U
utgatt60135
Gjest
Har sansen for det fysiske, men å begynne å kjøpe opp mange LP og oppbevare dem frister ikke når jeg fra før har null.Jeg har i motsetning til deg falt for vinyl
Har sansen for det fysiske, men å begynne å kjøpe opp mange LP og oppbevare dem frister ikke når jeg fra før har null.Jeg har i motsetning til deg falt for vinyl
Hvis du har effektive høyttalere >100dB/1W@1m teller det kanskje litt å ha marginene på sin side?Antagelig vil få om noen rørforsterker matche dette. Det er heller ikke relavant da forskjellen mellom støynivå på disse i tabellen er lite relevant for lyden. Et museprump ved siden av en jetjager som tar av er ikke veldig merkbart. Tabellen sier kanskje noe om hvilken teknisk flid konstruktøren har lagt ned. Men sier fint lite om eventuell lydkarakter. Min sluttforsterker har Sinad på 122dB og preampen på 118db , men jeg syns også det det er uproblematisk å høre på vinyl med SInad på i beste fall 70db og forvregning på 0.1 til 5% . Det er mye man ikke legger merke til...
Jobber man med teknisk utvikling, bør i alle fall arbeidsbeskrivelsen være utvetydig. Hvilke mål jobber «rørhodene» etter? Ikke vær blyg; skriv det nedLettvint svar på komplekst spørsmål . Det er sikkert en perfekt verden vi lever i, takket være utviklingen.. Men skal ikke dra den videre, blir ot her. Og jeg jobber med R&D...
Hva angår grammofonen er det svært få som hevder at denne har med teknologisk utvikling innenfor lyd å gjøre.Hvorfor skal den det? Det er hobby vi snakker om. Hvor gammel er grammofonplaten?. Når skal den ende? Regner med at du støtter det formatet.?
Enig i at rør neppe er til hinder for utviklingen i HIFI. AES gjorde seg ferdig med diskusjonen for omtrent 50 år siden og har aldri sett seg tilbake.For å svare på mitt eget spørsmål; nei jeg tror ikke rørutstyr spesifikt er til hinder for den teknologiske utviklingen innen Hifi. Men rørutstyr som eksempel på hvordan man på ymse vis i avspilling/forsterker-kjeden prøver å rette opp problemer som egentlig befinner seg på høyttaler/rom siden, i den forstand tror jeg ulike måter å farge lyden på kan nettopp være til et slikt hinder.
Men dette er jo en litt kompleks problemstilling. For å ta rom så er det ikke alltid det enkleste å begynne å innrede et oppholdsrom med akustikk-produkter. Og å designe høyttalere som skal passe inn i totalt forskjellige rom er heller ingen enkel øvelse. Så sånn sett har det kanskje utviklet seg en praksis hvor det å farge lyden blir en måte å løse komplekse høyttaler/rom-problemer. Og slik jeg ser det bringer ikke denne tilfeldige fargingen utviklingen innen Hifi noe særlig videre. Men når mange er skeptiske til å bruke romkorreksjon blir man kanskje stående litt i en blindgate. Kanskje utvikling av høyttalere som mindre følsom for rombidrag kan være en løsning?
Legger merke til at det var "han" den gangen også. Selv om det aller meste var "han" den gangen kan vi kan i hvert fall være enige om en ting. Det har nok alltid vært en meget stor majoritet menn som driver med denne hobbyenEnig i at rør neppe er til hinder for utviklingen i HIFI. AES gjorde seg ferdig med diskusjonen for omtrent 50 år siden og har aldri sett seg tilbake.
Men det er et kanskje mer interessant spørsmål om rør er til hinder for HIFI-entusiasters utvikling. Der tror jeg svaret er åpenbart, noe denne tråden minner oss om.
La meg sitere R. Steven Mintz som skrev følgende for snart 50 år siden i debatten om rør i JAES-forumet:
«Which tradeoffs the individual reader decides to make is up to him. But he should be familiar with some of the basic facts, and for my part I have done my best to clarify a point that was ambiguous. It is what I would desire for myself in an area of interest where I did not hold a degree of competence».
Dette var midt i blinken for min del! Ikke bare lydmessig men også musikalskt nå på natten når påskeferien er over og det er tid for melankolsk ettertanke over tiden man kastet bort på (lesing av) sirkelargumentasjon her på HFS. Jeg tok en liten forsmak på lav lyd i stereoanlegget men kan ikke akkurat kjøre realistisk volum 01:00 natt til arbeids-/skoledag. Så jeg flyttet meg over til hodetelefonene. Som vanlig, må jeg dessverre si, så skuffer hodetelefoner voldsomt når det kommer til akustisk levende musikk hvor holografi og stereoperspektiv er essensielt for å få den ultimate opplevelsen.Steike! Opplevde magi i stua i kveld hvor musikkgleden og lydkvalitet smelter sammen. Akkurat den type jazz jeg liker. Jeg vet ikke om strømmen har blitt renset på magisk vis eller om veganosten inneholdt noe annet, men er dette det råeste jeg har hørt av opptakskvalitet? Instrumentene til Henriksen, danske gitarist Jacob Bro og spanske trommeslager Rossy bare henger i lufta med millimeterpresisjon og med en syk fin stofflighet i et beksvart bakteppe. Bare trommeslageren slå litt hardere skvetter jeg nesten.
Til en sånn lydkvalitet kan krydderfolka bare gå å legge seg alså, for her er jeg ikke i det minste tvil om et så transparent og nøytralt anlegg som mulig låter klart best. Favorittmat til Magico/Devialet. Opptaket fra ECM (tatt opp i Sveits) er nemlig akkurat slik også. Svært transparent og korrekt. Trommene er over hele bredden, men føles bare rett her.
Håper dette ikke var en sånn bare i kveld opplevelse...
Plata kom i februar..
Vis vedlegget 711775
Som sagt er dette en tråd om teknologisk utvikling. Så jeg er nysgjerrig: Hva er denne «verden beste rørforsterker»? Det hadde vært interessant å få den frem i lyset.Sier han som ikke vet en flis. Hva kan du egentlig Mr. Klipp og Lim Nisse 1/4? (Klipp og Lim Nisseteamet)
Verdens beste rørforsterker ever ble konstruert på 60 tallet og kontinuerlig oppgradert inn i 2000 tallet. Spiller fletta av alle nye "High-End" forsterkere uansett design. Nok 100 000 på eBay...
Helt enig. Hodetelefoner passer bedre til rock enn akustisk. Nyt i morgen. Plata låter veldig fint på middels styrke.Kanskje hjernen min ikke "skjønner" hodetelefoner, men det er rett og slett en fattig opplevelse kontra stereoanlegget.
Ikke justert mot noe db måler nei.Hvilken app bruker du? . Har du justert den i overensstemmelse med er reelt db meter.? Appene kan avvike en god del..
Velger man høyttalere som ikke har kontrollert spredning eller designet for å minimere rombidraget, så starter man med en gang med store avvik og problemer når de plasseres i et rom. Så sant man ikke tenkt å gjøre rommet semi-anekoisk, så er det alt annet enn fornuftig.Kanskje utvikling av høyttalere som mindre følsom for rombidrag kan være en løsning?
Litt off topic, men denne videoen om måling av hodetelefoner var interessant. Det er tydeligvis ikke helt rett frem.Legger merke til at det var "han" den gangen også. Selv om det aller meste var "han" den gangen kan vi kan i hvert fall være enige om en ting. Det har nok alltid vært en meget stor majoritet menn som driver med denne hobbyen
Takk for musikktips Lyngen. Hører på Uma Elmo her nå. Flott musikk.
Når jeg sitter å snuser inn lodderøyk spilles det på Sennheiser HD650. Den manglende bassresponsen i disse tar jeg med +6dB på DSP i Roon.
Verden har da gått litt fremover..
Vis vedlegget 711791
Jeg lastet ned en sånn spl app for android og sjekket opp mot Umik-1 mikrofon. Appen/telefonen bommet med sånn ca 15 dB jevnt over når man pekte mikrofonen på tlf mot høyttalerne. Den klarte heller ikke å registrere peakene på samme måte som Umik.Ikke justert mot noe db måler nei.
Men testet 2 andre og.. Vise ganske så likt.
Idealismen grenser opptil fanatisme, enkelt og greit.Lyngen: Dette er jo en subjektiv opplevelse, og jeg tror den er helt reell for deg! Jeg har aldri sagt at rør og vinyl låter mer korrekt enn D og CD, eller bedre enn andre teknologier. Det er ikke slik at jeg fordømmer objektive fakta som måleinstrumenter dokumenterer. Men vi må respektere hverandres preferanser, og godta at vi opplever lyd forskjellig. Det har ikke noe med mørkemenn, forvirrede sjeler, jantelover osv. som mange her antyder!
Jeg spør igjen: Hvorfor denne energien som tydeligvis brukes til å "opplyse" oss kjettere? Noen har brukt store deler av på påsken til dette. Hvorfor? Er det av idealisme, eller ligger andre motiver bak? Det må være lov å spørre!
Nåja, ironien der ligger jo i at elektronikken vår ikke ville eksistert uten hærskarer av ingeniører og teknologier som har målt ganske heftig for å få dem til å virke. Selv rørene ble ikke tilfeldigvis funnet i ei myr og tilfeldigvis koblet til noen ledninger i en skuffSe videoen du......
Hvilket han også påpeker i videoen gjentatte ganger.Nåja, ironien der ligger jo i at elektronikken vår ikke ville eksistert uten hærskarer av ingeniører og teknologier som har målt ganske heftig for å få dem til å virke. Selv rørene ble ikke tilfeldigvis funnet i ei myr og tilfeldigvis koblet til noen ledninger i en skuff
Jeg har storebroren av høyttalerne du har, jeg har fortsatt til gode å hørt de spille bra på klasse A, A/B. Musical Fidelity M6(?) 500i burde jo takle dette fint, men neida det var slitsomt å høre i et kvarter og den burde også være dyr nok. Yamaha stereo receiver var ok (kostet irundt 7-8K) men lyttetretthet sneik seg innpå etter en time. Videre til Denon X6700h, her var diskanten såpass forvrengt at jeg trodde diskantene var sprengte. En billig klasse D til 8000,- nypris så var det fløyel å høre på helt fra bunn og helt opp i toppen av diskant-området og ingen spesiell forvrengning eller frekvenser som skilte seg ut på noen dårlig måte.
Bare fortsett med gamle stråmann argumenter eller test en nyere klasse D som ikke er over 20 år gammel selv, så kan det hende noen enkelte får seg noen aha opplevelser..
Han tar det ikke akkurat inn over seg. Han bruker stråmenn og diskuterer mot folk som BARE måler og snakker om komponenter satt sammen av deler fordi de måler som de gjør. Selv et radiorør er jo målt og sjekket før det brukes. Hvorfor ikke gjøre det samme med mer sammensatte komponenter, som forsterkere?Hvilket han også påpeker i videoen gjentatte ganger.
Spiller fort 6-8 timer selv her på dagtid, hjemmekontor kalles det visstnok for tiden istedet for snille arbeidsgivere.Jeg kan ikke klage på min kl A/B forsterker. Spiller enkelte dager 6-8 timer og er ikke sliten i øregangene når jeg avslutter.
Det går så unna i denne tråden at det er vanskelig selv for en som er pensjonert å følge med.
Ubegripelig at de samme folkene orker å sitte fra morgen til de sene nattetimene å skrive
Kan jo hende det kun er pensjonister her, er jo mye likt i ukedager også?..eller snille arbeidsgivere?
Det var en liste her i tråden av div testede forsterkere (målinger).
De fleste tror jeg var med Hypex innmat.Har lyttet til ett par av de bl.a NAD.
I mine ører låt fiolinene som om de ble spillt på billig kina plastfioliner med bue uten harpiks,
eller at fiolinene var byttet ut med ett sånn keybord som en gir til unger med der en kan få "lyden av fiolin" med ett tastetrykk.
Det er ikke high end ,eller en musikalsk forsterker i mine ører.
Sånn,da får jeg avslutte spillingen og lufte hund og meg selv før motorsagen hentes. Ha en fin dag.
Nesten,der kom fiolinen på "To love is to bury" ,Cowboy Junkies, og den låter som en fiolin, her.
Fantastiske disse Quad`ne og Belles
Målenisser er de beste nissene! De er vel også ekte sammenlignet med andre nisser..Litt komisk det der at man tilber utstyr konstruert av målenisser og teknokrater, og samtidig anser disse som totalt umusikalske.
Hvilket resultat, det målemessige eller det lydmessige?Det må være slitsomt å være så full i fordommer og motforestillinger at man anser det som viktig hva man kaller teknologien eller prinsippet brukt.
Tenk om det var resultatet som telte, det hadde tatt seg ut!
Dette føler jeg er en ganske grei karakteristikk av en svært stor andel Hi-Fi nerder og audiofile. For ikke å si regelen, snarere enn unntaket. Dog er dette noe som man bare må akseptere om man ønsker en sosial ramme rundt hobbyen (kanskje med unntak av storbyene). Det er ikke SÅ mange hi-fi entusiaster i bygde-Norge at man kan være superselektiv med tanke på tilnærming til Hi-Fi.Denne Guttenberg karakteren åpner sin tale med å totalt diskvalifisere seg selv. Om det er slik alle selverklært utekniske audiofile tenker forstår jeg hvorfor mørkemenn med fagre løfter får herje fritt. Guttenberg ikke bare feilrepresenterer mange fagfolks arbeidsmetode, han innrømmer åpent at han ikke vet hva han preiker om. Og det gjør han virkelig ikke!
Han skriver jo bare hva veldig mange der ute mener , ikke se dere blinde på målinger da hans erfaring, skribentene i Stereophile etc sin erfaring er at voldsomt mye der ute som måler mindre bra låter fabelaktig. Se bare på Klipsch! en av de mest populære der ute med sin ‘hous sound’ som noen kaller det, vet dog ikke om alt de har måler dårlig.Mitt syn på Steve Guttenberg
Jeg opplever at han "meler sin egen kake", han produserer en argumentasjon som rettferdiggjør hans egen posisjon som hifi-guru med ekstraordinær subjektiv innsikt. Dette gjennomføres med en argumentasjonen som er full av stråmenn, hvor han finner et dårlig produkt, linker det til vitenskap og Toole og dermed konkluderer med at målinger ikke er relevante.
Typisk nok tegner Steve til slutt et sort/hvitt verdensbilde hvor han ikke aksepterer en middelposisjon hvor man både måler og hører. Siden han tidligere i videoen forklarte at bruk av målinger er negativt/dårlig, ender han derfor opp med egentlig å kun akseptere hørsel som vurderingsgrunnlag for hifi-produkter.
Så kan en undre seg, hvorfor gjør Steve dette? For meg blir dette kun en spekulasjon, men det kan skyldes:
1) Han aner ikke hvordan han skal måle, og ser seg heller ikke mål på å lære dette.
2) Steve mangler "basic know-how". Han kan ikke forklare hva målinger betyr, han kan ikke omsette dette til noe av verdi
3) Målinger truer hans posisjon som hifi-guru, hvis målinger er relevante blir hans subjektive vurdering mindre verdt og det er jo dumt for en som lever av dette.
Jeg vil påstå dette egentlig representer en ytterkant og egentlig bare noe jeg har fått servert fra selgere og skribenter i det virkelige livet. Hvorfor, lar jeg forbli et åpent spørsmål. Ingen av de audiofile jeg har truffet de siste årene har liret av seg slikt tøv.Dette føler jeg er en ganske grei karakteristikk av en svært stor andel Hi-Fi nerder og audiofile. For ikke å si regelen, snarere enn unntaket.
Jeg tror det er enklere enn som så. Jeg tror dette er det som gir klapp på skuldra og nikkende aksept fra de han føler tilhørlighet med, for ikke å si følgerbasen på Youtube.Mitt syn på Steve Guttenberg
Jeg opplever at han "meler sin egen kake", han produserer en argumentasjon som rettferdiggjør hans egen posisjon som hifi-guru med ekstraordinær subjektiv innsikt. Dette gjennomføres med en argumentasjonen som er full av stråmenn, hvor han finner et dårlig produkt, linker det til vitenskap og Toole og dermed konkluderer med at målinger ikke er relevante.
Typisk nok tegner Steve til slutt et sort/hvitt verdensbilde hvor han ikke aksepterer en middelposisjon hvor man både måler og hører. Siden han tidligere i videoen forklarte at bruk av målinger er negativt/dårlig, ender han derfor opp med egentlig å kun akseptere hørsel som vurderingsgrunnlag for hifi-produkter.
Så kan en undre seg, hvorfor gjør Steve dette? For meg blir dette kun en spekulasjon, men det kan skyldes:
1) Han aner ikke hvordan han skal måle, og ser seg heller ikke mål på å lære dette.
2) Steve mangler "basic know-how". Han kan ikke forklare hva målinger betyr, han kan ikke omsette dette til noe av verdi
3) Målinger truer hans posisjon som hifi-guru, hvis målinger er relevante blir hans subjektive vurdering mindre verdt og det er jo dumt for en som lever av dette.