Morsomt med instrumenter, og det er mange myter! Men mytene styrer jo mange av våre valg uansett (hvem går fri?), så mytene gir oss selvfølgelig gode følelser. Det hevdes av mange fiolinister at det er noe helt spesielt å spille på berømte instrumenter, det vil kanskje bare gi en "god følelse"; men det kam jo også gjøre utøveren bedre.
Jeg har vel egentlig tro på at de gamle og berømte instrumentene fra Cremona har noe helt spesielt ved seg, til og men objektive forskere åpner for det!
Verre synes jeg det er å forstå at gamle instrumenter fra f.eks. Fender (50-60-tall )skal være så mye bedre enn nyproduserte, som er kliss like. En kan selvsagt innvende at alle enkeltinstrumenter har en spesiell "sound", de er ikke "kliss like", det sier musikerne jeg går snakket med i alle fall. Om det kan være tilsvarende myter og små variasjoner som får noen til å tro at rør er best, det har jeg ikke forutsetning for å vite. Men det kan godt hende.
Jeg synes som sagt at ekspertene her ("målerne") kanskje også kunne ha litt ydmykhet og tenke: Kanskje vet vi ikke alt?
Unnskyld: Jeg skulle holdt meg til landsmål, men glemte meg!
Jeg har vel egentlig tro på at de gamle og berømte instrumentene fra Cremona har noe helt spesielt ved seg, til og men objektive forskere åpner for det!
Verre synes jeg det er å forstå at gamle instrumenter fra f.eks. Fender (50-60-tall )skal være så mye bedre enn nyproduserte, som er kliss like. En kan selvsagt innvende at alle enkeltinstrumenter har en spesiell "sound", de er ikke "kliss like", det sier musikerne jeg går snakket med i alle fall. Om det kan være tilsvarende myter og små variasjoner som får noen til å tro at rør er best, det har jeg ikke forutsetning for å vite. Men det kan godt hende.
Jeg synes som sagt at ekspertene her ("målerne") kanskje også kunne ha litt ydmykhet og tenke: Kanskje vet vi ikke alt?
Unnskyld: Jeg skulle holdt meg til landsmål, men glemte meg!