Edge NL Reference Monoblock Amplifier

S

Storebror

Gjest
KW skrev:
Til slutt så lurer jeg på forholdet mellom dette med <Constant Current Capability: >100 Amps> og størrelsen på kursen som benyttes f.eks. 16ampere?
Effekt er sånn ca strøm ganger spenning.
Senker du spenningen, så øker strømmen.
I veggen har du ca 240v og 16A.
Forsterkeren har mindre spenning (etter trafoen sin) og kan dermed levere større strømmer.
Tror jeg da.... ::)

:) R

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.660
Torget vurderinger
10
@ KW.
Krell har ett patentert bias-system, dermed putter den bare de kreftene som trengs! På tomgang drar Evo One kun 300 watt pr. kanal, dermed utvikles det ikke mye varme på normale nivåer! Legg merke til andre produsenter i klasse A, varme som f... på tomgang og kaldere til mere power du legger på! Måtte sjekke dette med Krell USA for ett par år siden da jeg hadde min første FPB 600, ingen i lauget trodde oppgitte effekter var i ren klasse A. Det står også i manualen at det er klasse A, tipper Krell hadde vært saksøkt av halve USA om ikke dette hadde vært fakta? ;)

PS. Må legge til at i Evo serien er det kun Evo One og 400 serien som er klasse A. Alle tidligere i FPB(full power balanced) går også i klasse A

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Endre Askeland skrev:
I NL Reference sitter det 2 stk 2000Watt trafoer i hver blokk.

Dual Chassis Monoblock design
Four 2000 VA Toroidal transformers (two per chassis)
Each transformer operates at 96% efficiency. Regulation equals 4%
Laser Source Front Panel Illumination (one per chassis).
True balanced circuit.
Dual toroid transformer-quad filar wound high nickel content core w/electrostatic shield power supply.
Potted transformers in magnetic stainless steel can.
Dual bridge rectification. Laser biased, all "n" channel bipolar output stage.

I mine NL Signature 1.1 sitter det 2 stk trafoer på 1500W i hver blokk.

I ASR Emitter I Exclusive sitter det 2 stk trafoer på 750W.

Wergeland skrev:
Endre Askeland skrev:
Synes jeg ser litt forskjeld mellom tekniske data på ASR Emitter I Exclusive og NL Reference.
Ja, den er inget wattmonster, og har nok ikke samme størrelsen på trafoen.
Vet du forresten hvor stor trafo som sitter i disse blokkene?
Ser ikke helt hvor du vil med å rakke ned på ASR. Mitt inntrykk av Edge er at det er et mye mindre seriøst firma enn ASR. ASR sine forsterkere gir en enorm kvalitetsfølelse på linje med Accuphase og annen high end ;)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.945
Sted
Østfold
Ok, et forsøk på å forstå:

nb skrev:
The NL series of amplifiers utilizes Edge's proprietary Laser Optical Bias Circuitry.
Ok, en eller annen optisk krets som styrer biasen, altså tomgangsstrømmen til forsterkeren.

nb skrev:
This new circuit incorporates a 630 nm wavelength laser in each channel operating directly on the silicon substrate of the bias transistors.
En optokobler med transistorutgang? Brukes normalt for å skape galvanisk skille.

630nm=rød. LED-ene kalles ofte for laserdioder om de har et veldig lite konsentrert punkt som emitterer lys. Putt på en linse og man har lesehodet til en CD-spiller. Bytt LED til en blå med kortere bølgelengde og man har lesehodet til en BD.

nb skrev:
The laser bias circuit in turn is part of a servo feedback network.
Da gir galvanisk skille mening når man skal styre bias på pos og neg kanal fra feedbackloopen.

nb skrev:
As the signal rises, the output of the laser increases, and as the signal decreases the laser output falls.
Ja, sånn virker jo en optokobler med transistorutgang.

nb skrev:
This keeps the bias at the optimum operating point allowing a tenfold increase in gain.
Hmmm, altså, de kjører høyere gain i forsterkeren, eller i deler av forsterkeren fordi de har bedre kontroll over biasen? Noen som kan hjelpe meg med den? Normalt sett ville jeg sett på varmetap som akilleshelen ved høy bias, ikke gain, i hvertfall ikke innenfor normale verdier for gain.

nb skrev:
The additional gain is achieved while maintaining signal integrity (linearity) -- at light speed -- a first for solid state amplification.
Linearity betyr da at man øker bias i takt med signalet for å holde kretsen innenfor klasse A selv om den teknisk sett ikke er en klasse A i tradisjonell forstand?

Light speed, ja, det vil være LED-en og transistoren som er de "trege" komponentene og hastighet fra A til B skulle avhenge av risetime og ikke av overføringshastighet fra lyskilde til transistor. Alt avhenger selvsagt av hva den brukes til, men slik det står beskrevet i teksten brukes den til å styre et spenningsnivå som er analogt til audiosignalet.

"a first for solid state amplification", så vidt jeg kan se refererer dette til at man øker bias ekvivalent med signalnivået. Jeg vet ikke om det refereres til nivået som i dB eller som i momentan spenning, men siden det fokuseres på hastighet så vil jeg anta det refereres til spenningsnivået. I såfall skulle det bety at selv om kretsen ikke kommer i cross over så skulle man allikevel ikke få shunteffekten man normalt får i en klasse A.

nb skrev:
The result is the clear musical nature of the NL Series as observed by well-informed reviewers and buyers
ok

Om jeg forstår det rett så består kretsen av en tradisjonell klasse AB-konfigurasjon med tilbakekobling. I tillegg har den en styring av biasen ved hjelp av en optokobler som galvanisk skille for å gi en styring som ikke slår tilbake fra biaskretsen til tilbakekoblingskretsen. Kretsen styrer biasspenningen slik at denne ligger rett over hva som er påkrevet for å holde forsterkerens bias over signalspenningen slik at ingen av transistorene lukker, men at biasstrømmen holdes lavere enn i en klasse A.

Noen som forstår den på samme måten? Eller på andre måter?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.945
Sted
Østfold
Storebror skrev:
Effekt er sånn ca strøm ganger spenning.
Senker du spenningen, så øker strømmen.
I veggen har du ca 240v og 16A.
Forsterkeren har mindre spenning (etter trafoen sin) og kan dermed levere større strømmer.
Tror jeg da.... ::)

:) R
Brekke hadde rett da han sa at han var den eneste i Fidelity som kunne ohms lov ;D

Om man har en forsterker som yter 100W RMS i 8 ohm så vil den ha en spenning deretter. RMS-spenningen blir da 28,3 volt og RMS-spenningen blir 39,9Volt. Dette skulle anslagsvis gi en railspenning på 44-45 Volt. Det er høyst uvanlig at en forsterker ikke opprettholder spenningen ved 8 ohms last. Ergo så betyr 100W at forsterkeren leverer ca 40V ut, ferdig med det. Det nominelle strømtrekket vil være på 3,54A. I 4 ohm vil dette dobles, i 2 ohm vil det ytterligere dobles osv. Det er når man nærmer seg maksstrømmen til trafoen at forsterkeren begynner å få seriøse problemer. Da vil spenningen ut av strømforsyningen synke betraktelig og effekten like så.

Så hvorfor skal man ha tilgang på 200A strøm når selv en forsterker som yter 500W i 8 ohm klarer seg med 31,6A i 2 ohm, og da vil levere 2000W kontinuerlig? For det første vet vi at impedanser varierer, men når vi plutselig har med en impedans å gjøre som ikke er spesielt lav eller høy, men på vei til å bli lav eller høy, altså stiger eller synker, da har vi strømtrekket i utakt med spenningen. Siden en transistor av natur bare håndterer mye strøm ELLER mye spenning men ikke begge deler på en gang, og siden strømmålingene gjøres ved resistive laster, altså de enkleste tenkelige, vil det si at om man dobler max strøm så dobler man også transistorens strømkapasitet i det området der den er mindre optimal. For eksempel kan en økning fra 50 til 100 ampere peak bety en økning fra 6 til 12A ved 60 graders reaktiv last, og det er ikke akkurat skremmende strømverdier.

Hvor godt forsterkeren driver lavere impedanser gir en god indikasjon på hvor strømsterk den er. I tilleg vil klasse A og klasse D være langt mer imune mot reaktive laster enn klasse AB. Det er også andre betydelige forskjeller som kan påvirke evnen til å levere strøm, en av dem er dempningsfaktor, men tallet for dempningsfaktor har ikke alltid så mye med virkeligheten som det burde.

S

slowmotion4

Gjest
Morsomt med denne "liksom-klasse-a" betegnelsen til Krell og Edge ....
Eller skal vi kalle det "reklame-klasse-a" eller "wannabe-klasse-a"?

;)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.945
Sted
Østfold
SAL skrev:
@ KW.
Krell har ett patentert bias-system, dermed putter den bare de kreftene som trengs! På tomgang drar Evo One kun 300 watt pr. kanal, dermed utvikles det ikke mye varme på normale nivåer! Legg merke til andre produsenter i klasse A, varme som f... på tomgang og kaldere til mere power du legger på! Måtte sjekke dette med Krell USA for ett par år siden da jeg hadde min første FPB 600, ingen i lauget trodde oppgitte effekter var i ren klasse A. Det står også i manualen at det er klasse A, tipper Krell hadde vært saksøkt av halve USA om ikke dette hadde vært fakta? ;)

PS. Må legge til at i Evo serien er det kun Evo One og 400 serien som er klasse A. Alle tidligere i FPB(full power balanced) går også i klasse A
Det stemmer det ja. Krell bruker en klasse AB-krets der de regulerer biasen med lange intervaller. La oss si at den ligger på relativt lave verdier på tomgang og lave signaler. Når en transient når en viss terskelverdi aktiveres neste statiske biasnivå, osv.

Har de fortsatt indikatorlamper for biasnivå?

På denne måten skulle også den lastmessige fordelen av klasse A være intakt, og den vil kun avgi mye varme om man spiller dynamisk musikk høyt over lengre tid.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.945
Sted
Østfold
slowmotion4 skrev:

;)
Når det gjelder Edge så tør jeg ikke si noe sikkert, når det gjelder Krell så kan de stå inne for klasse A-påstanden i sine større konstruksjoner. Eneste avviket er at når man spiller lavere jobber forsterkeren som en mindre klasse A-forsterker.

N

nb

Gjest
Snickers-is skrev:
.. når det gjelder Krell så kan de stå inne for klasse A-påstanden i sine større konstruksjoner. Eneste avviket er at når man spiller lavere jobber forsterkeren som en mindre klasse A-forsterker.
Og det må vel være rasjonelt? Noen bakdeler med måten Krell gjør det på?

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Fordelen med mindre varme og strømforbruk ved Krells løsning er jo åpenbar. For disse blokkene blir VARME med høyt volum... ;D

S

slowmotion4

Gjest
Snickers-is skrev:
slowmotion4 skrev:

;)
Når det gjelder Edge så tør jeg ikke si noe sikkert, når det gjelder Krell så kan de stå inne for klasse A-påstanden i sine større konstruksjoner. Eneste avviket er at når man spiller lavere jobber forsterkeren som en mindre klasse A-forsterker.
Da har jeg nok misforstått hvordan de gjør det.
Gjennom tidene har det vært mange såkalte klasse a forsterkere som slett ikke var klasse a mer en et par watt.... bortsett fra i reklamen da....så jeg er ofte skeptisk hver gang noen
finner opp en ny og fantastisk måte å drive forsterkeren i klasse a .....

En annen ting er at man behøver da slett ikke kjøre i ekte klasse a for at det skal lyde godt.
Men det var det med reklamen, da ....

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Det er jo et gammelt knep å regulere tomgangstrømmen eller forsyningsspenningen etter behov. "New Class A" osv, kjært barn har mange navn.
Det er en markant forskjell fra "ekte" klasse A, og det er at utgangstrinne ikke vil være jevnt varmt. Som alle vet varierer halvlederes egenskaper drastisk med temp. Så spørs det hva det betyr i praksis.
Ellers henviser jeg til en nabotråd der jeg trekker frem den gamle 'hifi-sannheten" at små forsterkere lyder bedre....
(GR&D)
No

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Jeg skjønner ikke helt hva du er på jakt etter?

Mine vedlegg av tekniske data er kopiert direkte fra produsentene. Hvordan produsentene velger å lage sin layout på sine tekniske data, det må da være opp til den enkelte produsent? Jeg ønsker ikke å sensurere bort tekniske data i layouten. Er sensur noe som forventes?

KW skrev:
Endre Askeland skrev:
Schottky Dioden Trafos Sinus 8? Sinus 4? Sinus 2? Ansteuerchip

ASR Emitter I Exclusive: 56 Stück 2x 700 VA 2x 160Watt 2x 290Watt 2x 520Watt AD843 SQ

Synes jeg ser litt forskjeld mellom tekniske data på ASR Emitter I Exclusive og NL Reference.

Wergeland skrev:
Er selv fan av strøm, og noterer meg at disse blokkene har en langt større kondesatorbank enn det meste der ute. Men fortsatt bare halvparten av det jeg har i min forsterker som koster rundt en 20.-del av disse blokkene.
Hei!
Dette innlegget er til flere og bl.a. lagt inn for at jeg skal skjønne/forstå et par/tre ting++......... noe bedre ;)

Ser du viser til dette for sammenlikningen sin skyld:
Schottky Dioden

ASR Emitter I Exclusive: 56 Stück
Men finner ikke noe liknende data oppgitt om Edge blokkene?
Hvorfor er det da tatt med? Tenker du feil? Eller har jeg oversett noe?

Edge
Bias Circuit One 630 nm Bias Laser per channel
Output Circuit: 48 NPN Bipolar Transistors, 24 per channel
Power Supply Filtration: 280,000 µF: 14 x 10,000 µF per channel (uses capacitors superior to that used in the NL Signature One)
RMS Power Output: 800 Watts per channel @ 8 Ohms
1600 Watts per channel @ 4 Ohms
3200 Watts per channel @ 2 Ohms
Total Harmonic Distortion: <0.01%
Transient Intermodulation Distortion: <0.01%
Slew Rate: 120 Volts per microsecond
Bandwidth: 1Hz-150KHz , + 0 -2.5dB
Input Impedance: 30,000 Ohms
Input Type: RCA, XLR
Output Impedance: 0.013 Ohms
Constant Current Capability: >100 Amps, >50 per independent channel
Dimensions: 33" x 18" x 18" (HxWxD), 5" x 5" WxD at top
Weight: 440 (220 lbs each) [Shipping weight: 580 lbs crated

Roter du eller er det jeg som roter, det siste er slettes ikke umulig ;D

@SAL.
Stemmer det virkelig at dataene er
450 W RMS at 8 Ohms
900 W RMS at 4 Ohms
1800 W RMS at 2 Ohms

og alt i ren klasse (ekte) A?

Betyr ikke ekte ren klasse A at strømmen står på kontinuerlig?
Hvor mange watt står det da på kontinuerlig?
Slik jeg mener å forstå dette, så må jo det være svært mye, siden det skal kunne dekke strømbehovet på øyeblikket når det er påkrevd?
Hvordan kan det da være oppgitt forskjellig wattstyrker ved forskjellige trekk/belastninger, siden forsterkeren vel ikke kan vite belastningen før den eventuelt er der og da skal også strømmen være der dønn med en gang.
Dessuten så vil jo dette i så fall bety enorme mengder med kontirnuerlig støm og dertil varmeutvikling.
Jeg spør fordi jeg ikke vet. ;)
Det jeg derimot vet er at det også på min Karan 270 sies å være ren klasse A drift.
Forstått slik jeg vil mene ren/ekte klasse A fungerer, så er ikke min det, da ville den nok konstant ha hatt mye høyere varmeutvikling og det er ikke noe for meg ;D

@snickers-is

skriver:
Jeg føler jeg er vitne til en debatt mellom folk som i bunn og grunn verken har gjennomtestet veldig mange ulike forsterkere, har konstruksjonserfaring, eller på annen måte har spesiell erfaring med effekten av ulike konstruksjonsmetoder i klasse AB-forsterkere. Kan det stemme?

For min del så må jeg bare gi deg rett, og det vet du nok også ;)

Videre skriver du:

Så vidt jeg vet har heller ikke de to som argumenterer for hhv Karan og DP testet Edge, og i de aller fleste situasjoner er det snakk om å teste en forsterker på 1-2 ulike høyttalere i 1 eller maks 2 ulike rom. Imidlertid synes jeg debatten går litt over stokk og stein når man begynner å diskutere teknologi. For eksempel når man snakker om slew rate, multiple transistorer, strømforsyningsdimensjonering, dempningsfaktor osv. Dette er ikke ment som noe dolkestøt, bare at det å forsvare sine egne komponenter kanskje ikke er så nødvendig, spesielt ikke når argumentasjonen muligens er i ferd med å stige over ens eget nivå..

Her har du vel også i det store rett, kanskje bortsett fra at jeg ikke føler at jeg har argumentert for Karan i særlig grad, annet enn at jeg i min uvitenhet, noen ganger synes det er moro med brytekamper på specs siden ;D

Til slutt så lurer jeg på forholdet mellom dette med <Constant Current Capability: >100 Amps> og størrelsen på kursen som benyttes f.eks. 16ampere?

Mvh.KW

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Heisan

Har nå forsøkt å finne ut av hvilke type "Watt" som NL Reference levere. Det har jeg ikke klart.
Den kunnskapen jeg derimot sitter med, er at det er mange måter å måle watt på. Den mest korrekte måten å måle watt på, er å oppgi effekten som forsterkeren er i stand til å levere ved alle mulige impedanser. Det er dette Edge gjør. Det er også forskellige normer ute og går ifm hvordan det måletekniske skal gjennomføres for at det f.eks skal kunne kalles "watt målt iht DIN-normen", osv.
Mange produsenter velger å oppgi sine watt under en konstant belastning/impedans. Dette gir desverre ikke et riktig bilde av kreftene som bor i forsterkeren.
Pga at det florerer med så mange forskjellige måter å oppgi watt på, foretrekker jeg å forholde meg til "Constant Current Ability". Dette er ett tall som forteller alt om hvilke krefter som bor i en forsterker, og dette er ett tall som ikke kan trikses med.
Mange produsenter oppgir ikke dette tallet, da tallet gjerne forteller en del ting som produsenten ønsker å holde for seg selv.

Hilsen
Endre
SAL skrev:
Endre Askeland skrev:
Hei

Takk for infoen. Det er greit å være orientert om hva de forskjellige produsentene har å tilby, og om hva de prioriterer med de forskjellige produktene som de tilbyr.
Det virker på meg som du har samme positive erfaring med hva det vil si å ha enorme krefter tilgjengelig for å kontrollere elementene. Dette er undervurdert etter min mening.
Jeg ser at Peak Current til EVO One er 57 Ampere. Dette er et mål for hvor mye strøm forsterkeren kan levere i en meget kort periode. Men jeg synes dette er en dårlig beskrivelse om en forsterkers evne til å levere strøm. For til syvende og sist er det hvor mye strøm som blir kjørt ut til elementene som bestemmer hvor godt forsterkeren kontrollerer høytalleren.
Min oppfattning er at Constant Current Ability er et bedre mål for forsterkerens evne til å levere strøm til høytalleren. Constant Current Ability forteller hvor mange ampere forsterkeren kontinuerlig kan levere til høyttalerene.
Det viser seg at når man sammenligner Peak Current og Constant Current Ability til en forsterker, så er Peak Current betydelig høyere enn Constant Current Ability.
Vet du hvor mange ampere "Constant Current Ability" EVO ONE har?

mvh
Endre

SAL skrev:
Endre Askeland skrev:
Hei SAL

Jeg ser at Evolution One har de tekniske dataene som vi ser nedenfor.
Output power
450 W RMS at 8 Ohms
900 W RMS at 4 Ohms
1800 W RMS at 2 Ohms

Dette er nesten de samme dataene som mine NL Signature 1.1 blokker har.

Amplifier: NL Siignature 1.1
Bias Circuit One 630 nm Bias Laser per channel
Output Circuit: 64 NPN Bipolar Transistors, 32 per channel
Power Supply Filtration: 320,000 µF: 16 x 10,000 µF per channel
RMS Power Output: 400 Watts per channel @ 8 Ohms
800 Watts per channel @ 4 Ohms
Total Harmonic Distortion: <0.01%
Transient Intermodulation Distortion: <0.01%
Slew Rate: 120 Volts per microsecond
Bandwidth: 1Hz-150KHz , + 0 -2.5dB
Input Impedance: 30,000 Ohms
Input Type: RCA
Output Impedance: 0.015 Ohms
Constant Current Capability: 83.32 Amps, 41.67 per independent channel
Dimensions: 19.0" Deep x 15.0" Wide x 9.0" High
Weight: 230 (115 Pounds each)

Dine EVO One blokker har jo litt større trafoer enn NL Reference. Vet du hvorfor blokkene dine ikke leverer mer effekt enn det de gjør? Vet du om Krell har lagt inn noen begrensninger på hvor mye effekt man kan hente ut fra dem, og hvis så er tilfelle, hvorfor?

mvh
Endre

SAL skrev:
Og i mine gamle Krell 750 MCX sitter det 2X 2500VA i hver blokk, samme gjør det i mine nye Evo One... ;D

Mvh.
SAL
På grunn av at dette er watt som de leverer i ren klasse A, etter oppgitte watt går de over i AB drift......
Min gamle FPB 600 ble målt i Stereofile til 935 Watt ved 8 ohm og rett under 6000 watt ved 1 ohm! Denne hadde "bare" 2x 4000 VA trafo! Krell 750 MCX og Evo One er ikke målt i noe blad jeg har funnet men er MYE kraftigere enn gamle 600`n! ;) Skal jeg tippe er mine Evo One på ca. 5000 watt ved 1 ohm i AB drift!!!!!!!!!!!
Er oppgitte watt hos Edge i ren klasse A? Jeg har mine tvil..... ;D

PS. Har hatt mye i hus, blant annet Mcintosh 1201 mono, disse er oppgitt til 1200 watt men ble helt moped i forhold til Krell FPB 600 jeg hadde! Null kontroll, mangel på krefter som resulterte i skikkelig rumlebass!
Hei igjen.
Har vært i kontakt med Krell, kommer ett svar snart! Det gikk meg litt hus forbi at du ikke svarte på om Edge sine tall er i ren klasse A? Og eventuelt om det ikke er det hvor langt går de i klasse A? ;)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.945
Sted
Østfold
Dr.No skrev:
Det er jo et gammelt knep å regulere tomgangstrømmen eller forsyningsspenningen etter behov. "New Class A" osv, kjært barn har mange navn.
Det er en markant forskjell fra "ekte" klasse A, og det er at utgangstrinne ikke vil være jevnt varmt. Som alle vet varierer halvlederes egenskaper drastisk med temp. Så spørs det hva det betyr i praksis.
Ellers henviser jeg til en nabotråd der jeg trekker frem den gamle 'hifi-sannheten" at små forsterkere lyder bedre....
(GR&D)
No
New Class A var en enkel chipamp, lurer på om det var Technics sitt varemerke. De kalte transistor klasse AB for Class AA. Saken er at ingen av disse, og svært få andre på markedet faktisk har bias som ligger høyere enn signalet, enten variabel eller konstant.

Det du sier om varme komponenter er jo ikke uriktig, men like viktig er det at mange andre egenskaper hos komponentene varierer med lasten. Dersom man sørger for at biasen er konstant gjennom hele signalperioden og over signalnivået betyr det i prinsippet at lasten ikke vil overstige tomgangslasten. Da vil både strømforsyning og transistorer levere et tilnærmet upåvirket signal.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.945
Sted
Østfold
nb skrev:
Og det må vel være rasjonelt? Noen bakdeler med måten Krell gjør det på?
Det må kun være at de ikke yter optimalt i det mikrosekundet de switcher bias, men det er vel strengt talt ikke en betydelig ulempe.

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Edge anbefaler at du bør installere en 30 ampere kurs for å kunne drive NL Reference optimalt.

"Even though the amps do very well with your ordinary house current, feed them the good stuff (like a dedicated, 30 amp line straight from the electrical service in your house), and they will reward you with improved dynamics."

KW skrev:
Endre Askeland skrev:

Mvh.KW

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.654
Torget vurderinger
1
Karma skrev:
Hvor ble det av litt vennlighet og høflighet?
En presentasjon av en forsterker trigger tydeligvis behov og ønske om å latterliggjøre både produsent og eier.
Er det slik vi vil ha det?
Å slå hverandre i hodet med hvem som har minst peiling osv burde vi vel alle være for gode til? Jeg forsvarer ikke alt trådstarter kommer med heller, men kan forstå en viss grad av frustrasjon.
Er det feil å være stolt av sitt anlegg? I den sammenheng er det uansett mange som sitter i glasshus.

Når det gjelder utnytting av forfengeligheten til "high-endere", pris i forhold til innmat og produksjonskostnad osv så foreslår jeg at vi tar det i en annen tråd. Da er jeg sikker på at søkelyset kan settes på flere produsenter enn bare Edge.
Enig. Synes denne tråden tidvis begynner å bli ufin i tonen. Eller kanskje det er rettferdighetssansen min som trigges av denne alle-mot-en settingen?

Endre har lagt sin elsk på EDGE. Han har nest største modell i dag, og har lyst til å kjøpe deres "statement" forsterker en gang i fremtiden. Det er jo bare hyggelig, spør du meg.

Ellers er det ingen hemmelighet at "statement" produkter er uforholdsmessig dyre, og at det finnes all verdens prinsipper, design og konstruksjonsvalg.

N

nb

Gjest
Endre Askeland skrev:
Edge anbefaler at du bør installere en 30 ampere kurs for å kunne drive NL Reference optimalt.

"Even though the amps do very well with your ordinary house current, feed them the good stuff (like a dedicated, 30 amp line straight from the electrical service in your house), and they will reward you with improved dynamics."
Er det mulig å spille så sikringen går om man har en ordinær 16 Amp kurs?

B

Back_Door

Gjest
nb skrev:
Endre Askeland skrev:

En forsterker kan få pustevansker før selve sikringen på kursen ryker. Man ser det gjerne via blinkende lamper. En strømkrevende forsterker jobber vel mer uanstrengt om den slipper å operere i den anstrengte yttergrense mot sikringskollaps.

N

nb

Gjest
Karma skrev:
En forsterker kan få pustevansker før selve sikringen på kursen ryker. Man ser det gjerne via blinkende lamper. En strømkrevende forsterker jobber vel mer uanstrengt om den slipper å operere i den anstrengte yttergrense mot sikringskollaps.
Men om sikringen går eller ikke er vel binært, enten tåler kursen belastningen, eller så gjør den det ikke. En sikring går vel ikke "litt". Altså er det forsterkeren som bestemmer om sikringen går - den prøver vel å trekke det som trengs og ber den om for mye, så går sikringen. Går den ikke, så leveres nok effekt. Eller er jeg på bærtur?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.945
Sted
Østfold
Endre Askeland skrev:
Har nå forsøkt å finne av hvilke type "Watt" som NL Reference levere. Det har jeg ikke klart.
Håper ikke du gir opp. Du kan vel spørre Edge, kan du ikke?

Endre Askeland skrev:
Den kunnskapen jeg derimot sitter med, er at det er mange måter å måle watt på. Den mest korrekte måten å måle watt på, er å oppgi effekten som forsterkeren er i stand til å levere ved alle mulige impedanser.
Om du snakker om resistive laster er det vel ikke så veldig relevant?

Endre Askeland skrev:
Det er også forskellige normer ute og går ifm hvordan det måletekniske skal gjennomføres for at det f.eks skal kunne kalles "watt målt iht DIN-normen", osv.
Det vanligste i dag er jo 20-20kHz, innenfor en gitt THD-grense og selvsagt RMS-verdier. Da bør det også oppgis hvor mange kanaler som er målt samtidig, eventuell tidsbegrensning osv. Imidlertid er ikke tidsbegrensning så viktig da musikk normalt sett ikke omsetter mer enn ca 1/8 av peakeffekten i snitt selv når man spiller på klippegrensa. Videre er det viktig å oppgi hvordan forsterkeren følger på ved lavere impedanser for å gi et bilde av hvor stort effektoverskuddet er. For eksempel vil en forsterker som leverer mer effekt i 2 ohm enn i 4 ohm normalt drive reaktive laster bedre enn en som ikke er 2-ohms stabil fordi den har overskuddseffekten som skal til for å drive varmetapet som kommer i tillegg. Men så spiller strømmarginen på transistorene inn. Denne må være høy (maxstrømmen) for at den skal være akseptabel ved reaktive laster. Imidlertid spiller her igjen topologien inn. Klasse D trenger bare en brøkdel av strømkapasiteten fordi den leverer omtrent samme maxstrøm ved både resistive og reaktive laster.

Endre Askeland skrev:
Mange produsenter velger å oppgi sine watt under en konstant belastning/impedans. Dette gir desverre ikke et riktig bilde av kreftene som bor i forsterkeren.
Det gir ikke et komplett bilde, men det er jo en bransjestandard som brukes av alle.

Endre Askeland skrev:
Pga at det florerer med så mange forskjellige måter å oppgi watt på, foretrekker jeg å forholde meg til "Constant Current Ability".
Som sagt er ikke konstant strøm så viktig da man stort sett aldri bruker mer enn 1/8 av peakstrømmen. Konstantstrømmen er som regel termisk betinget, og om konstruksjonen generelt ikke utvikler mye varme vil man kunne redusere kjølingen. Da vil den termiske marginen minke, konstantstrømmen vil minke, men ligger sikkert fortsatt på 5 ganger det man noen sinne vil komme til å behøve. Imidlertid driver den samme last akkurat like godt som en forsterker som har større termisk margin.

Om man øker størrelsen på kondensatorer og går noe ned på trafo kan man også utnytte 1/8-faktoren. Dette går ut over konstantstrømmen (som man allikevel ikke trenger) men bedrer utgangsimpedansen i strømforsyningen. Det vil også utnytte mindre optimale strømkurser bedre, så om man ikke har tanker om å legge om strømopplegget kan det lønne seg å velge en forsterker med mer kondiser fremfor en med mer trafo.

Endre Askeland skrev:
Dette er ett tall som forteller alt om hvilke krefter som bor i en forsterker, og dette er ett tall som ikke kan trikses med.
Det er særdeles enkelt å trikse med iom alle variablene i en slik måling.

Endre Askeland skrev:
Mange produsenter oppgir ikke dette tallet, da tallet gjerne forteller en del ting som produsenten ønsker å holde for seg selv.
Enten misforstår du tallet eller så er ikke det Edge selv skriver riktig. Det Edge oppgir er ikke noe forsterkeren kan levere kontinuerlig. Om man forsøker å trekke 100A kontinuerlig fra en 800W forsterker skal den stakars strømforsyningen levere ca 13 000Watt kontinuerlig, og det klarer den simpelt hen ikke.

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Trekker du mer ut fra kursen enn 16 ampere, da går sikringen ;)

Dette er uavhengig om det er en sveisetrafo eller en forsterker som du har koblet til kursen ;D

nb skrev:
Endre Askeland skrev:

B

Back_Door

Gjest
nb skrev:
Karma skrev:
Men om sikringen går eller ikke er vel binært, enten tåler kursen belastningen, eller så gjør den det ikke. En sikring går vel ikke "litt". Altså er det forsterkeren som bestemmer om sikringen går - den prøver vel å trekke det som trengs og ber den om for mye, så går sikringen. Går den ikke, så leveres nok effekt. Eller er jeg på bærtur?
Hvem som er på bærtur skal jeg ikke si noe om. Da havner i hvert fall jeg fort på glattisen ;D
Jeg relaterer dette bare til råd jeg selv har tatt hensyn til. Spørsmålet har vel også sammenheng med betydningen av tykkelsen på strømkabelen?
Jeg har trodd at man til en grad kan strupe strømtilgangen til en mottaker frem til et punkt der sikringen går.

N

nb

Gjest
Endre Askeland skrev:
Trekker du mer ut fra kursen enn 16 ampere, da går sikringen ;)
Man får i det minste håpe det ;)

Bakgrunnen for spørsmålet mitt var at jeg ofte har litt problemer med å skjønne hvorfor det er så viktig med ekstremt overdimensjonerte kurser på det elektriske anlegget - en ordinær vannkoker trekker mer enn de aller fleste lydaltere skulle jeg tro. Jeg kan skjønne at det kan være et tema på de mest ekstreme konstruksjonene på under de mest ekstreme belastningene, men jeg tenker som så at dersom en gitt forsterker aldri drar mer enn 16A eller i nærheten av 16A så har det ingen hensikt med en større kurs - da får den det den trenger.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.945
Sted
Østfold
nb skrev:
Karma skrev:
Det er impedansen i kablene som er cluet. Sikringene er også trege og musikken opptrer i transienter. Den ekstra strømmen sikringene tåler et kort øyeblikk er enorm. Den skal tilsvare den sikkerheten man trenger for at man ikke skal kunne få varmeutvikling i kablene i installasjonen. Impedansen i kablene er også tidsavhengig (kablene er induktive og derfor trege av natur) så skikkelig tunge transienter kan være en utfordring for spenningsnivået i huset. For eksempel hos Karma er det 2x6kvmm + 1x2,5kvmm kabler dedikert til anlegget. Alt går gjennom en 16A sikring, men allikevel klarer anlegget å trekke så høye strømtransienter at lys på andre kurser i huset dimmer svakt på meget høye lydnivåer.

sonicfrontiers

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
385
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
3
Jo større strøm du trekker fra en sikringskurs dess større spenningsfall over sikringen og dess mindre nettspenning til forsterkeren.
Jo mindre sikringen er dess raskere vil spenningsfallet over sikringen øke og spenningen til forsterkeren synke. ;D
Nettspenningen til forsterkeren vil bli modulert av strømtrekket.

Sonicfrontiers

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Endre Askeland skrev:
Hallo? Dette er vel i US? Med 110V nett? You do the maths :)

Mvh Vidar P

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
37
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Endre Askeland skrev:
Hallo? Dette er vel i US? Med 110V nett? You do the maths :)

Mvh Vidar P
Riktig det, Her vil du klare deg bra med 16 A.

sonicfrontiers

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
385
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
3
Spenningsfallet over selve sikringen er neglisjerbart.
Hvor stor er spenningsfallet over en 16Amp kurs ved 16 apm belastning da?
Forutsatt sikring B karakteristikk

Sonicfrontiers

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Jeg har en del direkte kontakt med Steven Norber hos Edge, og som du vet så venter jeg på et Reference produkt. Du kan tro meg at det er mye jeg har spurt han om, men det er ikke alt han vil svare på. Jeg sitter med følelsen av at Edge ønsker å holde noen av kortene sine tett inn til brystet. Dette ser jeg på som helt naturlig.

Du vet like godt som meg at en høyttalere ikke er en ren resitiv last. Lasten som en forsterker vil se vil alltid bestå av en induktiv-, kapasitiv- og en resistiv last, kalt impedanse ;) Og impedansen vil forandre seg i takt med forandring av frekvensen. Du er vel en av dem i Norge som vet dette best.

Konstant strøm er et viktig tall for forsterkerens evne til å lever strøm! Spesielt med høyttalere som har innebygget delefilter, og som har en lav følsomhet i kombinasjon med en lav minimum impedanse. Jeg kan være enig i at med aktive høyttalere betyr dette mindre.
Aktive høytallere er jo det som du bygger, så jeg kan godt forstå at dine produkter ikke har behov for særlige store krefter når de skal drives.

Når jeg testet Midgard Oberon 6.1 på Isis i mitt oppsett, var nettopp mangelen av krefter ett av flere ankepunkt med forsterkeren. Dette tilskriver jeg at den ikke evnet å levere nok strøm til elementene til Isis.

Snickers-is skrev:
Endre Askeland skrev:
Har nå forsøkt å finne av hvilke type "Watt" som NL Reference levere. Det har jeg ikke klart.
Håper ikke du gir opp. Du kan vel spørre Edge, kan du ikke?

Endre Askeland skrev:
Den kunnskapen jeg derimot sitter med, er at det er mange måter å måle watt på. Den mest korrekte måten å måle watt på, er å oppgi effekten som forsterkeren er i stand til å levere ved alle mulige impedanser.
Om du snakker om resistive laster er det vel ikke så veldig relevant?

Endre Askeland skrev:
Det er også forskellige normer ute og går ifm hvordan det måletekniske skal gjennomføres for at det f.eks skal kunne kalles "watt målt iht DIN-normen", osv.
Det vanligste i dag er jo 20-20kHz, innenfor en gitt THD-grense og selvsagt RMS-verdier. Da bør det også oppgis hvor mange kanaler som er målt samtidig, eventuell tidsbegrensning osv. Imidlertid er ikke tidsbegrensning så viktig da musikk normalt sett ikke omsetter mer enn ca 1/8 av peakeffekten i snitt selv når man spiller på klippegrensa. Videre er det viktig å oppgi hvordan forsterkeren følger på ved lavere impedanser for å gi et bilde av hvor stort effektoverskuddet er. For eksempel vil en forsterker som leverer mer effekt i 2 ohm enn i 4 ohm normalt drive reaktive laster bedre enn en som ikke er 2-ohms stabil fordi den har overskuddseffekten som skal til for å drive varmetapet som kommer i tillegg. Men så spiller strømmarginen på transistorene inn. Denne må være høy (maxstrømmen) for at den skal være akseptabel ved reaktive laster. Imidlertid spiller her igjen topologien inn. Klasse D trenger bare en brøkdel av strømkapasiteten fordi den leverer omtrent samme maxstrøm ved både resistive og reaktive laster.

Endre Askeland skrev:
Det gir ikke et komplett bilde, men det er jo en bransjestandard som brukes av alle.

Endre Askeland skrev:
Pga at det florerer med så mange forskjellige måter å oppgi watt på, foretrekker jeg å forholde meg til "Constant Current Ability".
Som sagt er ikke konstant strøm så viktig da man stort sett aldri bruker mer enn 1/8 av peakstrømmen. Konstantstrømmen er som regel termisk betinget, og om konstruksjonen generelt ikke utvikler mye varme vil man kunne redusere kjølingen. Da vil den termiske marginen minke, konstantstrømmen vil minke, men ligger sikkert fortsatt på 5 ganger det man noen sinne vil komme til å behøve. Imidlertid driver den samme last akkurat like godt som en forsterker som har større termisk margin.

Om man øker størrelsen på kondensatorer og går noe ned på trafo kan man også utnytte 1/8-faktoren. Dette går ut over konstantstrømmen (som man allikevel ikke trenger) men bedrer utgangsimpedansen i strømforsyningen. Det vil også utnytte mindre optimale strømkurser bedre, så om man ikke har tanker om å legge om strømopplegget kan det lønne seg å velge en forsterker med mer kondiser fremfor en med mer trafo.

Endre Askeland skrev:
Dette er ett tall som forteller alt om hvilke krefter som bor i en forsterker, og dette er ett tall som ikke kan trikses med.
Det er særdeles enkelt å trikse med iom alle variablene i en slik måling.

Endre Askeland skrev:
Enten misforstår du tallet eller så er ikke det Edge selv skriver riktig. Det Edge oppgir er ikke noe forsterkeren kan levere kontinuerlig. Om man forsøker å trekke 100A kontinuerlig fra en 800W forsterker skal den stakars strømforsyningen levere ca 13 000Watt kontinuerlig, og det klarer den simpelt hen ikke.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.945
Sted
Østfold
Endre Askeland skrev:
Jeg har en del direkte kontakt med Steven Norber hos Edge, og som du vet så venter jeg på et Reference produkt. Du kan tro meg at det er mye jeg har spurt han om, men det er ikke alt han vil svare på. Jeg sitter med følelsen av at Edge ønsker å holde noen av kortene sine tett inn til brystet. Dette ser jeg på som helt naturlig.
I disse G-CD tider fremstår kanskje de siste setningene der som litt "uheldige"? ;)

Endre Askeland skrev:
Du vet like godt som meg at en høyttalere ikke er en ren resitiv last. Lasten som en forsterker vil se vil alltid bestå av en indutiv-, kapasitiv- og en resistiv last, kalt impedanse ;) Du er vel en av dem i Norge som vet dette best.
Ja, selvsagt. Det er også årsaken til at jeg har nevnt reaktiv last så mange ganger i forbindelse med forsterkere og strøm i de 3-4 siste innleggene mine.

Endre Askeland skrev:
Konstant strøm er et viktig tall for forsterkerens evne til å lever strøm! Spesielt med høyttalere som har innebygget delefilter, og som har en lav følsomhet i kombinasjon med en lav minimum impedanse. Jeg kan være enig i at med aktive høyttalere betyr dette mindre.
Da er det i såfall ikke meg du er enig med. Kravet til dempningsfaktor er like høyt (eller lavt) på aktive som på passive høyttalere.

Endre Askeland skrev:
Aktive høytallere er jo det som du bygger, så jeg kan godt forstå at dine produkter ikke har behov for særlige stor krefter når de skal drives.
Du må gjerne si med rene ord hva du her insinuerer, så kan du gjerne dokumentere det mens du er i gang.

Endre Askeland skrev:
Når jeg testet Midgard Oberon 6.1 på Isis i mitt oppsett, var nettopp mangelen av krefter ett av flere ankepunkt med forsterkeren. Dette tilskriver jeg at den ikke evnet å levere nok strøm til elementene til Isis.
Dette var jo ikke den historien du fortalte tidligere. Du blir ikke i dårlig humør av diskusjonsforum Endre?

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Snickers-is skrev:
I disse G-CD tider fremstår kanskje de siste setningene der som litt "uheldige"? ;).
Overhodet ikke.

Snickers-is skrev:
Da er det i såfall ikke meg du er enig med. Kravet til dempningsfaktor er like høyt (eller lavt) på aktive som på passive høyttaler.
Dempningsfaktor er alltid viktig.

Snickers-is skrev:
Du må gjerne si med rene ord hva du her insinuerer, så kan du gjerne dokumentere det mens du er i gang.
Det eneste jeg insunierer er at aktive høyttalere ikke har samme effektbehov som høyttalere med innebygget delefilter. Tar jeg feil?

Snickers-is skrev:
Dette var jo ikke den historien du fortalte tidligere. Du blir ikke i dårlig humør av diskusjonsforum Endre?
Da husker du nok ikke deg jeg sa til deg.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
sonicfrontiers skrev:

Sonicfrontiers
Forutsatt at Un = 230V og Cos phi = 1 så blir spenningsfallet 6,72V ved en kabellengde på 30 meter, i mine øyne irrelevant men nå er hifi strøm noe kun enkelte utvalgte forstår.

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Jeg ser at du oppgir dempningsfaktoren på Oberon 6.1 til å være 1600.

Hva er utgangsimpedansen på Oberon 6.1 ?

En kunde som eier ett par med høyttalere som har innebygget delefiter, hva kan han gjøre for å få en høyest mulig dempningsfaktor fra Oberon 6.1?

mvh

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Vil du foretrekke å få levert en konstant spenning på 230 volt til dine produkter, eller er f.eks 223,28 volt godt nok?

Anonym skrev:
sonicfrontiers skrev:

Sonicfrontiers
Forutsatt at Un = 230V og Cos phi = 1 så blir spenningsfallet 6,72V ved en kabellengde på 30 meter, i mine øyne irrelevant men nå er hifi strøm noe kun enkelte utvalgte forstår.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.945
Sted
Østfold
Endre Askeland skrev:
Jeg ser at du oppgir dempningsfaktoren på Oberon 6.1 til å være 1600.

Hva er utgangsimpedansen på Oberon 6.1 ?
8 ohm / 1600 = 0,005 ohm

Endre Askeland skrev:
En kunde som eier ett par med høyttalere som har innebygget delefiter, hva kan han gjøre for å få en høyest mulig dempningsfaktor fra Oberon 6.1?
Det samme som med en hvilken som helst annen forsterker.

sonicfrontiers

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
385
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
3
Vil du foretrekke å få levert en konstant spenning på 230 volt til dine produkter, eller er f.eks 223,28 volt godt nok?

Sitat fra: Anonym på I dag kl. 22:46:18
Sitat fra: sonicfrontiers på I dag kl. 21:01:56
Sitat

Sonicfrontiers

Dette er vel spenningstapet i kabelen.
Hva med tapet i sikringen?
Ser helst att nettspenningen er så stabil som mulig.
Ett spenningssving på nettet vil uansett modulere en uregulert strømforsyning.

Sonicfrontiers

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Uregulerte psu'er er vel antakelig ikke noe tema eller noen bekymring i denne prisklassen?

Mvh Vidar P

Topp Bunn