En nettkabel til 6000,- er rimelig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.008
    Torget vurderinger
    2
    Beste innlegg EVER ! Først når hifi folket forstår at vi lurer oss selv så går verden fremover ;) ;) ;)
    Du har ihvertfall den billigste overbevisningen, så kan du sove godt i natt også ;)
    Det enkle er ofte det beste :)
    Beklager vis dette blir "god dag mann økseskaft"

Få med dere allt :)

Jeg gikk også tilbakte til basik/det enkle(svart lakridtråd) med bra resultat.

MEN,med så sprikende tilbakemeldinger om nettkabel bør en stoppe litt opp og begynne å lure på hvorfor?

HAR ALLE DEN SAMME SPENNINGSKVALITETEN?

Om nei, vil diverse kabel/elektronikk, spenningskvalitet kombinasjoner
    gi ett ens sluttresultat tror dere?

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Dersom det er slik jeg har målt og hørt er f.eks kabelen
    til Electrocompaniet en høykapasitans kabel.
    Jeg måler også LMC fat høyere en komfyrkabelen.

Viss en er villig til å kjøpe dette:

Misconception #3: There is up to a hundred feet of wire in the walls, so the last 6 feet of power cord can't possibly make any difference.

Answer:
    “The power cord is not the last 6 feet, it is the first 6 feet from the perspective of the component. As stated in #1 the local current and electromagnetic effects directly affect the sonic performance of the component.”

Så kommer en muligens litt lenger.
    Ved å bytte ut kablene LMC fat og Electrocompaniet
    til 4 mm2 komfyrkabel som ligner svært mye på
    den kritiker- roste kabelen fra DH-lab som er svart
    minsket problemene.

Nå spiller forresten companiet sin kabel svært så bra,
    muligens bedre enn komfyrkabelen. :confused:
    Rart dette.. :)

Vi ser jo som oftest at når noen, f.eks du nå, kommer her med noe som virkelig kan være årsaken, så svares det ikke på slikt fra skeptikerne.
    (Jeg er selv delvis skeptiker, som har merket forskjell av og til, hvis noen lurte)
    Hvorfor, vet jeg ikke..
    Hvorfor de ikke svarer på slikt som er komt frem før og nå, vet jeg ikke.
    De vil vel kanskje ikke innrømme at strømkabel er eller kan virke inn og at det kan være dette som kan gi forskjell på kabler.

Intressant dette med (antar EC og LMC sine kabler er større tverrsnitt) at støyen blir mer/forsterket med støy fra nettet, men det virker jo logisk sånn sett.

Jeg har aldrig fått et svar på min nordost kabel til 995 var bedre til cd spiller enn den svarte som følgte med.. Det er synd..for skulle vel være lett å forklare for skeptikerne da de kun er kjent fysikk i følge de selv om at alt kan måles.. Men neida, svar får vi ikkje.
    Nei, hva skal man svare? Det er en observasjon, og jeg kan jo ikke påstå at det ikke er som ymir sier. Derimot kan jeg ha synspunkter på både mulige årsaker og implikasjonene om det skulle være slik, men det har jeg jo skrevet mange ganger før. Resonanser på primærsiden er den forklaringen Shunyata gir på mulige forskjeller mellom strømkabler, og det sier ikke noe positivt om strømforsyningen i apparatet om dette skulle påvirke sekundærsiden og strømkvaliteten til forsterkerkortene. Det tilsier også at stereoanlegget vil låte forskjellig avhengig av all annen last i huset, eksempelvis om termostaten på kjøleskap og varmeovner slår inn eller ut. Jeg kan ikke se at det skulle være noen positiv egenskap. Se også den tekniske kabeltråden jeg har linket til tidligere: http://www.hifisentralen.no/forumet...-forskjeller-mellom-kabler-8.html#post1458019

Personlig mener jeg fortsatt at et apparat som låter forskjellig avhengig av hvilken strømkabel som brukes formodentlig hører hjemme i containeren for EE-avfall heller enn å være tilkoblet strømnettet, men det er nå meg.
    "Resonanser på primærsiden er den forklaringen Shunyata gir på mulige forskjeller mellom strømkabler, og det sier ikke noe positivt om strømforsyningen i apparatet om dette skulle påvirke sekundærsiden og strømkvaliteten til forsterkerkortene."

Kan det tenkes her at strømforsyningen i cd spilleren ofte er mindre bra sia eg kun hørte forbedring der?

Dette med støy på nettet i huset eller dagtid / kveld har eg ikke testa utenom for mange mange år sia da eg og en kompis hørte godt forskjell på dag og natt på et JVC anlegg den gang. Ikkje gidda testa i ettertid.

Selvfølgelig må du mene hva du vil, men syns det er drøyt å si at det hører hjemme i bosset.. Kan jo like godt være strømnettet som høre hjemme der.. :)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.798
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En gang til:dette har ikke med høyfrekvent resonans å gjøre,MEN OM STRØMMENE PÅ LINJEAVGANG SOM MÅLINGEN VISER
    Det står det ihvertfall ingen ting om i linken fra Shunyata som vi diskuterte for litt siden.

fortsette å mase om deffekte og feilkonstruert elektronikk
    Ja, kan ikke love noe annet.

Til sammenligning: Min Tesla Model S hadde ladeproblemer da det var mye jordfeil og annen ugreie på nettet i vinter. Flere andre eiere i Norge opplevde det samme. Tesla fløy over 12 ingeniører og teknikere fra Silicon Valley i romjula, tok frem ny programvare til bilen, testet den ut på norsk strømnett, og pushet oppdatert programvare til alle biler tidlig i januar. Problemet var løst, og har ikke kommet tilbake. I mellomtiden hadde ikke Hafslund engang rukket å fikse en åpenbar jordfeil på min lokale trafo-krets.

Omtrent hvor lurt tror du det ville vært av Tesla å insistere på at det var det norske strømnettet det var feil på, og kreve at NVE og Statnett i stedet bygde om sentralnettet for å løse problemet? Eller hva om de hadde hevdet at "høykvalitets el-biler må selvsagt ha best mulig strømkvalitet for å fungere optimalt" og anbefalt kundene å bruke tusenvis av kroner på magiske skjøteledninger som "nødvendig tilbehør"? Jeg mistenker at jeg i så fall fortsatt ville stått der med avbrutt lading enkelte morgener, og at Tesla ikke ville solgt spesielt mange biler. Tesla valgte altså i stedet å løse problemet ved å se til at produktet virker som forutsatt under de forholdene som må sies å være normale på norsk strømnett. Jeg synes det virker som en bedre tilnærming.

Ha en fortsatt god kveld.
    Takk, det samme. :)

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Dette med driftstemp.,lydkvalitet og spenningskvalitet ser ut for meg
    å ha en sammenheng.

Bra strømmkvalitet = lav (normal) tomgangstemp og driftstemp.
    Ved fine forhold blir maks. temp ved hard belastning rundt 51-52 grader.
    Volumpot Kl.3

Dårligere strøm = høyere tomgang og driftstemp,
    har målt 76 grader og temp var fremdeles stigende når
    jeg valgte å avslutte.

Tomgangstemp. kan hos meg variere fra ca. 44 - 48 grader

Det var da også mye forvrengning og potmeter ble bare satt
    til kl.12

Romtemp er stabil med varmepumpe rundt 22 grader.
    Spenningen er også stabil,og nå det siste halve året
    neste urokkelig rundt 225V.

Ved bruk av nettkabel fra Electrocompaniet og LMC fat
    blir problemet forsterket ved dårlig spenningskvalitet.
    Dette gjelder ALLT av utstyr den har hvert brukt på

Er litt usikker på hvor mye/om lydkvaliten heves når
    spenningskvaliteten er ok.

Fant derfor frem kabelen fra companiet i dag og satte
    den på effetktrinnet.

Når en ser på tilbakemeldinger som går fra "drittkabel"
    til å gi bedre resultat enn svært dyre kabler og ingen virkning
    i det heletatt bør vel enkelte begynne å fundere på årsak.(LMC)

Bruk av jordet stikk har også gitt økende forvrengning.
    Jeg har aldrig fått et svar på min nordost kabel til 995 var bedre til cd spiller enn den svarte som følgte med.. Det er synd..for skulle vel være lett å forklare for skeptikerne da de kun er kjent fysikk i følge de selv om at alt kan måles.. Men neida, svar får vi ikkje.
    Nei - hvordan i all verden skulle noen uteforstående kunne forklare og gi et svar med to streker under på hva dine ører synes er "bedre"? Vi kan jo ikke engang vite om du - rent subjektivt - hører noen forskjell.

Man kan jo forsøke seg med å GJETTE hva du vil lande på - men det er jo en ganske usikker øvelse - og det blir uansett ren gjetning - ikke noe fasitsvar med stor "F". For min egen del skal jeg ikke avskrive muligheten for at dine ører vil vurdere 995-kroners kabelen som bedre enn den foraktelige standardkabelen - men det får bli opp til din egen vurdering. Basert på mine egne - riktignok ganske beskjedne - erfaringer med å prøve forskjellige strømkabler, vil jeg GJETTE på at du klarer deg like bra med den medfølgende kabelen. Men det er altså min GJETNING.
    Ikke etter å ha testet..hehe

Jeg vurderer ikke..dvs jeg klarer å la være å fokusere på pris eller favorisere mine ting mot annet.
    Jeg har testet diverse.. ta f.eks høyttaler kablene jeg har hatt hele veien, Chord til ca 2500 kr.
    De har vert bedre enn mye annet også merker til 20.000. Du skjønner at jeg bryr meg ikke, så det har ikke innvirkning.

Ta naim f.eks.. jeg hadde det en periode også, og der følgte det med naim's egne høyttaler ledninger, kraftige og gode sikkert. Så jeg brukte kun de siden jeg hadde lest om at da var viktig pga naim hadde bygget forsterkeren slik og noke greier.

Naim levde ikke opp til alt jeg har lest..Ikkje så bra..rytmisk noelunde bra, men tåkete og uklar.
    Men så var det vel broderen som maste så jev.. på meg at vi testa mine chord på naim..
    Og der kan en ikkje uansett bortforklare forskjellen i favør chord. Da skjønte jeg at naim er oppskrytt.

Så hvordan forklare dette?

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.008
    Torget vurderinger
    2
    En gang til:dette har ikke med høyfrekvent resonans å gjøre,MEN OM STRØMMENE PÅ LINJEAVGANG SOM MÅLINGEN VISER
    Det står det ihvertfall ingen ting om i linken fra Shunyata som vi diskuterte for litt siden.

Til sammenligning: Min Tesla Model S hadde ladeproblemer da det var mye jordfeil og annen ugreie på nettet i vinter. Flere andre eiere i Norge opplevde det samme. Tesla fløy over 12 ingeniører og teknikere fra Silicon Valley i romjula, tok frem ny programvare til bilen, testet den ut på norsk strømnett, og pushet oppdatert programvare til alle biler tidlig i januar. Problemet var løst, og har ikke kommet tilbake. I mellomtiden hadde ikke Hafslund engang rukket å fikse en åpenbar jordfeil på min lokale trafo-krets.

Omtrent hvor lurt tror du det ville vært av Tesla å insistere på at det var det norske strømnettet det var feil på, og kreve at NVE og Statnett i stedet bygde om sentralnettet for å løse problemet? Eller hva om de hadde hevdet at "høykvalitets el-biler må selvsagt ha best mulig strømkvalitet for å fungere optimalt" og anbefalt kundene å bruke tusenvis av kroner på magiske skjøteledninger som "nødvendig tilbehør"? Jeg mistenker at jeg i så fall fortsatt ville stått der med avbrutt lading enkelte morgener, og at Tesla ikke ville solgt spesielt mange biler. Tesla valgte altså i stedet å løse problemet ved å se til at produktet virker som forutsatt under de forholdene som må sies å være normale på norsk strømnett. Jeg synes det virker som en bedre tilnærming.

Jeg henviste ikke til HELE innlegget fra Shunyata og presisertre dette muligens på en kjeitet måte.

Fremtidens biler betyr mer en noen skarve audiophile,
    derfor Teslas handling.

I mitt tillfelle,hvilke andre SERIØSE valg hadde NVE.

Fol er UFRAVIKELIG.

OG OM NOEN I DETTE LANDET BURDE STÅ PÅ MERE ANG:
    DETTE PROBLEMET ER DET NETTOPP DE AUDIOPHILE:

I det minste skal FoL følges,og dersom
    det er misstanke om dårlig spenningskvalitet
    så er ALLE målinger pålagt og GRATIS.

Ikke dermed sagt at vi har så stor gjennomslagskraft,
    men problemene kommer tydligere frem,om enn på et eksentrisk vis :)

Sist redigert:
    X

X186841

Gjest
    Naim er konstruert på en litt annen måte, sitat: Naim amplifiers do not have extra inductance networks in the output, Naim prefer to use the speaker cable to provide the correct inductance and capacitance.
    Kan kverke utgangen med en riktig lei kabel :)

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Vi ser jo som oftest at når noen, f.eks du nå, kommer her med noe som virkelig kan være årsaken, så svares det ikke på slikt fra skeptikerne.
    (Jeg er selv delvis skeptiker, som har merket forskjell av og til, hvis noen lurte)
    Hvorfor, vet jeg ikke..
    Hvorfor de ikke svarer på slikt som er komt frem før og nå, vet jeg ikke.
    De vil vel kanskje ikke innrømme at strømkabel er eller kan virke inn og at det kan være dette som kan gi forskjell på kabler.

Intressant dette med (antar EC og LMC sine kabler er større tverrsnitt) at støyen blir mer/forsterket med støy fra nettet, men det virker jo logisk sånn sett.

Nei, hva skal man svare? Det er en observasjon, og jeg kan jo ikke påstå at det ikke er som ymir sier. Derimot kan jeg ha synspunkter på både mulige årsaker og implikasjonene om det skulle være slik, men det har jeg jo skrevet mange ganger før. Resonanser på primærsiden er den forklaringen Shunyata gir på mulige forskjeller mellom strømkabler, og det sier ikke noe positivt om strømforsyningen i apparatet om dette skulle påvirke sekundærsiden og strømkvaliteten til forsterkerkortene. Det tilsier også at stereoanlegget vil låte forskjellig avhengig av all annen last i huset, eksempelvis om termostaten på kjøleskap og varmeovner slår inn eller ut. Jeg kan ikke se at det skulle være noen positiv egenskap. Se også den tekniske kabeltråden jeg har linket til tidligere: http://www.hifisentralen.no/forumet...-forskjeller-mellom-kabler-8.html#post1458019

Personlig mener jeg fortsatt at et apparat som låter forskjellig avhengig av hvilken strømkabel som brukes formodentlig hører hjemme i containeren for EE-avfall heller enn å være tilkoblet strømnettet, men det er nå meg.

Tullpreik.Shunyata sier ikke noe i den rettningen.

Why Power Cords Make a Difference

Men det som viser seg med MÅLINGER er at når
    strømmene ved linjeavgang ikke er fine så øker problemene.
    Strømmene er foråsaket av industri som påvirker sentralnettet.
    Kommentert og bekreftet av saksbehandler hos netteiger.

Selv om jeg til tider er beheftiget med resonans er dette noe som ikke
    er konstant,også dette er fulgt opp med målinger over 2,5 år.
    Som audiophil ville det vel vert unaturlig å ikke benytte anledingen
    til å følge med på målingene og sammenligne disse med lytting.

Som audiophil og litt interessert i teknikk har jeg dermed fått en praktisk erfaring
    som mange andre ikke hatt mulighet for.Det som er bra i denne sammenheng
    er tilgang til variasjonene som hos meg er mye større en andre steder.
    Det er korte perioder ,timer til uker med elende,og det samme er når det er normalt
    MEN OG LANGE PERIODER med betydelig bedre forhold en folk kan drømme om å ha tilgang til.
    Lengste periode varte ca. 3 mnd.

Hva angår belastingen i hjemmet har den meg erfart aldri hatt noen merkbar påvirkning på lyden.
    Har spilt med alle sikringer ute,kun sikringen til stereoen inne.

Saksbehandler og undertegnede har sågar målt og sett på dimmere etc og sjekket dette opp mot
    kurven på stikket til stereoen.

Og igjen kommer dette useriøse ang strømmforsyninger som jo kun trenger å koste noen få kr,
    og at de fleste store konstruktører ikke evner å lage en ordtlig strømmforsyning.
    Etter en slik uttalelse burde jo mesteparten av high end elektronikke vert på søppelfyllingen.

Hvorfor tar Krell,Mark Levinson etc. i bruk regenerering og Rowland batteridrift?
    Fordi de ikke evner å lage en strømmforsyning som er imun mot nettproblemer?

USERIØRT så til der grader at det ikke kan taes alvorlig,da også sett i lys av at du selv bruker nettfilter på utstyret ditt.

HP snakker litt om dette,og problemene bare øker og er blitt et alvorlig samfunnsproblem i følge Sintef og andre

Mange gode poeng her

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Dette har ingen ting med RF å gjøre,og jeg gjenkjenner problemene andre steder enn hos meg.i varierende grad.
    Ikke innstrålt RF, men du kan jo gjøre en overslagsberegning på hvor lang tid en slik hypotetisk refleksjon vil bruke på å gå nedover en meterlang strømkabel med ca halvparten av lysets hastighet, reflekteres fra stikkontakten, og gå tilbake igjen. Formodentlig vil en del av den refleksjonen reflekteres på nytt fra apparatkontakten og gjenta rundvandringen - en resonans. Så tar du 1/den rundetiden og ser hvilken frekvens det tilsvarer. Det er ikke akkurat DC, for å si det slik.

Og den delen av refleksjonen som eventuelt passerer stikkontakten og sprer seg videre i opplegget i huset vil skape nye refleksjoner fra hver klemme og annen impedansmismatch tilbake til sikringsskapet og ut igjen på andre kurser. (Det skriver Shunyata mindre om, kanskje fordi de ikke driver butikk som el-montører.)

I det siterte avsnittet kaller Shunyata dette "very high frequency noise" og sier at de fleste strømforsyninger filterer dårlig ved så høye frekvenser. Forklaringen på det igjen finner du i den tekniske kabeltråden min (som jeg nylig linket til), men handler kort sagt om parasittisk induktans i glattekondensatorer og strømbaner. Der finner du også noen mulige løsninger på problemet.

Hvis man først har utstyr som er så følsomt for driftsbetingelser at det ikke tåler å være tilkoblet en stikkontakt, så er en "bedre strømkabel" en snodig måte å prøve å løse problemet på. Riktig løsning er utstyr som fungerer normalt ved normale driftsbetingelser. Det inkluderer strømforsyninger med god undertrykkelse av høyfrekvent støy, lokale avkoblingskondensatorer ved audio-kretsene (koster noen ti-øringer stykket) og kretsløsninger med høy PSRR ved høye frekvenser.

Jojo... men poenget er at det er forskjell på kabelen eller ikkje... ikkje at en fikser problemet inni boksen..
    Men virka som at det kan en ikkje innrømme.. neidå.. men sånn jeg las det nå, innrømmet du at det kan være forskjell på kabel enden.
    Igjen..poenget var ikkje at en legger til/skifter ut noe i forsterkeren..
    Men forsterkerene har jeg ikke fått dette resultatet, altså forskjell.. det er på annen og gjerne cd-spiller en oppnår en forbedring, kanskje..
    Det har vert mine erfaringer med meget få anntall cd-spillere..

Men Hegel og lager dritt cd-spillerer da, sia da va forskjell?

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Er det ikke litt rart at produsenter og konstruktører av elektriske duppeditter ikke vet hvilken kabel som er best til det aktuelle produktet? Særlig når dingsen koster en månedslønn eller 10.
    Nei.
    Jeg tenker det er strømnettet inn på huset som er årsaken.. det variere alle plassa, så ikke rart.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8

Tesla burde krevd dette og gjerne saksøkt det norske nettet. Vi finn oss i alt mulig her i landet. Det koster for strøm og leie så kvalitet burde vi fått også.
    Jeg mener det er IKKE Tesla som var problemet, men god service var det av de.

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.008
    Torget vurderinger
    2

Tesla burde krevd dette og gjerne saksøkt det norske nettet. Vi finn oss i alt mulig her i landet. Det koster for strøm og leie så kvalitet burde vi fått også.
    Jeg mener det er IKKE Tesla som var problemet, men god service var det av de.
    Så lenge FoL følges er det ingen som kommer noen vei,og derved hadde Tesla ikke noe valg.
    Hovedorsaken til problemene var IT nett vs TN nett

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Naim er konstruert på en litt annen måte, sitat: Naim amplifiers do not have extra inductance networks in the output, Naim prefer to use the speaker cable to provide the correct inductance and capacitance.
    ja, var noke sånn jeg hadde lest ja.. men Chord fikk stå hos meg med dramatisk forbedring..
    Så da lager naim boss, i følge noen :p

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.008
    Torget vurderinger
    2
    Er det ikke litt rart at produsenter og konstruktører av elektriske duppeditter ikke vet hvilken kabel som er best til det aktuelle produktet? Særlig når dingsen koster en månedslønn eller 10.
    Nei.
    Jeg tenker det er strømnettet inn på huset som er årsaken.. det variere alle plassa, så ikke rart.
    Helt normalt dersom dere har et trefase nett.
    Kan flytte "støy/ spenningskvaltets problemer ved å bytte stikk.

Den ene fasen hos meg har ALDRIG vert beheftiget med overharmoniske over tillat grenseverdi i henhold til FoL

Dette er FoL og den er UFRAVIKELIG

Lovdata - Forskrift om leveringskvalitet i kraftsystemet

X

X186841

Gjest
    Ja Naim lager ustabil søppel. Under optimale forhold og medvind kan det spille flott , men blir for "shaky" for meg.

ja, var noke sånn jeg hadde lest ja.. men Chord fikk stå hos meg med dramatisk forbedring..
    Så da lager naim boss, i følge noen :p

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.008
    Torget vurderinger
    2
    Dersom det er slik jeg har målt og hørt er f.eks kabelen
    til Electrocompaniet en høykapasitans kabel.
    Jeg måler også LMC fat høyere en komfyrkabelen.

Viss en er villig til å kjøpe dette:

Misconception #3: There is up to a hundred feet of wire in the walls, so the last 6 feet of power cord can't possibly make any difference.

Answer:
    “The power cord is not the last 6 feet, it is the first 6 feet from the perspective of the component. As stated in #1 the local current and electromagnetic effects directly affect the sonic performance of the component.”

Så kommer en muligens litt lenger.
    Ved å bytte ut kablene LMC fat og Electrocompaniet
    til 4 mm2 komfyrkabel som ligner svært mye på
    den kritiker- roste kabelen fra DH-lab som er svart
    minsket problemene.

Nå spiller forresten companiet sin kabel svært så bra,
    muligens bedre enn komfyrkabelen. :confused:

Dersom en er villig til å godta dette,så har en plutselig en nær RLC krets.

For generatoren(e) er vi det siste ledd.
    For elektronikken er det den blir tilsluttet det første ledd,
    og da burde vel plutselig RLC bli interessant?

Som linken til Shuniata ang kabelprodusenter som går for høy kapasitans.
    Dette vel og merke om en kan se at spenningskvalitetet aldri er/kan bli lik
    hos alle konsumenter.
    Derfor også de lyttemessige forskjeller.
    Hva er f. eks. overharmoniske?
    SPENNINGER PÅ NETTET MED EN ANNEN FREKVENS EN 50 Hz,
    som ALLtid vil vere der dersom ikke all forbruk er REN OHMSK,
    og det vil den aldri vere.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Nei.
    Helt normalt dersom dere har et trefase nett.
    Kan flytte "støy/ spenningskvaltets problemer ved å bytte stikk.

Den ene fasen hos meg har ALDRIG vert beheftiget med overharmoniske over tillat grenseverdi i henhold til FoL

Dette er FoL og den er UFRAVIKELIG

Lovdata - Forskrift om leveringskvalitet i kraftsystemet

Takk for tips... ikkje tenkt på en gang at vi har tre faset inn :p

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.008
    Torget vurderinger
    2
    Som gamle Karl Marx sa :
    Uvitenhet er roten til alt vondt.
    Derfor er det viktigste ålære ALLE å lese og skrive.

Problemet er at kunnskapen finnest ikke i Se og hør,VG og Dagbladet

Stemmer og å å Audiophile - Arve ?

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Ok.. kan være litt Asbjørn jeg no..

Etter mange tyskere og litt annet har jeg nå min 2 Renault.
    Beste bilmerket.
    Dritnervøs i begynnelsen pga ryktet..

De siste åra (etter kjøp av renault) har jeg følgt med på veien til jobb (til og fra Knarvik-Mongstad) der det kjører tusen vis av biler.
    Hvilke får motorstopp?
    Flest tyskere og flest av de dyrere merka som BMW, Audi, VW, Ford og noen Merser.
    Volvoer, nyere typer. Til og med en med brann i motoren på ny bil nå nylig.
    Nokre Toyotaer faktisk..to på en dag sist uke. Og noen andre japanske + andre.
    Og noen få franske av merket Pyssjapå og sitro..
    Ikkje ein Renault på disse åra har jeg sett. Også forbausende mange Renault på veien utfra salgs talla som er lave.
    Min gamle renault gikk nettopp gjennom EU for 2 gang uten merknad. (har skiftet et par styre stag i mellomtiden)

Så da er alt boss utenom Renault, Asbjørn?

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8

Beste bilmerket.

De siste åra (etter kjøp av renault) har jeg følgt med på veien til jobb (til og fra Knarvik-Mongstad) der det kjører tusen vis av biler.
    Hvilke får motorstopp?
    Flest tyskere og flest av de dyrere merka som BMW, Audi, VW, Ford og noen Merser.
    Ikkje ein Renault på disse åra har jeg sett. Også forbausende mange Renault på veien utfra salgs talla som er lave.
    Min gamle renault gikk nettopp gjennom EU for 2 gang uten merknad. (har skiftet et par styre stag i mellomtiden)

Hehe har jobbet med Renault og det er faktisk det merket jeg har opplevdt mest feil med og de fleste mekanikers mareritt :)

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten

Beste bilmerket.

Hvilke får motorstopp?

Hvor mange nyere Renault'er finnes på norske veier, i forhold til BMW, Audi, VW, Ford, Merc, Volvo og Toyota?

Du skal ikke se bort fra at det har noe med hvilke bilmerker du ser stående i grøfta. :)

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.010
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjøpte en datamaskin (Raspberry Pi) til 349,- i dag.

>> En nettkabel til 6000,- er rimelig?

Vel....

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.798
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Apropos Renault: Deres elektriske Zoe trives heller ikke på norsk strømnett. Renault sier at problemet ligger i det norske nettet (IT, men bilen forstår bare TN) og at kundene må kjøpe en skilletrafo for å kunne lade den i Norge. Hvor mange ser du på veien?

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Er det noen de siste 100 sidene her inne som sier at en strømkabel til 6000,- er RIMELIG..?? ZZZZzzzzzzzz ;)

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.852
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Når det gjelder Franske biler har jeg hatt Peugot 806 siden 2000 frem til 2014.
    350 000 på telleren og ikke stoppet en eneste gang.
    Har kjøpt ny Skoda nå, men kravene er høye etter å ha hatt fransk bil:)
    Tråden sporer stadig av, men litt morsomt det også.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Når det gjelder Franske biler har jeg hatt Peugot 806 siden 2000 frem til 2014.
    350 000 på telleren og ikke stoppet en eneste gang.
    Har kjøpt ny Skoda nå, men kravene er høye etter å ha hatt fransk bil:)
    Tråden sporer stadig av, men litt morsomt det også.
    Ja, jeg kjørte min tyske bil til butikken og kjøpte ferskt brød isted. Da var mer verdt, enn en kabel til 6000, for meg der og da. Tror jeg brukte 0,52 uten at det er noen rekord. Må jo ha med noen tall og målinger også.. ;)

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Godt mulig at det norske strømnettet suger svett balle.

Spørsmålet er vel heller hvordan i huleste en meter med overpriset nettkabel kan ordne opp i alle feilene i nettet. Uavhengig av hva hi-fi kabel produsenter måtte gi ut av reklamemateriale.

"Komponentet ser bare den første meteren". Ja, sikkert...

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.976
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Er det noen de siste 100 sidene her inne som sier at en strømkabel til 6000,- er RIMELIG..?? ZZZZzzzzzzzz ;)
    Det var jo bakgrunnen for tråden :) At en produsent mekker sammen en kabel til 6000 og markedsfører den som "budsjett kabel"
    Ellers har jo tråden i stort gått i minnelige former da. Det skal alle deltakere ha ros for :)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det var jo bakgrunnen for tråden :) At en produsent mekker sammen en kabel til 6000 og markedsfører den som "budsjett kabel"
    Ellers har jo tråden i stort gått i minnelige former da. Det skal alle deltakere ha ros for :)

Minnelig er bra, og mye god info her, det skal sant sies. Skal bli spennende å se hvor lenge tråden lever de neste 100 sidene.. :)

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.008
    Torget vurderinger
    2
    Godt mulig at det norske strømnettet suger svett balle.

Spørsmålet er vel heller hvordan i huleste en meter med overpriset nettkabel kan ordne opp i alle feilene i nettet. Uavhengig av hva hi-fi kabel produsenter måtte gi ut av reklamemateriale.

"Komponentet ser bare den første meteren". Ja, sikkert...

Her her det noen som er litt missforstått.

Prøv å studer dette en gang til,jeg oppdaget også noe nytt nå.

Why Power Cords Make a Difference

Og for meg er teknikken mere interessant enn pris,
    men 6000 kr er jo relativt rimelig sammenlignet med Odin kabelen

En Toyota Aygo er rimelig sammenlignet med en Bugatti
    Begge har jo bare noen stempler som går opp og ned
    i ett lukket romm

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Som gamle Karl Marx sa :
    Uvitenhet er roten til alt vondt.
    Derfor er det viktigste ålære ALLE å lese og skrive.

Problemet er at kunnskapen finnest ikke i Se og hør,VG og Dagbladet

Stemmer og å å Audiophile - Arve ?
    Problemet er ikke så simpelt, en del er klarlagt , men tilsyneladende ikke alt , man kan eventuelt teknisk argumenterer for et kabels konstruktion som jeg har gjort her: http://www.hifisentralen.no/forumet...gste-kabelen-teknisk-sett-66.html#post1742571

Men der er ugler i mosen/noget mærkeligt/uforklarligt, laves kablet med helt andre materialer, så vil lyden blive anderledes på en måde som det vil være meget vanskeligt at forklare alene ved at kablets data/parameter har ændret sig plus interface til andre apparater.

Jeg kan illustrer dette med et simpelt eksempel , som er lavet med denne af-skrallede Audio Note tantal-modstand:
    tantal.PNG

Endekapperne som sikre forbindelse blev pillet af på grund af at de er magnetiske, magnetfelter påvirker strøm og bør undgås, det giver en slags ekko badeværelses-klang og en udtværing af lyden , i dette tilfælde var endekapperne nok lavet af noget nikkel eller lignede, jeg ved det ikke 100% men magnetisk var det.

Disse endekapper blev erstattet af en kobber terminering , og derefter efter af en finsølv terminering , der var markant forskel på de to termineringen, . Forskellen er så stor at den kan bruges til fin-tuning af et anlæg.

I forsøget antager Audio Note tantal modstand altså tre forskellige lydkaratestikker afhængig af hvordan termineringen er lavet, med kobber, finsølv, eller de oprindelige sikkert nikkel endekapper.

Dette er for mig umiddelbart uforklarligt, jeg ser umiddelbart tre muligheder , overgange hvor forskellige materialer mødes påvirker lyden, eller der er tale om en decideret materiale-lyd, eller måske begge dele.

Jeg havde tidligere lavet to helt identiske netledninger , den eneste forskel var at den ene var med kobber som ledemateriale og den anden med finsølv, også her var der en lydforskel som ikke kunne overhøres.

Der blev også lavet forsøg hvor der blev taget hensyn til finsølv's lidt bedre ledeevne , det gjorde absolut ingen forskel, dette bekræfter modstands eksperimentet også, da disse ledninger er så korte, at en lille modstands forskel ingen betydning vil/kan have. Og det kan helt sikkert ikke forklarer den markante lydforskel.
    Laver man selv "Duelund modstande" er det jo nemt selv at efterprøve eksperimentet.

Netlednings forsøget kan jeg heller ikke forklarer, det skal her nævnes at der naturligvis også er lydforskelle afhængig af hvilke isolerings-materialer der er benyttet.
    Men forskellige isolerings-materialer kan også ændre ledningen data/parameter afgørende, og dette kan så være forklaringen, anderledes forholder det sig ved udskiftning af selve lede-materialet, det vil ændre meget lidt ved kablets samlede data, men tilsyneladende meget ved lytteindtrykket

Fabrikanterne står sikkert i samme situation, hvor der er en del af de oplevede lydforskelle og nogle gange afgørende forskelle som de umiddelbart ingen teoretisk forklaring har på, erfaring , og det at prøve sig frem , er den eneste vej til at for at få styr på dette.

Nej forsøgende er ikke lavet med blindtest, jeg er jo ikke komplet idiot og arbejder med bind for øjnene , det er rigeligt vanskeligt at arbejde uden bind for øjnene, men det er afprøvet i mange sammenhænge og af mange ører.

Problemet her er en af årsagerne til at jeg bliver ved at deltage i debatter med det håb at en forklaringen pludselig dumper ned i min turban.
    En forklaring vil omfatte mange situationer inden for audio , og vil sandsynligvis kunne forklarer langt det meste af det hi-fi entusiaster oplever som mærkeligt, der hvor de typisk udbryder det var godt nok satans/pokkers/mærkeligt.

Noget jeg iøvrigt aldrig udbryder når jeg arbejder med laver/konstruerer elektronik, for her er det som bl.a. I_L og Asbjørn siger helt forudsigeligt hvad der sker.

Sist redigert:

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8

Beste bilmerket.

Hvilke får motorstopp?

Hehe har jobbet med Renault og det er faktisk det merket jeg har opplevdt mest feil med og de fleste mekanikers mareritt :)
    Jaja det er jo da dei seie og spesielt Laguna av den litt eldre typen..jeg fant ut av det via renaultforumet..loddet to kontakter i sikringsboksen og alt virket for alltid. At Volvo ikkje har peiling eller vil ikkje ha var synd for eierne.

Beste bilmerket.

Hvilke får motorstopp?

Hvor mange nyere Renault'er finnes på norske veier, i forhold til BMW, Audi, VW, Ford, Merc, Volvo og Toyota?

Du skal ikke se bort fra at det har noe med hvilke bilmerker du ser stående i grøfta. :)
    Den har vi ikke hørt før da? Sant, men de må gå og gå for gidd du se etter skulle du trudd da var solgt ca like mange Renault for de får nå ikke motorstopp, selv om el-feil kan være frustrerende.
    Nå inngikk de samarbeid med Merse (står på sidene til Merse) i 2009, og ellers har de skiftet ut all elektronikk til da Merse bruker og alle andre, så modellene fra Modell 3 skal være bra no. De får no skryt nå.

Apropos Renault: Deres elektriske Zoe trives heller ikke på norsk strømnett. Renault sier at problemet ligger i det norske nettet (IT, men bilen forstår bare TN) og at kundene må kjøpe en skilletrafo for å kunne lade den i Norge. Hvor mange ser du på veien?
    De har skjønt det. Mot naive nordmenn som dilter etter staten som noen tullinger uten å kreve noe. Faktisk noen ja.. Mitt firma har kun Renault pga pris sikkert, men feilfrie er de faktisk og. At de ikke trives vet jeg ikke noe om.. Følger du med på Renault? Neppe..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn