Jeg skal forsøke å forklare på en mest mulig lettfattelig måte hva som skjer i motoren, og hvordan det påvirker lyden, uten å bli altfor lyrisk eller subjektiv.
Så la oss begynne med ELMA Bl(x,i)-kurven igjen:
Dette er selvsagt ikke en kurve man er vant til å se, og heller ikke nødvendigvis en kurve alle forstår. Men det man kan lese ut av den er at i området opp til omkring 14mm slaglengde én vei er den innenfor typisk definisjon for x-max, altså maksimal anvendelig slaglengde. Videre kan vi se at innenfor 6dB under x-max er forvrengningen ekstremt lav, og det er ikke så ofte man spiller over de siste 6dB på en såpass stor driver med såpass mye slaglenge.
Men det som er vel så interessant, og ikke minst svært unikt, er at helt fra -16A til +16A er den praktisk talt upåvirket av strømmen i spolen. Det er helt uvanlig for en hvilken som helst driver, enkelte drivere har fryktelig store avvik på dette området, som vi aldri får vite om fordi de ikke måles.
Ser vi på første avsnitt er det svært viktig for hvordan en driver spiller i dypbassen, men også hvorvidt dypbassen påvirker mellomtonen. Ser vi på den andre delen har det enormt mye å si for hvordan driveren gjengir nedre mellomtone/midbass.
Så hva er det vi hører?
Vel, enklere er det å beskrive hva vi hører fra en helt vanlig høyttaler når den begynner å avsløre sin ytelsesgrense, og hva det skyldes. Vi kan tenke oss at motorens oppgave er å gi fraspark til membranen, og lik som i et basseng ønsker vi å sparke i fra en betongkant. Den er her representert ved magnetfeltet i driveren. Men slike "betongkanter" er svært uvanlige i drivere, og avvikene er noen ganger betydelige ved bare noen få watt. Det blir som å stikke en finerplate ned i vannet, og sparke i fra mot den. Det gir fraspark, men ikke i nærheten av hva vi gjerne ville hatt, vi ønsker altså ikke at noe gir etter.
De fleste har hørt denne effekten, og kanskje først og fremst tenkt over den når de hører oppsett med latterlig mye overkuddskapasitet. Da får man ikke fornemmelsen av at det finnes en grense for hvor høyt høyttalerne spiller. Vi opplever det ofte som en lettbeinthet og råskap, noe vi er blitt vant til at uteblir fullstendig i små høyttalere med moderat bestykning. Det er altså grensen for denne "gir snart opp"-effekten som flyttes vesentlig oppover med en slik løsning.
Hva med mellomtoneegenskapene?
Mange drivere som oppleves som dynamiske er simpelthen ulinjære. Mange av oss har erfart at ting som er dynamiske veldig fort kan låte hardt, unyansert og litt "rått". Det er en sammenheng mellom hvorvidt vi opplever lyden som dynamisk og hvor "sivilisert" den er, og den kan vi til en viss grad lese ut av parameteren Qms. Mange drivere er opp gjennom blitt laget i versjoner med kapton spoleform og aluminium spoleform. Sistnevnte er elektrisk ledende og vil derfor utvikle noe varme i det den fyker frem og tilbake i magnetgapet. Dette gir en bremseeffekt som demper småresonanser. Med kapton spoleform, som er et plastmateriale, får man langt mer synlige avvik på frekvensresponsen fordi disse ikke absorberes. Samtidig får man høyere Qms.
De driverne som klarer å kontrollere resonansene i membranen uten kraftige dempetiltak blir ofte foretrukket som "uvanlig vellydende uten at man helt kan forklare hvorfor". Dette er mye av årsaken til at titanium spoleformer er blitt så populært. De er praktisk talt elektrisk isolerende, samtidig som de er svært sterke. Dessverre leder de også dårlig varme, noe som kan være et problem på drivere med lav følsomhet og/eller små spoler.
I denne driveren ligger resonanskontrollen i valg av type papir og coating, samt formen på selve membranen og egenskapene til opphengene. Til slutt, og svært viktig, er hvordan massen er fordelt mellom alle de bevegelige delene. Det ligger svært lite demping i både oppheng og elektrisk tap, og det er også lav tapsfaktor i selve membranen, så her er det ikke et antall resonanser som dempes ulike steder, men i stedet en membran som oppfører seg såpass bra at man ikke behøver å gjemme bort det den gjør.
Jeg vet ikke om det er forståelig? Bare spør i vei, så skal jeg svare så godt jeg kan. Jeg setter stor pris på om de som er interesserte gidder å lese tråden, i vertfall mine innlegg, men har også forståelse for at det kan bli litt mye, spesielt om man opplever at man ramler litt av lasset tidlig i tråden.