Og en 'humbling experience':
I går fikk jeg Hifipuristen på besøk etter at NLE'en begynte å krangle igjen.
Samme symptomer som sist, frenetisk reléklikking fra strømforsyningen. Den gangen kom det tidlig opp som en mulighet at den kunne se for lav impedans på utgangen. Da endte jeg med å sitte en 'hel kveld' med multimeter og måle inngangene på min BPC 7.3 med multimeter, alle innganger, mellom alle pinner, med alle innstillinger på attenuatorene og inngangsvelgeren. Ingen mistenkelige funn i det hele tatt.
Så leverte jeg den til Dalens. Teknikeren reproduserte feilen, fant et par kondensatorer med redusert verdi og byttet dem. Feilen var der fortsatt.
Han klarte ikke å se og forstå noe som helst av kretsen. Kanskje ikke så rart, med to etasjer firelags print, tettpakket med SMD. Og via Hifipuristen fikk vi et par tips til målepunkter og verdier. Da han koblet opp igjen oppførte den seg plutselig eksemplarisk igjen. Like klok hentet jeg NLE, og monterte opp hjemme. Den oppførte seg som en nystriglet søndagsskolegutt. Nesten et år.
Så begynte den igjen, på samme måte som sist. Denne gangen var jeg helt rådløs. Hifipuristen hadde strengt tatt heller ikke flere idéer å bidra med. Planen var å sjekke om det var selve forsterkeren eller strømforsyningen som skapte seg. Han tok derfor med en av sine NLE 22. Så koblet vi til den, og den oppførte seg helt fint. Så koblet vi til min, og den oppførte seg helt fint.
Tough luck, periodisk feil og enda vanskeligere å finne. Trodde jeg.
Så koblet vi til signalkablene, og da kom feilen tilbake, på begge to. Feilen måtte være et annet sted enn i forsterkeren. Så koblet jeg min egen forsterker til med signalkablene som vanligvis brukes til CD-spiller. Funker fint på CD-inngangen i BPC, og i phonoinngangen.
Problemet ligger tilsynelatende i et par signalkabler.
Fram med multimeter enda en gang. Finner ikke annet enn sist.
Forsterkeren er koblet til med CD-spillerens signalkabler og oppfører seg som den skal. Skjønner strengt tatt lite.
Men det flaueste av alt?
Jeg har blingsa på lastinnstillingene. Jeg har trodd at jeg har lastet med 100 Ohm, det viste seg at jeg har lastet på 1000. Sånn har den stått i evigheter, aner ikke hvor lenge. Ikke at det ikke har funka, det har det gjort. Vi testa kjapt på 200 og 600, Hifipuristen i sweetspot mente det funka best på 1000 likevel. Skal ta meg en runde selv en av dagene.