En lydmanns bekjennelser - i stua til atlerovik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Fett! Blir spennende å lese betraktninger ettehvert.
    Tråden din blir litt sånn "guilty pleasure" nå når jeg har gått over til livstilsystem :love:
    Bare hyggelig å kunne hjelpe! 😉 Akkurat nå frister det litt å gå over til en sånn løsning som du har... 😬🤣
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    10.900
    Torget vurderinger
    2
    Dette løser seg, Atle.
    Som du vet er jeg uttalt og tydelig kabelskeptiker, men akkurat når det gjelder signal fra p.u. kan nærmest hva som helst skje, så bare for å prøve noe, se om du kan sjekke alternative kabler (men de sitter vel fast i armen, kanskje?), eller andre rør i RIAA'n.
    Nevroser fører ikke noe godt med seg, blir det for ille, hiv på "gammel-pickup'en"! :D
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.472
    Antall liker
    57.146
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takk! Godt å høre at det ikke bare er meg! Skal jeg være helt ærlig - og det skal man jo være i en tråd som har bekjennelser som overskrift - styres humøret aalt for mye av hvor fornøyd jeg er med lyden i anlegget. Det er jo helt sykt, det går opp for meg når jeg skriver det. Men sånn er det faktisk. Det sier vel litt om at det er en hobby som betyr mye.

    Men ja, godt å høre at det ikke bare er meg...
    Det er nok ikke bare deg.
    Minner om Audiophilia Nervosa det her.
    Det er litt sånn som kommer og går,
    har flere erfart.
    95d2a58532002fb7f260989e4ecac586.jpg
    OG, gratulerer med flott arm. 👍🙂
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Dette løser seg, Atle.
    Som du vet er jeg uttalt og tydelig kabelskeptiker, men akkurat når det gjelder signal fra p.u. kan nærmest hva som helst skje, så bare for å prøve noe, se om du kan sjekke alternative kabler (men de sitter vel fast i armen, kanskje?), eller andre rør i RIAA'n.
    Nevroser fører ikke noe godt med seg, blir det for ille, hiv på "gammel-pickup'en"! :D
    Jada, det gjør nok det. Blir bare litt sliten og motløs. Av erfaring vet jeg at det kan være greit å ta seg en god pause før jeg gjør noe mer da.

    Akkurat dette problemet løses nok ikke med kabler. Det er sibilanter forårsaket av en eller annen mekanisk feil innstilling som jeg ikke finner ut av. Men ja, å montere IO I igjen er absolutt et alternativ under vurdering.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.472
    Antall liker
    57.146
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Hos meg har de en tendens til ikke å gå igjen 😆
    Hvis Headshellet er vridbart, kan det være fort gjort at azimuth kommer ut av stilling ved skifte av pickup, eller at det er forskjell på de to plogene slik at det ikke skal stå helt likt.
    Plagsomme siblanter kan komme av dette
    (og mye annet)
    Jeg tenker at det er fort gjort at dette skjer, så det er det første jeg tenkte på.
    Du kan også prøve å senke armbasen ørlite å se om det hjelper. En ting om gangen selvsagt.
     
    Sist redigert:

    MFA

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Innlegg
    625
    Antall liker
    1.890
    Torget vurderinger
    1
    Heisann

    Har også opplevd en pu(zyx) som jeg aldri fikk til å bli fri for sssiblianter. Kjempefrustrerende.
    En titt på vinylengine.com sier ( om jeg har forstått det riktig ) at din gold ( montert i sort hus ) skal tåle helt opp til 4g vtf mot 3g på den røde. Høres mye ut men et gram forskjell kan gi litt annen vinkel på canteliver. Håper litt justeringer kan få deg i mål.

    mvh Atle
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Hvis Headshellet er vridbart, kan det være fort gjort at azimuth kommer ut av stilling ved skifte av pickup, eller at det er forskjell på de to plogene slik at det ikke skal stå helt likt.
    Plagsomme siblanter kan komme av dette
    (og mye annet)
    Jeg tenker at det er fort gjort at dette skjer, så det er det første jeg tenkte på.
    Du kan også prøve å senke armbasen ørlite å se om det hjelper. En ting om gangen selvsagt.
    Headshellet er ikke vridbart på denne armen, så den har ikke azimuth justering. Ellers et naturlig forslag. Jeg har prøvd, etter tips fra @jorwed_ å senke basen bittelitt. Det kan se ut som at cantileveren på denne ligger litt tettere opp mot huset enn den andre, og derav forslaget. Jeg tror ikke jeg hørte forskjell, men er litt usikker. Skal prøve igjen i morgen, når jeg har fått samlet opp litt nytt mot. Tusen takk for tips!
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Heisann

    Har også opplevd en pu(zyx) som jeg aldri fikk til å bli fri for sssiblianter. Kjempefrustrerende.
    En titt på vinylengine.com sier ( om jeg har forstått det riktig ) at din gold ( montert i sort hus ) skal tåle helt opp til 4g vtf mot 3g på den røde. Høres mye ut men et gram forskjell kan gi litt annen vinkel på canteliver. Håper litt justeringer kan få deg i mål.

    mvh Atle
    De er av AN nå oppgitt til mellom 2-3gram, med anbefalt trykk på 2.5g. Dette gjelde hele serien. Tidligere var i hvert fall IO I oppgitt til 1.5-3.5g, så mulig de har endret på det nylig. Har prøvd med relativt høyt trykk også. Men takk for tipset!
     

    MFA

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Innlegg
    625
    Antall liker
    1.890
    Torget vurderinger
    1
    Mitt beste tips er å utsette til i morgen. Finn noe musikk på streameren som matcher ditt humør og sinnstemning, skjenk noe godt i glasset og skru opp! Etter en stund har forhåpentlig musikken tatt deg videre til en mildere stemning.

    Fortsatt god helg

    mvh Atle
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Mitt beste tips er å utsette til i morgen. Finn noe musikk på streameren som matcher ditt humør og sinnstemning, skjenk noe godt i glasset og skru opp! Etter en stund har forhåpentlig musikken tatt deg videre til en mildere stemning.

    Fortsatt god helg

    mvh Atle
    Takk, Atle! Det er faktisk et VELDIG godt forslag, og sannsynligvis det eneste som forhåpentligvis kan føre til en løsning! 😊 Erfaringsmessig kommer det lite godt av å fortsette knotingen så lenge frustrasjonsnivået er høyt og stemningen er amper.

    God helg og takk for engasjementet!
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Takk! Godt å høre at det ikke bare er meg! Skal jeg være helt ærlig - og det skal man jo være i en tråd som har bekjennelser som overskrift - styres humøret aalt for mye av hvor fornøyd jeg er med lyden i anlegget. Det er jo helt sykt, det går opp for meg når jeg skriver det. Men sånn er det faktisk. Det sier vel litt om at det er en hobby som betyr mye.

    Men ja, godt å høre at det ikke bare er meg...
    D æ j mye mer slitsomt enn ett -normalt- menneske kan forstå! En slags hifi sadomasochistisk tortur av sansene. En underlig berg og dalbane fra -gudd å bra- til -nå må jeg bytte ALT-. Latterlig hobby å utsette seg selv for slikt.... Men så plutselig klaffer det, og -Moksha-!!!
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Dette løser seg, Atle.
    Som du vet er jeg uttalt og tydelig kabelskeptiker, men akkurat når det gjelder signal fra p.u. kan nærmest hva som helst skje, så bare for å prøve noe, se om du kan sjekke alternative kabler (men de sitter vel fast i armen, kanskje?), eller andre rør i RIAA'n.
    Nevroser fører ikke noe godt med seg, blir det for ille, hiv på "gammel-pickup'en"! :D
    Nevroser er undervurderte.🤫
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.413
    Antall liker
    25.686
    Torget vurderinger
    24
    Takk! Godt å høre at det ikke bare er meg! Skal jeg være helt ærlig - og det skal man jo være i en tråd som har bekjennelser som overskrift - styres humøret aalt for mye av hvor fornøyd jeg er med lyden i anlegget. Det er jo helt sykt, det går opp for meg når jeg skriver det. Men sånn er det faktisk. Det sier vel litt om at det er en hobby som betyr mye.

    Men ja, godt å høre at det ikke bare er meg...
    Ta et familiemøte og vær åpen på egne utfordringer også med de du bor med. Du skal se fruen setter pris på å høre at du sliter med pickupen og at det forklarer humørsvingningene.

    Eller for å være seriøs: Du hadde god lyd med den første pickupen, ikke med den andre. Da vet du at du har mulighet for godlyd, men du er usikker på om du har mulighet for godlyd med begge. Da er du jo langt kommet. Tenk om alt låt skit? Du har antakelig rotet med justeringen, og noen pickuper er mer vriene enn andre.

    Pust med magen, det ordner seg, og det er bare hifi, det er ikke viktig.
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Når fruen " utsettes " for min søken etter Eldorado, har jeg lært å stole på magefølelsen. Nagaoka mp 500 eller ortofon cadenza black? Et blikk, og svaret åpenbarer seg.😜
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    I går hadde jeg besøk av en Audioarkeolog. Det er en ny tittel for meg, men noe av jobben består visst av å ta bilder av hifi-utstyr av ulik art, for så å lagre dette i en voksende database på egen telefon.

    Vis vedlegget 712957
    Vis vedlegget 712956


    Fra spøk til seriøsitet; virkelig fint å ha besøk av @jorwed_ i går! Platespilleren er nå komplett, med unntak av at jeg skal skifte pickup i løpet av helgen. Siden oppsett av platespiller har en tendens til å stresse meg opp mer enn nødvendig, gjør jeg alltid noen småfeil når jeg skal montere. Jeg hadde en gnagende følelse av at noe skulle være galt, siden at jeg klarte å skru ut justeringsskruene i stedet for transportskrue ved oppsett. Var heller ikke helt trygg på oppsett av arm. Det jeg trengte var aller mest en som kunne si «dette går fint, Atle». Og hvem bedre enn Jørgen til det? Makan til hyggelig og avslappet besøk! Det er godt å ha et annet sett med øyne til å se på ting, ikke minst når disse øynene tilhører en som har knotet med slike ting så mange ganger. Vi endte opp med å gjøre ganske lite. Det viktigste for meg var å få en bekreftelse på at fjæropphenget var som det skulle. Og det var det. Jørgen gjorde noen justeringer på beltet og vi justerte bittelitt på VTA. Justeringene resulterte i en veldig fin måling av wow og flutter, som gjorde meg glad og Jørgen litt misunnelig :)

    Først og fremst var det utrolig hyggelig med besøk i går. I tillegg ble effekten senkede skuldre, og mye tid slik i etterkant:
    Vis vedlegget 712955


    Arkeologen hadde selvsagt med noen plater også, nærmere bestemt disse klassikerne, som jeg har kost meg med i dag.
    Vis vedlegget 712953


    Avslutter med bilde av spiller med ny arm.
    Vis vedlegget 712954
    Meget pent! Er en skikkelig feelgood blogg dette @Atlerovik Flott og stilrent oppsett. Nå går det riktignok litt på tverke for deg senere på dagen ser det ut til, men med din iver og pågangsmot så kommer du nok seirende over den kneika også!
    Her i huset har det, dessverre, vært lite tid til musikk. Snø og oppussing av prinsesse-rom må ta skylden for det. Fortsatt noen timer igjen av helgen, så må prøve å få klemt inn en side eller tre med musikk 😁 Fortsatt god helg!
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Wow, her var det mange hyggelige støtteerklæringer! Takk! Tror jeg må være oftere åpen om mine utfordringer. Kanskje vi skal starte en anonym hifi-støttegruppe? «Hei, jeg heter Atle og sliter med pickupen min»

    Men, det er sant som flere sier. Dette ordner seg nok. Det er godt med en pause når det «låser seg» i hodet, på den måten. Etter en pause sammen med familie, med god mat og drikke, satte jeg på den siste Melody Gardot plata rett før leggetid. Og det ble faktisk et lite Moksha øyeblikk (CopyRight: @3fsshifi) Denne plata låter fint i utgangspunktet, og Melody har ikke så harde S’er som Mr. Gabriel. Det var virkelig en åpenbaring, rett og slett! FOR en pickup dette er! Jeg må justere mer o_O
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Forresten en plate å anbefale, denne Melody Gardot platen: Sunset in the Blue. Ikke musikk som jeg hører veldig mye på. Men stemmen er smått magisk, og i denne innpakningen, med denne lyden...:love:

    F3E10802-B83A-40E1-8F2E-E7CAFDC1168B.jpeg
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Forøvrig låter det sabla bra gjennom dacen fra Border Patrol.
    Denne er et stykke vakker elektronikk som jeg anbefaler alle å låne øret til etterhvert.
    En liten diamant rett og slett 😊
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.597
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det er noe med ord... Høres mye bedre ut med:" jeg heter Atle og sliter med pickupen på platespilleren min" enn alternativet " jeg heter Atle, og jeg sliter med erektil dysfunksjon på snurra mi.." :)... Gardot er avslappende ihvertfall... Sederende, om det språket skal anvendes... :rolleyes::)
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    910
    Antall liker
    1.281
    Sted
    Østfold
    Erfaringsmessig kommer det lite godt av å fortsette knotingen så lenge frustrasjonsnivået er høyt og stemningen er amper.
    Kjempefin og hyggelig tråd som gir energi, i motsetning til enkelte andre som er for negative. Håper du finner ut av sibilanter på pick-up, jeg heier her fra sidelinja.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Har du fått til den nye pickupen forresten?
    Det er ALT for tidlig å begynne med pickup-justering før kl. 12.00! 😆 Her i huset er morgenene seige, vi er slow starters, hele gjengen. Nå nærmer det seg at jeg er våken nok og har mannet meg opp nok til å prøve. Bare en liiiten kaffe til 😁

    Tviler ikke på at den BP dacen låter bra! Skulle gjerne ha hørt den.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Nei...liten lykke med pu-justering, dessverre. Nå har jeg brukt et par timer på å gå over alt. Jeg er nærmere 100% sikker på at overheng er riktig. Jeg endte opp på et litt høyere stifttrykk enn anbefalt, jeg har testet ulike settinger på antiskating og jeg har justert vta som følge av overhengsjustering. Til ingen nytte, og ingen hørbar forskjell på sibilanter, så vidt jeg klarer å avgjøre. Kanskje jeg lar meg lure av plata som jeg tester med? Den har sterke sibilanter på en sang, men jeg er rimelig sikker på at den ikke hadde det tidligere.

    Det er veldig nærme at jeg setter tilbake IO I. Rent bortsett fra at akkurat nå gidder jeg ikke mer. Tid for ny pause og så - kanskje - litt lytting. 😟
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Frustrerende det der.
    Men du kommer nok i mål.
    Regner med/tar som en selvfølge at pu lastes rett?! 😎
    VTA er innafor?
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Frustrerende det der.
    Men du kommer nok i mål.
    Regner med/tar som en selvfølge at pu lastes rett?! 😎
    VTA er innafor?
    PU lastes med AN’s egen step-up som er beregnet for denne pickupen, så tror vi kan si at den lastes rett, ja :) Har testet litt forskjellig med VTA. Fra helt parallelt til at rompa ligger litt nedpå.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Merkelige greier 😱

    Ang VTA. Har du en god lupe for å sjekke hvordan nåla faktisk ser ut i forhold til plata når armen er i vater?
    Sett gjerne nåla på blanksiden av en cd plate for å se speilbildet. Lettere å oppdage avvik da.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.279
    Antall liker
    16.877
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Og du er helt sikker på at det ikke er noe feil med PU/nål?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.111
    Antall liker
    9.221
    Torget vurderinger
    2
    Hva kommer inn istedet for Michell, eller er Technicsen nok?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn