Hvor vil du plasserer hybrid dipol her?asbjbo skrev:Hvis du er spesielt opptatt av holografisk romgjengivelse, bruker en stor stue som lytterom, men kan leve med begrensninger i maksimalt lydtrykk og bassgjengivelse, så bør du teste ut dipoler.
Hvis du derimot har veldig god plass og er ekstremt opptatt av korrekt gjengivelse av dynamisk kontrast, men kan leve med manglende dypbass, litt rippel i frekvensgang og en del andreordens forvrengning, så bør du prøve ut horn.
Men hvis du har begrensninger i plass og vil ha dyp bass og lite forvrengning, men kan leve med litt begrenset dynamikk og holografi, så peker pilene mot tradisjonelle kassehøyttalere.
Vil ikke si at dette begrenser seg til bassen. Har funnet det samme også for mellomtone. Har dog ikke prøvd dipol-diskanter.Zomby_Woof skrev:Jeg er fristet til å svare ja og nei.frans skrev:En 10 tommer i kasse har mer "baller" enn en 15 tommer i dipol. Så det skyldes altså en "feilkonstruksjon"?? hmm :![]()
Mye av det som oppleves som "baller" dypest sett handler og ukontrollerte resonnanser i rommet. Kassehøyttalere gir en langt mer 'fysisk' opplevelse av bassen enn en dipol. Det kan være helt i henhold til intensjonen med innspillingen, spesielt på rock og en del moderne elektronisk musikk. Da er det jo bra. Men kasser gjør det samme med akustiske instrumenter som vitterlig ikke låter sånn i virkeligheten. En pauke, for eksempel, låter mye tørrere og raskere enn kassehøyttalere gjengir dem (ja, alle kasser jeg har hørt, og jeg har hatt anledning til å dælje løs på en pauke). Her er gjengivelsen fra dipoler langt mer troverdige, i det minste når det gjelder transientresponsen. Følelsen av fysisk trykk kan komme et godt stykke på vei med digre dipoler, men neppe hele veien. Det skal mye til for å få skikkelig maks. SPL fra en dipol. Rockerne kan altså ende med et lite savn med dipoler, uansett hvor store.
Er det troverdig gjengivelse av akustiske instrumenter du er ute etter? I så fall har jeg aldri hørt kasser gjøre det med den artikulasjonen, definisjonen og tydeligheten som dipoler kan. Her hjelper ingen ting i min erfaring, så lenge man snakker om selve høyttaleren. Enorme rom (les: konferansesaler) drar kasser et stykke i retning av dipolenes transientgjengivelse. Men så var det dette med pris igjen.
Hybrid dipol bruker kassehøyttaler som (sub)woofer. Om subwooferen sitter i samme ramme som dipolen (Martin Logan) eller om den er en separat kasse (Valentino) har ikke så mye å si. Poenget er at dipolen brukes i det frekvensområdet hvor refleksjonene i rommet er viktigst, mens kassehøyttaleren brukes til å slåss med stående bølger i det området hvor disse dominerer og hvor dipolen ville fått stadig økende basskansellering og egentlig har fullt opp med å slåss med seg selv. For meg virker det som en fornuftig kombinasjon.orso skrev:Hvor vil du plasserer hybrid dipol her?
Højtaleren behøver stort set ikke sprede mere end den vinkel du sider i (ca 30 grader).asbjbo skrev:Du glemmer bidraget fra rommet, og det faktum at en kassehøyttaler vil ha ulik spredning ved ulike frekvenser. En kassehøyttaler vil være tilnærmet rundtstrålende i bassen, stråle i en halvkule forover i mellomtonen, og stråle i en smal sektor øverst i diskanten. Enda verre, hvis konstruktøren forsøker å strekke hvert element til å dekke større frekvensbånd enn de ideelt burde gjort, vil spredningen fra hvert element også avta med frekvens, slik at spredningen blir bred-smal-bred-smal. Det er hva man typisk finner i to-veis høyttalere.Lydarne skrev:Kort sagt jeg vil gerne hører hvad det er dipoler gør bedre og mere rigtigt end lukkede systemmer, at man vil have noget andet end det der er på CD'en mener jeg er et dårligt argument og en kaotisk vej at går.
Konsekvensen av det er at frekvensgangen off-axis blir alt annet enn flat, og at både tidlige refleksjoner og romklang blir håpløst farget. Det høres "kunstig" ut, og forsøk (Olive & Toole) har vist at fargede refleksjoner (et enkelt lavpassfilter) er lettere å høre enn nøytrale refleksjoner. Det er selvsagt mulig å dempe førsterefleksjonspunkter etc, men dempematerialer har lett for å forsterke lavpassfiltreringen ved å absorbere lave frekvenser mer enn høye, og da ender man opp med å gjøre rommet "dødt" før man er kvitt refleksjonene. Det er også fullt mulig å bygge et lytterom som tilstrekkelig stort og med tilstrekkelig mange diffuserende elementer og skrå veggflater til at man får kontroll på hele saken, men det blir gjerne å ta hobbyen litt langt.
Dessuten glemmer du at den fasegangen, selv om den er helt riktig fra høyttaleren, også vris og vendes av rommet før du får høre lyden. En refleksjon vil ha forskjellig fase med frekvens (ulikt antall bølgelengder fra kilde til reflektor), og den lyden som kommer frem til øret ditt er den komplekse summen av direktelyd og alle refleksjoner. I et lytterom av "normal" størrelse og med "normal" reflektivitet vil faktisk refleksjonene være sterkere enn direktelyden på 2-3 meters lytteavstand, sånn at den fasegangen som kommer frem til øret er ganske kaotisk og totalt forskjellig fra bølgefronten ved mikrofonen.
Dipoler har tilnærmet konstant spredning med frekvens og gir nøytrale refleksjoner. Derfor vil de ikke farge romklangen i et "normalt" lytterom, dvs et rom som også brukes til andre formål og derfor ikke kan inneholde ekstreme akustiske tiltak. Derimot krever de litt ekstra plass, ettersom den bakoverstrålen du viser til vil reflekteres fra bakvegg. Psykoakustikken er slik at refleksjoner behandles ulikt ut fra når de ankommer i forhold til direktelyden og med hvilken nivåforskjell. Hvis de ankommer etter ca 10 ms med passe nivå, vil hjernen tolke det som "romklang" heller enn noe som påvirker plasseringen av stereobildet. +10 ms tilsvarer en ekstra strekning for lyden på 3,4 meter, dvs at avstanden til bakvegg må være > 1,7 m. (Linkwitz mener at 1 m er tilstrekkelig for praktiske formål.) Derfor, hvis du har et stort nok rom til å kunne få dipolene litt ut på dansegulvet når det skal lyttes, kan slike gi en ekstremt god gjengivelse av opptaksrommet. Du vet, sånn "walls melted away, veils lifted, ..."
Og, forresten, jeg oppfatter deg dithen at du antar noe bestemt om hvordan opptaksmikrofonen gjengir plassering. Hvordan kan du vite om opptaksmikrofonen var en omni, kardioide, figure-8, eller kanskje den var en super- eller hyperkardioide? (http://www.shurenotes.com/issue5/pickup_patterns.pdf)
Burde vi bygge høyttalere med samme spredningsmønster som opptaksmikrofonen? Hva slags høyttaler mener du ville komme nærmest f eks en superkardioidemikrofon i spredningsmønster? Hvordan ville du gjengi rom-informasjonen fra et Blumlein-par, som kanskje er den opptaksteknikken som gir den beste informasjonen om innspillingsrommet? Eller motsatt, hvis vi går ut fra spredningsmønsteret i et par dynamiske kassehøyttalere som "korrekt", så begrenser vi oss til opptak gjort med et par Neumann M150 i AB-konfigurasjon, altså ikke engang å sette mikrofonene i et Decca-tree (som gir de beste resultatene med slike mikrofoner, se http://mixonline.com/products/review/audio_neumann_decca_tree/).
Det blir kanskje litt restriktivt for musikkvalget?
Er ikke trommer ofte dipol? Hvor finner du «naturlige» eksempler på punktkilder?Lydarne skrev:...
At lyden er rundstrålende i bunden og bliver mere direkte strålende i toppen, er ganske simpelt naturens orden, sådan gør alt der giver lyd fra sig, og sådan vil et punkt der giver lyd fra sig også virker. og det er ingen hindring snarere en betingelse for at gengive korrekt, og alle lydgivere har også en eller anden form for anslags flade for at give tryk og retning i lyden, der er nok en grund til at vi ikke har mund både i nakken og foran, og 3D effekten er som sagt indeholdt i signalet.
...
Dine er faringer er så sin sak ... Dipoler har som andre har nevnt noen vesentlige potensielle fordeler bl.a. 1) mulighet for mer homogen energiutstråling i romet, 2) sammenliknet med en rundstråle/omnipol så er den totale energiutstrålingen fra en dipol mindre for et gitt lydtrykk i lytteposisjonen, summasummarum ponesielt sett mindre interaksjon med romet sammenliknet med std. kasse....
Jeg savne stadigvæk en forklaring på hvad det er dipoler gør bedre end lukkede systemmer, er det perspektivet, er det bassen, hvad er det, ...
Fysikken fungerer visst litt annerledes hos deg enn i resten av verden, forstår jeg.Lydarne skrev:At lyden er rundstrålende i bunden og bliver mere direkte strålende i toppen, er ganske simpelt naturens orden, sådan gør alt der giver lyd fra sig, og sådan vil et punkt der giver lyd fra sig også virker.
Det vet vi egentlig ikke svaret på, ettersom vi vanligvis ikke vet hvordan opptaket ble spilt inn. Hvis det ble tatt opp med et Blumlein-par av figure-8-mikrofoner, eller det ble brukt super- eller hyperkardioider, så er det faktisk en ganske stor baklobe i mikrofonkarakteristikken og opptaket er et "dipol-opptak" om du vil. Da vil jeg tro at et par dipol-høyttalere ville gi den mest troverdige gjengivelsen av opptaksrommet. Med andre mikrofontyper (omni, f eks, eller denne Neumann M50/M150) eller andre konfigurasjoner (Decca tree, ORTF) er det ikke like opplagt.og nu slipper du ikke uden om mere, er bagudstrålingen fra dipoler en del af det oprindelige signal eller ikke?
Perspektivet. Som jeg forsøkte å forklare tidligere, så vil dipoler vanligvis gi den beste holografien når man befinner seg i et moderat stort lytterom uten spesielle akustiske tiltak. Å sette dipoler 4-5 meter fra bakveggen er mer enn tilstrekkelig. Da ankommer første refleksjon derfra 20-30 millisekunder etter direktelyden og vil bare oppleves som romklang uten å påvirke stereoperspektivet. Hvilke høyttalere var det, forresten?Jeg savne stadigvæk en forklaring på hvad det er dipoler gør bedre end lukkede systemmer, er det perspektivet, er det bassen, hvad er det, jeg må indrømme jeg har ikke hørt nogen fordele, og jeg har trods alt hørt dipoler til 3 millioner tror jeg nok det var, og dem havde de behændigt sat 4-5 m fra bagvæggen det var der sikkert en årsag til.
Hvis du selv har gjort delen av ditt lytterom som ligger bak høyttalerne så død som du sier, da har du jo sett deg nødt til å skape en uendelig stor avstand fra høyttalerne til bakvegg hos deg. Altså en fullstendig "død" kube bak høyttalerne hvorfra ingen ting reflekteres, noe som akustisk er nøyaktig det samme som om rommet var kuttet av i linjen mellom høyttalerne og åpent derfra til verdensrommet. Så hvis du mener det er galt at de luksus-dipolene trengte 4-5 meter til bakvegg, hvor galt er det da ikke at dine egne høyttalere trenger uendelig stor avstand til bakvegg for å yte optimalt?Jeg har som sagt så valgt at gøre den ende hvor højtalerne står i død, så der ligesom er to rum det daglige foran højtalerene og 3 D firkanten bag højtaleren hvor musiksignalet står i. det er gjort sådan fordi jeg mener det skal være sådan, lyden skal udspringe fra et sort hul, og sjovt nok kan jeg se at dipol tilhængerne gør det samme men nok mere af nød.
Jeg synes vel i grunn ikke du kom med et skikkelig svar forrige gang....Valentino skrev:Merkelig nok fungerer dipoler godt i dead-end også. Faktisk ennå bedre enn de kassehøyttalere jeg hart hørt i et slikt rom.
Måske er årsagen at de begynder at virker mindre og mindre som dipoler set fra lytteren side. og mere og mere som en lukket kasse konstruktion, bare uden kasse, det er naturligvis interessant nok i sig selv, specielt hvis man ikke kan finde ud af at lave nogle lukkede kasser der dur.Valentino skrev:Merkelig nok fungerer dipoler godt i dead-end også. Faktisk ennå bedre enn de kassehøyttalere jeg hart hørt i et slikt rom.
Sier du, som kastet ut kassene til fordel for horn (i det minste for mesteparten frekvensområdet)...LMC skrev:kanskje dette er en av trådene der det faktisk går an å bli enige om en konklusjon:
NEI ;D
mvh
Leif
Jeg tror du leser Valentino feil. Han skrev "bedre enn de kassehøyttalere jeg har hørt i et dead-end rom" og ikke "bedre enn dipoler i et live-end rom".Lydarne skrev:Måske er årsagen at de begynder at virker mindre og mindre som dipoler set fra lytteren side. og mere og mere som en lukket kasse konstruktion,Valentino skrev:Merkelig nok fungerer dipoler godt i dead-end også. Faktisk ennå bedre enn de kassehøyttalere jeg hart hørt i et slikt rom.
[..klippe..]
Jeg har ikke separate basser; mine er del av høyttaleren forøvrig. Har litt toe-in på dem. Kanskje 20-25o eller deromkring. Dersom jeg har mindre toe-in må jeg ha større avstand til fremre veggen, er min erfaring. Har jeg for mye toe-in, blir 3D-illusjonen skadelidende, uten at jeg helt vet om det skyldes endrede refleksjoner fra sideveggene, eller fra framveggen. Mistenker det siste, men er slett ikke sikker.Skink_123 skrev:Kanskje litt off topic, men hvordan plasserer folk dipolbassene sine her? paralell med bakveggen eller skrått?
Det ovenstående viser måske lidt om årsagen til at du tror at dipol er så godt, men det har du altså totalt misforstået.asbjbo skrev:Det vet vi egentlig ikke svaret på, ettersom vi vanligvis ikke vet hvordan opptaket ble spilt inn. Hvis det ble tatt opp med et Blumlein-par av figure-8-mikrofoner, eller det ble brukt super- eller hyperkardioider, så er det faktisk en ganske stor baklobe i mikrofonkarakteristikken og opptaket er et "dipol-opptak" om du vil. Da vil jeg tro at et par dipol-høyttalere ville gi den mest troverdige gjengivelsen av opptaksrommet. Med andre mikrofontyper (omni, f eks, eller denne Neumann M50/M150) eller andre konfigurasjoner (Decca tree, ORTF) er det ikke like opplagt.Lydarne skrev:At lyden er rundstrålende og nu slipper du ikke uden om mere, er bagudstrålingen fra dipoler en del af det oprindelige signal eller ikke?
Og, som KJ også er inne på, så skiller dette seg ganske skarpt fra hvordan de virkelige instrumentene stråler ut sin lyd igjen. En klarinett, for eksempel, har en lydstråle forover og nedover i akseretningen, samtidig med at den stråler oppover fra hullene på oversiden. Dessuten har de to stråleretningene ulikt spektralt innhold, med mer høye frekvenser oppover enn forover. Det skal godt gjøres å gjengi det noenlunde korrekt.
Jeg syntes vel at du stilte spørsmålet litt som på Tabloid.OMF skrev:Jeg synes vel i grunn ikke du kom med et skikkelig svar forrige gang....Valentino skrev:Merkelig nok fungerer dipoler godt i dead-end også. Faktisk ennå bedre enn de kassehøyttalere jeg hart hørt i et slikt rom.
Kan dette være et tegn på at disse refleksjonene ikke er så ønsket alikvel...og at det kan være andre årsaker til at dipoler spiller godt!
Synes du dine dipoler hjemme spiller bedre enn Tangen sine....? (Og jeg prater om Sweetspot - alt annet er i mine øyne uinteresant)
Spot on!BT skrev:For noen måneder siden var alt annet enn trykkabinett til bassen feilkonstruksjoner. Nå er det altså dipoler som gjelder. Hva blir det neste?
Jeg vet ikke om denne diskusjonen er speielt bra for hifi-interessen. Jeg tror ikke folk liker å bli fortalt at ting de kan kjøpe i butikken er feilkonstruksjoner, men at man bør bruke en lokal hifi-guru a la Snickern til å utvikle et system til lytterommet ditt. Da blir dette begrenset til noen få mens resten skal bli uglesett. hva med resten av verden? Er den helt på jordet? Og hva er tilgjengeligheten til å høre denne teknologien som stiller alt annet i skyggen? For de fleste tilnærmet lik null.
Og hva med alle de som mener å høre gode oppsett uten dipolbass, kontrollert spredning, romkorreksjoner, klasse D og SB? Nei, de er dumme mennesker som bare skal forsvare sine investeringer.
Jeg er for utvikling og innovasjon, og synes alt dette er interessante tanker. Men disse holdningene om at alt annet enn det som er siste mote for en liten gruppe mennesker er feilkonstruksjoner, det synes jeg ikke noe om.
Og for noen er vitenskapen den nye religionen, så tilbe du der du føler for det.vredensgnag skrev:Spot on i den grad at diskusjoner omkring HiFi pleier kretse rundt hvorvidt hobbyen er en Kirke eller et Laboratorium.
I kirker tilber man, i laboratorier utvikler man.
Jeg gjetter på at han gir høyttaleren en slags kartiodekarakteristikk på den måten.avo skrev:G. Fredriksen har laget noen dipoler opp gjennom tidene, gjerne som linjekilder. Noen av disse er bakdempet med mineralullaktig stoff rett bak elementene som "bakoverlyden" må igjennom. Noen som har noen teorier om grunnen til dette?
Det tror jeg muligvis du har ret i, men jeg har da hørt at de har dæmpet hos Tangen og fået et bedre resultat, og de dyre dipoler jeg hørte var trukket 4-5 meter udfra bagvæggen, det har de vil gjort af en eller anden årsag.coolbiz skrev:Jeg tror du leser Valentino feil. Han skrev "bedre enn de kassehøyttalere jeg har hørt i et dead-end rom" og ikke "bedre enn dipoler i et live-end rom".Lydarne skrev:Måske er årsagen at de begynder at virker mindre og mindre som dipoler set fra lytteren side. og mere og mere som en lukket kasse konstruktion,Valentino skrev:Merkelig nok fungerer dipoler godt i dead-end også. Faktisk ennå bedre enn de kassehøyttalere jeg hart hørt i et slikt rom.
[..klippe..]
vredensgnag skrev:i laboratorier utvikler man.
BT skrev:Og hva med alle de som mener å høre gode oppsett uten kontrollert spredning.
Her argumenterer du som om det bare er dipoler som gir opphav til refleksjoner fra frontvegg. Det er direkte feil.Lydarne skrev:Og naturligvis bliver det bedre når de refleksioner ikke er der, der jo et direkte fejl signal som kun vil mudre det samlede signal til på samme måde som en basreflex vil gøre.
Hvis jeg skal gjøre denne matten....er det da slik å forstå at det en dipol sender ut bakover 30 grader bakover også har samme sammesetning som direktelyden. Og hvis man går 45 grader ut? hva med 60 grader...hvis man ser på den bakoverrettede strålingen 60 grader ut fra aksen mot lytteposisjon...er denne utstrålingen så å si identisk med direktelyden......?Zomby_Woof skrev:#2 For en typisk kasse (de tråden startet med) er den reflekterte lyden fra frontvegg kraftig ulineær. Den er meget kraftig i bassen, og avtar oppover i frekvens. For en dipol er den mer eller mindre identisk med direktelyden (forutsatt frekvenslineær refleksjon).
Kan det ha vært et Perfect8 "The Force"?Lydarne skrev:@ asbjbo jeg må ikke nævne navnet på de dipoler jeg hørte men de var som sagt meget dyre og meget "plexiglas" klare
Vel - hvis du får tabloide spørsmål så kan det kanskje skyldes at du inviterer til en tabloid debatt.Valentino skrev:Jeg syntes vel at du stilte spørsmålet litt som på Tabloid.OMF skrev:Jeg synes vel i grunn ikke du kom med et skikkelig svar forrige gang....Valentino skrev:Merkelig nok fungerer dipoler godt i dead-end også. Faktisk ennå bedre enn de kassehøyttalere jeg hart hørt i et slikt rom.
Kan dette være et tegn på at disse refleksjonene ikke er så ønsket alikvel...og at det kan være andre årsaker til at dipoler spiller godt!
Synes du dine dipoler hjemme spiller bedre enn Tangen sine....? (Og jeg prater om Sweetspot - alt annet er i mine øyne uinteresant)
Mine dipoler spiller ikke bedre enn Tangen sine, nei. Heller tvert imot tror jeg nok. Mine har langt flere kompromisser. Kassebass under 40 Hz, 300Hz nedre grensefrekvens for 2x5" er vel oktaven under hva Tangen har på sine.
Videre er rommet jeg spiller i et kompromiss: L-formet. Jeg er ikke sikker på om jeg synes at dipoler fungerer bedre mot død (90% død) frontvegg enn mot reflekterende heller. Men dipolene mine spiller langt bedre med reflekterende frontvegg enn hva kassehøyttalerne jeg hadde før gjorde.
Jeg er ikke helt sikker på om jeg fikk tak på spørsmålet ditt, OMF.OMF skrev:Hvis jeg skal gjøre denne matten....er det da slik å forstå at det en dipol sender ut bakover 30 grader bakover også har samme sammesetning som direktelyden. Og hvis man går 45 grader ut? hva med 60 grader...hvis man ser på den bakoverrettede strålingen 60 grader ut fra aksen mot lytteposisjon...er denne utstrålingen så å si identisk med direktelyden......?Zomby_Woof skrev:#2 For en typisk kasse (de tråden startet med) er den reflekterte lyden fra frontvegg kraftig ulineær. Den er meget kraftig i bassen, og avtar oppover i frekvens. For en dipol er den mer eller mindre identisk med direktelyden (forutsatt frekvenslineær refleksjon).
Mvh
OMF
Det har du ingen grunn til heller. Du fremstår jo som en innovativ og kunnskapsrik kar og en hyggelig debattant.Valentino skrev:Jeg kjenner meg ikke igjen i det BT skriver iallefall.