Sorry, ser at akkurat den var litt kilen å forstå for noenDet er mest tømrere som bruker hammer!
Eg vet kor du bor småttenMC Hammer
Fungerte fint detSorry, ser at akkurat den var litt kilen å forstå for noen
Over litt rødvin kan jeg ikke syntes annet enn at «ingeniørene» er vel sutrete og argumenterer med sin hammer på alt de ser blir skrevet. Et troll dukker opp, slå ham ned med den teoretiske hammeren. Et annet troll dukker opp, fortsett med samme hammer. Forsovet en forståelig strategi da det er mange rare synspunkt og kommentarer som dukker opp. For min egen del er ikke jeg i tvil om at «ingeniørene» her i tråden har rett når det gjelder hva som er de mest transparente og «beste» forsterkerne (målemonstre om man vil). Det hjelper bare så sørgelig lite når store deler av markedet ønsker noe annet (og bryr seg om mye annet enn hvor kommaet settes eller hvor transparent forsterkerne er). Jeg har ingen problemer med å skjønne indignasjonen over alt fjaset som kommer fra selskapenes markedsavdelinger eller konstruktørene for den saks skyld. Det forandrer likevel ikke på det sørgelige faktum at det er «ingeniørene» (gjerne gjennom markedsavdelinger) som har ansvaret for å overbevise markedet om at de tar feil og kjøper feilt utstyr. Dere kan selvfølgelig fortsette med hammeren, og teoretisk dunke ned alle dere opplever som idioter, eller vi som kjøper utstyr uten en klinisk teoretisk rasjonell begrunnelse for valget, men til syvende og sist er det dere som må produsere noe som markedet ønsker. Da hjelper det ualminnelig lite å holde teoretisk high ground og hamre videre, men komme «idiotene» i møte, slik at utvikling tilnærmer seg markedets behov, eller aller helst omvendt. Alternativet er selvfølgelig å hamre videre på teori og komma-onani og være misforstått verdensmester i en subkultur på HFS
Vi kan jo snu litt på det. Rørforsterkere med lav effekt og høy utgangsimpedans trenger helt spesielle høyttalere for å låte slik de skal.Er det da slik at D må ha heilt spesielle høgtalarar for å låte slik dei skal?
Ja, du har sikkert rett, innlegget traff nok ikke i en så stringent og to the point tråd som dette. Skjønner at du leser tråden som kun å inneholde to hovedtemaer, og har derfor ingen problemer med å skjønne at du ikke forsto innlegget mitt Jeg skulle sikkert benyttet avsnitt. Da hadde det nok blitt lettere skal du seTråden handler egentlig om hvordan fokuset på at rørprodukter angivelig skal ha magiske egenskaper påvirker den tekniske utviklingen i bransjen. Men 3/4 av diskusjonen handler allikevel om folk som synes det er urettferdig at de ikke kan få lov til å lytte til rørutstyret sitt i fred... Derfor forstod jeg svært lite av innlegget ditt.
Rare greier dette med nettdiskusjon altså...
For meg som kun bruker subjektivitet/øra, hvorfor har jeg landet på klasse d i storstua og mykere saker i mine mindre rom? Hadde vært berikende med en forklaring på dette. PS! driver ikke med dsp, er nok hva man kal kalle "gammeldags" i måten å bruke dagens teknikk på. Liker uansett å bli emosjonelt engasjert.Det ville vært mer konstruktivt om du ba om forslag til høyttalere du kunne lytte til for å avgjøre om klasse D-forsterkere er noe for deg.
God helge til deg!¯Her er det jaggu mange som sliter med både det ene og det andre.......god bedring og god hælj!
Ikke sikkert jeg liker helgeGod helge til deg!¯
Hehe, det plager meg ikke, men jeg undres en del over at det i de fleste tråder kommer en del innlegg som slår fast relativt betydelige ting som får meg til å tenke at de har lest noen innlegg men tenkt at trådens tema er noe helt annet, og da får disse innleggene også helt nytt innhold.Ja, du har sikkert rett, innlegget traff nok ikke i en så stringent og to the point tråd som dette. Skjønner at du leser tråden som kun å inneholde to hovedtemaer, og har derfor ingen problemer med å skjønne at du ikke forsto innlegget mitt Jeg skulle sikkert benyttet avsnitt. Da hadde det nok blitt lettere skal du se
Dette har jeg vært inne på tidligere. Spesielt i akustisk ubehandlede rom der høyttalerne havner litt nær flatene i rommet, og der høyttalerne kanskje også sprer litt ujevn vil tilskudd av harmonisk forvrengning stort sett være en god ting. Dette er faktorer som gjør det vanskeligere å definere impulser, og de er viktige for å oppfatte timing og tydelighet i musikken. Når vi stimulerer flere frekvenser, det vi gjør når vi tilfører harmonisk forvrengning, øker vi følelsen av å motta transientinformasjon, og det fremstår som om ting er litt tydeligere. Litt "bløtere", litt mørkere (ofte), men også en slags tydelighet som gjør at de ugunstige akustiske forholdene helt fint er til å leve med.For meg som kun bruker subjektivitet/øra, hvorfor har jeg landet på klasse d i storstua og mykere saker i mine mindre rom? Hadde vært berikende med en forklaring på dette. PS! driver ikke med dsp, er nok hva man kal kalle "gammeldags" i måten å bruke dagens teknikk på. Liker uansett å bli emosjonelt engasjert.
Men dette forklarer jo på lang vei hvorfor det ikke finnes en sannhet og hvorfor det er plass til ulike forsterkerteknologier og lydsignaturer. Det er jo egentlig ingen teknologi som står i veien for noen annen. Alle har jo ulike utgangspunkt for å implementere vår stereo i våre respektive rom.Dette har jeg vært inne på tidligere. Spesielt i akustisk ubehandlede rom der høyttalerne havner litt nær flatene i rommet, og der høyttalerne kanskje også sprer litt ujevn vil tilskudd av harmonisk forvrengning stort sett være en god ting. Dette er faktorer som gjør det vanskeligere å definere impulser, og de er viktige for å oppfatte timing og tydelighet i musikken. Når vi stimulerer flere frekvenser, det vi gjør når vi tilfører harmonisk forvrengning, øker vi følelsen av å motta transientinformasjon, og det fremstår som om ting er litt tydeligere. Litt "bløtere", litt mørkere (ofte), men også en slags tydelighet som gjør at de ugunstige akustiske forholdene helt fint er til å leve med.
Dette understøttes også av impulsteoriene blant annet i Heissenbergs usikkerhetsprinsipp og vi kan også se på en helt vanlig fouriertransformasjon at det er en sammenheng mellom hvor skarp en impuls er og hvor mange frekvenser som stimuleres samtidig. Dette er ikke fantasi eller svart magi, men ganske enkel fysikk (mulig noen er litt uenige i det siste der).
Man skal gå temmelig langt i å optimalisere høyttalere og rom før man virkelig kan begynne å sortere forsterkere etter kvalitet. Vi er nødt til å skille mellom hva som rent faktisk er best, og hva som er lettest å få til under gitte forutsetninger. Om jeg skulle drømme opp et superoppsett ville det garantert ikke fungert etter planen i et 10kvm rom, selv ikke om det var akustisk behandlet etter alle kunstens regler. Men jeg kunne fint drømt opp et oppsett som var best mulig i 10kvm store rom uten akustisk behandling. Personlig ville jeg nok gått for rene akustiske triks for å bevare disse impulsene, men det er de som inneholder den viktige informasjonen som kan overbevise oss og få oss til å akseptere det vi hører.
Optimalt blir det nok ikke men uansett.. det beste vi kan få med våre begrensninger/romMen dette forklarer jo på lang vei hvorfor det ikke finnes en sannhet og hvorfor det er plass til ulike forsterkerteknologier og lydsignaturer. Det er jo egentlig ingen teknologi som står i veien for noen annen. Alle har jo ulike utgangspunkt for å implementere vår stereo i våre respektive rom.
Det har du rett i, men med to forbehold. Det ene er at det er ikke rommet i seg selv som bestemmer hva som passer av forsterker, men mer hvordan høyttaleren håndterer det aktuelle rommet. Man kan godt gjøre det slik at høyttaleren tar oppgaven med å bevare impulsinformasjonen i et lite rom, og vipps så har man en løsning som fungerer best med klasse D. Et naturlig eksempel er om man tenker seg at man byttet ut forsterkerkanalene i Kii Three med rør. Det ville ikke fungert noe særlig, men det er nok en høyttaler som man i stor grad skulle kunne få et brukbart resultat med i et lite rom.Men dette forklarer jo på lang vei hvorfor det ikke finnes en sannhet og hvorfor det er plass til ulike forsterkerteknologier og lydsignaturer. Det er jo egentlig ingen teknologi som står i veien for noen annen. Alle har jo ulike utgangspunkt for å implementere vår stereo i våre respektive rom.
legger merke til hva du sier / fortsatt hører og opplever som jeg gjør. Artig eksempel på det er at jeg digger transistorpe på klasse d i storstua, rør synenes jeg ikke holder følge her i det hele tatt. Da sammenligner jeg meget kostbar rørpre mot forsiktig priset transistorversjon. Oppløsningen opplever jeg som langt dårligere men tonaliteten kan jeg forstå at noen setter pris på, det blir sneppet mer "formørkning" av mellomtone. PÅ Hytta er det ingen match med mindre man spiller TOTO, og det må man av og til!! Helgefyll... eller grill?Det har du rett i, men med to forbehold. Det ene er at det er ikke rommet i seg selv som bestemmer hva som passer av forsterker, men mer hvordan høyttaleren håndterer det aktuelle rommet. Man kan godt gjøre det slik at høyttaleren tar oppgaven med å bevare impulsinformasjonen i et lite rom, og vipps så har man en løsning som fungerer best med klasse D. Et naturlig eksempel er om man tenker seg at man byttet ut forsterkerkanalene i Kii Three med rør. Det ville ikke fungert noe særlig, men det er nok en høyttaler som man i stor grad skulle kunne få et brukbart resultat med i et lite rom.
Det andre forbeholdet handler om at selv om rør ikke står i veien for noen ting, så er det en sånn messing om rør, der det skal fremstilles som at rør er en overlegen teknologi dersom du bryr deg om musikk. Og bryr du deg ikke om musikk kan du like gjerne velge klasse D... Det er et budskap som veldig mange synes det er kjekt å holde liv i, og den ganske omfattende aktiviteten der (fokuset på rørlyd som trådstarter formulerte det i åpningsinnlegget) kan dreie fokuset bort fra veldig mye annet.
Et eksempel på dette er da domediskanten så dagens lys og 99% av bransjen aldri hadde hørt ordet "spredning". I tillegg hadde man en ide om at høyttaleren skulle måle rett fra 50-15kHz ekkofritt, også var dette et slags verktøy for å sortere forsterkere. Her hadde man altså store spredningsfeil og fullstendig feiltolket hva foretrukket energifordeling i frekvensspekteret faktisk er. Hele bransjen levde i et nærmest stummende mørke før enkelte produsenter sånn smått begynte å snakke om spredning for rundt 15-20 år siden. Det er mye som kunne vært utviklet og gjort bedre hadde man bare ikke latt dogmene styre, men heller faktisk jobbet som ingeniører og forskere og lett etter problemene som vi nå for lenge siden har identifisert og definert, og som mange har funnet relativt gode løsninger på etter hvert. Dette er altså et eksempel både på hvor langvarig en sånn periode kan være (rundt 30 år i dette tilfellet) og hvor lite som skjer av kvalitativ utvikling på det aktuelle området. Hele utviklingen i den perioden pågikk nærmest utelukkende utenfor det vi i dag kaller hifibransjen. Den primære utviklingen på forsterkere handlet mer eller mindre om å utvikle house sound og finne metoder for å unngå at forsterkerne brant opp. Omtrent 30 år etter at problemet med feedback var forstått og løst tviholdt man fortsatt på dogmene om hvor gode forsterkere uten feedback var fordi de la på litt kjøtt i bassen på disse feiltunede høyttalerne.
Eller bare feeling.......min mening heller nok til ørene, data-ark kommer først inni bilde når man har noe, vet hvordan det låter over lengre tid, ønsker noe annerlededes, hvordan kan jeg oppnå det? Jo...den tror jeg kan matche inn i greiene mine...Godt det er forskjellige produkter tilgjengelig på markedet.. fortsatt er ingen teknologi i veien, bare befruktende bidrag til en morsom hobby.legger merke til hva du sier / fortsatt hører og opplever som jeg gjør. Artig eksempel på det er at jeg digger transistorpe på klasse d i storstua, rør synenes jeg ikke holder følge her i det hele tatt. Da sammenligner jeg meget kostbar rørpre mot forsiktig priset transistorversjon. Oppløsningen opplever jeg som langt dårligere men tonaliteten kan jeg forstå at noen setter pris på, det blir sneppet mer "formørkning" av mellomtone. PÅ Hytta er det ingen match med mindre man spiller TOTO, og det må man av og til!! Helgefyll... eller grill?
Klasse d er en teknologi, ikke en lydsignatur. Kan låte som hvilken som helst klasse A, AB..Eg saknar noko "handfast" her. Kva skal eg lytte på for å finne ut om klasse D er noke for meg? Kan D-gjengen gå god for Lyngdorfs forterkarar?
Eg er nyfiken!
Forstår hva du mener, men hele innlegget er fra min side et 100*% subjektivt syn på hvordan jeg opplever dette på Klipsch Heritage.Bare la meg for ordens og ryddighetens skyld forklare hva jeg mener på en skikkelig måte. Her er innlegget ditt. Jeg har delt det i 2:
Alt dette har jeg ingen som helst problemer med. Dette er dine opplevelser og du setter dem i kontekst ved å forklare hva slags utstyr du har testet på osv.
Det er her jeg synes det går litt galt. Hvorfor slenger du på dette? Det er som om du vifter med en fasit der det står at om du ikke velger i denne retningen så bryr du deg simpelthen ikke om musikk.
Det er en fryktelig bred kam å dra veldig mange over. Det er utrolig deterministisk og jeg føler det er svært lett å lese det som en fryktelig arrogant uttalelse. Jeg tror det ligger et skille mellom deg som person og den uttalelsen, men jeg føler det er vanskelig å tolke det som noe annet enn arrogant skrevet også fra din side.
Da gir kanskje mitt korte svar mer mening også?
Og her vil jeg gjerne komme med et betalbart forslag:Det ville vært mer konstruktivt om du ba om forslag til høyttalere du kunne lytte til for å avgjøre om klasse D-forsterkere er noe for deg.
Apropos det: Den artikkelen er dårlig audio engineering, men desto bedre markedsføring. Marketing forsøker å fortelle målgruppen det den vil høre, og så lirke den i retning av å kjøpe produktet (eller stemme på politikeren). Marketing vil bekrefte det målgruppen allerede tror at den vet, uten så veldig mye hensyn til om det strengt tatt er sant eller ikke. Det behøver bare ikke være så feil at man blir arrestert for det.Litt festlig at artikkelen du linker til ikke har mye positivt å si om dagens klasse D.
To accomplish the required headline marketing THD+N performance targets, Class-D amplifiers have had to resort to using large amounts of feedback to compensate for their poor open-loop performance. By definition, large amounts of feedback introduce transient intermodulation distortion (TIM), which introduces a ‘harshness’ that hides the warm subtleties and color of the music that were intended for the listening experience.
Håper ikke det har holdt deg oppe i natt! Det var en spøk! Synes bare det er festlig! Viser bare at, har man språket, kan man få folk til å tro hva som helst.Apropos det
Grei underholdningsverdi i innlegget ditt og syns jeg, lærte kanskje ikke så mye, men godt å se det er flere med prosaÅrets tråd! Fy faen Mye flinke folk her inne og noen morsomme Informativ underholdning på sitt best, takk
Altså jeg har lest mer eller mindre hele tråden, det er noen folk jeg sluttet å lese innlegga til men fått med meg det meste ikke at alt har gått inn å blitt der men det er i allefall lestGrei underholdningsverdi i innlegget ditt og syns jeg, lærte kanskje ikke så mye, men godt å se det er flere med prosa
Ok, nå skal jeg fyre opp grillen med Buddy Gay på stereon, han er stor som en lovedør, veldig urealistisk men kult å komme mellom leppene på selveste BuddyAltså jeg har lest mer eller mindre hele tråden, det er noen folk jeg sluttet å lese innlegga til men fått med meg det meste ikke at alt har gått inn å blitt der men det er i allefall lest
kult å komme mellom leppene på selveste Buddy