Lyden er uansett smooooth!men det får man vel aldri vite uten å besøke studioet selv.
Hva da?postet i feil diskusjon
Jeg synes rommet er noe av det viktigste i kjeden så da ser jeg på denne infoen som viktig i søken på bedre lyd.Skjønner, jeg er skeptisk til om det er veldig mye nyttig informasjon der utover å se hva slags egenskaper rommet har ved hver frekvens når man jobber med å få kontroll på problemområder.
Rommet ditt er så dempet at man kan gå inn i en metafysisk diskusjon om rommet ditt tilfører farging ved å fjerne rommet uten å likevel fjerne det fysisk…Jeg synes rommet er noe av det viktigste i kjeden så da ser jeg på denne infoen som viktig i søken på bedre lyd.
Selvsagt har du reflekterende flater, men med gjenklang på 0,1 sekunder i hele frekvensregisteret blir rommet ditt likevel annerledes enn det meste. Rommet er alltid en “farge” og i ditt tilfelle er denne “fargen” veldig annerledes enn det meste. “Fargen” din er uansett veldig…dempet.Masse reflekterende flater i rommet mitt. Er nok en del rom som er minst like dempet i øvre del, men ingen som har like god kontroll nedover mot bassen
Likevel kan det bli ennå bedre nedover.
Den minimale og lineære fargen fra rommet, slipper til det som er på platen. Mye av min musikk vinner på dette. Det gjør også troverdig klang og dynamikk.Selvsagt har du reflekterende flater, men med gjenklang på 0,1 sekunder i hele frekvensregisteret blir rommet ditt likevel annerledes enn det meste. Rommet er alltid en “farge” og i ditt tilfelle er denne “fargen” veldig annerledes enn det meste. “Fargen” din er uansett veldig…dempet.
Personlig har jeg troen på at demping eller behandlig gir bedre lyd. Men man sitter uansett igjen med svake(re) refleksjoner fra behandlede flater, og gulv og tak er det mer vrient å gjøre noe med. Og det å behandle et rom er ganske vrient og det hjelper ikke å kjøpe produkter til 50k i butikken og tro at det bare er å slenge opp noe på vegger og tak.Den minimale fargen slipper til det som er på platen. Mye av min musikk vinner på dette. Det gjør også troverdig klang og dynamikk.
Typisk et ulineært dempet rom. Demper alt i toppen og veldig lite på bryst klang - Helt pytonDette med veldiog dempede rom. Huser demorommet til Dynabel i Østensjøveien, det var skikkelig dempet, samtiig som man nesten ble sliten av å prate i det - akkurat som at man følte prating utendørs bar lyden bedre enn i rommet deres.
Jeg tror nok den mest effektive metoden for å visualisere rommet er å slå av all korreksjon (annet enn evt ren EQ og delefilter så klart). Så gjør du målinger litt rundt omkring der sweetspot befinner seg, også studerer du wavelet (ca 10dB fra topp til bunn, normalisert til maksimalt nivå). Når du slår på normalisering fjerner du i prinsippet høyttalerens frekvensrespons fra regnestykket, selv om høyttaleren primært står for den initielle delen av kurven.Jeg synes rommet er noe av det viktigste i kjeden så da ser jeg på denne infoen som viktig i søken på bedre lyd.
Det kan jeg prøve når jeg får tidJeg tror nok den mest effektive metoden for å visualisere rommet er å slå av all korreksjon (annet enn evt ren EQ og delefilter så klart). Så gjør du målinger litt rundt omkring der sweetspot befinner seg, også studerer du wavelet (ca 10dB fra topp til bunn, normalisert til maksimalt nivå). Når du slår på normalisering fjerner du i prinsippet høyttalerens frekvensrespons fra regnestykket, selv om høyttaleren primært står for den initielle delen av kurven.
Alltid kjekt at vi kan få en grafisk fremstilling av hva musikalitet faktisk erEtter 5k innlegg er det kanskje ikke noe poeng i å legge ut dette. Det ene bildet er lagt ut tidligere, det andre først nå. Bildene viser frekvensresponsen på utgangene til en singelended rørforsterker, og til en Modulus 86, Høyttaleren er lasten her. Impedansen i delefilteret er ned til 3,6 ohm ved ca 200 HZ og dette trekker ned responsen på utgangen til rørforsterkeren. Modulus 86 bryr seg fett lite om dette og responsen er rimelig flat. En grei illustrasjon av at det gjelder å holde tungen rett (ere) i munnen når en "rører". Det planlegges en endring i høyttaler og delefilter.
Vis vedlegget 719315 Vis vedlegget 719316
Ja musikalitet er det vi ofte finner ved gleden av musikk og da ofte gjennom rør,klasse A,a/b og enkelte klasse DAlltid kjekt at vi kan få en grafisk fremstilling av hva musikalitet faktisk er
Jeg finner musikaliteten i musikken, ikke i forsterkeren. Og jeg tror kanskje ikke jeg er den eneste.Ja musikalitet er det vi ofte finner ved gleden av musikk og da ofte gjennom rør,klasse A,a/b og enkelte klasse D
Yea right! Tekno hue som deg...Jeg finner musikaliteten i musikken, ikke i forsterkeren.
Ja, enig.Jeg finner musikaliteten i musikken, ikke i forsterkeren. Og jeg tror kanskje ikke jeg er den eneste.
Du glemmer klasse G og H. De kan godt spille musikk de også...Ja musikalitet er det vi ofte finner ved gleden av musikk og da ofte gjennom rør,klasse A,a/b og enkelte klasse D
Vel, ein må også utfordre seg sjølv med musikk ein ikkje er sikker på. Og gjerne nye komponentar innimellom også.Ja, enig.
Det er i hjernen musikken sitter. Musikk skal være behagelig og underholdende å lytte til uten at man blir sliten i hue. Hvis man må slå av for at hodet skal få fred og man føler lettelse av å slå av musikken, da er noe ørlite galt. Man skal ha lyst til å sette på neste plate, neste plate.
Fortell mer om dette! I stedet for å måtte ("måtte") ha multiple forsterkere for å ha hver sin lydsignatur, så hadde sånne filtere vært helt magisk. Og så en rad med små lavalamper for å forsterke den varme rørlyden visuelt.Det slår meg forresten at Dirac og tilsvarende gir meg en viss mulighet til å velge krydder selv
Edit: Jeg har et Fuji-kamera som lar meg velge hvilken filmtype bildene skal ligne på. Kanskje jeg kan få tak i et rør-filter til til NAD?
Som Aurora sier er det jo strengt tatt en equalizer, men med bedre utgangspunkt. Jeg har NAD M33 og målte rommet, og programmet foreslo en ganske nøytralt kurve, litt hellende fra bass til diskant. Hvis man er uenig med den foreslåtte kurven er det bare å heve og senke de forskjellige frekvensene. På M33 kan man lagre forskjellige profiler så jeg kan ha egen versjon for kinolyd og, eventuelt, "rørlyd", basert på de kurvene man har vist her som kjennetegner det. Eller jeg kan forvrenge signalet helt fritt etter egen smak.Fortell mer om dette! I stedet for å måtte ("måtte") ha multiple forsterkere for å ha hver sin lydsignatur, så hadde sånne filtere vært helt magisk. Og så en rad med små lavalamper for å forsterke den varme rørlyden visuelt.
Ja du får nok Nad M33 til og høres ut som min SET forsterkerSom Aurora sier er det jo strengt tatt en equalizer, men med bedre utgangspunkt. Jeg har NAD M33 og målte rommet, og programmet foreslo en ganske nøytralt kurve, litt hellende fra bass til diskant. Hvis man er uenig med den foreslåtte kurven er det bare å heve og senke de forskjellige frekvensene. På M33 kan man lagre forskjellige profiler så jeg kan ha egen versjon for kinolyd og, eventuelt, "rørlyd", basert på de kurvene man har vist her som kjennetegner det. Eller jeg kan forvrenge signalet helt fritt etter egen smak.
Perfekt er det sikkert, men det gir en del muligheter og i mitt kjellerrom fant jeg ut at det var en nødvendighet å måle litt..
Interessant. Skal sjekke ut dette.Godt å se enda en Puffin i bruk. Har du sjekket Fx Tube settingen?.
Her er effekten av Tube og Tape distortiortion på CD signal. Oker 2 og 3 ordensforvregning
Vis vedlegget 722757
Mne på en vinyl plate KANSELLERES en del av 2 harmoniske med Tube filtere inne. Lavere forvregning med rør +vinyl enn transistor+vinyl.
Vis vedlegget 722758
Problemet med M33, og andre med Dirac er at den korrekterer også fase. Så de fasefeilene man får med SET og høyttalere får man vel ikke gjenskapt like enkelt.Ja du får nok Nad M33 til og høres ut som min SET forsterker
Sikkert, ihvertfall på sikt. På samme måte som du kan få filter til digitale bildefiler som får det til å ligne hvilken filmtype du vil. Hvorfor skulle det ikke det? Er det en åndelighet i forsterkeren som formidles ved siden av musikken? Fra de lysende rørene?Ja du får nok Nad M33 til og høres ut som min SET forsterker
Er markedet stort nok så kommer nok den justeringsmuligheten også. Det kan jo være kjekt å ha rørlyd til utvalgt musikk uten å måtte koble hardwareProblemet med M33, og andre med Dirac er at den korrekterer også fase. Så de fasefeilene man får med SET og høyttalere får man vel ikke gjenskapt like enkelt.
Kan du ikke slå av fase korreksjon?Problemet med M33, og andre med Dirac er at den korrekterer også fase. Så de fasefeilene man får med SET og høyttalere får man vel ikke gjenskapt like enkelt.
Ja den mellomtonen vil du ikke få med M33 men regner heller ikke med at du har kjøpt M33 for og låte som en SET, da hadde du jo kjøpt en slik isteden, ikke alle klarer seg med 30WSikkert, ihvertfall på sikt. På samme måte som du kan få filter til digitale bildefiler som får det til å ligne hvilken filmtype du vil. Hvorfor skulle det ikke det? Er det en åndelighet i forsterkeren som formidles ved siden av musikken? Fra de lysende rørene?
Det kunne vært morsomt å teste en sånn forsterker, måle oppførselen i mitt rom, og justere M33 til den måler likt. Noen kommer sikkert til å si at det ikke blir det samme, men det får de lov til
Ikke som jeg kjenner til. Kun target curves man kan justere på og curtains.Kan du ikke slå av fase korreksjon?
Jeg ser ikke helt poenget med å manipulere inn feil dog.. Litt over 99,9% av musikken jeg hører på trenger mest sannsynlig ikke flere harmoniske eller å kødde til fase noe mer.Er markedet stort nok så kommer nok den justeringsmuligheten også. Det kan jo være kjekt å ha rørlyd til utvalgt musikk uten å måtte koble hardware