En musikkelskers bekjennelser

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fred11

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.07.2008
    Innlegg
    97
    Antall liker
    56
    Torget vurderinger
    1
    Nå snakker vi bilder! Skikkelig fine pupper, de to røra!
    :D :D :D
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Men Fred da :-[ pupper og det hele. Må se på den med nye øyne ::)
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Gratulerer så mye med ny preamp! Låter sikkert skikkelig bra. Ellers stor moro å lese dere, vår-yre karer ;D
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Atonal: det har ingenting med våren å gjøre. Det er alle rørene :-* Jeg sier 300B, sier ikke mer :p
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    jaerbo skrev:
    Gartulerer!!! Endelig fikk du preampen din etter lang tids venting! Utrolig flott er den også - og det skal bli spennende å følge med dine inntrykk og synspunkter mhp denne preampen. Leben trives godt i nye omgivelser og blir godt tatt vare på ;) -- har så smått funnet fram Vinyl igjen og Riaa i Leben er særdeles kapabel IMHO :)

    Følger tråden din med argusøyne og gleder meg stort til fortsettelsen 8)

    JE
    Godt å høre Leben lever i beste velgående (pun intended). Hva er oppsettet ditt nå jaerbo? Beskriv gjerne hva du hører, er jo fortsatt Lebens venn.
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    atonal skrev:
    ... stor moro å lese dere, vår-yre karer ;D
    Kanskje gutta som tenner på Manley burde kjøpe inn noen slike:

    8)
     

    Vedlegg

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Neo-Classic 300B er fortsatt under innspilling, og endrer seg noe i spillestil med tiden. Men det er ikke de store endringene. Jeg skal forsøke å beskrive lyden mer utførlig senere, men foreløpig legger jeg merke til en utrolig klarhet, transparens, og romelighet i anlegget mitt som ikke har vært der så tydelig før. Dette bidrar til en forhøyet følelse av nærvær. I går var det en liten økt der jeg hørte en skive, husker ikke i farten hvilken, som ble projisert ut i rommet. Snakket med Fred om det, og han brukte analogien til Star Wars. Dere husker kanskje R2D2's funksjon med å avspille en 3D videosnutt projisert ut i rommet. Sees vel i første film, episode IV, der R2D2 projiserer Leah slik at Luke hører og ser hennes rop om hjelp.

    Uansett, må samle meg, ikke bare skrive om Star Wars; det var som om stemmen til sangeren og enkelte instrumenter var projisert ut og hang i luften med stoffelighet. Har ikke hørt dette sånn tidligere. Forsøkte å høre etter dette igjen noe senere, men da var det ikke like tydelig igjen. Kanskje innbildning, kanskje en egenskap som er på vei med innspilling, kanskje bare en synergi effekt med en spesiel plate og anlegget.
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Herre min hatt. Gratulere så mye! På tide å legge en plan for å miste familien en helg så det går an å komme innom, hm? 8)
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Takk Mbare. Hyggelig om du kommer en tur. Send en PM når du skal i til staden neste gang, så finner vi en åpning. Veldig hyggelig med forrige kveld vi hadde. Fikk gode musikktips også :)
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Så bra atonal: bare kom med forslag på tid. Jeg er hypp på all den lyttingen jeg kan få, også er det enda hyggeligere med slike kjernekarer som dere ;)
     

    Jaerbu

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Innlegg
    1.594
    Antall liker
    557
    Ohh, jeg kan forstå din "må ha" følelse på den pre'en der. Måtte du bestille fra junaiten, eller har de norsk importør?
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Jaerbu: du har helt rett, Neo-Classic 300B preamp er et, for meg, måtte-ha produkt. Det er som en preamp fra Hitch Hickers Guide to the Galaxy: helt fyllstendig irrasjonell men samtidig innehavende av meningen med livet ::) Dine Hörning høyttalere har noe av den samme kvaliteten. Det er Hifi produkter som springer ut av en visjon - the grand idea 8) bruk et 300B rør i en preamp eller et Lowter fulltone element men bare som mellomtone :eek:
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    For dere som ønsker å lese mer esoteriske betrakninger om Manley, ta en titt på dette: Dr. Gizmo's refleksjoner om livets mening, begjærets gåte, Hifi og Manley og selvfølgelig hadde han Tannoy:

    http://www.manleylabs.com/reviews/swoody.html
    ;D
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    1.851
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Den komboen du nå har fått virker å være i pakt med trådens overskrift. Har desverre ikke hørt Manley-Tannoy, men tviler ikke på at det spiller... ...og siden du nevner Manley + Tannoy: Det lå et par SGM-10b på børsen for en tid tilbake (men borte nå). Manley leverer egne delfiltre til disse for å tyne ut siste rest av godlyd. Treger på at jeg ikke slo til tidsnok. :-\
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    RojohII skrev:
    Den komboen du nå har fått virker å være i pakt med trådens overskrift. Har desverre ikke hørt Manley-Tannoy, men tviler ikke på at det spiller...
    Det spiller 8)

    Skulle gjerne selv hatt et par med SGM-10b. Kan ikke ha en Tannoy for mye ;)
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Jeg la tidligere en link til Dr. Gizmos betraktninger om Manley Neo-Classic 300B preamp, men jeg synes denne teksten er så bra at jeg legger den ut i sin helhet her. Dette bør en ta seg tid til å lese ;D Gizoms skriverier kan gi en indikasjon på hvor irrasjonelle krefter som er i spill i oss alle, og ikke minst i meg, når det gjelder å skaffe til veie esoterisk hifi ;)


    "WHAT IS THE SOUND OF ONE 300B CLAPPING?
    THE MANLEY 300B LINE AMP: A SPIRITUAL WOODY
    by
    the late Dr. Harvey "Gizmo" Rosenberg: Guildmeister, The Triode Guild, Thermionic Techno-Shaman

    While cruising around the 1997 AES convention my nose started to water and my tail started to wag. This old thermionic hound dog was picking up a powerful thermionic scent and I didn't know what it was...it was strong and very different. Let me explain the skill that this old thermionic hound dog has. Every year there is more and more professional tube gear, because only tubes can mollify digital's inherent harmonic discombobularity, so I could have been picking up the scent of a pride of tube microphones, a covey of tube lines stages, a gaggle of tube compressors, or a pack of tube limiters or microphone preamps...I didn't know, but I trusted my nose, and followed the powerful scent.

    I knew I was getting closer because I started to howl, which cleared the aisles and there I was, pointing at the David Manley's line stage that uses 300Bs as the output driver. EveAnna rushed over to me because she was obviously embarrassed by my behavior and was upset that I was salivating all over her display, but I couldn't help myself. She patted me on the head, gave me a 12AX7 "yummy" and in a very soothing tone said, "Down boy, down".

    THE MEANING OF THE SPIRITUAL WOODY
    Those of you who have studied American Indian art and culture are aware of the magnificence of their totemic art, especially the art of the northwestern tribes. These wooden totems ascending into the sky stimulates a powerful physical response, and that is their intention. Unlike much of western art, native art is not intended to be an intellectual "head trip" but is intended to induce powerful physical feelings, and those physical feelings are all about being connected to something very large, powerful, beautiful and mystical, i.e Mother Nature.

    So this is the meaning of the spiritual woody; when experiencing a totemic work of art you are physically captured by it; you are caught in its embrace and physically uplifted by it. Again, not your Ivy League History of Art experience, but the physical trembling of beholding beauty that flows from the tremendum of creation.

    So let me assure you all that this Manley 300B line stage is a spiritual woody, and one of the most beautiful piece of thermionic art...in the spirit of .. Nobu Shishido's WAVAC amplifiers which I loved for six months. Even if you never intend to buy this work of thermionic art, insist that EveAnna Manley send you a color picture so that you can put it above your bed, or paste on your refrigerator.

    THERMIONIC SHAME NOT
    When my triode bro' Steve Sullivan first gazed on the Manley line stage he thought he was looking at a stereo 300B amplifier because the audacious pair of totally totemic woodifying 300Bs that are right next to the power transformer. No thermionic shame here. This is a bold statement about thermionic beauty and is righteous and everyone else (other than Dennis Had's SL 94 preamp which is also gorgeous) is wrong. Have pride in your tube gentlemen. Show them off brazenly. Celebrate their enduring beauty. Our advice (EveAnna Manley, Gizmo and John Mellencamp) is Dance Naked, and show off your tubes.

    MR. RED HOT CHILI PEPPER UP YOUR BUTT STRIKES OUT AGAINST NEUTRALITY
    Yesterday I read an interview of Mark Levinson by Michael Fermer, in his magazine Tracking Angle. I am a big fan of Mark Levinson, but anyone who claims that they have a "totally neutral" audio device; one that adds no harmonic coloration to the signal needs a tube hearing aid. If Mark can't hear the coloration his audio gizmo's create than he needs a better monitoring system; one without inductors and capacitors in the signal path. Everything in the signal path adds coloration. As you know I have raging against "copper cable glare" and will only listen to silver cables. It is obvious to me and many others that resistors, which are about as neutral you can get after wire also have unique sonic signatures. Did you know that many Japanese audiomaniacs prefer the sound of old fashion carbon types, and will only listen to wire with pure cotton insulation? What we do know is that all passive and active devices have a unique sonic signature and depending on your gourmet blending of these devices you will either have a gourmet harmonic feast or a chicken fried turd.

    Am I being hard on all of you? Well let me rub the chili in just a minute longer...take the same topology and change the power supply design and you have a completely different sound because the power supply is in the signal path!

    Which is why I have suggesting to those who have an IQ over 100 should look at the audio arts as a masterful blending of harmonic flavors and not the pursuit of the intellectually bogus "neutrality" or "accuracy". The art of gourmet blending determines ultimate sound quality, and this art is not easy to master. And this is why I am so impressed by the unique recipe for this 300B line stage.

    This preamp combines classic thermionic modalities in a completely unique gourmet blend The combination of 5AR4 rectifier, and OD3 mercury vapor regulator tubes, 6LS7 voltage amplifier with a 300B directly heated triode output tube as a output stage is revolutionary reconfiguration of classicism. I must pause for rumination on the OD3 regulatory tube. This tube was once, in the good old days, a commonly used regulator tube. I remember it well because my swell RCA theater amps used this tube. This tube is now also a rave fave among Japanese audiomaniacs which appreciate the unique harmonic aroma of this tube.

    And let me pause about the use of the 6SL7 in phono preamps and line stages, which is also very "non-normal" in America. After my first trip to Japan in 1982 to accept accolades for the Futterman breakthrough we immediately began to work on a phono preamp using eight pin octal tubes of the 6SL7/6SN7 variety because Japanese audiomaniacs were using these large dual triodes in phono preamps. To put this in perspective; in early the 1980s it was revolutionary to use 6DJ8s in phono preamps because everyone was using the mediocre 12AX7s. Today 6DJ8s are as common as Mc Donald hamburgers. The eight pin octal tubes have a different harmonic signature than the seven pin miniature triodes, and an expanding group is segueing to the eight pin octal tonality, especially those who are designing single ended triode amps.

    Of course the use of a 300B as a output stage is completely unique and may be the greatest contributor to the hallucinogenic harmonics. Because this preamp emerges from the company that is dominating pro-tube gear, it also has an output transformer, which you can switch in and out, and yes it does add some coloration, but if you are driving very long lines, in effect we have a directly heated single-ended amplifier with regulated power supplies for a driver stage, and that deserve an award for thermionic coolosity. The line stage also has a headphone output of very high quality.

    Now let's get down into some very serious synergy, because when you use this preamp with any 300B amplifier...like the Manley 300B SE/PP, you no longer have to travel to New Mexico to partake in the American Indian peyote rituals.

    Here again we must wrestle with the paradox of the audio arts...the combination of the Manley 300B line amp and their 300B amplifier proves that one and one can make one hundred in the audio arts. There may be "better" preamps, and there may be "better" amplifiers, but this combination is so right, that right may have to change its name to Manley.

    It may make many audiomaniacs uncomfortable, but the reality is that one of the highest grounds in the audio arts is now commanded by a women. EveAnna Manley, who is too young, talented and sexy to be in the high end audio business. I remind you all that in many native cultures women are the heads of tribes. Both in England and in India women have been heads of state, and America would benefit from a women President.

    Have I effectively communicated why I love this gear so much. These works of Manley are are an essential path in the way of the triode."
     

    Vedlegg

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Er i en fase der 300B preamp er under innspilling. Den står på hele dagen, spillende, med Sennheiser HD 800 koblet til. Slik sett får jeg spilt inn begge deler. Det har vel spilt en ca 60 timer i slutten av dagen i dag, så det gjenstår mange timer. Heldigvis spiller det godt under innspillingen. Har spilt mye fra en skiva av Isobel Campbell and Mark Lanegan som heter Sunday at Devil Dirt. Fine saker!
     

    Vedlegg

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Gratulerer med herlig oppsett! =)

    Selv Tannoy fan, men må foreløpig nøye meg med den minste i prestige serien.
    Sandringham passer bra i rommet mitt, men er overbevist om at Kensington hadde gjort det bedre.

    Musikktipsene her var enestående, mye i bestilling nå. :)

    Ha en herlig kveld.
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Rumath: inspirerende at du finner verdi i musikkanbefalingene :) Skal bringe mer til torgs. Sandringham er en vakker høyttaler og i de demo'ene jeg har hørt der spiller de i gjenkjennelig Tannoy stil. Har en kamerat som akkurat har bestil Turnberry, gleder meg til å høre dem da disse er ukjente for meg.
     

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.336
    Antall liker
    376
    Torget vurderinger
    14
    Hei Oslo2

    Da eg er i kjøpe modus av Kensington SE så hadde det vært hyggelig om du kunne skrive litt om dine erfaringer vedrørende plasering av denne høyttaleren. Ift bakvegg,sidevegg,romstørrelse osv

    Hyggeleg tråd du har.

    Håper på svar ;)

    Mvh
    Terje Arve
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    T A F skrev:
    Hei Oslo2

    Da eg er i kjøpe modus av Kensington SE så hadde det vært hyggelig om du kunne skrive litt om dine erfaringer vedrørende plasering av denne høyttaleren. Ift bakvegg,sidevegg,romstørrelse osv

    Hyggeleg tråd du har.

    Håper på svar ;)

    Mvh
    Terje Arve
    Hei Terje Arve

    Jeg har kanskje ikke skrevet så mye om plassering av Kensington i denne tråden, så spørsmålet ditt er betimelig.

    Generelt sett krever de litt rom rundt seg, men jeg oppfatter dem som mindre kresne på dette enn andre høyttalere. Har ikke helt greie på det, men vil tro det har med at de har en veldig avgrenset spredning på grunn av hornet. Jeg liker dem toed-inn slik at hornene krysser meg i lytteposisjon, har også erfaring med en kraftigere toe-inn slik som manualen anbefaler. Men med min elektronikk låter det fint å ha de kryssende ved sitteposisjon. Jeg har erfart at de liker lang avstand imellom seg, da evner de å projisere et stort lytterom.

    Det jeg kanskje er mest sensitiv for er hvordan høyttalere spiller "med" eller "mot" rommet de er plassert i. Min erfaring er at jeg får Kensington til å "energize" hele rommet med lyd dersom de står langt fra hverandre og spiller med rommets grenser. Dette er litt vanskelig å forklare, men det er på dette punktet jeg opplever at jeg må over lengre tid drive med denne 2 cm en vei, 1 cm en annen vei, 3 cm en tredje vei. Altså, denne små flyttingen på høyttalerne har jeg holdt på med i 1-2 måneder ved flytting for å finne det punktet der høyttaleren spiller med rommet.

    Jeg synes ofte ved besøk hos andre at jeg har opplevd at de har plassert høyttalerne sine korrekte med henblikk på holografi og detaljering, men unøyaktig med henblikk på å spille med rommet. Det er vel sannsynlig at vi mennesker er sensitive for ulike parametere i musikklytting, men for meg er dette helt sentralt. Dersom ikke en høyttaler "lader" rommet med lyd synes jeg det bli uengasjerende og flat. På dette området er det små marginer. Men, men... vet ikke helt om dette gir mening. Du får bare spørre videre om det er noe du tror jeg kan oppklare.

    Vil bare si: gå for Kensington! Dette er en høyttaler for livet ut, ingen tvil om det :) En fantastisk musikkformidler; engasjerende, rytmisk, dynamisk, med et organsik flyt. Svinger som bare det med rørforsterkere, spesielt push-pull - har jeg blitt fortalt, for jeg har ikke testet OT eller SET, bare push-pull - og det er som "butter and cream", bare digg 8)
     

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.336
    Antall liker
    376
    Torget vurderinger
    14
    Hei ja

    Takker for svar og forklaringer. Sjønner ka du skriver ja.
    Har i dag ei stove på 26 kvm,men skal i framtida spille i ei loftstove på 18-20 kvm m skråtak. Eg vil tru at dei vil få ca 3 m mellom seg når dei får plass i nytt lytterom dvs lofstova.

    Har du dei tett til bakvegg? Har du nokre mål på dette?
    Har du fått demonstrert/høyrt Kensington SE med ST200? Hvis ja, kva syns du den gjorde med lydbildet?

    TAF
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    T A F skrev:
    Hei ja

    Takker for svar og forklaringer. Sjønner ka du skriver ja.
    Har i dag ei stove på 26 kvm,men skal i framtida spille i ei loftstove på 18-20 kvm m skråtak. Eg vil tru at dei vil få ca 3 m mellom seg når dei får plass i nytt lytterom dvs lofstova.

    Har du dei tett til bakvegg? Har du nokre mål på dette?
    Har du fått demonstrert/høyrt Kensington SE med ST200? Hvis ja, kva syns du den gjorde med lydbildet?

    TAF
    Jeg har ikke helt de eksakte målene i hodet på avstand til bakvegg, men tror det er ca 1 meter (målt fra fremsiden av høyttaler).

    Jeg har hørt andre Prestige høyttalere med ST200 og kan ikke si jeg har fått så mye ut av dette på godt eller vondt. Jeg har ikke savn når det gjelder dette i mitt oppsett, så det er ikke prioritert. Men når det er sagt så har jeg tenkt at jeg en dag skal skaffe et par av dem og teste de ut over tid, men det er lavere prioritert enn kabler (for å si det på den måten). På en måte byr ideen meg litt i mot, men jeg vil teste det ut for å få en erfaring. Det som byr meg i mot er at hovedstyrken til Tannoy er den sømløse integreringen mellom høye og lave frekvenser (via dual-concentric). Å introdusere nok et element forrykker hele dette tekniske designet. Har du erfaring med ST200, eller andre her?
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Enig... også synes jeg ikke noe om å plassere en liten ufo oppå disse kunstverkene. :)
     

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.336
    Antall liker
    376
    Torget vurderinger
    14
    Oslo2 skrev:
    T A F skrev:
    Hei ja

    Takker for svar og forklaringer. Sjønner ka du skriver ja.
    Har i dag ei stove på 26 kvm,men skal i framtida spille i ei loftstove på 18-20 kvm m skråtak. Eg vil tru at dei vil få ca 3 m mellom seg når dei får plass i nytt lytterom dvs lofstova.

    Har du dei tett til bakvegg? Har du nokre mål på dette?
    Har du fått demonstrert/høyrt Kensington SE med ST200? Hvis ja, kva syns du den gjorde med lydbildet?

    TAF
    Jeg har ikke helt de eksakte målene i hodet på avstand til bakvegg, men tror det er ca 1 meter (målt fra fremsiden av høyttaler).

    Jeg har hørt andre Prestige høyttalere med ST200 og kan ikke si jeg har fått så mye ut av dette på godt eller vondt. Jeg har ikke savn når det gjelder dette i mitt oppsett, så det er ikke prioritert. Men når det er sagt så har jeg tenkt at jeg en dag skal skaffe et par av dem og teste de ut over tid, men det er lavere prioritert enn kabler (for å si det på den måten). På en måte byr ideen meg litt i mot, men jeg vil teste det ut for å få en erfaring. Det som byr meg i mot er at hovedstyrken til Tannoy er den sømløse integreringen mellom høye og lave frekvenser (via dual-concentric). Å introdusere nok et element forrykker hele dette tekniske designet. Har du erfaring med ST200, eller andre her?
    Nei eg har ikkje høyrt denne og har heller ikkje høyrt noken av modellene i prestige serien.

    Takker for gode svar og innspel,så får vi sjå ka det blir til framover. ;)

    TAF
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    TAF: gi lyd fra deg om din beslutning. Vil jo selvfølgelig anbefale deg Kensington, spesielt med Manley. It kicks ass 8)
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Har fulgt med tråden din den siste uken, venter tiden er over ser jeg!!

    Gratulerer så mye med den nye Manley pre. Regner med at den gjør underverk.
    Gleder meg til å lese mer om lytteinntrykket når innspillingenstiden er over.

    Mvh. jonlam
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Jonlam: takk for det :) lytteinntrykk kommer etter hvert.
     

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.336
    Antall liker
    376
    Torget vurderinger
    14
    Oslo2 skrev:
    TAF: gi lyd fra deg om din beslutning. Vil jo selvfølgelig anbefale deg Kensington, spesielt med Manley. It kicks ass 8)
    Det skal eg gjere veit du,men det blir nok ingen Manley forran. Etter det kom Accuphase i hus så ser eg ingen grunn til å forandre på det. ;)

    TAF
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Det lille jeg har hørt av Accuphase gjør at jeg kan forstå at dette ikke ønskes og byttes ;) Spennende kombinasjon med Kensington.
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Et lite tips til musikkelskere der ute. Har selv forhåndsbestilt den nye utgivelsen til Kate Bush. Forventet utgitt 16/5. ;)
     

    Vedlegg

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Oslo2 skrev:
    Et lite tips til musikkelskere der ute. Har selv forhåndsbestilt den nye utgivelsen til Kate Bush. Forventet utgitt 16/5. ;)
    En begivenhet hver gang damen kommer med noe nytt. Godt at vi slapp å vente 12 år denne gangen. Etter hva jeg ser av omtalen på amazon har hun spilt inn deler av The Sensual World og The Red Shoes på nytt. Virker som hun refortolker materialet også. Spennende :)
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Helt enig i deg atonal at det er en "begivenhet" med utgivelser fra henne. Det er jo et godt tegn at hun kommer med dette nå, selv om det først og fremst er refortolkninger: det kan jo tyde på at hun er inspirert for tiden :)
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    8) This says it all: om hvorfor noen av oss digger hele konseptet, gjengen, lyden, livsfilosofien til Manley. (Info: fra venstre ser vi Paul Fargo, Bootsy Collins og EveAnna Manley ::))

    Når du har med deg Bootsy Collins på laget, da blir det funky ;D
     

    Vedlegg

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Jeg har lyst på hatten til Bootsy. Og forsåvidt bass-spille-skillsa-hans, hvis jeg kunne fått dem uten for mye styr.
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Mbare skrev:
    Jeg har lyst på hatten til Bootsy. Og forsåvidt bass-spille-skillsa-hans, hvis jeg kunne fått dem uten for mye styr.
    Jeg unner deg hatten Mbare, men skilsa de bør du øve litt for. Dersom du gjør leksa di, og øver som en god gutt i et korps, så skal du se at du spiller psykedelisk bass som han Bootsy! I så fall, kjøper jeg skiva cd'en din 8)
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Sitter her og digger. Familien har lagt seg. Og jeg funderer over mine prioriteringer i anlegget. Hvorfor har en forforsterker fått så mye plass? Først et elskhovsforhold med Leben. Den har It-faktor: dette uforklarlige som gjør at musikk blir følelser og formidling mennesker i mellom, og ikke bare korrekt lyd. Men ideen min fra begynnelsen av var å parre Tannoy med Manley. Og jeg greid ikke å slippe tanken på en Manley 300B forforsterker. På dette punktet så ryker også en av mine hovedfilosofier i anlegget: at jeg skulle bygge det opp med klassisk testet teknologi, noe som var dømt til å funke, non-nonsense elementer.

    Ta mitt valg av kilde: En Audio Research cd-spiller. Audio Reasearch er en gammel sliter i hifi-bransjen. De har med relativ høy hastighet i flere tiår kommet ut med den ene rørforsterkeren etter den andre i en tid der andre trodde at løsningen på lyd lå i sanden (les: SS forsterkere). Da jeg skulle velge kilde, så ville jeg gå til gutta som hadde laget Tingene over tid. For de hadde begynt å få et rykte med å lage cd-spillere etter samme prinsipp: noe som spille med PRaT, dynamikk, flyt, og nerve. Jeg valgte, som mine gode venn Fred11 sa, en non-nonsense kilde. Og dette er Saker; skulle jeg formodligen få mye penger i hende, så kjøper jeg en ny DAC; selvfølgelig en Audio Reasearch.

    Poenget med disse refleksjonene er at jeg hadde en klar non-nonsense tanke med oppbyggingen av anlegget: Tannoy med Manley – det var som skapt for hverandre – en Audio Research kilde måtte kunne mate dette parret med kjærelighet. Og jammen sa jeg ikke syltetøy: det ble ”fot i hose”!

    Manley Snapper er et hjertebarn av EveAnna. Hun bruker den selv i sitt anlegg, og det er et arbeidsjern. Får aldri pusteproblemer på mine høyttalere. Har et bånndriv som sitter, en klarhet som gir oversyn, og et driv som gir fot. Snapper er, noe så rart, som en non-nonsense rørforsterker.

    Men hvor kommer denne Manley Neo-Classic 300B RC preamp inn? Dette er på ingen måte et non-nonsense produkt. Et par 300B i en forforsterker. Et strømbruk på 170 watt uten musikk på en forforsterker. Til sammen 8 rør. Dette er ikke ”small is better” eller ”non-nonsense”, dette ”over-the-top” eller ”over-kill”.

    Men det funker. Kanskje måtte jeg ha et uro-moment i oppsettet. Tannoy, Manley Snapper og Audio Research spiller musikk. Med en Maneley Neo-Classic 300B preamp, så kommer risikoen og magien inn i bildet. Den spiller med et stort dimensjonelt rom, autoritert og en tøffhet med de mykeste linjer.
     

    Fred11

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.07.2008
    Innlegg
    97
    Antall liker
    56
    Torget vurderinger
    1
    God kveld i stua :)
    fine tanker der, rundt oppbygningen av et anlegg, Oslo 2. Takk for at du siterer meg, om kilde i anlegg: ) Du skal ha ros for din evne til å holde fast ved et driftsmål og at du har forstått at Manley + Tannoy = noe helt spesielt. Du har virkelig holdt fast ved målet ditt, over lang tid og fyrt løs. Jeg kan skrive under på at anlegget ditt låtter skremmende silkemykt, levende og nyansert, samtidig som det har brutal dynamikk og rå kraft. Maskulint og feminint i skjønneste Yin-yang-forening.

    Et lite håp bare; jeg synes du skal legge til Naims dac, etter hvert. Når du om noen år skaffer deg en nettverksspiller plugger du dacen inn i denne. Noen mener at den er blant det bedre du får kanskje bedre enn Weiss? (jeg vet, jeg er Naimofil).
    Snakkes!
    http://www.naimaudio.com/userfiles/modules/product/reviews/pdf/hifiplus_dac_issue71.pdf
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn