Mat, drikke og røyk Espresso

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• oyvindk

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    109
    Sted
    Trondheim
    Var på nippet til å ordne en Silvia + Rocky fra http://www.espressocoffeeshop.com/ i sommer, men kommunikasjonen stoppet pluttselig...
    Det er uansett en utrolig mye bedre deal enn man får i Norge, sist jeg sjekket kostet Silvia alene over 6k. Det er altfor mye i forhold til resten av verden.

http://www.coffeegeek.com/ har noen tester og bruker-anmeldelser. Verdt å sjekke ut.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.612
    Torget vurderinger
    27
    Forrige gang jeg vurderte maskin var det Silvia + Rocky som stod øverst på listen. Nå har jeg forstått at det er noe bedre kapasitet på de større maskinene, og jeg synes også at de jevnt over er penere å se på, så det spørs om jeg ikke går for en litt større halvautomatisk maskin.

juster

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2003
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    1
    [/quote]
    Hei

Jeg bruker en slik og er relativt fornøyd. Litt problemer med å få skikkelig skum/krem. Maskinen er også avhengig av forholdsvis lang oppvarmingstid.
    [/quote]

Hos meg gikk der noen kilo med bønner før Crema og alt satt, som andre har nevnt" Bønnetype og ikke mindst alder på disse, malingsgrad, stampetryk (ca 12 kg), gjennomløpstid (25-30 sek. for en dobbel).

Malingsgrade variere etter vert man kommer ned i posen ??? og så skal man prøve en ny bønnetype, og prossesen begynder forfra.
    Har Gaggie b.twin + Rocky, Gaggia er ok, på ekspresso på høyde med silvia, men på melkeskumming ligger silvia et godt stykke foran.

Er der foresten noen der har tips om hvor man kan kjøpe god nybrent kaffe i bergens området ?

Mvh Tom-Erik

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.612
    Torget vurderinger
    27
    Nå har jeg begynt å sette meg ørelite inn i dette, lå oss håpe jeg kan lære faget og servere gjester god kaffe over nyttår.

Har forstått at når man kommer opp på maskiner med såkalt E61 hode så brukes det en god del tid på å gå fra brygging til steam om man ikke har varmeveksler eller dobbel koker.
    Har sett på Vibiemme Domobar Super, men synes byggekvaliteten var litt simpel, La Valentina Arte de Vittoria PLUS Levetta virker ha tykkere gods og er mer for seg gjort, selv om den har noe mindre kapasitet.
    Av det jeg har sett på hittil er det imidlertid Isomac Tea jeg har likt best. Etter hva jeg har forstått har alle tre maskinene varmeveksler, samme type grupp/hode og egentlig nok kapasitet.

Var i utgangspunktet litt innstilt på Vibiemme men etter å ha sett maskinen i virkeligheten er jeg ikke helt begeistret for finishen på den (sånn jeg skrudd sammen).

Har blitt fortalt at Rocky er god kvern, noen som kjenner til andre gode kverner som ikke koster en formue?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.612
    Torget vurderinger
    27
    Da ble det endelig maskin, La Valentina Arte di Vittoria Plus (tenk på det Valentino). Nå har jeg altså laget første espresso noen gang (og nå har magen har allerede fått nok).
    Et par bilder av Førstedamen i aksjon.

Vedlegg

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.612
    Torget vurderinger
    27
    Og så et bilde, etter at jeg har fått ryddet opp. Jeg aner at den største utfordringen er å få seg selv til å tolerere dette griset baristakunsten genererer.

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.026
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Om baristaevnene er i klasse med de nyinnkjøpte maskiner skal du nok tåle litt jazz, Parelius.
    På tide å gjenta ser jeg, gode Fosse.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.612
    Torget vurderinger
    27
    Ja, visst Parelius, her serveres espresso med hjemmebakte pepperkaker og trompetmusikk.

Vedlegg

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.366
    Umm..så godt ut.
    Ble kommandert hjem til sjefen en kveld for å lage pepperkakehus. Resultatet ble det styggeste pepperkakehuset jeg har sett, skikkelig vindsjeivt. Men julegløggen og kaffen var jo god da.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Fosse skrev:
    Jeg aner at den største utfordringen er å få seg selv til å tolerere dette griset baristakunsten genererer.
    Nespresso gir minimalt med søl. Og så blir espressoen glimrende!

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.612
    Torget vurderinger
    27
    Det skjønner jeg, men nå var det dette "håndarbeidet" jeg var lysten på. Delvis fordi jeg mener og tror at det gir det optimale resultat når man man kan faget, delvis fordi jeg liker tanken på at jeg har en del av æren for resultatet. Ellers har jeg funnet en teknikk på kvernen som gir mindre gris enn først antatt.

Det smaker faktisk allerede.

Odder

Bransjeaktør
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    4
    Fosse skrev:
    Det skjønner jeg, men nå var det dette "håndarbeidet" jeg var lysten på. Delvis fordi jeg mener og tror at det gir det optimale resultat når man man kan faget, delvis fordi jeg liker tanken på at jeg har en del av æren for resultatet. Ellers har jeg funnet en teknikk på kvernen som gir mindre gris enn først antatt.

Enig her! Håndarbeidet her er halve morroa! Jeg jobbet lenge før jeg fant den helt optimale espressoen. Først var det jo å finne den beste espresso bønnen, og så den perfekte malingsgrad på bønnene, og så det riktige trykket når man stampet den malte espresson i bajonetten, og så riktig vanntempratur, og plutselig perfekt espresse med 3-4 millimeter tykk Crema med svakantydning til sebra/tiger/marmor mønster.... ;D ;D ;D ;D ;D

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Odder skrev:
    Fosse skrev:

Enig her! Håndarbeidet her er halve morroa! Jeg jobbet lenge før jeg fant den helt optimale espressoen. Først var det jo å finne den beste espresso bønnen, og så den perfekte malingsgrad på bønnene, og så det riktige trykket når man stampet den malte espresson i bajonetten, og så riktig vanntempratur, og plutselig perfekt espresse med 3-4 millimeter tykk Crema med svakantydning til sebra/tiger/marmor mønster.... ;D ;D ;D ;D ;D
    Men hvorfor serverer du ikke dette når du har gjester? ;)

juster

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2003
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    1
    Wau, hvilken espresso maskin er dette?

Tom-Erik

Odder

Bransjeaktør
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    4
    BT skrev:
    Odder skrev:
    Fosse skrev:

Men hvorfor serverer du ikke dette når du har gjester? ;)
    Snart.... må bare få ny maskin først!!! Har fått tak i ei helt rå kværn fra Italia (LaCimbali) så nå er det bare å "spare" til skikkelig maskin også.... Har til og med kjøpt inn skikkelig kopper... hehehe

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.612
    Torget vurderinger
    27
    Hifi-forhandler med stell på espresso og Hovland, dette smaker av fugl....
    Hva slags maskin er du på utkikk etter Odder?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Fosse skrev:
    Hifi-forhandler med stell på espresso og Hovland, dette smaker av fugl....
    Hva slags maskin er du på utkikk etter Odder?
    Neppe Nespresso... ;)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Er det ikke bare å klinke til med en Aurelia med en gang? Kan VM i Barista bruke den, så.... :)

Koster KUN 37000,- eks mva for en to-gruppers

http://cortado.no/blogg/?p=18

geirf2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Antall liker
    166
    Sted
    Nes Romerike
    Rancilio Silva med/tilbehør kommer levert på døra i dag kl.1700 inkludert en times opplæring. Nå skal det kaffeleres!

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Fosse skrev:
    Det skjønner jeg, men nå var det dette "håndarbeidet" jeg var lysten på. Delvis fordi jeg mener og tror at det gir det optimale resultat når man man kan faget, delvis fordi jeg liker tanken på at jeg har en del av æren for resultatet.
    Kl 0630 er jeg lite lysten på håndarbeid for hobbyens skyld. Lykke til.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.612
    Torget vurderinger
    27
    Jo takk BBking, det går faktisk ganske så godt allerede.

Du får holde oss oppdatert geirf2, post gjerne noen bilder også.

Ø

ØivindJ

Gjest
    Hva koster det i dag å ta steget opp i fra presskanna?

Lager de dyrere modellene både Espresso og vanlig kaffe?

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Nå var det vel ikke du som skulle ha maskin, heller?

BBking skrev:
    Fosse skrev:
    Det skjønner jeg, men nå var det dette "håndarbeidet" jeg var lysten på. Delvis fordi jeg mener og tror at det gir det optimale resultat når man man kan faget, delvis fordi jeg liker tanken på at jeg har en del av æren for resultatet.
    Kl 0630 er jeg lite lysten på håndarbeid for hobbyens skyld. Lykke til.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.612
    Torget vurderinger
    27
    ØivindJ skrev:
    Hva koster det i dag å ta steget opp i fra presskanna?

Lager de dyrere modellene både Espresso og vanlig kaffe?
    De lager kun espresso, men en americano er vel en relativt "vanlig" kaffe?

Hva det koster avhenger av hva du skal ha. Det blir vel jevnt over bedre på de dyrere maskinene,
    men prisen gjenspeiler ofte også kapasiteten. Den maskinen jeg kjøpte (http://www.kaffe.no/?l=5&ls=157&h=387) har mulighet for å gå direkte fra brygg til steam.
    Det gjør det enklere hvis man skal lage til flere. Så må man ha kvern, tamper, dunkeboks etc i tillegg. Hva er man villig til å betale for at det skal se pent ut?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Jeg håper bare Nespressokapslene som jeg ikke fikk somlet meg til å bestille før på tirsdag er i hus før jul, men jeg vet ikke om jeg helt tror på det...

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.612
    Torget vurderinger
    27
    Har hittil kjøpt kaffe hos Temperato hvor jeg kjøpte maskin, kommer nok til å kjøpe mer derifra, men tar gjerne imot tips til gode sorter kaffe jeg bør sjekke ut.
    Noen som har klare anbefalinger? Det er en klar fordel om kaffen kan kjøpes i Oslo sentrum.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Hegdehaugsveien 4

http://www.cortado.no/

I tillegg er det en cafe på Grønland som skal selge veldig bra kaffe, husker ikke navnet i farta, men det vet impulse. Kan det være Sara?

Fonzie

Medlem
    Ble medlem
    18.01.2008
    Antall liker
    1
    Så har vi jo alltids Stockfleths(dot as). Så de hadde fått en avdeling inne på Olso City også. De har flere gode slag, bla mye fra Cup of Excellence-utvalget.

Fonzie

Medlem
    Ble medlem
    18.01.2008
    Antall liker
    1
    juster skrev:

Tom-Erik
    Var innom Cortado å kjøpte en slik "naken" filterholder til Rancilio'en min her om dagen. Har ikke prøvd den enda, da den gikk ble lagt under treet ;)

Det er litt vanskligere å brygge med denne, da puchen må være tilnærmet perfekt. Dersom den ikke er det kan man oppleve at 1. shot'en kommer ut på ene siden av filtere 2. du kan få en stråle som står rett ut (og bommer på koppen) - vannet går minste-motstands-vei. Er den ikke tampet rett, blir resultatet litt rart.

Positive sider! Mer crema + se ser jo herligt ut!

geirf2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Antall liker
    166
    Sted
    Nes Romerike
    Det er vel slik med kaffe som med mye annet at når man har en interesse for temaet som går litt lengre enn den gemene hopen, ja da er vi vel på vei mot high end. Antydet for de jeg jobber i sammen med om at det var en espresso maskin på vei inn. Fikk ikke noe særlig gehør for det. Dette sammenfaller med flere av de interessene jeg har som går litt lenger enn å bare ta alt for gitt. Vel vel. Kaffe er ikke bare kaffe. Tenker med skrekk og gru på sølevannet som jeg har fått servert av familimedlemmer opp i gjennom årene. Rancilio silva er pt mitt nirvana nå angående kaffe. Selvfølgelig blir det mye prøv og feil. Tamping, trykk, tid, luft, damp og varme er faktorer som skal stemme pinlig nøyaktig for å få et godt resultat og jeg vil garantert ikke få dreisen på dette før det har gått en viss tid.
    Rancilio silva, knall maskin, men krever sim mann. Jeg har ikke dårlig tid heller når jeg skal nyte denne slags kaffe. Jeg har ikke dårlig tid heller når jeg skal nyte min musikk. Kaffen om morran på jobben kan jeg leve med, akkurat som mine kolleger. De synes sikkert, nei jeg vet de synes jeg er .....anderledes?
    Skal prøve å legge ut et bilde i morra av oppsettet.

juster

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2003
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    1
    Fonzie skrev:
    juster skrev:

Tom-Erik
    Var innom Cortado å kjøpte en slik "naken" filterholder til Rancilio'en min her om dagen. Har ikke prøvd den enda, da den gikk ble lagt under treet ;)

Det er litt vanskligere å brygge med denne, da puchen må være tilnærmet perfekt. Dersom den ikke er det kan man oppleve at 1. shot'en kommer ut på ene siden av filtere 2. du kan få en stråle som står rett ut (og bommer på koppen) - vannet går minste-motstands-vei. Er den ikke tampet rett, blir resultatet litt rart.

Positive sider! Mer crema + se ser jo herligt ut!
    Er vel et "must" med en Tamper som er konveks.
    Vet du om denne filterholderen også fås til Gaggia ?

Mvh. Tom-Erik

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.612
    Torget vurderinger
    27
    Selv har jeg kjøt konveks tamper RB 58mm som jeg bruker på min.
    Må innrømme at den filterholderen så voksen ut. er vel en fordel at man slipper forvarme holderen for at den ikke skal kjøle espressoen?
    Flott arbeidsplass du har fått deg der Fonzie.

Cortado har selvsagt kaffe, fant dessuten ei sjappe ikke langt fra jobben (Briskeby) som er kafé/frisør med kaffeutvalg fra www.temperato.no. Det er jo strålende. Like nedenfor (mellom Skovveien og Bølgen og Moi) ligger det nok ei kaffesjappe. Hva man oppdager innimellom julegaveshoppingen.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.612
    Torget vurderinger
    27
    Er det noen av dere som har eksperimentert med justering av trykk?
    Tenker da på trykket under brygging, ikke trykk/temperatur i kokeren.

Om man skulle ønske nytt håndtak på portafilteret:

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.612
    Torget vurderinger
    27
    Flott oppsett du har der geirf2. Er den ene skuffen for utstyr og den andre dunkeboks?
    Jeg får supplere med et par bilder jeg også.

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn