Dobbel ABX Blindtest arrangert!

Tror du vi hørt forskjell på to signalkabler?

  • Ja

    Stemmer: 0 0.0%
  • Vet ikke

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    1

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • endrea

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.700
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen

    endrea

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.700
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Du kan tydligvis ikke lese. Eller har du ikke lest det som er skrevet i et av de tidligere innleggene mine. Der sier jeg at pris ikke har noen sammenheng med lydkvalitet. Der skal Paul hos PM Audio ha mye ros. Han lager meget gode kabler til en fornuftig pris. Og hadde du lest skikkelig så hadde du også fått med deg at jeg overhodet ikke har sagt at det ikke går an å lage en kabel til 10,- meteren. Jeg vil være deg stor takk skyldig hvis du kan hjelpe meg og påvise hvor jeg har sagt at det ikke går an å lage en kabel til 10,- meteren. Nok om det.
    Jeg skal være den første i køen til å kjøpe disse nye kablene hvis de gir meg et bedre resultat enn det jeg får med dagens kabler i oppsettet mitt. Jeg kan da selge de som jeg har, og forhåpentligvis sitte igjen med en del penger. Disse kunne jeg da bruke på CD'er som du i andre innlegg har foreslått.
    Problemet er vel heller det at den som lager disse kablene neppe er villig til å selge dem til den prisen som du og jeg helst ønsker oss.

    Endre
    Ja, hvorfor er det ikke slik. Jeg antar at du har tilgang til en vitenskapelig avhandlig som konkluderer med at alle kabler låter likt i alle oppsett, uavhengig av elektronikk  som de er brukt sammen med og oppbyggningen av kabelen. Som du sikkert har lest, er mine erfaringer basert ut fra det jeg hører.Du svarer ikke på det jeg spurte om. Du har neppe hørt alle mulige kabler som er lagd eller kan lages og selges for kr. 10,- pr. meter, allikevel fastslår du nærmest på et prinsipielt grunnlag at en god kabel må koste mye mer. Jeg spør igjen, litt mer med teskje: Hvorfor skal man ikke enkelt kunne lage en kabel til kr. 10,- pr. meter som er like god som hvilken som helst annen uansett pris?
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    Problemet når de færreste har muligheten til å teste skikkelige dyre kabler er at de da heller ikke får kunnskaper om hva disse kablene gjør med lyden. Velger disse personene å uttale seg om kabler på et generelt grunnlag, mener jeg at de ikke har nok kunnskap om temaet, og av den grunn burde holde seg for god til å gå ut og si at det finnes bare en sannhet, den som de selv mener er den riktige.

    Endre
    Jeg er redd for at du har rett i dette. Har selv hatt et par runder med virkelig dyre ht-kabler som i hvertfall fikk meg til å forandre mening om pris/kvalitet.

    Hvilke andre kriterier skulle en kabelprodusent bruke for å differensiere mellom en billig og en dyr kabel?
     
    B

    brand-x

    Gjest
    Endre askeland !

    jeg må få spørre deg om en ting i forbindelse med din overbevisning ? Ser du selv i svarene og begrunnelsen din hvorfor enkelte velger å sidestille det du tror og mener er fakta, med religion.. jeg mener ikke herved att du er oppslukt av din egen overbevisning men det kan virke som du er veldig nært.. Enkelte ganger når man omtaler "abstrakte" fenomen kan det lett identtifiseres som om man er hjernevasket av skryteblad og trossamfunnet hifi-media... Det siste kan sikkert oppfattes som ett slag under godtatt område. men slik er det ikke ment, jeg setter det på spissen for det med påståtte kabelendringer/påvirkninger er pr dags dato aldri blitt verifisert av noen uavhengige instanser heller ikke der elektronikk er hovedvirke.. har en god bekjent som jobber ved siemens (tyskland) som sitter på spisskompetanse også rettet mot N.A.S.A og tro meg de har så sære marginer og lav toleranse att ingen variabler slipper unna.. Vedkommende er middels opptatt av lydgjengivelse men overbevis han om att en kabel besitter kunstig inteligens ? jeg har prøvd....ikke fordi jeg tror på det i dag, men jeg gjorde og derfor har jeg i dag kabler for en pen slump penger.. Kunne gjerne vært brukt andre steder i lydkjeden men de er nå en gang der..

    mvh
    brand-x
     

    endrea

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.700
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Hei igjen

    Du som er opptatt av den vitenskapelige verden og forklaringer som den gir, du kjenner selvfølgelig til skinneffekten i en kabel. Dette er et kjent fenomen i fysikken. Jeg hadde det i hvertfall i mine timer i fysikk på Sjøkrigsskolen.
    Fenomenet er så enkelte at når du sender frekvenser gjennom en kabel, så vil høye frekvenser vandre i sentrum av lederen(tar utgangspunkt i en enkelt tråd), mens lave frekvenser vandrer i overflaten på lederen. Dette fenomenet gjør at mange sverger til solid core ledere i stedet for mange små ledere i en kabel. Dette fordi man da vil få gjennom større strømpulser ved bassfrekvenser. Dette er meget viktig for å kunne sette bass-membranene i bevegelse.
    Dette er et punkt som Nordost kabler er blitt kristisert for. Den manglende evnen til å levere nok strøm i krevende musikkstykker. Mange Nordost kabler blir omtalt som litt tynne i lyden og kanskje litt kalde. Jeg har selv eid og brukt Valhalla. Den er solgt. Det forteller vel sitt.
    Men tilbake til skinneffekten. Dette fenomentet burde kunne tilsi at konstruksjon av en kabel absolutt har betydning for hva som kommer ut av den. Er dette tilfelle, faller argumentasjonen om at alle kabler spiller likt sammen ???

    Endre

    Tja, Wikipedia har en del referanser http://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetism, og her er en lærebok i elektromagnetisme: http://farside.ph.utexas.edu/teaching/em/emcourse.pdf. For min del synes jeg psykologien er mye mer spennende. Der er placeboeffekten en god start: http://en.wikipedia.org/wiki/Placebo_effect.
     
    N

    nb

    Gjest
    Jeg er redd for at du har rett i dette. Har selv hatt et par runder med virkelig dyre ht-kabler som i hvertfall fikk meg til å forandre mening om pris/kvalitet.

    Hvilke andre kriterier skulle en kabelprodusent bruke for å differensiere mellom en billig og en dyr kabel?
    Sannsynligvis ingen. Problemet er at man, relativt instinktivt uavhengig av hvilket produkt det er, forbinder høy pris med høy kvalitet. Så trenger på ingen måte være tilfelle, det gjelder ikke kun kabler eller annet HiFi-utstyr for den saks skyld. For de fleste luksusprodukter betaler man primært for en følelse av eksklusivitet og markedsføringen av denne eksklusiviteten.
     

    endrea

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.700
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Hei

    Så vidt meg bekjent er det ikke påvist i den ene eller den andre retning om en kabel påvirker lyden eller om alle kabler låter likt. Her er vi 100% enige.
    Det som jeg ikke skjønner er hvorfor folk ikke klarer å lese innleggene mine der det tydelig står at den enkelte bør teste ut kabler selv og så bestemme seg for hva man skal mene om saken.
    De som mener at det ikke er forskjeld på kabler er heldige. De sparer mange penger.

    Endre

    Endre
    Endre askeland !

    jeg må få spørre deg om en ting i forbindelse med din overbevisning ? Ser du selv i svarene og begrunnelsen din hvorfor enkelte velger å sidestille det du tror og mener er fakta, med religion.. jeg mener ikke herved att du er oppslukt av din egen overbevisning men det kan virke som du er veldig nært.. Enkelte ganger når man omtaler "abstrakte" fenomen kan det lett identtifiseres som om man er hjernevasket av skryteblad og trossamfunnet hifi-media... Det siste kan sikkert oppfattes som ett slag under godtatt område. men slik er det ikke ment, jeg setter det på spissen for det med påståtte kabelendringer/påvirkninger er pr dags dato aldri blitt verifisert av noen uavhengige instanser heller ikke der elektronikk er hovedvirke.. har en god bekjent som jobber ved siemens (tyskland) som sitter på spisskompetanse også rettet mot N.A.S.A og tro meg de har så sære marginer og lav toleranse att ingen variabler slipper unna.. Vedkommende er middels opptatt av lydgjengivelse men overbevis han om att en kabel besitter kunstig inteligens ? jeg har prøvd....ikke fordi jeg tror på det i dag, men jeg gjorde og derfor har jeg i dag kabler for en pen slump penger.. Kunne gjerne vært brukt andre steder i lydkjeden men de er nå en gang der..

    mvh
    brand-x
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.294
    Antall liker
    550
    Hei igjen

    Du som er opptatt av den vitenskapelige verden og forklaringer som den gir, du kjenner selvfølgelig til skinneffekten i en kabel. Dette er et kjent fenomen i fysikken. Jeg hadde det i hvertfall i mine timer i fysikk på Sjøkrigsskolen.
    På tide å friske opp skolelærdommen kanskje ;)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Skin_effect

    En titt på den eksterne linken nederst på den sida er vel kanskje heller ikke helt bortkastet?
     

    Fush

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Innlegg
    1.868
    Antall liker
    1
    Denne dokumentasjonen gir ingen svar på det vi diskuterer. Det vet nok du også.

    Endre
    Kanskje ikke for deg, men for de som forsker på dette, er dette mer enn nok for å forklare hva som skjer i en kabel.
     

    endrea

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.700
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Flott link du kommer med.


    Du har rett at jeg husket litt feil, men bare litt. Prinsippet gjelder fortsatt at elektronene vil vandre med forskjellig dybde i lederen(ref formelen), og derfor er det bedre med en solid core leder som vil muliggjøre større strømgjennomgang. Solid core fordi dette gir større overflateareal som igjen gir større strømgjennomgang. Prinnsippet forteller meg fortsatt at oppbyggning av kabelen derfor logisk sett burde ha betydning.
    Takk for at du hjalp meg å få skinneffekten til å bli 100 % korrekt.

    Nb: w= 2 x (pi) x f,   der f er frekvensen

    Endre

    På tide å friske opp skolelærdommen kanskje ;)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Skin_effect

    En titt på den eksterne linken nederst på den sida er vel kanskje heller ikke helt bortkastet?
     

    styx

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Innlegg
    806
    Antall liker
    3
    Ikke for å putte ord i munnen på folk, men de fleste rasjonalistene her mener vel ikke nødvendigvis at det ikke er forskjell på noen kabler, men at eventuelle hørbare forskjeller også er målbare. Om skin-effekten hadde utartet seg som du sier og "slukt bass" hadde det vært klart målbart.

    Ifølge Wikipedia-artikkelen brukes ofte Litz-wire (flere tynne, isolerte ledere) i stedet for solid core for å redusere/eliminere skin-effekten. Er det feil?
     

    endrea

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.700
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    De fleste kabelprodusenter som jeg kjenner til bruker Solid core ledere fordi dette gir større overflateareal som igjen gir større strømgjennomgang.
    Tabellen under gir et godt eksempel på hvilke dybder frekvenser vandrer gjennom en kabel. Vi skjønner da lett hvorfor Solid core kabler er å foretrekke. Tabellen er hentet fra denne linken:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Skin_effect

    In a copper wire, the skin depth at various frequencies is shown below.

    frequency δ
    60 Hz 8.57 mm
    10 kHz 0.66 mm
    100 kHz 0.21 mm
    1 MHz 66 µm
    10 MHz 21 µm

    Endre
    Ikke for å putte ord i munnen på folk, men de fleste rasjonalistene her mener vel ikke nødvendigvis at det ikke er forskjell på noen kabler, men at eventuelle hørbare forskjeller også er målbare. Om skin-effekten hadde utartet seg som du sier og "slukt bass" hadde det vært klart målbart.

    Ifølge Wikipedia-artikkelen brukes ofte Litz-wire (flere tynne, isolerte ledere) i stedet for solid core for å redusere/eliminere skin-effekten. Er det feil?
     

    Terjeminator

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    139
    Antall liker
    0
    Skin-effekten er også forklart på tech-hjørnet(finn fram til skin-effekt).
    En multistranded kabel med ukomprimert kjerne vil normalt ha noe mindre skin-effekt enn en tilsvarende solid-core (men kan ha litt høyere DC-motstand)
    Med vanlige kabler bør ikke dette skal være noe tema i audio. Som jeg har fortalt før, på kabler til subsea-installasjoner overfører man full- duplex kommunikasjon i rimelig tøffe hastigheter samtidig som man overfører kraft på samme paret og på lengder opptil 40-50 km. Går så det suser og selv
    ikke her er skin-effekt tema
    P.S Litz-wire er klart å foretrekke framfor solid-core om man tenker skin-effekt
     

    endrea

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.700
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Som du sikker vet så ligger talen man overfører mellom 300Hz og 3000Hz, denne båndbredden blir gjerne overlagret en bærebølge som kan være på f.eks 2000kHz. Dette har overhodet ingen ting med overføring av et musikksignal gjennom en kabel i et stereo-oppsett. Her er kravene til overføringen uten tap mye større. Dette er faktisk noe av det jeg jobber med i min jobb.

    Endre
    Skin-effekten er også forklart på tech-hjørnet(finn fram til skin-effekt).
    En multistranded kabel med ukomprimert kjerne vil normalt ha noe mindre skin-effekt enn en tilsvarende solid-core (men kan ha litt høyere DC-motstand)
    Med vanlige kabler bør ikke  dette skal være noe tema i audio. Som jeg har fortalt  før, på kabler til subsea-installasjoner overfører man full- duplex kommunikasjon i rimelig tøffe hastigheter samtidig som man overfører kraft på samme paret og på lengder opptil 40-50 km. Går så det suser og selv
    ikke her er skin-effekt tema
    P.S Litz-wire er klart å foretrekke framfor solid-core om man tenker skin-effekt
     

    Terjeminator

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    139
    Antall liker
    0
    Som du sikker vet så ligger talen man overfører mellom 300Hz og 3000Hz, denne båndbredden blir gjerne overlagret en bærebølge som kan være på f.eks 2000kHz. Dette har overhodet ingen ting med overføring av et musikksignal gjennom en kabel i et stereo-oppsett. Her er kravene til overføringen uten tap mye større. Dette er faktisk noe av det jeg jobber med i min jobb.

    Endre
    Unnskyld, men jeg nevnte da ingenting om tale. Jeg snakker om bærebølgehastigheter valgfritt fra 15-100 kHz
    Og jeg våger den påstanden at overføring av real-time overvåking/sensor og styresignaler til installasjoner som produserer olje på opptil et par tusen meters dyp er litt mer krevende enn audio
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    Sannsynligvis ingen. Problemet er at man, relativt instinktivt uavhengig av hvilket produkt det er, forbinder høy pris med høy kvalitet. Så trenger på ingen måte være tilfelle, det gjelder ikke kun kabler eller annet HiFi-utstyr for den saks skyld. For de fleste luksusprodukter betaler man primært for en følelse av eksklusivitet og markedsføringen av denne eksklusiviteten.
    Dette er en vurdering du som kunder gjør. Det jeg prøver å si er: Hvilke kriterier bruker produsenten selv for å differensiere mellom forskjellige kabler som produseres, feks Nordost som nevnt over.

    Det er neppe nok å ta ledermaterialet i Red Dawn, pakke det inn i et nytt ytre, gange prisen med 10, og så kalle produktet Valhalla. Hvis dette var tilfelle ville salget av Valhalla vært nærmest null! (Noen hadde selvsagt kjøpt uansett, sånn er bare verden).

    Jeg er temmelig sikker på at R&D og produksjonskostnader for Valhalla er mye høyere enn feks Red Dawn, noe som gir seg utslag i en langt høyere utsalgspris. Jeg sier ikke at denne prisen er *riktig*, for mest sannsynlig er den alt for høy, alt tatt i betraktning, men Nordost mener selv at dette er den beste kabelen de kan lage pr dags dato.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.320
    Antall liker
    4.690
    Torget vurderinger
    1
    De fleste kabelprodusenter som jeg kjenner til bruker Solid core ledere fordi dette gir større overflateareal som igjen gir større strømgjennomgang. ...
    Jeg begynner å lure på om dine tekniske kunnskaper på området kan ha behov for litt oppfriskning.

    mvh
    KJ

    Som ikke har noen formell eller profesjonell teknisk bakgrunn.
     

    endrea

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.700
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Hei

    Jeg er ikke sikker på om du tror at man kan variere overføringshastigheten? Det kan man ikke. Overføring av elektromagnetiske bølger går kun med en hastighet. Lyset sin hastighet.
    Dette gjelder for all radiokommunikasjon.

    Endre
    Unnskyld, men jeg nevnte da ingenting om tale. Jeg snakker om bærebølgehastigheter valgfritt fra 15-100 kHz
    Og jeg våger den påstanden at overføring av real-time overvåking/sensor  og styresignaler til installasjoner som produserer olje på opptil et par tusen meters dyp er litt mer krevende enn audio
     

    endrea

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.700
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Det er lov å lure.

    Endre
    Jeg begynner å lure på om dine tekniske kunnskaper på området kan ha behov for litt oppfriskning.

    mvh
    KJ

    Som ikke har noen formell eller profesjonell teknisk bakgrunn.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    Kanskje ikke for deg, men for de som forsker på dette, er dette mer enn nok for å forklare hva som skjer i en kabel.
    Nix! Hvis du har rett i dette så kan hverken jeg eller andre høre forskjell på kabler. For å slippe dette ubehaglige faktum bortforklares det med placebo, humørsvingninger, bakrus . . . you name it.

    Forøvrig er en forsker en person som vet mye om veldig lite.
     

    endrea

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.700
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Kloke ord. Støttes 100%

    MVH
    Endre
    Nix! Hvis du har rett i dette så kan hverken jeg eller andre høre forskjell på kabler. For å slippe dette ubehaglige faktum bortforklares det med placebo, humørsvingninger, bakrus . . . you name it.

    Forøvrig er en forsker en person som vet mye om veldig lite.
     

    Terjeminator

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    139
    Antall liker
    0
    Hei

    Jeg er ikke sikker på om du tror at man kan variere overføringshastigheten? Det kan man ikke. Overføring av elektromagnetiske bølger går kun med en hastighet. Lyset sin hastighet.
    Dette gjelder for all radiokommunikasjon.

    Endre
    Nå er jeg ikke sikker på hva du mener ? Vi snakker da om kabler. Du kjenner naturligvis til sidebåndsmodulasjon ? Bithastigheten er som du vet en funksjon av b.l.a båndbredde ?
     

    endrea

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.700
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Hei Igjen

    Jeg tror du blander begrepene litt.

    Overføringshastigheten vil alltid være lysets hastighet.
    Som du sikkert vet så har du både øvre og nedre sidebånd. Som du sikkert vet så er det nøyaktig samme informasjon i begge sidebåndene. Derfor blir som oftes bare et sidebånd overført. Dette for å spare effekt på utgangstrinnet til senderen. A1A er typebetegnelsen når du sender begge sidebåndene pluss full bærebølge. Dette blir bare gjort ifm nødmeldinger. J3E som er mest vanlig er øvre sidebånd med redusert bærebølg. Ja jeg kjenner til sidebånd. Når du modulerer inn innformasjon på bærebølgen vil du alltid få sidebånd. Uten sidebånd, ingen informasjon.
    Båndbredden har ingen ting med overføringshastigheten å gjøre. Båndbredden har med mengden informasjon du kan overføre samtidig. Denne informasjonen vil bli overført med lysets hastighet. Altså: jo større båndbredde, jo mer informasjon kan du overføre samtidig.
    Det var dagens leksjon innenfor kommunikasjonsteori.

    MVH
    Endre
    Nå er jeg ikke sikker på hva du mener ? Vi snakker da  om kabler. Du kjenner naturligvis til sidebåndsmodulasjon ?  Bithastigheten er som du vet en funksjon av b.l.a båndbredde ?
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Hei

    Jeg er ikke sikker på om du tror at man kan variere overføringshastigheten? Det kan man ikke. Overføring av elektromagnetiske bølger går kun med en hastighet. Lyset sin hastighet.
    Dette gjelder for all radiokommunikasjon.

    Endre
    Usikker på om jeg forstår deg helt her. I følge "Understanding Physics", kap. 18.2 "Plane electromagnetic waves":

    "IF THE SOURCE of waves is a simple single-frequency generator, then the electromagnetic radiation will be monochromatic (omega and lambda fixed) as in the preceeding discussion. More complicated sources will produce a spectrum of wavelengths and, as we know from section 12.20 this can be considered as a superposition of monochromatic sinusoidal signals. In general the permittivity of a medium depends on frequency ,that is epsilon = epsilon(omega) and hence the wave speed is frequency dependent, v = v(omega). Thus the wave exhibits the phenomenon of dispersion - different frequency components travel at different speeds. In vacuum, however, all electromagnetic waves have the same speed:

    v->c = 1/sqrt(my0epsi0) = 299792458 m/s"

    Altså, forplantningshastigheten for elektromagnetiske bølger varierer som funksjon av materiale og frekvens. Å si at den altid er lik "lyshastigheten" blir feil fordi synlig lys og 20MHz HF kan utbre seg med vidt forskjellig hastighet i samme medie, og ingen av dem trengerå ha noe å gjøre med lysets hastighet i vakum (som er det vi normalt mener med "lyshastigheten)

    mvh
    knut


    mvh
    knut
     

    Vedlegg

    Terjeminator

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    139
    Antall liker
    0
    Hei Igjen

    Jeg tror du blander begrepene litt.

    Overføringshastigheten vil alltid være lysets hastighet.
    Som du sikkert vet så har du både øvre og nedre sidebånd. Som du sikkert vet så er det nøyaktig samme informasjon i begge sidebåndene. Derfor blir som oftes bare et sidebånd overført. Dette for å spare effekt på utgangstrinnet til senderen. A1A er typebetegnelsen når du sender begge sidebåndene pluss full bærebølge. Dette blir bare gjort ifm nødmeldinger. J3E som er mest vanlig er øvre sidebånd med redusert bærebølg. Ja jeg kjenner til sidebånd. Når du modulerer inn innformasjon på bærebølgen vil du alltid få sidebånd. Uten sidebånd, ingen informasjon.
    Båndbredden har ingen ting med overføringshastigheten å gjøre. Båndbredden har med mengden informasjon du kan overføre samtidig. Denne informasjonen vil bli overført med lysets hastighet. Altså: jo større båndbredde, jo mer informasjon kan du overføre samtidig.
    Det var dagens leksjon innenfor kommunikasjonsteori.

    MVH
    Endre

    Frisk opp Shannon.
    Vi diskuterer fremdeles ikke radiokommunikasjon. Du blander inn bølgeutbredelseshasigheten. Denne er aldri lysets hastighet i kabler ( ihvertfall ikke isolerte) Digital modulasjon f.eks ved FSK : Overføringshastighet (bit/sek) er proposjonal med modulasjonshastigheten
     

    endrea

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.700
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Ja, riktig. Lysets hastighet. Lysets hastighet i vakuum er en konstant hastighet c, som i dag er definert til:.
    c = 299 792 458 m/s.


    Endre
    Usikker på om jeg forstår deg helt her. I følge "Understanding Physics", kap. 18.2 "Plane electromagnetic waves":

    IF THE SOURCE of waves is a simple single-frequency generator, then the electromagnetic radiation will be monochromatic (omega and lambda fixed) as in the preceeding discussion. More complicated sources will produce a spectrum of wavelengths and, as we know from section 12.20 this can be considered as a superposition of monochromatic sinusoidal signals. In general the permittivity of a medium depends on frequency ,that is epsilon = epsilon(omega) and hence the wave speed is frequency dependent, v = v(omega). Thus the wave exhibits the phenomenon of dispersion - different frequency components travel at different speeds. In vacuum, however, all electromagnetic waves have the same speed:

    v->c = 1/sqrt(my0epsi0) = 299792458 m/s


    mvh
    knut
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Dette er en vurdering du som kunder gjør. Det jeg prøver å si er: Hvilke kriterier bruker produsenten selv for å differensiere mellom forskjellige kabler som produseres, feks Nordost som nevnt over.

    Det er neppe nok å ta ledermaterialet i Red Dawn, pakke det inn i et nytt ytre, gange prisen med 10, og så kalle produktet Valhalla. Hvis dette var tilfelle ville salget av Valhalla vært nærmest null! (Noen hadde selvsagt kjøpt uansett, sånn er bare verden).

    Jeg er temmelig sikker på at R&D og produksjonskostnader for Valhalla er mye høyere enn feks Red Dawn, noe som gir seg utslag i en langt høyere utsalgspris. Jeg sier ikke at denne prisen er *riktig*, for mest sannsynlig er den alt for høy, alt tatt i betraktning, men Nordost mener selv at dette er den beste kabelen de kan lage pr dags dato.
    Hvis du overfører hele argumentasjonsrekka di til kosmetikk-industrien...

    Er det aånn at aloe provitamin B5 ekstra representerer det ypperste av det forskningsavdelingen til Midelfart industrier får til? Hva er egentlig forholdet mellom markedsføringsutgifter og R&D utgifter innen kosmetikk?

    Hvis en rynkekrem til 500,- ikke gir færre rynker enn en til 50,- så ville ingen kjøpe den, derfo må den til 500,- være verdt penga?=)


    Jeg håper jegi kke fornærmer noen nå, men når vi først bruker markedsmekanismer som argument så må det være lov å nevne dette?

    -k
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Ja, riktig. Lysets hastighet. Lysets hastighet i vakuum er en konstant hastighet c, som i dag er definert til:.
    c = 299 792 458 m/s.
    Det er du som ikke skjønner det du leser.
    Dette har du nok ikke vært borte i før

    Endre
    Kan du da forklare meg følgende siden du er ekspert på temaet:
    Endre Askeland sa:
    Overføring av elektromagnetiske bølger går kun med en hastighet. Lyset sin hastighet.
    Dette gjelder for all radiokommunikasjon.
    Læreboka:
    In general the permittivity of a medium depends on frequency ,that is epsilon = epsilon(omega) and hence the wave speed is frequency dependent, v = v(omega). Thus the wave exhibits the phenomenon of dispersion - different frequency components travel at different speeds
    Du skjønner, det ser da helt tydelig ut for meg som at du påstar at fenomenet dspersjon ikke finnes?

    mvh
    Knut
     

    endrea

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.700
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Vi snakker da om overføring av elektromagnetiske bølger selv i en signalkabel i et stereo-oppsett. Nå er du på tynn is. Selv der er overføringshastigheten lysets hastighet.
    Påstår du at det ikke er elektromagnetiske bølger som blir overført analogt i signalkablene dine?

    Endre
    Frisk opp Shannon.
    Vi diskuterer fremdeles ikke radiokommunikasjon. Du blander inn bølgeutbredelseshasigheten. Denne er aldri lysets hastighet i kabler ( ihvertfall ikke isolerte) Digital modulasjon f.eks ved FSK : Overføringshastighet (bit/sek) er proposjonal med modulasjonshastigheten
     

    Terjeminator

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    139
    Antall liker
    0
    Vi snakker da om overføring av elektromagnetiske bølger selv i en signalkabel i et stereo-oppsett. Nå er du på tynn is. Selv der er overføringshastigheten lysets hastighet.
    Påstår du at det ikke er elektromagnetiske bølger som blir overført analogt i signalkablene dine?

    Endre

    Just for the record, jeg arbeider som kabelingeniør.
    Kan du få en bølge til å bevege seg i en isolert kabel med lysets hastighet, så lag for all del et paper på det

    Edit : Stikkord : Dielektrisitetskonstanten til isolasjonsmaterialet
     

    endrea

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.700
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Siden du med dette helt klart viser at du overhodet ikke kan noe om spredningen av elektromagnetiske bølger vil jeg tilby meg å ta kopier fra gamle lærebøker som jeg har om temaet og sende disse til deg. Kopiene vil være hentet fra Edmund Svanes, Radioteknikk, Høyfrekvens Del 1, utgitt av Universitetsforlaget. Eller du kan ta kontakt med Ivar Løkken og spørre han om hvilken fart elektromagnetiske bølger blir overført med i rommet.

    Endre
    Kan du da forklare meg følgende siden du er ekspert på temaet:


    Du skjønner, det ser da helt tydelig ut for meg som at du påstar at fenomenet dspersjon ikke finnes?

    mvh
    Knut
     

    Terjeminator

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    139
    Antall liker
    0
    Siden du med dette helt klart viser at du overhodet ikke kan noe om spredningen av elektromagnetiske bølger vil jeg tilby meg å ta kopier fra gamle lærebøker som jeg har om temaet og sende disse til deg. Kopiene vil være hentet fra Edmund Svanes, Radioteknikk, Høyfrekvens Del 1, utgitt av Universitetsforlaget. Eller du kan ta kontakt med Ivar Løkken og spørre han om hvilken fart elektromagnetiske bølger blir overført med i rommet.

    Endre
    Det er forskjell på bølger i vakum og bølger i en kabel

    http://www.audioholics.com/techtips/audioprinciples/interconnects/dielectricabsorptioncables2.php

    Har du erfaring med feilfinning på kabler v..h.a TDR ?
     
    B

    brand-x

    Gjest
    Hei igjen Erlend !

    Jeg forstod og leste det du skrev..
    Det at du mener hver enkelt bør teste for så å finne ut hva man mener er nettopp det jeg relaterer med tross-samfunn .. misforstå meg rett men abstrakte fenomen som omtales forskjellig etter hvem det er som bedømmer er det samme som med abstrakt kunst (bilder) ingenting konkret men opp til hver enkelt hvilke bilde man tegner i sitt eget hode.. Skjønner du hva jeg mener ? Hvis man leser kabeltester virker det som om det er elektronikk som beskrives.. det tegnes bilder av lydkarakteristikker som selv produsentene laterliggjør men er overlykkelig over på samme tid selvfølgelig.. hadde man derimot holdt beskrivelsene på ett litt mere forsiktig nivå hadde kanskje det hele hatt litt mere troverdighet..

    mvh
    brand-x
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Siden du med dette helt klart viser at du overhodet ikke kan noe om spredningen av elektromagnetiske bølger vil jeg tilby meg å ta kopier fra gamle lærebøker som jeg har om temaet og sende disse til deg. Kopiene vil være hentet fra Edmund Svanes, Radioteknikk, Høyfrekvens Del 1, utgitt av Universitetsforlaget. Eller du kan ta kontakt med Ivar Løkken og spørre han om hvilken fart elektromagnetiske bølger blir overført med i rommet.

    Endre
    Jeg har nok lærebøker om radioteknikk på hylla men takk for tilbudet, og hvem har nevnt noe om spredning og i rommet?

    Du sa : "Overføring av elektromagnetiske bølger går kun med en hastighet. Lyset sin hastighet.
    Dette gjelder for all radiokommunikasjon.
    "

    Jeg tolker elektromagnetiske bølger som all utbredelse av EM. Så også kabler som denne diskusjonen egentlig kom fra? Hvis du fortsatt mener at en kabel har utbredelse med lyshastigheen i vakum så foreslår jeg å konsultere nevnte lærebøker, Ivar eller noen andre.

    Det eneste stedet EM bølger forplanter seg med c0 for alle frekvenser er såvidt jeg vet i vakum.

    Forøvrig er melding sendt til høvding om unødig språkbruk. Så lenge du ikke kjenner meg eller min bakgrunn har du ingen grunn til å komme med påstander om min inkompetanse.

    mvh
    Knut
     

    endrea

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.700
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Nå har debatten for lenge siden sporet totalt av, og jeg har dessverre vært med og bidra til dette. Denne debatten har igjen blitt en av de evindlige kjedelige kabeldiskusjonene som vi aldri blir enige om. Dette kjeder meg. Siste innlegg fra meg i denne tråden. Tydligvis mange som sikkert er glad for det ;D ;D ;D ;D
    Kjør på videre, dere som har funnet "sannheten" om at det ikke er forskjeld på kabler ;)

    Endre
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Nå har debatten for lenge siden sporet totalt av, og jeg har dessverre vært med og bidra til dette. Denne debatten har igjen blitt en av de evindlige kjedelige kabeldiskusjonene som vi aldri blir enige om. Dette kjeder meg. Siste innlegg fra meg i denne tråden. Tydligvis mange som sikkert er glad for det ;D ;D ;D ;D
    Kjør på videre, dere som har funnet "sannheten" om at det ikke er forskjeld på kabler ;)

    Endre
    Nei det handler ikke om det. Det handler om hvorvidt man skal være frekk mot andre personer her på forumet. At du nå velger å trekke deg ut uten å svare på det du så påståelig har påstått i en side er selvfølgeligfritt opp til deg.

    Jeg velger å taimot tilbudet om kopiene av de lærebøkene. Hvis tu kontakter meg på PM og sender de med understrening der det står at all EM propagasjon er med C0 så vil jeg settepris på det.

    mvh
    Knut
     

    Ivar_Loekken

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Innlegg
    2.486
    Antall liker
    2
    Hva er det dere baler med? Lyshastighet? Skin-effekt? Hvilken relevans har dette for audiokabler? For at skineffekten skal påvirke AC-motstanden i en kabel for audiofrekvenser må den være flere titalls eller hundretalls mm2. Og da er allerede motstanden så forsvinnende liten i utgangspunktet at den er det minste problemet du har. Hvis du kjører hundre meter lang hundrekvadrat mellom forsterker og ht., da kan muligens skin-effekten påvirke frekvensgangen en smule. Ellers er den omtrent like relevant for audio som håret mitt er for te-prisen i Kina. Lyshastigheten, hva har den å si? Propagasjonshastigheten i kabler er så absolutt ikke lik lyshastigheten, men den er uansett rask nok til at laveste bølgelengde for audiofrekvenser er over en mil.
     
    L

    Lydtekniker

    Gjest
    Vi snakker da om overføring av elektromagnetiske bølger selv i en signalkabel i et stereo-oppsett. Nå er du på tynn is. Selv der er overføringshastigheten lysets hastighet.

    Påstår du at det ikke er elektromagnetiske bølger som blir overført analogt i signalkablene dine?

    Endre
    Jeg lot meg fortelle under mine lydteknikkstudier at elektronvandringen i en vanlig elektrisk signalkabel er et ganske godt stykke under lyshastigheten i vakuum.

    Kan du utdype litt?
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    Hvis du overfører hele argumentasjonsrekka di til kosmetikk-industrien...

    Er det aånn at aloe provitamin B5 ekstra representerer det ypperste av det forskningsavdelingen til Midelfart industrier får til? Hva er egentlig forholdet mellom markedsføringsutgifter og R&D utgifter innen kosmetikk?

    Hvis en rynkekrem til 500,- ikke gir færre rynker enn en til 50,- så ville ingen kjøpe den, derfo må den til 500,- være verdt penga?=)


    Jeg håper jegi kke fornærmer noen nå, men når vi først bruker markedsmekanismer som argument så må det være lov å nevne dette?

    -k
    Nå sklir du vel unna igjen knutinh?

    Jeg har forøvrig ikke vist til noen markedsføringsmekanismer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn