Dungeon of despair

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.611
    Torget vurderinger
    27
    Bare å låne Zomby. Har liggende USB-lydkort og alt du trenger.

Gi et vink så svipper jeg ut med det.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Takker for det. Fikk samme tilbudet fra Erik da jeg henta tallerkenen også. Tror han har lyst til å nerde litt for egen læring også. Begge deler er veldig bra for min del.

:D

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Tror det ender med et oppriktig og hjertelig tilbud om "nei, ikke f***!!".... :D

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Da har jeg spilt noen plater. Litt nytt, litt gammelt, litt kjent og litt fremmed, noen originaler og noen nyutgivelser. Jeg har ikke spent over hele registeret av musikk i samlingen akkurat, men jeg tvinger meg ikke ut av det jeg har lyst til å høre bare fordi det er 'ny hifi' i huset.

IMG_0798.jpg

Et slags førsteinntrykk er mer ro, mer tydelighet, kanskje en smule hevet nivå i bassen i forhold til originalen. Om det er noen enorm forskjell? Nja. Egentlig ikke. Men bedre er det nok, og i den store hifisammenhengen var den nok et godt kjøp.

Pussig nok er dette i hovedsak den type endringer jeg ville forventet med mindre svai, kanskje jeg har det likevel? Kanskje målingenes usikkerhet har maskert en forbedring, selv om resultatet strengt tatt tyder på at det gikk motsatt vei?

Jeg kommer nok tilbake med nye målinger senere. Og jeg tror det er tid for ny drivrem om ikke lenge, skal nok måle den også.

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.844
    Ikke det minste rart! Lekent, energisk og solid presantert. Med andre ord gode musikere med en strålende formidlings evne! Det blir en i godt humør av!

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ikke det minste rart! Lekent, energisk og solid presantert. Med andre ord gode musikere med en strålende formidlings evne! Det blir en i godt humør av!
    Jeg har savnet Defunkt, så nå måtte jeg gripe til Tidal og få dem inn i spilleplanen min. Det er lenge siden åttitallet, da jeg hørte på Defunkt til stadighet. Hvis BurntIsland leser dette så var det faktisk vår felles venninne som nå bor enda lenger nord i vårt langstrakte land enn ham som fikk meg til å høre mye på dem i 1985. :cool:

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Da har jeg fått snurre noen flere skiver, og på tider av døgnet hvor det er greit å dra på en smule.

Inntrykket som fester seg er roen som beskrevet over. Samtidig virker bassen mer definert, ikke bare mer av den, men tydeligere, og mer muskuløs. Dette var nok helt grei bruk av penger, ja.

Så får vi se om CBPS blir neste når feriepengene kommer. Jeg begynner å tro at det kan være en bra sak for å stabilisere litt mer 'over langen'. Det er vel heller ikke noen dårlig idé å isolere spilleren fra nettet.

Målte forresten en gang til nettopp, og tallene er som de har vært.

J

Jim I Hendriksen 2nd Edt.

Gjest
    The best band you never heard in your life...men det gjorde jeg, Skedsmohallen tror jeg det var...

Håper det går bra, han og de andre i det bandet har gitt meg mange store øyeblikk.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    30.492
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Adrian Belew kan nok sin piggtråd musikk! spillte vel sammen med Trent Reznor (NIN) en periode bla på albumet Downward spiral piggigt värre den plattan:D

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    30.492
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Her er han med og spiller på sin karatæristiska måte! er nok ikke mange vanlige akkord her:rolleyes:
    Ellers ett sabla godt TH album med Brian Eno både foran og bak jobben:)
    Og lyd i master klassen!
    20170430_181058.jpg

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Tror det er, ehem, divergerende synspunkter på dette med 'i stedet for London'... Jeg er klar for Göteborg, eller Utrecht for den del, men er usikker på gjennomslag i gruppa. I år er det vel London uansett? Så kan vi diskutere neste år? Vårtur til GBG, kanskje?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    IMG_1316[1].jpg

Sånn. Begynner å ta form. Pest å montere ettersom kun øveste og nederste hylle skal i eksisterende hull, og det må borres opp til tverrllist på hver av dem i tillegg, og at jeg ikke orker å ta alle platene ut. Noen av skruene får rett og slett være slakke på tilbygget. Treffer eneste stender nesten inne ved de gamle, så jeg vurderer et par gipsanker for å dra den inn til veggen.

Uansett, fire nye hyllemeter. Bring it on!

J

Gjest
    Et flott syn. Det finnes ikke et eneste bilde av et hifi komponent som overgår bilder av velfylte og strukturerte platehyller.

Et slikt bilde forteller noe.

Hva heter de hyllene der?

Sist redigert:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    BBB-reoler.

https://bokhyller.no/produkt/sr4/

Jeg har basert meg på SR4. Den har 80 cm bredde, 83 cm høyde (inkludert forhøyingen til skjøting i toppen), og 36 cm dybde.

Jeg har brukt en ekstra sokkellist mot veggen i hvert av rommene for ekstra avstiving og feste mot vegg, samt at de skyver platene ut til de er nesten flush med fronten.

Jeg har også skjøtet på med en halv sidevegg nede sånn at jeg endte med 5 høyder og totalt. Høyden blir da ca. 2 meter. Dessverre er ikke denne dybden å få i 100 cm-høyde som et par av de andre. Det hadde gjort dem både enklere å sette opp, penere og sterkere.

Mine er lakkert bjerk, eldste seksjonen er vel 10 år-ish, så de holder seg ganske greit.

J

Gjest
    Thnx!

De ser mye finere ut enn f.eks. Ikea hyller og de har akkurat størrelsen. Lurt med ekstra list. Ser på nettsidene at det finnes forhandlere i nærheten her. Selv om jeg har mitt i eget rom så er det greit at det ser fint ut også.

Hadde egentlig bestemt meg for at det var nok hyller i rommet men etter at jeg begynte med disse tape greiene så ballet det fort på seg og jeg har nå begynt å pakke ned og bort vinyl for å gjøre plass til tape, egentlig uhørt men sånn er det blitt...

Sist redigert:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    En liten ting som jeg ikke liker med dem, forresten.

80 cm spenn på hyllene er i lengste laget. Det blir til at man må 'stappe' ganske hardt, så det blir vanskelig å bla i samlingen. Alternativet er at de siger over på siden, og det er jo ikke bra for platene. 40 cm finnes også, men det synes jeg blir litt smalt igjen, en evig runddans etterhvert som den alfabetiserte samlingen vokser.

Skulle hatt 60....

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Forresten er den virkelig store fordelen at de har vært med siden '50-tallet eller noe, uforandret. Så hver gang du trenger mer, så finner du akkurat det du trenger.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    IMG_1320[1].jpg

Sa jeg fire hyllemeter til? Jeg sa fire hyllemeter til. Men så var jeg i boden og henta alle boksene jeg stua vekk ettersom det ble trangt i hyllene.

Litt over to, tenker jeg...

J

Gjest
    Snart må døra bort...

Nydelig!

Btw; Beat the boots! bokser i hylle 3 ved døra der?

J

Gjest
    Kjøpte dem aldri, samleren i meg angrer. Lydmessig ikke det beste kanskje men det er noe med det å ha (enkelte..) ting i hylla....

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Sjekka akkurat på ebay. De er ikke så hakkandes gærnt prisa, ca. 200 £ for boksen, og det er vel rundt ti plater i hver.

Men varierende lydkvalitet, ja. Ikke noe som spilles ofte.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sjekket Discogs, og det er i det området de ligger der også. Helt ned i hundre euro, faktisk. Men T-skjorte ser ut til å mangle i alle bokser som ligger i det prisleiet. Det er en som selger den som 8 originale kassetter også. 200 kanadiske dollar. Hadde nesten vært litt morsomt å hatt dem på kassett, men å betale så mye for det er galskap for andre enn ekstreme samlere. :rolleyes:

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Et par spørsmål har vært kastet ut, og kastet lys på av vennlige sjeler.

http://www.hifisentralen.no/forumet...orsterkere-etc/88930-kan-man-koble-sa-nn.html

http://www.hifisentralen.no/forumet/tech-hja-rnet/70594-hjelp-aktivt-delefilter-til-hifi-bruk-5.html

Planen er innledningsvis å bygge det som på mange måter er en gendopa klon av Gradient Revolution.

Bassen i originalen er relativt normale saker. Altså sånn bortsett fra at kommersielle dipoler fortsatt er 'en smule' uvanlige. De elementene som sitter i er etter øyemålet en variant av Peerless SLS 12" for de som husker dem. Antagelig kundespesifisert og med T/S-parametre tilpasset dipol. Bra elementer, men erstattes av noe som nok er 'hakket mer' påkostet.

Bassene på bildet er Acoustic elegance Dipole 12 (2x8 Ohm). Underhengte spoler skal etter alle spådommer innebære en betraktelig reduksjon av harmonisk forvrengning gjennom hele frekvensområdet, og gi vesentlig bedre dynamikk.

Mellomtone og diskant er en variant av den gule glassfibersaken til SEAS (for de som husker). Jeg tror det er sånn omtrent G17RE-ish, og med aluminiumsdome til diskanten (som ingen av coaxene på DIY-programmet har pr. nå). Alt dette sitter i ei kasse som har ventilering på sidene for å gi mellomtonen kardioid spredningskarakteristikk (mulig at noe av dette forsterkes av summeringen av kasse og dipol bass der de overlapper).

Denne rollen tenker jeg pr. nå å besette med sånne:

E0060-08/06 C18EN002/A

Jeg har også tittet litt på utforming av baffelen spesielt, hvor jeg mener det er godt med rom for å gjøre det hele litt mer 'ett stykke', stivere og sterkere. Jeg ser også for meg brukbart med rom for å lage en grunn H av baffelen, i stedet for den praktisk talt flate saken som er på G. Rev.

Sånn det ser ut nå er plan A å kopiere utformingen av mellomtonehuset til minste detalj.

Delingen ser for øyeblikket ut til å bli gjort med en kombinasjon mellom passiv mellom mellomtone og diskant, og aktiv mellom bass og mellomtone. Heteste kandidat for øyeblikket er nok Hypex DLCP, eller Deelcebub som jeg har døpt den allerede før jeg har sett en i levende live.

Fremdriftsplanen er å handle inn etterhvert som økonomien tillater, og så bygge når alt er i hus. I mellomtiden skal det grubles litt mer.

På ordentlig lang sikt kan det ende med flere basser som antydet i 'kan man koble sånn?'-tråden. Kanskje i kombinasjon med noe helt annet til mellomtone og diskant? Kanskje til og med bruke DLCP eller tilsvarende til treveis, og kjøpe flere forsterkere?

Mange takk til Audiodidakt for hyggelig handel, forresten.

Sist redigert av en moderator:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Men, altså. 12" er egentlig ganske små elementer, altså...

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Forresten en liten ting. Som dere skjønner har jeg virkelig vært glad i Gradientene. I den grad, faktisk, at jeg ikke ser for meg noen umiddelbart tilgjengelige kommersielle produkter å erstatte dem med. :D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn