DP menigheten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.607
    Antall liker
    154
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Hei
    Har en modifisert DP DAC 8.0, utført av Andervik.
    Den er for tiden helt tyst, og det er ikke iht eierens ønske! :eek:

    Har ikke fått feilsøkt i særlig grad, men det blir lyd når jeg tapper signaler fra analoutgangene på CD-spiilleren.
    Det er strøm på DAC'en (diodene lyser), men kan det være batteriet som ikke leverer nok?
    Noen som vet hvilken spenning DAC'en skal ha?
    Kan jeg bruke et original-power for å teste ut?

    Har ikke fått tak i Andervik enda........

    Evt andre tips?

    Mvh olaps
     

    Siam

    Medlem
    Ble medlem
    19.04.2005
    Innlegg
    31
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    1
    olaps skrev:
    Hei
    Har en modifisert DP DAC 8.0, utført av Andervik.
    Den er for tiden helt tyst, og det er ikke iht eierens ønske! :eek:

    Har ikke fått feilsøkt i særlig grad, men det blir lyd når jeg tapper signaler fra analoutgangene på CD-spiilleren.
    Det er strøm på DAC'en (diodene lyser), men kan det være batteriet som ikke leverer nok?
    Noen som vet hvilken spenning DAC'en skal ha?
    Kan jeg bruke et original-power for å teste ut?

    Har ikke fått tak i Andervik enda........

    Evt andre tips?

    Mvh olaps
    Hei,

    har en tilsvarende dac. Orginal-power kan brukes. Forsøk med det først.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.037
    Antall liker
    9.125
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Hvis jeg ikke hsuker helt feil så skal du ha:
    +24 og -24v til analogdelen
    +12V og 0 til digitaldelen

    Mvh
    OMf
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.607
    Antall liker
    154
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Siam skrev:
    olaps skrev:
    Hei
    Har en modifisert DP DAC 8.0, utført av Andervik.
    Den er for tiden helt tyst, og det er ikke iht eierens ønske! :eek:

    Har ikke fått feilsøkt i særlig grad, men det blir lyd når jeg tapper signaler fra analoutgangene på CD-spiilleren.
    Det er strøm på DAC'en (diodene lyser), men kan det være batteriet som ikke leverer nok?
    Noen som vet hvilken spenning DAC'en skal ha?
    Kan jeg bruke et original-power for å teste ut?

    Har ikke fått tak i Andervik enda........

    Evt andre tips?

    Mvh olaps
    Hei,
    har en tilsvarende dac. Orginal-power kan brukes. Forsøk med det først.
    OMF skrev:
    Hei!

    Hvis jeg ikke hsuker helt feil så skal du ha:
    +24 og -24v til analogdelen
    +12V og 0 til digitaldelen

    Mvh
    OMF
    Tusen takk, da er originalpoweret på plass, og det ble CD-lyd i stua igjen :) :)
    Skal sjekke spenninger fra batteri-poweret.
    Kjenner dere til levetid på batteriene?
    Evt andre svakheter/feilmuligheter på dette som bør sjekkes opp?

    Feilen oppstod etter at poweret hadde vært uten strøm en kort ukes tid (hadde tatt ut alle stikk pga at jeg var bortreist), men ble jo derfor ikke brukt så jeg har vanskelig for å se at det skulle lades ut............

    Mvh
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.037
    Antall liker
    9.125
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!
    Det er nok falte batteirer ja...trolig det til digitaldelen.
    Batteriene i det poweret er helt standard Biltema batterier. Og det er også helt ordinærer 12V batterialdere som er seriekoplet.
    (vel og merke hvis det er samme som jeg hadde)

    Er litt knotete, men hvis poweret er mer enn 5 år, ville jeg skiftet alle sammen. Det tar deg et par timer og koster deg en drøy tusenlapp.

    Det sitter 4 stk 12V i serie som gir +/- 24V, og en enslig 12 V til digitaldelen.

    Mvh
    OMF
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.607
    Antall liker
    154
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    OMF skrev:
    Hei!
    Det er nok falte batteirer ja...trolig det til digitaldelen.
    Batteriene i det poweret er helt standard Biltema batterier. Og det er også helt ordinærer 12V batterialdere som er seriekoplet.
    (vel og merke hvis det er samme som jeg hadde)

    Er litt knotete, men hvis poweret er mer enn 5 år, ville jeg skiftet alle sammen. Det tar deg et par timer og koster deg en drøy tusenlapp.

    Det sitter 4 stk 12V i serie som gir +/- 24V, og en enslig 12 V til digitaldelen.

    Mvh
    OMF
    Takk skal du ha, da skal det sjekkes opp etterhvert. :)
    Interessant å høre at DAC'en spiller dårligere/mindre godt(!) med origanalpower enn med batteripower. Batteridrift gir svartere bakgrunn, litt bedre mikrodynamikk, litt større rom..........
    Marginalt, men likevel tydelig! :)

    Mvh
     

    Siam

    Medlem
    Ble medlem
    19.04.2005
    Innlegg
    31
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    1
    Tusen takk, da er originalpoweret på plass, og det ble CD-lyd i stua igjen :) :)
    Skal sjekke spenninger fra batteri-poweret.
    Kjenner dere til levetid på batteriene?
    Evt andre svakheter/feilmuligheter på dette som bør sjekkes opp?

    Feilen oppstod etter at poweret hadde vært uten strøm en kort ukes tid (hadde tatt ut alle stikk pga at jeg var bortreist), men ble jo derfor ikke brukt så jeg har vanskelig for å se at det skulle lades ut............

    Mvh
    Har brukt min psu i fem år uten batteriskift. Det er sansyligvis 3 sikringer i batteri-poweret ditt.

    mvh
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.607
    Antall liker
    154
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Siam skrev:
    Tusen takk, da er originalpoweret på plass, og det ble CD-lyd i stua igjen :) :)
    Skal sjekke spenninger fra batteri-poweret.
    Kjenner dere til levetid på batteriene?
    Evt andre svakheter/feilmuligheter på dette som bør sjekkes opp?

    Feilen oppstod etter at poweret hadde vært uten strøm en kort ukes tid (hadde tatt ut alle stikk pga at jeg var bortreist), men ble jo derfor ikke brukt så jeg har vanskelig for å se at det skulle lades ut............

    Mvh
    Har brukt min psu i fem år uten batteriskift. Det er sansyligvis 3 sikringer i batteri-poweret ditt.

    mvh
    Min er nyere enn dét. Jeg har den aller siste Terje Andervik modifiserte, den er enten 2 eller 3 år gammel.
    Sikringer skal sjekkes! :)
    Mvh
     

    elta

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2005
    Innlegg
    167
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    2
    Melder meg inn i menigheten,som tidligere eiger av 6.5(serienummer002) og 6.4P.Er no på utkikk etter ein ny.Nokon som skal oppgradere og har ein 6,4p eller A1 til salgs???
     

    Infokanal EC

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.06.2009
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Zomby_Woof skrev:


    Hmmmm... Se apparatene til venstre i bildet. Hva er dette? Prototyper på ny DP-line? Kan vi vente oss nyheter fra den kanten snart?
    Dette bildet er hentet fra vår hjemmeside og viser et alternativt nytt design for Dynamic Precision.
    Electrocompaniet jobber med nytt design, ny innpakning, ny fjernkontroll og nye brosjyrer for å gi de fantastiske DP forsterkerne det utseende som de fortjener. Vi har internasjonale ambisjoner med DP produktene og det er stor interesse for disse kraftfulle forsterkerne. Følg med på vår hjemmmeside og i HiFi pressen fremover.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.667
    Antall liker
    3.732
    Torget vurderinger
    1
    OBS alle EBWere!

    Kretsløsningene til de aller fleste transistorforsterkere har meget stor båndbredde. Men produsentene pleier å legge inn en båndbegrensning på inngangen, for å hindre at høyfrekvent støy trenger inn i jordbaner og blir en del av lydkretsen. Nesten "alle" produsentene gjør dette. Også DP legger inn en mild avrulling ved 200kHz, tror jeg.* Disse ekstra komponentene gir om ikke annet en *ørlite* "snillere lydkarakter. Når de fjernes og forsterkerkretsløpene får "fri fart" så låter det litt friskere og hurtigere i diskanten. Det har jeg hørt både på min DP C1b aktive preamp og mine 3 DP effektforsterkere som i tur og orden har blitt modifisert til såkalt EBW; Extended Band Width. So far so good.

    Ulempen er imidlertid at man må gjøre hjemmeleksa mht å unngå jordsløyfer. Egentlig er det ikke vanskeligere enn å passe på at alle apparater plugges inn i samme padde/strømkurs. De med flere forsterkere (slik som meg) kan eventuelt la kun en effektforsterker ha jord. Øvrige apparater ser jo jord via felles XLR signalkabling.

    Så til saken: Jeg har altså driti meg ut, og jeg får skylde på min lyd-PC. Det begynte for 3 år siden. Etter inspirasjon fra LMC startet jeg opp med PC-lyd. Børsa ble satt i kjellern pga viftestøy og forbundet med DAC via USB. En optisk USB, må vite, for ikke å få jordloop. Helt etter boka. Så fikk jeg spesiallaget en lyd-PC med passiv kjøling. Etterhvert havnet den i racket sammen med anlegget forøvrig. Nettfilter-padda mi var full, så jeg koblet den til et annet strømstikk i stua (fy-fy). Etterhvert kom min kjære Eximus CD/DAC på plass, der brukte jeg vekselsvis optisk Toslink, så det gikk også greit. Mye annet skjedde parallelt i anlegget på samme tid, så jeg verken tenkte eller detekterte noe mer over dette med jordlooper.

    En gang i vinter begynte min DP C1b preamp å fuske. Den lystret dårlig på source og volum valg. Jeg måtte trykke flere ganger og av og til så mutet ene kanalen litt før den andre. Jeg tenkte at pytt, pytt, det er vel en liten feil et sted. Gidder ikke bry Leif Ernstsen med det.
    Så dukket selvsamme Ernstsen opp her for midten av juli for å lytte på herligheten. Han oppdaget straks den uvillige preampen og tok den med for å undersøke saken nærmere. Det viste seg at den var 100% i orden. Han spurte straks om jeg var plaget med jordstøy etc, hvoretter jeg oppdaget at jeg hadde nettopp det. Min lyd-PC hadde blitt stående tilkoblet i stueuttaket mens jeg hadde gått over til å bruke Firewire interface, hvor det går signal/jordstrøm i kabelen. Ernstsen anslo at jeg i hvertfall hadde så mye som 1 volt høyfrekvent støy i konstant sirkulasjon mellom alle mine apparater! [Det er hva som må til for å forstyrre styringskretsene i preampen, fortalte han. De deler jordplan med lydkretsene].

    Å koble om strømmen var fort gjort. Det første som skjedde var at preampen ble seg selv igjen. Senere merket jeg også litt lavere overflatetemperatur på chassisene til mine 3 effekttrinn. Men viktigst av alt var selvsagt forbedringene i lyden. En marginal, litt udefinerbar "kant" i diskanten ble borte, til fordel for en mer innsmigrende og naturlig mykhet. Nå låter diskanten "riktig" på nær sagt alle plater. Til og med Eva Cassidy Live At Blues Alley kan nå avspilles på øredøvende nivå, uten å bli påtrengende. Pussig nok ble også bassen litt mer artikulert og frigjort.

    La dette være en påminnelse. Behold bakkekontakten, karer. Stjernejordingen, altså!



    *Honorable mentioning: Spectral er vel blant de få som kjører flatt til MHz området. Må si at det er en produsent jeg er nyskjerrig på å bli bedre kjent med. Lyden til Spectral ryktes å være sinnsykt bra. Faktisk fant jeg flere fellesnevnere mellom dem og DP mht konstruksjonsprinsipper, etter å ha lest en fyldig testartikkel i fjor i Stereophile (eller var det TAS?). Ja, ja. Det får være nok kjetteri her blant DP-menigheten, he-he.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.523
    Antall liker
    13.416
    Det var informativ og viktig info Pedal. Takk...

    Spectral elektronikk var forspent Magico M5 høyttalerne under High-End messa i mai 2009.
    Aldeles fryktelig ekkelt, og veloppløst 8)

    Artikkelen om Spectral elektonikk med tilhørende intervju av gutta bak sto i TAS nymmeret som testet Martin Logan CLX. Obligatorisk lesning ;)
     

    MORTIS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.11.2003
    Innlegg
    195
    Antall liker
    5
    noen som har en formening om hvordan dpa1b vil spille med monitoraudio pl300?logitech transporter er kilden.
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    FOKK.. har lyst til å bli med i menigheten.. men driver å "chickenout" på en DP 6.12HP :(..... 10000kr er masse penger egentlig. Samt ser jo at ofte Parasound A21 går for den summen :(. Hva tror dere? er det verdt 10000kr for en 10 år gammel forsteker? Skal brukes på Dali Helicon 800mk2 (etter planen iallefall).
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    spurv skrev:
    FOKK.. har lyst til å bli med i menigheten.. men driver å "chickenout" på en DP 6.12HP :(..... 10000kr er masse penger egentlig. Samt ser jo at ofte Parasound A21 går for den summen :(. Hva tror dere? er det verdt 10000kr for en 10 år gammel forsteker? Skal brukes på Dali Helicon 800mk2 (etter planen iallefall).
    Bytta til meg en DP 6.12 for et år siden med noe jeg hadde tenkt å selge for ca. 10000kr, så det er vel der prisen ligger.
    Gikk rett inn i sysemet mitt, kun for å drive diskantene ;D
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.984
    Antall liker
    1.057
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    spurv skrev:
    FOKK.. har lyst til å bli med i menigheten.. men driver å "chickenout" på en DP 6.12HP :(..... 10000kr er masse penger egentlig. Samt ser jo at ofte Parasound A21 går for den summen :(. Hva tror dere? er det verdt 10000kr for en 10 år gammel forsteker? Skal brukes på Dali Helicon 800mk2 (etter planen iallefall).
    Sammenlikne DP med Parashit?

    Arne K
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Cobra2 skrev:
    spurv skrev:
    FOKK.. har lyst til å bli med i menigheten.. men driver å "chickenout" på en DP 6.12HP :(..... 10000kr er masse penger egentlig. Samt ser jo at ofte Parasound A21 går for den summen :(. Hva tror dere? er det verdt 10000kr for en 10 år gammel forsteker? Skal brukes på Dali Helicon 800mk2 (etter planen iallefall).
    Sammenlikne DP med Parashit?

    Arne K
    Hehe.. er vel litt som å banne i kirka her det ja :).
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    WOHO... Nå har jeg en fot innafor menigheten!!! 6.12HP handelen er i box!!!!

    GLEDER MEG!! Hørt mye rart, men veldig lite av DP!! Han som selger følger med på forumet her, så jeg får være snill ;). hehe.

    Har sendt en forespørrsel om vi kan møtes halvveien.. men skjønner han om han ikke har tid da.. men da blir den sendt i morgen :D. Nå må jeg bare få kjøpt meg høyttalere som er verdig denne klumpen!! :D. MORRO !!! Kom plutselig et par Vincent 991 monoblokker på brukten for 10k også, men jeg har mer tro på DP oppover i registeret!!!

    Tror dog min nåværende Lyngdorf SDA2175 lever trygt her, enten tar den over litt i stueanlegget, eller så skal jeg teste litt frem og tilbake med biamping :D.

    Dali Helicon 800mk2 er målet, men etter å ha hørt Helicon 400mk2 så kan det hende det blir dem også :).

    Nå får jeg bare håpe at DP tilføyer systemet mitt det jeg vil ;).

    spurv er i EKSTASE!!! :D.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.667
    Antall liker
    3.732
    Torget vurderinger
    1
    Velkommen i klubben (menigheten)!

    Dali Helicon blir en bra match!
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Da var det i boks. DP 6.12HP spiller her :D.

    Eneste ankepunktet (mot MANGE pluss), er at diskanten suser endel mer. Selger sa at jeg måtte passe på at det ikke var masse støy rundt den :). Så blir jobbings med dette i morgen ;)

    Må også si det var utrolig gøy å snakke med han. Han var skikkelig entusiast, som kunne sitt :D. MORRO. kunne snakka med han i timesvis, men så var det de frustererte HIFI fruene da. Ikke testa masse enda, men imorgen blir det endel tid håper jeg :). Eiergleden av kladden er på topp ;).
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.667
    Antall liker
    3.732
    Torget vurderinger
    1
    spurv skrev:
    Da var det i boks. DP 6.12HP spiller her :D.

    Eneste ankepunktet (mot MANGE pluss), er at diskanten suser endel mer. Selger sa at jeg måtte passe på at det ikke var masse støy rundt den :). Så blir jobbings med dette i morgen ;)

    Må også si det var utrolig gøy å snakke med han. Han var skikkelig entusiast, som kunne sitt :D. MORRO. kunne snakka med han i timesvis, men så var det de frustererte HIFI fruene da. Ikke testa masse enda, men imorgen blir det endel tid håper jeg :). Eiergleden av kladden er på topp ;).
    -Suser? DP lager blant de mest støysvake forsterkere i verden. Skal ikke suse da. Hva hadde du fra før? Suser det når alt er påslått, men ikke spiller musikk? Eller er det uvant mye energi i toppen når du spiller? Er forsterkeren original, eller har en tidligere eier vært oppi med loddebolten og "oppgradert"?
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Skal være orginal denne. Men testet diverse igår... når jeg har PRE i standby, så er det ikke susing. Men med et anna effekttrinn er det ikke antydninger til susing.. faktisk er det da så stille at du ikke hører diskant sus, selv ved å ha øret helt inntil.

    Utstyr:

    Lyngdorf DPA-1
    Pioneer PJ9 eller hva den cdspillern heter igjen ;)
    Lyngdorf SDA2175 som er helt stille!!
    DP 6.12HP

    kabling elektronikk: Silk MK2, XLR på forsterker, RCA på cdspiller.

    Har testet med digital inngang på DPA-1, samt å ikke ha noe tilkoblet den!

    Tips?
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.667
    Antall liker
    3.732
    Torget vurderinger
    1
    spurv skrev:
    Skal være orginal denne. Men testet diverse igår... når jeg har PRE i standby, så er det ikke susing. Men med et anna effekttrinn er det ikke antydninger til susing.. faktisk er det da så stille at du ikke hører diskant sus, selv ved å ha øret helt inntil.

    Utstyr:

    Lyngdorf DPA-1
    Pioneer PJ9 eller hva den cdspillern heter igjen ;)
    Lyngdorf SDA2175 som er helt stille!!
    DP 6.12HP

    kabling elektronikk: Silk MK2, XLR på forsterker, RCA på cdspiller.

    Har testet med digital inngang på DPA-1, samt å ikke ha noe tilkoblet den!

    Tips?
    Du er fremdeles litt tvetydig på symptomene. Vi må ha rett diagnose før vi kan foreskrive riktig medisin.
    Er det slik at når alt er oppkoblet og du spiller musikk, så suser det?
    Er det slik at når alt er oppkoblet og du spiller musikk, og trykker på pause på CD-spiller, så suser det fortsatt?
    Er det slik at når alt er oppkoblet og du spiller musikk, og trykker standby på preamp, så slutter det å suse?

    mvh
    Dr. Susekopp
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    HAHA.

    Susinga er der med engang PREampen aktiveres. Må ikke spille musikk for det nei.
    Suser uansett, pause eller ei.
    slutter å suste
    når den er i standby ;). Altså, da er det redusert kraftig, og "normal" sus, slik alle så si har. uhørbart på 0,5m avstand...


    Kobler jeg kun opp DP'en mot høyttalernee, uten noe PRE kobla til, så er det også bare fryd og gammen ;). Men seff, uten Pre og CD, duger anlegget ikke (joa, ble fint rim det da...).


    mvh
    Dr. Snurrevipp.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.667
    Antall liker
    3.732
    Torget vurderinger
    1
    -Altså "oppstår" susen i preampen.

    Nå er det lenge siden jeg leste brukermanualen til Lyngdorf DPA-1, men hvis hukommelsen ikke svikter meg helt, så tror jeg det står noe på side 26 om justering av inngangsfølsomheten med +/- 12 dB.

    Alle DP forsterkere har "følsomme" inngangstrinn. Du kan drive de til full utstyring med spenningen fra en discman. Trolig er følsomheten skrudd opp på preampen din. Skruer du den NED nå, så vil suset avta. Dessuten vil du kunne bruke volumkontrollen over et større arbeidsområde.
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Har faktisk testa, men syns ikke det hjalp stort... men rakk ikke å teste så alt for mye i går kveld :). Men kan jusere ned endel, men susinga følger faktisk ikke volumkontrollen.. den er konstant.. spiller jeg høyere, så øker ikke susinga ;) (mener jeg å huske!!!). Litt om lyndorf:

    Input sensitivity 4.4V (2.2V with high sens. )
    Unbalanced output 4.4Vrms
    Balanced output 8.8Vrms

    Noe klokere?! :p.
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Banner litt i kirka igjen jeg.. Skal teste med et Monster strømfilterpadde på PRE'ampen når jeg kommer hjem.. se om det gjør noe forskjell. En annen ting, jeg kjører ujorda!
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.984
    Antall liker
    1.057
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Det er nok litt DC-offset fra pre-amp som lager problem(sus).
    Den kan kanskje justeres, eller så må en kondensator monteres i utgang fra pre-amp.
    (eller bytte...)

    Arne K
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.037
    Antall liker
    9.125
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!
    Hvis effekttrinnet ikke suser npår du ikke har koblet til noen sginalkabel - så er det ikke der problemet ligger.

    Jeg synes det høres ut som du sliter med jordstøy. Skjermede og balanserte kabler hjelper mot slikt.

    Mvh
    OMF
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Skal se litt på det. Teste litt frem og tilbake.. SILK mk2 skal være som hånd i hanske på denne ampen?! Men kommertilbake med info når jeg får testet litt mer :). Håper jeg ikke trenger å modifisere preampen, da kommer nok DP'en ut for salg igjen istede gitt..
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    da er jeg hjemme.. og susinga er der. Men var egentlig mye mindre enn jeg anntok i går kveld. dvs.. det er normal sus når PRE er i standby, mens den øker endel når den skrus på.. men ikke for mye. Tror kanskje jeg er bortskjemt med Lyngdorf SDA2175 totale dødhet :).

    Har dog kjøpt meg et DP 2A filter her på sentralen nå ;)... fikk lyst til å prøve det jeg :). vet ikke om det har noe funksjon men....
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.667
    Antall liker
    3.732
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tipper Cobra-Arne er nærmest en forklaring. Altså en feil på din preamp, som sender ut (litt) DC på utgangen. Dette er fy-fy. Det avsløres når den spiller sammen med med DC-koblet effektforsterker.
    -Mulig at du kan se det på bassemembranen også. At den vandrer sakte fram/tilbake?

    Dette med eventuell jord loop og nettstøy, slår ikke ut direkte som sus i det hørbare området, men gjør seg indirekte gjeldene i form av "hardhet" og "stress" i lyden. Ikke sikkert at det er noe problem. Nettstøyfilter og skjermet balansert signalkabel, gjerne SILK, er uansett en god ting!
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Skal sjekke.. rart det ikke skjer med Lyngdorf sin effekt.. hmm.. en annen ting, signallampene lyser ikke på ampen... er det noe bra tegn?! :p. Kun POWAH!

    EDIT:

    0 vandring på basselement :).
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    spurv skrev:
    0 vandring på basselement :).
    Jeg aner ikke hva som gir den susinga.

    Men akkurat dette skal du være glad for. Jeg hadde en Thule CD-spiller som sendte ut DC når den gikk i standby. Det var ingen god idé sammen med DP, 30 kg som forsterker alt. Det kostet meg et par nye basser.

    Det som skjer før DP må være i orden, for å si det sånn...
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Akkuratt hørt på Sarah McLachlan - Black.. og Roger Waters sin 3 wishes... syns det låter knall ;).. Men signallampene de blinker tydeligvis kun når jeg drar på litt.. og den til høyre blinker altid mest..... er det noe til bekymring? spiller like bra tur begge høyttalerene..

    Huff.. får da ikke tro at bassera tar kvelden :p.

    EDIT: det er jo som på så mange andre forsterkere 2 sett med terminaler på denne.. er det samme vilke jeg bruker? regner med det iallefall...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn