Hehe... denne er litt morsom.
Ivar Løkken L&B 2/2000 direktesitat fra leserbrev:
"Flott å se at dere endelig tar kabler på alvor! En kabel er en tapskomponent som i likhet med alle andre påvirker det elektriske signalet. Dette er fysisk, målbart og hørbart. Kabler er ikke magi."
Man lærer så lenge man lever. Jeg har hatt flere dyre kabler i eie enn mange; Audioquest Diamond, Tara Labs Air-1, Renaissance, Cardas +++ og var hellig overbevist om virkningen. Hørte det gjorde jeg også. Og elektronikkunnskapene var det så som så med på den tiden. Etterhvert som divergensen mellom kunnskap og tro vokste gjorde jeg endel forsøk, noen ikke så fjerne fra det som her er presentert, og sakte, men sikkert gikk det opp for meg at det hele egentlig var selvbedrag. Og, som nevnt, at kabelpusherne lo hele veien til banken, med studielånet mitt under armen. Med den erkjennelsen mistet jeg også evnen til å "høre" dyre kablers uovertruffenhet, jeg solgte hele spaghettiklysa og kjøpte CDer for pengene. Den beste omplassering av hifi-midler jeg noen gang har gjort, ved siden av oppdagelsen av "Duelunds univers" (fred være med den ærede guru). Respekten for Noel Lee og andre Ferrari-kjørende kvakksalvere er nå lik null.
Syns da heller ikke at 9 av 13 riktige er så gærnt, som en av deltakerne presterte.
Kaster du mynt og kron i tre serier på 13, er det over 1/3 sannsynlighet for at du får 9 like i én av dem. Det er laaaangt innenfor rammene av tilfeldige utslag.
Men for å få et godkjent resultat, hvor stor må rikitgprosenten være for at det skal være godkjent?
Ved ren gjetning er forventningsverdien 6.5, dvs ville 6-7-7 eller 6-6-7 vært det (mest) typiske resultatet hvis alle bare gjettet vilt. 6-7-9 heller ikke særlig usannsynlig. Typisk krav til konfidens i et slikt lite forsøk er 95%, dvs at det er mindre enn 5% sannsynlig at resultatet var et utslag av rene tilfeldigheter (flaks med gjettingen). Jeg har ikke kalkulator for hånden, men tipper at feks 9-9-9, eller i hvertfall 10-10-10 er innenfor.
Jeg har kjørt tester med enda flere byttinger, kabelskifter som ikke skjønner et dugg
av hifi og 5 i panelet. Vi klarte over 90% riktig i snitt. Jeg har sagt at jeg ikke gidder poste disse da det KUN blir kverulering og faenskap over hele linja. Hadde Trompetnerd kommet frem til det så ville jeg sett formelballettet
Orker ikke tenke tanken på det en gang................................
Hahaha, like morsomt hver gang. Ubetalelig.