Artig at du nemner amfiteaterets akustiske eigenskapar. Eg har vore på fleire gamle greske teater bl.a. på Epidaurus på Peloponnes. Første gongen eg var der sat eg øvst oppe og åt nista mi. Da kom ei gruppe amerikanske skuleelevar inn. Ei jente gjekk inn i sentrum av orkhestra (sirkelen som tilsvarer vår "scene") og song "Yesterday". Eg sat kanskje 300 meter frå lydkjelda, og det høyrdest som det berre var eit par meter unna. Klokkeklart! Eg har fått vite at forskarar har prøvd å finne ut korleis dette er mogeleg, men eg har ikkje forklaringane. Grekarane hadde kanskje også lydkompetanse for vel 2000 år sia?
Seinare var eg der på teater og opplevde "Electra" av Sofokles, men da med mykje elektronikk, og ei heilt anna lydoppleving!
Jeg har lest om det samme, men ennå ikke tatt meg tid til å besøke disse perler alle burde oppleve en gang i livet. Det du her sier, forresten, sågar skapt for et par tusen år siden, vi kan jo undre oss noen og en hver om vi er gale slik vi holder på her på dette forum - enten bokstavene DSP, A, A/B eller D er involvert. Samtidig som de kom til månen på 60-tallet med elektronikk bestående av (bl.a.) rør - rør mange mener er like fordelaktige den dag i dag innenfor musikklytting. Selv om man med det digitale kan stå på andre siden av kloden og ringe eller sende bilder til noen hvor som helst på jordkula. Romerne hadde forøvrig både vannklosetter og oppvarmede gulv, dvs. man skulle vel tilhøre datidens Røkke & Gjelsten for nyte godt av dette.
Well well, kanskje man skulle besøke en gresk hi-fi forretning. Se om de kan ha tatt med seg noe grunnprinsipper fra Epidaurus eller Peloponnes tiden
Disse romerne, forresten, som beregnet akustikken på sine tatere - i mangelen av JBL sine Screen Array høyttalere & Crown forsterkere - kanskje de bare var skikkelige lyd-håndverkere og ikke en gang angav sin forskning i romertall...
...Mens vi et par tusen år seinere fokuserer på forsterkere med båndbredder så høyt at selv bikjer har meldt pass før de når halvveis på frekvensstigen
Videre reflekterer jeg her, på en ellers kjedelig søndag, omkring den som i vårt århundre på dette nettsted kanskje er den som totalt sett kan mest omkring vår hobby & nytelse utstyr som gjengir musikk:
Snickers-Is.
Kanskje han burde ta en ekstra titt i slektstreet, se ikke bort fra at han er etterkommer av en romersk lyd-sjappe; Roma Teatro Speciale
IVX