I en tråd som heter "Er det noe vits med dsp til musikk da" kunne det være fint om man kunne dele hvordan man oppnår målet med bruk av DSP. Ikke bare for og mot ulike løsninger, men mer detaljer om helhetstankegang som for eksempel
@H.R skrev om å PEQ subene først før korreksjon.
På mitt eget oppsett tenker jeg DSP som en optimalisering av høyttaleren. Hvis det er noen utfordringer akustisk løser jeg dette med akustikkløsninger.
Siden rommet mitt pr nå er en minimalistisk stue har jeg hatt lyst til å utfordre meg selv med å få det til uten bassfeller og demping. Dette kan jeg kun gjøre fordi rommets naturlige akustikk passer veldig godt til det lydbildet jeg er ute etter med en slags "akustisk hale".
Høyttalerplassering og plassering av lytteposisjon like viktig som tidligere med DSP. I min bok kan ikke DSP skape trøkk/dynamikk som ikke er der naturlig. Ved et tradisjonelt oppsett ville jeg søkt et slankere og gjennomsiktig lydbilde ved plassering. Siden DSP-en jeg bruker er god til å rydde opp i bassboomer plasserer jeg høyttalerene nærmere veggene og hjørnene en tidligere med en i utgangspunktet fyldigere og fetere sound enn jeg tradisjonelt hadde gjort uten DSP. Bortsett fra det forsøker jeg å komme så nær gjengivelsen i toppregisteret som jeg er ute etter før korreksjon. For eksempel vinkling og lengde på decay i toppregisteret. En sub i hjørnet er ofte ikke noe problem. Siden peaker ikke er et like stort problem som vanlig er det lettere å flytte seg ut av store utfasinger.
Når det gjelder Audiolense så forsøker jeg å ha så få reflekterende flater i nærheten av høyttalere og mikrofon som mulig. I hjelpefilen i AL står det minumum en meter unna som er et godt utgangspunkt. For målingen og korreksjonen er min erfaring at er det viktigere med et rent målesignal med avtand til refleksjoner enn at bord og annen innbo står akkurat der de skal når man spiller musikk. Jeg kan ha dempeplater enkelte vinkler rundt mikrofonen for å få renere måling.
Når det kommer til målinger så er den vanligste synderen for uoptimal korreksjon er vibrasjon eller alt annet enn ren lyd. Dette er vel det største drawbacket i min bok. Bruker derfor mye tid på å dempe ned bygg og innbo som eventuelt skurrer når sweepen går. Godt signal/støyforhold er viktig for sweepmålingen for tidskorreksjonens del. I min bok får man bedre måling jo høyere man kan kjøre sweepet før anlegget forvrenger eller rommet vibrerer. Dører, bilderammer, lamper etc har det med å ville vibrere med, men da får man gjerne ingen god korreksjon. Når man måler i REW for eksempel er dette mindre viktig. Har forsøkt å korrigere en litt defekt mellomtone med en nesten uhørlig vibrasjon på et ellers strålende og flott rom. Det gikk ikke. Flere selvbyggere sliter også litt med å få kassene stille nok for en god måling. Dirac er veldig robust for vibrasjoner. Kalibrerte hos noen med et stort glassmonter fullt av glass som ringte under sweepen, men det var av en eller annen merkelig grunn uproblematisk.
Når det gjelder mikrofonplassering setter jeg den på punktet som gir flatest respons og unngår lokale utfasinger fremfor å ha den akkurat der jeg har nesetippen i sweetspot.
En god korreksjon låter bedre i hele rommet mens en feilkorreksjon lyder ideelt sett kun godt i lytteposisjon.
For å oppsumere litt så er dette mine fem cents for god en punktsmålinger
-rent målesignal fra rom og anlegg er viktigst
-høyttalerplassering er like viktig som før, men det kan være lurt å ha korreksjonen i bakhodet når man plasserer.
-etterstrebe fyldigere og dynamisk lyd med trøkk før korreksjon. Gjerne for fet.
-optimaliserer høyttaleren og ikke rommet med DSP.
-et livlig rom lyder som et livlig rom også etter DSP.
Opplever god DSP mer som en optimalisering fremfor en oppdradering. Høyttalerene og rommet blir ikke av en høyere kvalitet med DSP, men man får ut potensialet og lettere å tilpasse egen smak. Jo mer man kan om høyttalere, lyd, akustikk og musikk jo bedre resultat får man. Ingen quick fix, men synes det er mye vits med DSP til musikk.
Noen flere som vil dele sin bruk av DSP?
PS: kalibrerer ca en gang i året. Bruker noen dager å optimalisere før jeg lar det stå.