Atlerovik
Hi-Fi freak
Tusen takk, det setter jeg pris på å høreAlltid like interessant å høre dine betraktninger Atle
Tusen takk, det setter jeg pris på å høreAlltid like interessant å høre dine betraktninger Atle
Det ville ikke overraske meg særlig mye!Spennende med Iso Acoustics Gaia!
Det beste med Gaia som du påpeker, må jo være at de rydder opp uten og gjøre noe med tonaliteten. Og det er jo veldig viktig!
Mer ryddig, mer kontroll.
Tonaliteten er en av de punktene for meg som gjør at Doxa 8.2 er så digg å høre på.
Kult at 8.2 kan forbedres med "enkle" tweaks.
Nye rør må jeg jo bare glede meg til å høre på, når den tid kommer.
Gaiaene derimot står høyt på ønskelisten, og kommer sikkert flyvende fra OHC til Fjellhamar i løpet av året ser jeg for meg.
Hvilken pressing er dette her, @Atlerovik ?! Kanskje ikke hifi-musikk per se, men det er jammen meg en bra innspilling! Brendan O'Brien bak miksepulten (både under innspilling og miksing), spilt inn på bånd, og med all verdens snasne mikrofoner og outboard gear. Syns dette er en av rockeinnspillingene fra tidlig 90-tall som tåler tidens tann, både lydmessig og musikkmessig!Nå har jeg kost meg skikkelig med vinyloppsettet! Denne plata var et kupp! Masse gode minner. Min type rock and roll. Og en vellåtende produksjon. Takk for tipset, @bluesbreaker! Jeg tar gjerne imot flere innspill om vellåtende pressinger av ikke-hifi-musikk.
Vis vedlegget 705287
Man skal spille den musikken man liker, «Hifi-musikk» eller ikke, spør du meg! Beskrivelsen du gir av denne er som om jeg skulle skrevet det selvHvilken pressing er dette her, @Atlerovik ?! Kanskje ikke hifi-musikk per se, men det er jammen meg en bra innspilling! Brendan O'Brien bak miksepulten (både under innspilling og miksing), spilt inn på bånd, og med all verdens snasne mikrofoner og outboard gear. Syns dette er en av rockeinnspillingene fra tidlig 90-tall som tåler tidens tann, både lydmessig og musikkmessig!
Ser man det... liten verden dette. jeg er også 73 modell og bor mellom kolbeinshaugen og Skeiane...Kolbeinshaugen her. 73 modell. Skeiane Ungdomskole.
-BB-
Hmm...er en viss sjanse for at jeg kjenner dere begge, eller i hvert fall vet hvem dere er, selv om jeg vokste opp mellom Stangeland skole og Giskehallen og er -72.Ser man det... liten verden dette. jeg er også 73 modell og bor mellom kolbeinshaugen og Skeiane...
Jeg har brukt denne i mange år på alle mine Audio Note produkter. Fungerte bra. Men i min bolig fungerer det enda bedre med flere stikk kontakter parallelt bak musikk anlegget, montert inn i veggen. Tips: Pass på å håndtere riktig rekkefølge.Ofte anbefalt å ha source først, DAC, så pre-amp og effektforsterker. Men det kan lønne seg å endre rekkefølge som jeg opplever. Mål også riktig fase.Apropos strøm. Fikk tips om at Audio Note produkter låter aller best uten noen form for filtrering av strømmen. Og det må jo testes ut. Betaler gjerne mindre for bedre lyd. Det viste seg at det ikke er så fryktelig mange andre som ønsker seg strømpadde uten noen som helst filtrering. Måtte faktisk spesialbestille denne av Njål Hansson og vente en måneds tid før den kunne plukkes opp i dag.
Vis vedlegget 706691
Dette er et interessant tema Atle. Har hatt noe samtaler med Peter om dette. Han snakker for eksempel om kaskade effekt i musikkskjeden som kan oppstå. Det vil si rør med samme lydsignatur i serie. For eksempel anbefaller han å unngå å bruke samme rør kombinasjoner i signalveien i feks. DAC og Pre. Jeg hadde 2 NOS Philips ECC82 i kaskade i min DAC og Pre, og har faktisk byttet en ut med en Tungsol 12AU7 (Rus. Sensor) som ga klart en forbedring og en langt mer nøytral/balansert lyd.En slags oppsummering på helgen.
Det har vært en fin helg og jeg har hørt mer på musikk enn på lenge. Rett og slett kost meg.
Jeg beskrev overgangen til Sbooster-forsterket Lumin U1 Mini ganske grundig tidligere, og ingenting har forandret seg med en oppfatningen.
Men, disse små(?) luringene har virkelig overbevist meg.
Vis vedlegget 707475
Sett bort i fra at jeg får assosiasjoner til en custom Hummer fra West Coast Customs av høyttalerne mine med disse under, har de virkelig stått for et solid ryddeoppdrag i helgen. Det virker for meg som at disse gir høyttalerne frihet til å jobbe under optimale forhold. Det blir litt som jeg leste i en test: er det sånn høyttalerne egentlig låter, ja? Hos meg har de strammet opp en for fyldig mellombass. Men de gjør mer enn det, og merkelig nok virker de inn langt opp i frekvensområdet også. Det er kanskje logisk at høyere frekvenser blir tydeligere når man rydder opp i bass. Men det er mer enn det. Diskant og cymbaler får plutselig mer tekstur. De er ikke bare lyd lenger, de har også elementer av toner. Det er rett og slett ryddet ganske solid opp i lydbildet, og som jeg skrev tidligere, det oppleves som et solid hakk opp i lydkvalitet, som et dyrere anlegg. Det er selvfølgelig samme lydsignatur, bare bedre. Disse blir!
Etter å ha blitt bedre kjent med Gaiaene og forsikret meg om at forskjellene jeg hørte bare var fra de, installerte jeg RCA 5691 i P2 SE Signature i dag.
Vis vedlegget 707474
Ved første lytt følte jeg nesten at de var et lite steg tilbake. De er noe mer avrundede i toppen. Fyldigere og rundere/kraftigere i bassen. Det siste er jo altså et lite steg i motsatt retning av det Gaiaene ryddet opp i.
Etter at de hadde fått stå på litt, hører jeg mer av hvorfor disse regnes som den hellige gral av 6SL7-type rør. De har denne fine «mykheten» og «spretten» som jeg også opplevde i 300B hos Håkon (uten sammenlikning forøvrig). De er varme, uten å være ulne, og har en form for silkemykhet som er veldig tiltrekkende.
Foreløpig er de litt for mørke og tunge i bunnen, og de roter lydbildet litt til i toppen, men jeg regner med at det handle om innspilling. Lar de stå på en uke og se hva som har skjedd da. Setter eventuelt tilbake de gamle og tester igjen.
Så, en spennende og oppmuntrende lydhelg i Rovikheimen. Nå er det bare å krysse alt man har av fingre og tær for at platespiller og arm skal dukke opp før påsken, så det skjer i hvert fall noe spennende i ufrivillig hjemmeferie.
Ønsker alle som leser en fin uke, og takk for at dere gidder å følge med og delta!
Ja, jeg vurderer å få opp flere stikk bak anlegget i stedet. Men tester denne først det er mye enklereJeg har brukt denne i mange år på alle mine Audio Note produkter. Fungerte bra. Men i min bolig fungerer det enda bedre med flere stikk kontakter parallelt bak musikk anlegget, montert inn i veggen. Tips: Pass på å håndtere riktig rekkefølge.Ofte anbefalt å ha source først, DAC, så pre-amp og effektforsterker. Men det kan lønne seg å endre rekkefølge som jeg opplever. Mål også riktig fase.
Det er veldig interessant! Takk for at du deler. Et tema jeg ikke har tenkt på, men det gir jo egentlig mening. Når det gjelder rørene i både pre og effekt, så er det Peter som har anbefalt dem, så de bør være greie, relatert til det du skriver. Men dacen kan være interessant å forske litt på når det gjelder rør. oDette er et interessant tema Atle. Har hatt noe samtaler med Peter om dette. Han snakker for eksempel om kaskade effekt i musikkskjeden som kan oppstå. Det vil si rør med samme lydsignatur i serie. For eksempel anbefaller han å unngå å bruke samme rør kombinasjoner i signalveien i feks. DAC og Pre. Jeg hadde 2 NOS Philips ECC82 i kaskade i min DAC og Pre, og har faktisk byttet en ut med en Tungsol 12AU7 (Rus. Sensor) som ga klart en forbedring og en langt mer nøytral/balansert lyd.
Dette gir jo også muligheten for å tenke at de rørene jeg hadde før RCA-rørene i effekt, kanskje er en bedre match med resten av oppsettet mitt akkurat nå. Men, skal nok gi dem en lenger sjanse før jeg gir oppDette er et interessant tema Atle. Har hatt noe samtaler med Peter om dette. Han snakker for eksempel om kaskade effekt i musikkskjeden som kan oppstå. Det vil si rør med samme lydsignatur i serie. For eksempel anbefaller han å unngå å bruke samme rør kombinasjoner i signalveien i feks. DAC og Pre. Jeg hadde 2 NOS Philips ECC82 i kaskade i min DAC og Pre, og har faktisk byttet en ut med en Tungsol 12AU7 (Rus. Sensor) som ga klart en forbedring og en langt mer nøytral/balansert lyd.
Der var de på plass ja Må vel sendes et par i denne retningen også da hvis de er såpass lovende
Det vet jeg ikke, jeg har aldri brukt filter. Men erfaringen min er at det blir merkbare forskjeller med paddene som ikke bruker stjerne kobling, som denne fra Supra.Ja, jeg vurderer å få opp flere stikk bak anlegget i stedet. Men tester denne først det er mye enklere
Anbefalingen om rekkefølge gjelder vel kun for paddene med filter. De filtrerer minst nærmest veggtilkoblingen og mest lengst fra, altså det du kaller først. Denne padda er spesialbestilt helt uten filtre.
Jeg hang med de tøffe gutta med langt hår og rockegitar. Jo, Ståle og Stian med flere. Henger fortsatt med dem og vi møtes to ganger i året - uten unntak.Hmm...er en viss sjanse for at jeg kjenner dere begge, eller i hvert fall vet hvem dere er, selv om jeg vokste opp mellom Stangeland skole og Giskehallen og er -72.
Ikke noe å vente med, etter min mening!Der var de på plass ja Må vel sendes et par i denne retningen også da hvis de er såpass lovende
Så kult ut det håper det gjør jobben? De diskant seksjonene er de satt fast eller står dem løst?Ikke noe å vente med, etter min mening!
Igjen, veldig interessant! Takk. Dette skal jeg prøve å lese meg mer opp på. Samtidig - den enkle løsningen er jo å gjøre som du foreslår - flere stikk i veggen.Et skrive fra Kemp electronics:
Many of our customers asked us for a more simple and lower priced alternative for our advanced POWER SOURCE. This led us to develop the POWER STRIP. We all know the standard plastic "DIY shop type" power strips so often used to power high quality audio & video systems. It is not difficult to imagine that the power losses and pollution of the mains by an inferior power strip cannot be compensated or restored afterwards. Not even by the best audiophile power cords available. There are many brands and types of audiophile power strips available too. However, all of them use common strips or rails for phase, neutral and earth. This means that the current of the first outlet influences the current of the next outlets and vice versa. The POWER STRIP uses star wiring for the phase, neutral and earth originating from one point and thus eliminating this problem. Each outlet has its own supply connected with 3 x 2.5 mm² (13 AWG) wire. We deliberately avoided the uses of fuses or a switch as both clearly compromise dynamics and sound quality. The high quality aluminium housing protects against EMI/RFI and has an advanced earth circuit.
De gjør virkelig jobben, etter min mening. Og jobben består i å frigjøre høyttalerne til å gjøre jobben de er konstruert for optimalt. Er egentlig spesielt imponert hva som skjer med detaljer og innsyn i toppen. Skulle ikke tro at ben hadde store påvirkninger der.Så kult ut det håper det gjør jobben? De diskant seksjonene er det satt fast eller står dem løst?
mvh
Så bra at det svarte til forventningen Kule talereDe gjør virkelig jobben, etter min mening. Og jobben består i å frigjøre høyttalerne til å gjøre jobben de er konstruert for optimalt. Er egentlig spesielt imponert hva som skjer med detaljer og innsyn i toppen. Skulle ikke tro at ben hadde store påvirkninger der.
Diskantboksen står helt løst oppå selve høyttaleren, ja.
Oi oi oi!Det går muligens litt langt, men jeg har en egen Audio Gruppe i sikringsskapet for bare anlegget. Så vet jeg fase tikobling fra skap til stikk. Da åpnes det en helt ny verden med sikringer:
Kemp Elektroniks
www.kempelektroniks.nl
Jeg hører også gjerne mer om dette! Ringte faktisk akkurat elektriker for å få pris på flere stikkontakter, samt muligens egen kurs til anlegget. Kan jo vurderes en slik samtidig.Oi oi oi!
Fortell fortell!
Hva skjedde med lyden når du byttet sikringer?
Og kan man få elektrikere i Norge til og bytte til slike?
Er de godkjente?
Forklar gjerne hva du mener med en audio gruppe i sikringsskapet også.Det går muligens litt langt, men jeg har en egen Audio Gruppe i sikringsskapet for bare anlegget. Så vet jeg fase tikobling fra skap til stikk. Da åpnes det en helt ny verden med sikringer:
Kemp Elektroniks
www.kempelektroniks.nl
Jeg har testet ut to forskjellige Hifi Tuning sikringer og Furutech sikringer. Generelt så opplevde jeg at alle tre typer sikringer strammer opp bassen og åpner opp lydblide. På noen forsterkere så kan det også høres ut som om du har fått litt kraftigere forsterker (forsterker på steroider). Hifi Tuning gir generelt en litt annen overtonestruktur og diskant som høres ut som en ekstra forlengelse og oppløsning, men kan høres litt tynn og unaturlig ut. Dette gjelder spesielt de hvite Hifi Tuning sikringene. Furutech opplevde jeg som smoothere og mer behagelig. Det er ikke alle komponenter som nødvendigvis høres bedre ut med audio grade sikringer, f.eks så foretrekker jeg Gryphon Diablo 120 forsterkeren med vanlige sikringer Det er mine erfaringer hvis de er verdt noe!Nå det er sagt....kanskje det er en start å prøve ut sikringer i selve apparater. Dette er også for spesielt interesserte
Kemp Elektroniks
www.kempelektroniks.nl
Oi oi oi!!!Jeg venter på (enda) bedre tider...
Riktig god helg til alle lesere.
Vis vedlegget 708661
Vis vedlegget 708660
Hva er dette for slags tøyseplatespiller?
Vakkert selvom jeg er skeptisk til at den eros-knuppen av en clamp bestandig er optimal..Hva er dette for slags tøyseplatespiller?
Du må få deg en slik en Atlerovik
Vis vedlegget 708719
Pent chassie på den AN-spilleren. Tipper du knitrer av lengsel etter arm og pick-up.
God Påske!
Gratulerer med flott spiller Atle Da er det vel siste dagene med Gyroen da Du går vel mer for one brand så langt det går!Jeg venter på (enda) bedre tider...
Riktig god helg til alle lesere.
Vis vedlegget 708661
Vis vedlegget 708660