Vidar P skrev:
Jeg må bare få lov å kommentere på dette med hederlighet; nå har det jo ikke på noe vis fremkommet noen form for uhederlighet fra Edge! Vi vet ikke hva slags R&D som ligger bak dette, og hva slags komponenter som fins i denne spilleren. For alt vi vet kan det være en myriade av årsaker til prisfastsettingen.
Vi har ingen grunn til å tro annet enn at Edge og deres salgsapparater er hederlige, selv om innholdet i denne spilleren for oss amatører kan se litt billig ut. Det kan være mye her vi ikke vet.
Joda, jeg er delvis enig. Som jeg har presisert ved en del anledninger i denne tråden, så er det en <i>mulighet</i> for at det ligger noe proprietær know-how i denne spilleren, men jeg synest ikke det ser veldig sannsynlig ut. Tausheten til Edge på mail er også en indikator i så måte, jeg sende de (selvsagt høflig) et annet spørmsål en gang, og fikk kjapt et fyldig (i alle fall målt i lengde) svar tilbake.
Ellers ad prisen så om den så bare er mekket sammen i USA, så går prisen fort til himmels om det er gjort for hånd av en eller annen og det kan være andre grunner til at prisen som den er, det synes jeg imidertid er et sidepoeng i denne saken. Om det nå skulle vise seg å stemme at dette er off-the-shelf DVD-spiller av relativt simpel sort i et eksklusivt kabinett, så er det spriket mellom hva dette blir fremstillt som og hva det faktisk er som er mitt største problem. I så tilfelle er generiske DVD-spillere til runst tusenlappen hva man bør sammenligne med om man ser bort fra det visuelle inntrykket den gjør i racket i heimen.
Når det gjelder vinanalogien din, så følger prisen av tilbud og etterspørsel etter et knapt gode som av en eller annen grunn blir populær. Det finnes ikke så mange flasker Chateau Petrus 1945 å oppdrive. At det visstnok florerer av forfalskninger i vinbransjen er en annen sak, med de astronomiske prisene som enkelte eksklusive viner har, så er det selvsagt at noen er fristet til å svindle litt. Mange av kundene kjøpe sikkert uansett kun for samleverdien og de finner aldri ut at de har en fake. På vinlisten til Bagatelle står det (eller stod i alle fall) at viner over 20 år som er dårlige blir ikke refunderte pga samleverdien. Og selvom den er ekte, så er det jo ingen garanti for at flere tiår gammel vin med ukjent lagringshistorie smaker særlig godt når den åpnes. Etter det jeg har skjønt så består forfalskningene av like gammel vin men av langt mindre edelt opphav, så det er vanskelig å oppdage.
CD-spillere er ikke et knapt gode, særlig ikke om den består av helt generisk innmat.
OT: Angående forflaskninger av dyr årgangsvin så er det en fin artikkel i The New Yorker jeg tror du som vinsamler vil finne interessant, jeg sender deg en PM om jeg finner igjen linken til den.