer.

    Så stikk innom din lokale jallasjappe og kjøpe en kasse. Men se oppi den, og ikke kjøp dem hvis de er altfor lang kommet. For siden det er ferskvare så er det noen som prøver å selge unna de gamle først. Men ikke vær redd for å kjøpe dem selv om de ikke ser perfekte ut i skallet. De skal være godt modne og spises med en gang, men selvsagt ikke overmodne.

    Smaksmessig kan de ikke sammenlignes med de trevlete kipe mangoene i dagligvarebutikkene. Dette er en helt annen frukt, med en søthet, smak og konsistens som overgår det meste innen frukt.

    De er her NÅ, om noen uker er de borte. Bruk anledningen til å få en smaksopplevelse av de store!
    +52
     
    N

    nb

    Gjest
    I går lagde jeg nok en gang andeconfit - en fantastisk god og enkelt tilberedningsmåte for lår av and/kylling og også veldig godt å confitere lam.

    Gjorde som følger:

    Store, fete og gode andelår innkjøpt på harryhandel. Legges i pose sammen med store mengder knust pepper, rosmarin, timian, hvitløk og mye grovkornet salt. La stå å kose seg et døgn eller to i kjøleskapet. Ta ut lårene og skyll de godt og tørk med kjøkkenpapir.

    Legg lagvis i gryte sammen med hele hvitløksfedd, hele pepperkorn og lauberblad. Hell over ande- eller gåsefett til det dekker helt. La stå på svak varme noen timer - skal være så mørt at de nesten detter frahverandre. Ved servering brunes de raskt på sterk varm i panne for å få sprøtt skinn (fortrinnsvis etter å ha blitt varmet i ovn om de er kalde).

    Ande- eller gåsefett fås kjøpt i deliktassebutikker eller på velassorterte dagligvareforretninger. Det er temmelig dyrt, men det kan fryses og brukes om igjen mange ganger. Også fantastisk godt til å steke grønnsaker og annet i slikt fett.

    Det kan lønne seg å bruke et par lår til å skjere i mindre biter for å legge i hulrommene som blir mellom de hele andelårene, siden det er mye billigere å fylle volumet med kjøtt enn med fett. Når man først har startet confitproduksjonen er det en liten evighetsmaskin, du ender opp med med mer andefett enn du startet med. Pass også på at gryta / formen ikke er helt full - "fettstanden" øker litt under tilberedning og det er ikke stas å få varmt andefett utover hele komfyren eller ovnen.

    Servers f.eks på bønner kokt med tomat, rosmarin,timian, hvitløk og kyllingkraft eller med stekte potetbåter eller med endivesirup for den som vil eksperimentere litt.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.265
    Antall liker
    105.696
    Torget vurderinger
    23
    Gjestemedlem skrev:
    Minner om at nå er det pakistansk mango å få i utvalgte butikker. :D

    Dette er er noen av det beste som finnes i frukt. De plukkes solmodne og har derfor relativt kort levetid, og er kun å så tak i på midt-sen sommer.

    Så stikk innom din lokale jallasjappe og kjøpe en kasse. Men se oppi den, og ikke kjøp dem hvis de er altfor lang kommet. For siden det er ferskvare så er det noen som prøver å selge unna de gamle først. Men ikke vær redd for å kjøpe dem selv om de ikke ser perfekte ut i skallet. De skal være godt modne og spises med en gang, men selvsagt ikke overmodne.

    Smaksmessig kan de ikke sammenlignes med de trevlete kipe mangoene i dagligvarebutikkene. Dette er en helt annen frukt, med en søthet, smak og konsistens som overgår det meste innen frukt.

    De er her NÅ, om noen uker er de borte. Bruk anledningen til å få en smaksopplevelse av de store!
    Tiltredes!!

    Vanvittig saftig, søt og god - kun denne som er slik. Har ingen ting til felles med vanlig mango du kjøper på Ræva 1000 etc.

    Lag en god mango salsa, fantastisk til grillet fisk og blekksprut / akkar f.eks.


    Slukets egen mango salsa:

    2 stk. solmoden pakistansk mango
    2 store banan-sjalottløk
    1 vårløk (vanlig norsk middels stor)
    Fersk koriander
    I fersk chili, den lange typen, 10-12 cm.
    2-4 store hvitløksfedd, presses
    En god klunk topp olivenolje (f.eks. den spanske DAURO, kraftig smak og meget god gressaktig lukt)
    Nykvernet sort pepper, helst rett fra morter
    Havsalt for tilsmaking
    Saft fra 2-3 lime

    Skrell og del mangene i 1-2 cm. passe biter, sjalottløken finhakkes, samme med koriander og chili (uten frøene).
    Vårløken deles i to langsetter, deretter finsnittes på skrå til tynne fine strimler. Press hvitløk (etter foretrukken mengde) og bland sammen med limesaft. Så er det tid for nykvernet pepper og olivenolje. Bland alt forsiktig og med nennsom hånd!

    Kan godt stå noen timer før servering (da setter smakene seg godt) men ikke et absolutt must. Tilsmakes med havsalt/flaksalt ved servering. Bon Apetit!
     
    N

    nb

    Gjest
    En kjapp improvisert lunchrett i dag som faktisk ble meget bra... Scampi marinert i hvitløk, chili, fishsauce, østerssaus og olivenolje. Tørk bort marinaden, stek raskt på høy varme (kun to-tre minutter, de blir seige om de ligger for lenge). Over med resten av marinaden, inn med et par-tre finkuttede soltørkede tomater, en finhakket sjarlottløk og en dæsj limesaft. Til slutt en raus neve med firsk koriander. Hadde passet godt med vårløk til, men det hadde jeg ikke tilgjengelig i dag. Helte guffa over tagliatelle (halvparten av pastaen med spinat, derav grønn pasta...)
     

    Vedlegg

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.260
    Antall liker
    6.513
    Not-so-healthy-sunday.

    Pannekaker (hvetemel, litt sammalt fin rug, no-egg, soyamelk og rouge) med smeltet margarin og lønnesirup, servert med sterk svart kaffi. Noen ganger må man bare!
     
    N

    nb

    Gjest
    emokid skrev:
    Not-so-healthy-sunday.

    Pannekaker (hvetemel, litt sammalt fin rug, no-egg, soyamelk og rouge) med smeltet margarin og lønnesirup, servert med sterk svart kaffi. Noen ganger må man bare!
    Hva er rouge? Har barn med melkeallergi og intoleranse for egg, så må muligens snart prøve meg på pannekaker uten egg og melk. Noe spes å teke på når man lager dine pannekaker kontra "vanlige" pannekaker?
     

    sand19

    Medlem
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    41
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    så bra jeg kom over denne tråden. bra folk her kan mat også her.men noen her so har noen bra oppskrivft på biffstroganoff?
    har prøvd den på matprat men synes ikke den var så god.
    så vis noen har noen gode tips der. så er jeg intr.

    ole
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.260
    Antall liker
    6.513
    Mulig jeg brukte feil ord der, NB, men det er smeltet\frest smør eller margarin til det har fått en litt mørkere farge og nøtteaktig smak.

    Jeg brukte:

    3dl hvetemel
    1dl sammalt rug, fin (kan gjerne ta litt mer om du vil ha litt grovere, med 1 dl merker du ikke forskjell fra "vanlige"
    3ts No-egg (fås kjøpt på vellassorterte butikker i "allergihylla")
    Klype salt
    Klype bakebulver eller natron, kan skippes.

    Spe med soyamelk, gjerne Alpro Natural (den blå), til du har en tykk, fin røre. Jeg lager de tykke. Kan også lages tynne, selvfølgelig.

    Smelt en ss margarin i panna og ha det over i røra.

    Stek på middels\høy varme til de får en fin stekeskorpe.

    Ikke noe spesielt å tenke på, skal ha samme konsistens som "vanlig", og henger helt sammen som "vanlige" pannekaker. Tror ikke noen hadde kjent noen forskjell heller. Nydelig!
     
    N

    nb

    Gjest
    emokid skrev:
    ...

    Smelt en ss margarin i panna og ha det over i røra.
    ...
    Ok, takker. Får prøve det en gang, jeg må vel droppe margarinen da - eller er margarin helt fri for melk? (Jeg bruker bare ordentlig smør selv, så margarinkunnskapene mine er ganske mangelfulle...)
     
    N

    nb

    Gjest
    ojs skrev:
    så bra jeg kom over denne tråden. bra folk her kan mat også her.men noen her so har noen bra oppskrivft på biffstroganoff?
    har prøvd den på matprat men synes ikke den var så god.
    så vis noen har noen gode tips der. så er jeg intr.
    Den har ingen fundamentale feil så langt jeg kan se. Har du brukt ordentlig kjøttkraft? Har du prøvd å bruke mye mer krydder? Siden det skal koke ville jeg også heller prøvd med Crème Fraiche enn rømme siden CF egener seg beder til koking. De få gangene jeg har laget stroganoff har jeg brukt godt biffkjøtt og passet på at det ikke blir for mye varmebehandlet. Magert kjøtt blir lett veldig tørt om det får for mye juling. Jeg ville også stekt soppen.

    Jeg bruker også å ha i litt paprikapulver når kjøttet stekes, men det er muligens ikke helt kosher i Stroganoff-verdenen. Og så har jeg på noen kuttede friske blader persille når det er ferdig.
     

    sand19

    Medlem
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    41
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    jeg har ikke brukt noe kjøttkraft. har stekt litt og litt kjøtt og kokt det ut med litt vann. hvordan kjøttkraft burde men kjøpe? å hvor får man kjøpt noe? liker heller ikke sopp så har sløyfet dette. men heller ikke brukt paprika pulver heller. får vel prøve dette også.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.260
    Antall liker
    6.513
    nb skrev:
    emokid skrev:
    ...

    Smelt en ss margarin i panna og ha det over i røra.
    ...
    Ok, takker. Får prøve det en gang, jeg må vel droppe margarinen da - eller er margarin helt fri for melk? (Jeg bruker bare ordentlig smør selv, så margarinkunnskapene mine er ganske mangelfulle...)
    Kjøp Nutana margarin på helsekost\velassortert kolonial, eller den blå pakka med melange. Uten melk.

    De andre melangene er spedt med melkepulver og er noe herk.
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    emokid skrev:
    nb skrev:
    emokid skrev:
    ...

    Smelt en ss margarin i panna og ha det over i røra.
    ...
    Ok, takker. Får prøve det en gang, jeg må vel droppe margarinen da - eller er margarin helt fri for melk? (Jeg bruker bare ordentlig smør selv, så margarinkunnskapene mine er ganske mangelfulle...)
    Kjøp Nutana margarin på helsekost\velassortert kolonial, eller den blå pakka med melange. Uten melk.

    De andre melangene er spedt med melkepulver og er noe herk.
    Melange er generelt noe herk. Bruk smør!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn