EC 4-Ever Electrocompaniets venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • EC boy

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.05.2013
    Innlegg
    61
    Antall liker
    15
    Sted
    Bergen
    :cool:

    Yes....her går jeg motstrøms og har faktisk kjøpt Distinctive sin SACD spiller EMP-1/M til en meget god pris og et kupp i forhold til ny pris godt over 50.000.

    :rolleyes:

    Noen ler sikkert nå, først kjøper han der nykommeren en EMC 1 UP og deretter kjøper han SACD spiller men det får nå så være. Nå er EC riggen komplett med de gode og solide EC produktene som er laget før nymotens greier med streaming og alt mulig annet fancy greier. :p (EC: når kommer dere med ECMC?) :p

    Jaja, da er det bare å vente på en pakke i posten fra Rogaland og så hente frem SACD samlingen. Koke kaffe og vente på at ungene har lagt seg før godlyd strømmer ut i stuen.

    :D
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    :cool:

    Yes....her går jeg motstrøms og har faktisk kjøpt Distinctive sin SACD spiller EMP-1/M til en meget god pris og et kupp i forhold til ny pris godt over 50.000.

    :rolleyes:

    Noen ler sikkert nå, først kjøper han der nykommeren en EMC 1 UP og deretter kjøper han SACD spiller men det får nå så være. Nå er EC riggen komplett med de gode og solide EC produktene som er laget før nymotens greier med streaming og alt mulig annet fancy greier. :p (EC: når kommer dere med ECMC?) :p

    Jaja, da er det bare å vente på en pakke i posten fra Rogaland og så hente frem SACD samlingen. Koke kaffe og vente på at ungene har lagt seg før godlyd strømmer ut i stuen.

    :D
    Finner ingen feil her!
    Alt er pakket og klar, så det er bare å sette på kaffen og gjøre klar til en kosestund.
    Du får tilbakemelde dine erfaringer.
    Husk å gå inn i setupmenyen og justere ting til ditt spesifikke oppsett.
    Dette vil ikke påvirke SACD spilling med unntak av prioritet på avspilling av dual layer hybrid plater og MC/S.MODE (se side 19):
    http://www.electrocompaniet.no/opencms/files/manuals/2009/EMP1-R4-web.pdf
    Husk også lading av fjernkontroll via USB kabelen.

    Du må bruke balansert utgang for best resultat.

    Takk for handelen og lykke til med anskaffelsen :)
     

    EC boy

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.05.2013
    Innlegg
    61
    Antall liker
    15
    Sted
    Bergen
    Takk for det. XLR kabelparet ligger klar her. Får heller kjøre DAC ECD 2 via RCA kabler sånn at XLR porten på EC 4.8 får SACD signal. Skal melde tilbake når lyttingen har satt seg litt. Er også spent på om det er stor forskjell på vanlig CD når jeg kjører den på EMC 1 UP i forhold til EMP-1. Uansett er EMC 1 UP så kul med toppmating og edderkopp at den skal få stå og skinne for seg selv og oss som er tilstede.
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Måtte bytte sikring i min AW250R her om dagen så nå må jeg skaffe en erstattning i tilfelle det skjer igjen. Noen som har et godt forslag eller kjører dere på med standard sikringer?
     

    EC boy

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.05.2013
    Innlegg
    61
    Antall liker
    15
    Sted
    Bergen
    Du får tilbakemelde dine erfaringer.
    Da er SACD EC EMP-1/M koblet mot EC 4.8 via XLR, det samme er CD EMC 1 Up med edderkopp. XLR er The Roch fra VDH. Har lyttet noen timer med Jarre sin Oxygene spesielt track 2 samt Sundfør sin The Brothel og umiddelbart synest jeg at EMP-1/M er litt rytmisk og stram i lydbildet mens EMC 1 Up er mer dynamisk og flytende. Det siste tiltaler meg mest på rolig / analog elektronika for de som er nevnt samt Pink Floyd sine lange gitar rif som eksempelvis Comfortable Numb og Sorrow. Når det gjelder rytmisk elektronika som Dep. Mode, B. Zetlitz og tyngre saker som Rammstein og Raga Rockers er det nok EMP-1/M som blir brukt.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Du får tilbakemelde dine erfaringer.
    Da er SACD EC EMP-1/M koblet mot EC 4.8 via XLR, det samme er CD EMC 1 Up med edderkopp. XLR er The Roch fra VDH. Har lyttet noen timer med Jarre sin Oxygene spesielt track 2 samt Sundfør sin The Brothel og umiddelbart synest jeg at EMP-1/M er litt rytmisk og stram i lydbildet mens EMC 1 Up er mer dynamisk og flytende. Det siste tiltaler meg mest på rolig / analog elektronika for de som er nevnt samt Pink Floyd sine lange gitar rif som eksempelvis Comfortable Numb og Sorrow. Når det gjelder rytmisk elektronika som Dep. Mode, B. Zetlitz og tyngre saker som Rammstein og Raga Rockers er det nok EMP-1/M som blir brukt.
    Ja, dette er helt som forventet. De produktene som er utviklet fra grunnen av på Tau er helt klart strammet opp i forhold til den varmere rørlyden man kjenner med utspring i Skårer. Dette er et bevisst grep. Man hører det også på forskjeller mellom feks. 180 vs. AW220M ampene. Jeg synes også at EMC1 virker å ha en litt mørkere klangbalanse enn de nyere seriene. Jeg synes derimot at ingen av dem er sidrumpet m/festbass eller tynne i reproduksjonen av grunntoneområdet. Eksempelvis EMC-1 sammen med Sonus Faber og noen varme kabler kan kanskje blir på grensen til for mye av det gode, så matching er viktig.
    Jeg ville tro at Nordost kunne bli et bra valg sammen med EMC-1 og 4.8.
     
    Sist redigert:

    EC boy

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.05.2013
    Innlegg
    61
    Antall liker
    15
    Sted
    Bergen
    Hm....Nordost, ja kanskje det er et alternativ fra EMC-1 inn i 4.8. og VDH The Mountain eller Coanda på resten av analoge kabler. Ser på dette forum og andre forum at det er veldig splittet syn på Nordost. Noen er positive mens mange mener vel at Nordost er overpriset og lyder litt for upersonlig. Har tenkt på Heimdall 2 eller Frey 2. Har du eller noen andre erfaringer med annet fra Nordost?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Har tenkt på Heimdall 2 eller Frey 2. Har du eller noen andre erfaringer med annet fra Nordost?
    Tror disse kan være gode valg, hvis ikke du har høyttalere som er blodfattige eller litt kliniske/analytiske.
    Jeg er ikke noen blodfan av Nordost, det må vel sies.
    Jeg bruker Yterkabler og Crystal Clear som IC på EC utstyret og HighFidelityCables på ht.
     

    EC boy

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.05.2013
    Innlegg
    61
    Antall liker
    15
    Sted
    Bergen
    Oppfatter vel at Dali Epicon 6 er ganske trivielle men krever god effektforsterker og det mener jeg at jeg har gjennom AW250R.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Har en Bryston DAC som er koblet til EC 4.7(oppgradert) via XLR. Bruker Coax1 til PC og Coax2 til TV. Når den står på coax 1 og PC er slått av kan jeg høre svak lyd fra TV i venstre kanal. Noen som har hatt lignende problem?
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Har en Bryston DAC som er koblet til EC 4.7(oppgradert) via XLR. Bruker Coax1 til PC og Coax2 til TV. Når den står på coax 1 og PC er slått av kan jeg høre svak lyd fra TV i venstre kanal. Noen som har hatt lignende problem?
    Dette er jo helt uakseptabelt, spør du meg. Jeg har hatt en del DACer i årenes løp - dog aldri Bryston DACer - men jeg har aldri vært borti slik lekkasje av signaler mellom de forskjellige digitale inngangene. På min Benchmark DAC-2 som jeg i skrivende stund har stående rett ved siden av meg, er det helt stille. Selv på maks volum er det ikke antydning av lekkasjelyd å høre - og slik bør det være hos deg også.

    Du kunne jo prøve deg med et innspill om dette i Brystons vennetråd også - kan hende får du bedre hjelp der.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    EC har (endelig) sluppet nyheten om sin nettverksspiller som kommer i august / september: Electrocompaniet - The ECM 2 coming this summer!

    Antatt pris kr. 37.500 ......
    Hva er det denne kan som EMP 3 ikke kan? Er ikke både EMP 2 og EMP 3 streamere for både usb-enheter og over wifi i tillegg til discspillere?
    Jeg kunne vel tenke meg at streamer'en i ECM 2 er av en annen type med mer funksjonalitet og høyere kvalitet.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    For orden skyld. var verken EC 4.7 eller BDA-1 det var noe feil med. Var min egen feil:)



    Har en Bryston DAC som er koblet til EC 4.7(oppgradert) via XLR. Bruker Coax1 til PC og Coax2 til TV. Når den står på coax 1 og PC er slått av kan jeg høre svak lyd fra TV i venstre kanal. Noen som har hatt lignende problem?
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Kan bytte av sikring på en AW250R gi bedre lydforhold? Noe i det eller bare tull?
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Kan bytte av sikring på en AW250R gi bedre lydforhold? Noe i det eller bare tull?
    Skulle gjerne ha sett en logisk og dokumentert forklaring på den. Da sikringen røk på min og jeg skulle kjøpe inn ny i reserve så sjekket jeg litt, men kunne ikke finne annet enn subjektive argumenter og endte dermed opp med en standard 5.0 AT slow-blow 5x20 mm(240 AC) sikring
     

    Kernzedd

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.04.2013
    Innlegg
    416
    Antall liker
    273
    Hei, er noe desperat, jeg har en Electrocompaniet ECi 5 mkii, kj i midten av april, da jeg brukte den på dagen idag virket den helt fint, men da jeg setter i kontakten og trykker på på knappen ikveld er den helt død, jeg skifter deretter sikringen, og da lyser det blått i et tidels sekund så er den like "død" igjen, er det noen som har opplevd liknende, eller har en oppfatning av hva feilen kan være. Det er krise og være uten forsterker, og....,Takker for alle svar.
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Hei, er noe desperat, jeg har en Electrocompaniet ECi 5 mkii, kj i midten av april, da jeg brukte den på dagen idag virket den helt fint, men da jeg setter i kontakten og trykker på på knappen ikveld er den helt død, jeg skifter deretter sikringen, og da lyser det blått i et tidels sekund så er den like "død" igjen, er det noen som har opplevd liknende, eller har en oppfatning av hva feilen kan være. Det er krise og være uten forsterker, og....,Takker for alle svar.
    Siden den er ny har du ikke annet valg enn å levere den inn for kontroll da du fortsatt har garanti på den.
     

    anderstollefsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    193
    Antall liker
    136
    Sted
    Ålgård
    Torget vurderinger
    3
    Jeg kjører Nprdost SPM Ref. Fra Emc-1UP - 4.8, fynker meget bra her..
    Hm....Nordost, ja kanskje det er et alternativ fra EMC-1 inn i 4.8. og VDH The Mountain eller Coanda på resten av analoge kabler. Ser på dette forum og andre forum at det er veldig splittet syn på Nordost. Noen er positive mens mange mener vel at Nordost er overpriset og lyder litt for upersonlig. Har tenkt på Heimdall 2 eller Frey 2. Har du eller noen andre erfaringer med annet fra Nordost?
     

    EC boy

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.05.2013
    Innlegg
    61
    Antall liker
    15
    Sted
    Bergen
    EC har (endelig) sluppet nyheten om sin nettverksspiller som kommer i august / september: Electrocompaniet - The ECM 2 coming this summer!

    Antatt pris kr. 37.500 ......
    Hva er det denne kan som EMP 3 ikke kan? Er ikke både EMP 2 og EMP 3 streamere for både usb-enheter og over wifi i tillegg til discspillere?
    Jeg kunne vel tenke meg at streamer'en i ECM 2 er av en annen type med mer funksjonalitet og høyere kvalitet.
    Tja, har ikke satt meg veldig inn i dens funksjoner grunnet ferie men fikk en salgsepost fra Soundgarden der de blant annet nevnte at den inneholder DAC ECD2 som ble sluppet i 12/2012 samt at det skal være utviklet apps for styring av dens funksjonalitet. Soundgarden viser til presseark fra EC der det står at app for Apple og Android er utviklet, stusser litt over Apple fordi jeg snakket med Volker Hunger (EC sin o store tech manager) i mai og da nevnte han kun Android.
     

    olav

    Medlem
    Ble medlem
    12.05.2003
    Innlegg
    41
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen her som har noen erfaring med Phono delen i EC 3 forforsterkeren sammenlignet med dagens standard?
    Syns å huske at denne var veldig god og oppbygd med transistorer. Bruker i dag en Xindak LP-1 med rør.
    Olav
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Noen som vet om det ble gjort flere forandringer på AW180 blokkene en en gang etter 2004? Er f. eks blokkene fra 2006 de samme som selges idag?
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Til alle venner av EC. Ta en titt på torget, der jeg har lagt ut hele mitt EC oppsett: EMC1UP, EC 4.9, 2 stk AW 3X120-M, og ECT2 til salgs. Delene kan kjøpes enkeltvis, eller om man vil ha en enda hyggeligere pris - samlet for 70K. Totalprisen for dette utstyret gjennom forhandler i Norge i dag er 190k
    Førstemann til mølla! Løp og kjøp!;)

    Mvh
    Per J
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Bør vi bli bekymret for deg? Har du funnet en potent erstatning eller er det rett og slett andre prioriteringer?
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Hehehe, neida, ingen grunn til bekymring. Men jeg er nok på vei bort fra folden om det er det du er bekymret for. Smaken har forandret seg såpas på musikkfronten at jeg leter etter andre musikkformidlere som passer bedre til akustisk jazz og klassisk enn det EC gjør. Jeg har også ett sett med Definitive Technologies BP3000TL ht som passer enormt bra med EC, men som ikke gjør seg så godt med mitt nåværende utstyr, så de havner på børsen de også så snart jeg får somlet meg til å ta noen gode bilder.
    Smaken forandrer seg, folk forandrer seg, jeg er vel intet unntak - sånn er det bare.;)
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Noen som vet om det ble gjort flere forandringer på AW180 blokkene en en gang etter 2004? Er f. eks blokkene fra 2006 de samme som selges idag?
    Ringte og hørte med EC. For og si det kort, de har blitt utbedret flere ganger. Sist for tre år siden.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    No0en som har en formening om hva en oppgradert AW250r er verdt idag. Ble oppgradert i Juli hos ECs Holdings. Må selge den da jeg må ha plass til en hylle til i TV bordet mitt.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.383
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    No0en som har en formening om hva en oppgradert AW250r er verdt idag. Ble oppgradert i Juli hos ECs Holdings. Må selge den da jeg må ha plass til en hylle til i TV bordet mitt.
    Jeg har en AW250(R) fra 1997 som jeg oppgraderte hos Abrahamsen i fjor. Jeg tror ikke jeg noen gang kommer til å selge den da prisen jeg eventuelt vil få ikke vil reflektere lydkvaliteten. Tror ikke du blir så fornøyd, men jeg tror vanskelig jeg ville fått mer enn 12K. Kanskje det hadde vært mulig å få en bedre pris på Finn....
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    nja.. Har fått bud på 15000kr, pluss kontanter med innbytte som overtsiger det igjen men syns det ellers har vært liten interesse. tror ikke jeg har sett en AW250R fra Abrahamsens tid tilsalgs for under 12000kr. De fleste som kjøper AW250R før 2004 kommer garantert til og oppgradere. Det koster 6000kr. Alle har nok brukt opp pengene sine på ferie:)


    Er lagt ut på finn:)
     
    Sist redigert:

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Mine EC AW250r og AW220 er blitt noe skrale etter tordenvær for tre uker siden, venter på rapport fra ECS Holding om tilstanden, Håper de kan repareres.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.383
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Mine EC AW250r og AW220 er blitt noe skrale etter tordenvær for tre uker siden, venter på rapport fra ECS Holding om tilstanden, Håper de kan repareres.
    Lykke til! Dette er vellydende smykker :) Finnes andre enn ECS Holding også vet du.....
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Ja, har prøvd et annet verksted her i byen først. De fant ikke feilen på de, bare at det var feil på de :) Mistet to uker på det, så sendte de likegodt rett til folk som kan det... håper jeg.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.383
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ja, har prøvd et annet verksted her i byen først. De fant ikke feilen på de, bare at det var feil på de :) Mistet to uker på det, så sendte de likegodt rett til folk som kan det... håper jeg.
    Jeg endte opp med å gjøre det omvendt :confused: Håper det går bedre med deg!
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Å jøss... var det lynet der og? Er forsikringssak....
     

    rosros

    HIFI Entusiast
    Ble medlem
    16.03.2007
    Innlegg
    105
    Antall liker
    62
    Sted
    Nittedal
    Torget vurderinger
    10
    Hei alle EC fans! Jeg har en EC3 MC som jeg i dag sammenlignet med EC 4.5. Til min store glede og sorg samtidig så spiller EC 3 MC mye bedere enn 4.5. Hva er dett spurte jeg meg selv. Jeg ah hatt flere EC 3 men det eden eldre utgaven med sorte knotter som er den beste. Fantastisk dynamisk og åpen. EC3 MM er flat og kjedelig hatt 2, stk. Men 4.5 er også kjedelig i forhold. Har noen tisvarende erfarinegr så skriv.... dette vae bare en åpenbaring....

    En kamerat av meg har også en EC3 MC men en nyere konstruksjon med gullknotter og gullrackhåndtak. Denne låter faktisk ikke så bra som min. Merkelig men den har færre komponenter og antall glass-sikringer er færre. Så her har Abrahamsen "lekt" seg kan jeg tenke meg!

    PS: EC3 MC er en dual mono konstruksjon med 2.stk trafoer, en for hver kanal og det gjelder resten av oppbyggingen i EC3 MC. EC41/2 har bare en trafo... Hegels dyre forforsterker P30 til kr. 39.995,- har tilsvarende oppbygging men da med en mye mer moderen konstruksjon.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn