Edge G CD-spiller = "VERDENS BESTE!!!!" ??

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.460
    Vidar P skrev:
    Om ikke annet, så er iallefall denne tråden i ferd med å avkle TAS (inkl HP i høyeste grad) & co for nøyaktig hva de er.

Endre; jeg tror ikke Anthony Michaelson ville ha samtykket i sitt nye statsborgerskap, så der har du nok rett :)

Mvh Vidar P
    Hvordan det?
    Det virker som du er enig med HP i at Edge låter fint;

Vidar P skrev:
    Som en av de med langt dyrere cdp enn denne, så tenkte jeg akkurat samme tanke selv. Ikke for det, jeg har da hørt Edge cdp, og den låter fint den.

Mvh Vidar P
    Har ikke sett noe særlig med innlegg fra andre heller som påstår at spilleren lyder dårlig, så det kan virke som HP og forumet her er enige at spilleren (til tross for eller på grunn av innmaten? eller helt tilfeldig?) låter fint.

Så hva er problemet med HP sine synspunkter om hvordan denne spilleren lyder?

N

nb

Gjest
    ch skrev:
    At den sannsynligvis låter stort sett som andre DVD-spillere av sorten, dvs som du sannsynligvis får kjøpt på Elkjøp og som HP sannsynligvis ikke ville tatt i med ildtang. HP og mange andre har høyst sannsynlig lyttet til et pent kabinett og et merkenavn og en prislapp. Det ser ut som oppfatningen om at elektronikk som er noenlunde innenfor spec låter skremmende likt har styrket seg en smule i alle fall.

Den låter sikkert fint, men jeg mener jo stort sett alt som er mulig å få kjøpt har en ok lydkvalitet - CD-spillere er ikke akkurat high-tech. Jeg regner med del synest den oppfatnignen er noget mindre absurd etter dette.

DIY_dude

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Antall liker
    74
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    9
    Voff skrev:
    Det er rart at enkelte her ikke forstår hva dette dreier seg om. Hvis du kjøper et Rolex ur til 55.000kr og får vite at innmaten i uret er identisk med et ur til 100kr laget i Taiwan, ja så blir de fleste av oss rimelig sure. Veldig relevant at enkelte vil påpeket at klokka går presist. Fattig trøst!
    Kjøper du et slikt ut vil sikker Forbrukerinspektørene se på saken og ord som svindel ville sikkert bli luftet....
    Det var en sånn sammenligning jeg lette etter. :)

U

utgatt60135

Gjest
    KindOfBlue skrev:
    I følge AudioAsylum ligger HDMI-porten klar inne i chassis, så det er bare å trekke en kabel inn og så har du en DVD-spiller!

Det er jo et fenomenalt moddetips til eiere! Borr et hull i verdens beste spiller og få bilde i tillegg :D.

omholt skrev:
    Jeg synes derimot dette grenser til svindel.

Ja, det synes jeg også. Jeg re-sendte mailen, men ingen svar. Så da står de på at innholdet ikke er slik som bildet. Juks og fanteri!

High-end får seg en kraftig ripe i lakken ja, men vi vet jo ikke om de, hvem de nå enn er, har lagt en genial kretsløsning. Kanskje noen bare fikk utrolig bra lyd med et kort og ville tjene penger på det ved å kontakte en high-end produsent? Hvem vet, det ville jo vært kjipt å sette den inn i et billig chassis da ::).

A

Afterglow

Gjest
    nb skrev:
    Den låter sikkert fint, men jeg mener jo stort sett alt som er mulig å få kjøpt har en ok lydkvalitet - CD-spillere er ikke akkurat high-tech. Jeg regner med del synest den oppfatnignen er noget mindre absurd etter dette.
    Noen her på forumet mener at det ikke er forskjell på kabler, du påstår nå at det ikke er forskjell på Cd-spillere. Kanskje vi skulle legge ned hele forumet og gå over til Aiwa reiseradioer fra 70-tallet? ;D

R

Roysen

Gjest
    Hva om noen ringte dit og presenterte seg som redaktøren i Skandinavias største hifi magasin for å gi de en sjanse til en kommentar før bildene og storyen gikk i trykken?

KV hvor er du?

Mvh
    Roysen

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.040
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fidelity ta en The Audio Critic? That'll be the day!

N

nb

Gjest
    FMG skrev:
    mener at det ikke er forskjell på kabler, du påstår nå at det ikke er forskjell på Cd-spillere. Kanskje vi skulle legge ned hele forumet og gå over til Aiwa reiseradioer fra 70-tallet? ;D
    Det er ingen grunn til at man skal kjøpe seg et rack på nærmeste brunevarebutikk av den grunn, jeg har overhodet ingen problemer med at folk (meg selv inkludert) bruker en god del penger på HiFi. Jeg synest bare det er greit å innse at det - i alle fall i en del tilfeller - ikke nøvendigvis er det som presenteres på komponentenes utganger som er grunnen til at man liker A bedre enn B, verre er det ikke.

Edit: Jeg så du redigerte posten din, da antar jeg du ikke ville det skulle stå der, så da editer jeg også...

R

Roysen

Gjest
    Valentino skrev:
    ...eller om Hr. Holmedal hadde gjort det. De har jo tross alt testet spilleren og tilsynelatende blitt lurt. De har en del å forsvare overfor sine lesere noe de har litt problemer med i øyeblikket.

Mvh
    Roysen

K

KindOfBlue

Gjest
    nb skrev:
    KindOfBlue skrev:
    I følge AudioAsylum ligger HDMI-porten klar inne i chassis, så det er bare å trekke en kabel inn og så har du en DVD-spiller!
    Ok, da var Edge CD G litt mer avansert enn jeg trodde da;) Kanskje de skulle relansere den samme spilleren som multispiller på et senere tidspunkt.

Edit: Hvor på AudioAsylum er dette - har du en likt å bidra med?
    Jeg fulgte linken på side 2 i denne tråden, og kom over kommentaren om HDMI gjennom denne. Men nå har jeg brukt ganske mye tid på å finne det innlegget igjen, uten å lykkes. Skal fortsette jakten -- mener bestemt å huske rett, at vedkommende hadde sett på kortet og at det var HDMI-ut.
    Finner det nok.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    ch skrev:
    Det handlet ikke bare om Edge, det var et innlegg eller to om TAS vs Red Rose/Korsun på side 42-43 som forsvant, så da forsvant litt av poenget med innlegget mitt også :)

Mvh Vidar P

GFE

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2003
    Antall liker
    3
    Roysen skrev:
    Valentino skrev:
    ...eller om Hr. Holmedal hadde gjort det. De har jo tross alt testet spilleren og tilsynelatende blitt lurt. De har en del å forsvare overfor sine lesere noe de har litt problemer med i øyeblikket.

Mvh
    Roysen
    Hei,

Når han får en hardbarket audiofil til å kjøpe hjemmkino så har han jo oppnått noe ;D

Mvh
    Geir

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    Holmedal er redaktøren i Hjemmekino.

Mvh
    Sniff

N

nb

Gjest
    Moralen får være:

1) Tenk litt over hva man egentlig betaler for. Ting er ikke nødvendigvis hva det ser ut som
    2) Ikke tro at produsenter, forhandlere, anmeldere eller andre entusiaster har gjort jobben med å bestemme hva man bør satse på
    3) At noe koster X er ingen garanti for at det er verdt sånn noenlunde X
    4) Alt annet likt: Pass litt ekstra på med småprodusenter som muligens ikke har ressurser til å utvikle så veldig mye selv.

Jeg håper og tror de aller fleste produsenter er mer hederlige enn dette, men det finnes sikkert nok av lignende eksempler å ta tak i.

R

Roysen

Gjest
    Jeg vil forøvrig understreke at jeg personlig ikke har noen innvendinger mot selve testen skrevet av Hr. Solstad i og med at så mange andre også rapporterer erfaringer av tilsvarende karakter.

Hr. Holmedal har imidlertid et problem i forhold til magasinets leserskare.

Edit: Jeg har fått e-post som kan tyde på at mine innlegg er missforstått. Det jeg forsøker å si her er at det er i både Hjemmekino og Edge sin interesse å komme med en avklaring av denne saken. Jeg har fremdeles tro på at det er en rimelig god forklaring i og med at absolutt alle lytteinntrykk jeg har lest om denne spilleren er fantastisk gode!

Mvh
    Roysen

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Det ser altså ut til at ingen finner ut hvilken dvd spiller som ligger til grunn? Mange har sterke meninger ut fra bilder og inntrykk oppstått under lokket på den omtalte spilleren -og likevel er det ingen som klarer å identifisere prints mm,. annet enn selve drivverket..?

Bjørn

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.760
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ifølge audioasylum dreier det seg om en billig pioneer.
    jeg har en pioneer dv454 liggende å slenge ute i boden, skal ta en kikk nedi den i løpet av helgen.

N

nb

Gjest
    joaquin skrev:
    ifølge audioasylum dreier det seg om en billig pioneer.
    jeg har en pioneer dv454 liggende å slenge ute i boden, skal ta en kikk nedi den i løpet av helgen.
    Eventuell setup-meny eller oppstartsskjerm på DVDen er også et sted å starte skulle jeg tro.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    542
    Torget vurderinger
    1
    Evt kan man koble til serieporten på spilleren via et RS323 interface og laste ned firmware, og laste inn firmware i en hex-editor..

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Lurer på hvordan en dyr Pioneer spiller låter jeg......

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    nb skrev:
    Jeg håper og tror de aller fleste produsenter er mer hederlige enn dette, men det finnes sikkert nok av lignende eksempler å ta tak i.
    Jeg må bare få lov å kommentere på dette med hederlighet; nå har det jo ikke på noe vis fremkommet noen form for uhederlighet fra Edge! Vi vet ikke hva slags R&D som ligger bak dette, og hva slags komponenter som fins i denne spilleren. For alt vi vet kan det være en myriade av årsaker til prisfastsettingen.

Vi har ingen grunn til å tro annet enn at Edge og deres salgsapparater er hederlige, selv om innholdet i denne spilleren for oss amatører kan se litt billig ut. Det kan være mye her vi ikke vet.

La meg ta et eksempel fra f.eks vinens verden; pris på vin blir ofte fastsatt etter hva verdensmarkedet er villig til å betale, sjeldnere ut ifra hvor mye arbeide som ligger bak en vin. Det vil si at dersom en vin fra f.eks en årgang eller vinmark viser seg å holde en svært høy kvalitet, så vil etterspørselen øke, og vinen bli priset opp. Hvorfor er ellers en årgang av en vintype ofte mye dyrere enn en annen, fra nøyaktig samme vinmarker og produsent.

Det er ikke uhederlig av vinprodusenten, snarere markedstilpasset prispolitikk. Jeg velger å tro at Edge ikke akter å livnære seg på uhederligheter; og ser frem til en konstruktiv avklaring på dette.

Mvh Vidar P

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.614
    Torget vurderinger
    27
    Roysen skrev:

Mvh
    Roysen
    Har Solstad noen gang uttalt seg om annet enn lyden? (Hvis vi holder de kritiske bemerkningene til brukervennligheten utenfor).
    Mener du bladet er blitt lurt og har et forklaringsproblem fordi man kan forvente at de sjekker komponentinnhold på alle produkter og at det ikke holder at de uttaler seg om hvordan det låter?

N

nb

Gjest
    Vidar P skrev:
    Jeg må bare få lov å kommentere på dette med hederlighet; nå har det jo ikke på noe vis fremkommet noen form for uhederlighet fra Edge! Vi vet ikke hva slags R&D som ligger bak dette, og hva slags komponenter som fins i denne spilleren. For alt vi vet kan det være en myriade av årsaker til prisfastsettingen.

Vi har ingen grunn til å tro annet enn at Edge og deres salgsapparater er hederlige, selv om innholdet i denne spilleren for oss amatører kan se litt billig ut. Det kan være mye her vi ikke vet.
    Joda, jeg er delvis enig. Som jeg har presisert ved en del anledninger i denne tråden, så er det en <i>mulighet</i> for at det ligger noe proprietær know-how i denne spilleren, men jeg synest ikke det ser veldig sannsynlig ut. Tausheten til Edge på mail er også en indikator i så måte, jeg sende de (selvsagt høflig) et annet spørmsål en gang, og fikk kjapt et fyldig (i alle fall målt i lengde) svar tilbake.

Ellers ad prisen så om den så bare er mekket sammen i USA, så går prisen fort til himmels om det er gjort for hånd av en eller annen og det kan være andre grunner til at prisen som den er, det synes jeg imidertid er et sidepoeng i denne saken. Om det nå skulle vise seg å stemme at dette er off-the-shelf DVD-spiller av relativt simpel sort i et eksklusivt kabinett, så er det spriket mellom hva dette blir fremstillt som og hva det faktisk er som er mitt største problem. I så tilfelle er generiske DVD-spillere til runst tusenlappen hva man bør sammenligne med om man ser bort fra det visuelle inntrykket den gjør i racket i heimen.

Når det gjelder vinanalogien din, så følger prisen av tilbud og etterspørsel etter et knapt gode som av en eller annen grunn blir populær. Det finnes ikke så mange flasker Chateau Petrus 1945 å oppdrive. At det visstnok florerer av forfalskninger i vinbransjen er en annen sak, med de astronomiske prisene som enkelte eksklusive viner har, så er det selvsagt at noen er fristet til å svindle litt. Mange av kundene kjøpe sikkert uansett kun for samleverdien og de finner aldri ut at de har en fake. På vinlisten til Bagatelle står det (eller stod i alle fall) at viner over 20 år som er dårlige blir ikke refunderte pga samleverdien. Og selvom den er ekte, så er det jo ingen garanti for at flere tiår gammel vin med ukjent lagringshistorie smaker særlig godt når den åpnes. Etter det jeg har skjønt så består forfalskningene av like gammel vin men av langt mindre edelt opphav, så det er vanskelig å oppdage.

CD-spillere er ikke et knapt gode, særlig ikke om den består av helt generisk innmat.

OT: Angående forflaskninger av dyr årgangsvin så er det en fin artikkel i The New Yorker jeg tror du som vinsamler vil finne interessant, jeg sender deg en PM om jeg finner igjen linken til den.

N

nb

Gjest
    Fosse skrev:
    Har Solstad noen gang uttalt seg om annet enn lyden? (Hvis vi holder de kritiske bemerkningene til brukervennligheten utenfor).
    Mener du bladet er blitt lurt og har et forklaringsproblem fordi man kan forvente at de sjekker komponentinnhold på alle produkter og at det ikke holder at de uttaler seg om hvordan det låter?
    Jeg synest ikke man kan forvente det - det kan også være problematisk i forhold til eieren av spilleren (i dette tilfelle importøren?)

Det er lett å være etterpåklok, men jeg tror kanskje jeg ville blitt litt nysjerrig om jeg fikk hjem en spiller til 55k med en kjip DVD-fjernkontroll og et skranglete drivverk.

Uttaler om lyden blir primært problematisk om de hadde uttalt seg helt annerledes om noe med helt likt innhold (om så finnes) med til ca 1/50 - del av prisen. Det får vi nok aldri svar på.

R

Roysen

Gjest
    Fosse skrev:
    Roysen skrev:

Mvh
    Roysen
    Les gjerne litt videre hva jeg har skrevet i mine påfølgende innlegg. Tror kanskje det klargjør noe.....

Mitt tilsynelatende i det refererte innlegget kan kanskje være lett å overse. Jeg mener personlig at i og med at lydkvaliteten er rapportert av alle og enhver til å være fantastisk god finnes det sikkert en god forklaring her. Det kan virke på medlemmene her inne som at folkets oppfattning er at Hr. Solstad er blitt lurt av placebo. En henvendelse fra Hr. Holmedal til Edge ville i så måte kunne fått den saken ut av verden. Jeg har ingen tro på at det kun er å ta et hvilket som helst billig produkt for så å putte dette inn i en fin innpakning for så å få hele verdens presse og eiere til å gå av skaftet når de skal forklare lydkvaliteten. Her ligger det nok mer bak enn vi har mulighet til å finne ut av fra disse bildene.

Mvh
    Roysen

N

nb

Gjest
    Roysen skrev:
    har ingen tro på at det kun er å ta et hvilket som helst billig produkt for så å putte dette inn i en fin innpakning for så å få hele verdens presse og eiere til å gå av skaftet når de skal forklare lydkvaliteten. Her ligger det nok mer bak enn vi har mulighet til å finne ut av fra disse bildene.

Mvh
    Roysen
    Det er selvsagt en mulighet, den bør man holde åpen.

MEN: Det jeg synest er mildt overraskende er at dette ikke har blitt oppdaget før - jeg følger ikke særlig med på utenlandske diskusjonsfora, men tråden fra AudioAsylum er fra Mai i år, tråden på Head-fi.org er fra Januar i år, men på HeadFi de viste Edge-spilleren kun som et kuriosum, de disuterte kun DVDen fra Goldmund i den tråden. Spilleren har vel vært på markedet noen år.

Bildene fra den Taiwanske(?) bladet er også vist her på forumet av KoB uten at noen reagerte i det hele.

R

Roysen

Gjest
    Man bør også ta høyde for at Edge ikke ønsker å gi detaljer om hvordan de har fått denne tilsynelatende enkle innmaten til å spille så forrykende.

Mvh
    Roysen

KAS

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2005
    Antall liker
    0
    Lydmessig er det vel ingen som har hatt noe negativt å si om denne spilleren. Dvs. Prisen er forenelig med de lydmessige forventningene vi håpet. Så kommer vi til delen hvor vi skrur opp lokket. Det gjør vi jo alltid, da vi gleder oss til å se på de eksklusive komponentene vi normalt møter med en slik investering. Der kom Sjokket :eek: Slikt har vi Aldri sett før! Produsenten har på ingen måte prøvd å skjule noe, ikke pynte på noe engang, og vi føler oss litt lurt. Innpakningen er nydelig, men det hjelper lite for nattesøvnen.

Etter det jeg husker modifiserte Holfi en medium priset Pioneer DVD spiller for noen år siden. I mine ører låt denne langt bedre enn min EC spiller, og prisen var nesten det halve. Jeg fikk meg uansett ikke til å kjøpe den, da det var en "simpel" DVD spiller montert på en treplate med noen ekstern småbokser. Sikkert fler som husker den på Hortenmessa for ca.4 år siden.
    Den ble ikke noe salgsuksess, da innpakkningen ikke falt i smak.

Tilbake til Edge´n.
    Seriøse produsenter i den høyere prisklassen bør etter min mening, tenke seg grundig om før de slipper et slikt produkt vi ser her. Det er vel ikke mange som kan si eiergleden av et slikt produkt ville være særlig høy.

Mvh
    KAS

O

omholt

Gjest
    Hvis noen har en Denon DV-1730, så kan de åpne den og legge ut noen bilder. Det skal visst være samme innmat. Jeg kan ikke huske om jeg fikk testet lyden på den før jeg solgte den videre, men mener jeg gjorde det og det ikke var det store sammenlignet med Marantz SA-11.

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Roysen skrev:
    Jeg har ingen tro på at det kun er å ta et hvilket som helst billig produkt for så å putte dette inn i en fin innpakning for så å få hele verdens presse og eiere til å gå av skaftet når de skal forklare lydkvaliteten.
    Har en mistanke om at når det gjelder denne typen elektronikk, så er du nærmere sannheten enn du liker å tro.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.614
    Torget vurderinger
    27
    Roysen skrev:
    Les gjerne litt videre hva jeg har skrevet i mine påfølgende innlegg. Tror kanskje det klargjør noe.....

Jeg skrev tilsynelatende. Jeg mener selv at i og med at lydkvaliteten er rapportert av alle og enhver til å være fantastisk god finnes det sikkert en god forklaring her. Tilsynelatende kan det i hvert fall virke på medlemmene her inne som at folkets oppfattning er at Hr. Solstad er blitt lurt av placebo. En henvendelse fra Hr. Holmedal til Edge ville i så måte kunne fått den saken ut av verden. Jeg har ingen tro på at det kun er å ta et hvilket som helst billig produkt for så å putte dette inn i en fin innpakning for så å få hele verdens presse og eiere til å gå av skaftet når de skal forklare lydkvaliteten. Her ligger det nok mer bak enn vi har mulighet til å finne ut av fra disse bildene.

Mvh
    Roysen
    Spørsmålet var ment å være åpent.

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3
    er nok ikke 1730, men layout kan ligne, så kansje an anna denon?

Pk

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.040
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan ikke fri meg for tanken om at det finnes billigprodukter der ute som både låter og måler som G CD. De av oss som er i markedet for CD-spillere til 50k driver jo ikke og hører på billiggreier, og finner ikke ut slikt så lett.

N

nb

Gjest
    Ja, layout var ganske lik, men den er ikke den samme. Det kan også være chiper på undersiden av begge de grønne kortene som man ikke ser.

At layout er "ganske" lik er kanskje ikke så rart - DVD-spillere med en gitt funksjonalitet kan vel fort trenge sånn ca de samme komponentene, og det finnes neppe så mange produsenter av DACer, bildechiper osv.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Jeg kan ikke fri meg for tanken om at det finnes billigprodukter der ute som både låter og måler som G CD. De av oss som er i markedet for CD-spillere til 50k driver jo ikke og hører på billiggreier, og finner ikke ut slikt så lett.
    Her er du nok inne på et vesentlig punkt, de forskjellige av oss tilvenner oss div. prissjikt og har nok litt tungt for å undersøke tildels langt billigere alternativer.
    Det er vel blitt antydet også i Fidelity at det stadig blir langt bedre lyd på billigalternativene, de som driver med hifijournalistikk er vel ikke helt anderledes enn de fleste av oss i så måte, slik at annet enn den rene lyden noe på vei er med på påvirkningen, kanskje......
    Synes jo at den Cambrigde 840Azur som KoB (har?) ser solid ut på bildene, og spiller visstnok også bra og med digitale innganger o.s.v.

Her er lillebroren med samme upsampling? Til en enda lavere pris 5498.- og stort sett mye likt ellers.

www.hifiklubben.no/produkter/stereo/cd-spillere/cambridge_740c_cd-spiller_sort.htm

Mvh.KW

N

nb

Gjest
    KW skrev:
    Her er du nok inne på et vesentlig punkt, de forskjellige av oss tilvenner oss div. prissjikt og har nok litt tungt for å undersøke tildels langt billigere alternativer.
    Det er vel blitt antydet også i Fidelity at det stadig blir langt bedre lyd på billigalternativene, de som driver med hifijournalistikk er vel ikke helt anderledes enn de fleste av oss i så måte, slik at annet enn den rene lyden noe på vei er med på påvirkningen, kanskje......
    Enig i det. Nå vet ikke jeg så mye om hva som er det mest kritiske i en DAC - om det er selve chipene eller utgangsdelen eller hva det nå er. Uansett så finnes det sannsynligvis såpass få produsenter og chiper til en såpass lav pris at det neppe er nødvendig å spare veldig mye på skal vi si "high-tech-delen" av en DAC om man ikke ønsker det. Eller tar jeg feil?

Drivverkmekansimen tror jeg er (tilnærmet) uvesentlig, det er mye de samme traverene som går igjen nesten overalt har jeg inntrykk av med eventuelle små modifikasjoner for å dempe vibrasjoner og slikt, noe jeg ikke ser helt poenget med utover at det kan forbedre eventuell mekansik støy.

Hvor mye står man egentlig igjen med som kan signifikant forbedre ytelsen? Har det skjedd noe nybrottsarbeide å snakke om på disse delene? Pris er uansett neppe en god indikator, elektronikken i seg selv koster sjelden mye og da blir fort break-even et spørsmål om produksjonskostander, antall enheter man kan spre eventuelle utviklingskostander på og hvor mye det koster å få laget en kasse å putte sakene inni. Baserer man seg på en kjent konstruksjon får man vel fort at eventuelle endringer og modifikasjoner knapt står i signalveien?

I en diskusjon om effektforsterkere mener jeg Rehsus sa at kostnader på slike bør være en tilnærmet lineær funksjon av effekt, da prisen på de delene man trenger mer eller større av når man går oppover i effekt stort sett er en direkte funksjon av hvor mye effekt man vil ha. Man kan få et fornuftig design med kvalitetskomponenter til noen få tusen kroner bygget i Norge. Hva de neste hundre tusen eller tohundre tusen brukes på i en del mer prestisjefyllte konstruksjoner kan da i så måte kanskje være litt vanskelig å se. Eller kanskje like greit å la være å tenke over ;)

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn