Dobbel ABX Blindtest arrangert!

Tror du vi hørt forskjell på to signalkabler?

• Ja

Stemmer: 0 0.0%
  • Vet ikke

Stemmer: 0 0.0%

• Totalt antall stemmer
    1

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• N

nb

Gjest
    Hehe... denne er litt morsom.

Ivar Løkken L&B 2/2000 direktesitat fra leserbrev:
    "Flott å se at dere endelig tar kabler på alvor! En kabel er en tapskomponent som i likhet med alle andre påvirker det elektriske signalet. Dette er fysisk, målbart og hørbart. Kabler er ikke magi."
    Det er faktisk lov å endre mening når man blir konfrontert med kunnskap og empiri. HiFi hadde kommet et langt steg videre og folk hadde brukt mindre penger på tull og kosmetikk om flere enn Løkken hadde innsett det. Akkurat det du tar opp der har vært diskutert ca 500 ganger tidligere.

Edit: Ikke helt sikker på om du nevnte det kun som et kuriosa eller om du mente det var sært at kandidat Løkken hadde endret standpunkt;)

L

Lydtekniker

Gjest
    All honnør til deg og gutta, Trompetnerd! Takk for interessante innlegg og betraktninger, lykke til videre med musikerkarrieren!

Vedlegg

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    894
    Det er faktisk lov å endre mening når man blir konfrontert med kunnskap og empiri. HiFi hadde kommet et langt steg videre og folk hadde brukt mindre penger på tull og kosmetikk om flere enn Løkken hadde innsett det. Akkurat det du tar opp der har vært diskutert ca 500 ganger tidligere.
    Ja, helt klart. Har selv endret meninger; for 4 år siden ble sølvkablene byttet ut med en 3 meter lang Clas Ohlson-signalkabel. Kanskje du finner noe lignende om du leter i "historikken" min også,- poenget er at det er til å dra på smilebåndet av. Har ingen problemer med hånlig kritikk fra andre for tidligere investeringer og overbevisninger,- må le litt av meg selv når det sees tilbake i tid.

Løkken virker stødig nok til å oppfatte dette som en "kuriositet" eller morsomhet,- det var ihvertfall det som var poenget.

Strålende fornøyd med Clas Ohlson kabelen forøvrig,- i så måte hele anlegget tross det er det mest enkle og rimeligste noensinne.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Bra jobba gutter! Nå har dere hvertfall lagt lista på hvordan en ABX blindtest kan utføres, så får vi se hva andre følger opp med. ;)

Syns da heller ikke at 9 av 13 riktige er så gærnt, som en av deltakerne presterte.

Men for å få et godkjent resultat, hvor stor må rikitgprosenten være for at det skal være godkjent?

Vedlegg

N

nb

Gjest
    Ja, helt klart. Har selv endret meninger; for 4 år siden ble sølvkablene byttet ut med en 3 meter lang Clas Ohlson-signalkabel. Kanskje du finner noe lignende om du leter i "historikken" min også,- poenget er at det er til å dra på smilebåndet av. Har ingen problemer med hånlig kritikk fra andre for tidligere investeringer og overbevisninger,- må le litt av meg selv når det sees tilbake i tid.

Løkken virker stødig nok til å oppfatte dette som en "kuriositet" eller morsomhet,- det var ihvertfall det som var poenget.

Strålende fornøyd med Clas Ohlson kabelen forøvrig,- i så måte hele anlegget tross det er det mest enkle og rimeligste noensinne.
    Flotte greier, da var det ikke det evige poenget som nok en gang kom opp. Kjører selv Clas over mesteparten av linjen, med unntak av digitalledningen min fra Prolyd som jeg kjøpte samtidig med DACen min.

Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    435
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har kjørt tester med enda flere byttinger, kabelskifter som ikke skjønner et dugg ;) av hifi og 5 i panelet. Vi klarte over 90% riktig i snitt. Jeg har sagt at jeg ikke gidder poste disse da det KUN blir kverulering og faenskap over hele linja. Hadde Trompetnerd kommet frem til det så ville jeg sett formelballettet :eek: Orker ikke tenke tanken på det en gang................................

styx

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Antall liker
    3
    Jeg hoppet fra taket på huset mitt her om dagen og bommet på bakken, så jeg fløy faktisk i løse lufta i over et minutt! Naboen filmet det, men jeg gidder ikke vise dere ;D

L

Lydtekniker

Gjest
    Har du lest HHGTTG nå, Styx? ;)

Eller synes jeg det er litt festlig med alle disse hifi-ignorante hustruene som umiddelbart detekterer forskjeller ved komponentbytter :)

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Syns da heller ikke at 9 av 13 riktige er så gærnt, som en av deltakerne presterte.
    En slik test begynner med antagelsen av at deltageren bare gjetter, altså at han har 50% sjanse for å få riktig svar. Og så spør man: Hva er sjansen for 9 av 13 riktige når med 50% sjanse for riktig svar? Statistikere finner denne sannsynligheten utifra den såkalte binomiale fordelingen. Nå har jeg ikke muligheten til å regne dette ut akkurat nå, men det er en betydelig sannsynlighet for at en serie gjetninger skal gi 9 riktige av 13, i alle fall en sannsynlighet som ligger godt innenfor de grensene som brukes i vitenskaplige tester. Nå henger det hele altså på hvor man vil legge denne grensen. Dette er det man ofte hører omtalt som signifikans, og det er et tall som testeren har bestemt på forhånd, ofte brukes 5% i naturvitenskaplige tester, altså at man antar at det ikke er tilfeldighetenes spill dersom det er mindre enn 5% sjanse for at tilfeldighetene skal gi det resultatet som er observert, i dette tilfellet 9 av 13.

Nå er riktignok 3 deltakere i minste laget for å virkelig gi solid eksperimentell bakgrunn, variansen blir jo skyhøy i dette tifellet, og det kan kanskje være et halmstrå å klynge seg til for enkelte.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    894
    Flotte greier, da var det ikke det evige poenget som nok en gang kom opp. Kjører selv Clas over mesteparten av linjen, med unntak av digitalledningen min fra Prolyd som jeg kjøpte samtidig med DACen min.
    Supert,- la merke til editen din også. Og har denne vært oppe før, forstås "velkommen etter"-merknaden din.

Clas gav følger like dem i signaturen din; mange CDer og en stadig økende vinylsamling. Langt mer interessant !

N

nb

Gjest
    Sannsynligheten for at en person tar 9 eller flere riktige av 13 forsøk er er ca 13%. Sannsynligheten for at 1 av 3 har 9 eller flere riktige er ca 35%.

(litt ustø i statistikken her... correct me if I'm wrong).

B

brand-x

Gjest
    Nå har jeg sittet på sidelinjen og observert, og må vel si jeg ble imponert over ærligheten til trådstarter og kolegiatet. Overaskelsen var vel deg snickers-is, du virker jo "litt" vinglete og det er mer enn overraskende i og med att du representerer en bransje som helst ikke svelger noen kameler overhodet.. Du tenderer jo til fakta og målbare verifiseringer stort sett ved alle tråder, så hva var som skjedde denne gang som gjorde deg til "troende" ? Bidraget mitt til blindtester er att jeg vet det er utført blindtester med fiktive prisklasser og "brand" der kun en kabel er brukt og det blant panelet er blitt påstått tildels store forskjeller..

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Er det mulig å offentligjøre hvilke kabelbytte dere var enige om i de tilfellene dere hørte forskjell?
    (håper spm. mitt blir forstått. Ble litt kronglat ;))

Kvasar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2006
    Antall liker
    0
    Tror vi har spart

Jeg benytter anledningen til å takke for meg på forumet! (selv om jeg skal forsvare testen i denne tråden)
    Bestemte meg før jul at blindtesten skulle være det siste bidraget mitt.
    Nå har jeg kjøpt meg anlegg jeg trives med og det er på tide å igjen bare konsentrere seg om musikken.

Takk for gode råd og god underholdning! ;D ;D ;D
    Nei Nei Nei ikke forlat oss :'(

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Hehe... denne er litt morsom.

Ivar Løkken L&B 2/2000 direktesitat fra leserbrev:
    "Flott å se at dere endelig tar kabler på alvor! En kabel er en tapskomponent som i likhet med alle andre påvirker det elektriske signalet. Dette er fysisk, målbart og hørbart. Kabler er ikke magi."
    Man lærer så lenge man lever. Jeg har hatt flere dyre kabler i eie enn mange; Audioquest Diamond, Tara Labs Air-1, Renaissance, Cardas +++ og var hellig overbevist om virkningen. Hørte det gjorde jeg også. Og elektronikkunnskapene var det så som så med på den tiden. Etterhvert som divergensen mellom kunnskap og tro vokste gjorde jeg endel forsøk, noen ikke så fjerne fra det som her er presentert, og sakte, men sikkert gikk det opp for meg at det hele egentlig var selvbedrag. Og, som nevnt, at kabelpusherne lo hele veien til banken, med studielånet mitt under armen. Med den erkjennelsen mistet jeg også evnen til å "høre" dyre kablers uovertruffenhet, jeg solgte hele spaghettiklysa og kjøpte CDer for pengene. Den beste omplassering av hifi-midler jeg noen gang har gjort, ved siden av oppdagelsen av "Duelunds univers" (fred være med den ærede guru). Respekten for Noel Lee og andre Ferrari-kjørende kvakksalvere er nå lik null.

Kaster du mynt og kron i tre serier på 13, er det over 1/3 sannsynlighet for at du får 9 like i én av dem. Det er laaaangt innenfor rammene av tilfeldige utslag.

Men for å få et godkjent resultat, hvor stor må rikitgprosenten være for at det skal være godkjent?
    Ved ren gjetning er forventningsverdien 6.5, dvs ville 6-7-7 eller 6-6-7 vært det (mest) typiske resultatet hvis alle bare gjettet vilt. 6-7-9 heller ikke særlig usannsynlig. Typisk krav til konfidens i et slikt lite forsøk er 95%, dvs at det er mindre enn 5% sannsynlig at resultatet var et utslag av rene tilfeldigheter (flaks med gjettingen). Jeg har ikke kalkulator for hånden, men tipper at feks 9-9-9, eller i hvertfall 10-10-10 er innenfor.

Jeg har kjørt tester med enda flere byttinger, kabelskifter som ikke skjønner et dugg ;) av hifi og 5 i panelet. Vi klarte over 90% riktig i snitt. Jeg har sagt at jeg ikke gidder poste disse da det KUN blir kverulering og faenskap over hele linja. Hadde Trompetnerd kommet frem til det så ville jeg sett formelballettet :eek: Orker ikke tenke tanken på det en gang................................
    Hahaha, like morsomt hver gang. Ubetalelig.

michell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Antall liker
    558
    Bra for kabelpusherene da at ikke alle musikkelskere studerer elektronikk :D

S

smil

Gjest
    Sannsynligheten for at en person tar 9 eller flere riktige av 13 forsøk er er ca 13%. Sannsynligheten for at 1 av 3 har 9 eller flere riktige er ca 35%.

(litt ustø i statistikken her... correct me if I'm wrong).
    ja, 9 rette gir ein p-verdi på 13.34% (altså er det ingen grunn til å tru at denne personen faktisk høyrte forskjell på kablane).
    Sannsynlegheita for at ein eller fleire av dei tre personane har 9 eller fleire rette sjølv om det bare skyldes tilfeldigheter (dvs sannsynlegheita for å velga rett kabel er 50%) er på ganske nøyaktig 35%.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.024
    Torget vurderinger
    2
    Fra A til B kommer man like greit med Lada som BMW. Men av en eller annen grunn foretrekker jeg BMW.

Tenker jeg kommer til å bli fornøyd med mine nye huggormmønstrede kabler.

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Som jeg nevnte tidligere i tråden er 30 sek pr kabel for lite tid til at lyden setter seg mellom øra. Har vært med i mange kabeltester og vet dette av lang erfaring. Man ville få store problemer med å høre forskjell på forsterkere også med så kort tid pr forsterker. Hadde derfor små forventninger til resultat av testen, men litt spennende var det dog alikevel mens man ventet på resultatet.

O

omholt

Gjest
    Ja, 30 sek hørtes veldig lite ut. Tror det hadde blitt vanskelig å skille CD spillere på så liten tid.

Brianh

Bransjeaktør
    Ble medlem
    09.02.2005
    Antall liker
    37
    Torget vurderinger
    1
    Bra for kabelpusherene da at ikke alle musikkelskere studerer elektronikk :D
    Ja men trist for de musikkelskerene som gjør det...går glipp av mye godlyd ;)

michell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Antall liker
    558
    Ja men trist for de musikkelskerene som gjør det...går glipp av mye godlyd  ;)
    Har hatt godlyd i heimen i 25 år jeg for min del ;)

Et glass vin og riktig belysning og den riktige musikken gjør mer med lydopplevelsen en en noen sinne kan drømme om å oppleve med en kabel :D

michell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Antall liker
    558
    Som jeg nevnte  tidligere i tråden er 30 sek pr kabel for lite tid til at lyden setter seg mellom øra.
    Hmmm... Hvorfor har vi ikke sett denne innvendingen på theStigs formattest? Samplene hans er nøyaktig 30s...

N

nb

Gjest
    Hmmm... Hvorfor har vi ikke sett denne innvendingen på theStigs formattest? Samplene hans er nøyaktig 30s...
    Og den lille empirien som er referert i andre tråder tilsier at sannsynligheten for å detektere en forskjell øker jo kortere switchetiden er.

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    All honør til Trompetnerd :)
    på tide at noen omsatte teori til virkelighet.
    utfallet stemmer godt overens med mine egne erfaringer.
    La oss prøve med strømkabler neste gang ;D

Vedlegg

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    [quoauthor=nb link=board=hifi1;num=1152615359;start=125#144 date=07/12/06 klokken 21:54:57]

Og den lille empirien som er referert i andre tråder tilsier at sannsynligheten for å detektere en forskjell øker jo kortere switchetiden er. [/quote]

Kun 30 sekunders lytt og så 5 min switchetid ville bli vanskelig for hvem som helst uansett erfaring.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    341
    Restultatet var i antall riktige:

Soedal 9/13
    Tralltrall 7/13
    Trompetnerd 6/13

Det vil dessverre si et null resultat  :(

Det som var så rart var at jeg opplevde forskjell når jeg visste hva som spilte, og av og til var jeg helt sikker på X kabelen, mens det av og til var fordømt vanskelig å høre hvilken kabel det var. Likevel var det ingen sammenheng med resultatet.
    Resultatet er ingen bombe egentlig.

Det at man hører forskjell er et resultat av viten om hva som spiller og forventningene av det.

Jeg svarte for øvrig "nei" ;)

Ettersom noen allerede har antydet at 30 sekunder er for kort tid å teste på, så vil jeg oppfordre vedkommende, og flere med, å delta i en ABX test der hver kabel sitter i anlegget i 1 måned, der testen blir utført over tilsammen 2 år - altså 8 ABX tester av de samme to kablene. :D

Vidar

N

nb

Gjest
    Var kun en innvending mot det evinnelige "man må leve med kabelen over tid". Ingen ting tilsier at det er lettere å detektere reelle forskjeller da. Rask A/B switching er en grei øvelse for å se hvor lite forskjell det faktisk er på en del ting, det er i alle fall min mening.

Vedlegg

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Kom igjen da viking gi oss informasjon om hvilke kabler du testet og litt om resultatene. Det hadde jo vært interessant å se hvilke resultater DU fikk. Å komme med slik surmuling er jo ikke produktivt.

En tanke...
    Hva om vi fikk låne et av anleggene under høstens plazamesse, gjorde noen kabeltester og gikk og tok noen øl etterpå?
    kanskje respekten for hverandre hadde blitt styrket på den måten.

michell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Antall liker
    558
    La oss prøve med strømkabler neste gang  ;D
    ;D ;D

Men seriøst: Toslink mot RCA S/PDIF kunne vært en kjekk øvelse siden mange hevder at Toslink er ubrukelig i haifisammenheng. Svært enkelt å gjennomføre siden de fleste spillere og DACer har begge deler. Min spiller har, for dette formålet dessverre, ingen RCA-utgang. Og jeg savner den ikke...

Noen som tar ballen?

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Det er endel som allerede tar testen her som en fasit. Er dere så lite seriøse? Er skuffet over at en slik test er nok til at noen tar dette som en bekreftelse på at det ikke er forskjell på kabler. Har nevnt 30 s er for lite lyttetid før bytte. Det er nok flere faktorer som også ikke er tatt med her. Er enig med en tidligere som mente 30 s ville være kort tid også for å skille mange cd-spillere. Er helt sikker på at de fleste her inne på forumet ville hatt store problemer med en treffprosent opp mot 90% over flere forsøk med cd-spillere og noen få sekunder pr spiller.
    Ellers så kan jeg også kose meg med rimelige kabler, og er også enig med Løkken i at det for de fleste nok er en bedre innvestering å kjøpe plater enn kabler.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    341
    Er du sikker på at dette var en blindtest, eller nekter du å gi slipp på at det faktum at forskjellene er VELDIG mye mindre enn noen av oss liker å tro?

Slenger meg på wotg:
    Gi oss litt info om resultatet og hvilke utstyr og kabler som ble brukt - gjerne også hvordan testen i detalj foregikk.

PS! Jeg har fremdeles mye rom for at det faktisk er godt hørbare forskjeller på kabler, men hittil har jeg ikke klart å bekrefte om dette er sant.

Vidar

styx

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Antall liker
    3
    Det er endel som allerede tar testen her som en fasit. Er dere så lite seriøse? Er skuffet over at en slik test er nok til at noen tar dette som en bekreftelse på at det ikke er forskjell på kabler. Har nevnt 30 s er for lite lyttetid før bytte. Det er nok flere faktorer som også ikke er tatt med her. Er enig med en tidligere som mente 30 s ville være kort tid også for å skille mange cd-spillere. Er helt sikker på at de fleste her inne på forumet ville hatt store problemer med en treffprosent opp mot 90% over flere forsøk med cd-spillere og noen få sekunder pr spiller.
    Ellers så kan jeg også kose meg med rimelige kabler, og er også enig med Løkken i at det for de fleste nok er en bedre innvestering å kjøpe plater enn kabler.
    Hvor lenge burde de lyttet på hver kabel? Trompetnerd har jo tidligere i tråden sagt følgende:

Jeg har vært skeptisk til blindtest som testform, men meg ble ikke forvirret under testen som jeg hadde forventet, og jeg hadde en klar formening om hva jeg hørte gjennom hele testen.
    Jeg hørte en forskjell på klang, atakk og dynamikk når vi lyttet ublindt før testen. Den ene spilte mer åpent enn den andre rett og slett.
    Hvis testdeltakerne har blitt enige om at 30 sekunder og nok og mener å høre forskjell, hvorfor lytte lenger?

michell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Antall liker
    558
    Det er endel som allerede tar testen her som en fasit. Er dere så lite seriøse? Er skuffet over at en slik test er nok til at noen tar dette som en bekreftelse på at det ikke er forskjell på kabler.
    Det ER forskjell på kabler, ja. Men denne testen er jo vitterlig en god indikasjon på at en kabel til 20k er en elendig investering.

Til MM-PUer er det stor forskjell på kabler. Kabelens kapasitans er av stor betydning for PUens frekvensrespons. Men disse ulike kablene behøver heller ikke koste mer enn et par-tre hundre.

En dårlig kobberbasrt digitalkabel kan også endre lyden. Men hvem gidder å lage og selge dårlige digitalkabler når en helt vanlig videokabel gjør jobben?

Vel. Det finnes dårlige Toslink-kabler. Da oftest pga crappy plugger.

Og høyttalerkabler? Putter en 2x200W i en tynn lisse så høres jo det da ;)

Og hi-fi-nettkabler burde jeg ikke gidde å nevne. Hadde aldri hørt om det påfunnet før jeg tilfeldigvis dumpet borti dette forumet i fjor høst ;D

Edit: Det er forresten blitt helt stille på kabelforumet...

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Hvis testdeltakerne har blitt enige om at 30 sekunder og nok og mener å høre forskjell, hvorfor lytte lenger?
    Fordi jeg tror ikke det er mulig. Har sittet i uendelig mange lyttepaneler, uendelig mange timer, og jeg kjenner ingen som jeg tror hadde klart denne testen slik den ble gjort. Det gjelder også vel anerkjente testere i norske hifiblader som jeg har sittet sammen med i slike lyttepaneler. Ellers blir kabeldiskusjoner her på forumet oftest bare frustrerende. Er ikke klokka på forumet en time feil?

N

nb

Gjest
    Fordi jeg tror ikke det er mulig. Har sittet i uendelig mange lyttepaneler, uendelig mange timer, og jeg kjenner ingen som jeg tror hadde klart denne testen slik den ble gjort. Det gjelder også vel anerkjente testere i norske hifiblader som jeg har sittet sammen med i slike lyttepaneler. Ellers blir kabeldiskusjoner her på forumet oftest bare frustrerende. Er ikke klokka på forumet en time feil?
    Ja klokka på forumet er en del ute å sykle. Hvorfor er debattene så frustrerende? Fordi ikke alle er enige med deg?

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Ja klokka på forumet er en del ute å sykle. Hvorfor er debattene så frustrerende? Fordi ikke alle er enige med deg?
    Ja blandt annet derfor ;D

Det er forresten lett å måle forskjell på kabler eller kjenne forskjellen fysisk. Kopl opp en Krell 700 på et par Cervin Vega AL 1000 og vri på volumet skikkelig. Ikke vanskelig da å merke forskjell på en del kabler. Ved lydnivå der ting begynner å ramle ned fra hyllene merker du tydelig forskjell på vibrasjoner i sofaen med forskjellige kabler. Faktisk meget enkelt å merke forskjell.  

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Det er forresten lett å måle forskjell på kabler eller kjenne forskjellen fysisk. Kopl opp en Krell 700 på et par Cervin Vega AL 1000 og vri på volumet skikkelig. Ikke vanskelig da å merke forskjell på en del kabler. Ved lydnivå der ting begynner å ramle ned fra hyllene merker du tydelig forskjell på vibrasjoner i sofaen med forskjellige kabler. Faktisk meget enkelt å merke forskjell.  
    Hm? det høres merkelig ut, kan du utdype dette litt?
    Fatter ikke helt hva CV og Db har med dette å gjøre. Kabelen merker jo ikke om du spiller høyt eller lavt.

michell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Antall liker
    558
    Ikke nødvendigvis. Jeg får ting til å riste med mine 2x5W pluss en aktiv sub. Jeg tror høyttalerlissene skulle være skikelig tynne om noen klarte å høre forskjell på kabler på det anlegget. Men skal du forflytte litt effekt betyr nok kabelen en del. Men den trenger ikke koste 20k!!!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn