lille hiawata
Hi-Fi freak
Det blir bedre etter noen timer, flott arbeide.
Jeg glemte det viktigste! Igjen har jeg blitt overveldet av "hifi-samfunnet". Det oppdages stadig nye hyggelige, hjelpsomme og generøse mennesker gjennom denne ellers merkelige hobbyen, og Bambadoo passer definitivt inn i alle beskrivelsene. Tusen takk for hjelpen og hyggelig bekjentskap.Da jeg hentet den på kvelden, var jeg så heldig å få med meg selveste mr. @GentleGiant. Han hadde lyst til å møte både @bambadoo og preampen hans, og jeg takker aldri nei til et lite møte med ham. Og hos bambadoo ble vi invitert på både kaffe og lytting til det fine diy oppsettet hans. Det låt veldig, veldig bra.
De som kjenner Gentle Giant vet at han er noe blyg, så dette er det beste bildet jeg fikk til:
Vis vedlegget 691502
Utrolig hyggelig med en liten tyvstart på post-korona-samfunnet. Vi var enige om at det nesten var rart å sitte 3 stykker rundt et bord og drikke kaffe og prate sammen.
Her er det ferdig utførte arbeidet:
Vis vedlegget 691503 Vis vedlegget 691504 Vis vedlegget 691505
To medbragte Audio Note Kaiseiki kondiser på analogdelen, samt en Mundorf-sak fra Bambadoo, og de fire blåe på digitaldelen. Fyll gjerne inn med mer info, @bambadoo
Ja, hun hadde godt av en liten oppfriskningGodt å se at »gamle mor» får nye vitale deler!
Det var de jeg sa- godt å vite at hun har havnet hos en AN entusiast.Ja, hun hadde godt av en liten oppfriskning
Om ikke annet - gratulerer med en flott ny loddestasjon du garantert vil få glede av, men det greieste er kanskje å øve på litt mindre verdifulle gjenstander først .Prøvde meg på produksjon av en ny episode med «Atle gjør ting han ikke kan» på onsdag. ... Her er for eksempel den nye loddestasjonen.
Jeg slet med å få bort restene av gammelt loddetinn for å få nok plass til å føre nye komponenter gjennom kretskortet.
Den har gått kontinuerlig siden jeg fikk den i hus, med unntak av i natt. Hørte litt på den igjen nå, og mener å detektere tydelig forbedring. Lydbildet har liksom «samlet» seg mer. Der diskanten nesten stakk litt av tidligere har den nå funnet sin plass, og samtidig er detaljene like tydelige. Bassen har mer punch. Det er akkurat som at det låter mer ekte, rett og slett. Og jammen har det ikke skjedd noe med fasen også. Det vil si - det har nok ikke skjedd noe med fasen, men siden toppen er tydeligere, blir plasseringer og panoreringer også tydeligere.Det blir bedre etter noen timer, flott arbeide.
Jeg har brukt den så lite at jeg foreløpig ikke plages med slikt Brukte forøvrig både tinnsuger og loddelisse gjentatte ganger uten å få det som jeg ville. Bambadoo trøstet meg heldigvis med at det var en noe vanskelig case, og at ikke alle loddelisser er like gode. Kjenner det er fint å kunne nevne detOm ikke annet - gratulerer med en flott ny loddestasjon du garantert vil få glede av, men det greieste er kanskje å øve på litt mindre verdifulle gjenstander først .
Den eneste jeg ikke liker med Weller´n er den flimsy fjærbøylen til bolten, så der måtte det litt DIY til.
Fikk da samtidig plass til messingulla, som er grei å rense tippen med:
Vis vedlegget 691546
Å fjerne tinn er ikke alltid like enkelt, om man ikke har egnet verktøy. Jeg har en gammel tinnsuger som fortsatt fungerer greit.
Ja, han brukte en liknende denne, bare større utgave, i går også. Kanskje jeg skal få meg en slik. Eller kanskje jeg skal holde meg på utsiden av boksene mineDenne overrasket stort. Koster samme som en vanlig tinnsuger så jeg tenkte skitau vi prøver. Men jaggu har den ikke gjort nytte for seg.
Jeg vil nok ikke brukt den på ESD senstivt utstyr, men til gammal analog elektronikk har det trolig bitt den beste investeringen i verktøykassen min.
Vis vedlegget 691584
Mye brukte pakker. Men det gjør absolutt jobben!Det er jul hele året med deg
Nope
Blir gjerne lenger en annen gang! Men akkurat nå ser det ut som at det blir en stund til igjen...Hei og takk for veldig hyggelig bekjentskap. Når man ikke aner hvordan man skal te seg ved besøk så er det et tegn på en sosial sult som nesten ikke lar seg beskrive Skulle bedt dama om å lage noen boller
Å bytte ut utg. kondisene på denne er nærmest obligatorisk. De gamle Jensen låter nok fint men det er mange av dem som har blitt defekte med tid og stunder. Det samme med eldre batcher av AN PIO kondiser. De har for noen år siden gått helt over til mylar som dielektrikum og kondisene deres er mye mer robuste.
Du hadde handlet inn endel AN kassai og for å bruke noen av de ble katode kondisene til 6922 rørene byttet til samme verdi AN kassai.
Fremdeles på analog og høyvolt delen så byttet vi de 2 450V 47uf el.lyttene der til Mundorf Mlytic 47+47. Om det i det hele tatt gjør noe lydmessig kan jeg ikke svare på men det kan potensielt forlenge levetiden på boksen (Aner ikke hvor hardt de blir pressset)
Det samme kan jeg si om lyttebanken for digitaldelen. Billige aksielle 50v/2200 el.lytter (nærmest no-name synes jeg å erindre), skiftet til Vishay/BC aksielle 63v/2200uf. Dette vil også potensielt forlenge levetid sånn sett. Dvs. går fra kanskje 20år drift til 40år drift
Heller ikke sikkert det har noe å si lydmessig men føler på en så "gammel" boks er det greit å være føre var ved kondensatorbank i strømforsyningene. Personlig ville jeg holde meg til aksielle her da det rett og slett ser penere ut og printet er designet for det.
Til slutt, det er jo ikke bare samfunnet generelt som lider under korona restriksjoner men jaggu den sosiale delen av hobbien vår selv om hobbien isolert sett er en usosial hobby
Lykke til med dacen din og håper den tjener deg vel.
JeppPakke fra feil side av fjorden allerede?
NeiAah. Sandefjord?
Kan jo hende han sa loddenisser?Bambadoo trøstet meg heldigvis med at det var en noe vanskelig case, og at ikke alle loddelisser er like gode. Kjenner det er fint å kunne nevne det
Setningen hadde jo gitt like mye mening om det stod loddenisserKan jo hende han sa loddenisser?
Var visst litt i fredagståka når jeg svarte nei på denne! Pakken er absolutt fra Sandefjord, ja Og et lite hint til - den kom fra @Olof LiljaAah. Sandefjord?
He, he. Jeg kan jo la deg tro det (det med fredagståka), men jeg skrev Larvik først, og forandret det minuttet etter, så det var nok Larvik du leste , ikke Sandefjord.Var visst litt i fredagståka når jeg svarte nei på denne! Pakken er absolutt fra Sandefjord, ja Og et lite hint til - den kom fra @Olof Lilja
Aha! Takk! Her satt jeg nemlig i dag og lurte på om jeg hadde drømt detHe, he. Jeg kan jo la deg tro det (det med fredagståka), men jeg skrev Larvik først, og forandret det minuttet etter, så det var nok Larvik du leste , ikke Sandefjord.
Ikke så mye å si. Men utruleg vel utprøvd alt som er i den. Ikke noen ting er gjort eller brukt tilfeldig.Hils på det nyeste familiemedlemmet hos familien Rovik/Audio Note!
Vis vedlegget 692111 Vis vedlegget 692107
Eller....familiemedlem....det er vel mer riktig å si den litt perifere fetteren, Audio Note Kits Dac 1.1. Fetteren man egentlig trodde var litt kjip og ukul, men så møter man ham for første gang, og han viser seg å være familiemedlemmet man ikke viste at man savnet. Denne må vel være hifiverdenens svar på en sleeper. For i følge @Olof Lilja, som har bygget denne, er det lite og ingenting igjen fra ANK Dac 1.1 her. Han bygde den i utgangspunktet til seg selv, og toppet den i tillegg opp med godsaker før salg. Bare se her.
Vis vedlegget 692108
Hele sulamitten
Vis vedlegget 692109
Digitalkortet, som er bygget etter Andy Groves siste prinsipper. Ekte balansert XLR inn med balansert toroid.
Vis vedlegget 692110
Analogkortet, som er som en smågodtkiosk å regne. 12AU7-rør.
Her er specs, fra Olofs annonse:
AN uk nett trafo
AE Europe choke
Tentlabs 12v supply
Silver toroid BNC
Silver toroid XLR
Black Gate 4700uF 16V x7
Black gate N 470uF 16V x2
Black Gate FK 100uF 16V x9
Schottky Cree x8
Audio Note 1w tantalum x14
Audio Note 0.5w tantalum x21
Riken 2w x7
Mundorf Tube cap 100uF
Jensen 100uF Audio grade 1
AN silver RCA 2
Mundorf Silver Oil 0.68uF 2
Sonicap 0.1uF Platinum 2
Sonicap 0.01uF Platinum 2
AN-V RCA kabel 1
Mundorf 100uF 500V 1
Ekte AD1865N-K 1
@Olof Lilja, du er velkommen til å utdype, om du vil
Enig! Men som en (grei?) erstatning, kommer gjerne jeg på et besøk for å høre OTO’en din, når tidene tillater det igjen. Jeg kan jo ta med en dac eller to Vi bor i gangavstand fra hverandre - uten medbragt utstyr, vel og merke.Så utrolig kjedelig, Atle, men så fantastisk at Olof kunne komme inn - da er alt i de beste hender. Det er nesten så jeg får lyst til å kutte noen kabler i min OTO så Olof må komme bort hit til Oppsal for et besøk ... Triveligere besøk skal man lete lenge etter!
Per Andreas
Takk, André. Det fikk en lykkelig slutt allerede i går, dette herGratulerer med ny dac. Dette ser da ut til å få en lykkelig slutt.
Takk for det. Det virker mer enn lovende allerede. Kommer tilbake med mer lytteinttrykk om ikke lenge.Gratulerer med nok en boks fra Peters slitne lokaler in the UK.. Og med slik strålende hjelp må det bli et godt resultat, artig
Det låter helt klart....annerledes! Det er ingen tvil om at de nye komponentene fører til endret lyd. Jeg har ikke rukket å lytte veldig mye. Men førsteinntrykket er at lydbildet har blitt strammet opp/ryddet opp litt. Det er helt klart mer som skjer i toppen. Det oppleves som at lydbildet er både bredere og dypere, med mer informasjon i toppen. Samtidig så er den litt for tykke nedre mellomtone/bass strammet opp. Samlet sett tror jeg den er å anse som bedre balansert.
Ja, jeg har lest rykter om det før. Dette skrev jeg allerede etter 10-12 timer:Interessant Atle. Disse AN kondiser trenger flere 10-talls timer på seg før de begynner å låte bra. Har opplevde det i min AN Kit 1, der tok det minst 100 timer som jeg husker.
Men nå - etter noen timer med Olofs dac, har jeg skjønt detDen har gått kontinuerlig siden jeg fikk den i hus, med unntak av i natt. Hørte litt på den igjen nå, og mener å detektere tydelig forbedring. Lydbildet har liksom «samlet» seg mer. Der diskanten nesten stakk litt av tidligere har den nå funnet sin plass, og samtidig er detaljene like tydelige. Bassen har mer punch. Det er akkurat som at det låter mer ekte, rett og slett. Og jammen har det ikke skjedd noe med fasen også. Det vil si - det har nok ikke skjedd noe med fasen, men siden toppen er tydeligere, blir plasseringer og panoreringer også tydeligere.
Den låter egentlig helt rått nå! Som en ny dac. Skjønner ikke helt hvordan det kan bli så mye bedre.