Mat, drikke og røyk DIY kroken for god mat & drikke

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    nb skrev:
    emokid skrev:
    Not-so-healthy-sunday.

    Pannekaker (hvetemel, litt sammalt fin rug, no-egg, soyamelk og rouge) med smeltet margarin og lønnesirup, servert med sterk svart kaffi. Noen ganger må man bare!
    Hva er rouge? Har barn med melkeallergi og intoleranse for egg, så må muligens snart prøve meg på pannekaker uten egg og melk. Noe spes å teke på når man lager dine pannekaker kontra "vanlige" pannekaker?
    Emokid mener selvsagt roux som rett og slett er en blanding av smør og mel som varmes opp. Roux er grunnbasen i f.eks sauce Béchamel
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.260
    Antall liker
    6.513
    Word, blanda litt her. Roux brukes jo også i store mengder i Gumbo, som står på testelista i nær fremtid.

    Hva er det "fine" ordet på bare smør som er smeltet?
     
    N

    nb

    Gjest
    wotg skrev:
    Melange er generelt noe herk. Bruk smør!
    Jeg er selvsagt enig, clouet var dog at datteren min har melkeallergi, så da var jeg litt interessert i de emokid-pannekakene. Og emokid har vel aldri vært kjent for å være kumelkens beste venn;)
     
    N

    nb

    Gjest
    ojs skrev:
    jeg har ikke brukt noe kjøttkraft. har stekt litt og litt kjøtt og kokt det ut med litt vann. hvordan kjøttkraft burde men kjøpe? å hvor får man kjøpt noe?
    Å koke ut stekepanna er en dårlig erstatning for ordentlig kjøttkraft. Jeg lager kraft selv, eller så kjøper jeg noen finske saker jeg ikke kommer på hva heter i farta, men fås konsentrert på literstore pappkartonger i ulike varianter (okse, kalv, kylling, vilt og fisk er vel det de har). Fås på velassorterte dagligvarebutikker.

    Generelt så er det meste av buljonger og kraft altfor salt for å holde lenge etter å ha blitt åpnet, men de finske sakene er fine synest jeg. Holder bare et par-tre dager i kjølesap etter åpning,så jeg fryser i porjospakker a ca 2 dl til senere bruk.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.260
    Antall liker
    6.513
    Melange er herk ja, Nutana er aiii. Fri for transfett og tulleting man sper med for å tjene penger.
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    nb skrev:
    ojs skrev:
    jeg har ikke brukt noe kjøttkraft. har stekt litt og litt kjøtt og kokt det ut med litt vann. hvordan kjøttkraft burde men kjøpe? å hvor får man kjøpt noe?
    Å koke ut stekepanna er en dårlig erstatning for ordentlig kjøttkraft. Jeg lager kraft selv, eller så kjøper jeg noen finske saker jeg ikke kommer på hva heter i farta, men fås konsentrert på literstore pappkartonger i ulike varianter (okse, kalv, kylling, vilt og fisk er vel det de har). Fås på velassorterte dagligvarebutikker.

    Generelt så er det meste av buljonger og kraft altfor salt for å holde lenge etter å ha blitt åpnet, men de finske sakene er fine synest jeg. Holder bare et par-tre dager i kjølesap etter åpning,så jeg fryser i porjospakker a ca 2 dl til senere bruk.
    2 tips for perfekt kraft: trykkoker og en chinois.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.269
    Antall liker
    4.626
    Torget vurderinger
    1
    ojs skrev:
    ... har stekt litt og litt kjøtt og kokt det ut med litt vann. hvordan kjøttkraft burde men kjøpe? ...
    Til mange varianter av gryteretter og suser passer det utmerket å koke ut panna med en skvett mørkt maltøl (f.eks. bock). Bruk evt resten av ølet rett i gryta eller sausen.

    mvh
    KJ
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.269
    Antall liker
    4.626
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    KJ skrev:
    Bruk evt resten av ølet rett i gryta eller sausen.
    Hva med kokken da? Skal ikke han få en slant øl?
    Man trenger vanligvis ikke hel en kasse øl i gryta 8)

    Bare for å presisere med «resten» siktet jeg til «rezsten av flaska/boksen».

    mvh
    KJ
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Med kjærringen borte på ræk, var det bare far som skulle ha middag. Med ambisjoner om å gjennoppta et sunt levesett gikk man "berserk" på REMA. ( Har desverre ikke bedre alternativer her i bøgda! :-[ :'( )

    Dagens middag ble derfor ørretfilet innbakt i butterdeig med Norzola og Magerost som krydrende fyllstoff.

    En plate frossen og ferdiglaget butterdeig tines og kjevles ut til passende størrelse. En frossen ørretfillet, tines like lenge som butterdeigen, ca 20 min, litt salt og pepper og legges så på butterdeigen. Legg en tynn flis Norzola og rikelig med magerost oppå og rundt fileten. Brett butterdeigen rundt fisk og fyll så det blir en tett pakke. Stekes midt i stekeovnen i 20 minutter på 225 grader.

    Serveres med salatblader, paprikabiter, blomkålbiter og tomat som grøntsalat med en to tre "desjer" mager Kesam som dressing.

    Utrolig raskt å lage, smaker godt, og gir uhorvelig med "cred" som gourmet på jobb i morgen! ;D ;D
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Mørbrad av storfe lagd sous vide @ 59.5C i 1 1/2 time. Rødvinssjy, Fries ala Heston, sautert squash og aubergine og puree av grønne erter.
    bringebærterte til dessert.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    nb skrev:
    wotg skrev:
    Melange er generelt noe herk. Bruk smør!
    Jeg er selvsagt enig, clouet var dog at datteren min har melkeallergi, så da var jeg litt interessert i de emokid-pannekakene. Og emokid har vel aldri vært kjent for å være kumelkens beste venn;)
    Trigger smør melkeallergi?
     
    N

    nb

    Gjest
    65finger skrev:
    Trigger smør melkeallergi?
    Smør er jo laget av kumelk. Det hjelper som regel heller ikke å varmebehandle (melk i Norge er forsåvidt allerede pasteurisert). Det finnes sikkert ulike styrker av allergi, men smør er nok fy-fy. Generelt er det proteinene allergikere reagerer på, det finnes melkeerstatning med spaltede protenier for spedbarn og som melkesubstitutt ernæringsmessig, men det smaker fjøs. Og da mener jeg skikkelig fjøs, en av toppkandidatene for den verste matvare jeg har smakt.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    nb skrev:
    65finger skrev:
    Trigger smør melkeallergi?
    Smør er jo laget av kumelk. Det hjelper som regel heller ikke å varmebehandle (melk i Norge er forsåvidt allerede pasteurisert). Det finnes sikkert ulike styrker av allergi, men smør er nok fy-fy. Generelt er det proteinene allergikere reagerer på, det finnes melkeerstatning med spaltede protenier for spedbarn og som melkesubstitutt ernæringsmessig, men det smaker fjøs. Og da mener jeg skikkelig fjøs, en av toppkandidatene for den verste matvare jeg har smakt.
    Trodde prosessen med å lage smøret fjernet det allergifremkallende, mener jeg har lest det et eller annet sted. trigger ikke min milde allergi men det trenger ikke å bety noe.

    Edit: blandet det sammen med Laktoseintoleranse
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    65finger skrev:
    nb skrev:
    wotg skrev:
    Melange er generelt noe herk. Bruk smør!
    Jeg er selvsagt enig, clouet var dog at datteren min har melkeallergi, så da var jeg litt interessert i de emokid-pannekakene. Og emokid har vel aldri vært kjent for å være kumelkens beste venn;)
    Trigger smør melkeallergi?
    Melkeallergi eller laktoseallergi er noe vi møter daglig på jobben og for sikkerhets skyld så kutter vi ut smør også. Tror det er for å være safe, men man vet jo aldri.
    Allergi er jo veldig populært for tiden og jeg får de merkeligste request på jobben. Noen ganger må vi rett og slett bare servere tørre salatblad...
    Jeg tror ikke den lille smørkladden har noe å si, men som sagt; det er inn med allergier. Har ofte kunder med cøliaki som får helt panikk fordi de har glemt å si ifra og det ligger et par krutonger på cesarsalaten deres - da må den selvfølgelig sendes tilbake, brødet har jo rørt salaten og det 0.0000000001 miligramet med brødsmuler kan jo sende de inn i anafylaktisk sjokk ::)
     
    N

    nb

    Gjest
    65finger skrev:
    Trodde prosessen med å lage smøret fjernet det allergifremkallende, mener jeg har lest det et eller annet sted. trigger ikke min milde allergi men det trenger ikke å bety noe.

    Edit: blandet det sammen med Laktoseintoleranse
    Fra
    http://nhi.no/sykdommer/allergi/mat...-kostrad/kumelkprotein-kumelkallergi-826.html

    Mange sammensatte produkter/retter inneholder melkeprotein. Matvaren inneholder kumelkprotein hvis følgende betegnelser står oppført i ingredienslisten (alfabetisk rekkefølge):

    Creme fraiche, fløte, fløteis, kasein, kaseinat, kjernemelkpulver, laktalbumin, margarin, melk, melkeprotein, melkepulver, melketørrstoff, myse, mysepulver, ost, ostepulver, rømme, skummetmelkpulver, smør, tørrmelk, yoghurt, yoghurtpulver.


    Dvs alt som er laget av det som kommer ut jura på ei ku;) De aller, aller fleste vokser av seg melkeallergi, så er det kanskje en rimelig antagelse at voksne som er allergiske gjerne er det i betydelig svakere grad enn barn? De som er mest allergiske mot fisk f.eks kan ikke en gang være i samme rom som det blir tilberedt fisk eller sitte ved samme bord som noen som spiser fisk. Mens andre bare reagerer f.eks på hvit fisk, men ikke på rød fisk osv. De fleste allergier kommer nok i mange former og styrkegrader.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    ble litt sjokkert over dette
    Ordet smør brukes av mange feilaktig som betegnelse for margarinprodukter med animalsk, marint eller vegetabilsk fett og om blandingsprodukter. For å skille mellom de to produktkategoriene brukes da ofte betegnelsen «godt smør» om smør, mens smør alene ofte refererer til margarin. I markedsføring er det imidlertid forbudt å bruke betegnelsen «smør» om produkter som er basert på andre råvarer enn fløte. I Norge er forholdet mellom margarin- og smørforbruk 9 til 1.
    At det brukes så lite smør i forhold til noe så guffent som margarin er meg en gåte

    edit: sitat fra wikipedia
     
    N

    nb

    Gjest
    65finger skrev:
    At det brukes så lite smør i forhold til noe så guffent som margarin er meg en gåte
    Ja, det er et særdeles dårlig substitutt i følge min gane. I Quebeq var det faktisk inntil ganske nylig ulovlig å selge gul margarin, folk kunne jo i sin villfarelse tro at det var smør. Det var en lov etter mitt hjerte. Originalfargen på margarin er visstnok gråaktig.
     

    regina

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.11.2002
    Innlegg
    93
    Antall liker
    0
    Gjestemedlem skrev:
    OED skrev:
    Noen med DIY øl interesse her ?
    Har prøvd så smått med oppløftende resultater.

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,40890.0.html

    Kommer til å prøve ut flere varianter etterhvert. Er blitt drikkende, men har ikke fått helt dreisen ennå, og holder meg foreløpig til kits.
    Kit er vel helst som en nødløsning å regne. Skal ikke store egeninnsatsen til før du har både bedre og billigere.
    Leste gjennom tråden din og det var noen der som tydeligvis hadde litt peiling. Hjemmelaget øl kan måle seg med Nøgne Ø og Haandbryggeriet om det gjøres rett. Kanskje ikke så rart da både N og H har sitt utspring fra hjemmebryggermiljøet.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    OED skrev:
    Kit er vel helst som en nødløsning å regne. Skal ikke store egeninnsatsen til før du har både bedre og billigere.
    Leste gjennom tråden din og det var noen der som tydeligvis hadde litt peiling. Hjemmelaget øl kan måle seg med Nøgne Ø og Haandbryggeriet om det gjøres rett. Kanskje ikke så rart da både N og H har sitt utspring fra hjemmebryggermiljøet.
    Utvilsomt riktig. Å prøve å lage godt øl av kits er vel omtrent som å prøve å lage god mat av hermetikk. Men det er en start for å bli kjent med prosessene.
     

    regina

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.11.2002
    Innlegg
    93
    Antall liker
    0
    Absolutt, det å se, lukte og smake prosessene kan en lære mye av.
     
    N

    nb

    Gjest
    Årets ferske lam er konsumert. Lårstek. Saltet & pepret, brunet på grillen, smurte deretter på en blanding av rosmarin, persille, strøkavring, olivenolje og hvitløk før steking. Inni stekeovnen til kjerneteperatur 59 grader, Til slutt kjapt under grillen etter å ha hatt på litt finrevet parmesan. Hvile et kvarters tid.

    Puré på pastinakk og persillerot

    Gulrøtter og sellerirot lett stekt i andefett og glasert i honning.

    Saus på worchestshire-saus, soyasaus, sennep, olivenolje, sitronsaft og brunet smør krydret med fersk rosmarin og pepper.

    Godt som faen, selvsagt.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Vi er ikke alltid på linje hva lyd angår, nb. Det får være som det er. For i denne tråden er jaggu ikke vanskelig å være enig med deg. At dette er godt som faen skal du få meg til å tro! ;D
     
    N

    nb

    Gjest
    impulse skrev:
    Vi er ikke alltid på linje hva lyd angår, nb. Det får være som det er. For i denne tråden er jaggu ikke vanskelig å være enig med deg. At dette er godt som faen skal du få meg til å tro! ;D
    ;)

    Sausen er rappet fra en kokebok av Eyvind Hellstrøm, den er veldig god og tar ca fem minutter å lage ferdig. Det kan jo diskuteres om det er nødvendig å kødde med lam utover kanskje å gi det et hint av rosmarin og hvitløk (og salt/pepper) men jeg syenst den krydderguffen og parmesan-lokket jeg har på er veldig godt. Visstnok slik de gjør i Provence og deromkring. Er selvsagt også godt å ha grønnsaker liggende under steken for å bli smakssatt av godsakene som drypper ned under steking, men jeg synest det funker bra med rotgrønnsaker svært al dente (dvs ganske lite varmebehandlet) om de er smaksrike i seg selv.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Årets Lofotlam er prøvekjørt, neeesten etter samme fremgangsmåte som det nb gjør rede for. Fabelaktig, rett og slett! En 2005 Brolio i glasset, gjorde også sitt til.. ;D

    Nå er lutefisksesongen snart her også....

    mvh. VilhelmW
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Det slår meg at et kulinarisk og digert julebord med Hfs-folk fort kunne bidratt med fantastisk mat og en stor grad av forbrødring. Kanskje det er akkurat det vi trenger! Hører du, høvding? tar du regninga? ;D ;D ;D
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.265
    Antall liker
    105.696
    Torget vurderinger
    23
    Rart hvordan skribentenes låvedør-svære kjefter alltid forstummes når regningen dukker opp.. 8)
     
    N

    nb

    Gjest
    Indrefilet av reinsdyr med rotgrønnsakpurré og saus på viltkraft, ripsgele, rødvin og smør. Stekte kantareller til også. Forsåvidt veldig godt, men det slo meg at lammelår til 99 kroner kiloen smaker bedre enn indrefilet av reinsdyr til 450 kroner kiloen.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Prøvde Australsk "kobe" biff til 1899kr kg!! på lørdag. Veldig godt kjøtt men latterlig dyrt og ikke verdt 1400 mer per kg enn f.eks angus fra skottland. Blir med det ene forsøket.
     
    N

    nb

    Gjest
    65finger skrev:
    Prøvde Australsk "kobe" biff til 1899kr kg!! på lørdag. Veldig godt kjøtt men latterlig dyrt og ikke verdt 1400 mer per kg enn f.eks angus fra skottland. Blir med det ene forsøket.
    Ja, de 1400 kronene spart kan f.eks brukes til noe toppklasse blodrødt fra Bordeaux til å skylle ned angusen med. En no-brainer.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    nb skrev:
    65finger skrev:
    Prøvde Australsk "kobe" biff til 1899kr kg!! på lørdag. Veldig godt kjøtt men latterlig dyrt og ikke verdt 1400 mer per kg enn f.eks angus fra skottland. Blir med det ene forsøket.
    Ja, de 1400 kronene spart kan f.eks brukes til noe toppklasse blodrødt fra Bordeaux til å skylle ned angusen med. En no-brainer.
    helt klart!
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.942
    Antall liker
    4.379
    nb skrev:
    Indrefilet av reinsdyr med rotgrønnsakpurré og saus på viltkraft, ripsgele, rødvin og smør. Stekte kantareller til også. Forsåvidt veldig godt, men det slo meg at lammelår til 99 kroner kiloen smaker bedre enn indrefilet av reinsdyr til 450 kroner kiloen.
    Hvis folk i Norge hadde visst hvor fantastisk mye lammekjøttet er subsidiert med så hadde de kanskje vært bedre i stand til å verdsette smaken. ;) Smak og mørhet er jo bare helt fantastisk.

    Her i Houston er det ikke mulig å få tak i noe slags kjøtt som kommer i nærheten av norsk lam. I hvert fall ikke i de butikkene vi har innenfor 10 mile radius. Her borte går det stort sett i svin, kylling og okse. Angus og US prime er bra det, men okse er nå engang bare okse (eller Q). Og når det er mørt nok og rent nok så er det ikke så mye mer å hente, synes jeg. Skikkelig lammekjøtt er IMO i en helt annen liga, gastronomisk sett.

    Vi kjøper en del lammekjøtt her borte og priser oss lykkelig hver gang smaken har litt av den norske lammesmaken.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn