Edge G CD-spiller = "VERDENS BESTE!!!!" ??

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.393
    Torget vurderinger
    0
    omholt skrev:
    Svakheten var først og fremst at 703ene låt litt skarpt i toppen.
    De gjør jo egentlig ikke det, så det må være noe annet som er problemet i ditt oppsett.

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Mine Edge NL Signature 1.1 mono-blokker koster 404.000,- ;)

Kunne jeg tenke meg å bytte dem ut? Kun for å oppgradere til Edge NL Reference mono-blokker :D

Anonym skrev:
    Wergeland skrev:
    Valentino skrev:
    EP skrev:
    Målinger av effektforsterker er jo ikke akkurat relevant, men vil man finne noe negativt så hvorfor ikke.
    Det har blitt en slik "hva er Edge"-tråd. Er NL-12 fremdeles i produksjon?
    Forsterkeren heter NL 12.1 nå.
    Og koster ca 200k 8)

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    Det er en stund siden jeg prøvde en billig dvdspiller. Men jeg har en KISS-spiller som ingen ville ha gratis, så den støver i kjelleren. Både lyden i den og en divxbox låter ganske ubehagelig, men anlegget var også helt annerledes på den tiden. I det siste har jeg prøvd en ipod touch, og SB3. Hva skal jeg si, det er ikke i nærheten av DAC'en min på noen som helst måter. Av Ipod Touch, SB3 og Airport Express vil jeg jeg rangert fra dårligst til best; Airport, SB3, Ipod Touch :D

P

Parelius

Gjest
    Man skrev:
    Det er en stund siden jeg prøvde en billig dvdspiller. Men jeg har en KISS-spiller som ingen ville ha gratis, så den støver i kjelleren. Både lyden i den og en divxbox låter ganske ubehagelig, men anlegget var også helt annerledes på den tiden. I det siste har jeg prøvd en ipod touch, og SB3. Hva skal jeg si, det er ikke i nærheten av DAC'en min på noen som helst måter. Av Ipod Touch, SB3 og Airport Express vil jeg jeg rangert fra dårligst til best; Airport, SB3, Ipod Touch :D
    Du snakker om den analoge utgangen på Airport Express (AE), går jeg ut fra? Min erfaring er vel den samme. Analogt ut fra AE til pre er dårligere enn via digitalt ut fra AE til DAC og pre. Men hvordan er opplegget du kjører fra Touchen? Fra hodetelefonutgangen til pre? DAC i AE er dårligere enn i Touch mao.?

Pioneer 696 (billigskrot) og Meridian 500 høres likt ut når de mater den samme DAC. (Ikke blindtest, og ikke over flere uker. Noen mener det har betydning, og det kan jo være.)

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    Ja analogt selfølgelig. Akkurat nå har jeg ikke pre (det er planlagt noen frem i tid)
    Jeg koblet den direkte til effekt via sånn minijack/phono adapter, med noen sølvkabler. Inngangsimpedansen er så høy at det går helt fint.
    Jeg har ikke sammenlignet alle direkte. Ved en direkte sammenligning kan det jo hende at SB3'en havner på topp, noe kraftigere bass fra SB3, men den har en nasal lyd oppover i frekvens. Ipod Touch har en ganske løs og neddempet bass, men låt liksom rundt og fint.

O

omholt

Gjest
    Flageborg skrev:
    omholt skrev:
    Svakheten var først og fremst at 703ene låt litt skarpt i toppen.
    De gjør jo egentlig ikke det, så det må være noe annet som er problemet i ditt oppsett.
    Skal du se målinger? Jeg har fått de målt av Stig Erik Tangen, og de lå altfor høyt i diskant området. Vi tar det i så fall på pm.

N

nb

Gjest
    Fosse skrev:
    Vedrørende spilleren dere hørt for tre år siden, det skal være en annen spiller enn den som produseres idag, hva differansen går ut på aner jeg ikke.
    Det er godt mulig - jeg fikk som sagt ikke allverdens inntrykk den ene eller andre veien siden det kun var på messe. Men basert på hvordan din ser ut inni, så ser det ikke ut som de har ofret spilleren så veldig mange tanker, men jeg kan jo ta feil.

Jeg har ikke inntrykk av at det er snakk om revolusjoner akkurat når HiFi-komponenter kommer i oppdaterte versjoner. Det brune printet på spilleren er jo slik at man kan lure på om det fortsatt er mulig å oppdrive, man får vel snart HDMI på DVDer fra Rema 1000.

I følge testen til RES i "Hjemmekino" så tilbyr importør demping med asfaltmatter eller noe slikt. Det er jo symptomatisk - det har så godt som garantert ingen verdens ting med ytelsen til spilleren å gjøre, men om det hjelper på skranglete drivverk, så er jo det et pluss for kvalitetsfølelsen. Men som nevnt tidligere har det ikke noe med å lese av CDen bedre eller noe slikt å gjøre, det er en trivialitet uansett om det rister og skrangler litt eller ei.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.342
    Sted
    Østfold
    KW skrev:
    Lyngen skrev:
    Jeg synes alle komponenter i MF spilleren ser standard ut, alså koster meget lite. Det som er interessant er jo hvem som har utviklet kretsløsningene. Har de gjort det selv eller fått valgmuligheter fra en annen produsent (i Østen)? Hvor mye koster da egentlig printene i innkjøp for dem?
    Jeg mener da bestemt å ha lest at de utvikler dette sjøl og det står i hvert fall Musical Fidelity på de.
    Hel til venstre i dac sitter en del lytter, som ikke kommer frem særlig på bildet.
    Mvh.KW
    MF produseres av Ampure i Taiwan. De har som forretningside å produsere high end etter kundens spesifikasjoner. De tilbyr normalt ikke utviklingsarbeid. De produserer også for Martin Logan.

K

KindOfBlue

Gjest
    Jeg hørte Edge cd-spilleren da jeg var i England i juni, nyeste versjon ble jeg fortalt. Forskjellig musikk (referansemappen min).

N

nb

Gjest
    DR HEE skrev:
    "Ved hjelp av bildet til Fosse, burde jo flere av disse skråsikre debattantene kunne
    gi en detaljert beskrivelse og opphav av de forskjellige komponentene i spilleren,
    og også kunne prissette disse.
    Det virker jo som det er flere her som synes de sitter på svaret."

Ser fortsatt ikke noen svar på dette, selv om fortsatt mange er
    skråsikre i sine uttalelser på hva spilleren inneholder.

Hvis en påstår at en spiller inneholder bare noe billig skrot, burde en vel
    også være mann for å beskrive i detalj hva dette er!!!!!!!
    Det fremstår som ganske åpenbart at det er basert på en simpel DVD-spiller. At det er en DVD-spiller er vel etablert, simpel fordi det ikke er digitale bildeutganger og det ser ut som et all-purpose print som normalt brukes på et eller flere andre produkter. Det faktum at det er fire RCA-kontakter <i>inne i</i> kabinettet sier vel tydelig nok at dette er en komponent tiltenkt et annet produkt.

Det grønne kortet <i>ser ut som</i> noe generiske greier også, siden det tydligvis er det som styrer selve drivverket. Da er <i>sannsynligvis</i> veien kort til å anta at også det stort sett er et standardkort. Jeg kan ikke nok om slike kretser til å vite det, men det vil overraske meg om det er mulig å bytte ut noen av nøkkelkomponentene på et slikt PCB i det hele. Endre har sagt det grønne kortet er en egenutviklet DAC, men det forekommer meg noget merkelig all den tid de analoge utgangene jo ligger på det brune printet.

Ellers er det jo fritt frem for Edge eller noen andre og vise til hva de (eventuelt) har gjort med komponentene. Jeg lurer også veldig på hvorfor de ikke tilbyr DVD-funksjonaliteten når alt tyder på at den er der. Jeg lurer på hvor mange av eierene som egentlig visste at de eier en DVD-spiller og ikke en CD-spiller. Man burde jo få bange anelser allerede fra fjernkontrollen.

T

Tølper

Gjest
    DR HEE skrev:
    "Ved hjelp av bildet til Fosse, burde jo flere av disse skråsikre debattantene kunne
    gi en detaljert beskrivelse og opphav av de forskjellige komponentene i spilleren,
    og også kunne prissette disse.
    Det virker jo som det er flere her som synes de sitter på svaret."

Ser fortsatt ikke noen svar på dette, selv om fortsatt mange er
    skråsikre i sine uttalelser på hva spilleren inneholder.

Hvis en påstår at en spiller inneholder bare noe billig skrot, burde en vel
    også være mann for å beskrive i detalj hva dette er!!!!!!!
    Jeg antar at både Edge og importør kjenner til denne tråden, om antagelsene var uberettiget så ville jeg i deres posisjon gått ut og dementert dem med håndfaste bevis. Noe som jo bør være en enkel sak? Vel, kanskje det kommer - men jeg har min tvil.

(Så at han over meg var raskere, men jeg er en oppmerksomhetshore.)

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.393
    Torget vurderinger
    0
    omholt skrev:
    Skal du se målinger? Jeg har fått de målt av Stig Erik Tangen, og de lå altfor høyt i diskant området. Vi tar det i så fall på pm.
    Siden diskusjonene foregår i det offentlige rom - la oss holde de der - og ikke på PM

Du kan lese litt om 703 her:

http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=166

Siterer kort her:

"Åpenbaringen
    Men etter at høyttalerne er rigget opp på spikes og parkettbeskyttere, kablene er kriget på plass, frontdekslet er tatt av, forsterkeriet er varmet opp og Diana Kralls "Girl in the Other Room" er lagt i - da kommer en lydopplevelse det er langt mellom hver gang man opplever! Jeg fikk smått hakeslepp av dette. Rommet som ble dratt opp var digert! Både dypde og høyde/bredde. Musikerne var presist og stabilt plassert i lydbildet, klangen var frisk og åpen - og det føltes som om Diana Krall satt en halv meter foran høyttalerne, omtrent midt i mellom og sang Tom Waits' "Temptation". Gjengivelsen er meget foroverlent! Helt rått!

Den fremste egenskapen til Nautilus 803, som jeg selv eier, er FST-mellomtonens forvrengningsfrie og krystallklare gjengivelse. Dette er minst like bra på 703. Minst like bra! Diskanten låter også hakket glattere enn 803, 703 er mer enn 100% Nautilus på dette feltet! Svært åpen og opplsøt gjengivelse, luftig, friskt og presist. Cymbalene på "Temptation" var enda bedre definert og hadde det samme raspet som på 803, som koster 17 000 kroner mer enn 703...

Jeg må si at at B&W går seg selv i næringen med denne høyttaleren. Mitt fremste ankepunkt mot 803 er at den kan låte litt hissig i diskanten sammen med endel elektronikk og at den kan være litt for laid-back når det gjelder 3-dimensjonalitet. 703 retter opp begge disse ankepunktene 110%!"

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    Ta Stian Gårdsvoll uttalelser med en klype salt. Han liker tydeligvis mye diskant, og byttet fra B&W til Audiovector M3 Avantgarde, og vi vet jo hvordan diskanten i den høyttaleren er..

DR HEE

Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.05.2007
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    1
    "ser ut som"
    "sannsynligvis"

Dette er vel litt svake ord å bruke i en slags bevisførelse nb!

Du pleier jo å være opptatt av steinharde fakta og matematiske bevis.
    Når du går ut så "tøff i trynet" som du ofte gjør i forhold til bevis og
    etterrettelighet i mange andre tråder her, burde du kanskje leve litt
    opp til det nå !

Når du påstår at det er billig ditt og billig datt, burde du jaggu kunne
    dokumentere det i detalj, ellers så fremstår du bare som en som elsker
    å slenge rundt seg med uverifiserbare påstander.

Du pleier jo vanligvis ikke godta at noen "antar" noe!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Man skrev:
    Ta Stian Gårdsvoll uttalelser med en klype salt. Han liker tydeligvis mye diskant, og byttet fra B&W til Audiovector M3 Avantgarde, og vi vet jo hvordan diskanten i den høyttaleren er..
    Sånn sett skal man jo ta alles uttalelser med en klype salt, pga forskjellig smak, rom, elektronikk etc; SG er i så måte intet unntak, men han er da en virkelig dyktig og erfaren hifi-mann, og det er vel slett ikke utenkelig at han har klart å få et langt bedre resultat med disse høyttalerne enn du tror. Kanskje vi alle hadde blitt imponert over resultatet?

Det er forresten forskjell på skarp diskant og på en nivåheving i diskanten.

DR HEE; når en ting "ser ut som" så må det være lov å stille spørsmål ved det. What looks like a duck..
    Ingen har påstått noe annet enn hva "det ser ut som". Om du har noen konkrete opplysninger om hva det faktisk er, så hadde det vært moro lese. Mye mer moro enn å lese hvordan du misliker at folk stiller spørsmål.

Mvh Vidar P

N

nb

Gjest
    DR HEE skrev:
    "ser ut som"
    "sannsynligvis"

Dette er vel litt svake ord å bruke i en slags bevisførelse nb!

Du pleier jo å være opptatt av steinharde fakta og matematiske bevis.
    Når du går ut så "tøff i trynet" som du ofte gjør i forhold til bevis og
    etterrettelighet i mange andre tråder her, burde du kanskje leve litt
    opp til det nå !

Når du påstår at det er billig ditt og billig datt, burde du jaggu kunne
    dokumentere det i detalj, ellers så fremstår du bare som en som elsker
    å slenge rundt seg med uverifiserbare påstander.

Du pleier jo vanligvis ikke godta at noen "antar" noe!
    Hva skal jeg trenge å bevise? Ingen har vel betvilet påstandene om at dette er en DVD-spiller. At det er en DVD-spiller er i seg selv ganske sensasjonelt, er det ikke? Drivverket skrangler i en spiller som selges til veiledende 55 tusen kroner i Norge. Logoen på DVD-fjernkontrollen er et klistremerke. Displayet er tapet fast til chassis. Jeg får ikke akkurat kvalitetsvibbene av dette. Og min holdning er at dyre CD-spillere handler om akkurat det: Kvalitetsvibber. Det skal neppe mye til å overgå CD-mediets fundamentale begrensninger rent teknisk, de er ikke allverden.

Har du noen info som tyder på at dette er stor og original ingeniørkunst, så for all del, kom med den. Om noe ser ut som en and, går som en and og kvekker som en and, så antar jeg det er en and inntil noen kommer med noe vettug informasjon som tilsier at det er noe annet.

Alt som er kommet er "Lytt til spilleren da vel" "HP i TAS synest den er fantastisk" og dets like. Man kan finne ut mye rart bare man lytter nok, jeg har ikke så stor tiltro til slikt, men andre kan ha en annen mening. Det finnes jo de som mener at ulike harddisker låter ulikt også.

Før du spør: Om du så gir meg typebetegnelsene på komponentene så sier de meg ingen ting, jeg kan ikke i nærheten av nok til å si noe basert på det.

KAS

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2005
    Antall liker
    0
    Endre,

det må da være noe som ikke stemmer. Edge NL Signature 1.1 koster da kun USD 20k pr. stk. ?

KAS

DR HEE

Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.05.2007
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    DR HEE; når en ting "ser ut som" så må det være lov å stille spørsmål ved det. What looks like a duck..
    Ingen har påstått noe annet enn hva "det ser ut som". Om du har noen konkrete opplysninger om hva det faktisk er, så hadde det vært moro lese. Mye mer moro enn å lese hvordan du misliker at folk stiller spørsmål.

Mvh Vidar P
    Problemet er jo at det ikke blir stilt spørsmål, men det kommer istedet bombastiske
    påstander.
    Jeg har ikke nok kunnskap rent teknisk til å kunne trekke hverken den ene eller
    andre slutningen ut fra hva spillerens innhold koster ( eller burde koste ).
    Det er faktisk en del andre her som mener å vite dette.
    Jeg synes (her er det lov til å synes ) da at disse personene er de rette til å
    faktisk dokumentere sine påstander.

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Som sikkert mange har påpekt i denne tråden så behøver jo ikke det faktum at det følger med en dvd fjernkontroll eller at det er et klistremerke på fronten bety at lyden er dårlig.
    Men sånn instinktivt kjenner jeg at jeg blir litt skeptisk når jeg ser hvor enkle deler, da spesielt drivverket som er inne i denne 55K spilleren.
    Har ingen peiling på om delene som er brukt er bra osv. men dette ser ihvertfall tillitsvekkende ut:

N

nb

Gjest
    DR HEE skrev:
    Problemet er jo at det ikke blir stilt spørsmål, men det kommer istedet bombastiske
    påstander.
    Innholdet i slike koster sjelden mye skulle jeg tro. Med mindre man har brukt boutique-kondiser fra Black Gate og lignende, så er det få dyre komponenter i en CD-spiller. Da er neste alternativ å betale for en genial kretsløsning. Fint lite tyder på at så er tilfelle her. Neste alternativ er da å betale for utsende, merkenavn, om man tror pris og prestada henger sammen osv. Jeg tror at på denne spilleren er det sistnevnte som driver prisen. Jeg tar gjene mot info som tilsier noe annet.

Jeg har for øvrig hele tiden tatt et forbehold om at det er en veldig god DAC i spilleren. Jeg synest ikke det er så mye som tyder på det heller.

O

omholt

Gjest
    Må nesten komme et svar til Flageborg angående B&W 703 selv om det burde strengt tatt tas i en annen tråd eller på pm.
    Jeg fikk de som sagt målt. Off-axis lå de helt klart for høyt. Finner det noe merkelig at du stoler mer på Stian Gårdsvolls test enn målinger av Clio. Mye av det han beskriver der stemmer overhodet ikke med andre tester og eieres tilbakemeldinger. Det er veldige mange andre eiere av 703ene som har opplevd det jeg har. Bruk søkefunksjonen på avforum for eksempel. Når det er sagt så er 703 veldig gode høyttalere. Stig Erik ble overrasket over at de ikke kostet mer. For ikke så lenge siden, så jeg Lyd&Bilde fortsatt holde disse som referanse i sin prisklasse. Defor blir det jo spennende når 703ene snart blir avløst av nye. ;)

N

nb

Gjest
    DR HEE skrev:
    påstander.
    For øvrig er det jo Edge som skal selge denne spilleren. Jeg antar at en del muligens potensielle kjøpere har blitt noget mer skeptiske basert på denne tråden, så om de har noe håndfast å komme med, så burde de vel gjøre det.

Vi får sjå.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Man skrev:
    Sånn sett skal man jo ta alles uttalelser med en klype salt, pga forskjellig smak, rom, elektronikk etc; SG er i så måte intet unntak, men han er da en virkelig dyktig og erfaren hifi-mann, og det er vel slett ikke utenkelig at han har klart å få et langt bedre resultat med disse høyttalerne enn du tror. Kanskje vi alle hadde blitt imponert over resultatet?

Det er forresten forskjell på skarp diskant og på en nivåheving i diskanten.
    Kanskje det, men det var snakk om diskanten her Vidar. SG er tydeligvis mindre allergisk ovenfor en lys diskant enn andre er. Da kan det jo hende at han er mindre allergisk ovenfor den litt "skarpe" diskanten også? :)
    SG er nok flink han men er jo ikke noe absolutt sannhetsvitne, når i tilleg målingene tilsier noe helt annet (selv om de strengt tatt viser kun en nivåheving.. men vis meg en lys høyttaler som ikke låter skarp, på en vanlige moderne innspilling..det er kanskje en forskjell, men begger deler henger også sammen)

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Edge NL 12.1 Special Edition koster US$ 30,464.00 før amerikansk moms.

http://blog.stereophile.com/ces2008/010808edge/

Edge NL Signature 1.1 koster US$ 40,388.00 før amerikansk moms.
    Deler du prisen på 2 så får du 20K, men du får da bare 1 stk mono-blokk ;)

High-current: 400 Watts per channel @ 8 Ohms . 800 Watts per channel @ 4 Ohms. Dimensions: 19.0" Deep x 15.0" Wide x 9.0" High (HxWxD). Weight, 115 lbs each. $40,388.00.

http://www.audiofederation.com/dealership/prices/edge/index.htm

I tillegg så vet jeg at det har vært en del prisstigning på Edge produktene, så det kan godt være at prisen på Edge NL Signature 1.1 er enda høyere i dag i USA. Jeg vet også at Audiofreaks har kunnet hatt den samme stabile prisen på Edge produktene(selv om det har vært en prisøkning) her i Norge grunnet den gunstige dollaren.

KAS skrev:
    Endre,

det må da være noe som ikke stemmer. Edge NL Signature 1.1 koster da kun USD 20k pr. stk. ?

KAS

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Snickers-is skrev:
    KW skrev:
    Lyngen skrev:
    Jeg synes alle komponenter i MF spilleren ser standard ut, alså koster meget lite. Det som er interessant er jo hvem som har utviklet kretsløsningene. Har de gjort det selv eller fått valgmuligheter fra en annen produsent (i Østen)? Hvor mye koster da egentlig printene i innkjøp for dem?
    Jeg mener da bestemt å ha lest at de utvikler dette sjøl og det står i hvert fall Musical Fidelity på de.
    Hel til venstre i dac sitter en del lytter, som ikke kommer frem særlig på bildet.
    Mvh.KW
    MF produseres av Ampure i Taiwan. De har som forretningside å produsere high end etter kundens spesifikasjoner. De tilbyr normalt ikke utviklingsarbeid. De produserer også for Martin Logan.
    Da juger altså MF om KW utstyret, siden det står med tydelig skrift bakpå at det er made in United Kingdom.
    Jeg mener å vite at KW utstyret er laget i England mens de billigere modellene kanskje er laget
    er laget i Kina, KW utstyret mitt har jo fått et par år på baken.
    Uten at jeg nødvendigvis vil hevde at det er noen ulempe om det blir skrudd sammen i Kina/Taiwan.
    Mvh.KW

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.342
    Sted
    Østfold
    Om de sier det så stemmer det nok KW. Jeg har ikke sett noen KW-modeller hos Ampure. Forøvrig er det Taiwan og ikke Kina. For de lokale er det visst en vesentlig forskjell, og kulturen er også litt ulik. For eksempel er det mye PA i Kina, mens det er mye hifi i Taiwan.

S

Storebror

Gjest
    KW skrev:
    Da juger altså MF om KW utstyret, siden det står med tydelig skrift bakpå at det er made in United Kingdom.
    Mener også jeg så det på eskene til X-serien.
    Felix hvis jeg husker korrekt.

Primare derimot er "designed in Sweden" ;)

S

Storebror

Gjest
    nb skrev:
    I følge testen til RES i "Hjemmekino" så tilbyr importør demping med asfaltmatter eller noe slikt. Det er jo symptomatisk - det har så godt som garantert ingen verdens ting med ytelsen til spilleren å gjøre, men om det hjelper på skranglete drivverk, så er jo det et pluss for kvalitetsfølelsen. Men som nevnt tidligere har det ikke noe med å lese av CDen bedre eller noe slikt å gjøre, det er en trivialitet uansett om det rister og skrangler litt eller ei.
    Hehe, du tar deg friheter......
    Har du selv hørt effekten av å dempe chassis og drivverk?

At denne avsløringen viser at Edge tilsynelatende har puttet billige saker i et kostbart kabinett og fått stående ovasjoner, viser ikke annet enn nettopp det. ;)

Det er fortsatt et stykke til "det er ikke forskjell på noe såfremst det er nivåmatchet..." :D

N

nb

Gjest
    Storebror skrev:
    Hehe, du tar deg friheter......
    Har du selv hørt effekten av å dempe chassis og drivverk?
    Nei. Jeg tror ikke en CD-spiller har noesomhelst felles med en platespiller. Men det er jo en annen diskusjon. Som forklart i den lange tråden om dyre CD-spillere er det en trivialitet å lese av en CD-plate riktig, og jeg har vanskelig for å se hva som er inne i en CD-spiller uten rør som skulle være mikrofonisk i nevneverdig grad.

På en annen side - om noen skulle modde en slik spiller til gjengs "HiFi-porno-standard" - så hadde det neppe holdt med en asfaltplate.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    KW skrev:
    Snickers-is skrev:
    KW skrev:
    Lyngen skrev:
    Mvh.KW
    Jeg mener å vite at KW utstyret er laget i England mens de billigere modellene kanskje er laget
    Uten at jeg nødvendigvis vil hevde at det er noen ulempe om det blir skrudd sammen i Kina/Taiwan.
    Mvh.KW
    De kjøper ikke delene fra Taiwan etter egne spesifikasjoner da, og monterer i England? Da kan de vel på en måte si "made in United..."

S

Storebror

Gjest
    LydMekk skrev:
    Trondheimsmessa var sist senhøst rundt okt-nov. så det er nok den siste spilleren.

Storebror, var innom rommet men hørte vinyl. Synes ikke DET anlegget var verdt pengene heller...lyden ble for skarp for min smak.
    Hørte Rossini fra Harmonia Mundi, og St James Infermrrnroroy (eller hvordan det nå skrives.....).
    Kan ikke si annet enn at det låt vidunderlig og at jeg for noen minutter var borte fra messe og på tur med musikken.
    Den opplevelsen av god lyd har ikke endret seg selv om jeg har fått se på innmaten til cdspilleren.

R

S

Storebror

Gjest
    nb skrev:
    På en annen side - om noen skulle modde en slik spiller til gjengs "HiFi-porno-standard" - så hadde det neppe holdt med en asfaltplate.
    ;D ;D ;D

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.223
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    "Hifipornostandard" er definert ved preampen til Parelius, som har topplokk i akryl. Jeg husker selvfølgelig ikke merke og modell. Sorry.

K

KindOfBlue

Gjest
    Sikkert verdt det å både kikke hesten etter i tennene, og bilen under panseret. Her er en som ikke har stort til overs for Harley, og vi må vel erkjenne at det er TAS som har kjørt frem Edge (bl.a. ved å gi hele linjen sin Golden Ear Award i 2004).

Harley selv forsvarer seg i anmeldelsestråden på Amazon, og det bør sies at det er flere som gir boken god karakter enn som angriper den.
    Men tenk - selv i anmeldelsestråden til Amazon kjøres det mafiadebatt! ;D

Vedlegg

N

nb

Gjest
    Valentino skrev:
    "Hifipornostandard" er definert ved preampen til Parelius, som har topplokk i akryl. Jeg husker selvfølgelig ikke merke og modell. Sorry.
    ASR?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.223
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ikke ASR, de har jeg koll på.
    ASR lager vel ikke preamper heller, men effekttrinn med volumkontroll og inngangsvelger. De kan ikke kalle dem integrerte, for da vil ikke haiendfolket kjøpe. Ordentlige saker forøvrig, ASR.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.741
    Torget vurderinger
    27
    Endre Askeland skrev:
    Huff, dette betyr jo at jeg må velge hvilken gruppe jeg vil tilhøre. "DIE HARD AUDIOFILE" eller teoretiske audiofile.

Jeg velger "DIE HARD AUDIOFIL", og lever lykkelig i den gruppen :D
    Det har vært skrevet lite om lyden av spilleren i tråden, bakgrunnen for det er vel at de færreste har hørt den.
    Men de som likevel har uttalt seg om lyden har vel i all hovedsak vært positive?

Selv velger jeg produkt på bakgrunn av produktets lydmessige prestasjoner og egne preferanser, men det betyr ikke at jeg er fullstendig uinteressert i hvordan noe tar seg ut estetisk eller ikke har interesse av å vite mer om hvorfor noe lyder som det lyder.

Slik jeg ser det er det ikke noe motsetningsforhold mellom å være interessert i lyd og det å ha interesse for hvordan noe fremtrer visuelt eller er bygd opp teknisk.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.772
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    spørsmål til kindofblue:
    denne pearson harrytassen som skryter av edge, er det samme mannen som du stadig vekk trekker frem som mr. pålitelig når det tjener "objektivismens" sak?'
    lmao.
    ;D

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    topline skrev:
    KW skrev:
    Snickers-is skrev:
    KW skrev:
    Lyngen skrev:
    Mvh.KW
    Mvh.KW
    De kjøper ikke delene fra Taiwan etter egne spesifikasjoner da, og monterer i England? Da kan de vel på en måte si "made in United..."
    Litt usikker på hva du mener med deler her.
    Det er vel ytterst få som lager delene sjøl, men noen er det sikkert, AMR lager visstnok trafoene sjøl bl.a.
    Snakker man om deler i form av alle småbitene så er det vel som sagt få som gjør slikt sjøl (vil jeg tro)
    Ta f.eks. kabinetter, tror neppe de ofte blir laget innomhus, sjekk tråden om Edge pyramidene.
    Kanskje har de designet det sjøl, kanskje har de designet det sammen med (utfører) kanskje har andre designet det.
    Er det skrudd sammen i England så har de vel rett til å si at det er made in England.
    Det er sikkert noen regler for slikt, som noen kanskje kan svare på.
    Jeg tror nok at det muligens er noen fordommer ute og går i forhold til hvor ting er skrudd sammen.
    Da tenker jeg på selve skruingen og etterkontroll og slik sett tror jeg ikke at vesteuropeiske land og USA nødvendigvis er å foretrekke, snarere tvert i mot.
    En ting er designet (ikke utseende) en annen ting er sammensettingen.
    Cdskuffer er gode eksempler her, ofte gode selv på billige japanske cd og dvdspillere, ofte dårlig på dyre fra andre steder (vesten).
    Mvh.KW

N

nb

Gjest
    Fosse skrev:
    Slik jeg ser det er det ikke noe motsetningsforhold mellom å være interessert i lyd og det å ha interesse for hvordan noe fremtrer visuelt eller er bygd opp teknisk.
    Just presis. Man skulle jo tro at det å skjønne i alle fall litt av hva som skjer inne i en HiFi-dings er et hjelpemiddel til å allokere kronasjen fornuftig. Det er etter hvert mange eksempler på at man ikke bør stole på at produsenter, forhandlere og anmeldere har gjort den jobben for en.

At design teller er også fullt forståelig. For de aller fleste skal lydalteret stå i et rom hvor også andre personer skal oppholde seg. Det er jo bare å se hvor mye penger også Hi-end produsenter ligger i dette. Jeg tipper listen av produkter hvor selve boksen egentlig er det dyreste er svært lang.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn