Besøket har gitt effekt (ikke den som du mener å kunne forutse,
@HCS)
Imidlertid ble jeg fristet til å prøve ny plassering av høyttalerne. Audio Note prediker at AN-E skal stå klint inntil vegg, helst i hjørner. Hjørner har jeg ikke tilgjengelig, men vegg har jeg. Tidligere endte de et stykke ut på gulvet. Ikke langt ute i forhold til det som er vanlig i mange hifi-hjem - nærmeste høyttalerhjørne var vel rundt 23 cm fra vegg. Dette endte jeg opp med fordi jeg opplevde bassen som for ukontrollert og ullen da jeg prøvde dem helt inntil veggen. Jeg er noe allergisk mot at bass «tar over» for mye av lydbildet og at stemmer blir for tjukke. Synes også at tredimensjonaliteten forsvant noe. Over tid har jeg imidlertid merket at lyden har endret seg. Det er visst ikke tull, dette med at disse høyttalerne trenger sykt mye tid for å bli skikkelig innspilt. I tillegg har jeg hatt mange oppgraderinger og mye som har trengt å gå seg til. Og jeg har satt på Gaia-føtter. Uansett hva som er årsaken, har lyden over tid blitt strammere og «lysere», jeg har savnet litt bass, men ikke mye.
Fredag tok jeg mot til meg. Slidet et par med håndhånklær under Gaiaene og trykket høyttalerne helt inntil lista. Måtte til med litt justering av toe-in og avstand mellom høyttalerne - noe mer av både toe-in og avstand, faktisk.
Resultat? Alt er kompromisser i denne hobbyen. Lyden ble litt mindre stram og punchy og bassen er noe ukontrollert. Men, det ble også mer livlig, mer trøkk i bunnen og en mer fløyelsmyk, mindre spiss lyd. Resultatet kan best «måles» i at jeg har hørt veldig mye på musikk siden jeg flyttet dem og har litt «lyst til å høre all musikken min på ny»-følelse. Det er rett og slett mer gøy, magisk og engasjerende å høre på musikk, med mindre fokus på alle lyddetaljer. I god PQ og AN-ånd, egentlig.
Endte til og med opp med litt hifi-musikk. Usikker på om det er et godt tegn… Lot meg rive med og skrudde av lyset, beklager resulterende dårlig bilde.