Dette har ingen ting med RF å gjøre,og jeg gjenkjenner problemene andre steder enn hos meg.i varierende grad.
Ikke innstrålt RF, men du kan jo gjøre en overslagsberegning på hvor lang tid en slik hypotetisk refleksjon vil bruke på å gå nedover en meterlang strømkabel med ca halvparten av lysets hastighet, reflekteres fra stikkontakten, og gå tilbake igjen. Formodentlig vil en del av den refleksjonen reflekteres på nytt fra apparatkontakten og gjenta rundvandringen - en resonans. Så tar du 1/den rundetiden og ser hvilken frekvens det tilsvarer. Det er ikke akkurat DC, for å si det slik.
Og den delen av refleksjonen som eventuelt passerer stikkontakten og sprer seg videre i opplegget i huset vil skape nye refleksjoner fra hver klemme og annen impedansmismatch tilbake til sikringsskapet og ut igjen på andre kurser. (Det skriver Shunyata mindre om, kanskje fordi de ikke driver butikk som el-montører.)
I det siterte avsnittet kaller Shunyata dette "very high frequency noise" og sier at de fleste strømforsyninger filterer dårlig ved så høye frekvenser. Forklaringen på det igjen finner du i den tekniske kabeltråden min (som jeg nylig linket til), men handler kort sagt om parasittisk induktans i glattekondensatorer og strømbaner. Der finner du også noen mulige løsninger på problemet.
Hvis man først har utstyr som er så følsomt for driftsbetingelser at det ikke tåler å være tilkoblet en stikkontakt, så er en "bedre strømkabel" en snodig måte å prøve å løse problemet på. Riktig løsning er utstyr som fungerer normalt ved normale driftsbetingelser. Det inkluderer strømforsyninger med god undertrykkelse av høyfrekvent støy, lokale avkoblingskondensatorer ved audio-kretsene (koster noen ti-øringer stykket) og kretsløsninger med høy PSRR ved høye frekvenser.
Ser du har det så travelt at du ikke leser allt hva jeg skriver.
De viktigste er vist å banke igjennom egne ideer.
Du kan skrive dine teorier i dagesvis for min del,
men det er ikke dine teorier som er problemet.
Problemet er vist deg tidligere,men du fattet vist ikke
rekkevidden,omfanget og konsekvensene av problemet.
Er det noe som bør vite hva Abrahamsen forsøkte å redusere med sin kabel
er det deg.Filtrere nettstøy = RFI. bl.a
Kablen ble kjøpt inn for leeeenge siden og jeg visste ikke så mye,som så mange andre.
En gang til:dette har ikke med høyfrekvent resonans å gjøre,MEN OM STRØMMENE PÅ LINJEAVGANG SOM MÅLINGEN VISER
Når Saksbehandler og NVE viser problemet og du gir ett arogant
ovenfra og ned svar,vel du får forsette å mase om deffekte
og feilkonstruert elektronikk.
Og enda en gang. Ditt svar på brevet fra NVE som viser at du ikke har
det minste begrep om hva det dreier seg om.
"Men jeg synes ikke dette du viser nå er spesielt store innrømmelser fra NVE's side. De sier at grenseverdien for 23. og 25. harmoniske tidvis er overskredet. Det visste vi fra før, og det var også lett synlig bare ved å se på de kurveformene du postet i forrige tråd. Så sier de at kilden er likerettere i smelteverk. Det visste vi også, ettersom det ikke er så veldig mye annet som kan skape dette. Det som er nytt for meg er at impedansen på nettet slipper gjennom akkurat disse frekvensene litt for lett, og at kravene til storkunder eventuelt må skjerpes for å sikre at strømkvaliteten til alle kunder ligger innenfor grensene. Med andre ord at de eventuelle kostnadene med å overholde kravene bør belastes kundene og ikke NVE selv. Hvilken bombe, når det kommer fra NVE."
Dette var ditt svar på dette problemet.
Her brev fra saksbehandler netteiger.Som du ser så oppereres med verdier på 0,1 microfarad på HELE dekkningsområde
til forsyningstrafo på lavspent siden
Årsaken til de gode forholdene nå antar jeg mer skyldes at støyen fra overliggende nett er lav snarere enn at tiltakene vi har gjort bidrar så mye.
Jeg ser av målingene i Storli og i kiosken at forholdene er meget bra i tidsrommet du oppgir dvs fra 30. jan. Det blir spennende å se om dette holder seg. Årsaken til de gode forholdene nå antar jeg mer skyldes at støyen fra overliggende nett er lav snarere enn at tiltakene vi har gjort bidrar så mye. Vi har riktignok lagt ut 500 m kabel mellom Årtun sentrum og Odden hvilket representerer ca 0.1 microfarad men dette må ses opp mot totalt ca 1.16 dvs det mindre enn 10%. Det er alt vi kan koble bort uten å ta strømmen fra noen.
Jeg har brukt denne målingen for å bevise at 22kV nettet fra Storli fungerer som en trakt for harmonisk støy fra sentralnettet.
Og fra møte mellom HK og NVE om saken
Resulterende spenningsforvrengning blir noe lavere enn hva tilfellet er nå,forutsatt at de overharmoniske strømmene som flyter i Sentralnettet ikke øker som følge av mer industriell aktivitet i Norge.
* Årsaken til overskridelser i grenseverdier for 23. og 25. harmonisk spenning er en direkte følge av spenningskvaliteten i overliggende nett.
Og når Saudefaldene og Haugaland kraft klarer å strupe igjen denne strømveien, vil de overharmoniske strømmene fra industrien finne andre veier og kanskje gi tilsvarende problemer andre steder.
Totalstrømmen som skal absorberes av nettet blir ikke redusert av eventuelle tiltak hos Saudefaldene og Haugaland kraft.
Totalstrømmen som skal absorberes av nettet blir ikke redusert av eventuelle tiltak hos Saudefaldene og Haugaland kraft.
Denne saken viser at det kan være tillatt for mye overharmonisk strøm matet inn på Sentralnettet.
For å unngå problemstillinger som i Hellandsbygd framover, må filterkravene til store nettforurensere skjerpes.
Det synes feil å skyve rensekravene nedover til nettselskapene.)
Dette klarer du tydligvis ikke å ser rekkevidden,konsekvensen og alvorligheten av.
Prøv å les innleggene mine litt bedre og røv å få med deg ALLT,eller så kommer en ikke noen vei.
Se første avsnitt i svaret fra NVE.
Ett presset sentralnett,elektrifisering av nordsjøen,planlagt kabel til England muligens fra
Sauda/Suldal,dette blir ikke bedre.
Stor motstand mot "monstermaster",dvs bedre,mere robust sentralnett.
Et lavspent fordelingsnett som ikke er topp i følge Seljesth.
For ikke å nevne siste avsnitt.
Det er netteigerne som sliter med problemene forårsaket av sentralnettet
Ha en fortsatt god kveld.