En lydmanns bekjennelser - i stua til atlerovik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.111
    Antall liker
    9.221
    Torget vurderinger
    2
    aha...Du hadde en Michell Gyro, solge den, solgte en Nottingham Analogue, kjøpte en Michell Gyro igjen, har en Technics,,, kjøper er Audionote Platespiller, selger Gyroen.

    Viste faktisk ikke at AudioNote lagde platespillere, nå vet jeg det :) Spennende å følge med her gitt :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.413
    Antall liker
    25.686
    Torget vurderinger
    24
    Det finnes noen mandagspickuper rundt om også. Jeg hadde en Te Kaitora Rua og en Shelter 90X jeg aldri fikk dreisen på. Te Kaitora Rua var ny og gikk i innbytte, Shelterem var brukt, så det var lost case.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    aha...Du hadde en Michell Gyro, solge den, solgte en Nottingham Analogue, kjøpte en Michell Gyro igjen, har en Technics,,, kjøper er Audionote Platespiller, selger Gyroen.

    Viste faktisk ikke at AudioNote lagde platespillere, nå vet jeg det :) Spennende å følge med her gitt :)
    Nesten riktig oppsummert, men ikke helt :) Jeg har riktignok byttet mye, men har kun hatt en Gyro. Technics hadde jeg som en av de første spillerne mine, en AT-LP5. Jeg har hatt denne Gyro SE siden i sommer. Kjøpte og solgte Nottingham Analogue. Har nå kjøpt Audio Note spiller og selger derfor Gyro SE.

    Håper det var oppklarende :) Har forståelse for at det kan være vanskelig å holde oversikten. Velkommen til å følge med videre :)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Det finnes noen mandagspickuper rundt om også. Jeg hadde en Te Kaitora Rua og en Shelter 90X jeg aldri fikk dreisen på. Te Kaitora Rua var ny og gikk i innbytte, Shelterem var brukt, så det var lost case.
    Ja, har allerede hatt en slik i den Delosen jeg hadde. Men denne har vært i bruk inntil nylig hos en person som jeg anser som svært usannsynlig å være en som lurer meg. Hvis det faktisk er sånn at det er noe galt med pickupen, gjenstår to mulige årsaker: skadet i frakt - det virker meget usannsynlig pga innpakning, eller skadet av meg - noe som selvfølgelig ikke er umulig, men kan ikke helt se hvordan.
     

    Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    472
    Antall liker
    483
    Sted
    Oslo
    Det finnes noen mandagspickuper rundt om også. Jeg hadde en Te Kaitora Rua og en Shelter 90X jeg aldri fikk dreisen på. Te Kaitora Rua var ny og gikk i innbytte, Shelterem var brukt, så det var lost case.
    Dynavector'n var kanskje mandags Pick up. For mye Sake til Søndags middagen :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.413
    Antall liker
    25.686
    Torget vurderinger
    24
    Det eneste du kan ha ødelagt er å bøye cantileveret, er ikke det gjort så har ikke du ødelagt noe, og da er det heller ikke frakten.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.817
    Antall liker
    17.223
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Om du klarer å ta to bilder. Rett forfra og ett fra 90grader uten nåla ned på vinylen. Husker vi lurte på om den lå lavere?
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Ja, vi lurte på det. Men virker ikke sånn på bilder?

    E23CE123-FCA7-4390-A598-59D56A499D50.jpeg

    71C22110-0F31-4A1D-89D0-4BE2CD2F83B2.jpeg

    EBD79AAA-80E9-4010-8503-526B38F32E8C.jpeg
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Gratulerer så masse med TT-two og tilhørende utstyr. Nå ser det flott ut i racket ditt. :)
    Håper det ordner seg raskt med pickupen din, slik at du kan kose deg med god musikk på ditt fantastiske ANlegg.
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Gratulerer så masse med TT-two og tilhørende utstyr. Nå ser det flott ut i racket ditt. :)
    Håper det ordner seg raskt med pickupen din, slik at du kan kose deg med god musikk på ditt fantastiske ANlegg.
    Tusen takk, Jan Olav! Ser ikke så verst ut i racket ditt, heller. :)

    Jeg har begynt å lure på om det kan være at IO Gold ikke passer min musikk så godt. Får prøve med IO I igjen, og se om jeg blir noe lurere. Den er omtalt som en bedre allrounder.
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Tusen takk, Jan Olav! Ser ikke så verst ut i racket ditt, heller. :)

    Jeg har begynt å lure på om det kan være at IO Gold ikke passer min musikk så godt. Får prøve med IO I igjen, og se om jeg blir noe lurere. Den er omtalt som en bedre allrounder.
    Jo takk, begynner å komme seg her. Venter jo på noe jeg også. :)
    Viktig at pickupen matcher musikksmaken. :) :giggle:
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.413
    Antall liker
    25.686
    Torget vurderinger
    24
    Jo, men om du er plaget med sibilanter dithen at det plager deg (noe det tydeligvis gjør) så har ikke det noe med musikksmak å gjøre. Dette ligger i plata eller anlegget, og om du ikke har det med den ene pickupen men med den andre så er det noe med den, innstillingen av den, eller match mot øvrig som skaper problemer.

    Jeg kjenner ikke AN godt og må derfor spørre:

    - Har pickupene samme masse og stivhet? Det vil si matcher de begge armen like godt?
    - Har pickupene samme internimpedanse? Det vil si matcher de begge stepupen like godt?
    - Er nålefanen ok sett rett forfra?
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    910
    Antall liker
    1.281
    Sted
    Østfold
    Siden jeg er ingeniør, så tenker jeg litt på hvordan du kan finne ut av dette med sibilanser, tror kanskje jeg ville prøvd å "isolere" problemet mest mulig:

    - Hører andre lyttere problemet, eller kun deg? (Kan det være hifi-nervøsitet, ingen skam det)
    - Er det hørbart på kun noen plater, eller på alle plater? (er problem pickup eller plater)
    - Er det hørbart på kun innerste/ytterste riller, eller langs hele plata? (geometriproblem)
    - Kan du montere pickup på annen platespiller? (platespiller eller pickup som er problem)
    - Har du mulighet til å kjøre gjennom annen RIAA? (matching mot kurve)
    - Prøv annen forsterker (mulig impedanseproblem)

    Mulig at dette er dumt/utprøvd, men innen engineering sier vi at hvis en forstår/isolerer problemet, så er det også i stor grad løst. Lykke til:)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Jo, men om du er plaget med sibilanter dithen at det plager deg (noe det tydeligvis gjør) så har ikke det noe med musikksmak å gjøre. Dette ligger i plata eller anlegget, og om du ikke har det med den ene pickupen men med den andre så er det noe med den, innstillingen av den, eller match mot øvrig som skaper problemer.

    Jeg kjenner ikke AN godt og må derfor spørre:

    - Har pickupene samme masse og stivhet? Det vil si matcher de begge armen like godt?
    - Har pickupene samme internimpedanse? Det vil si matcher de begge stepupen like godt?
    - Er nålefanen ok sett rett forfra?
    Jeg er egentlig enig med deg, @Fosse. Dette er for mye sibilanter, etter min mening, til at det kan dreie seg om en «smakssak».

    Så vidt jeg kan lese meg til, er det du spør om identisk på de to pickupene. Eneste forskjell er vekt.

    Er vanskelig å treffe direkte forfra når man tar bilder, men nålefanen ser ca sånn ut:

    51D2A6C8-A798-46C8-89A5-8E841343E163.jpeg

    692F5F75-0FEB-423B-BB32-B2B365490995.jpeg
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.472
    Antall liker
    57.145
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Hvilke plater/spor er det du hører plagsomme sibilanser på?
    Regner med at noen er verre enn andre .
    Er det f. eks. et problem på Shelby Lynne?
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.737
    Antall liker
    50.239
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Jeg er egentlig enig med deg, @Fosse. Dette er for mye sibilanter, etter min mening, til at det kan dreie seg om en «smakssak».

    Så vidt jeg kan lese meg til, er det du spør om identisk på de to pickupene. Eneste forskjell er vekt.

    Er vanskelig å treffe direkte forfra når man tar bilder, men nålefanen ser ca sånn ut:

    Vis vedlegget 713591
    Vis vedlegget 713592
    Ser ut som den er vridd litt til høyre🤔
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Siden jeg er ingeniør, så tenker jeg litt på hvordan du kan finne ut av dette med sibilanser, tror kanskje jeg ville prøvd å "isolere" problemet mest mulig:

    - Hører andre lyttere problemet, eller kun deg? (Kan det være hifi-nervøsitet, ingen skam det)
    - Er det hørbart på kun noen plater, eller på alle plater? (er problem pickup eller plater)
    - Er det hørbart på kun innerste/ytterste riller, eller langs hele plata? (geometriproblem)
    - Kan du montere pickup på annen platespiller? (platespiller eller pickup som er problem)
    - Har du mulighet til å kjøre gjennom annen RIAA? (matching mot kurve)
    - Prøv annen forsterker (mulig impedanseproblem)

    Mulig at dette er dumt/utprøvd, men innen engineering sier vi at hvis en forstår/isolerer problemet, så er det også i stor grad løst. Lykke til:)
    Gode innspill, dette. Selv om jeg er relativt langt fra ingeniør selv, er jeg relativt godt kjent med feilsøking. Jeg har prøvd de fleste av disse. Problemet er definitivt hørbart, har ikke noe behov for å sjekke dette med andre, for å si det sånn ;) Det virker som det er relativt uavhengig av plater, selv om det selvsagt er noe variasjon, og ganske likt på alle områder av platen. Annen pickup, nesten lik, har vært montert, uten samme problem, og skal snart tilbake igjen :) Annen riaa og forsterker har jeg ikke, men jeg har prøvd med en annen step-up.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.413
    Antall liker
    25.686
    Torget vurderinger
    24
    Det er ikke forsterker og riaa, og du har jo spilt de samme platene med andre pu-er og samme stepup. Du rapporterer tydelig om en problemstilling du ikke har hatt tidligere.

    Du kan forsøke med annen step-up, men gitt at internimpedansen er lik mellom de to pickupene, hvilket den er, så skal de også oppføre seg likt (for du er sikker på at den ikke er bygget om på noe vis hvor disse parametrene er endret?)

    Ørelitt skjevhet i cantileveret er ikke unormalt.

    Jeg mener jeg begynner å kjenne rapporteringen din godt nok til å mene at dette enten er feil justering, mismatch med arm eller så er ikke pickupen god.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    "...kjenne rapportingen din godt nok..." Hehe. Usikker på hvordan jeg skal tolke den, @Fosse 😁

    Men, som du skriver. Ingen forskjell i fra den ene til andre step-up. Mismatch med arm utelukker jeg, både fordi selger brukte samme arm og fordi arm og pu er oppgitt å være god match. Jeg har ingen problemer med å innrømme hverken for meg selv eller andre at feil justering absolutt er en mulighet. Samtidig, jeg har gjort en del oppsett av pu etter hvert. Og, jeg tok meg god tid i går, hadde ro og overskudd, har dobbeltsjekket en del ting med andre og føler meg ganske trygg på at det meste er satt opp riktig - overheng - vtf - vta. Det er ganske tydelig hvordan dette skal være justert fra Audio Note sin side. I tillegg har jeg innhentet noen råd fra selger. Det eneste jeg ikke har gjort er å vri den i horisontalplanet. Jeg skjønner ikke helt hva mer jeg kan justere på?
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.279
    Antall liker
    16.877
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Har du USB-mikroskop så du kan ta et mer closeup bilde av nålen?
     

    Jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    1.521
    Antall liker
    6.638
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Føler med deg Atle. For ca et år siden ga min pick up seg. Var mye testing og fomling for å finne ut av alt. Min var gått og spilte bare på en kanal så det var bare å bytte. Var aldri helt fornøyd med innstillingen på den nye. Etter mye måling viste det seg at headshellet jeg brukte ikke ga nok overheng med den nye pickupen. Nå virker det som om alt er på plass her, og da er det helt topp. Lykke til videre. Håper du finner feilen og løsningen snart.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.737
    Antall liker
    50.239
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Ja, det er vanskelig å si. Når du zoomer ut igjen, ser du at jeg ikke har klart å treffe helt midt på når jeg tar bildet, heller.
    Montérte PU hos rama i helgen,der tok jeg av armen og startet på skrætsj😁. Ble bra det men kanskje litt overkill😂.

    O
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Montérte PU hos rama i helgen,der tok jeg av armen og startet på skrætsj😁. Ble bra det men kanskje litt overkill😂.

    O
    klart, når man kommer til et halvt rasert korthus, feilbygd på ustødig fundament og fyren som bygde det har løpt på do og gjemt seg, så er det ingen dum idé å starte fra scratch!
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Føler med deg Atle. For ca et år siden ga min pick up seg. Var mye testing og fomling for å finne ut av alt. Min var gått og spilte bare på en kanal så det var bare å bytte. Var aldri helt fornøyd med innstillingen på den nye. Etter mye måling viste det seg at headshellet jeg brukte ikke ga nok overheng med den nye pickupen. Nå virker det som om alt er på plass her, og da er det helt topp. Lykke til videre. Håper du finner feilen og løsningen snart.
    Takk for medfølelsen, @Jon :)
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    980
    Antall liker
    739
    Torget vurderinger
    8
    Den motvekten du byttet.. hvilken vei satt du den tyngre inn og hvordan vektjusterte du den? Spør for å prøve å hjelpe ;)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Den motvekten du byttet.. hvilken vei satt du den tyngre inn og hvordan vektjusterte du den? Spør for å prøve å hjelpe ;)
    Jeg har prøvd begge veier. Hvilken vei skal den være?

    Hvis du mener hvordan jeg justerte motvekt en, så løsnet jeg umbrakoskrua, flyttet motvekt og strammet skrue igjen.

    Kan det gjøres på andre måter? 😊

    Setter stor pris på hjelp!
     
    Sist redigert:

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    980
    Antall liker
    739
    Torget vurderinger
    8
    Jeg kjenner ikke armen din så vet ikke hvilken vei den skal være. Men utfra egenerfaring vet jeg at det kan hjelpe å få noen enkle/dumme spm. om fremgangsmåte. Derfor spurte jeg, litt i samme gate som EVO var inne på, om å begynne fra scratch :)
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    6.973
    Antall liker
    7.567
    Sted
    Oslo
    Ser du selger Gyroen m Pylon fjæring.
    Har selv en Gyro Se, never mounted, shame on me.
    Vil du anbefale Pylon.
    Du trøbler m AN ser jeg.
    Michell og SME blir jo aldri feil.
    Oppgraditis kan være verre enn Covid19
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Ser du selger Gyroen m Pylon fjæring.
    Har selv en Gyro Se, never mounted, shame on me.
    Vil du anbefale Pylon.
    Du trøbler m AN ser jeg.
    Michell og SME blir jo aldri feil.
    Oppgraditis kan være verre enn Covid19
    Pylons er varmt anbefalt fra meg! Før jeg oppgraderte til dem, var frustrasjonsnivået omtrent like høyt som det har vært de siste dagene når jeg prøvde å justere fjæropphenget skikkelig (oppgraditis var altså i dette tilfellet bedre enn Covid-19). Dessuten dinglet spilleren i alle retninger når den skulle betjenes. Sist, men ikke minst, så låter det veldig mye bedre med pylons.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn