Mat, drikke og røyk Espresso

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fonzie

Medlem
    Ble medlem
    18.01.2008
    Antall liker
    1
    juster skrev:
    Fonzie skrev:
    juster skrev:
    Wau, hvilken espresso maskin er dette?

Tom-Erik
    Var innom Cortado å kjøpte en slik "naken" filterholder til Rancilio'en min her om dagen. Har ikke prøvd den enda, da den gikk ble lagt under treet ;)

Det er litt vanskligere å brygge med denne, da puchen må være tilnærmet perfekt. Dersom den ikke er det kan man oppleve at 1. shot'en kommer ut på ene siden av filtere 2. du kan få en stråle som står rett ut (og bommer på koppen) - vannet går minste-motstands-vei. Er den ikke tampet rett, blir resultatet litt rart.

Positive sider! Mer crema + se ser jo herligt ut!
    Er vel et "must" med en Tamper som er konveks.
    Vet du om denne filterholderen også fås til Gaggia ?

Mvh. Tom-Erik
    Hei Tom-Erik

Cordato - Oslo har 3.parts filter til de fleste modeller. Garantert også til Gaggia. Ring eller send mail, så sender han deg en. Ikke dyre greiene.

PS! Etter å ha pakket den opp og testet den ut: Det er litt mer arbeid/vanskligere å lage espresso med et slikt filter. Man nå være relativt nøyaktig med tampingen, ellers kan du få en stråle stående ut til siden. Men, dette ligger jo i håndleddet - så når den er inne er blir resultatet bra. Smaksmessig er det nok ikke store forskjellen, derimot får man langt mer crema. Verdt å kjøpe seg en slik ;)

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.612
    Torget vurderinger
    27
    Er det nakent portafilter du har kjøpt Fonzie? Fortelle litt mer, dette er spennende.
    Har du eksperimentert noe med større/mindre filter?

Fonzie

Medlem
    Ble medlem
    18.01.2008
    Antall liker
    1
    Fosse skrev:
    Er det nakent portafilter du har kjøpt Fonzie? Fortelle litt mer, dette er spennende.
    Har du eksperimentert noe med større/mindre filter?
    Ja, det stemmer. Så fulgte det med en 3x filter i pakken. Så da har jeg 1,2,3x .

Som nevnt er dette kjøpet 80% motivert av utseende + 20% forbedre tamper-kunnskapene min. Når det er sagt, man kommer fort inn i hvordan lage espressoen riktig. Med en slik holder er det viktig å ha jevn fordeling av espresso og trykk under tampingen. Ellers vil du få en stråle ut på siden, eller at espresson renner ut på en av sidene. Jeg har ikke prøvd konkav tamper, men det kan muligens gjøre jobben litt enklere og sikrere ;) Jeg skal se om jeg får tatt noen bilder og legg dem ut.

Resultatet er som nevnt: Masse crema! Ser deilig ut!

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.612
    Torget vurderinger
    27
    Takker for svar Fonzie. Dette med større filter er spennede, jeg har ikke forsøkt enda, men har jo funnet ut at mengden kaffe er utrolig vesentlig for resultatet.
    Har selv lyst på nakent portafilter, om ikke annet så av pedagogiske årsaker.

geirf2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Antall liker
    166
    Sted
    Nes Romerike
    Til FOSSE, ja, dunkeskuff og utstyrsskuff.
    Til Rancilio eiere, synes den bråker ganske mye ved innsug av vann? Ikke noe galt antar jeg. Det er vel bare pumpa som jobber iherdig inntil vannet kommer frem.

Fonzie

Medlem
    Ble medlem
    18.01.2008
    Antall liker
    1
    geirf2 skrev:
    Til FOSSE, ja, dunkeskuff og utstyrsskuff.
    Til Rancilio eiere, synes den bråker ganske mye ved innsug av vann? Ikke noe galt antar jeg. Det er vel bare pumpa som jobber iherdig inntil vannet kommer frem.
    Stemmer stemmer. Såsant ikke tampingen er for hard og kaffen er malt for fint. Da er det potte tett. I så tilfelle vil vannet gå tilbake og ut i avfallsbrettet - på samme måte som når du renser maskinen med blindfliteret.

Fonzie

Medlem
    Ble medlem
    18.01.2008
    Antall liker
    1
    Noen bilder fra gårsdagens nakenfilter-shot. Det er faktisk litt vanskeligere med 3x filter. Er litt vansklig å tampe jevnt med såpass mye i. Et tips fra Cortado var å male litt finere med 3x filter

Vedlegg

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.612
    Torget vurderinger
    27
    Denne ser da ut til å renne virkelig, virkelig flott Fonzie. Jeg tror jeg må forsøke meg på et slikt jeg også.
    Vi tar gjerne imot flere bilder i tråden.

Jeg må legge ved et bilde av frøkens latte.

Vedlegg

ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1
    Jeg kupper litt.
    Skal ha meg kaffemaskin, helautomagisk benkmodell med manuell vannfylling

Den skal:
    Male hele bønner
    Gi meg espresso
    Samt god kaffe

Leser litt tester på kaffe.no men blir ikke veldig klok da jeg ikke skjønner veldig mye av slike maskiner og hvordan ditt og datt skal være

Pris? På rette siden av 10k (ja, under, ja!) :)

Anbefal meg en god maskin da, folkens, samt beste stedet å handle, mtp pris.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.612
    Torget vurderinger
    27
    Ønsker du "plug-and-play" eller synes du det er ok om du må jobbe litt med saken?
    I tilfelle du er komfortable med å jobbe litt med det er en halv-automatisk espressomaskin det jeg vil anbefale. Da ville jeg rådet deg til å kjøpe separat kvern. Dersom du ønsker noe som er enklere i bruk har jeg lite å bidra med.

ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1
    plug and play må jeg ha!

Jeg får kjøpe meg en vanskelig en når jeg får tid til sånt.
    Nå vil jeg ha en dugandes kaffe on the go

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg vil fraråde Kitchen Aids Pro Line. Importøren har hittil sendt fire forskjellige til meg, og alle har utviklet problemer etter forholdsvis kort tid. Dette til tross for at den leverer både flott crema, god temperatur og vakre kaffe-opplevelser, så lenge den virker.
    Men konstruksjonen bør jo holde litt ...

Har modifisert den jeg har nå, men kommer til å bytte den ut.

Her kjøres trykktester etter bytte av ventiler og koblinger. Designet tåler ikke langtidsbruk.

Vedlegg

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.612
    Torget vurderinger
    27
    Kjedelig å høre vredensgnag.
    Er dette også en halv-automatisk? Bajonett etc?

V

vredensgnag

Gjest
    Tilsynelatende en god konstruksjon.

Har standard bajonettfatning, og tar 3x, osv.

To pumper, totalt 15 bar trykk (som er noe av problemet - blir for mye). Steam med egen pumpe - og så lenge det kjører som det skal, så kommer det praktfull kaffe og jeg kan lage latté og Cappuccino så folk tror jeg er flinkere enn jeg er.
    Men det ble til slutt parodisk - dette er den fjerde, tre byttet ut på garantien, og jeg er ikke den eneste med problemer. Feilkonstruert.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.612
    Torget vurderinger
    27
    Jeg ville tatt meg en runde og hørt og sett litt ivar, bare for å skaffe meg en oversikt over hvilke typer som finnes og kvaliteter og ulemper med de forskjellige typene.
    Skal den være løs, innebygget, er det greit med bajonett dersom du kan bruke pads, eller MÅ det være plug-and-play? Kan du ha Nespresso eller må det være hele bønner?

Jeg ser at i hvert fall www.cortado.no selger helautomatiske maskiner.

ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1
    Har tenkt litt på pads, det innrømmer jeg.
    Hvor oppbevares disse? i frysern?
    Maskina løs på benken, har mye benkplass.
    Bajonett?

Jeg må se meg litt rundt, men så var det dette med tid...

Var innom den lokale elkjipen, som er kjip med stor I, og der var det mildt sagt elende.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.612
    Torget vurderinger
    27
    Bajonetten er håndtaket som portafilteret ligger i. I dette filteret kan du legge pods eller løs (riktig malt) kaffe som du tamper.
    Men, dersom du ønsker å fylle på en halv kilo kaffe og trykke på en knapp for espresso, en annen for svart kaffe og en tredje for cappucino så er det noe helt annet du skal ha.
    Jeg er redd jeg ikke kan hjelpe deg, men jeg spør fordi jeg aner at du kanskje ikke helt vet hva slags type maskin du er ute etter heller. Vi må finne ut om du skal ha varebil eller sportsbil før vi diskuterer merke og modell.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.415
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kjøpte en slik forrige sommer, Jura ENA 3:

Automatisk espressomaskin for løs kaffe, bønner eller ferdig malt, men ikke pods. Lager helt grei kaffe for meg som er mer opptatt av å få et par espresso straks etter å ha fortært egg&bacon søndagsmorgen...(ehhh...utpå dagen engang). Fosse og gjengen som har tålmodighet til å forske på espressoens finurlige hemmeligheter fixer sikkert bedre kaffe enn min maskin, men inntil videre er dette et helt greit kompromiss. Jeg ser klart sjarmen med en manuell maskin...iblant savner jeg noe mer justeringsmuligheter, men så var det dette med tid&tålmodighet da...og ikke minst alt stæsj&søl på kjøkkenbenken.

Juraen har fungert uten feil eller klaging i snart et år. Koster vel omtrent 6-7000.

ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1
    virker som et godt tips, Trane.

Faktisk en forhandler i nærheten jeg ikke trodde hadde sånt, ignorant som jeg er.
    Får stikke innom en tur nå når vi endelig snart er ferdig med helligdagene for denne gang.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    ivar skrev:
    Jeg kupper litt.

Den skal:
    Male hele bønner
    Gi meg espresso
    Samt god kaffe

Leser litt tester på kaffe.no men blir ikke veldig klok da jeg ikke skjønner veldig mye av slike maskiner og hvordan ditt og datt skal være

Hvis du ønsker god espresso på en lettvint og selvinnlysende måte velger du Nespresso. Ønsker du en hobby og masse oppvask, velger du Gaggia el-lign. Blir omtrent som macintosh vs PC.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.415
    Torget vurderinger
    4
    BBking skrev:
    Hvis du ønsker god espresso på en lettvint og selvinnlysende måte velger du Nespresso. Ønsker du en hobby og masse oppvask, velger du Gaggia el-lign. Blir omtrent som macintosh vs PC.
    Du er også stuck med den kaffen du får i pods. Vet ikke om kaffepods er standariserte, men hvis ikke er det enda værre.

ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1
    jeg har nå kjøpt nespresso le cube til 2499,-
    om jeg er nøgd? JEPP!

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    BBking skrev:
    ivar skrev:
    Jeg kupper litt.

Den skal:
    Male hele bønner
    Gi meg espresso
    Samt god kaffe

En helautomatisk Gaggia er like enkel og like lite tidkrevende og vedlikeholde og bruke som en Nespresso

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    BBking skrev:
    ivar skrev:
    Jeg kupper litt.

Den skal:
    Male hele bønner
    Gi meg espresso
    Samt god kaffe

Ser du driver og hevder det der stadig vekk, BB. Å sammenligne en Nespressomskin, espressoens svar på MP3-fila, med en Mac, er noe av det mest innesnødde jeg kan huske å ha hørt her inne. Og det sier pokker ikke lite. Men, men. Hver mann sin smak. Heldigvis.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    impulse skrev:
    Å sammenligne en Nespressomskin, espressoens svar på MP3-fila, med en Mac, er noe av det mest innesnødde jeg kan huske å ha hørt her inne. Og det sier pokker ikke lite. Men, men. Hver mann sin smak. Heldigvis.
    Nespresso er kanskje ikke ideell for psykokaffejunkies, men perfekt for travle yrkesaktive som vil ha en kjapp og velsmakende kaffeslurk før jobben.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Psykokaffejunkies? Ta det rolig med bokstavkjeksen nå, BB !! En kjapp kaffe er noe helt annet enn en god espresso. Men om det er det man er ute etter, og ikke smaken som sådan, er det sikkert greit nok. For noen, i alle fall.

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Trane skrev:
    Jeg kjøpte en slik forrige sommer, Jura ENA 3:

Automatisk espressomaskin for løs kaffe, bønner eller ferdig malt, men ikke pods. Lager helt grei kaffe for meg som er mer opptatt av å få et par espresso straks etter å ha fortært egg&bacon søndagsmorgen...(ehhh...utpå dagen engang). Fosse og gjengen som har tålmodighet til å forske på espressoens finurlige hemmeligheter fixer sikkert bedre kaffe enn min maskin, men inntil videre er dette et helt greit kompromiss. Jeg ser klart sjarmen med en manuell maskin...iblant savner jeg noe mer justeringsmuligheter, men så var det dette med tid&tålmodighet da...og ikke minst alt stæsj&søl på kjøkkenbenken.

Juraen har fungert uten feil eller klaging i snart et år. Koster vel omtrent 6-7000.
    Jeg har også kjøpt meg en slik Jura Ena 5. Og det jeg nå lurer på er hvor lang tid det skal ta fra det begynner å renne kaffe til de 30 ml er på plass i koppen? Det virker som om det tar for kort tid nå, og det ser ikke ut til at jeg får malt kaffen finere. Mulig jeg må kjøpe en type kaffebønner som passer spesielt godt til en helautomatisk maskin. Noen tips? Kanskje jeg tar en tur innom Tim Wendelboes kaffebar i dag for å handle.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Total bryggetid skal som regel være mellom 20-26 sekunder ett sted. Dette avhenger av malingsgrad, men også av bønner. Her er det ingen absolutte svar, det har sikkert alle merket. Bønner med høyere syre kan fort bli i overkant sure hvis de blir eksponert for lenge, mens fyldige og runde typer har mer å gå på. Høres kanskje ut som du bør teste en annen kvern, kibsgard? Den skal jo i det minste kunne male fint nok. Eller er det slik at man må stille inn standardtiden på maskinen selv? Det kunnne jeg gjøre med ett rakkelverk av en Krups jeg engang hadde.

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    MaHa skrev:
    Total bryggetid skal som regel være mellom 20-26 sekunder ett sted. Dette avhenger av malingsgrad, men også av bønner. Her er det ingen absolutte svar, det har sikkert alle merket. Bønner med høyere syre kan fort bli i overkant sure hvis de blir eksponert for lenge, mens fyldige og runde typer har mer å gå på. Høres kanskje ut som du bør teste en annen kvern, kibsgard? Den skal jo i det minste kunne male fint nok. Eller er det slik at man må stille inn standardtiden på maskinen selv? Det kunnne jeg gjøre med ett rakkelverk av en Krups jeg engang hadde.
    Total bryggetid. Når starter man stoppeklokka? Fra det begynner å renne kaffe i koppen? Rimelig nybegynner her...

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Fra det øyeblikket du "hører" på pumpa at den har begynt å eksponere kaffen for vann. Jeg teller sånn ca, det får være måte på :) Uansett: det å smake seg litt frem med de ulike tidene har litt for seg. Finner man en favorittbønne, så er det greit å lære seg den.

kibsgard skrev:
    MaHa skrev:
    Total bryggetid. Når starter man stoppeklokka? Fra det begynner å renne kaffe i koppen? Rimelig nybegynner her...

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    MaHa skrev:
    Fra det øyeblikket du "hører" på pumpa at den har begynt å eksponere kaffen for vann. Jeg teller sånn ca, det får være måte på :) Uansett: det å smake seg litt frem med de ulike tidene har litt for seg. Finner man en favorittbønne, så er det greit å lære seg den.
    Takk skal du ha, MaHA. Da er jeg vel ikke så langt fra 20 sek vil jeg tro. Får prøve litt mer når jeg kommer hjem.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Prøv f.eks forskjellen på type Indisk Malabar espresso, som er nesten kremet fyldig og rund, til S&H sin Calabria espresso, som er mye fruktigere og syrligere. Der ser du hvor mye forskjell malingsgrad og eksponering gjør. Malabaren er hardfør og tåler alt, mens typiske, mer italienskbrente er mer på "eggen". Ett godt tips er å spørre litt der du kjøper kaffen, det blir på en måte mer hands on. En god barista skjønner hvor du vil.

kibsgard skrev:
    MaHa skrev:
    Takk skal du ha, MaHA. Da er jeg vel ikke så langt fra 20 sek vil jeg tro. Får prøve litt mer når jeg kommer hjem.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.612
    Torget vurderinger
    27
    Jeg er godt fornøyd med Rancillio Rocky, men har lyst til å se hva en bedre kvern gjør. Noen som har tips å komme med?

leik

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Antall liker
    57
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel bare mazzer som gjelder da vel. Mazzer mini, topp kvern til litt mer penger.
    E

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.612
    Torget vurderinger
    27
    Takker for tips leik. Var innom Temperato for en tid siden og fikk en anbefaling der, men husker ikke hva kverna heter i farten, mulig det var Mazzer.

leik

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Antall liker
    57
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Han har den på temperato, godt mulig det var den. Tror du skal lete godt etter en bedre kvern tror jeg. Kunne godt tenke meg en selv... Men rocky får duge en stund til.

J

J.J

Gjest
    Til 3 ganger pris så bør det være en forskjell.... om det ikke er som hifi da .... ::) ;) Men kverna har jo mye og si ..

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.612
    Torget vurderinger
    27
    jan#jan skrev:
    Til 3 ganger pris så bør det være en forskjell.... om det ikke er som hifi da .... ::) ;) Men kverna har jo mye og si ..
    Rockyen er så god at jeg er fullstendig klar over at jeg nok må betale relativt mye for en heller begrenset forbedring. Rådet hos temperato var likevel klart, om jeg skulle bytte ut noe så var det kverna, espressomaskinen var det lite å hente på, forutsatt at man ikke trengte økt kapasitet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn