Roysen skrev:
Sammenligningen med et ur blir feilaktig. Et ur har kun to kvaliteter: dets evne til å vise korrekt tid og feel-good faktor. Det samme kan man kanskje hevde om en CD-spiller, men et ur har ikke grader av hvor godt det viser tiden som er akseptable. Enten så viser det korrekt tid eller ikke. Et ur som ikke viser korrekt vil ikke ha noen annen verdi enn feel-good. En CD-spiller derimot kan ha grader av hvor nøyaktig CD-platen innhold gjenngis og dens funksjonelle verdi vil variere med graden av nøyaktighet.
Mvh
Roysen
Hei Roysen!
Du skriver:
En CD-spiller derimot kan ha grader av hvor nøyaktig CD-platen innhold gjenngis og dens funksjonelle verdi vil variere med graden av nøyaktighet.
Jeg tror ikke vi er uenige om at cspillere lyder ulikt, også blant de dyre.
Jo større forskjellen er desto mer må den ene eller andre være unna å gi det som er på cden, vil jeg mene.
Altså er noen objektivt sett mer nøytrale enn andre, og dermed vil en eller flere av de farge lyden mer eller mindre (og er dermed unøyaktige?)
Nå kan meget godt det være greit for mange (bl.a.
kanskje meg), og her er det et viktig punkt å ta hensyn til i denne tråden.
Nemlig at det ikke er noe som helst i veien for at Endre og muligens fler med full rett kan hevde at Edge sin er best (i hans ører til nå av de han har hørt).
Siden han har hørt flere gode og dyre i kjente forhold og hevder at Edge er best, så er det bare to muligheter slik jeg ser det.
Enten er Edge tilnærmet mest nøytral og det liker Endre (m. fler), men da farger esoteric og dCs.
Eller Endre er ikke nødvendigvis opptatt av tilnærmet mest mulig nøytral lyd, og går for det han liker best, i det tilfelle kan en av de andre nevnte være den tilnærmet mest nøytrale.
Hvordan ser du på denne
problemstillingen opp mot dine tre dyre cdspillere.
Jeg er ikke dermed uten tro på at enkelte kvaliteter kan de likevel ha felles, som kanskje ikke lavere prisede cdspillere har, men synes likevel det er en interessant vinkling
Mvh.KW