En lydmanns bekjennelser - i stua til atlerovik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Endelig en liten gladmelding i dette mylderet av surmuling og frustrasjon fra meg de siste dagene!

    Etter å ha mailet litt frem og tilbake med selger angående problemet og med tips til mulige justeringer fra ham, fikk jeg i morges en mail fra ham der han skriver at han tar kostnaden med en gjennomgang av pickup hos Audio Note, for å sjekke tilstanden. Han er godt kjent med flere der, har booket avtale for meg og satt meg i kontakt med riktig person. Så da er det bare å sende den av gårde. Jeg skal bare være helt sikker på at samme problemet ikke er der når jeg kobler IO I tilbake.

    Dette minner meg på hvor viktig det er å kjøpe av «riktig» person ved bruktkjøp, spesielt når man kjøper usett fra utlandet, for store summer. Er veldig fornøyd med denne utviklingen, og kjenner en stor klump med stress har forlatt kroppen.

    Samtidig har det vist meg hvor utrolig fint forum dette er! Jeg har fått så fantastisk mange gode innspill og forsøk på hjelp, både her i tråden, på pm og på telefon! Overveldende, rett og slett. Så, tusen, tusen takk, for engasjementet, fine folk! 🧡

    Er det noen som vil driste seg frempå med et siste tips til justering før jeg avmonterer IO II?
     

    Perrin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    286
    Torget vurderinger
    1
    Prøv å justere zenith, selv om fanen står 100% rett frem så trenger ikke nødvendigvis diamanten gjøre det samme
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.417
    Antall liker
    14.405
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Godt det ordner seg Atle(y) Av ting som ikke er nevnt tidligere, men som antagelig ikke er aktuelt i ditt tilfeller er slitt nål og gåent lager i arm. Det kan i noen tilfeller forårsake lignende problemer som du har. Ordner seg for snille gutter!
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    983
    Antall liker
    742
    Torget vurderinger
    8
    Ett siste tips utenfor boken, prøv den med den motvekten du brukte på forrige pickup om du får nålevekten innenfor. Flott å høre om "smidig" selger :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Dersom cantilever er litt skjevt, juster først så cantilever er korrekt ifht protraktor, deretter så hus er korrekt ifht armens geometri. Du får altså ikke til begge deler samtidig, men juster og se om det skjer noe.

    Senk armen slik at du endrer VTA, det kan hjelpe.

    Se om du kan se på stiften om azimuth er ok.

    Men det aller, aller beste og viktigste nå er at du kan sende avgårde og få det verifisert. Da ordner det seg jo. Det er håndarbeid dette, så det er klart det finnes noen mandager innimellom.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Prøv å justere zenith, selv om fanen står 100% rett frem så trenger ikke nødvendigvis diamanten gjøre det samme
    Prøvde nå, først litt til ene veien, så litt til andre veien. Merker ingen forskjell

    Godt det ordner seg Atle(y) Av ting som ikke er nevnt tidligere, men som antagelig ikke er aktuelt i ditt tilfeller er slitt nål og gåent lager i arm. Det kan i noen tilfeller forårsake lignende problemer som du har. Ordner seg for snille gutter!
    Ja, dette er jo noen av mange muligheter som ikke jeg klarer å avdekke, og som gjør at det er veldig greit å få konstruktør til å se over den.

    Ett siste tips utenfor boken, prøv den med den motvekten du brukte på forrige pickup om du får nålevekten innenfor. Flott å høre om "smidig" selger :)
    Prøvd tidligere uten hell :)

    Dersom cantilever er litt skjevt, juster først så cantilever er korrekt ifht protraktor, deretter så hus er korrekt ifht armens geometri. Du får altså ikke til begge deler samtidig, men juster og se om det skjer noe.

    Senk armen slik at du endrer VTA, det kan hjelpe.

    Se om du kan se på stiften om azimuth er ok.

    Men det aller, aller beste og viktigste nå er at du kan sende avgårde og få det verifisert. Da ordner det seg jo. Det er håndarbeid dette, så det er klart det finnes noen mandager innimellom.
    VTA er testet ut i ulike settinger, tidligere. Kjenner at det nærmer seg enden for hva mer jeg gidder nå. Føler jeg kan si at jeg har prøvd det som bør prøves. Er veldig deilig å få muligheten til å nå få den grundig gjennomgått. Selv om det skulle vise seg å ikke være noe feil med den, tenker jeg at den turen innom fabrikken er verdt de få hundrelappene i frakt for en så dyr pickup.

    Serenity now.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.631
    Sted
    Oslo
    Får minner tilbake til den gang jeg kjøpte min første riktige spiller.
    Michell FocusOne hos Tangen på Audio Consult i 1983.
    Tror han brukte nærmere EN time m forstørrelsesglass og mikroskop for å justere spilleren.
    Seinere har jeg tatt det litt på øyemål og gehør, funker det óg.
    Justerte engang bias på en Audio Research slede på gehør.
    Da jeg uka etter hadde måle apperat var alle røra mellom 48 og 52 ma, fasit skulle være 50.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Absolutt verd turen. Det gir sjelefred, og skulle du kvitte deg med den så er en slik bekreftelse fin å ha.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Får minner tilbake til den gang jeg kjøpte min første riktige spiller.
    Michell FocusOne hos Tangen på Audio Consult i 1983.
    Tror han brukte nærmere EN time m forstørrelsesglass og mikroskop for å justere spilleren.
    Seinere har jeg tatt det litt på øyemål og gehør, funker det óg.
    Justerte engang bias på en Audio Research slede på gehør.
    Da jeg uka etter hadde måle apperat var alle røra mellom 48 og 52 ma, fasit skulle være 50.
    Hadde jeg klart meg med en time, hadde jeg vært strålende fornøyd!
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Absolutt verd turen. Det gir sjelefred, og skulle du kvitte deg med den så er en slik bekreftelse fin å ha.
    Det samme tenker jeg. I samme slengen skulle han gå gjennom alle oppgraderinger og bekrefte skriftlig.

    Nå gjelder det bare å få sendt den på en trygg måte. Posten tilbyr rundt 500 kroner i erstatning om denne skulle bli ødelagt eller forsvinne ved utenlands pakketransport. Rimelig håpløst.

    Noen som har tips om utenlands sending med forsikring til en ok pris?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Bra det ordner seg, men det hadde vært interessant med et opptak og analyse fra en testplate, om den kan si noe da?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Du får kanskje svaret direkte selv uten å måtte sende. Frekvensforløp og forvregning og sporingssjekk burde jo kunne påvise sibilianter. Men skjønner godt at en fabrikksjekk er det beste når du har en så real selger.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Prøvde nå, først litt til ene veien, så litt til andre veien. Merker ingen forskjell



    Ja, dette er jo noen av mange muligheter som ikke jeg klarer å avdekke, og som gjør at det er veldig greit å få konstruktør til å se over den.



    Prøvd tidligere uten hell :)



    VTA er testet ut i ulike settinger, tidligere. Kjenner at det nærmer seg enden for hva mer jeg gidder nå. Føler jeg kan si at jeg har prøvd det som bør prøves. Er veldig deilig å få muligheten til å nå få den grundig gjennomgått. Selv om det skulle vise seg å ikke være noe feil med den, tenker jeg at den turen innom fabrikken er verdt de få hundrelappene i frakt for en så dyr pickup.

    Serenity now.
    Ha ha, Serenity now!
    Lenge siden jeg har hørt :)

    Pakk den inn og få den avgårde. Hiv på IO I (burde gå i en fei med all den erfaringen du nå har opparbeidet deg :) ) og nyt musikken :)
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Det samme tenker jeg. I samme slengen skulle han gå gjennom alle oppgraderinger og bekrefte skriftlig.

    Nå gjelder det bare å få sendt den på en trygg måte. Posten tilbyr rundt 500 kroner i erstatning om denne skulle bli ødelagt eller forsvinne ved utenlands pakketransport. Rimelig håpløst.

    Noen som har tips om utenlands sending med forsikring til en ok pris?
    Prøv billigpakke.no. Der kan du legge på forsikring. (TNT, FedX, DHL osv..)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.383
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Får minner tilbake til den gang jeg kjøpte min første riktige spiller.
    Michell FocusOne hos Tangen på Audio Consult i 1983.
    Tror han brukte nærmere EN time m forstørrelsesglass og mikroskop for å justere spilleren.
    Seinere har jeg tatt det litt på øyemål og gehør, funker det óg.
    Justerte engang bias på en Audio Research slede på gehør.
    Da jeg uka etter hadde måle apperat var alle røra mellom 48 og 52 ma, fasit skulle være 50.
    Har man en pick up av god kvalitet som koster kanskje fra 20 tusen og oppover synes jeg det er fornuftig å være litt mer nøyaktig enn øyemål og gehør.
    Det kan låte bra, men det er tvilsomt om en får ut potensiale ved en slik framgangsmåte. Avanserte slipninger er mer krevende hvis man vil få ut fordelene, og dermed få valuta for pengene.
    I beste mening.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Ha ha, Serenity now!
    Lenge siden jeg har hørt :)

    Pakk den inn og få den avgårde. Hiv på IO I (burde gå i en fei med all den erfaringen du nå har opparbeidet deg :) ) og nyt musikken :)
    Hehe. Da var det i hvert fall én som tok den ;)

    Billigpakke.no tilbyr forsikring, men om du leser vilkårene, gjelder det ikke elektronikk(!). Så er da spørsmålet om en pickup går som elektronikk. Jeg gjetter ja.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det eneste jeg ikke har gjort er å vri den i horisontalplanet. Jeg skjønner ikke helt hva mer jeg kan justere på?
    Er ikke det en ganske så sentral greie i montering av PU?
    Den gangen i verden jeg drev med sånne PUer med bare to skruer så fikk jeg kun taket på ARCprotractorene som godt verktøy.
    Ligger på Vinylengine for nedlasting.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Bruker du protractor med korrekt geometri, og cantileveret ikke er skjevt så skal pickupen ha vinkel som følger headshellet.

    Står pickupen skjevt i headshellet så bruker du en protractor som armen ikke er konstruert for. Det vil si du setter da opp pickupen med avvikende geometri.

    Eksempel: Med Kuzma 4point så skal stiften følge sirkelsegmentet hele veien. Nullpunktene er i de to kryssene, der skal cantilever følge opp med kryssene.

    F919EAE7-28BE-4238-B764-79FCBBD9ADBE.jpeg
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Du ville neppe hatt Frank til hverken installasjon eller emosjonell støtte i denne situasjonen...
    Tror han ville vært dårlig emosjonell støtte i de fleste situasjoner! :ROFLMAO:

    Men, var det ikke Kramer som sa «serenity now!»?
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.383
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Litt avsporing, men korrekt geometri er jo IKKE bare en ting. Det går an å sette opp en tonearm med valg av en av flere geometrier, alt ettersom hva en vektlegger skal være optimalt.

    Dette er et stort kapittel, og det fører for langt å gå i dybden her, men poenget er at det ikke finnes bare EN korrekt måte å sette opp en tonearm, men nøyaktighet er selvsagt like nødvendig hvordan man enn velger å gjøre det.

    De fleste bruker en (som oftest) enkel protractor som følger med arm/spiller.
    Hvis dette er ei lealøs pappskive med for store hull, så sier det seg sjøl hvor nøyaktig resultatet blir.
    Hensikten med å sette opp armen med protractor etter en geometri, er å få nåla til å følge rillene i plata mest mulig slik matrisen var skåret, og videre slik rillene i vinylen blir presset. På den måten blir forvrengningen av lyden minst mulig.

    Noen geometrier vektlegger å minimere feilstilling over hele platas overflate fra første til siste rille med 2 krysningspunktet hvor alt er 100 prosent på stell.
    F.eks Stevenson vektlegger å forbedre nålas stilling i rillene nærmest sentrum hvor problemet med feilsporing og forvrengning er størst.

    De mest kjente modeller for oppsett er Stevenson, Baerwald og Loefgren. (A og B)
    Med en avansert Protractor som f.eks. Dr.Feickert kan du sette opp spilleren etter valgfri ønsket modell. Alle har fordeler og bakdeler.
    Eneste måten å unngå disse på, er bruk av tangentialarm. Men da er det andre utfordringer som blir gjeldende.

    Jeg nevner dette, for det kan ha interesse for folk som ikke har drevet så lenge med LP-plater og platespillere.
    Temaet er omtalt mange ganger tidligere, og interesserte kan lese mer på f. eks Vinyl Engine.
    Beklager hvis trådeier oppfatter dette som OT.
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tenkte også på dette med geometri. Er sibilantene ubehagelige hele veien fra ytterste til innerste spor?

    Mvh
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    929
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Vel, ifølge en annen tråd her, så er jo jeg som rørmann langt unna perfeksjon
    Derfor er det fint med slike konstruktive tråder som denne, hvor vi støtter og hjelper hverandre. Jeg er glad for at Atle får hjelp, skjønner at det er skikkelig frustrerende når en ikke finner ut av problemet.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Litt avsporing, men korrekt geometri er jo IKKE bare en ting. Det går an å sette opp en tonearm med valg av en av flere geometrier, alt ettersom hva en vektlegger skal være optimalt.

    Dette er et stort kapittel, og det fører for langt å gå i dybden her, men poenget er at det ikke finnes bare EN korrekt måte å sette opp en tonearm, men nøyaktighet er selvsagt like nødvendig hvordan man enn velger å gjøre det.

    De fleste bruker en (som oftest) enkel protractor som følger med arm/spiller.
    Hvis dette er ei lealøs pappskive med for store hull, så sier det seg sjøl hvor nøyaktig resultatet blir.
    Hensikten med å sette opp armen med protractor etter en geometri, er å få nåla til å følge rillene i plata mest mulig slik matrisen var skåret, og videre slik rillene i vinylen blir presset. På den måten blir forvrengningen av lyden minst mulig.

    Noen geometrier vektlegger å minimere feilstilling over hele platas overflate fra første til siste rille med 2 krysningspunktet hvor alt er 100 prosent på stell.
    F.eks Stevenson vektlegger å forbedre nålas stilling i rillene nærmest sentrum hvor problemet med feilsporing og forvrengning er størst.

    De mest kjente modeller for oppsett er Stevenson, Baerwald og Loefgren. (A og B)
    Med en avansert Protractor som f.eks. Dr.Feickert kan du sette opp spilleren etter valgfri ønsket modell. Alle har fordeler og bakdeler.
    Eneste måten å unngå disse på, er bruk av tangentialarm. Men da er det andre utfordringer som blir gjeldende.

    Jeg nevner dette, for det kan ha interesse for folk som ikke har drevet så lenge med LP-plater og platespillere.
    Temaet er omtalt mange ganger tidligere, og interesserte kan lese mer på f. eks Vinyl Engine.
    Beklager hvis trådeier oppfatter dette som OT.
    Jo, men du vil for de fleste armer få en azimuthfeil ved avvikende VTA dersom du bruker andre nullpunkt enn det armen er konstruert for. I de fleste armer så følger lagervinkelen for bevegelse i vertikalplanet offseth-vinkelen.

    Illustrasjon: Dersom du i en Dynavector 507 vrir pickupen i headshellet så vil du, dersom du endrer VTA i stor grad, dra med deg en azimuth-feil i tillegg. Jeg hadde derfor aldri satt opp en DV507 med Baerwald eller Loefgren, jeg bruker nullpunktene som konstruktøren har lagt til grunn for armen. Ja, jeg er klar over at på en arm hvor effektiv lengde er lik for horisontalbevegelse og vertikalbevegelse så er dette av akademisk mer enn av praktisk betydning, men likevel.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    6.131
    Sted
    Under stjernene
    Jo, men du vil for de fleste armer få en azimuthfeil ved avvikende VTA dersom du bruker andre nullpunkt enn det armen er konstruert for. I de fleste armer så følger lagervinkelen for bevegelse i vertikalplanet offseth-vinkelen.

    Illustrasjon: Dersom du i en Dynavector 507 vrir pickupen i headshellet så vil du, dersom du endrer VTA i stor grad, dra med deg en azimuth-feil i tillegg. Jeg hadde derfor aldri satt opp en DV507 med Baerwald eller Loefgren, jeg bruker nullpunktene som konstruktøren har lagt til grunn for armen. Ja, jeg er klar over at på en arm hvor effektiv lengde er lik for horisontalbevegelse og vertikalbevegelse så er dette av akademisk mer enn av praktisk betydning, men likevel.
    Har registrert at du har nevnt tidligere om å bruke protraktoren som følger med armen. Dessverre forstår jeg ikke at VTA og Azimuth blir feil.
    Bruker Dr. Feickert sin Stevenson geometri. Kanskje det er flere her som sliter med å forstå dette.
    Kan du utdype det i en egen tråd🎼
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jeg skal ikke gjøre noe stort poeng av dette.

    De fleste armer har en lagerløsning som fungerer slik at om armen heves og senkes, det vil si at når VTA justeres, så påvirker dette utelukkende nålens vinkel i lengderetning av cantileveret dersom pickupen er montert med vinkel i horisontalplanet som sammenfaller med headshellets vinkel (altså at man har brukt armkonstruktørens geometri).

    Dette gjelder SME og Dynavector som vist under. Det gjelder ikke Schick. Schick har trolig sagt at siden armen er så lang så lever vi med denne «feilen» for å holde konstruksjonen enkel. Enkelt å konstruere, godt nok, men ikke korrekt.

    Se for deg en tenkt linje mellom montasjeskruene for pickupen og om denne linjen er parallell med lagerets retning sett ovenfra, lagerets retning indikerer vinkelen armen beveger seg i i vertikalplanet.

    Dersom man vrir pickupen i headshellet (i horisontalplanet) så får vi samme «problem» når armen heves eller senkes (VTA) som vi har på Schick. Selve nålen vil da få en vinkel i forhold til LP-en som forandrer seg litt på tvers av cantileverets lengderetning.

    Dette illustreres best med Dynavectorarmen. Den beveger seg horisontalt om armbasen, men den beveger seg vertikalt kun ved bevegelse i sub-armen, det vil si den venstre delen på bildet. Det er altså en svært kort arm med tanke på bevegelser i vertikalplanet. Én millimeter heving/senking av armen gir mye større vinkelutslag enn på andre armer. Og, dersom du vrir pickupen i headshellet, sett rett ovenfra, og senker armen kraftig, så vil du dra med deg en vinkelfeil som tilsvarer azimuthjustering.

    Så er mye av dette av akademisk interesse, men det er likevel et faktum. Dynavector-armen har sin egen geometri hvor innerste nullpunkt ligger lenger inne enn på andre geometrier nettopp for å sikre optimal sporing på cresendoer på klassisk musikk.

    E4C561D4-0263-48CC-8495-E073E6A32416.jpeg
    049AA5DE-9C9F-4478-97DE-9A84A65A4358.jpeg
    ED18640B-A78F-4FDF-8AF3-660AF2788E0B.jpeg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Har noen forsøkt å regne på hva dette vil utgjøre av vinkelendring i praksis, ved noen konkrete eksempler?
    Om jeg forstår teorien rett (hvilket jeg mener jeg gjør) så vil valg av ulike geometrier utgjøre en veldig marginell endring av azimuth.

    Også sett litt i lys av VTA der 1mm hev/senk i en 9" arm kun utgjør 0,27 grader vinkelendring.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    6.131
    Sted
    Under stjernene
    Jeg skal ikke gjøre noe stort poeng av dette.

    De fleste armer har en lagerløsning som fungerer slik at om armen heves og senkes, det vil si at når VTA justeres, så påvirker dette utelukkende nålens vinkel i lengderetning av cantileveret dersom pickupen er montert med vinkel i horisontalplanet som sammenfaller med headshellets vinkel (altså at man har brukt armkonstruktørens geometri).

    Dette gjelder SME og Dynavector som vist under. Det gjelder ikke Schick. Schick har trolig sagt at siden armen er så lang så lever vi med denne «feilen» for å holde konstruksjonen enkel. Enkelt å konstruere, godt nok, men ikke korrekt.

    Se for deg en tenkt linje mellom montasjeskruene for pickupen og om denne linjen er parallell med lagerets retning sett ovenfra, lagerets retning indikerer vinkelen armen beveger seg i i vertikalplanet.

    Dersom man vrir pickupen i headshellet (i horisontalplanet) så får vi samme «problem» når armen heves eller senkes (VTA) som vi har på Schick. Selve nålen vil da få en vinkel i forhold til LP-en som forandrer seg litt på tvers av cantileverets lengderetning.

    Dette illustreres best med Dynavectorarmen. Den beveger seg horisontalt om armbasen, men den beveger seg vertikalt kun ved bevegelse i sub-armen, det vil si den venstre delen på bildet. Det er altså en svært kort arm med tanke på bevegelser i vertikalplanet. Én millimeter heving/senking av armen gir mye større vinkelutslag enn på andre armer. Og, dersom du vrir pickupen i headshellet, sett rett ovenfra, og senker armen kraftig, så vil du dra med deg en vinkelfeil som tilsvarer azimuthjustering.

    Så er mye av dette av akademisk interesse, men det er likevel et faktum. Dynavector-armen har sin egen geometri hvor innerste nullpunkt ligger lenger inne enn på andre geometrier nettopp for å sikre optimal sporing på cresendoer på klassisk musikk.

    Vis vedlegget 713882 Vis vedlegget 713884 Vis vedlegget 713885
    Takk for oppklaring ;) , må nok ha litt tid på det her.
    Bruker en Petter Smart arm hvor PU er montert med en' skru TWT Classic. Har du sammenlignet Dynavector geometri med Stevenson?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk @Fosse !!
    ..og for nesten 11 år siden...

    Minnes at jeg nesten skjønte det den gangen, men det var ikke før du viste den «lillearmen» til DV at det virkelig smalt på plass! Digg! Takk igjen 👏👏😊👍
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Da er IO II (Gold) overlatt i UPS sine hender og er antatt levert hos Audio Note på mandag. Selger har sørget for at pakken blir mottatt av en han kjenner, som igjen skal sørge for fortgang i systemet. Han har bekreftet skriftlig at han betaler gjennomgangen. Som en ekstrabonus fikk jeg i går vite at det faktisk er samme mannen som har bygget den som skal gå over den. Så, nå kjenner jeg at det nærmer seg serenity i heimen. Nå skal jeg bare kose meg med musikken de nærmeste dagene.

    Når jeg likevel hadde begge pickupene umontert, passet jeg på å ta bilde av dem begge. Det er vanskelig å få en riktig bildevinkel, men jeg synes bildene bekrefter at nålefanens vinkel på de to pickupene er noe forskjellig. Om det betyr at den ene er «ødelagt» og den andre i orden, vet jeg derimot lite om. Men det vil i så fall bli oppdaget om få dager.

    578853CA-F7F1-44A9-A548-304EB92256A5.jpeg

    DBB68087-0143-4981-B9D9-2F78AA13D75E.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn