"hvori består nødvendigheden af at diskutere det yderligere?"
Tja, si det.
Tanken du fremsetter som et "ideale" - å spille helt uten vegger, utendørs, er altså tilnærmet den man oppnår i et anekoisk kammer, der det ingen returlyd er. Men dette er ikke hifi - det er faktisk uholdbart etter kort tid. Som tanke eller prinsipp kan det være interessant - om man vil dissekere musikken man lytter til, derfor bruker lydteknikere øreklokker.
MEN - hvorfor synger man på badet? Jo, det gjør man pga de hårde veggene, og den reverb disse skaper. Man får en morsom vibrato og volum på egen stemme, som det ellers krever adskillig sangtrening å få til -- her er rommet helt klart med, for å si det mildt, og bidrar til opplevelsen, om enn forvrengt.
Hvorfor foretrekker enkelte sangkunstnere eller solister/orkestre noen lokaler fremfor andre? Og hvorfor misliker de å spille utendørs, der man ofte må anvende PA, og i tillegg legger inn litt klang, for å erstatte fraværet av rommet?
Du skriver:
Men hvis anlæget spiller i det perfekte eller tilnærmelsesvis det perfekte rum så får rummets indflydelse en plads meget længere nede i listen.
Det er jo logik.
Den eneste logikk man kan trekke ut av dette argumentet er at du mener rommet skal være helt uten innflytelse på lyden.
Det "perfekte rum" må være et der egenskapene i lytterommet får en optimal, men ikke fordreiende innvirkning på lydenergiens forplantning. Denslags akustisk perfeksjon krever innsats og tanke, og bør rangeres helt i topp, i relasjon til høyttalerne, er min oppfatning.
I tillegg vil den endelige løsningen være sterkt preget av personlig preferanse, ofte diktert av typen og lydenergien i den musikk man er størst tilhenger av.
Her er det mange forskjellige tanker, som man kan se illustrert ved tilbakemeldinger i tråden A Valentine's Day. Men musikk ville vært en fattig opplevelse uten levende klang. På en vandretur i Pyrenéene kom vi til en rasteplass som ble kalt Le repos de berger, om jeg husker rett - her pleide gjeterne (hyrdene) å legge seg til om aftenen, og synge og spille, fordi klangen mellom bergveggene var så vakker, og det hadde de visstnok gjort i tusener av år, mente arkeologene.
Puh! Vi er heldigvis forskjellige, vi mennesker.
Jeg vil anbefale hodetelefoner.