Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.475
    Antall liker
    996
    Mistenker at de er med på å gjøre det visuelle inntrykket av bilen mindre. Det er først når man kan sammenlikne direkte at man ser forskjellene - sannsynligvis gleder det enda mer for enkeltkomponenter som lykter osv..

    Hvor lenge kan Mini beholde merkenavnet sitt tro...?



    EDIT: og med større hjul (og derav økt kostnad) følger også økt vekt, som gjør at man ikke orker stresset med å legge om til sommer- og vinterhjul selv, så det setter man bort til noen som selvsagt skal ha betalt for å bytte, vaske og lagre, og har færre sett hjul å spre kostnadene på siden de er så store, og så burtetter...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.350
    Sted
    Trondheim
    Jeg prøvde i5 med lavprofil (finner ikke dimensjonen akkurat nå) sommerhjul på 21" felg. Enormt retningsstabil og hjulstøy i kabinen var helt fraværende. De var så behagelige på bilen at jeg ikke tenkte på å gå ned en dimensjon da jeg bestilte bilen. Men billige er de sikkert ikke.
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.593
    Antall liker
    1.324
    Sted
    Oslo
    Startet såvidt å lese om Ivar Giæver.
    "Troverdig" fyr etter at han for 50 år siden vant en pris for sitt arbeid med superledere.

    Vis vedlegget 972142

    Troverdig konspirasjon side . Flat earth , haarp mye interessant der 😅
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.593
    Antall liker
    1.324
    Sted
    Oslo
    Merkelig utvikling i tråden, som egentlig handler om elbiler?

    "Livets gass" er farlig for planter, og ikke hva den utlegges som her. Man vet lite om planters samhandling med atmosfære og mikroliv i jordsmonnet om man innbiller seg at den eksplosive økningen i CO2 siden sent 1800-tall er et gode for matproduksjon. Enkelt sagt: da er man idiot.
    Mange idioter der ute 💯👍
     

    Vedlegg

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.483
    Antall liker
    3.604
    Sted
    Sunnmøre
    Hvor lenge kan Mini beholde merkenavnet sitt tro...?
    Det har eg lurt på, også. Design var definitiv finare før. Men, som folk har forklart meg, eg ville nok heller kollidert i ein BMW-Mini enn ein BMC-Mini.

    og med større hjul (og derav økt kostnad) følger også økt vekt, som gjør at man ikke orker stresset med å legge om til sommer- og vinterhjul selv, så det setter man bort til noen som selvsagt skal ha betalt for å bytte, vaske og lagre, og har færre sett hjul å spre kostnadene på siden de er så store, og så burtetter...
    Eg har også lurt på kvifor så mange eg kjenner set bort dekkskift. Av alt bilhald er det noko av det enklaste. Men eg tenkjer det kan ha med plass å gjera (ikkje alle som har god plass meir), at det er litt styr om ein ikkje har garasjejekk og, kanskje, som du seier, at dei er så store.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    *IRONY ALLERT*!!!!!! (Gjelder 1. avsnitt)
    Det er bare å handle elbiler. De har jo fordelen av å ha et enkelt batteri og en enkel elmotor eller to, og ikke alle disse metalldelene som beveger seg i en fossilmotor som etter sigende går i stykker fordi de beveger på seg. Så, for å sitere elbilforeningen og andre motor-internettblekker: "Fint lite som kan gå i stykker på elbil"
    Et lite sveip innom et forum for elbiler bekrefter jo at det er lite bevegelige deler som havarerer på elbiler rundt 3-4 år gamle, og turbo, eksosanlegg og DPF er ikke nevnt et eneste sted.
    Litt klipp-og-lim rundt-om ila 5 min:
    Alle biler i dag har en del komponenter som er jævlig dyre å bytte. Det gjelder både fossilbiler og elbiler. Og disse komponentene kan ryke

    Her er f.eks et eksempel fra VW:
    1700759906448.png

    En ny girkasse eller ny motor er heller ikke direkte billig.

    Det er noen biler som har problemkomponenter. Som f.eks. batteriene på tidlige Leaf, EGR-kjøleren på en del VW (12-15000kr å bytte). VW Sharan var et pengesluk.
    Dette er ikke et spesielt elbilproblem, og det er ikke noe som er vanlig i elbilverdenen.

    Johan-Kr
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.475
    Antall liker
    996
    Eg har også lurt på kvifor så mange eg kjenner set bort dekkskift. Av alt bilhald er det noko av det enklaste. Men eg tenkjer det kan ha med plass å gjera (ikkje alle som har god plass meir), at det er litt styr om ein ikkje har garasjejekk og, kanskje, som du seier, at dei er så store.
    Jeg har rekkegarasje og tre biler med to sett hjul. Fremdeles greit plass til bil. Men så skal man også ha jekk, støttebukk, gjerne en muttertrekker osv. Fremdeles veldig godt betalt DIY, men jeg skjønner at mange ikke orker prakket med det. Kjenner på det selv ved hvert hjulskift 😄


    Dette er ikke et spesielt elbilproblem, og det er ikke noe som er vanlig i elbilverdenen
    Korrekt. Og deleprisene later til å bli stadig mer absurde, som oftest heldigvis betalt av bilforsikringen. Bilprodusentenes sugerør ned i alle forsikringstakeres lommebøker...?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Ja, elendig komfort - SYKT hvordan dette med felger/dekk har tatt av i feil retning. Et sett dekk/felger til en helt vanlig bil er fort 50' og ekstremt lette å ødelegge... Og hva i helsike har 34-40 profil dekk på en 2,5 tonns traktor av en SUV å gjøre???
    Jotakk - kjenner til ståa.

    Jeg har 2,5 tonn el-suv. Kommer standard med 265/40R22 sommerhjul. Og 255/50R20 vinterdekk.

    Jeg tenker det hadde vært mindre støy og mer komfort med 20-toms på sommerdekkene og. Pluss billigere å handle nye dekk.

    Ikke for det - Bilen er utrolig behagelig å kjøre, og svært stille, sammenlignet med dieselpurka jeg bytta inn.

    Johan-Kr
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    15.758
    Torget vurderinger
    2
    Mange idioter der ute 💯👍
    Du må sette deg bedre inn i hva som foregår når planter vokser.
    Selvsagt er det mulig å booste fiberutviklingen til en plante med CO2, det er nettopp CO2 planten dekonstruerer gjennom fotosyntesen, og som planten omdanner til vekstfiber, sukkermolekyler, o.a. Men plantens næringsopptak består ikke utelukkende av hva den klarer å få ut fra luften, og egentlig ønsker planten å omsette sukkerartene til nettopp næringsstoffer, som mineraler, salter, m.m.
    Dette gjør plantene ved samhandling med mycorrhiza-sopptråder i god matjord. Planten "selger" sukker til disse, og mottar nedbrutte næringsemner i bytte. Når planten står i god og næringsrik matjord skjer det en optimal utveksling av slike næringsemner og planten blir næringsrik

    Det som skjer når en plante boostes med ekstra CO2 er at den vokser seg stor fortere, men den opptar ikke nødvendigvis næringsemner, og spesielt ikke når den står i steinull eller kokosfiber, som er vanlig i slik dyrking du viser til. Det drivhuseierne oppnår er kjapp plantevekst og bulk i plantemasse, men det er velkjent at næringsinnholdet i slik akselerert plantevekst kan være meget lavt. Hvor lavt avhenger av i hvilken utstrekning man tilsetter næringsemner i vekstmediet, og da gjerne brutt ned til ioner, slik mycorrhiza-prosessene er i stand til.

    Å fylle luften i drivhusene med CO2 er som steroider for en som skal bygge muskler - eller, som en jeg kjenner beskriver det: som å kun spise potetgull og tro man får i seg mat. At drivhuseiere utnytter muligheten til å akselerere vekst er forståelig, de er ute etter kjapp turnaround og størst mulig vekt, hvorvidt dette er ønskelig utfra et næringsperspektiv er noe helt annet.

    Dertil kommer altså at planter ikke har godt av å få boostet CO2-tilgjengelighet. Planter som vokser på frimark "lures" av ekstra tilgjengelig CO2 til å ikke inngå næringsutvekslingen. Og derfor er dette idiotisk, både i drivhus og i atmosfæren.

    En referanse, som bør være lettilgjengelig for en som helt opplagt er ukjent med emnet. (Dette er et emne jeg har brukt noen år på). Du får mer sukker, men mindre næring.

    Elevated CO2 has been shown to increase the fructose, glucose and total soluble sugar content and to decrease protein, N, magnesium, iron, and zinc content of vegetables.


    Det forskes på hvorvidt dette økte sukkerinnholdet i grønnsakene våre er en viktig bidragsyter til fedme-epidemien i verden, og det er nok en medvirkende årsak, siden vi får i oss betydelige mengder "ekstra" sukker i forhold til hva plantene ville produsert om CO2-andelen i atmosfæren var på preindustrielt nivå.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Jeg har rekkegarasje og tre biler med to sett hjul. Fremdeles greit plass til bil. Men så skal man også ha jekk, støttebukk, gjerne en muttertrekker osv. Fremdeles veldig godt betalt DIY, men jeg skjønner at mange ikke orker prakket med det. Kjenner på det selv ved hvert hjulskift 😄




    Korrekt. Og deleprisene later til å bli stadig mer absurde, som oftest heldigvis betalt av bilforsikringen. Bilprodusentenes sugerør ned i alle forsikringstakeres lommebøker...?
    Syns ikke det er spesielt godt betalt, bruker en drøy time inkl opp og nedrigg, da betaler jeg heller 300spenn for at dette blir gjort hos utlendingene i parkeringsgarasjen mens jeg er på jobb. Salg av garasjejekk, støttebukker, muttertrekker og div finansierte også byttene i noen sesonger.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    288
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    For sånn ca 9 år siden kunne jeg kjøpe en helt NY bensinmotor til en Ford Probe for 150000 og inn/ut med motor 20000 i tillegg. På merkeverksted. (gjorde det ikke) At en drivstoffpumpe idag ligger på samme nivå forteller jo sitt...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.350
    Sted
    Trondheim
    Hvor skal svevestøv komme fra i en elbil? Bremsestøv og dekkslitasje ja, men ellers? At de virvler opp støv som ligger der er jo greit, men det er jo ikke det det er snakk om?
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    454
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8

    Å kunne lire av seg noe sånt piss:
    – Flere hevder at G9 er ubrukelig som en fullverdig familiebil, hvilket svar ville du gitt dem?

    – Selv om vi forstår at nyttelast er en viktig faktor for noen familiebilkjøpere, tilbyr G9 en rekke funksjoner som imøtekommer familiens behov, som avansert sikkerhetsteknologi, romslig interiør og suveren elektrisk ytelse.


    Har vi egne regler for nyttelast i Norge?
    Eller er bilene bare utrolig dårlig tenkt ut for tiden? Ionic5 er vel en annen hvor 2 voksne et maks?
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    1.271
    Torget vurderinger
    1
    445 kg nyttelast på min I5.
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    663
    Antall liker
    692
    Sted
    Rogaland


    Mellomstore SUVer:

    • Tesla Model Y Long Range: Nyttelast opptil 454 kg
    • Volkswagen ID.4 Pro 77kWh 174 hk: Nyttelast opptil 482 kg
    • Skoda Enyaq iV80: Nyttelast opptil 440 kg
    • Audi e-tron 50 Advanced: Nyttelast opptil 581 kg
    • BMW iX3 M Sport: Nyttelast opptil 465 kg


    Små SUVer/sedan

    • Tesla Model 3 Long Range: Nyttelast opptil 313 kg
    • Hyundai Kona Electric Premium LR: Nyttelast opptil 420 kg
    • Kia E-Niro Active: Nyttelast opptil 418 kg
    • Peugeot e-2008 Active 136 hk: Nyttelast opptil 405 kg
    • Nissan Ariya Advance 63kWt: Nyttelast opptil 386 kg


    Kombibiler

    • BMW i3 120Ah: Nyttelast opptil 325 kg
    • Volkswagen ID.3 Pro 58 kWh 204 hk: Nyttelast opptil 420 kg
    • Nissan Leaf 39kWt Acenta: Nyttelast opptil 372 kg
    • Opel Corsa-e Edition: Nyttelast opptil 390 kg
    • Renault Zoe Life E-tech Electric: Nyttelast opptil 411 kg


    Merk at nyttelast varierer ut ifra modell, utstyr og batteristørrelse.
     

    budda

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    441
    Antall liker
    173
    Sted
    Mandal
    Torget vurderinger
    8
    Det tar 30 min å skifte 4 dekk. Det med bilens jallajekk og uten muttertrekker. At folk bruker 1-2 timer i arbeidstiden, eller står timer i kø på drop-in, er en gåte for meg.
    Med felgvask inn og ut av bod el.og i tillegg at dekka bør stå ute å tørke før de taes inn går det fort mye tid.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Nyttelast i vognkortet kjem vel i tillegg til førar på 75 kg? Iallfall slik det står på mitt vognkort; totalvekt - nyttelast = eigenvekt med førar.
    Det er korrekt. Om man er en typisk famile på 4 så har man kanskje en person til på 65 kg (om vi antar far kjører...), og to barn på la oss si 50 + 40 kg, totalt 155kg nyttelast i passasjerer. Da er det, med en nyttelast på 365kg fortsatt plass til 210kg bagasje og så mye har man neppe med seg på tur.

    En gang jeg kjørte hjem fra Sunnmøre alene i Teslamobilen hadde jeg lagt ned setene og lastet bilen full av ved. Tror jeg hadde med 9 sekker på 60 liter, hver sekk veier ca 22 kg så det blir da ca 200kg "bagasje". Det gir i alle fall en pekepinn på hva som er mulig å få med.

    Når vi skal ut å fly med en famile på fire og være borte i et par-tre uker har vi med to store trillekofferter som hver er innenfor grensen på 23kg, en ryggsekk på ca 15 kilo i tillegg til håndbagasje, la oss si 30kg håndbagasje totalt. Altså kanskje 85 kg bagasje. Når vi skal på hytta om vinteren har vi med betydelig mer siden det er skiboks på taket, kjølebag med mat, et par dunker vann osv men det er fortsatt neppe i nærheten av 200 kg bagasje totalt sett. Om man var fire-fem voksne i bilen så begynner det imidlertid å bli vel knapt, da er det fort over 300g bare i biomasse.

    Kan være greit å huske på at en enkelt voksen mann fort veier det samme som bagasje for en hel familie.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.483
    Antall liker
    3.604
    Sted
    Sunnmøre
    En gang jeg kjørte hjem fra Sunnmøre alene i Teslamobilen hadde jeg lagt ned setene og lastet bilen full av ved. Tror jeg hadde med 9 sekker på 60 liter, hver sekk veier ca 22 kg så det blir da ca 200kg "bagasje". Det gir i alle fall en pekepinn på hva som er mulig å få med.
    Eg har 809 kg nyttelast på dieselbussen. Har aldri vore i nærheita, og hadde ikkje bekymra meg nemneverdig med halvparten, trur eg.

    Eigentleg skulle eg gjerne hatt lågare nyttelast, for resultatet av så høg lovleg totalvekt er at det knapt finst hengar eg lovleg kan køyra med (ok, så får eg ta BE-lappen, då).
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Med felgvask inn og ut av bod el.og i tillegg at dekka bør stå ute å tørke før de taes inn går det fort mye tid.
    Jeg bruker rundt en halvtime på dekkskift. Svigers stiller med utstyr (kraftig jekk, trykkluftverktøy, lufttrykkmåler, kompressor) og dekkene blir vasket, tørket og lagret uten at jeg trenger å gjøre akkurat det.

    Nå er akkurat dette opplegget neppe normalen for de fleste og bor man i leilighet er plass fort et tema.Men økonomi/tidsbruk til side så er det på mer generelt grunnlag en slags grense for hvor hjelpesløs man faktisk skal være. Når snøen kommer på Østlandet er det kaos og enorme køer hos dekksenterene og full panikk i deler av befolkningen. Selv om jeg fint har råd til å outsource alt mulig av ting som skal fikses - rutine eller ikke - så finner jeg en viss personlig glede i å være i alle fall mildt selvgående og vite hvordan man gjør ting selv. At man liksom ikke har tid til å gjøre dette to ganger i året er stort sett bare for dumt. Man har da stort sett tid til alt mulig fjas man ikke regner så nøye på. Med dekksenter, omlegging og alt så kan man like gjerne si at man betaler et par laken for å se en episode av en serie på Netflix siden tiden ellers kunne vært brukt på å skifte dekk.

    En garasjejekk får man for noen hundrelapper, en latmannsarm koster ikke allverden, ei heller piper i riktig dimensjon. Kompressor eller fancy verktøy trenger man strengt tatt ikke, sparer kun maks noen få minutter på det. Luft kan man fylle på nærmeste bensinstasjon.

    I lokalavisen her ifm første store snøfall så var det bilde av en Range Rover som hadde veltet. Sommerdekk, selvsagt. Nå vet jeg rimelig nok ikke hva avkortingen på forsikringen ble men at de har betalt et par-tre hundre laken for å ikke selv være i stand til å skifte dekk er neppe helt urealistisk. Ei heller klare å tenke at "Dette er en Veldig Dårlig Ide - kanskje ringe en Taxi eller ta kollektivt i dag?"
     
    Sist redigert:

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.012
    Antall liker
    393
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Det tar 30 min å skifte 4 dekk. Det med bilens jallajekk og uten muttertrekker. At folk bruker 1-2 timer i arbeidstiden, eller står timer i kø på drop-in, er en gåte for meg.
    Da er du rask. Jeg regner 40 minutt, 10 minutt pr. dekk. Bruker vanlig saksejekk og ikke noe fancy lufttreker.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.483
    Antall liker
    3.604
    Sted
    Sunnmøre
    ^ På HFS, samlingsplass for dei som brukar årevis og hundretusenvis på å løysa problem som resten av verda løyser med Spotify & AirPods, er 95% samde om at det er best å byta dekk sjølv.

    (Ja, eg gjer det òg. Og dreg på smilet når nokon fortel at dei har vore flinke og booka time til dekkskift. Men eg bruker faktisk ofte iallfall 45 min; det er alltid litt plunder og heft).
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Hehe ja her i huset skal ikke avkommet få sertifikat eller låne bil før de har skifta hjul selv
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.350
    Sted
    Trondheim
    Å skifte hjul selv er jo ikke noe stort problem, men hvis ryggen krangler litt og du har passert 70 ser jeg ikke helt poenget.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.387
    Antall liker
    11.104
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Privat skifter jeg hjul selv, i firmaet mitt bruker vi dekkhotell. Skifte går unna på et kvarter maks på hotellet, men grunnen til at vi gjør det er nok den samme grunnen til at flertallet bruker dekkhotell; vi har ingen steder å lagre dekk.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hvor skal svevestøv komme fra i en elbil? Bremsestøv og dekkslitasje ja, men ellers? At de virvler opp støv som ligger der er jo greit, men det er jo ikke det det er snakk om?
    Asfalt slites også gjennom friksjon (det er ikke bare piggdekk som "gnager" på asfalt som er årsaken). Friksjonen øker med vekt, men jeg er usikker på om smale dekk (høyere punkttrykk) i så måte sliter mer enn brede dekk (lavere punkttrykk, men større punktflate) under ellers samme vekt.
    Videre er det slik at større elementer (grus, sand osv) som ligger i veibanen sakte men sikkert slites ned ved at de kjøres på.
    Her gjelder jo den samme usikkerheten om hva som åvirker mest mellom brede/smale hjul.
    Uansett - vekt er en issue, og det samme er hastighet. Retardasjon og akselerasjon gir mer friksjon enn jevn hastighet, og høyere hastighet mer enn lavere..

    Samtidig er jo andelen av bilparken som kjører med piggdekk temmelig lik mellom el- og fossilbil.

    For å ta et par andre eksempler. Se på gamle brosteinssmug og gamle steintrapper, De er betydelig slitt. Det samme med grunnfjell der det ferdes mye mennesker.
    Slitasjen skyldes neppe biler med piggdekk.
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    1.271
    Torget vurderinger
    1
    Du må straks og med én gang kalle inn til pressekonferanse for media, og ikke minst holde forelesning for de som jobber med vei i TØI og SVV og oppdatere dem mot vrangforestillingene sine, og du må fortelle allmenheten at et gummidekk (myk gummi) som ruller over asfalten (97 % stein) hvor kontaktflaten (gummien mot asfalten) mellom dekket og underlaget beveger seg med hastigheten 0 km/t enten biles står stille eller ruller avgårde i 150 km/t sliter på veien.

    1700815138347.png

    En ren sideskrens eller oppbremsing med låste hjul vil muligens gi et lite bidrag, men jeg er redd gummien taper stort da også.

    Doktoringeniør Brynhildsen hos SVV, som har doktorgrad innen veislitasje og svevestøv trenger også en korrigering.
    Tar du oppdraget??

    1700815566584.png
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Du må straks og med én gang kalle inn til pressekonferanse for media, og ikke minst holde forelesning for de som jobber med vei i TØI og SVV og oppdatere dem mot vrangforestillingene sine, og du må fortelle allmenheten at et gummidekk (myk gummi) som ruller over asfalten (97 % stein) hvor kontaktflaten (gummien mot asfalten) mellom dekket og underlaget beveger seg med hastigheten 0 km/t enten biles står stille eller ruller avgårde i 150 km/t sliter på veien.
    Snipping fra mitt innlegg:
    For å ta et par andre eksempler. Se på gamle brosteinssmug og gamle steintrapper, De er betydelig slitt. Det samme med grunnfjell der det ferdes mye mennesker.
    Slitasjen skyldes neppe biler med piggdekk, eller at folk har tråkket der med piggsko.


    Dessuten - jeg har nevnt dette med både vekt og hastighet - om du leser hva jeg skriver.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.245
    Antall liker
    5.205
    Det tar 30 min å skifte 4 dekk. Det med bilens jallajekk og uten muttertrekker. At folk bruker 1-2 timer i arbeidstiden, eller står timer i kø på drop-in, er en gåte for meg.
    Har ikke noen problemer med å legge om dekk, men de som ikke sitter på bilen tar seg dårligere ut i stua enn på et dekkhotell. Kall meg forfengelig.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.775
    Antall liker
    21.662
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det like før du blir beskyldt for metroseksualitet og manikyr du også.
    Kan være greit å huske på at en enkelt voksen mann fort veier det samme som bagasje for en hel familie.
    Jepp. Det begynner å bli en stund siden gjennomsnittsvekten for en voksen norsk mann var 75 kg. Gugle hevder å kunne fortelle at den er 84 kg nå. Dere spiser for mye drivhus-gulrøtter...
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Har ikke noen problemer med å legge om dekk, men de som ikke sitter på bilen tar seg dårligere ut i stua enn på et dekkhotell. Kall meg forfengelig.
    Brister ikke logikken litt her; hadde du vært forfengelig ville du hatt noe slikt i stua, men nå skjønner jeg du kjører en kjip VW Golf.

    IMG_5982.jpeg Dessuten, det er flere år siden plan og bygningsloven satte krav til «sportsbod», så det finnes vel alternativ til stua? Når jeg, som en enkel småbygutt bodde i leilighet i Oslo skifta jeg dekk på parkeringsplassen på Aker Brygge hvor Nasjonalmuseumet er nå.
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.593
    Antall liker
    1.324
    Sted
    Oslo
    Vis vedlegget 972615 Dessuten, det er flere år siden plan og bygningsloven satte krav til «sportsbod», så det finnes vel alternativ til stua? Når jeg, som en enkel småbygutt bodde i leilighet i Oslo skifta jeg dekk på parkeringsplassen på Aker Brygge hvor Nasjonalmuseumet er nå.
    [/QUOTE]
    Taycan er ikke mye å skryte av hverfall. Mer på verksted en veien😟 fin bil og deilig å kjøre , men fy for en rævva kvalitet. Ligner ikke Porsche kvalitet
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Artig du sier det, en kamerats Taycan er nå på verksted for 2-3 uker etter feil på batteriet
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.394
    Antall liker
    725
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Har ikke noen problemer med å legge om dekk, men de som ikke sitter på bilen tar seg dårligere ut i stua enn på et dekkhotell. Kall meg forfengelig.
    syntes id
    Har ikke noen problemer med å legge om dekk, men de som ikke sitter på bilen tar seg dårligere ut i stua enn på et dekkhotell. Kall meg forfengelig.
    synres dekkhotell er topp, for gammel til og se sjarmen med og bruke tid på dekkbytte, kommer til ferdig oppsatt time, blir servert kaffe mens jeg venter, ny vaska dekk og felger blir satt på, lufttrykket blir kontrolert , eventuelt hvis behov nye dekk selges på plassen, ikke noe griseri og tull, helt topp :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HC

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.569
    Antall liker
    7.101
    Syns ikke det er spesielt godt betalt, bruker en drøy time inkl opp og nedrigg, da betaler jeg heller 300spenn for at dette blir gjort hos utlendingene i parkeringsgarasjen mens jeg er på jobb. Salg av garasjejekk, støttebukker, muttertrekker og div finansierte også byttene i noen sesonger.
    Det kommer jo til syvende an på hvordan man verdsetter egen tid og om man liker å gjøre ting selv.

    Gjorde dette selv i mange år, mest fordi jeg syntes det var helt ok å gjøre noe helt annet og mere nevenyttig enn på jobb.

    Har brukt dekkhotell med skifte de siste fire-fem årene og fornøyd med det. Liten garasje og mye annet som tar opp plass som jeg og familien har mer nytte av å være der enn en statisk kubikk med dekk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn