Er det noe vits med DSP til musikk da?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.013
    Antall liker
    12.900
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg vet du har fått inn noen isolasjons pakker nå. Men jeg må nesten tro at du baserer dine uttalelser på erfaringer du har gjort deg frem til nå. Da rommet ditt var ubehandlet. Ikke ti ville hester får meg til å tro at all den refleksjonen ordner AL opp i som ingenting. Spesielt ikke når andre sitter med en annen erfaring 😊
    Jeg er usikker på hva de 8 pakkene med rockwool kan, og vil gjøre her.
    Men det var da ikke så hakkande gale før dem datt inn i hula her heller.
    Dette var bass responsen her, før isolasjonen ble hanket inn;

    bass.jpg


    10 dB mellom strekene, og hadde litt flaks med DIY byggene her. Jobber med saken...
    Ønsket bruksområde var 10 til 100 Hz, og kan vel ikke klage på en sånn frekvens respons. Dette er rå respons, før EQ.

    Midbass er en stor utfordring her, som hos mange andre.
    Men akustiske tiltak fra mellomtone og opp krever ikke tunge remedier, og lar seg ganske praktisk løse med ikke så alt for stor innsats..håper jeg.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er usikker på hva de 8 pakkene med rockwool kan, og vil gjøre her.
    Men det var da ikke så hakkande gale før dem datt inn i hula her heller.
    Dette var bass responsen her, før isolasjonen ble hanket inn;

    Vis vedlegget 862245

    10 dB mellom strekene, og hadde litt flaks med DIY byggene her. Jobber med saken...
    Ønsket bruksområde var 10 til 100 Hz, og kan vel ikke klage på en sånn frekvens respons. Dette er rå respons, før EQ.

    Midbass er en stor utfordring her, som hos mange andre.
    Men akustiske tiltak fra mellomtone og opp krever ikke tunge remedier, og lar seg ganske praktisk løse med ikke så alt for stor innsats..håper jeg.
    Jeg har aldri tvilt på at du kommer i mål en vakker dag 🤗🤗
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Dsp er kult. Alle burde prøvd å leke med det. Bedre, verre, annerledes? Etter to-tre minutter har man glemt hva man sammenlignet med og tradisjonen tro er man alltid rasende fornøyd med hvor bra det er blitt etter siste justering.

    Så går det litt tid, usikkerheten kryper inn og man setter tilbake til noen eldre innstillinger og da kan man ikke fatte og begripe hvor døv man kunne bli over natten.

    Repeat ad infinitum.

    Positive er at det er gratis å ha denne formen for idioti
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    3.450
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Mitt rom er í den større sammenhengen lite (25 m2) og i tillegg ubehandlet i forhold til akustikk. Lyden ble definitivt ikke værre når jeg gik fra irr basert dsp/xover til AL. Forbedringene ble tvert imot enorme. Bare min opplevelse av flere forskjellige måter å komme til godlyden
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.549
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Det finnes så mange forskjellige måter som habicth er inne på. Felles virker på meg som at dersom man overkompenserer så dreper man mer en det man tilsynelatende får.

    selv så ser jeg argumentene for og mot et punkts målinger. Jeg benytter jeg hypex sin dsp i bassene for å håntere disse med egne målinger i nærfelt og min erfaring er at dette gjør at jeg kan kjøre færre korrigeringer. Kjører to sykluser i bass nå og partial opptil 400hz. Slik jeg ser det så bruker jeg dermed audiolense til romkorrigering. I tillegg så er det spoler, kondensatorer og motstander montert for å hjelpe alt på vei.

    ok dette er det beste jeg får ut av det aner jeg ikke, men med å spille musikk ca 8 timer hver dag uten å gå lei så har jeg ikke store ønske for de større eskapader. For meg er dette klart nok at dsp fungerer til musikk. Det er presist og veldig kontrollerbart, men å tvinge ting å jobbe utenfor de områder komponentene er ment å virke i medfører alltid en degenerering av lyd.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.591
    Antall liker
    34.332
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Som et avsluttende vitnemål fra meg i denne tråden, her jeg har sittet med fru Tosk og drukket morgenkaffe: Innkjøp av Trinnov og dens behandling av signalet har medført en utelukkende positiv utvikling av musikkopplevelsen her i grotta.

    Vi kan selvfølgelig diskutere do&dont's opp i mente, men for min del er saken avgjort og emigrasjonen fra den luddittiske tilnærmingen jeg tidligere omfavnet gir ingen åpning for retur. Har aldri hatt så mye tid til å kun fokusere på musikken som nå og utskiftning av apparater er kun for å tilfredsstille nyeielysten og estetiske behov.

    Og nei, dette er ikke et spark til de som velger annerledes. Som skrevet tidligere: Enhver sin egen lykkes smed!

    Til slutt må jeg takke broder @svart-hvitt Han satt meg nemlig på sporet av denne boksen som nå foredler lydbildet. Jepp, han følger med på mer enn Genelec!:giggle:
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.862
    Antall liker
    8.860
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    selv så ser jeg argumentene for og mot et punkts målinger.
    Jeg ser i grunn ikke det store behovet for fler-punkts målinger.
    Med kort gating for høyere frekvenser så luker man både ut refleksjoner og glatter måling/korreksjon. Og for lavere frekvenser hvor man får med rommet i målingene - så endrer ikke responsen seg på noen centimeter.

    Men - det kan fortsatt være mye lærdom/forståelse å hente i å måle mange steder i rommet. Og er det store forskjeller i responsen ved å flytte målemikrofonen noen desimeter i en eller annen retning - så tenker jeg at man må jobbe fysisk for å løse det.
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.634
    Antall liker
    14.606
    Sted
    Langesund
    Som et avsluttende vitnemål fra meg i denne tråden, her jeg har sittet med fru Tosk og drukket morgenkaffe: Innkjøp av Trinnov og dens behandling av signalet har medført en utelukkende positiv utvikling av musikkopplevelsen her i grotta.

    Vi kan selvfølgelig diskutere do&dont's opp i mente, men for min del er saken avgjort og emigrasjonen fra den luddittiske tilnærmingen jeg tidligere omfavnet gir ingen åpning for retur. Har aldri hatt så mye tid til å kun fokusere på musikken som nå og utskiftning av apparater er kun for å tilfredsstille nyeielysten og estetiske behov.

    Og nei, dette er ikke et spark til de som velger annerledes. Som skrevet tidligere: Enhver sin egen lykkes smed!

    Til slutt må jeg takke broder @svart-hvitt Han satt meg nemlig på sporet av denne boksen som nå foredler lydbildet. Jepp, han følger med på mer enn Genelec!:giggle:
    Kjekt å høre. Håper jeg kan få en opplevelse av ditt nå foreløpige stoppested.
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Jeg er ikke helt sikker på om jeg har grepet om hva du spør etter. På sett og vis kan man si at spørsmålet kanskje egentlig er besvart i mitt forrige innlegg, men samtidig ikke bedre enn at jeg ikke har en komplett følelse av hvordan dette slår ut i praksis for alle ulike fenomener.

    Egentlig synes jeg dette kan virke veldig universelt interessant, spesielt for å øke forståelsen av ulike typer romkorreksjon og høyttalerkorreksjon. Jeg touchet så vidt innom dette i 2015 på DSP-treffet, men har selv lært mye om emnet etter dette. Derfor lurer jeg på om det hadde vært lurt å ha en egen tråd om dette så vi klarer å ha fokus på hva dette betyr for oss i praksis, hvilke spørsmål som står ubesvart og ikke minst for å påkalle oppmerksomheten til de som eventuelt kan ha svar på ting. Jeg vet det er folk her på sentralen som kan mye, blant annet folk som har kjennskap til signalteori fra seismikkens verden der jeg ser for meg at dette er brennaktuelt.
    Skal se over videoene på nytt, det er en stund siden sist og jeg får ikke helt grep om stoffet og formulerer meg uklart.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.254
    Antall liker
    4.419
    Torget vurderinger
    0
    I en tråd som heter "Er det noe vits med dsp til musikk da" kunne det være fint om man kunne dele hvordan man oppnår målet med bruk av DSP. Ikke bare for og mot ulike løsninger, men mer detaljer om helhetstankegang som for eksempel @H.R skrev om å PEQ subene først før korreksjon.


    På mitt eget oppsett tenker jeg DSP som en optimalisering av høyttaleren. Hvis det er noen utfordringer akustisk løser jeg dette med akustikkløsninger.
    Siden rommet mitt pr nå er en minimalistisk stue har jeg hatt lyst til å utfordre meg selv med å få det til uten bassfeller og demping. Dette kan jeg kun gjøre fordi rommets naturlige akustikk passer veldig godt til det lydbildet jeg er ute etter med en slags "akustisk hale".

    Høyttalerplassering og plassering av lytteposisjon like viktig som tidligere med DSP. I min bok kan ikke DSP skape trøkk/dynamikk som ikke er der naturlig. Ved et tradisjonelt oppsett ville jeg søkt et slankere og gjennomsiktig lydbilde ved plassering. Siden DSP-en jeg bruker er god til å rydde opp i bassboomer plasserer jeg høyttalerene nærmere veggene og hjørnene en tidligere med en i utgangspunktet fyldigere og fetere sound enn jeg tradisjonelt hadde gjort uten DSP. Bortsett fra det forsøker jeg å komme så nær gjengivelsen i toppregisteret som jeg er ute etter før korreksjon. For eksempel vinkling og lengde på decay i toppregisteret. En sub i hjørnet er ofte ikke noe problem. Siden peaker ikke er et like stort problem som vanlig er det lettere å flytte seg ut av store utfasinger.

    Når det gjelder Audiolense så forsøker jeg å ha så få reflekterende flater i nærheten av høyttalere og mikrofon som mulig. I hjelpefilen i AL står det minumum en meter unna som er et godt utgangspunkt. For målingen og korreksjonen er min erfaring at er det viktigere med et rent målesignal med avtand til refleksjoner enn at bord og annen innbo står akkurat der de skal når man spiller musikk. Jeg kan ha dempeplater enkelte vinkler rundt mikrofonen for å få renere måling.

    Når det kommer til målinger så er den vanligste synderen for uoptimal korreksjon er vibrasjon eller alt annet enn ren lyd. Dette er vel det største drawbacket i min bok. Bruker derfor mye tid på å dempe ned bygg og innbo som eventuelt skurrer når sweepen går. Godt signal/støyforhold er viktig for sweepmålingen for tidskorreksjonens del. I min bok får man bedre måling jo høyere man kan kjøre sweepet før anlegget forvrenger eller rommet vibrerer. Dører, bilderammer, lamper etc har det med å ville vibrere med, men da får man gjerne ingen god korreksjon. Når man måler i REW for eksempel er dette mindre viktig. Har forsøkt å korrigere en litt defekt mellomtone med en nesten uhørlig vibrasjon på et ellers strålende og flott rom. Det gikk ikke. Flere selvbyggere sliter også litt med å få kassene stille nok for en god måling. Dirac er veldig robust for vibrasjoner. Kalibrerte hos noen med et stort glassmonter fullt av glass som ringte under sweepen, men det var av en eller annen merkelig grunn uproblematisk.

    Når det gjelder mikrofonplassering setter jeg den på punktet som gir flatest respons og unngår lokale utfasinger fremfor å ha den akkurat der jeg har nesetippen i sweetspot.

    En god korreksjon låter bedre i hele rommet mens en feilkorreksjon lyder ideelt sett kun godt i lytteposisjon.

    For å oppsumere litt så er dette mine fem cents for god en punktsmålinger

    -rent målesignal fra rom og anlegg er viktigst
    -høyttalerplassering er like viktig som før, men det kan være lurt å ha korreksjonen i bakhodet når man plasserer.
    -etterstrebe fyldigere og dynamisk lyd med trøkk før korreksjon. Gjerne for fet.
    -optimaliserer høyttaleren og ikke rommet med DSP.
    -et livlig rom lyder som et livlig rom også etter DSP.

    Opplever god DSP mer som en optimalisering fremfor en oppdradering. Høyttalerene og rommet blir ikke av en høyere kvalitet med DSP, men man får ut potensialet og lettere å tilpasse egen smak. Jo mer man kan om høyttalere, lyd, akustikk og musikk jo bedre resultat får man. Ingen quick fix, men synes det er mye vits med DSP til musikk. Noen flere som vil dele sin bruk av DSP? :)

    PS: kalibrerer ca en gang i året. Bruker noen dager å optimalisere før jeg lar det stå.
     
    Sist redigert:

    toneset2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Innlegg
    200
    Antall liker
    203
    Takker for en interessant og opplysende tråd. Har selv vært DSPer (Lyngdorf TDAI-2170) i et par år, men valgte å gå tilbake til utstyr med lyd som gir meg den gode, ubestemmelige følelsen av at alt er riktig. Ble aldri fortrolig med lyden i Lyngdorfen. Dessuten fikk jeg en lei tendens til å skru meg bort. Prøvde alle mulige voicings og ble aldri enig med meg selv om hvilke jeg likte best. Noen ganger var det slik at en voicing (for eksempel Music 2) hørtes bra ut med én låt, mens det låt dårlig med en annen. Dermed ble jeg sittende å veksle mellom filtre framfor å nyte musikken.
    Føler med Balle Clorin, som opplever at hørselen svikter med åra. Selv hadde jeg en relativt jevn kurve opp til ca. 13.500Hz for få år siden. I dag begynner kurven å falle rundt 2000Hz. Det betyr ifølge ørelegen min ikke at jeg ikke hører frekvenser over det, bare at jeg trenger noe høyere volum for å oppfatte dem.
    Dette resulterer jo i at jeg føler et behov for å skru opp diskanten, og at jeg i større grad enn før heller mot utstyr som har en lys klang. DSP kan jo ordne dette, men jeg synes helt klart utstyr med "gubbeklang" låter bedre enn korrigert utstyr med flatere kurve.
    De av oss som følger med på Steve Hoffman-forumet vil huske at Abbey Roads mangeårige lydtekniker Peter Mew de siste årene i sitt virke fikk kraftig kritikk for at remastere han hadde vært involvert i låt for lyst. Det er vel grunn til å mistenke at hørselen kan ha hatt betydning her. Mew startet sin karriere i 1965...
    En rekke faktorer har dermed betydning: Hørsel, rom, forsterkere og høyttaleres egenklang m.m. Og som mange kyndige folk har påpekt her: Det nytter ikke å bare korrigere frekvensområdet. Lyngdorf og andre skryter av at de har løst utfordringen med refleksjoner, men der tror jeg fortsatt teknologien har et stykke å gå. På sikt vil vi sikkert få utstyr som korrigerer alle relevante parametre og i tillegg korrigerer for hørsel og individuell smak. Inntil det skjer, lever jeg godt med utstyr som uten korrigering fungerer med min musikk, mine ører og mitt rom.
     
    Sist redigert:

    KMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2012
    Innlegg
    212
    Antall liker
    185
    Sted
    Fyresdal
    Torget vurderinger
    0
    Dsp er kult. Alle burde prøvd å leke med det. Bedre, verre, annerledes? Etter to-tre minutter har man glemt hva man sammenlignet med og tradisjonen tro er man alltid rasende fornøyd med hvor bra det er blitt etter siste justering.

    Så går det litt tid, usikkerheten kryper inn og man setter tilbake til noen eldre innstillinger og da kan man ikke fatte og begripe hvor døv man kunne bli over natten.

    Repeat ad infinitum.

    Positive er at det er gratis å ha denne formen for idioti
    Så godt å høre jeg ikke er aleine, det er akkurat sånn jeg holder på, ein ond sirkel 😝
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.585
    Antall liker
    493
    Ææh, tidsforsinkelsen er minimal og behøver ikke være noe problem. 5-10ms fra eller til, spiller ingen rolle i dypet. Kjøp deg en dsp som du kan jokke fasen og øke forsinkelsen slik at delingen blir smooooth og la ht leve eget liv.
    10ms vil være 180grader fase dreiing på 50hz.
    Dvs det samme som å koble høyttalerne i motfase på 50 hz, på 100hz vil imidlertid 10ms være 360 grader fasedreiing og ikke hørbart.

    Ellers enig i at dsp MÅ minst ha mulighet til justere delay.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.789
    Antall liker
    11.289
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    I en tråd som heter "Er det noe vits med dsp til musikk da" kunne det være fint om man kunne dele hvordan man oppnår målet med bruk av DSP. Ikke bare for og mot ulike løsninger, men mer detaljer om helhetstankegang som for eksempel @H.R skrev om å PEQ subene først før korreksjon.
    Hei! Jeg kaller meg oks og bruker DSP :geek:

    Fin oppfordring Trumpet! Skriver noen ord jeg.
    Ja vi bør framsnakke mer enn å gå rundt å snakke ned. Det lærer unger på barneskolen i dag!

    Siden jeg setter sammen høyttalerne selv så brukes DSP til delefilter og korreksjon av høyttalerne.
    Altså blir hovedoppgaven til DSP å erstatte et eventuelt passivt filter med spoler, kondiser og motstander.

    Herunder så er det:
    -Korreksjon av drivere. Med DSP er det enklere å få dette mer nøyaktig enn med passive filtre.
    En kan også, spesielt i bassområdet, gjøre ting som er fysisk umulig å få til med passive filtre.

    -Delefilter. En kan få deleflanker så nøyaktig som en ønsker med DSP. Det er også mye enklere å få delinger med bratte deleflanker om en ønsker det.
    Det er også en mulighet å kjøre faselinjære delfilter med FIR, men jeg benytter meg akkurat nå av helt vanlig 4.ordens Linkwitz Riley.

    -Delay. Når en har drivere plassert med fysisk avstand fra hverandre i lengderetning (Gjelder ofte hornhøyttalere!) så er det en fin mulighet med DSP å kunne få disse tidsmessig korrekt med bruk av delay i DSP. Dette er veldig vanskelig med passive filtre og med store begrensninger, en blir mer avhengig av hvordan en konstruerer høyttalerne.

    -Voicing. Har en lite bass så er det enkelt å kunne heve bassområdet med DSP. Er det litt lyst så samme her, en kan enkelt dempe i diskantområdet.
    Det er forskjell på rom så en kan tilpasse seg til ønsket tonalitet med DSP.

    Dette er hvordan jeg løser tingene pr.dags dato. Det er ikke ment å snakke ned de som lager passive filtre til sine høyttalere, det har jeg stor respekt for og kan låte rett så bra når det blir gjort riktig. Det er heller ikke ment å snakke ned de som kjører fult ut automatisert DSP og romkorreksjon, jeg har også forståelse og respekt for de som gjør det.

    Mvh
    oks
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.254
    Antall liker
    4.419
    Torget vurderinger
    0
    Hei! Jeg kaller meg oks og bruker DSP :geek:

    Fin oppfordring Trumpet! Skriver noen ord jeg.
    Ja vi bør framsnakke mer enn å gå rundt å snakke ned. Det lærer unger på barneskolen i dag!
    Ha ha, morsom med ref til AA 😄

    Kunne jeg bedt deg om å skrive noe om hvordan du gjør de ulike tingene også? Ikke nødvendigvis i detalj, men nyttige fakta og lærdommer og hva slags software?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.789
    Antall liker
    11.289
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ha ha, morsom med ref til AA 😄

    Kunne jeg bedt deg om å skrive noe om hvordan du gjør de ulike tingene også? Ikke nødvendigvis i detalj, men nyttige fakta og lærdommer og hva slags software?
    Kan prøve :)

    Jeg bruker en gammel DEQX HDP-3 som DSP. Den fungerer også som preamp.
    Automatikken i DEQXen bruker jeg ikke slik det er i dag, så bruksmessig kunne den vert erstattet av en miniDSP Flex, eller miniDSP SHD.

    For korreksjon av drivere/horn så bruker jeg nærfeltsmålinger med mic på ca 1m avstand.
    Her settes også deleflanker.
    For å ha kontroll på det som foregår bruker jeg målinger både med og uten gating.
    Med gating så får en vekk rommets bidrag og kan mer sitte igjen med bare høyttaleren.

    For å sy sammen de individuelle driverne flytter jeg gjerne mic til ca 1,5m unna.
    Her settes delay og en ser på sumemring ved deleflanke.

    Voicing gjøres med målinger i lytteposisjon og bruk av hørsel.
    Evt styggedom i bassområdet kan korrigeres med målinger i lytteposisjon, men jeg gjør ikke alt for mye basskorreksjon.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.157
    Antall liker
    6.645
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    @oks81
    Kort kommentar til at jeg ser du måler ganske langt unna in-room (?), Mtp nærfeltsmåling har jeg opplevd at rundt 40cm er en ganske god avstand for riktig resultat også for summering på tvers av drivere (spørs kanskje litt hvor stor høyttaleren er, men funker hvertfall for både Manta og SBS.1), og korrelerer bra med 2m avstand i anekoisk rom, da hvertfall over frekvensene hvor rommet begynner å dominere (3-400hz).

    Hvis du måler utendørs stiller det seg potensielt noe annerledes.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.549
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    @oks81
    Kort kommentar til at jeg ser du måler ganske langt unna in-room (?), Mtp nærfeltsmåling har jeg opplevd at rundt 40cm er en ganske god avstand for riktig resultat også for summering på tvers av drivere (spørs kanskje litt hvor stor høyttaleren er, men funker hvertfall for både Manta og SBS.1), og korrelerer bra med 2m avstand i anekoisk rom, da hvertfall over frekvensene hvor rommet begynner å dominere (3-400hz).

    Hvis du måler utendørs stiller det seg potensielt noe annerledes.
    å måle utendørs egner seg for småhøyttalere. Er ikke like lett når man trenger flere bærefolk til å flytte ting eller må demontere ganske mye for en måling...
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.157
    Antall liker
    6.645
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    å måle utendørs egner seg for småhøyttalere. Er ikke like lett når man trenger flere bærefolk til å flytte ting eller må demontere ganske mye for en måling...
    Skjønner det, så setningen om utendørs var bare en disclaimer om at det jeg skrev var med en antagelse om at det var snakk om innendørs. :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.789
    Antall liker
    11.289
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    @oks81
    Kort kommentar til at jeg ser du måler ganske langt unna in-room (?), Mtp nærfeltsmåling har jeg opplevd at rundt 40cm er en ganske god avstand for riktig resultat også for summering på tvers av drivere (spørs kanskje litt hvor stor høyttaleren er, men funker hvertfall for både Manta og SBS.1), og korrelerer bra med 2m avstand i anekoisk rom, da hvertfall over frekvensene hvor rommet begynner å dominere (3-400hz).

    Hvis du måler utendørs stiller det seg potensielt noe annerledes.
    Ingen bastant fasit fra min side :)
    Høyttalerne er relativt store. Hornet er 70cm i diameter og kassene er 90cm høye med doble 15".
    Så da har jeg funnet at det passer litt bedre å måle litt lenger unna.
    På mindre høyttalere ville jeg prøvd nermere, noe i området det du gjør.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.573
    Antall liker
    103.026
    Torget vurderinger
    23
    Ekte høyttalere kan da ikke måles på 40 cm. avstand?? Da er man jo INNE i hornet, subsidiært en meter unna de fleste driverne.... :cool:
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    939
    Antall liker
    1.317
    Sted
    Østfold
    DSP til musikk? Selvfølgelig, er helt overlegent for å lage faselineært delefilter - klarer meg ikke uten det. Vel jo det var å ta i, men bra er det i alle fall.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.729
    Antall liker
    5.943
    Hva tenker dere om å bypasse delefilteret i Ø Audio Icon (tror det filteret er veldig bra)
    Kan jeg tyne ut enda litt mer godlyd med DSP filter, eller bare å glemme?
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    939
    Antall liker
    1.317
    Sted
    Østfold
    Hva tenker dere om å bypasse delefilteret i Ø Audio Icon (tror det filteret er veldig bra)
    Kan jeg tyne ut enda litt mer godlyd med DSP filter, eller bare å glemme?
    Jeg har hørt mye godt om den høyttaleren, så det ligger nok et godt fundert filter her. Skal du forbedre så bør du nok absolutt vite hva du gjør og være kyndig på målinger i REW. Men potensialet er der, mener @alphamale har gjort det for high-end B&W med godt resultat slik jeg forstår det, kanskje han kan kommentere? EDIT - rettelse dette er et prosjekt under utvikling. Mulig forbedringspotensial kan være:

    - Lineært brattere filter, både timing og lav forvrengning på samme tid
    - Lastuavhengig filter, filter er konsistent for alle lydnivå
    - Bredere "sweetspot", redusert problemer med kansellering og lobing.
    - Separat forsterker for diskant og bass, mindre forvrengning
    - Kan tette bassrefleks og bruke DSP for tightere bass

    Mulige ulemper kan være:

    - Større kompleksitet, du trenger to stereoforsterkere og DSP
    - Kan få uheldig gainstruktur hvis DSP enheten også har forsterker
    - Passer nok best med digital kilde, men analog går jo an
    - Ved å konvertere til lukket kasse kan du få uheldig belastning av elementet
    - Du må vite hva du holder på med, men det er moro

    Det er mulig at en så god høyttaler som Ø Icon bare burde få være i fred, den er jo designet som en passiv bassrefleks fra bunnen av, kanskje ta prosjektet på et mindre "risky" objekt?
     
    Sist redigert:

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.729
    Antall liker
    5.943
    Jeg har hørt mye godt om den høyttaleren, så det ligger nok et godt fundert filter her. Skal du forbedre så bør du nok absolutt vite hva du gjør og være kyndig på målinger i REW. Men potensialet er der, mener @alphamale har gjort det for high-end B&W med godt resultat slik jeg forstår det, kanskje han kan kommentere? Mulig forbedringspotensial kan være:

    - Lineært brattere filter, både timing og lav forvrengning på samme tid
    - Bredere "sweetspot", redusert problemer med kansellering og lobing.
    - Separat forsterker for diskant og bass, mindre forvrengning
    - Kan tette bassrefleks og bruke DSP for tightere bass

    Mulige ulemper kan være:

    - Større kompleksitet, du trenger to stereoforsterkere og DSP
    - Kan få uheldig gainstruktur hvis DSP enheten også har forsterker
    - Passer nok best med digital kilde, men analog går jo an
    - Ved å konvertere til lukket kasse kan du få uheldig belastning av elementet
    - Du må vite hva du holder på med, men det er moro

    Det er mulig at en så god høyttaler som Ø Icon bare burde få være i fred, og så ta prosjektet på et mindre "risky" objekt.
    Har lest om prosjektet til alphamale og faktisk det som har inspirert meg.
    Han får jo eksperthjelp og det må nok jeg og ha om jeg går for det.
    Jeg har plenty med høyttalere å øve på hjemme.
    Bruker en enkel equalizer til å justere litt og høyttalerene responderer veldig, men det har jo mye med stuen min å gjøre.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.254
    Antall liker
    4.419
    Torget vurderinger
    0
    Hva tenker dere om å bypasse delefilteret i Ø Audio Icon (tror det filteret er veldig bra)
    Kan jeg tyne ut enda litt mer godlyd med DSP filter, eller bare å glemme?
    Tror det skal gå helt fint og tror det er litt å hente. Kanskje lurt å konferere direkte med Sveinung. Da jeg kjøpte de vurderte jeg å kjøpe de uten delefilter og snakket en litt med Sveinung om det. Endte med å kjøpe med delefilter i tilfelle man skal selge de videre. Det er visst enkelt å koble ut filteret. Det er planen min på sikt.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.609
    Antall liker
    27.845
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Får reise meg fra stolen jeg også, da:

    Hei, jeg kaller meg tkr og bruker DSP.

    1)Veien ut i elendigheten begynte med delefilterløse høyttalere og en DEQX. Fikk Snickers til å komme innom med måleutstyr og ratte ting på plass i rommet mitt. Det låt ikke ille, men jeg ble aldri venner med DEQX. Både d/a og ikke minst a/d lot så mye tilbake at ønske at DEQX føk ut døra etter kort tid.

    2) Inn kom Metric Halo ULN 8. Prøvde å gjenskape de samme EQ-kurvene i Metric Halo som jeg hadde hatt i DEQX. Det låt sånn bob-bob.

    3) Rattet meg bort mer eller mindre kontinuerlig i 8 år, Byttet fra rør til transistorforsterkere, og fra to forskjellige transistorforsterkere til to helt maken, og ble kvitt et lite gainstrukturproblem. Det gjorde ting adskillig enklere.

    4) Hadde i mellomtiden i hvert fall fått en liten aning om hvordan det låt ved ratting i forskjellige frekvensområder, men var, og er fremdeles ikke utlært.

    5) Hentet inn @lydogakustikk og fikk gjort noe med impulsresponsen. Brukte ikke DSP til dette, men flyttet Mangerelementene fysisk. Lyden ble bedre.

    6)Fikk en del folk på besøk, men mange av dem syntes det låt litt basstynt. Rattet inn mer bass, og ikke minst, litt mer presis bass.

    7) Fikk mer folk på besøk. Nå syntes de det låt OK.

    8) Ratter fremdeles av og til, men i det store og hele blir det en sånn frem-og-tilbake-er.like-langt-ting. Det som høres bedre ut på ett opptak, høres dårligere ut på et annet.

    Mvh
     
    Sist redigert:
    2

    2xJ

    Gjest
    Digital Sound Porn !!!

    Vi er i 2022, snart 23 og virkeligheten er her, ingen kan enes og alle har rett.
    Men digitalis gjør ting enklere, selvom lærekurven er bratt (det var DET året)

    Skulle like og sett at det er like mange (tross alt) som ville gått inn i læren på passive filter......
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.061
    Antall liker
    2.521
    Nei det går bra viss en holder seg unna hoved høytalerne…men fortsatt et problem at det blir tidsforsinkelse med dsp, så en må ha subbene flere meter forran hovedhøytalerne
    Jeg holder på med et prosjekt hvor jeg håper å teste dette i praksis. Ideen er å bruke
    Squeezelite -> PCM -> CamillaDSP FP64 mikser hvor stereo signal splittes til 2 par hvor det ene paret går uprosessert med unntak av delay.

    Signal går da i format tilpasset hifi DAC'n ut av CamillDSP til multikanal RME DAC hvor hifi DAC'n er koblet til S/PDIF ut på flerkanal RME DAC.

    Inne i hodet mitt har da det digitale signalet vært gjennom en ikke destruktiv prosess. Usikkerhetsaspektet er RME sin prosessering som trolig må innom mikseren deres før signalet rutes til S/PDIF.

    Jeg forventer faktisk at resultatet blir bedre med prosessering av nedre frekvens også på hovedsystemet. Men har likvel lyst å mate paranoid genet.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.889
    Antall liker
    1.466
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Hvilke software finnes på markedet som kan bygget FIR-filter for høyttalere?

    EDIT: Jeg kan vel svare på mitt eget spørsmål. rePhase er vel en kjenning, og jeg ser MiniDSP har samlet en del software her. Men finnes det andre kommersielle aktører?

    Man kan vel inkludere Accourate og Aurora plugin/Audiolense her også. Usikker på hvilke features de forskjellige har for å ha kontroll på gating.
    REW har nå også fått mulighet for å generere FIR filter
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.609
    Antall liker
    3.142
    Torget vurderinger
    0
    REW har nå også fått mulighet for å generere FIR filter
    Ser det fortsatt er greit å være klar over forskjellen på den visuelle fremstillingen i software og faktisk lyd ved lytting (y)
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    272
    Antall liker
    497
    Tager opfordringen fra Trompeten, trut...

    DSP/DRC gjort korrekt, synes jeg giver en klar forbedring af lyden. Men som så meget andet i livet, så er det ikke noget man kommer nemt til. Læringskurven er ofte stejl og man må have hænderne i dejen mange gange før den hæver. Men med god vejledning fra nettet i kombi med erfaring, så er det absolut muligt at få er godt resultat.

    Jeg har gjort mit hifi udgangspunkt lidt lettere, ved at bruge store CD horn. Derved kan jeg se bort fra problematiske 1. reflektioner fra side væggene. Gulv og loft er behandlet med absorber.

    Jeg EQ'er CD hornene i nærfelt fra ca. 1000 hz og op med en MiniDSP. Mit multi sub system bliver målt i 5 forskellige siddepladser og MSO (Multi sub Optimizer) retter det til. Det bliver lagt i en minidsp som biquads.

    Når det grundlæggende er på plads, måler jeg i SS og kører en IR korrektion i DRC Designer. Kodeordet i de bedste DRC programmer er frekvens afhængig vindue (FDW). Jeg har omkring 10 cyklus ved 20 hz, hvilket svarer til et vindue på 500 ms, så lyden når 170 meter, inden vinduet lukker. Burde være nok til at få hele rummet med. FDW falder så gradvist i cyklus, når frekvensen stiger. Ved 1000 hz er der 5 cyklus altså 5 ms, så her når lyden kun at bevæge sig 1,7 meter, inden vinduet lukker. Ved 20 khz er der 2 cyklus, så der er FDW 0,1 ms, så lyden har kun bevæget sig 3,4 cm, før vinduet lukker.

    Det ses jo af ovnstående, at DRC software, done right, både laver en rum korrigering (bassen) og højtaler korrigering højere op i frekvens. Det smukke er at man selv har kontrol med FDW og korrektion af overskuds fasen (FIR-delen).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn