Er fokuset på rørlyd til hinder for teknologisk utvikling innen hifi?
Nå vet jeg ikke om min siste kreasjon går helt under kategorien "teknologisk utvikling", men det er i hvert fall en ny greie. Siden denne tråden er delvis skyldig i dette apparatets eksistens, skriver jeg helt ubeskjedent litt om det her.
Jeg har i løpet av de siste 26 timene lagt siste hånd på produktet:
AmpSwitcher 1.0 !! (NB! Før noen roper reklame, så er ikke dette et produkt som selges. Kun min egen interesse)
I mangel av noe særlig fungerende auditorisk hukommelse har jeg altså laget et apparat som gjør det mulig å switche mellom tre forsterkere med en fjernkontroll fra godstolen på under ett sekund. Innebygget er også en volumkontroll med 0,5dB nøyaktighet slik at forsterkerne som skal testes er godt nivåmatchet. Nivået matches automatisk hver gang man bytter forsterker.
Etter litt måling
og optimalisering ble ikke støygulvet på utgangen ved fullt volum så verst om jeg må si det selv. -150dB uten noe juks med A-veiing er bra nok til at dette apparatet ikke tilfører noe støy i kjeden.
Vis vedlegget 711865
Vis vedlegget 711869
Menysystemet er klargjort for ABX testing men jeg er ikke helt ferdig med software til dette enda. Nå blir det spennende å sette seg ned å lytte på tre heeelt forskjellige forsterkere og finne forskjeller.
Jada, jeg vet at forskerne sier at slow-listening er det optimale for å finne ut hva som "egentlig" låter best, men det bryr meg ikke. Jeg har ikke tid til slikt, så her skal det byttes ofte
Uma Elmo har gått et par ganger på hodetelefoner så det blir bra å få det ut i lytterommet