Mat, drikke og røyk Espresso

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • J

    J.J

    Gjest
    Det er på HIFI nivå med andre ord ;D

    Hvilken av Rocky´ene er det du har ??
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.913
    Torget vurderinger
    24
    jan#jan skrev:
    Det er på HIFI nivå med andre ord ;D

    Hvilken av Rocky´ene er det du har ??
    Må nok gi deg rett i det jan#jan. Jeg har den med doserer.
     
    J

    J.J

    Gjest
    Da ble det Rancilio Silva på meg .. Og Rocky kvern. Med base og litt utstyr. Kjøpt brukt. Da er det bare å få ting i fingra ... ;D
     

    KnB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.517
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    Min Rancilio Silva har brygget mange nydelige espresso kopper, men nå jakter jeg på en arvtager.
    Ser ut for at jeg havner på en ECM Mechanika, noen som har en slik?
     

    Vedlegg

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Jeg har en Isomac zaffira. Ikke ulik ECM maskinen.
    Er det noe jeg kunne tenke meg, så er det en maskin med litt større vanntank, bedre mulighet til finjustering og mindre støy.
    Med andre ord en LaMarzocco GS3 eller Synesso Cyncra.
    De våteste drømmene er selvsagt om denne skjønnheten:

    www.slayerespresso.com
     

    KnB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.517
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo proff maskiner ;)

    Rancilio maskinen jeg har bråker for mye, videre er det liten kapasitet når flere kopper skal brygges og melk skal steames. Dette ønsker jeg forbedret, en ECM tror jeg dekker mitt behov bra, den har 3 ltr tank - stor koker, støy dempet -skal vistnok ha bra byggekvalitet sier de som selger ;D

    Edit: Rancilio er ingen dårlig maskin, til prisen er den veldig bra.
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    KnB skrev:
    Det er jo proff maskiner ;)

    Rancilio maskinen jeg har bråker for mye, videre er det liten kapasitet når flere kopper skal brygges og melk skal steames. Dette ønsker jeg forbedret, en ECM tror jeg dekker mitt behov bra, den har 3 ltr tank - stor koker, støy dempet -skal vistnok ha bra byggekvalitet sier de som selger ;D

    Edit: Rancilio er ingen dårlig maskin, til prisen er den veldig bra.
    proff og proff fru blom. Jeg har endel kjøkken utstyr som sikkert klassifiserees i proffkategorien, men prisene er ikke nødvendigvis så mye drøyere enn i konsumentmarkedet og proffutstyret er jo bygd for å tale mere juling enn hva en privatperson kan gi iløpet av en livstid, så sånnsett så er det kanskje ikke så uøkonomisk alikevel?
    Har en Faema E91M stående på kjøkkenet nå, men den er ikke koblet til. Er noen interessert i en slik maskin, så kan den kjøpes for 5000 blanke kroner!
     
    J

    J.J

    Gjest
    For ikke å gå fullstendig OT i en annen tråd så tar jeg det her igjen ....
    Hvordan velger man tamper ??

    REG BARBER

    Hvilke form på håndtak ? Bare slik at dem sitter godt i ens egen hånd eller er det andre faktorer ??
    Base ? .... Rett - krum - ripple ... og hvilke betydninger har alt dette for kaffen ??

    Har en RB med krum per idag - da jeg kjøpte en pent brukt Rancilio Silvia og Rocky og da fulgte dette med .

    Mvh
    Jan Robert

    Edit: typo
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Form på håndtaket dreier seg bare om smak og behag.
    Formen og størelsen på basen veldig maskin spesifikt. Jeg valgte 58.2mm fordi det fungerer bra med La Marzocco og Faema.
    Jeg valgte også å bestille ripple mønsteret, da det vist nok skal gi en jevnere distrubering av vannet. Siden jeg bruker bunnløse portafiltere, så tar jeg all den hjelpen jeg kan få.
     
    J

    J.J

    Gjest
    Ok - takk for det wotg.

    Har jo en .... så da får man sette det opp på ønskelista til jul ..... eeh ::)

    Først dunkebox og mulig et nakent portafilter :D
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    jan#jan skrev:
    Ok - takk for det wotg.

    Har jo en .... så da får man sette det opp på ønskelista til jul ..... eeh ::)

    Først dunkebox og mulig et nakent portafilter :D
    Fikk tamperen min idag. 58.2mm er perfekt. Da passer tamperen oppi basketen aaakurat, slik at det ikke blir noe espresso langs siden av basketen. Bruker 14g La Marzocco basket.
    Bunnløse portafiltere er helt fantastisk. Det tvinger frem bedre tampeteknikk og man kan lett se feil ved ekstraksjonen. Jeg føler også at det gjør ekstraksjonen enda litt mere sirupete og kremete :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.913
    Torget vurderinger
    24
    Fosse skrev:
    Takker for tips leik. Var innom Temperato for en tid siden og fikk en anbefaling der, men husker ikke hva kverna heter i farten, mulig det var Mazzer.
    Ny kvern i hus: Mazzer Kony med elektronisk doserer. Har ikke kommet helt i havn med justeringene enda siden espressomaskinen samtidig var til service og justering og jeg nærmest må bli kjent med utstyret på nytt.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.131
    Antall liker
    2.652
    Kaffe er best på cafè.

    I dag begynte jeg dagen på best mulig måte: En tur på kaffebrenneriet med en trippel café au lait, samt et müslibrød med brunost og lørdagsutgaven av DN. Dette er bare lykken! :)
     
    J

    J.J

    Gjest
    Fosse skrev:
    Fosse skrev:
    Takker for tips leik. Var innom Temperato for en tid siden og fikk en anbefaling der, men husker ikke hva kverna heter i farten, mulig det var Mazzer.
    Ny kvern i hus: Mazzer Kony med elektronisk doserer. Har ikke kommet helt i havn med justeringene enda siden espressomaskinen samtidig var til service og justering og jeg nærmest må bli kjent med utstyret på nytt.
    Grattis med kvern - noen erfaringer rikere som du vil dele ?? :D
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.913
    Torget vurderinger
    24
    Maskinen har blitt justert og oppfører seg litt anderledes enn tidligere, det gjør at jeg har rotet litt for å få det til å brygge optimalt. Tror jeg kommer til å sette stor pris på dosereren. Kverna maler omtrent 0,3 gram per 1/10 sekund når den har fått gått seg litt til. Utolig kvalitetsfølelse på Konyen. Kjapp og stillegående.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.913
    Torget vurderinger
    24
    Kjøpte hos Temporato. Godt å ha noen å kunne spørre om råd og som kan følge opp om det skulle være noe.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Espen R skrev:
    Kaffe er best på cafè.

    I dag begynte jeg dagen på best mulig måte: En tur på kaffebrenneriet med en trippel café au lait, samt et müslibrød med brunost og lørdagsutgaven av DN. Dette er bare lykken! :)

    Kaffe er vel så godt brygget på en god maskin hjemme, men jeg kjenner meg veldig godt igjen i lykkebeskrivelsen fra Kaffebrenneriet, selv om jeg foretrekker min kaffe bar. :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.913
    Torget vurderinger
    24
    wotg skrev:
    Jeg har en Isomac zaffira. Ikke ulik ECM maskinen.
    Er det noe jeg kunne tenke meg, så er det en maskin med litt større vanntank, bedre mulighet til finjustering og mindre støy.
    Med andre ord en LaMarzocco GS3 eller Synesso Cyncra.
    De våteste drømmene er selvsagt om denne skjønnheten:

    www.slayerespresso.com
    Slayer har éngruppsmaskin på tegnebrettet. Jeg har snakket med importøren. Den vil nok ikke komme på markedet før om et år, men en slik har jeg lyst på.
     
    N

    nb

    Gjest
    Gammel tråd, men skitt au.

    Fikk endelig fingeren ut og tok turen til Cortado. Lot meg villig lure og lempet en Isomac Tea og en Ascaso kvern med trinnløs justering + litt stæsj som jeg fikk på kjøpet. Ble et par gode drag med høvelen over VISA-kortet, men skitt au. Har brukt en ikke ubetydelig del av kvelden til å prøve å få til riktig bryggetid (25 sek for 30 cl sa mannen på butikken). Blir en del søl og prøving og feiling, men det går seg vel til etter hvert.

    Siden samboeren foretrekker sin espressobaserte kaffi med melk ble det en maskin som kan steame mens man brygger. Har ikke prøvd å steame ennå, men kommer vel dit i løpet av morgendagen.

    De 30 cl som skal produseres på ca 25 sek, jeg antar det er inkl cremaen?

    Har heller ikke blitt helt kompis med kverna, den trinnløse justeringen irriterer meg en smule, men får se om jeg får feelingen med den etter hvert.

    I alle fall en stilig sak på kjøkkenbenken;)
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.131
    Antall liker
    2.652
    Gammel tråd, men skitt au.

    Fikk endelig fingeren ut og tok turen til Cortado. Lot meg villig lure og lempet en Isomac Tea og en Ascaso kvern med trinnløs justering + litt stæsj som jeg fikk på kjøpet. Ble et par gode drag med høvelen over VISA-kortet, men skitt au. Har brukt en ikke ubetydelig del av kvelden til å prøve å få til riktig bryggetid (25 sek for 30 cl sa mannen på butikken). Blir en del søl og prøving og feiling, men det går seg vel til etter hvert.

    Siden samboeren foretrekker sin espressobaserte kaffi med melk ble det en maskin som kan steame mens man brygger. Har ikke prøvd å steame ennå, men kommer vel dit i løpet av morgendagen.

    De 30 cl som skal produseres på ca 25 sek, jeg antar det er inkl cremaen?

    Har heller ikke blitt helt kompis med kverna, den trinnløse justeringen irriterer meg en smule, men får se om jeg får feelingen med den etter hvert.

    I alle fall en stilig sak på kjøkkenbenken;)
    Grattis. Så nå speiler du deg i krom og stål? :eek:


    Sikkert en god maskin. Prisen er i alle fall god nok :)
    Selv har jeg bare en DeLonghi Cappuchino Non Stop som jeg kjøpte for 8-9 år siden. Funker greit nok hvis den blir varmet opp en stund.

    Det viktigste er dog kvaliteten på espressokaffen. Og her er jeg enig med denne amerikanske kaffeeksperten som reiser rundt i verden: den beste espressokaffen (kvaliteten på kaffebønnene, samt brenninga) får man i Italia (Roma) og Norge. Dette samsvarer godt med mine egne erfaringer, i hvertfall innenfor europa. Hvis ikke jeg får denne aromatiske "kicken" som gir meg en lykksalig følelse av velbehag, ja da kan det være det samme med hele greia. F.eks er espressoen i Danmark og Tyskland så tafatt og blass i smak, sammenlignet med Norge og Italia.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Et lite tips til alle med manuell maskin er å legge en liten bunke med vanlige traktefiltere på benken, sett tamperen opp på og tegn rundt. Tegn så mange det er plass til på filteret og klipp ut. Jeg har brukt filter i mange år og har ikke merket noen smaksforskjell, men de skadelige stoffene cafestol og kahweol blir sittende i filteret.
    Jeg har en Saecco Magic som jeg her brukt hver dag i ca 12år, på jobb har vi en Jura J9 som har brygget ca22000 kopper uten problemer.

    Vidar
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.913
    Torget vurderinger
    24
    Slayer har éngruppsmaskin på tegnebrettet. Jeg har snakket med importøren. Den vil nok ikke komme på markedet før om et år, men en slik har jeg lyst på.
    Slayers éngruppsmaskin er på markedet. Lekker så klart, men jeg synes kanskje detaljeringen blir vel grov i forhold til størrelsen. Noen som vet om det er noen som fører Slayer i Norge?
    943499_425800810849807_1823036613_n.jpg

    Var ellers å testet en Synesso Hydra i går (2-grupps). Den kommer også som éngrupps, men så må man jo ha et helt underskap til pumper etc.
    i19-photobucket-com-albums-b178-dagard43-Synesso-SYNESSO017.jpg
    Det "fornuftige" valget, om det er et alternativ her, er kanskje La Marzocco GS3? Tim Wendelboe skryter fælt av den (Tim Wendelboe � Blog Archive � La Marzocco GS3). Den er liten, og kan gå på både vannett og vannbeholder. GS3 leveres med paddle og mulighet for å justere trykk under brygging. Litt pimping med trevirke og den er ganske flott? Noen med erfaring å dele?
    Espresso-Shots_0223.jpg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.913
    Torget vurderinger
    24
    Bestilte førjulspresent til meg selv i dag, La Marzocco GS 3 med paddle. Paddle vil si at den har mulighet for pre-infusjon eller før-væting av pucken.

    La Marzocco GS3 skal være noe av det absolutt råeste man kan få tak på med hensyn til prestasjon og kvalitet. En del av de større maskinene (f.eks Synesso Hydra) trenger vanntilførsel og eget avløp, det behøver man ikke på GS3. Finish-messig kunne jeg nok tenkt meg at den var enda mer forseggjort.

    Hentes hos Espresso Spesialisten fredag, med fare for kaffesjokk i julen!
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.645
    Antall liker
    4.085
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Bestilte førjulspresent til meg selv i dag, La Marzocco GS 3 med paddle. Paddle vil si at den har mulighet for pre-infusjon eller før-væting av pucken.

    La Marzocco GS3 skal være noe av det absolutt råeste man kan få tak på med hensyn til prestasjon og kvalitet. En del av de større maskinene (f.eks Synesso Hydra) trenger vanntilførsel og eget avløp, det behøver man ikke på GS3. Finish-messig kunne jeg nok tenkt meg at den var enda mer forseggjort.

    Hentes hos Espresso Spesialisten fredag, med fare for kaffesjokk i julen!
    Pris som en riktigt bra signalkabel.;)
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Grattis Fosse, fantastisk flott maskin med tresider og det hele.

    Ellers gleder jeg meg til å ta over din gamle maskin, samt ta en tur innom Wendelboe for å kjøpe kaffe og Cortado for å ta med meg en kvern.
    Noen tips til kaffe fra Wendelboe?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.913
    Torget vurderinger
    24
    Det er nok ikke tresider på min. Jeg har kjøpt en standardvariant. Den du ser bilde av over er pimpet.

    Kaffen hos Tim Wendelboe er god, veldig god!, men det er ikke en prøve-og-feile-kaffe når du nå skal lære deg å lage espresso, til det er den for dyr (slik jeg ser det). Den er også brent ganske lyst, og da merker du enda tydeligere om du ikke "treffer". Ta gjerne med deg noen poser, men jeg ville stukket innom Røtter på St.Hanshaugen og kjøpt med noe kaffe derifra. Billig og god. Eventuelt bestille fra Lippe kaffe (Temperato). Du kommer til å helle ut mye kaffe de første dagene!

    I tillegg til kvern trenger du gruppekost, rensemiddel, kanskje et par målebeger, kanne for steaming av melk og melketermometer (i prioritert rekkefølge).

    Dette blir moro skal du se!
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Hadde ikke tenkt å eksperimentere for mye med kaffen derfra, men ta litt av godposen når jeg merker det nærmer seg OK resultat:)

    Takk for hjelpen!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.913
    Torget vurderinger
    24
    Det er klart!

    Men som sagt, kaffen fra TW er lysere og det gir noe mer syrlighet (og kanskje renhet) enn kaffe fra mange andre steder (slik jeg opplever det).
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.913
    Torget vurderinger
    24
    Da er GS3 på plass og jeg må si at den "manuelle åren" lover meget, meget godt. Det tar nok litt tid å venne seg til ny maskin, men dette tror jeg blir riktig så godt!
    Satser på å servere toppers kaffe utpå nyåret! ;D
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.913
    Torget vurderinger
    24
    Hvordan går det Emokid?
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Prøver!

    Har nå funnet kverninnstillingen som gir meg en enkel espress på 25 sekunder. Ikke fått dreisen på steaming av melk enda, men skal lage meg noen test-cappuchino senere i kveld.

    Kanskje også prøve meg med Wendelboe-kaffen. Synes maskinen fungerer som ett skudd!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.913
    Torget vurderinger
    24
    Godt å høre!

    steaming: blås ut vann, halvfull melkemugge (til der tuten begynner), steam litt nesten helt nede, jobb deg oppover slik at lyden høres ut som om du river papir. Dette er lettere om du jobber med vinkelen på steamarm og kanne. Jobb deg opp til ca. 60 grader, skru av steam, armen ut uten trykk, fullt trykk igjen for å blåse ren og tørk godt av. Pass på så du ikke brenner melken, det smaker ikke godt (noe særlig over 70 grader og den er ødelagt).
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.913
    Torget vurderinger
    24
    jul 036.jpg

    Satt midlertidig opp på rester av tømmermannskledning (var redd topplata på bordet skulle falle ut).

    jul 037.jpg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Godt å høre!

    steaming: blås ut vann, halvfull melkemugge (til der tuten begynner), steam litt nesten helt nede, jobb deg oppover slik at lyden høres ut som om du river papir. Dette er lettere om du jobber med vinkelen på steamarm og kanne. Jobb deg opp til ca. 60 grader, skru av steam, armen ut uten trykk, fullt trykk igjen for å blåse ren og tørk godt av. Pass på så du ikke brenner melken, det smaker ikke godt (noe særlig over 70 grader og den er ødelagt).

    Hej Emokid!

    Följ Fosses råd, men byt ut mjölken mot vatten och en droppe Zalo i starten, så kan du steama natten lång utan att slösa på dyrbar råvara :)

    mvh
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Hvor mange gram kaffe bruker dere for enkel espresso?
    Ser f.eks at TW anbefaler 18g kaffe til 35g ferdig espresso, mens "gammel standard" gjerne sier 7g for enkel, 15g for dobbel...

    Brukserfaringer?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.872
    Torget vurderinger
    23
    Dere er syke! SÅ mye mas for et fingerbøl kaffe... Gruer meg til den dagen H.R. havner på dette kjøret også.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.872
    Torget vurderinger
    23
    Må vel ha en maskin etterhvert jeg også, halve hifiverdenen forventer jo å få servert dette helsikes sølet når de kommer innom, så dat får en stakkar vise ansvar og la personlige fordommer fare! ;)


    Er maskinen nedenfor å få tak i? Mitt i blinken for teknodesignbevisste Sluket - ikke noe Ital blonder og tull med denne.

    slayer.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn