Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.790
    Antall liker
    4.925
    Sted
    Sunnmøre
    "Mye av forklaringen er interessen for elbiler. Den manglende interessen.." Amen...
    Eg forstår ikkje heilt logikken bak den forklaringa. Dersom årsaka til nedgangen er at europearar misliker elbilar, så skulle ein forventa at fossilbilar hadde ein tilsvarande auke, men det har dei jo ikkje? Dei går jo ned. :unsure:

    Kan svaret heller liggja i at europearar rett og slett har dårleg råd for tida, og at straffetoll på kinesiske elbilar jamt over har auka prisnivået for den jamne europear? Det har jo også vore skrive mykje i dei siste åra om korleis unge, urbane europearar i mindre grad enn før køyrer bil. Tendensen til det er sterk i Noreg også, men kanskje enno sterkare på kontinentet. Altså: At dei i større grad faktisk har sykkel og kollektivtrafikk som reelt alternativ til bilkøyring.

    Det er for lite data i artikkelen til at det er mogleg å konkludera med at framtida er å gå tilbake til fossilbilar. Om europeiske bilprodusentar bed tynt om det fordi dei ikkje greier å produsera billige elbilar, er det ei anna sak.
     
    Sist redigert:

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.043
    Antall liker
    299
    Sted
    Tranby
    Problemer med biler som "spionerer", er ikke fremmede makter som kan se hva du driver med. Det er de som skal loppe deg for penger, nå er det bompenger, og parkerings leverandører. Snart kommer staten med "skreddersydd" avgifts innkreving og overvåkning som følger deg hver meter du kjører. Det er jeg redd for.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.836
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Sunndalsøra
    Problemet er at kineserne ønsker å ta over hele Elbilmarkedet. Det lønner seg ikke å produsere Elbiler i hverken Europa eller USA. Ford taper på hver bil. Lønner seg ikke å produsere. Hær i landet vil elbilistene ha alle fordeler og slippe å betale avgifter osv. Det er derfor Norge vil være en forgangsland som ikke eksisterer i andre land. Feilprosent på elbiler og nyere biler er alt for stor. Lønner seg ikke å reparere på dritten



    .
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.434
    Torget vurderinger
    1
    Eg forstår ikkje heilt logikken bak den forklaringa. Dersom årsaka til nedgangen er at europearar misliker elbilar, så skulle ein forventa at fossilbilar hadde ein tilsvarande auke, men det har dei jo ikkje? Dei går jo ned. :unsure:

    Kan svaret heller liggja i at europearar rett og slett har dårleg råd for tida, og at straffetoll på kinesiske elbilar jamt over har auka prisnivået for den jamne europear? Det har jo også vore skrive mykje i dei siste åra om korleis unge, urbane europearar i mindre grad enn før køyrer bil. Tendensen til det er sterk i Noreg også, men kanskje enno sterkare på kontinentet. Altså: At dei i større grad faktisk har sykkel og kollektivtrafikk som reelt alternativ til bilkøyring.

    Det er for lite data i artikkelen til at det er mogleg å konkludera med at framtida er å gå tilbake til fossilbilar. Om europeiske bilprodusentar bed tynt om det fordi dei ikkje greier å produsera billige elbilar, er det ei anna sak.
    Kjell Raring er en raring, hvor verden stoppet opp når FM ble tatt av lufta.
    Kjell tror at når det totale salget av elbiler har gått ned så kommer det ene og alene av at folk ikke vil ha elbiler. Kjell har ikke skjønt at når folk har dårligere råd pga høye rentekostnader og høy inflasjon så er ny bil det første som strykes på ønskelista, sammen med MC, hytte og bobil. Kjell Raring skal få se at når folk etter hvert får lavere renter på lån og inflasjonen stabiliseres på et lavt nivå, OG de har glemt de 2-3 tøffe årene (om 1-2 års tid) så vil nybilsalget ta seg opp, og da vil folk velge elbiler etter at fabrikkene har vært tvunget til å lære seg å produsere dem billigere.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.098
    Antall liker
    3.187
    Torget vurderinger
    1
    Nedover i Europa er fossilbiler så billige at elbiler framstår som alt for dyre. Pluss færre i selveierbolig med billig nattlading. Er ikke vanskeligere enn det.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.790
    Antall liker
    4.925
    Sted
    Sunnmøre
    Interessant.

    Eg har aldri høyrt folk klaga over dette, og kidsa sutrar mykje meir over at dei vert uvel i Caravelle enn i elbil. Det er vel først og fremst passasjerar som vert bilsjuke? Men det er ikkje det same som at fenomenet ikkje finst, altså.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.570
    Antall liker
    10.817
    Sted
    Trondheim
    Høy akselerasjon, mye nedbremsinger grunnet regenerering. tunge biler som krenger mer i svingene etc...
    Selvfølgelig blir man mer bilsyk da. Kjør normalt uten de store fartsendringene - i praksis kjør som om det var en ICE. Og ikke kjøp en bil med for myk fjæring.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.755
    Antall liker
    25.878
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jepp. Nå klarer jeg ikke å finne igjen historien til journalisten som var baksetepassasjer med Fangio i en Mercedes S-klasse rundt nordsløyfa på Nurburgring for mange år siden. Greia var at det var en veldig behagelig tur men at journalisten tok tiden og fikk en ordentlig overraskelse da han så hvor fort det hadde gått.
    Dekkforhandlere elsker elbiler.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.434
    Torget vurderinger
    1
    Kan dette stemme da? Frank Williksen er kanskje ikke den mest pålitelige kilden mht påstander om elbiler, ikke oppgis det hvilket merke eller hvilken importør som sier at et enslig elbilbatteri koster 3 x ny elbil av samme type heller.

    Screenshot_20240921_214113_Chrome.jpg
     

    Entropy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    601
    Antall liker
    1.162
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har gått retro... kvittet meg med elbil og gått tilbake til bensin.
    Det har gitt meg tilbake gleden (for meg) med bilhold og kjøring, liker det mekaniske aspektet med kjøretøy.
    Kvittet meg med i3 på fredag. Billigste bilen jeg noen gang har eid. Kun bremser og dekk på 5 år.
    Men jeg ga meg mens leken var god, og savnet etter hengerfeste og bedre bagasjeromsplass ble for stort. Vurderte en stund større elbil men synes vi er i en fase nå der det plutselig kan skje veldig mye på kort tid på utvikling, samt at jeg har en motorsykkelplan.
    Med andre ord, jeg er på jakt etter en rimeligere stasjonsvogn eller suv med 4x4 og hengerfeste og isofix (helst motorvarmer også).
    Noen tips til lavrisiko bilhold?
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.752
    Antall liker
    2.997
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Kvittet meg med i3 på fredag. Billigste bilen jeg noen gang har eid. Kun bremser og dekk på 5 år.
    Men jeg ga meg mens leken var god, og savnet etter hengerfeste og bedre bagasjeromsplass ble for stort. Vurderte en stund større elbil men synes vi er i en fase nå der det plutselig kan skje veldig mye på kort tid på utvikling, samt at jeg har en motorsykkelplan.
    Med andre ord, jeg er på jakt etter en rimeligere stasjonsvogn eller suv med 4x4 og hengerfeste og isofix (helst motorvarmer også).
    Noen tips til lavrisiko bilhold?
    Har ikke noen direkte tips.
    Men gå på finn og huk av for kravene dine + maks pris og evn. kjørelengde, så får du en liste over alternativer.
    Jeg beholdt (inntil videre) Kona'n og kjøpte denne og 2 motorsykler ...
     

    Vedlegg

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.948
    Antall liker
    7.661
    Sted
    Holmestrand
    Kan dette stemme da? Frank Williksen er kanskje ikke den mest pålitelige kilden mht påstander om elbiler, ikke oppgis det hvilket merke eller hvilken importør som sier at et enslig elbilbatteri koster 3 x ny elbil av samme type heller.

    Vis vedlegget 1058649
    Deleprisene har gjerne lite med faktiske kostnader å gjøre.
    De ønsker å sette deg i en posisjon hvor du må kjøpe nytt.
    Dette gjelder alle produkter, og filosofien bak kalles grådighet.
     

    HalvorV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    183
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    1
    Kvittet meg med i3 på fredag. Billigste bilen jeg noen gang har eid. Kun bremser og dekk på 5 år.
    Men jeg ga meg mens leken var god, og savnet etter hengerfeste og bedre bagasjeromsplass ble for stort. Vurderte en stund større elbil men synes vi er i en fase nå der det plutselig kan skje veldig mye på kort tid på utvikling, samt at jeg har en motorsykkelplan.
    Med andre ord, jeg er på jakt etter en rimeligere stasjonsvogn eller suv med 4x4 og hengerfeste og isofix (helst motorvarmer også).
    Noen tips til lavrisiko bilhold?
    Hva som er lavrisiko(økonomisk)varierer med egen evne til å fikse selv.
    Skal du ha premium og lav risiko starter vel merket på L og slutter på exus.
    Utover det finnes det mye driftssikkert koreansk.
    Premium Tyskere er bra men kan fort være litt dyre på vedlikehold.
    Den A4 jeg gikk for er en 2014, gått 100k, full historikk og er i tillegg en facelift slik at 1.gen unoter er korrigert. Tectyl fra ny og en perm med dokumentasjon. Da ligger mye til rette for relativt rimelig bilhold.

    Viktigste er å bruke god tid, finne bra objekter og prute skamløst og konsekvent. La andre ta tapet på bilen for deg.

    Selv synes jeg bare det er gøy med mekking så lenge det ikke er på direkte nedetid. Biler skal virke alltid.
     
    Sist redigert:

    Entropy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    601
    Antall liker
    1.162
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Hatt forester 2,5xt og blir ikke Subaru igjen selvom det var ganske morsomt sålenge det varte.

    Hatt flere dårlige VAG erfaringer så styrer unna det.
    Vurderer Volvo pre china og rav4 - kansje landcruiser også.
    Men Honda er aktuelt. Selvom det er blandede erfaringer der også.
     

    HalvorV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    183
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    1
    Hatt forester 2,5xt og blir ikke Subaru igjen selvom det var ganske morsomt sålenge det varte.

    Hatt flere dårlige VAG erfaringer så styrer unna det.
    Vurderer Volvo pre china og rav4 - kansje landcruiser også.
    Men Honda er aktuelt. Selvom det er blandede erfaringer der også.
    Absolutt alle biler kan ha feil.
    På tradisjonelle biler kan veldig mye mekanisk som oppstår over tid spores til latterlig lange serviceintervaller drevet av kundens forventninger om lave driftskostnader på nye biler samt produsentenes egeninteresse for produkter som ikke varer evig.

    Alle nye biler funker bra de første 5årene, de fleste skikkelig vedlikeholdte biler fungerer også etter det.
    En Honda som har gått for lut og kaldt vann er verre enn en VAG eid av en entusiast.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.948
    Antall liker
    7.661
    Sted
    Holmestrand
    ….
    En Honda som har gått for lut og kaldt vann er verre enn en VAG eid av en entusiast.
    Hadde en 86, Accord 2.0EXi, helt fantatstisk bil.
    Har hatt 3 passater og 2 golfer.
    Opplevd de merkeligste feil, og slitt med elendig(!!!) service fra div Møller-verksteder. Krangling om garanti, direkte forsøk på å lure meg i et tilfelle.
    Så ingen entusiast når det gjelder VAG/Møller.
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    452
    Antall liker
    119
    Sted
    Halden
    Kvittet meg med i3 på fredag. Billigste bilen jeg noen gang har eid. Kun bremser og dekk på 5 år.
    Men jeg ga meg mens leken var god, og savnet etter hengerfeste og bedre bagasjeromsplass ble for stort. Vurderte en stund større elbil men synes vi er i en fase nå der det plutselig kan skje veldig mye på kort tid på utvikling, samt at jeg har en motorsykkelplan.
    Med andre ord, jeg er på jakt etter en rimeligere stasjonsvogn eller suv med 4x4 og hengerfeste og isofix (helst motorvarmer også).
    Noen tips til lavrisiko bilhold?
    Subaru Xv eller Forester. Bedre 4 hjullstrekk får du ikke.
     

    Entropy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    601
    Antall liker
    1.162
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Absolutt alle biler kan ha feil.
    På tradisjonelle biler kan veldig mye mekanisk som oppstår over tid spores til latterlig lange serviceintervaller drevet av kundens forventninger om lave driftskostnader på nye biler samt produsentenes egeninteresse for produkter som ikke varer evig.

    Alle nye biler funker bra de første 5årene, de fleste skikkelig vedlikeholdte biler fungerer også etter det.
    En Honda som har gått for lut og kaldt vann er verre enn en VAG eid av en entusiast.
    Tviler jeg på. Ser skummelt mange vag fra typ 2015 - 2018 med en del rust merkelige steder
     

    Entropy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    601
    Antall liker
    1.162
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Subaru Xv eller Forester. Bedre 4 hjullstrekk får du ikke.
    Joda, hos land Rover og Toyota land cruiser. Men enig i menneskebilens verden. Det sagt, når ting virker, og ikke sier feks secondary air pump…
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.790
    Antall liker
    4.925
    Sted
    Sunnmøre

    Sak frå NYT om at USA legg ned veto mot kinesisk software i importerte bilar. Skal vera delt med slik at ho er open, men eg har ikkje heilt kontroll på om det krev at ein opprettar brukar.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.533
    Antall liker
    18.419
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44

    Sak frå NYT om at USA legg ned veto mot kinesisk software i importerte bilar. Skal vera delt med slik at ho er open, men eg har ikkje heilt kontroll på om det krev at ein opprettar brukar.
    Her på norsk fra tu.no
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.570
    Antall liker
    10.817
    Sted
    Trondheim
    Hadde en 86, Accord 2.0EXi, helt fantatstisk bil.
    Har hatt 3 passater og 2 golfer.
    Opplevd de merkeligste feil, og slitt med elendig(!!!) service fra div Møller-verksteder. Krangling om garanti, direkte forsøk på å lure meg i et tilfelle.
    Så ingen entusiast når det gjelder VAG/Møller.
    Samme her. Av de bilene jeg har hatt er det VAG-bilene og verksted jeg har hatt mest problemer med. Har hatt en Audi A4, 2 Passater og en Golf. På Audien måtte jeg true med advokat for å få gjennomført en garantireparasjon (forstilling). På den ene Passaten fant ikke Møller en alvorlig (og potensiell livstruende) feil (hull på en bremseslange!). På Golfen og den andre Passaten måtte jeg skifte bremseskiver på alle 4 hjul hvert år!
    Holder meg langt unna VAG og Møller. Synd, siden jeg har stor sans for Škoda!.
    Min BMW 330e var nettopp på 4-års service og EU-kontroll. Ingen antydning til rust på bremseskivene etter 4 år. Jeg lurer på hva VW gjør for å få bremseskivene til å vare så kort.
    De andre bilene jeg har hatt (Mazda, SAAB og BMW) har vært problemfrie.
    PS: Turboen på min BMW 530d røk etter 6 (eller var det 7?) år, men den byttet BMW gratis da de mente at en turbo skulle holde lenger enn det (jeg kjøpte bilen brukt og den hadde ikke gått så veldig langt - ca 65 000 km)!
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.948
    Antall liker
    7.661
    Sted
    Holmestrand
    Samme her. Av de bilene jeg har hatt er det VAG-bilene og verksted jeg har hatt mest problemer med. Har hatt en Audi A4, 2 Passater og en Golf. På Audien måtte jeg true med advokat for å få gjennomført en garantireparasjon (forstilling). På den ene Passaten fant ikke Møller en alvorlig (og potensiell livstruende) feil (hull på en bremseslange!). På Golfen og den andre Passaten måtte jeg skifte bremseskiver på alle 4 hjul hvert år!
    Holder meg langt unna VAG og Møller. Synd, siden jeg har stor sans for Škoda!.
    Min BMW 330e var nettopp på 4-års service og EU-kontroll. Ingen antydning til rust på bremseskivene etter 4 år. Jeg lurer på hva VW gjør for å få bremseskivene til å vare så kort.
    De andre bilene jeg har hatt (Mazda, SAAB og BMW) har vært problemfrie.
    PS: Turboen på min BMW 530d røk etter 6 (eller var det 7?) år, men den byttet BMW gratis da de mente at en turbo skulle holde lenger enn det (jeg kjøpte bilen brukt og den hadde ikke gått så veldig langt - ca 65 000 km)!
    Feil er enda en ting, langt verre er at verksted importør skal framstå som en motstander/ fiende.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.570
    Antall liker
    10.817
    Sted
    Trondheim
    Ja, feil kan oppstå på alle biler, men jeg har slitt med forholdet til forhandler og verksted. Som du sier - jeg har ofte oppfattet dem som en motstander/fiende. Når de først har solgt bilen til deg har jeg følt at de ikke bryr seg lenger.
    PS: Det er nok forskjell fra forhandler til forhandler. Jeg snakker om Møller Trondheim. Andre steder kan man sikkert oppleve det annerledes.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.247
    Antall liker
    4.052
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    De er ikke fremmede for å saksøke kundene dersom de sier de vil avbestille eller returnere en bil som er bestilt eller kjøpt.
    De både nekter for at det kan være feil på bilene deres, samtidig som de nekter å ta de i retur (eller akseptere en avbestilling) fordi det tydeligvis er umulig å få solgt de til noen andre på grunn av alle feilene. Som ikke finnes.
     
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    7.533
    Antall liker
    11.582
    Ang. overvåking. Fikk dette fra forsikringselskapet mitt, det var ting i e-posten som tydet på at det var ekte vare men sendte den likevel til spam boksen...

    Hei! Nå lanserer vi bilforsikringen som gir deg rabatt når du kjører trygt:​


    Du trenger ikke bytte bilforsikring – den vil være helt lik den du har

    Forskjellen er at du får en liten brikke som du plasserer i frontruten på bilen din, og kobler den til en app på mobiltelefonen.

    Sammen måler de kjøremønsteret ditt, og etter hver kjøretur gir appen deg en vurdering pluss noen tips i forhold til hvordan du kjører.

    Slik blir du mer bevisst egne vaner og uvaner, og kan kjøre tryggere. Og gjør du det over litt tid, får du altså en rabatt på bilforsikringen hos oss.
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.659
    Antall liker
    11.670
    Jeg endte med en norsksolgt Nissan Leaf 2020, 58 000 km, 100% friskt batteri. 1 år nybilgaranti gjenstår, og ettersom det er en Tekna, har den alt utstyr som leveres med Nissan Leaf. En gedigen nedtur fra Mercedes, men minst like mye billigere å eie, spesielt når den skal brukes til og fra jobb hver dag (3 + 3 mil). Det er en perfekt pendlerbil.
    Det kom som noe i nærheten av en bombe på meg at en slik Nissan Leaf er dyrere å forsikre enn en BMW i4 (og en Mercedes E Coupé, for den del).
    Jeg ringte If og spurte hva dette var for slags logikk. En av grunnene er at det er mange Leaf. Hæ? Det er jo billigere deler, billigere biler og i det hele tatt.... Men neida, det spiller ingen rolle, fikk jeg høre.
    Og runden til andre forsikringsselskaper viser samme bilde. Dette forstår jeg faktisk ikke.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.790
    Antall liker
    4.925
    Sted
    Sunnmøre
    Og runden til andre forsikringsselskaper viser samme bilde. Dette forstår jeg faktisk ikke.
    Det høyrest svært rart ut.

    Eg er notorisk dårleg på dette med å forhandla forsikringspremie, men dersom eg samanliknar med ein annan (fossil) bil, der eg berre har ansvar, er meirprisen for toppkasko på min 2015 Leaf 350 kr/mnd (Framtind, og med LO Favør. Bonus på 75%, utan at eg veit heilt kva det har å seia).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn