Balle Clorin
Æresmedlem
Barnebarnet mitt har funnet en marihøne idag. Hurra!!
Takk for opplysningen, skal ta det til etterretning og holde kjeft for deg.. slapp av.Barnebarnet mitt har funnet en marihøne idag. Hurra!!
Føler du at den er til hinder for teknologisk utvikling?Barnebarnet mitt har funnet en marihøne idag. Hurra!!
Godeste Balle virker å være om mulig enda muntrere enn den originale Balle Clorin, så jeg tror ikke du skal bekymre deg nevneverdig. Et godt råd når du er på hifisentralen er å ikke tenke at ting handler om deg som person.Det kan være at et "feelgood" innlegg ble for mye for Balle, og han måtte dele en egen.Han står neppe i veien for utviklingen. Beklager Balle..jeg lovet deg å holde kjeft, jeg strammer inn nå..
Litt mimring kan neppe skade.Godeste Balle virker å være om mulig enda muntrere enn den originale Balle Clorin, så jeg tror ikke du skal bekymre deg nevneverdig. Et godt råd når du er på hifisentralen er å ikke tenke at ting handler om deg som person.
Har Panamera, men regner med det ikke fører til klubbmedlemskap? Blir det for nytt Fosse?Jeg blir som sagt ikke provosert. Jeg har passive høyttalere, rør i alle ledd og udempet rom. Mitt anlegg er beviselig lite hensiktsmessig. Men det vet jeg, jeg driver ikke med dette for å være smart, eller får å ha rett, jeg sysler med det jeg liker. Men, etter å ha lest igjennom tråden så tror jeg vi har noen problemer innenfor hobbyen som man ikke har i andre hobbyer. I Porsche-klubben er det ingen eiere av 356 som hevder at de kjører fra moderne GT3RS, men det betyr ikke at det ikke kan være like morsomt. Om man velger å stole på egne lytteinntrykk og subjektive opplevelser så må man jo ha baller nok til å si at det holder, og ikke la seg provosere, men bare akseptere at klasse D måler bedre.
Klasse D kan måle eksakt hva det vil for meg, det bekymrer meg ikke over mine lilletångler i stående stilling, faktisk.Jeg blir som sagt ikke provosert. Jeg har passive høyttalere, rør i alle ledd og udempet rom. Mitt anlegg er beviselig lite hensiktsmessig. Men det vet jeg, jeg driver ikke med dette for å være smart, eller får å ha rett, jeg sysler med det jeg liker. Men, etter å ha lest igjennom tråden så tror jeg vi har noen problemer innenfor hobbyen som man ikke har i andre hobbyer. I Porsche-klubben er det ingen eiere av 356 som hevder at de kjører fra moderne GT3RS, men det betyr ikke at det ikke kan være like morsomt. Om man velger å stole på egne lytteinntrykk og subjektive opplevelser så må man jo ha baller nok til å si at det holder, og ikke la seg provosere, men bare akseptere at klasse D måler bedre.
Nå jabber du mer enn han trommeslageren som ble bannlyst på amerikansk radio på slutten av 80 tallet.. Har dere samme frisør? ... Oh big Mama..Klasse D kan måle eksakt hva det vil for meg, det bekymrer meg ikke over mine lilletångler i stående stilling, faktisk.
Er uansett ikke så vanskelig for meg å høre hva jeg tror på. #MAMA oh #MAMA
Samme barbermaskinNå jabber du mer enn han trommeslageren som ble bannlyst på amerikansk radio på slutten av 80 tallet.. Har dere samme frisør? ... Oh big Mama..
Litt alvorlig:Er vi så bakstrevarar, antivitskaplege, hindrarar av framsteg og nærmast kjettarar fra middelalderen?
Merk: No overdriv eg sjølvsagt, men eg får ei kjensle av at vi er ei gruppe som heller burde applaudere dei store framstega som klasse D står for:
Som marknadsføring er det ein ok strategi, men ---------?
Jeg hadde opprinnelig tenkt å kjøpe en NAD M33 som altså har de nyeste klasse-D purifi-modulene. Vanskelig å oppdrive for tiden og kanskje enda vanskeligere å få på hjemlån, men hvis du skulle ønske å prøve noe innen klasse-D tenker jeg dette er et bra sted å begynner hvis budsjettet tillater.Eg sit og er såre fornøgd med mitt røyroppsett! Likevel: Etter å ha prøvd å følgje tråden etter beste evne, har det snike seg inn eit behov for å
prøve ein god D-forsterkar!
Maskin?Samme barbermaskin
Til dels enig i dette, men det store problemet slik jeg ser det er at altfor mange prøver å utnytte disse drømmene til å lokke kjøperne med produkter som er på grensen til lureri. F..eks. kan det godt hende disse Spec-forsterkerne låter bra (har så vidt hørt en modell) men måten man reklamerer og prissetter disse produktene er ikke bra i mine øyne. Trepaneler på utsiden skal gjøre disse forsterkerne til instrumenter, og prissettingen er altså langt høyere enn andre klasse-D forsterkere med bedre ytelse. Enden på visen er at at det ender opp med helt åpenbart lureri som f.eks. denne kabelprodusenten som pakket installasjonskabler til 5 kr. meteren inn i egen strømpe og solgte dem for titusenvis av kroner. Dette fremmer ikke noen form for teknologisk utvikling, men det fremmer definitivt lureri og humbug.Litt alvorlig:
Ja, enig med deg. Det har skjedd en hel masse, og da spesielt på klasse D som bør applauderes. Og den vitenskapelige innfallsvinkelen skal aksepteres som det den er, med andre ord vitenskap, realiteter.
Men det skal faktisk parallelt med dette være plass til lekenheten og drømmeriene om den hellige gral, den nerven det ga å lese hifiblader fra det store utland da vi var tenåringer behøver ikke dø mens vitenskapen overtar samtlige sider av vår hobby. Det skal fortsatt være lov til å leke med tanken om at det er "noe" der som vi ikke helt vet hva er. Tar du livsløgnen fra et menneske, forsvinner også gleden og drømmen om det uoppnåelige. Og jeg synes faktisk vi skal holde på akkurat den tanken litt til.
Derfor vil jeg at vi gjør audio magisk igjen.
Vel, hvis du sitter med en følelse av at du har: mer en nok mellomtone, nok men muligens litt slapp bass men føler det er litt å hente i topp. Da ville jeg hørt om å få tester Vera Audio. Du kommer til å få strammere og veldig kjapp bass, mere oppløst i topp, men du kommer til å miste litt i mellomtone tipper jegEg sit og er såre fornøgd med mitt røyroppsett! Likevel: Etter å ha prøvd å følgje tråden etter beste evne, har det snike seg inn eit behov for å
prøve ein god D-forsterkar! Det er vel slik hi-fi er, kanskje? Som sagt: Såre fornøgd med mine ARC-ar med røyr rundt om. Kva meir kan ein lyttar krevje?
Helt enig, for meg representerer dette et problemområde innen hifi. Hva er grunnen til at dette har skjedd? Et par momenter er kanskje:Til dels enig i dette, men det store problemet slik jeg ser det er at altfor mange prøver å utnytte disse drømmene til å lokke kjøperne med produkter som er på grensen til lureri.
Måten du beskriver AN-E på, passer for øvrig også perfekt på et produkt du selv har; Sugden IA-4. En klassiker som har ruslet og gått fra 60-tallet opp til i dag (A-21); i form av IA-4 har de klint på større strømforsyning, ellers er det en helt vanlig "legacy" konstruksjon i et pent metallkabinett.Helt enig, for meg representerer dette et problemområde innen hifi. Hva er grunnen til at dette har skjedd? Et par momenter er kanskje:
* Hifi er teknisk, og uten særlig teknisk innsikt er man utsatt for å "gå fem på"
* En vedvarende mangel på kritisk og objektiv journalistikk i hifi-pressen (takk ASR)
Jeg tror dette har ført til tap av tillit, og også en redusert hastighet i teknisk utvikling. Dette gjelder ikke bare forsterkere, men også høyttalere. Eksempel på dette er:
*Audio Note AN-E: Toveis passiv bassrefleks med Seas elementer, produsert i Europa. Samme konstruksjon som 40 år gammel Snell, måler nogenlunde greit (Stereophile)
** Dutch&Dutch 8C: Treveis kardoid med forsterkere-DAC med Seas elementer, produsert i Europa. SOTA konstruksjon som objektivt måler helt strålende (Stereophile)
Siden Audio-Note ikke presenterer pris, så blir det å se litt på gamle priser på nett. Men Audio-Note er ikke billigere enn den langt mer avanserte Dutch&Dutch. Dette er et sykdomstegn synes jeg, et bilde på stagnasjon. Det er ingenting med Audio-Note konstruksjonen som er magisk og som skal tilsi like høy/høyere pris enn Dutch & Dutch, altså like lite som originalen fra Peter Snell. Det er en helt vanlig gammel "legacy" konstruksjon i et pent kryssfinerkabinett.
Absolutt, er helt enig Håkon. Tror den Sugdenforsterkeren koster ca. 60.000 kr ny (jeg kjøpte brukt). Er den verdt det? Det kan argumenteres at den er håndbygd i England og er klassisk osv. Men nei, dessverre, den er langt fra SOTA 2021, og slik jeg vurderer det står ikke ytelsen i forhold til prisen.Måten du beskriver AN-E på, passer for øvrig også perfekt på et produkt du selv har; Sugden IA-4. En klassiker.....
Om vi fortsetter sammenligningen litt, da så synes jeg din høyttalersammenligning er omlag som min forsterkersammenligning; uansett digger jeg alt Sugden har laget, som jeg også digger alt Audio Note har laget. I begge tilfeller av rent lydmessige årsaker, prisnivået er av og til fullstendig på viddene hva angår AN, i hvertfall. Men jeg synes det som prinsipp er lite problematisk, da en såpass kunnskapsrik* kundegruppe har det med å bruke sine midler på det de virkelig ønsker seg, og de føler seg neppe lurt, uansett hva vitenskapelige metoder kan fortelle dem. *Med kunnskapsrik mener jeg en gruppe med svært interesserte, dette er folk som har hørt og lest en masse om sin hobby, så selv om de ikke nødvendigvis er innsatte i det vitenskapelige, har de uansett i de fleste tilfeller trygghet i egne valg. På linje med samlere, egentlig, det er vel ingen som kan rasjonalisere kostnadene ved dyre klokker eller smykker, men det er uansett ingen som kjøper ekte vare som blir svindlet når de betaler det markedet vil ha.Absolutt, er helt enig Håkon. Tror den Sugdenforsterkeren koster ca. 60.000 kr ny (jeg kjøpte brukt). Er den verdt det? Det kan argumenteres at den er håndbygd i England og er klassisk osv. Men nei, dessverre, den er langt fra SOTA 2021, og slik jeg vurderer det står ikke ytelsen i forhold til prisen.
Er så Sugden IA-4 er lurendreierprodukt som SPEC? Sugden er konstruert og bygd in-house hos Sugden. Det er heller ikke meg bekjent at de tekniske data som følger produktet er falske eller åpenbart missvisende. Prisen er heller ikke urealistisk i forhold til sammenlignbare produkter produsert utenfor Kina, som Luxman, Accuphase, McIntosh. Konklusjonen min er at Sugden objektivt sett er overpriset og ikke SOTA på objektiv ytelse, men ikke et lurendreieri produkt.
Har du eksempler på disse sammenlignbare produktene, så kan vi begynne å sammenligne? Prisene er urealistisk for deg kanskje, men det er jo en privatsak...Prisen er heller ikke urealistisk i forhold til sammenlignbare produkter
Det er mye som er "annerledes", ikke nødvendigvis "bedre"... Roen i øyeblikket er verdt mer enn noen hvileløs jakt, sann mine ord..Til duc999: Nei, eg saknar eigentleg ikke så mye. Toppen er svært nyanserik, eg har sjølv ikkje høyrt liknande i andre anlegg. Bassen har vore eit problem i mitt lytterom, men eg har fått ein sum fra Sonus Faber som eg synest løyser problemet svært bra. Eg saknar eigentleg ikke så mykje, men får eit inntrykk i denne debatten at eg eigentleg er litt bakpå. Eg tar det med ro, og stolar på det eg hører! Likevel er vel hi-fi slik: Fins det noko betre for meg?
Helt feil det du skriver da AN høyttalerne låter langt bedre enn nitriste DutchHelt enig, for meg representerer dette et problemområde innen hifi. Hva er grunnen til at dette har skjedd? Et par momenter er kanskje:
* Hifi er teknisk, og uten særlig teknisk innsikt er man utsatt for å "gå fem på"
* En vedvarende mangel på kritisk og objektiv journalistikk i hifi-pressen (takk ASR)
Jeg tror dette har ført til tap av tillit, og også en redusert hastighet i teknisk utvikling. Dette gjelder ikke bare forsterkere, men også høyttalere. Eksempel på dette er:
*Audio Note AN-E: Toveis passiv bassrefleks med Seas elementer, produsert i Europa. Samme konstruksjon som 40 år gammel Snell, måler nogenlunde greit (Stereophile)
** Dutch&Dutch 8C: Treveis kardoid med forsterkere-DAC med Seas elementer, produsert i Europa. SOTA konstruksjon som objektivt måler helt strålende (Stereophile)
Siden Audio-Note ikke presenterer pris (se Stereofil), så blir det å se litt på gamle priser på nett. Men Audio-Note er ikke billigere enn den langt mer avanserte Dutch&Dutch. Dette er et sykdomstegn synes jeg, et bilde på stagnasjon. Det er ingenting med Audio-Note konstruksjonen som er magisk og som skal tilsi like høy/høyere pris enn Dutch & Dutch, altså like lite som originalen fra Peter Snell. Det er en helt vanlig gammel "legacy" konstruksjon i et pent kryssfinerkabinett.
Lignende produkter er ganske naturlig ren klasse A integrert forsterker på ca 20-30 W produsert av tradisjonsfirma i vesten/Japan.Har du eksempler på disse sammenlignbare produktene, så kan vi begynne å sammenligne? Prisene er urealistisk for deg kanskje, men det er jo en privatsak...
Da fikk jeg det som jeg ville. McIntosh forsvant!Lignende produkter er ganske naturlig ren klasse A integrert forsterker på ca 20-30 W produsert av tradisjonsfirma i vesten/Japan.
Luxman L-550AX MKII klasse A - integrert forsterker 2 x 20W - 74.995 kr Stereofil
Accuphase E650 klasse A - integrert forsterker 2 x 30W - 119.000 kr Lyric
Sugden IA-4 klasse A - integrert forsterker 2 x 30 w - ca. 60.000 kr Audioakt (prisliste funka ikke)
Fra mitt "ringe skjønn" så ser Luxman og Sugden ut til å være i samme liga prismessig, Accuphase en god del dyrere. Siden jeg ikke er "fanboy" av noen spesielle merker, ei har hørt alle sammen i en relevant sammenligning så kan jeg ikke uttale meg om hvem som er best/dårligst. Alle disse produktene legges ut til relativt høy pris på Finn, så de er vel ganske attraktive.
Det jeg skriver er at prisen på Sugden IA-4 IKKE er urealistisk i forhold til lignende produkter, og det mener jeg er riktig.
Vi har alle våre referanser som fungerer som utgangspunkt for våre standpunkt når det kommer til lydkvalitet og det vi tror/antar er mulig å få til, enten i formatet vi har valgt eller i det hele tatt.Til duc999: Nei, eg saknar eigentleg ikke så mye. Toppen er svært nyanserik, eg har sjølv ikkje høyrt liknande i andre anlegg. Bassen har vore eit problem i mitt lytterom, men eg har fått ein sum fra Sonus Faber som eg synest løyser problemet svært bra. Eg saknar eigentleg ikke så mykje, men får eit inntrykk i denne debatten at eg eigentleg er litt bakpå. Eg tar det med ro, og stolar på det eg hører! Likevel er vel hi-fi slik: Fins det noko betre for meg?
He-he, McIntosh er vel på et helt annet opphøyd nivå tenker jegDa fikk jeg det som jeg ville. McIntosh forsvant!