Diverse Er fokuset på rørlyd til hinder for teknologisk utvikling innen hifi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.060
    Antall liker
    7.909
    Torget vurderinger
    12
    Hvordan er det tenkt at låta skal høres ut? Overstyrt og forvrengt eller ikke? Hva er da riktig lyd? Mitt poeng er at det ene er kanskje like riktig som det andre selv om den ene låter penere evt styggere.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ja, men for meg som nå ikke har en gylden middelvei så synes svaret å variere fra dag til dag avhengig av dagsformen og hva jeg spiller. På lang sikt er det nok best å legge inn litt slack. Ideelt sett ville jeg ha hatt to anlegg. Ett kompromisstløst med en smule rundhet, og sweetspot, og ett for rock med gå omkring lytting.
    Har det litt på same måte. Men når behovet er der, skiftar eg pickup. Eller forforsterkar.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Skal man snakke om en viss form for nøytralitet, så kommer man vel ikke utenom blant annet en frekvensrespons med veldig få avvik. Og her ligger jo problemet. De færreste har en slik respons hjemme. Legg til store utfordringen i tidsdomene fra rommet, lyd fra elementer som ikke treffere ørene samtidg, lite optimaliserte delefilterinnstillinger pga spesielt begrensninger i passive konstruksjoner, kabinettdiffraksjon osv. så er det vel ingen bombe at avvikene blir såpass store at en del vil ha behov for å farge resultatet.

    Så kanskje det som man betegner som nøytralt egentlig ikke så nøytralt allikevel?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.522
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Etterhvert har det jo blitt veldig tydelig at den største flaskehalsen for lydkvalitet er nettopp innspillingene. Og akkurat her har jeg etterhvert skaffet meg et lite paradoks relatert til vinyl. For meg personlig er det absolutt ingenting ved vinyl som frister. Det er jo åpenbart at vinyl er fullstendig underlegent en digital avspillingskjede på alle parametere rent teknisk. Vinyl har i tillegg en del andre formatbegrensninger som gjør at det må tas spesielle hensyn ved mastring/kutting lydmessig.

    Konklusjonen som følger er jo da at den digitale versjonen, hvor formatbegrensninger ikke er et tema, representerer artistens egentlige intensjon, og at vinylversjonen representerer et potensielt kompromiss. Da burde vel saken være ekstremt enkel for en med min tilnærming til denne hobbyen??

    Men nei. For hva får vi dersom artisten får bestemme? Jo, det kan jo alle finne ut av bare ved å gå inn på en hvilken som helst toppliste på spotify/tidal og høre på et tilfeldig utvalg låter. Optimalisering for avspilling i alle typer miljøer, på alle typer utstyr, trumfer selvsagt ultimat lydkvalitet for alle artister som ønsker å tjene penger på det de holder på med.

    Det paradoksale for meg er at grunnet vinyls begrensninger, så er det nødvendig å bevare mer dynamikk, dvs mindre komprimering, samt gjøre ekstra tiltak for å unnå sss-lyder som fort kan oppstå ved avspilling. Mastringen for vinyl går derfor rett i strupen på de to største problemene ved mange moderne produksjoner, nemlig overkomprimering og ekstra kant i lydbildet for å fremstå tydelig i 16-åringens ørepropper på t-banen i Oslo.

    Det er utrolig deprimerende at man, til tross for at bordet er dekket fullt av flott teknologi, kan ende opp med å måtte anskaffe en vinylrigg, kun for å få tilgang til innspillinger hvor bransjen i mindre grad får mulighet til å skyte seg selv i foten lydmessig.
    Da er det bra jeg ikke skal lytte til en "spec sheet" :)
    Jeg er svært lite opptatt av specs, men jeg er svært opptatt av at jeg nyter musikken. Med trykk på _jeg_ :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes ikke det er så rart at man farger lyden med varmere saker. Hvis man sammenligner lyden i kurante hodetelefoner med lyden i de fleste anlegg er det ofte en klar og tydelig grunntone-varme som mangler i høyttalerne. I min erfaring er det ofte også en klart mer fremtredende diskant i vanlige rom enn med hodetelefoner.
    Jeg tror ikke det er uten grunn at ringrever ofte havner på horn-kjøret og/eller bassystemer som fjerner problemet i grunntone-området og begrenser det oppover i frekvens. Det er jo av samme grunn vi må fikle så voldsomt med plassering av høyttalerne, for å minimere hærverket gjort av rommets harde flater.

    Horn, linjekilder, CBT, høyttalere med elementer spredd i høyde, cardioide-spredning, bassystemer, akustisk demping av rom, elektronikk som tilfører varme, dsp osv er alle forskjellige metoder man kan vinne tilbake noe av det man taper på at fysikkens iboende faenskap er universell.

    Uansett valg man tar er det en eller annen pris man må betale. You pick your poison er vel treffende?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg er svært lite opptatt av specs, men jeg er svært opptatt av at jeg nyter musikken. Med trykk på _jeg_ :)
    Der tenker vi forskjellig.

    Jeg er svært opptatt av specs. Ikke bare på tallene, som forteller meg mye om begrensningene jeg må jobbe under, men også hvordan specs er oppgitt som, forteller meg om hva produsent har fokus på og forstår. Dealbreaker for meg er produsenter som bare skryter av hvor stor lyttebank, trafo og hvilke terminaler som benyttes.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.522
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Da jeg leste det første innlegget til Snickers så tenkte jeg "eeeeh, nei..", men det skal jeg ikke skrive ;)

    I dette innlegget er jeg redd jeg sauser (pun intended) det til for det er så mye jeg vil ha sagt. Og ingenting av det er teknisk. Håper jeg klarer å få frem poengene mine i rotet mitt. Please beer (jupp, det er fredag) with me.

    Jeg likte at han har tatt seg tid til å skrive analogien helt ut, men en analogi er jo bare en enkel parallellhistorie for å få frem ett poeng og er ikke ment å være 100% korrekt.
    Kul historie, Snickers, men du bommer i forutsetningen din.
    Selv om salt og pepper teknisk sett (noen er mer opptatt av det tekniske enn andre) ikke er krydder så kaller vi det krydder. Det er vel smaksforsterkere, som feks sukker og ummami etc. Salt og pepper kan brukes til det aller meste. Som Arve påpeker så er allpiffy (eller hva det universalkrydderet heter) nesten bare salt og sikkert derfor mange bruker det til så mye rart. Jeg har sett det bli brukt på popcorn til og med.

    Utredningen er bra, veldig fin den. Hvor feiler analogien?
    En kokk lager ikke det samme om og om igjen. I dag vil jeg ha biff, i morgen andebryst, i overmorgen lammelår etc. Ett måltid på en restaurant med "stjerne" koster, men man kan likevel gå dit i blant. Gode råvarer til mat koster, men ikke mer enn at man kan kjøpe det en gang i blant. Men det er jo forskjellig fra gang til gang
    Siden jeg har så mange forskjellige råvarer (album) så må jeg tilpasse meg. Jeg har ikke muligheten til å ha ett anlegg for hvert album jeg skal spille så derfor finner jeg frem det jeg anser som salt og pepper som jo går til omtrent alt. Og på denne måte kan jeg få nesten alt til å smake litt bedre. Jeg har ikke råd til å bytte ut hele krydderhylla hver gang jeg bytter råvarer så jeg gjør noen valg som gjør det meste bedre. Ikke alt, men det meste.
    (hvor mye saus ble det av avsnittet over?)

    Og for meg er det helt uinteressant å gjette på hva en lydtekniker i ett studio hører og vil formidle meg. Jeg vil, JEG, vil kose meg med det jeg skal høre. Hva om lydstudioet er overdempet i øvre frekvenser? Da blir vel de frekvensene skrudd opp og bass blir skrudd ned fordi det rumler i studiorommet? Det vil jeg helst ikke høre. Kanskje ikke det beste eksemplet, men det er et forsøk på å få frem et poeng om at lydteknikeren og jeg ikke nødvendigvis har samme preferanser eller forutsetninger. Det er mye viktigere at jeg får det som jeg vil når jeg skal kose meg. Da koser jeg meg oftere og kan med det høre musikk oftere og flere skiver. Det må da være bedre enn at jeg skal late som om jeg liker det samme som studioteknikeren liker?

    Det verste er at jeg ikke bryr meg om det er 1000% forvrengning så lenge jeg koser meg med musikken.
    I alle år har jeg sagt at f.eks klasse A og rør er gammelgubbelyd. Jeg har likt detaljer, åpenhet og punch. Nå har jeg høyttalere som er passe rundt, jeg har klasse A som ser gammelgubbe ut og vinylsnurre. Ja, jeg har blitt gammel gubbe, og da har jeg vel innsett at jeg har endret meg med årene og med det smaken også.
    Selvfølgelig kan jeg få til mye av denne justeringen ved å dra i noen spaker eller legge på noen filter som ligner på de artefaktene jeg liker, men har valgt å ikke gjøre det.

    Så langt har denne tråden vært en god tråd, der man kan diskutere sak og ingen hakking som det dessverre alt for ofte blir her på sentralen. Keep up the good work :)

    PS!
    Tar jeg feil hvis jeg sier at dette handler mest om hvilke tilnærming vi har til hobbyen vår, og ikke så mye om det tekniske? I så fall har vi sporet av fra va TS spør om.
    Det tekniske, eller den tekniske utviklingen, er for meg ikke noe mål i seg selv. Det er resultatet som teller for meg så om det er en 40 år gammel rørforsterker som gir meg nirvana eller om det er en streamingtjeneste via en state of the art klasse D er uinteressant for meg. Jeg vil ha mitt musikknirvana :D

    EDIT: rettet opp fra Bjørn til Snickers :)
     
    Sist redigert:
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Jeg forbanner ikke bruken av "krydder", men jeg vil ha mulighet til å velge å ikke ha krydder på alt, og jeg vil helst slippe å alltid bruke samme krydder.

    Forøvrig synes jeg mange altfor lettvint legger skylden på opptakene. Det er som regel opptakene som avslører anlegget, og ikke omvendt.
    Syns komprimerte innspillinger låter verre i anlegget hjemme enn i f.eks bilen.
    For meg blir en del sånne opptak uinteressante å lytte til i gode anlegg.
    Hvordan kan man forstå om det er opptakene eller anlegget som er problemet? Kan det låte dårlig på rett måte?
    Kan være litt forvirrende med manglende erfaring, og man analyserer sikkert ofte feil da.
    Er opptatt av å lære av dette, sånn at jeg kan ta bedre beslustninger hvis jeg eventuelt skal legge mer penger i nytt utstyr senere.
    Var liksom greiere før når jeg brukte et mer moderat og eldre anlegg som ikke var så avslørende.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.522
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Der tenker vi forskjellig.

    Jeg er svært opptatt av specs. Ikke bare på tallene, som forteller meg mye om begrensningene jeg må jobbe under, men også hvordan specs er oppgitt som, forteller meg om hva produsent har fokus på og forstår. Dealbreaker for meg er produsenter som bare skryter av hvor stor lyttebank, trafo og hvilke terminaler som benyttes.
    Siden ørene min er første begrensning så må det justeres etter de. Så er rommet neste premissgiver. Så kommer vel HT og diverse amper.
    Ja, du har jo ikke feil i at specs er viktig, men det er jeg mindre opptatt av. Teknologi, utvikling, målinger etc er bare verktøyet for å komme dit jeg vil. Nå som jeg har blitt bleikfeit og middelaldrende og litt til så har jaggu målet endret jeg.
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    675
    Antall liker
    755
    Der tenker vi forskjellig.

    Jeg er svært opptatt av specs. Ikke bare på tallene, som forteller meg mye om begrensningene jeg må jobbe under, men også hvordan specs er oppgitt som, forteller meg om hva produsent har fokus på og forstår. Dealbreaker for meg er produsenter som bare skryter av hvor stor lyttebank, trafo og hvilke terminaler som benyttes.
    Jeg har bestilt en forsterker jeg ikke har en eneste spesifikasjon på, bortsett fra utgangseffekten (cirka 4 watt). Det jeg derimot vet noe om er hvilke komponenter som er brukt, hele veien. Så her er jeg uenig med deg MakkinTosken. Er langt mer opptatt av komponent-kvaliteten enn om den har 0,001 eller 1,5 % forvrengning.

    JP
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har bestilt en forsterker jeg ikke har en eneste spesifikasjon på, bortsett fra utgangseffekten (cirka 4 watt). Det jeg derimot vet noe om er hvilke komponenter som er brukt, hele veien. Så her er jeg uenig med deg MakkinTosken. Er langt mer opptatt av komponent-kvaliteten enn om den har 0,001 eller 1,5 % forvrengning.

    JP
    Uenig? Om hva? Om at jeg synes at specs er viktig for å vite begrensningene? Tror du ikke opplysningen du ga om effekt er nok til å vite at denne forsterkeren er svært begrenset? Trenger heller ikke vite mer om den....
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    675
    Antall liker
    755
    Uenig? Om hva? Om at jeg synes at specs er viktig for å vite begrensningene? Tror du ikke opplysningen du ga om effekt er nok til å vite at denne forsterkeren er svært begrenset? Trenger heller ikke vite mer om den....
    Ikke begrenset, riktig matchet....
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Horn, linjekilder, CBT, høyttalere med elementer spredd i høyde, cardioide-spredning, bassystemer, akustisk demping av rom, elektronikk som tilfører varme, dsp osv er alle forskjellige metoder man kan vinne tilbake noe av det man taper på at fysikkens iboende faenskap er universell.

    Uansett valg man tar er det en eller annen pris man må betale. You pick your poison er vel treffende?
    Kan være verdt og nevne at de ulike fremgangsmåtene fører ikke alle til Rom. Resultatene blir veldige forskjellige. Og noe er rett og slett mye bedre enn enkelte andre metoder IMO. Ikke ubetydelig hvis man vil man drar strikken langt.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Da jeg leste det første innlegget til Bjørn så tenkte jeg "eeeeh, nei..", men det skal jeg ikke skrive ;)

    I dette innlegget er jeg redd jeg sauser (pun intended) det til for det er så mye jeg vil ha sagt. Og ingenting av det er teknisk. Håper jeg klarer å få frem poengene mine i rotet mitt. Please beer (jupp, det er fredag) with me.

    Jeg likte at han har tatt seg tid til å skrive analogien helt ut, men en analogi er jo bare en enkel parallellhistorie for å få frem ett poeng og er ikke ment å være 100% korrekt.
    Kul historie, Bjørn, men du bommer i forutsetningen din.
    Selv om salt og pepper teknisk sett (noen er mer opptatt av det tekniske enn andre) ikke er krydder så kaller vi det krydder. Det er vel smaksforsterkere, som feks sukker og ummami etc. Salt og pepper kan brukes til det aller meste. Som Arve påpeker så er allpiffy (eller hva det universalkrydderet heter) nesten bare salt og sikkert derfor mange bruker det til så mye rart. Jeg har sett det bli brukt på popcorn til og med.

    Utredningen er bra, veldig fin den. Hvor feiler analogien?
    En kokk lager ikke det samme om og om igjen. I dag vil jeg ha biff, i morgen andebryst, i overmorgen lammelår etc. Ett måltid på en restaurant med "stjerne" koster, men man kan likevel gå dit i blant. Gode råvarer til mat koster, men ikke mer enn at man kan kjøpe det en gang i blant. Men det er jo forskjellig fra gang til gang
    Siden jeg har så mange forskjellige råvarer (album) så må jeg tilpasse meg. Jeg har ikke muligheten til å ha ett anlegg for hvert album jeg skal spille så derfor finner jeg frem det jeg anser som salt og pepper som jo går til omtrent alt. Og på denne måte kan jeg få nesten alt til å smake litt bedre. Jeg har ikke råd til å bytte ut hele krydderhylla hver gang jeg bytter råvarer så jeg gjør noen valg som gjør det meste bedre. Ikke alt, men det meste.
    (hvor mye saus ble det av avsnittet over?)

    Og for meg er det helt uinteressant å gjette på hva en lydtekniker i ett studio hører og vil formidle meg. Jeg vil, JEG, vil kose meg med det jeg skal høre. Hva om lydstudioet er overdempet i øvre frekvenser? Da blir vel de frekvensene skrudd opp og bass blir skrudd ned fordi det rumler i studiorommet? Det vil jeg helst ikke høre. Kanskje ikke det beste eksemplet, men det er et forsøk på å få frem et poeng om at lydteknikeren og jeg ikke nødvendigvis har samme preferanser eller forutsetninger. Det er mye viktigere at jeg får det som jeg vil når jeg skal kose meg. Da koser jeg meg oftere og kan med det høre musikk oftere og flere skiver. Det må da være bedre enn at jeg skal late som om jeg liker det samme som studioteknikeren liker?

    Det verste er at jeg ikke bryr meg om det er 1000% forvrengning så lenge jeg koser meg med musikken.
    I alle år har jeg sagt at f.eks klasse A og rør er gammelgubbelyd. Jeg har likt detaljer, åpenhet og punch. Nå har jeg høyttalere som er passe rundt, jeg har klasse A som ser gammelgubbe ut og vinylsnurre. Ja, jeg har blitt gammel gubbe, og da har jeg vel innsett at jeg har endret meg med årene og med det smaken også.
    Selvfølgelig kan jeg få til mye av denne justeringen ved å dra i noen spaker eller legge på noen filter som ligner på de artefaktene jeg liker, men har valgt å ikke gjøre det.

    Så langt har denne tråden vært en god tråd, der man kan diskutere sak og ingen hakking som det dessverre alt for ofte blir her på sentralen. Keep up the good work :)

    PS!
    Tar jeg feil hvis jeg sier at dette handler mest om hvilke tilnærming vi har til hobbyen vår, og ikke så mye om det tekniske? I så fall har vi sporet av fra va TS spør om.
    Det tekniske, eller den tekniske utviklingen, er for meg ikke noe mål i seg selv. Det er resultatet som teller for meg så om det er en 40 år gammel rørforsterker som gir meg nirvana eller om det er en streamingtjeneste via en state of the art klasse D er uinteressant for meg. Jeg vil ha mitt musikknirvana :D
    Du sikter vel til Snickers sitt innlegg?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Har ikke horn :). Men hver sin smak.
    Ok, men om specs er så uviktig hvorfor er det så viktig for deg å fortelle at den leverer 4W og er det et problem om den helt hypotetisk hadde levert 50W? Er topologi viktig for deg da eller kan disse komponentene bare loddes fast der de får plass?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Forøvrig synes jeg mange altfor lettvint legger skylden på opptakene. Det er som regel opptakene som avslører anlegget, og ikke omvendt.
    Jeg er enig i mye av det du skriver, isen, men her er jeg uenig. Etter min mening går det begge veier. Opptakene spriker mer i kvalitet enn HiFi komponenter etter hva jeg hører. Bare ta Insense platene jeg refererte til. Hva tilsvarer de i kvalitetsforskjell på høyttalere? Finnes det så dårlige høyttalere som den verste platekvaliteten?
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    675
    Antall liker
    755
    Ok, men om specs er så uviktig hvorfor er det så viktig for deg å fortelle at den leverer 4W og er det et problem om den helt hypotetisk hadde levert 50W? Er topologi viktig for deg da eller kan disse komponentene bare loddes fast der de får plass?
    Dette blir håpløst. Mitt poeng er at jeg bryr meg fint lite om spec så lenge forsterkeren matcher til de høyttalere jeg skal bruke den til. Og mine lydpreferanser. At den yter 4 watt er ikke så viktig, det var for å illustrere hva som for MEG er viktig. Altså komponentkvalitet og "match", alt annet ikke så viktig.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Dette blir håpløst. Mitt poeng er at jeg bryr meg fint lite om spec så lenge forsterkeren matcher til de høyttalere jeg skal bruke den til. Og mine lydpreferanser. At den yter 4 watt er ikke så viktig, det var for å illustrere hva som for MEG er viktig. Altså komponentkvalitet og "match", alt annet ikke så viktig.
    Mitt poeng er at jeg ikke er sikker på om du egentlig er uenig med meg. Du er tydeligvis opptatt av at visse kriterier skal oppfylles. Du er opptatt av at riktig komponent skal benyttes på riktig måte. Du passer med andre ord på å vite hva som brukes i kretsen og kjøper ikke bare en "black box" i blinde?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg tenkte mer at dersom 80% av topp 50 lista på spotify ikke kan lyttes til uten øreverk og hodepine, så er det sannsynligvis behov for noen justeringer lokalt.
    Det skal jeg jaggu teste ut akkurat nå på anlegget uten varme og tilgivelse, men transparent. Turnusfri :).... Siden naboen har snekker hos seg må det være greit å spille grisehøyt. Tidal må det bli da flere eventuelt VG lista om den fortsatt eksisterer.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er enig i mye av det du skriver, isen, men her er jeg uenig. Etter min mening går det begge veier. Opptakene spriker mer i kvalitet enn HiFi komponenter etter hva jeg hører. Bare ta Insense platene jeg refererte til. Hva tilsvarer de i kvalitetsforskjell på høyttalere? Finnes det så dårlige høyttalere som den verste platekvaliteten?
    Det er overraskende hvor godt også dårlige innspillinger fungerer når avvikene er små i anlegget.
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    675
    Antall liker
    755
    Mitt poeng er at jeg ikke er sikker på om du egentlig er uenig med meg. Du er tydeligvis opptatt av at visse kriterier skal oppfylles. Du er opptatt av at riktig komponent skal benyttes på riktig måte. Du passer med andre ord på å vite hva som brukes i kretsen og kjøper ikke bare en "black box" i blinde?
    Det er riktig :). Fint at vi nærmer oss hverandre!
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg synes ikke det er så rart at man farger lyden med varmere saker. Hvis man sammenligner lyden i kurante hodetelefoner med lyden i de fleste anlegg er det ofte en klar og tydelig grunntone-varme som mangler i høyttalerne. I min erfaring er det ofte også en klart mer fremtredende diskant i vanlige rom enn med hodetelefoner.
    Veldig interessant sammenligning. Stort sett alle hodetelefoner låter mer behagelig på dårlige innspillinger enn stueanlegg. Det er vel noe med at ikke hører på refleksjoner. Men jeg ikke nubbsjans til å analysere opptaket på samme måte som stueanlegg, så noe blir borte uten romlyden.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kan være verdt og nevne at de ulike fremgangsmåtene fører ikke alle til Rom. Resultatene blir veldige forskjellige. Og noe er rett og slett mye bedre enn enkelte andre metoder IMO. Ikke ubetydelig hvis man vil man drar strikken langt.
    Indeed, og det er her jeg synes alle de spennende diskusjonene ligger. Hva er de beste løsningene på problemene, hvilke kameler må man svelge og hvilke svar er universelle?

    Problemet er vel at de færreste av oss har nok erfaring med flere løsninger over forskjellige settinger til å egentlig kunne sette forskjellige løsninger opp mot hverandre.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.559
    Antall liker
    3.093
    Sted
    Oslo
    Det må da være marked for en DSP med presets der man med et knappetrykk kan man emulere hva som helst?
    Den tanken slo meg også da jeg lekte litt med Dirac tidligere i uken. Sånt har man jo hatt på digitalkameraer lenge. Der sier de at jo bedre utgangspunkt du har i sensoren jo mer frihet har du til å innføre feil og emulere et langt "dårligere" kamera med sjarmerende egenskaper.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Det er overraskende hvor godt også dårlige innspillinger fungerer når avvikene er små i anlegget.
    Blir ikke dette ganske subjektivt? Jeg tror det fort blir litt vanskelig å vite hva hver enkelt legger i "godt". Godt? Godt nok?
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.609
    Antall liker
    58.236
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Etterhvert har det jo blitt veldig tydelig at den største flaskehalsen for lydkvalitet er nettopp innspillingene. Og akkurat her har jeg etterhvert skaffet meg et lite paradoks relatert til vinyl. For meg personlig er det absolutt ingenting ved vinyl som frister. Det er jo åpenbart at vinyl er fullstendig underlegent en digital avspillingskjede på alle parametere rent teknisk. Vinyl har i tillegg en del andre formatbegrensninger som gjør at det må tas spesielle hensyn ved mastring/kutting lydmessig.

    Konklusjonen som følger er jo da at den digitale versjonen, hvor formatbegrensninger ikke er et tema, representerer artistens egentlige intensjon, og at vinylversjonen representerer et potensielt kompromiss. Da burde vel saken være ekstremt enkel for en med min tilnærming til denne hobbyen??

    Men nei. For hva får vi dersom artisten får bestemme? Jo, det kan jo alle finne ut av bare ved å gå inn på en hvilken som helst toppliste på spotify/tidal og høre på et tilfeldig utvalg låter. Optimalisering for avspilling i alle typer miljøer, på alle typer utstyr, trumfer selvsagt ultimat lydkvalitet for alle artister som ønsker å tjene penger på det de holder på med.

    Det paradoksale for meg er at grunnet vinyls begrensninger, så er det nødvendig å bevare mer dynamikk, dvs mindre komprimering, samt gjøre ekstra tiltak for å unnå sss-lyder som fort kan oppstå ved avspilling. Mastringen for vinyl går derfor rett i strupen på de to største problemene ved mange moderne produksjoner, nemlig overkomprimering og ekstra kant i lydbildet for å fremstå tydelig i 16-åringens ørepropper på t-banen i Oslo.

    Det er utrolig deprimerende at man, til tross for at bordet er dekket fullt av flott teknologi, kan ende opp med å måtte anskaffe en vinylrigg, kun for å få tilgang til innspillinger hvor bransjen i mindre grad får mulighet til å skyte seg selv i foten lydmessig.
    Dette innlegget kommer litt på sida av det trådstarter etterspør, men jeg vil gjerne kommentere kort på dette med hvorfor noen av oss velger og også spille vinyl.

    Jeg synes du har noen gode poenger her @marsboer, men det er jo ikke sånn at det ene utelukker det andre?
    Vi som er opptatt av lyd og musikk , og i mindre grad teknikk, velger den teknologien som i størst mulig grad innfrir våre ønsker mht det vi oppfatter som god lyd.

    Spiller det noen rolle hvorvidt en kilde (vinyl avspilling) har åpenbare tekniske begrensninger, eller som du sier "underlegen teknisk", så lenge det låter bra?
    I tilfelle noen ganger best, - sammenlignet med digitalt.
    Det er nok liten tvil om at man får bedre lyd pr krone ved å satse på digital avspilling.
    Likevel er det slik at jeg (og jeg er ikke alene) stort sett foretrekker musikken avspilt på platespiller av høy kvalitet når jeg vil det skal låte riktig bra.
    Merk : Jeg sier IKKE at vinyl ALLTID låter best,men noen ganger synes jeg det faktisk gjør det. 😊
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Problemet er vel at de færreste av oss har nok erfaring med flere løsninger over forskjellige settinger til å egentlig kunne sette forskjellige løsninger opp mot hverandre.
    Trenger man det da? For egen del føler jeg at jeg langt på vei har oppnådd det jeg ønsker. Drømmen ble sementert for 25 år siden, litt korrigert og spisset av opplevelsen hos @The Shy for noen år siden og Bobs your uncle.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Blir ikke dette ganske subjektivt? Jeg tror det fort blir litt vanskelig å vite hva hver enkelt legger i "godt". Godt? Godt nok?
    Tror det ligger mer i referanser. Høyttalere eller høyttalersystem som unngår problemer som nesten alle tradisjonelle høyttalere sliter med låter enkelt og greit veldig forskjellig. Og det samme med et godt lytterom.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.060
    Antall liker
    7.909
    Torget vurderinger
    12
    Det bluesbreaker sier. Dess færre kjepphester, jo enklere å slippe å gjøre det vanskelig for seg. Her i huset har det alltid blitt supplert med formater, ikke erstattet.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Dette innlegget kommer litt på sida av det trådstarter etterspør, men jeg vil gjerne kommentere kort på dette med hvorfor noen av oss velger og også spille vinyl.

    Jeg synes du har noen gode poenger her @marsboer, men det er jo ikke sånn at det ene utelukker det andre?
    Vi som er opptatt av lyd og musikk , og i mindre grad teknikk, velger den teknologien som i størst mulig grad innfrir våre ønsker mht det vi oppfatter som god lyd.

    Spiller det noen rolle hvorvidt en kilde (vinyl avspilling) har åpenbare tekniske begrensninger, eller som du sier "underlegen teknisk", så lenge det låter bra?
    I tilfelle noen ganger best, - sammenlignet med digitalt.
    Det er nok liten tvil om at man får bedre lyd pr krone ved å satse på digital avspilling.
    Likevel er det slik at jeg (og jeg er ikke alene) stort sett foretrekker musikken avspilt på platespiller av høy kvalitet når jeg vil det skal låte riktig bra.
    Merk : Jeg sier IKKE at vinyl ALLTID låter best,men noen ganger synes jeg gjør det faktisk det. 😊
    Her er vi vel egentlig helt enige, bare at jeg i utgangspunktet føler en del mer reservasjon forbundet med det prinsipielle rundt det å bruke betydelige summer på selektert vinyl når den samme gode lyden, minus ulemper, lett kan oppnås også digitalt dersom man ønsket dette i studio.

    Dog, man må jo innse at av og til må man forholde seg til virkeligheten slik den er, selv om det smerter. Det gjelder ikke bare vinyl, men også f.eks MQA. Det hjelper ikke om man er prinsipielt i mot når det er det eneste tilgjengelige alternativet.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.907
    Antall liker
    11.293
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Et poeng er vel at hvis man holder seg til "gammel" vinyl ( og gamle CD-er) så slipper man dagens moderne vederstyggeligheter..... også er det noe med å bla gjennom for å finne noe man har lyst til å spille, for så så snu plata.... fikle med pad'en eller telefonen blir ikke det samme.... :cool:
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.475
    Antall liker
    7.999
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Kan være verdt og nevne at de ulike fremgangsmåtene fører ikke alle til Rom. Resultatene blir veldige forskjellige. Og noe er rett og slett mye bedre enn enkelte andre metoder IMO. Ikke ubetydelig hvis man vil man drar strikken langt.

    Utvilsomt korrekt, men de aller, aller fleste av oss har hverken den nødvendige økonomien, en tilstrekkelig dyptpløyende interesse for det tekniske eller de DIY kunnskaper som skal til for å strekke strikken veldig langt. Dermed stopper vår vei uvegerlig milevis fra Den Evige By og den gjenstående diskusjonen blir gjeldende kun for de aller mest bemidlede og aller mest kunnskapsrike - og mens den diskusjonen forsåvidt er interessant nok, så er den like fullt fullstendig teoretisk for oss plebeiere.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    En svært kjapp test av av topp ti på VG-lista på et temmelig kompromissløst anlegg uten varme. Hørte ikke mange sekundene på hver, men spilte veldig høyt. Droppet 2 ganger TIX.

    Her er det jeg noterte meg:


    Nathan Evans etc. Wellermann:
    Svært kunstig vokal. Bra bass Ingen ubehagelige lyder.

    Emma Steinbakken, Jeg glemmer deg aldri:
    Digert lydbilde. Låter veldig bra synes jeg. Ingen ubehagelige lyder.

    Olivia Rodrigo, Drivers license:
    3 meter bred vokal, låter fint med brukbar dynamikk. Ingen ubehagelige lyder.

    El Papi, sju fjell:
    Kunstig lyd, liten dynamikk. Vokalemne er sauset sammen. Ingen ubehagelige lyder.

    The Weeknd, Save Your Tears:
    Kunstig vokal, bra bass, brukbar dynamikk. Ingen ubehagelige lyder.

    TIX, Ut av mørket:
    Vokalen er bred som en låvedør, Låter faktisk bra tross litt dårlig dynamikk. Ingen ubehagelige lyder.

    The Kid LAROI, Without You:
    Litt flisete vokal like bred som mellom høyttalerne, Veldig flat lyd. Ingen ubehagelige lyder.

    Halva Priset, Den fineste Chevy´n:
    Litt betonte s-lyder, ingen god vokalinnspilling, Liten dynamikk, tynt. Ingen ubehagelige lyder.

    Justin Bieber, Hold On:
    Svært kunstig lyd, rar bass. Flatt. Ingen ubehagelige lyder.

    Dagny, Somebody:
    Første låt jeg synes låt litt skingrende på høyt volum.


    Her er det mye til felles. Nesten alt har behagelig lyd, nesten alle virker svært produsert og kunstig. Vokalene er smelt sammen i digre lydbilder. Liten dynamikk. Noen låter skiller seg ut med veldig god lyd. Skiller seg mye fra rock. Jeg synes de ofte låter dårligere, men på en annen måte. Ikke like kunstig.

    Så er et kompromissløst anlegg et problem med med kommersiell musikk? Klart Nei.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Jaja. Men spelar ein ikkje musikk, er kvaliteten på anlegget ganske uvesentleg.
    Kva slags musikk spelast? Eg merkar at komponentvalet kan påverke musikkvalet. Iallfall i mitt tilfelle. Etter at eg fekk Kiseki-pickupen har eg vorte meir gira på progrock enn på lenge. Når eg skiftar til AT33SA får eg meir lyst til å spele klassisk. Eg fekk seriøs interesse for klassisk då eg fekk kjempestore elektrostatar og rørforsterkarar, og reduserte dette etter at eg gjekk over til "normale" høgtalarar. Og no, når eg startar Spotify, vert det om lag utelukkande surfing i ukjent terreng, viss eg ikkje startar ei eigendefinert speleliste. Eller eg brukar det til undervisning.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    En svært kjapp test av av topp ti på VG-lista på et temmelig kompromissløst anlegg uten varme. Hørte ikke mange sekundene på hver, men spilte veldig høyt. Droppet 2 ganger TIX.

    Her er det jeg noterte meg:


    Nathan Evans etc. Wellermann:
    Svært kunstig vokal. Bra bass Ingen ubehagelige lyder.

    Emma Steinbakken, Jeg glemmer deg aldri:
    Digert lydbilde. Låter veldig bra synes jeg. Ingen ubehagelige lyder.

    Olivia Rodrigo, Drivers license:
    3 meter bred vokal, låter fint med brukbar dynamikk. Ingen ubehagelige lyder.

    El Papi, sju fjell:
    Kunstig lyd, liten dynamikk. Vokalemne er sauset sammen. Ingen ubehagelige lyder.

    The Weeknd, Save Your Tears:
    Kunstig vokal, bra bass, brukbar dynamikk. Ingen ubehagelige lyder.

    TIX, Ut av mørket:
    Vokalen er bred som en låvedør, Låter faktisk bra tross litt dårlig dynamikk. Ingen ubehagelige lyder.

    The Kid LAROI, Without You:
    Litt flisete vokal like bred som mellom høyttalerne, Veldig flat lyd. Ingen ubehagelige lyder.

    Halva Priset, Den fineste Chevy´n:
    Litt betonte s-lyder, ingen god vokalinnspilling, Liten dynamikk, tynt. Ingen ubehagelige lyder.

    Justin Bieber, Hold On:
    Svært kunstig lyd, rar bass. Flatt. Ingen ubehagelige lyder.

    Dagny, Somebody:
    Første låt jeg synes låt litt skingrende på høyt volum.


    Her er det mye til felles. Nesten alt har behagelig lyd, nesten alle virker svært produsert og kunstig. Vokalene er smelt sammen i digre lydbilder. Liten dynamikk. Noen låter skiller seg ut med veldig god lyd. Skiller seg mye fra rock. Jeg synes de ofte låter dårligere, men på en annen måte. Ikke like kunstig.

    Så er et kompromissløst anlegg et problem med med kommersiell musikk? Klart Nei.
    Begynner bli gammel. Bare Bieber jeg har hørt om...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn