Edge G CD-spiller = "VERDENS BESTE!!!!" ??

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    U

utgatt60135

Gjest
    Jeg hiver meg på litt OT jeg også :). Her er innmaten til Cary 303/300. Masse billige komponenter, men byggkvaliteten er det vel ikke mye å si på ::). Men lyden på inn- og utmatingen høres veldig billig ut :p. Noe den er også (DVD drev).

U

utgatt60135

Gjest
    KW skrev:
    Lyngen skrev:
    Jeg synes alle komponenter i MF spilleren ser standard ut, alså koster meget lite. Det som er interessant er jo hvem som har utviklet kretsløsningene. Har de gjort det selv eller fått valgmuligheter fra en annen produsent (i Østen)? Hvor mye koster da egentlig printene i innkjøp for dem?
    Jeg mener da bestemt å ha lest at de utvikler dette sjøl og det står i hvert fall Musical Fidelity på de.

Mvh.KW
    Men å få eget merke printet på kortet koster vel ikke stort ::).

N

nb

Gjest
    KW skrev:
    Jeg mener da bestemt å ha lest at de utvikler dette sjøl og det står i hvert fall Musical Fidelity på de.
    Hel til venstre i dac sitter en del lytter, som ikke kommer frem særlig på bildet.
    Mvh.KW
    Om noe er utviklet her eller der er neppe til syvende og sist så veldig nøye - det er vewl knapt rakettforskning å bygge en ok CD-spiller selv om produsentene sikkert synest det er fint om folk tror det. Særlig ikke når utgangspuntket er tried and tested standarddesign fra underleverandører.

Det jeg synest er trist med Edge-saken er at det ikke ser ut som de har giddet å prøve en gang - i prisklassen er gjerne "feelgood" et aspekt, og det er kanskje ikke så mye igjen av den etter at man har tatt en titt oppi en slik. Det skriker OEM-produkt av saken. Det synest jeg er leit, uavhengig av om det er OEM eller ikke. Spillerens eneste misjon ser ut til å være å matche den visuelle profilene til Edge sine forsterekere og bli priset så høyt at den er interessant for kundene og de som anmelder slike.

<i>Dersom</i> de har laget sin egen DAC-løsning, så hadde jeg skjønt det om de solgte den separat og sa at kundene kunne bruke et helt standard drivverk med helt standard hyllevare digitalkabling. Det er jo tydligvis det Edge selv har gjort, om ikke også DAC-biten er fra en el cheapo DVD-spiller.

S

Storebror

Gjest
    Samme type trafo som i gode gamle XA50 der jo!

Hele innmaten (inkl klokka)

Denne skuffa er heeeelt flott!

Vedlegg

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2004
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Uansett om Edgen gruses litt her på innmat versus pris (ikke lyd vel å merke!) så har dette blitt en interessant tråd med mye fine innmatbilder!

Det er ett lite paradoks at vi tror vi må ha så utrolig tung/dyr/komplisert og bra CD/DAC for å få god lyd, spesiellt når man ser på hva en DVD spiller til 1000 kr
    kan oppvise av flott lyd/bilde i både 2 og flere kanaler. Kanskje det er dette Edge har innsett, og deretter er de bare litt (vel) smarte og skal tjene litt ekstra pæng?

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    SilverSurfer skrev:
    Kanskje det er dette Edge har innsett, og deretter er de bare litt (vel) smarte og skal tjene litt ekstra pæng?
    Tja, de forsvarer det vel ved at de har et merkenavn som folk er villige til å betale for, og at prisen i seg selv er med på å gjøre det eksklusivt. Omtrent på samme måte som Bling H2O kan selge vann til 250 kr literen. Personlig er jeg like skeptisk til forskjellen i lyd mellom spilleren fra Edge og en billig DVD-spiller med tilsvarende innmat, som jeg er til forskjellen mellom vannet fra Bling og vanlig norsk springvann.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.745
    Torget vurderinger
    1
    Lyngen skrev:
    Jeg synes alle komponenter i MF spilleren ser standard ut, alså koster meget lite. Det som er interessant er jo hvem som har utviklet kretsløsningene. Har de gjort det selv eller fått valgmuligheter fra en annen produsent (i Østen)? Hvor mye koster da egentlig printene i innkjøp for dem?
    Hvor MF får produsert greiene sine vet jeg ikke og jeg synes det egentlig er irelevant så leng greiene er godt «skrudd» sammen. Ut i fra bildene så ser MFsaken ut som noe som er utviklet av eller for MF. Jeg ser ingen «klassiske» OEM løsninger. Musical Fidelity er forreste trykt på kretskortene i både transporten og DACen. Helt overflatisk (dvs ut fra bildene) så ser det ut som en forholdsvis sollid konstruksjon, hvor designeren har gjort konkrete valg og vurderinger ift. kretsløsninger og ønsket resultat. Dvs at dette i mine termer er et «unikt» MF-produkt tvers igjennom, uten for mange snarveier eller tilsnikelser. Komponentkvaliteten ser «standard» ut, og i min bok så er det en fordel etter som jeg ikke har særlig «tro» på diverse mere eksotiske og «HiFi-riktige» komponentalternativ. Når det gjelder kostnadene ved slikt utstyr så er den fysiske/mekaniske konstruksjonen og små produksjonsserier ofte en langt mer vesentlige faktorer enn den elektriske biten av kaka, ift. denne konkrete transporter/DACen så er det dessuten valgt noen kostnadsdrivende løsninger med bruk av store trafo-spoler i strømforsyningen og rør i den analoge kretsløsningen i DACen.

Hvor vidt MF sine bestrebelser i designet av transporter og DAC gir gevinst ift. lydmessige kvaliteter vet jeg imidlertid intet om, ut over at de har fått prositve omtaler av den kullørte pressen som også har git EDGEn positive omtaler ...

mvh
    KJ

GFE

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2003
    Antall liker
    3
    nb skrev:
    DIY_dude skrev:
    Det brune printet er både strømforsyning, display og utgangstrinn. Alt-i-ett med andre ord. Det er sikkert en del ICer på undersiden også. Det grønne printet er hovedsakelig controller til drivverket, muligens med klokkekrets og dac. Jeg liker måten de har limt fast displayet til chassis med 3M dobbeltsidig teip. :)
    Altså har Edge neppe utviklet noesomhelst selv på denne spilleren? Jeg regner med at man ikke bare kan plugge på en DAC-chip på et eksisterende design?
    Hei nb,

Hvis du fortsetter å legge inn tråder i det samme forrykende tempoet, så er det ikke lenge til du er hifi freak selv, kreves bare 1000 ;D

Har egentlig full forståelse for skeptisk til prissettingen av hifiprodukter når eksempler som dette blir trukket frem, hadde vel en lignende sak med transparant sine kabler for en stund siden hvor en hadde "ødelagt boksen" for å se hva som var inni og presenterte dette.
    Selv så "strippet" jeg en dyr sølvkabel av anerkjent produsent engang jeg hadde en hifi nevrose for å lage egne "jumpere", var ikke så mye inni kabelen som tilsa at mye av prisen låg i matrial kostnader, endte med en ødelagt kabel og noen jumpere som jeg fjernet etter en stund.

Skal ellers ikke sitte kjepphøy selv, har ikke skrudd opp noen bokser for å sjekke, men har ellers ikke levd i den villfarelsen selv at dyre produkter er "good value for the money".
    Når det er sagt så får vi håpe at dette bildet hvis prisen er riktig tilhører den ekstreme siden å beregne en kalkyle på ut til forbruker.

Mvh
    Geir

PS! Ser at tråden er så "hot" at selv om et innlegg skrives fort, så får man advarsel hver gang man trykker send, blir nok årets tråd ja, det har jo vert litt dødt på sentralen her i sommer også, så det er kjekt med så mye aktivitet.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Hei!
    Det diskuteres innmat/innhold/dac o.s.v.

I følge I.løkken så er (var?) det analogdelen som er den store utfordringen i en dac.

Hvor vanskelig er det å lage et digitalfilter og en digital delta-sigma modulator med 140dB SNR og null THD? Ikke vanskelig i det hele tatt.

Hvor vanskelig er det å lage en opamp med 140dB SNR og null THD? Umulig.

Hele digitaldesignet i en DA-konverter revolverer rundt ett praktisk problem: "hvordan får man analogdelen til å forvrenge minst mulig?". Hvis digitalsiden var hemskoen kunne man bare brukt 64-bit flyttall og fått alle problemer ned på -200dB-nivå. Digital ytelse koster null og niks, men prøv å få 120dB dynamisk område ut av 1.2V forsyningsspenning og du vil se at den analoge delen ikke er fullt så takknemlig.

Tråden hvor dette er hentet er egentlig om Zhaoludac, men underveis er det mye andre interessante meningsbrytninger også ;D ;)

www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=hifi1;action=display;num=1147790187;start=75

For de som ikke får nok i denne tråden.

Mvh.KW

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    For hva det verdt
    Min Samsung Dvd/cd spiller måtte engang i tiden vikariere for min Beat 400 Densen cd spiller.
    Resultat: slapt lydbilde, flatt og livløst, gørrende kjedeli.

-Forskjell på cd spillere, uten tvil.---------------(bare sånn for å ha vært med i denne utrolige tråden 8))

MVH Johnny

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    En liten kommentar om min egen MFKWDM25
    Det jeg ikke er fornøyd med for en spillerkombo til 55k er cdskuffen, der blir den grundig slått av mange japanere bl.a. deriblant min tidligere Denon DVd 2900.
    Et lite problem for tiden siden jeg hovedsaklig bruker kun dacen.

Kan vel legge til at jeg ikke kjøpte settet p.g.a. design nei ;)
    Design er ikke MF sin greie nei, selv om disse små er noen hakk greiere.

Mvh.KW

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.922
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Jeg vil også være med, ;D
    Obligatorisk og åpne elektronikken og inspisere her i huset

Vedlegg

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.299
    Torget vurderinger
    1
    Vis meg din CD-spiller og jeg skal si deg hvem du er...

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    pedal skrev:
    Vis meg innmaten i din CD-spiller, fortell meg hva du betalte og jeg skal si deg hvem du er ;)

N

nb

Gjest
    GFE skrev:
    Har egentlig full forståelse for skeptisk til prissettingen av hifiprodukter når eksempler som dette blir trukket frem, hadde vel en lignende sak med transparant sine kabler for en stund siden hvor en hadde "ødelagt boksen" for å se hva som var inni og presenterte dette.
    Selv så "strippet" jeg en dyr sølvkabel av anerkjent produsent engang jeg hadde en hifi nevrose for å lage egne "jumpere", var ikke så mye inni kabelen som tilsa at mye av prisen låg i matrial kostnader, endte med en ødelagt kabel og noen jumpere som jeg fjernet etter en stund.

Skal ellers ikke sitte kjepphøy selv, har ikke skrudd opp noen bokser for å sjekke, men har ellers ikke levd i den villfarelsen selv at dyre produkter er "good value for the money".
    Når det er sagt så får vi håpe at dette bildet hvis prisen er riktig tilhører den ekstreme siden å beregne en kalkyle på ut til forbruker.
    Jeg håper og tror at dette er et av de grellere eksemplene, og jeg håper de som eier spilleren er like fornøyde også etter at de vet hva som befinner seg "under panseret"

Men det stopper jo egentlig ikke med denne spilleren - hva skal man si til journalister som har hausset denne spilleren og snakker om viktigheten av dedikerte drivverk i andre sammenhenger? Eller hva skal man si til signalkabeltester utført på en slik spiller? Enhver med to åpne øyne bør kunne se at det neppe er så nøye hva man bruker for å koble en slik en til neste ledd i kjeden. Det oser ikke akkurat kvalitet av analogutgangene.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nå må dere slutte å mobbe gutter.

Her stoler man på en hifiprodusent såpass at man skiller seg av med inntil flere månedslønninger for en cdp, fordi den er godt omtalt av TAS (grøss!) og av eiere, og vi vet jo alle hvor "lett" det er å få prøve slike ting før kjøp i Norge. Så det ender det gjerne med at man kjøper uhørt, et tillitsspørsmål til produsent og importør/forhandler.

Så blir man møtt med dette. Det er tragisk, ikke minst fordi bruktprisen er dømt til å lide skrekkelig.

Når man kjøper en virkelig dyr cdp fra en solid leverandør, så er man vanligvis (med solide produsenter iallefall) handlende i trygg forvissing om at ting er solid og at reservedeler etc vil være tilgjengelig i mer enn rimelig fremtid. Vi vet vel omtrent hvor solide og varige slike print og drivverk som vi ser i Edge GCD er, og hvor lett det vil bli å få tak i reservedeler fra slike OEM underleverandører et år eller to etter at hylla er tom. Dette er som sagt tragisk for eierne.

La oss håpe at Edge har tatt høyde for slikt, og har et varig delelager. Kan importør eller noen andre kommentere på dette?

Mvh Vidar P

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.651
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Apropos trådens tema, trur eg:
    Jeg kjøpte tuner på trynefaktor en gang. Tandberg 3031A. Det står Tandberg på printet, men konstruksjonen er nest kjipest sort. 6000,- i 1996. For 1000,- til kunne jeg fått en Audiolab 8000T. Det er en radio. Men den kom ikke i Tandberg 3000-kabinett.

God underholdningsverdi i denne tråden.
    Det er dCS du viser, Vermin? Jeg klarer ikke å følge med. Folk bytter jo utstyr i vilden sky her inne (skrev han uskyldig).

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Morsomt nok så utviklet Audiolab alt i 8000T selv, ingenørteamet brukte 7 år på den(!), de designet absolutt alt helt ned til selve tuneren (nesten ingen gjør det)! Selv displayet lagde de selv, i den ånd at det skulle emitte minst mulig støy til de følsomme tunerkretsene. Den hadde en drøss av regulerte psu'er, og låt selvsagt som en drøm.

DET var en skikkelig tuner det! Eller er får jeg si... jeg har faktisk en selv. Imponerende greier.

Mvh Vidar P

L

lark

Gjest
    En ting er i allefall sikkert etter denne "avsløringen". High End hifi og argumenter som "vil man ha god lyd så koster det"
    har fått seg et solid skudd for baugen. Verden blir ikke som før etter dette :(

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.939
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hva er så forklaringen på at Edge-spilleren er såpass vellydende som den tross alt er da, siden det på innsiden ser såpass spartansk ut? Noe må de jo ha gjort riktig....

mvh
    Proffen

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    1
    OT: Er ikke tilfeldig at 8000T mangler fra dagens Audiolab-sortiment etter at det ble kjøpt tilbake fra TAG-Mclaren.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.192
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Tidenes tråd ! (?)

Artig å ha deltatt 8)

For all framtid vil alt nytt utstyr bli åpnet. Finner jeg noe muffens kommer det på sentralen. Helt sikkert! ;D

L

lark

Gjest
    Proffen skrev:
    Hva er så forklaringen på at Edge-spilleren er såpass vellydende som den tross alt er da, siden det på innsiden ser såpass spartansk ut? Noe må de jo ha gjort riktig....

mvh
    Proffen
    Forklaringen er nok at vi bedømmer lyden fra et apparat like mye ut fra det visuelle som ut fra det vi hører. Liker vi ikke det vi ser så påvirker det våre lytteinntrykk i negativ retning. Hardt å innrømme, men slik er det bare. Hadde anmelderene kikket under panseret før de lyttet på denne spilleren, så hadde nok anmeldelsene sett helt annerledes ut.

T

Tølper

Gjest
    En spiller til tretusen,

Totalt unødvendig, men når en først er igang er det vanskelig å stoppe.

Mvh

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.922
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Valentino skrev:
    Jeg kjøpte tuner på trynefaktor en gang. Tandberg 3031A. Det står Tandberg på printet, men konstruksjonen er nest kjipest sort. 6000,- i 1996. For 1000,- til kunne jeg fått en Audiolab 8000T. Det er en radio. Men den kom ikke i Tandberg 3000-kabinett.

Det er dCS du viser, Vermin? Jeg klarer ikke å følge med. Folk bytter jo utstyr i vilden sky her inne (skrev han uskyldig).
    Det er en dCS Purcell Upsampler og en dCS Delius D/A Konverter Valentino, vakre saker, lyden ble bare bedre etter jeg hadde kikka inni

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    lark skrev:
    Proffen skrev:

mvh
    Proffen
    Forklaringen er nok at vi bedømmer lyden fra et apparat like mye ut fra det visuelle som ut fra det vi hører. Liker vi ikke det vi ser så påvirker det våre lytteinntrykk i negativ retning. Hardt å innrømme, men slik er det bare. Hadde anmelderene kikket under panseret før de lyttet på denne spilleren, så hadde nok anmeldelsene sett helt annerledes ut.
    Vi kan også stille spørsmål om hvor viktig chassiset er, med tanke på vibrasjoner osv..
    Og om det faktisk kan påvirke det lydmessige?

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    1
    Electrocompaniet er heller ikke det helt store..
    S/Pdif fra drivverk inn i et dacboard som er knapt 5x5cm?

Objektivt sett er Edgen en mer avansert spiller enn EMC1. Vil noen åpne sin EMC1? Mulig jeg husker feil her.
    Koster heldigvis bare litt over halvparten av Edgen da :)

N

nb

Gjest
    topline skrev:
    Vi kan også stille spørsmål om hvor viktig chassiset er, med tanke på vibrasjoner osv..
    Og om det faktisk kan påvirke det lydmessige?
    Glem det. Å lese av en CD feilfritt er en trivialitet.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Vermin skrev:
    Valentino skrev:

Det er en dCS Purcell Upsampler og en dCS Delius D/A Konverter Valentino, vakre saker, lyden ble bare bedre etter jeg hadde kikka inni
    Godt å se, Vermin.
    Slapp jeg å skru opp min egen! :)

K

KindOfBlue

Gjest
    Interessant tråd.

Når jeg har spillere til demo så åpner jeg dem straks. Har hatt litt med OEM å gjøre, og vet hvor lett det er å bli lurt. (En grunn til at jeg ikke kjøpte Linns universalspiller, for å si det slik.)

Til dem som måtte være meget tilfreds med å ha brukt 55.000 på en Edge CD-spiller, så kan jeg vise et bilde av innmaten på min Cambridge Azur 840C -- som har digitale innganger, upsampling, osv.
    Tilgjengelig for 10.000 i Norge, og 7.000 i UK.

Litt om innmaten:
    The Cambridge Audio Azur 840C is the first try, from many years, to devices more expensive than the budget "start". The device has significant dimensions, and is packed with intriguing technologies and solutions. The main characteristic is announced already in the full name of the player: Upsampling Compact Disc. Fortunately the wrong, but often used, sometimes by very renowned companies, nomenclature like 24/192 CD Player, or dumber, was not used. CD is CD and has fixed parameters of the signal 44.1kHz/16bits, and everything above that is an addition, as signaled in the Cambridge Audio name. For the self-restraint - an A. The mentioned name was screen printed on the thick aluminum front panel. We will find on it only a few buttons to access drive functions and two more, marked 'menu' and 'select', not found on CD players, that are used to navigate the menu. The 840C has, in addition of a typical set of outputs, unbalanced analog RCA, digital RCA and TOSLINK, balanced XLR output and two sets (RCA+TOSLINK) digital INPUTS. It can be treated a drive with an elaborated converter section, and playback stereo sound from DVD players, satellite tuner or DAB radio. Every input can be assigned a name, and determined if the input signal is to be upsampled or not. In addition, we can chose the format of the signal on the digital outputs, and decide if we want to add dither or not. If you use a recorder, or a separate converter, then let the dither always be "on". All this operations need a readable display, and in the 840C we have the best one found below 10000z? and above. It is snowy white, exceptionally large LCD display, with black numbers and letters. The track number and time is being displayed on the lower, much larger line of the display - the digits have the same size as the LED displays used in the Lektor players by Ancient Audio, but have worse contrast, and the upper row, with information on upsampling, menu and chosen output is smaller. The enclosure, as usual in CA, is very solid, composed of a few rigid (the sides are also profiled) elements, so the top cover is screwed from the top and not a top with bent sides.

The inside reveals a few interesting things. First of all - the drive. It is a modified Sony drive, with damping elements on the bridge connecting the sides and on the disc clamp ring, and written in Cambridge (or actually in London, where the company is located, in Cambridge resides Arcam...) servo controller program. So I think, that similar like in the case of the modified Philips drive used in devices from QUAD and Audiolab, talking about "own" drive is justified. The circuitry controlling the drive is hidden below a metal screen (interestingly in the cheaper CA players it is covered with copper...) and here is also the power supply for this section. The drive is located on a very solid, specially shaped "spider" from cast aluminum, looking similar to Finite Elemente tables, in the right scale, o course. The power is supplied by a large toroidal transformer, larger than the one in the tested in this issue E-Sound CD-5E EWAE player, but smaller than the one found in the universal player from Bladelius, the Freja MkII (also tested in this issue). From the transformer three separate secondary windings are supplying independently the upsampling circuitry, converters and analog section. On a large circuit board in the back of the enclosure expanded filtering and rectifying circuits are found, with, among others, a bank of ten nice looking capacitors with Cambridge Audio logo.

The most important IC is the upsampling chip. This is a DSP chip, with software in the Q5 version, prepared by the French company Anagram Technologies, changing the input words to 24/384kHz and output that signal to the converters. Those, hidden behind the power rectifiers heat sinks, were provided by Analog Devices and this are two ICs (one for each channel) AD1955 - multi bit converters delta-sigma 24/192, with a very high, real resolution of 20 bits. The circuit is internally balanced and has such an output. In the current/voltage conversion Burr-Browna OPA842 chips are working, and in the filters and output the ICs OPA2134 of the same company. The output is coupled by a DC-Servo circuit. The whole assembly is SMD, except for the power supply, and the WIMA capacitors in the filters near the converters. The outputs are keyed with relays. The whole looks really impressive.
    The only problem is that I cannot see how the signal is led from the drive to the converter, because this path is bridged by only one, shielded cable (two wires and shield), which provides the signal (in a balanced form) to the upsampling chip. This is not the I2S, protocol, so if this is the only way, then the signal is transferred in that balanced form of S/PDIF.

S

Storebror

Gjest
    KindOfBlue skrev:
    Når jeg har spillere til demo så åpner jeg dem straks. Har hatt litt med OEM å gjøre, og vet hvor lett det er å bli lurt. (En grunn til at jeg ikke kjøpte Linns universalspiller, for å si det slik.)
    Linn Unidisc, fake? fortell

K

KindOfBlue

Gjest
    lark skrev:
    Espen R skrev:
    ...men vi føler oss ikke så smarte når vi kjøper en Audi skrudd sammen av Skoda deler og betaler premium-pris ;D
    Off topic:
    Skodafabrikken er Europas mest moderne bilfabrikk og eies av Volkswagen som også eier Audi.
    Audi - Skoda - VW
    Det er en relevans til hva som diskuteres i denne tråden.

VW og Audi sender sine ingeniører til Skoda for at de skal lære å sette sammen bilkomponenter med tilsvarende kvalitet og tilpasningstoleranser. En Skoda pløyer mark med hva som helst fra VW (med unntak av Phaeton).
    Men Skoda rangeres lavest av forbrukere, og får også lavest price-premium i forhold til component-cost faktoren.

K

KindOfBlue

Gjest
    Storebror skrev:
    KindOfBlue skrev:
    Linn Unidisc, fake? fortell
    Ikke fake, men ikke verdt pengene, syns jeg.

R

Roysen

Gjest
    Jeg kunne ikke annet enn å kjøpe siste nummer av Hjemmekino for å lese testen av Edge spilleren og det skal jo sies til RES forsvar at han hadde noen betenkeligheter til spilleren dog ikke til lyden.

Det jeg imidlertid bet meg merke i var noen gode spesifikasjoner på måledata. Er det hjemmekino som har foretatt disse målinger eller finnes det andre verifiserbare kilder for denne spillerens måledata. Måler den bra er vel det meget interresant.

Mvh
    Roysen

Dr.No

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    15
    Proffen skrev:

mvh
    Proffen

Som John Atkinson sier i sitt forsøk på å forklare hvorfor Sony sin gamle Playstation PS1 lyder så godt: Den har tilfeldigvis fått en type forvregning som glatter over den digitale elendigheten. Appatatet er ikke engang beregnet på CD avspilling. Loppemarkedspris er typisk et par hundre, osv. Motsatt: En spiller som spiller tilnærmet perfekt etter boken vil antagelig lyde nokså sterilt pga formatets begrensninger. Et annet eksempel er Zanden spilleren som var det beste anmelderen hadde hørt, men som er basert på en eldgammel Philips chip fra slutten av 80-årene, og som hadde de værste måleresultatene de hadde sett. Det er altså ingenting i veien for at en billigspiller kan slumpe til å ha en forskjønnende virkning, selv om flertallet slike spillere sannsynligvis lyder flatt og kjedelig. Det har uansett lite med billige/dyre komponenter å gjøre. Kanskje det skyldes masse saftig jitter på driverket for alt jeg vet, eller kanskje det er brukt utgangsbuffer med euforisk klingende rør, eller hva som helst som gir passe med ørevennlig ulinearitet.

Hvordan kan man så forklare at enkelte dyre spillere innemellom lyder akseptabelt? Det finnes sef flinke folk her og der som sitter og tweaker til det lyder brukbart: Forvregningen drar tilslutt i riktig retning. Kanskje det er tidkrevende arbeid, men det har stadig ingenting å gjøre med dyre komponenter i og for seg (eller med 100x overkill i strømforsyningen, 30kg tunge kabinetter og denslags). Når de til slutt for eksempel har fått bort det digitale sandpapiret i diskanten og erstattet det med den typiske glatte, men syntetiske luftigheten som er typisk i mange dyre spillere (og som jeg personlig ikke liker noe særlig ), så føler de at de kan sette opp prisen med god samvittighet. Oppå kommer utseendet, merkevarenimbusen og alt det der. No

B

brand-x

Gjest
    I følge noen er Norsk-"produsert" overhypet og har sikkert sine mangler på mange områder... men de produserer litt egen innmat i det minste... (må jo være forklaringen på påstandene om barnesykdommer)

som noen henviser til er vel det meste konstruert elektrisk allerede så det eneste bidraget som er igjen er vakker "kasse" og drivverkplattformer..

Uansett går vel neppe debattens spiller inn under verdt pengene og dermed troner øverst som audiobransjens hittil største "skandale"...

mvh
    Kjell P...

L

lark

Gjest
    pedal skrev:
    Innvollene i Hegel CDP4A mkII.
    Ikke spesiellt visuellt imponerende til kr 20 000.- Men synes jeg den lyder godt?
    JEPP ;D

Og hvem er jeg?

Vedlegg

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    brand-x skrev:
    Uansett går vel neppe debattens spiller inn under verdt pengene og dermed troner øverst som audiobransjens hittil største "skandale"...

mvh
    Kjell P...
    Har du selv testet Edge G under kontrolerte former og vet at lydkvaliteten ikke står i stil med prisen ;)

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn