Er du religiøs?

Hva tror vi på her på HFS?

• Jeg er kristen

Stemmer: 0 0.0%
  • Jeg er humanetiker

• Jeg er ateist

• Jeg er agnostiker

• Jeg er muslim

• Hifi-benken er mitt alter

• Satan er ikke så værst

• Det raker deg ikke!

• Totalt antall stemmer
    0

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Er veldig enig i dette!! Religion slik jeg forstår det er å prøve gjennom ord og gjerning å bli god nok for en Gud, noe som i utgangspunktet er helt håpløst..... Den Kristne tro baseres på at Gud kom ned til mennesket og gjorde seg selv tilgjengelig på tross av våre feil og mangler.

Med andre Ord. Religionen er noe menneskeskapt, men troen er noe Gud gir.

Holder meg derfor til et sitat fra en i hedningesamfunnet! "Har aldri hatt problemer med Gud eller Jesus, eller Bibelen for den sags skyld, men jeg har store problemer med bakkemannskapet til dem."
Enig!.Såvidt jeg vet så skiller kristendommen seg fra alle andre "religioner" på dette punktet at mennesket kan ikke prestere noe for å bli frelst.
Det er kun av nåde,og ikke noe vi fortjener.

wotg;
Jeg synst ikke det er vanskelig å tro på en god Gud selvom verden er i kaos.Det står ganske tydelig i Bibelen at det er Satan som har makt over verden,til Jesus kommer tilbake.Klart det er mye jævelskap her da.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg finner dette inlegget særdeles støtende og lite klokt, selv om jeg skjønner at intensjonen på et eller annet plan antagelig er god.
Jeg har lest det en gang til, og må inrømme at jeg ikke skjønner hva du finner støtende.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Relgion fører ikke noe bra med seg, bare se i historiebøkene. Det er gjort og gjøres så mange grusomme handlinger i regi av forskjellige relgioner/trossamfunn.
Historiebøkene vil også vise at de ikke-religiøse regimer knappest har noe mindre blod på hendene enn andre. Nazistene hengav seg til Darwin, det førte ikke så veldig mye positivt med seg. Kommunistene bannlyste religion, likefullt stod Stalin og Mao for de største folkemord gjennom alle tider. Dette er politikk, - religionen er bare en beleilig unnskyldning. Og fjernes den finner man alltids på en annen. Det har historiebøkene vist oss.

Hadde verden vært lykkeligere eller bedre uten religion? Jeg har mine tvil.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
38.465
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Religioner vil finnes, så lenge folk har behov for det. Og religioner vil fortsatt føre til maktmisbruk og kriger, så lenge folk lar seg manipulere.

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Antall liker
0
Jeg var Ateist, men med årene har jeg kommet til at jeg tror på en eller annen form for høyere "makt"

Jeg føler vel ikke at min tro faller inn under noen av de organiserte religionene, men jeg tror på teorien om god å og dårlig "karma" (om ikke i det neste liv, så i dette..) Men jeg er vel absolutt ikke Buddhist fordi.

Jeg tror ikke på Helvete elle en evig fortapelse, men jeg vet av erfaring at "dårlige" mennesker har dårlige liv. Alle kan endre seg, men i større eller mindre grad vil du måtte ta konsekvensen av dine dårlige handlinger i dette og muligens ditt neste liv. Kort sakt så skaper du din egen og andres lykke/ulykke.

Ting som sykdom og ulykker kan selvsakt påvirke livet ditt, dette betyr ikke nødvendigvis at du har gjort deg fortjent til dette på noen måte, slikt kalles tilfeldigheter og er en naturlig konsekvens av hvordan naturen fungerer.

Det faktum at så mange mennesker er så makthungrige som de er, er det som påvirker mennesker flest sin mulighet til å ha et godt liv. Religion/Tro er bare unnskyldningen.

Selvsakt finnes syke mennesker, med dårligere forståelse for rett og galt. Men det finnes nesten alltid også en forhistorie..

Kort sakt, alt har konsekvenser, gode eller dårlige.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Historiebøkene vil også vise at de ikke-religiøse regimer knappest har noe mindre blod på hendene enn andre. Nazistene hengav seg til Darwin, det førte ikke så veldig mye positivt med seg. Kommunistene bannlyste religion, likefullt stod Stalin og Mao for de største folkemord gjennom alle tider. Dette er politikk, - religionen er bare en beleilig unnskyldning. Og fjernes den finner man alltids på en annen. Det har historiebøkene vist oss.

Kloke ord. Vel talt hr Løkken

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
De ideologiene du her nevner hadde også klare trekk av religiøs oppbygning og symbolbruk - paradoksalt nok, Nazistene sverget ikke bare til Darwin! Men til både metafysikk og kristendom, jødedommen var de kanskje litt mer forsiktige med :D. Uansett, det hadde kanskje ikke vært noe bedre sted å være - men det kan hende vi hadde kommet lenger. Kirken har alltid vært en propp i røret, ikke minst for vitenskapen...hva var det du holdt på med igjen? ;D

En annen her også nevnte dette med hvor anakronistisk gudetilbedelse er i 2005, det kan jeg slutte meg til. Vi burde ha kommet lenger, men det har vi altså ikke. Som når det gjelder kabler, verden vil bedras. ;)

O.

O

om.s

Gjest
Kristendommen har alltid ligget meg nærmest av alle relgioner og livssyn. Jeg har imidlertid gått min egen sti, og fulgt min egen forståelse og oppfattelse av kristendommen. Noen rotter seg sammen inne på et møtelokalet, og opphøyer Gud (og kanskje seg selv i så måte), andre går på gata og trer traktater nedover hue på folk - jeg er nok ikke å finne i disse kategoriene.
Kristendom er et livssyn som kanskje flere av oss bør ta en nærmere titt på, og prøve å forstå mer av. Det er i seg selv, selv om mange kristne ikke lever opp til det, et ideellt livsyn som er rettferdig overfor alle. Dessverre, som i mange andre livssyn og religioner blir de respektives overbevisning misbrukt, og brukes for å fremme egne interresser. Det er misbruk av religion som gjør folk skeptiske til dets innhold, og generelle holdning. Og det er misbruk som blir blåst opp i media.

Det er forskjell på religion og livssyn. I en religion, som f.eks hinduismen, er prinsippet slik at man skal prestere noe for å komme til "et høyere plan" og i så måte bli mer verdig.
Et livssyn, som kristendommen, er en guide line som skal være forbilde for hvordan man bør leve og hvilke holdninger man bør leve opp til. Det er i et livssyn ikke satt krav om at dette skal etterleves feilfritt, og man blir ikke mindre verdig om man feiler på alle punkter eller at man blir mer verdig fordi man gjør alt riktig.

Hvis man bruker litt tid på å bli kjent med kristendommens verdier, og la være å fokusere på hvordan mye av media presenterer kristendommen som, ser man at det er et meget verdifullt forbilde å leve opp til.

Husk at kristendommen har sitt utspring i Det Nye Testamentet - altså bibelhistorien etter Kristi fødsel. Mange kristne og ukristne kommer med argumenter og motargumenter som er hentet fra Det Gamle Testamentet, men dette testamentet er i grunn bare en forhistorie frem til Jesu' fødsel, og kristendommen har i så måte ikke røtter herfra.

Mvh.

Vidar

Ett godt og gjenom tenkt innlegg, Vidar.

mvh

O

om.s

Gjest
I USA (hvor ellers) er det til og med snakk om å bytte ut Darwins evulusjonsteorier med skapelsesberettningen i bibelen! Dvs. alt vi kjenner ble skapt på en knapp uke!
I rest my case...
Nå er det vel ikke snakk om en bokstavelig uke, det er både teknisk og praktisk umulig...

mvh

O

om.s

Gjest
Dypt eller grunt, godt eller dårlig ... det er uansett et faktum at mange «kristne» høytider er «adopterte» hedeneske tradisjoner. Jul i seg selv er et gammelt norrønt, førkristent ord, og høytiden var opprinnelig knyttet til vintersolverv. Høytiden (vintersolverv) ble feiret av bl.a. hedenske romere, gotere, vikinger etc. med hver sine kulturelle/religiøse og sermonielle varianter. Påske feiringen var forøvrig i full gang da Jesus «nøt» sine siste dager.

mvh
KJ
Også en sakelig og god redegjørelse for høytiden som ligger noen dager frem i tid.

mvh

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
I det man kategoriserer sin tro overlater man ansvaret for sin egen tro til andre mennesker slik at man slipper å ta stilling til viktige spørsmål i livet.

Puh, den ble jaggu dyp ;D
Enig!!

Det har gjennom alle tider,i alle land og på alle kontinenter,vært mennesker som har tilbedt og ofret til forskjellige helt vannvittige ting.  De har vært en måte å forstå forskjellige naturfenomener og ekstensielle spørsmål.. Og det er jo påfallende at religionene har blitt omskrevet og forsvunnet etterhvert som menneskene har blitt klokere :-X
Alle har en livskraft(det er jo derfor alt finnes og har utviklet seg til sånn det er,og det fortsetter) Derfor vil ingen dø.. Bl.a.derfor er det religion m.liv etter døden.. Jeg klarer ikke å lure meg selv til å tro på noe etter døden..Jeg mener at alt tilpasser seg etter behov (evolusjonsmessig)også det rundt døden..hvis en no tenker seg at vi har et liv etter døden,da hadde en ikke hatt den dødsangsten. Men dødsangst har vi!og derfor har vi evnen til å forutse at livet er i fare,gjennom smerter.Hadde vi ikke hatt smerter hadde vi ikke eksistert. Jeg hører folk diskuterer om at forskjellige dyr har følelser eller ikke..latterlig!! Alle har det.Enkelte dyr kansje mer enn mennesker..Et ikke troende dyr er redd for å dø,som er en sterk følelse,et troende menneske er ikke redd/mindre redd,som er en svak følelse ;) Fleip tilside.. Jeg er redd for å dø..  .Jeg mener jeg som person, bare er et produkt av genetisk arv,og hukommelse..  Med det mener jeg at min "sjel"er: Forståelse for min eksistens og måten min hjerne er programmert av ting jeg har lært(opplevd mange ganger).  
Hvis noen sier at jeg er snill,er det fordi jeg naturlig reagerer på en gitt situasone på den måten.  Hvis en for å synliggjør det,tenker på en sti som blir gått opp en gang  (det blir som noe opplevd og lagret i hjernen en gang) Så tenker vi på en sti gått utallige ganger...den vil bli veldig markant og sterk i forhold til den prøvd en eller noen ganger..og veldig lett å ty til når du skal forflytte deg..Samme forhold i hjernen mener jeg.. Derfor er det så lett for at f.eks voldtekts ofre som sier de aldri skal gjøre det til ens egne barn,ender opp med å gjøre det.Fordi den uopplevde stien  (noen har fortalt at slik vold er feil,og SKAL unngås)  er forsvinnende svak.Det en kan er jo den voldsomt sterke Skal en komme ut av mønsteret må der komme en ny kraftig sti som en kan velge! Derfor høren en psykologer si at en kan ikke bare stoppe med en uvane,en må finne et alternativ.. så enkelt tror jeg det er.Masse stier og handlingsmønster..Dette tar jo helt av!men men.. ;D
Tenk hvor kraftig den religions stien er i f.eks de landene de ber mange ganger om dagen,og læænge+alle i slekta gjør det,og så lenge en har hørt om..Så skal noen plutselig si til seg selv: nei dette innrømmer jeg er bare noe tull!og alle andre jeg kjenner har trodd på noe feil!????
Nei dette er trøst, og langlivede greier!!!!!

Og ja når en snakker om livet etter døden opplevelse,så synes jeg dette ikke er noe rart..tenk bare på hvor mange rare ting vi er i stand til å oppleve..f.eks slowmotion når en er ute for en serdeles opprivende situasjon og feberfantasier++++ Trance når en hører musikk gjennom et strøkent anlegg ;D ;D

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.765
Torget vurderinger
1
Også en sakelig og god redegjørelse for høytiden som ligger noen dager frem i tid.

mvh
Det var det slett ikke noe forsøk på å redegjøre for høytiden. Det var kun ment som en bemerkning om at høytiden (feiring av vintersolverv, aka. jul) ikke er et eksklusivt kristent fenomen (i likhet med en del andre «kristne» høytidsdager/markeringer), og at navnet på høytiden i de skandinaviske språkene er vesentlig eldre enn kristendommens innflytelse på det skandinaviske/norrøne kulturområdet.

mvh
KJ

O

om.s

Gjest
Det var det slett ikke noe forsøk på å redegjøre for høytiden. Det var kun ment som en bemerkning om at høytiden (feiring av vintersolverv, aka. jul) ikke er et eksklusivt kristent fenomen (i likhet med en del andre «kristne» høytidsdager/markeringer), og at navnet på høytiden i de skandinaviske språkene er vesentlig eldre enn kristendommens innflytelse på det skandinaviske/norrøne kulturområdet.

mvh
KJ
Vel, det var fortsatt en god redegjørelse for hvordan julen "ble" til ;)

mvh

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.765
Torget vurderinger
1
Vel, det var fortsatt en god redegjørelse for hvordan julen "ble" til ;)

mvh
Sorry, jeg fikk et svakt og ubegrunnet utslag ironi-meteret (subjektivt). 8)

mvh
KJ

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Og mennesket skapte gud i sitt bilde?

Må innrømme at jeg er meget skeptiskt til enhver organisert religion.

Hvis det finnes noe som kan kalles gud tror jeg det er umulig for mennesket å fatte hva gud er.

;)
Hva Gud er, er et sp.mål om definisjon. En gudsskikkelse finnes i mange religioner. Noen av dem har sin egen Gud, men noen har felles Gud, eller felles oppfattelse av hva Gud representerer.

I kristendommen er Gud et bilde på nestekjærlighet, og skaperen av universet og mennesket. Man kan hverken bevise eller motbevise at Gud skapte mennesket, men hvis Gud pr. definisjon er et bilde på bl.a skapelsens kraft, slik Gud defineres som i kristendommen, er det jo hevet over enhver tvil at Gud skapte mennesket. Det blir logisk, ikke sant?

Min Gud er et bilde på skapelsen og et bilde på nestekjærlighet, og derfor blir Gud opphøyet for å skape positive holdninger til medmennesket og skaperverket for øvrig.

For å gi min oppfattelse av kristendommens hovedskikkelser:

Jesus: En mann med sunne holdninger, og en mann som levde opp til Guds vilje, hvis definisjon av Gud var ren kjærlighet. En mann med stor innflytelsesevne - stor nok til å holde liv i de samme holdningene og verdiene over 2000 år senere.

Gud: Alt som omhandler skapelse, og nestekjærlighet. Gud er ikke et vesen i seg selv, men en felles betegnelse på skapelse, og nestekjærlighet.

Den Hellige Ånd: God vilje, gode ønsker, skapende og ivaretagende holdninger. Tro er en del av dette.

Hva er forskjellen/likheten mellom å tro på Jesus, Gud, og Den Hellige Ånd?

Jesus: Det å i seg selv ha tro på at Jesu omsorg og nestekjærlighet, og det vesenet han viste seg å være, fører til mer nestekjærlighet, ivaretagelse og verdiskapende handlinger.

Gud: Å tro på Gud, er det samme som å tro på kjærlighet. Å ikke tro på kjærlighet er jo i seg selv nokså absurd.

Den Hellige Ånd: Tro på at "Guts" til å ivareta og skape sunne holdninger og verdier når frem for å nå målet.

Hva er tro?
Tro gir motivasjon til å finne midler for å nå sitt mål. Uten tro, når man ikke målet. Tro er universellt for å nå alle former for mål, om det er i arbeidslivet, oppdragelse, nødhjelp, på fotballbanen, og mye mer. Tro er alstå ikke øremerket religion og livssyn.

Mange har spurt meg om jeg tror på Satan. "Nei!", svarer jeg da. Jeg vet at han finnes, men jeg har ikke noe tro på ham. Hvorfor skulle jeg tro på Satan, selveste symbolet på ondskap og fordervelse?

Mvh.

Vidar

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.351
Torget vurderinger
0
Selvfølgelig! Det er eneste måten å forstå "kabel-teori"!

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Gjennom alle tider har tenkende mennesker spurt seg selv om meningen med livet. Hvor kommer vi fra, hvorfor er vi her og hva skjer når vi dør? Religionene prøver bl.a. å gi et svar på dette. Det er vanskelig å tro, men det går i alle fall an å håpe på at det er noe etter dette livet.
Man kan si mye om kristendommen, men den er tross alt en viktig del av vår kulturarv, og det skremmer meg hvor lett mange ser på at den nå er i ferd med å bli skviset ut av vårt samfunn, faktisk til fordel for religioner som kan skremme vannet av den tøffeste.
Hovedbudskapet i kristendommen er vel at størst av alt er kjærligheten. Den fokuserer på nestekjærlighet, omtanke og ærlighet, i skarp kontrast til andre religionen som oppfordrer til drap og undertrykkelse.
Jeg vil påstå at kristendommen er en viktig grunn til at vårt samfunn er såpass sivilisert og menneskelig som det tross alt er, så kan man jo sammenligne de vestlige kristne land med andre land med andre religioner og se hva som kommer best ut.

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
417
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Å hate er en bevisst handling, så der er jeg enig med deg. Her som ellers er det lett å blande begrepene: kristendommen kom som et resultat av at mennesker søkte Jesus etter hans død og oppstandelse. Å være kristen er for meg noe mer enn å tro at det finnes en Gud eller at Jesus eksisterer. Satanismen er i sitt innerste vesen motstykket til den sanne Gud og det Jesus står for. Selv satan tror på Gud og skjelver (av frykt). Satan vet han har fallt etter opprøret mot Gud og prøver allt han kan å dra flest mulig med seg i fallet. Begrepet kristendom og satanisme hadde ikke eksistert hvis Satan ikke hadde gjort opprør mot Gud. For Gud skapte alle levende vesener med en fri vilje, og den brukte satan til å opphøye seg selv, desverre. Tenk på dette: uten Jesu eksistens ville ikke et eneste menneske være i live. Fordi det er han som opprettholder allt liv. Død er fra Satan. Alle mennesker skal engang dø, men Jesus har gitt løftet om evig liv for dem som vender om og tror.Tror du det, kan du kalle deg en sann kristen.
Du er nødt til å tro på en kristen gud for å hate ham.
Satanismen er en del av kristendommen.
Uten kristendommen, ingen satanisme.

S

slowmotion

Gjest
Hva Gud er, er et sp.mål om definisjon.
Der har jeg allerede hoppet av lasset.
Hvis gud er et spørsmål om definisjon,
er gud allerede "per definisjon" menneskeskapt.

;)

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Gjennom alle tider har  tenkende mennesker spurt seg selv om meningen med livet. Hvor kommer vi fra, hvorfor er vi her og hva skjer når vi dør? Religionene prøver bl.a. å gi et svar på dette. Det er vanskelig å tro, men det går i alle fall an å håpe på at det er noe etter dette livet.
Man kan si mye om kristendommen, men den er tross alt en viktig del av vår kulturarv, og det skremmer meg hvor lett mange ser på at den nå er i ferd med å bli skviset ut av vårt samfunn, faktisk til fordel for religioner som kan skremme vannet av den tøffeste.
Hovedbudskapet i kristendommen er vel at størst av alt er kjærligheten. Den fokuserer på nestekjærlighet, omtanke og ærlighet, i skarp kontrast til andre religionen som oppfordrer til drap og undertrykkelse.
Jeg vil påstå at kristendommen er en viktig grunn til at vårt samfunn er såpass sivilisert og menneskelig som det tross alt er, så kan man jo sammenligne de vestlige kristne land med andre land med andre religioner og se hva som kommer best ut.
Selv om jeg ikke er en religiøs person, så støtter jeg innlegget ditt 100 %.

Vi ser i dag en økende tendens til at vestlige veltilpassede ungdommer konverterer til islam, og at hele bydeler blir muslimske bolverk. Islam er en religion som ikke akkurat står for menneskerettigheter, likestilling og utvikling. Dette er en farlig utvikling, som på sikt kan rokke ved den vestlige velferdsmodellen.

S

slowmotion

Gjest
Kan jeg være enig i. Særlig hvis man ser kristendommen som kultur.
Tror ikke ungene i skolen har noe vondt av å lære om gud.

;)

S

slowmotion

Gjest
Jeg synst ikke det er vanskelig å tro på en god Gud selvom verden er i kaos.Det står ganske tydelig i Bibelen at det er Satan som har makt over verden,til Jesus kommer tilbake.Klart det er mye jævelskap her da.
Javel ...akkurat..... :-X

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Verden hadde vært et kjedeligere sted uten religioner.

Hadde vi visst hva som ventet oss etter døden hadde det jo ikke vært noe spennende å dø. Tenk om den eneste spenningen dreide seg om man fikk utdelt basshorn eller althorn ved passering av perleporten.

Siden man heller ikke kan utelukke at døden er slutten på det hele bør man også ha i minnet at for hver dag som går er det en dag mindre igjen å leve. Derfor bør man fylle dagen med best mulig musikk fra best mulig musikkanlegg. Og kanskje med litt trim og en god latter, så man lever et par dager til.

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
Gjennom alle tider har tenkende mennesker spurt seg selv om meningen med livet. Hvor kommer vi fra, hvorfor er vi her og hva skjer når vi dør? Religionene prøver bl.a. å gi et svar på dette. Det er vanskelig å tro, men det går i alle fall an å håpe på at det er noe etter dette livet.
Meget bra innlegg. Det er flott å se at det er en del tenkende og oppegående mennesker her inne. Jeg tror desverre det er mange som aldri tør å stille seg en del av disse viktige spm. Synes uansett at dette har blitt en meget spennende trå/avstemming.

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.628
Torget vurderinger
1
Hvis man ser litt historisk på det, er vel ikke den kristne kulturarven bare til å være stolt av:

Kronikk i VG 26 januar 2004:
"Den kristne kulturarven" er blitt politisk retorikk. Men vet politikere eller folk flest hva som egentlig ligger i dette begrepet? spør Jens Brun-Pedersen

KRISTENDOMMEN - problematisk og oppskrytt kulturarv

Politikere, lærere og journalister godtar det ukritisk. Kirkens folk utnytter det. Arbeiderpartiet bruker det for å bevare den såkalte folkekirken. Carl I Hagen benytter seg av det for å demme opp mot muslimsk innflytelse i Norge.

Det nye mantra´et i norsk samfunnsliv er Den kristne kulturarven. Det er trylleformelen som rettferdiggjør at vi har en religiøs stat og at halvparten av statsrådene i enhver regjering må tilhøre statens eget trossamfunn. Hver gang ikke-kristne forsøker å dempe misjonsiveren til gode kristne i offentlige institusjoner som barnehager og skoler, så kommer mantra´et så sikkert som amen i kjerka.

For vi har jo en "tusenårig kristen tradisjon", "den kristne tradisjon bærer vår felleskultur" og "kristendommen er vårt kollektive kulturgrunnlag", ikke sant? Underforstått, alle de gode verdier og normer som vårt samfunn er preget av i dag kan vi takke den kristne religionen for. Dette kjøpes av de fleste. Hva med å kreve noen detaljer på hva som ligger i denne arven?
Uten å pretendere og skulle gi det komplette bildet, her er noen markante lavpunkter fra vår sivilisasjonsutvikling:

"Vår" religion startet med drap og tvang. Kristningskongene ga folket valget mellom vann på hodet, altså dåp, eller miste det. Deretter følger en lystelig periode med brenning av kvinner og menn som ble utpekt som hekser og trollmenn av presteskap og en vettskremt befolkning. Det er en del av vår stolte kristne kulturarv.

Det var også tradisjonen med å stå med lua i handa over for geistlig og verdslig makt. Takknemlighet og ydmyket har vært Bibelens lære. Videre, i 1863 kom slaveriet (i USA) på bordet til Det teologiske fakultetet i hovedstaden. Pussig nok voldte problemstillingen stort besvær for de høye teologherrer. Mange norske prester i USA hadde nemlig et par år tidligere slått fast følgende i en uttalelse at: ".det efter Guds Ord i og for sig ikke er synd at holde slaver". Noe standpunkt mot slaveri kom ikke før borgerkrigen var over.

Litt seinere i samme århundret: Samtlige biskoper og en rekke kristne ledere advarte på det sterkeste i "Oppraabet til Kristendommens venner" mot innføringen av parlamentarismen! I samme tidsperiode forsvarer Kirken dødsstraff. Andre stygge arr i vår historie har vi etter behandlingen av og forsøket på kristning/fornorsking av samer og reisende (tatere). Som arvinger av den kristne tradisjonen skammer vi oss i dag over trollet i Grunnloven, jødeparagrafen - som det tok så mange år å bli kvitt. Da den like ekle jesuitt- og sigøynerparagrafen ble fjernet så seint som i 1956, stemte den kristne arvens fremste forvaltere, KrFs stortingsgruppe, samlet imot.

Kirkens langvarige og bastante motstand mot kvinners deltakelse i samfunnslivet kjenner vi alle. Det er faktisk ikke så mange år siden at multiprisvinneren, biskop Gunnar Stålsett var i mot kvinnelige prester.

Hvordan Kirken møtte den gryende arbeiderbevegelsen med å fordømme kravmentalitet, er kanskje mindre kjent. Kristne institusjoner er i dag flinke til å ta seg av de svakeste i samfunnet, men var ikke blant de første til å bry seg om de som gikk på fattigkassa i tidligere tider. Den kristne kulturarven har også fått litterære konsekvenser. Lutherdommens nærvær i norsk virkelighet er med på å forklare de pinlige dommene mot både Agnar Mykle og Jens Bjørneboe. Rent språklig, kristendommen skal riktignok ha æren av uttrykket "å vende det annet kinn til", men må også finne seg i å være røttene til det lite tiltalende og umenneskelige uttrykket "uekte" barn. Kristen moral- og sedelighetslære har historisk sett skapt mye lidelse, skyldfølelse og skam hos dem som ikke klarte de strenge kristne kravene til et "rent liv i forsakelse".

Og i dag? Homofile blir behandlet som annenrangs borgere. Det finnes knapt en menighet som vil ansette en åpen homofil i en ledende stilling. Heller ikke har homofile ennå mulighet til å inngå partnerskap innenfor noen vigslete vegger.

Nei, jeg har ikke glemt Hans Nilsen Hauge. Han representerte et opprør mot den geistlige øvrigheten som han ble straffet for. Det man så lett glemmer er at Hauge på mange måter samtidig grunnla pietismen her til lands. Som sosialisten Marcus Thrane fantes også kristne enkeltpersoner opp igjennom historien som ble pionerer og idealister - forkjempere for verdier vi i dag anser som demokratiske og siviliserte. Men de var langt fra representative for de kristne maktinstitusjonene som for alvor hadde innflytelse på den norske, historiske utviklingen - og dermed arven.

Professor Dr. Philos Erik O. Eriksen sier det slik i en kronikk i Dagbladet 7.1. i år: "Nå er det en drøy historieskriving å si at moderne menneskerettigheter springer ut av kristendommen. Selv om det finnes mange spor av allment etisk og humanistisk tankegods i kristendommen - som i andre religioner - er det nettopp i bekjempelsen av religionen, av kristendommen som den sentrale integrasjons- og maktfaktor, at ideen om menneskerettighetene oppsto. De kom ikke til uttrykk på grunn av kristendommen, men på tross av den".

Selvfølgelig har kristne lik rett som jeg i dag til å kalle demokrati, religionsfrihet, gjensidighet, likeverd, medmenneskelighet og solidaritet som sine verdier. Det er de kristnes og politikeres forsøk på å monopolisere disse verdiene det bør reageres på. For ikke å snakke om forsøkene på å tilsnike seg eiendomsretten til disse verdiers røtter. Det er en frekkhet - og historisk sett lite redelig å gi æren til den kristne kulturarven for de almene verdiene vi dag betrakter som positive. Det hadde vært å håpe at skoleelever i Norge kunne få drøfte slike betraktninger om vår arv i stedet for å bli tauet inn til ukritiske, forkynnende kirkelige fellesavslutninger i skoletida. Jeg er likevel redd for at de forblir like uvitende om dette som de er for eksempel om følgende om Norges kanskje største medmenneske: At Fridtjof Nansen var ateist.

Jens Brun-Pedersen
informasjonssjef
brun@human.no
Human-Etisk Forbund

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
128
Jeg synes det er ganske sjukt at voksne mennesker diskuterer vesener som ikke finnes, jeg. I menneskehetens historie (hovedsakelig fra FØR den "siviliserte" verden oppsto for 10-15.000 år siden) så har man gått ut fra at tegn på religiøsitiet gjennom kunst osv, viser en kultur som har stort overskudd på tid. Altså de har lite å gjøre, og mye fritid. Og det kjennetegner jo vårt samfunn også.

Men det må da finnes mer interessante tid å diskutere enn "religion"! Har selv vanket i et religiøst miljø tidligere (kristent), og jeg opplevde kun én ting der: ansvarsfraskrivelse! Folk opphøyer Gud, ber til Gud, tolker bibelen osv, bare for å ha en psykologisk buffer når de selv ikke gidder å ta ansvar for sitt eget liv. Patetisk, synes jeg.

Så konklusjonen: religiøsitet er en manglende evne og vilje til å akseptere livets realiteter og det faktum at man selv er ansvarlig for sitt eget liv. Dessuten er det et klart symptom på at man har for mye tid, og for lite å bruke den på.

HP har talt.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Mulig det, men mange mennesker har nå engang behov for en gud å tro på, og da er det viktig at vi ikke svekker det beste alternativet. Hva galt kan det være med at mennesker tror på en religion preget av kjærlighet og god moral?
Når det gjelder humanetisk forbund har de muligens en bra ideologi, men for min del drukner den helt i behovet de har for å sverte kirken/kristendommen. Det jeg har sett fra den fløyen har stort sett kun gått på det.
Og det er jo typisk da å dra frem ting som heksebrenning og andre lignende "menneskelige" feil begått av forskrudde mennesker som overhodet ikke har forstått budskapet.
Merkelig da at HEF ikke fokuserer litt mer på den "heksebrenningen" som foregår i dag i mange land i verden, med det resultat at det faktisk er et kvinneunderskudd i verden på ca 200 millioner.
http://pub.tv2.no/nettavisen/verden/article496459.ece

Når det gjelder homofile, så er vel de neppe noen svak gruppe i Norge lenger. Men de synes tydeligvis det er på sin plass å boikotte Frelsesarme'en, med det resultat at de virkelig svake gruppene i Norge som får hjelp fra Frelsesarme'en får svi.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
15
Imagine there`s no heaven,
above us only sky.. ::)

Btw; en gang i tiden trodde man. På Gud og på himmel og helvete, og at det til syvende & sist lønte seg å være snill og god fordi det var noen der oppe i himmelen som til slutt ville gi oss som fortjent. Riktig eller ikke, det utgjorde en horisont.
I dag har vi laget oss en ny "gud"; vi kaller det "vitenskapen". Og med den en ny horisont; vi tror på en evolusjon. Dermed er det jungelens lov som gjelder, den sterkeste overlever osv. Kanskje er det "vitenskaplig korrekt", men hva gjør det med oss?
(- kva gjær det me oss?) -det let finare på nynorsk!

Mvh. RS

regina

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.11.2002
Antall liker
0
Synes folk burde være mer opptatt av å være ett godt medmenneske enn å tro på noe komplett overtroisk.

At kristendommen er vår kulturarv er alltid trist å høre da det på 1200 tallet ble innført med slakt og massemord for å sikre seg politisk
makt. I tillegg har de til enhver tid offentilig uttrykt diskriminering av medmennesker fra raser til kvinner til homofile.

Helt utrolig at en slik lite menneskevennlig religion fortsatt blir sett
på som noe godt i vår opplyste samfunn.

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Antall liker
0
Stiller meg også spørsmålet om hvordan noe som tar bort fokus fra menneskets eget ansvar, noe som gir en anledning til å bortforklare onde handlinger( eks. frelsesarmeen/homofile), Noe som overbeviser mennesker om at de har rett til å drepe etc. er godt for menneskeheten.

Vi lever, vi dør. Deal with it!

I mellomtiden: betal din skatt, ha det moro, hopp i høyet, få barn, få dem til å bli gode mennesker. Ikke bruk opp bleiepengene på kabler, la bilen stå!, ta trikk, bli full, ha vondt, gjør en god gjerning, gjør noen glade. Nyt musikk.

Men hold ditt gudebilde unna meg, og ikke våg å tro at du er bedre enn meg, eller har rett til å gripe inn i mitt eller mine barns liv fordi du har "skjønt den rette vei!" Ligg unna, og tving faen ikke mine unger til å folde hendene på skolen!

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Krysser av for Satan;- den falne engel blir for meg en metafor for alt som er gøy;- en reaksjon på religionenes forsøk på å legge hinder i veien for naturlig livsutfoldelse.

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
Jepps sterkt kristen. Midt mellom pinsevenn og kristnesenter.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Snodig at det er så mange ateister her, når man i andre sammenhenger ser en sterk skepsis ovenfor vitenskapelig bevisførsel og logisk argumentasjon. Ateister generelt er jo ekstremt opphengt i dette med logikk, vitenskap og argumentets validitet, uten at det har gitt seg utslag i kabeldebattene.

Selv betrakter jeg meg som en agnostiker; generelt tvilende, men åpen for at det finnes ting større enn det vi pr. i dag evner å forstå. Det skulle egentlig bare mangle.

Ellers får religionen mye pes her, noe ufortjent spør du meg. Religion har ofte blitt brukt som politisk maktmiddel og som unnskyldning for onde handlinger, men dens budskap er i bunnen godt og jeg har vanskelig for å tro at disse onde handlingene ikke hadde funnet sted også uten religion. Dessuten har religion vært utgangspunkt for utrolig mye flott kunst og kultur og har utvilsomt beriket vår tilværelse på mange måter, enten vi bekjenner oss den eller ei. Hvis alle var ateistier og beinharde pragmatikere så tror jeg verden hadde blitt ufattelig kjedelig.

R

Rojoh

Gjest
Registrere at mange mener kristendommen virker både fordummende, og får mennesker til å fraskrive seg ansvar i livet: Riktignok finnes det elementer i bibelen som kan tolkes på en slik måte at man "tipper over" til å bli fatalistisk, men jeg synes det er mer enn nok skriftsteder i bibelen som oppfordrer til det motsatte... Altså: Man trenger ikke nødvendigvis være passiv, dum eller likeglad som kristen IMO.

Mvh. Johan.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.229
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
   Imagine there`s no heaven,
   above us only sky.. ::)

Btw; en gang i tiden trodde man. På Gud og på himmel og helvete, og at det til syvende & sist lønte seg å være snill og god fordi det var noen der oppe i himmelen som til slutt ville gi oss som fortjent. Riktig eller ikke, det utgjorde en horisont.
  I dag har vi laget oss en ny "gud"; vi kaller det "vitenskapen". Og med den en ny horisont; vi tror på en evolusjon. Dermed er det jungelens lov som gjelder, den sterkeste overlever osv. Kanskje er det "vitenskaplig korrekt", men hva gjør det med oss?
(- kva gjær det me oss?) -det let finare på nynorsk!

Mvh.  RS
................
"Nothing to kill or die for,
"No religion too,
"Imagine all the people
"living life in peace...

Det er langt igjen...

Kabeldragern

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
bjornh sa:
Min påstand er at satanister, egentlig er opposisjonelle kristne, men det er en annen sak. Mvh. Bjørn
Svar:
Det er jo ingen annen sak. Å være satanist betinger at man tror på Gud, men har valgt motsatt side. Satanister tror jo på helvete, og tilber det. Uten himmelen ville vel helvete bli helt meningsløst?

BT sa:
I stedet bruker jeg tiden og energien på å forsyne meg av de goder livet har å by på; vin, kvinner og sang, og annen moro man måtte komme over. Sånt småtteri som å glede andre, gi slanter til veldediget, skape fred på jord, gjøre en hederlig innsats på jobb, glede dere andre på HFS med noen merkelige innlegg, gjøre verden til et bedre sted osv.
Svar:
Slike tanker, om du også omsetter dem i handling, gjør deg til et godt menneske. Den ”himmelen” du havner i vil jeg også til...

Kardemommeby loven sier: Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og forøvrig kan man gjøre HVA MAN VIL.
Da snakker vi hva Jesus prøvde å formidle, kjærlighetsbudskapet.

...men...
Du som sier at du må ha noe å tro på, hvorfor tror du ikke på deg selv?
Stavangerensemblets eminente tekstforfatter: Svein Tang Wa

Hva jeg tror?
Jeg tror at kabler definitivt kommer til å havne i helvete
:)

R

Rojoh

Gjest
Siden vi først er igang...:

Et av de sentrale kristne dogmer er erkjennelse av uttilstrekkelighet - i forhold til hva? Kardemommeloven? Politisk korrekthet? Flertallets mening? Forsiden til Dagbladet? Eller må det noe "større" til for å kunne danne noe absolutt? Eller kanskje etikken og moralen ikke trenger å forholde seg til noe absolutt - en form for relativisme?

Et lite spørsmål: Er det ikke akkurat her kjernen i homofilidebatten ligger?

Mvh. Johan. (Hadde ikke tenkt å debattere så mye i denne tråden, men litt provokasjon unner jeg meg selv... Nå er dette spørsmål som jeg finner interessante, og som jeg gjerne vil høre andre svar på - kjør debatt!)

Topp Bunn