Fantastiske, nye NORSKE kabler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• P

Parelius

Gjest
    musicus skrev:
    Parelius skrev:
    musicman skrev:
    Valentino skrev:
    musicus skrev:
    musicman skrev:
    Hvorfor kan ikke dere som ikke hører forskjell på kabler bare holde dere unna kabeltråder ?

Så lenge dere ikke hører noen forskjell, så er det vel ikke noen forskjeller å diskutere ?
    Betimelig spm!, dette har jeg og lurt på mang engang, (og lurer vel egentlig fortsatt...)....

mvh
    Jeg prøvde å høre forskjell på Oblivion og mine egne, men jeg klarte det ikke. Er det ikke riktig av meg å fortelle det? Skal kabeltråder kun være halleluja? Er denne tråden en vennetråd? Burde den ikke ryddes og flyttes til den sekteriske delen av forumet da?
    Den er grei. At du ikke hører forskjell er helt greit. Mest sannsynlig hadde ikke jeg heller gjort det.
    Du er åpenbart en sann entusiast Valentino og jeg har stor respekt for dine meninger her inne.

Nå har det seg sånn at som årene har gått så har det blitt prøvd mye forskjellig her hos meg. Alt fra dyre til billige, ja nesten gratis kobber kabler på rull. Min konklusjon er at kabler er systemavhengige, som resten av utstyret. Godt mulig ditt oppsett er av en slik art at kabler ikke spiller inn på samme måte som det gjør i mitt ?

Nok off topic, beklager det. (Måtte bare lufte meg )

mvh
    Åpent spørsmål til musicus: Har du opplevd at lagringsplass har hatt stor betydning for kablers yteevne? Mener du at slikt er en grei forklaring? Og hvis lagringsplassen er den eneste variabel, hvordan stiller du deg til slike rapporter angående kabler, eller ser du på det som rapporter om lytterens forskjellige stemninger? Synes du da, hvis det siste, at det er greit å fremstille dette som forbedringer av en kables ytelse?

(Jeg stiller disse spørsmål utelukkende på grunnlag av den informasjon som er gitt i denne tråden.)
    Jeg er litt usikker på hva du mener med lagringsplass, men jeg har opplevd at det trengs en viss tid før visse kabler yter sitt beste, dette uavhengig av lytterens sinnstemning.
    Jeg tenkte på dette:

Billa skrev:
    asbjbo skrev:
    Billa skrev:
    I det jeg satte inn kabelen hadde jeg store forventninger. Men, lyden ble umiddelbart hard og trang og resulterte i skrikende kvinnevokal på en del plater. Jeg forlot skuffende anlegget avslått og dro til fjells i 3 dager. Måtte ringe Storebror og beklage meg.....! Da vi kom tilbake var lyden betydelig forbedret og opplevelsene beskrevet over er basert på lytting derifra og senere. Leverandøren hevder at det tar noe tid fra kabelen roer seg i anlegget og dette stemmer med mine opplevelser også.
    Jeg tviler ikke på din beskrivelse av lytteinntrykkene, men vil gjerne være sikker på at jeg forstår dette riktig: Sier du at kabelen endret karakter ("roet seg i anlegget") ved helt enkelt å stå innplugget, men avslått - uten noe signal/strøm/spenning - i tre dager?
    Ja, det høres utrolig ut og dette har jeg ikke opplevd før ved andre kabelbytter. Jeg har gjennom tiden byttet noen kabler i nåværende anlegg og tidligere noe rimeligere anlegg. I tidligere anlegg (SAT + EC+ Classe+ HF275 Helios) opplevde jeg kun små nesten ikke hørbare endringer ved kabelbytter. I dagens anlegg er det klart hørbare endringer. Overraskende er det likevel at det tar tid før akkurat denne kabelen fungerer. Det har jeg aldri opplevd før nei.

I følge leverandøren skyldes dette teflon isoleringen. Jeg gidder ikke å prøve å utdype leverandørens forklaring. Denne informasjonen mottok jeg etter mine egne opplevelser.

Når det gjelder placebo så er det jo et paradoks at første inntrykket var så dårlig. Jeg hadde satt meg ned og ventet på hakeslippet. Det uteble og jeg ble skuffet og faktisk negativt overrasket. Når jeg kom hjem hadde jeg ingen forventninger. Da satt lyden........... Tror ikke forventninger spiller så mye rolle for alle. Jeg beskriver hva jeg hører. Punktum.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Storebror skrev:
    HCS skrev:
    Hvem er helt på jordet da ? ;).. De som har hørt kablene og har sin egen tildels høyt personlige opplevelse av de ? Eller den som skriver i en kabeltråd om en spesifikk kabel uten å ha hørt eller ville ha en intensjon om å høre disse kablene ??

Ikke minst føler jeg at det er min "plikt" å høre dem siden jeg har hauset de andre norske gromkablene opp i skyene. 8)

Men også troende til kabler må kunne forbeholde seg retten til å være skeptisk til utsagn som er tilsynelatende virkelighetsfjærne?
    I alle fall til man har vært der selv, ikke sant? ;)

Peace HSC, vi trenger ikke mer krangel i denne tråden. :)
    No hard feelings at all Rolf! :) .Som det klokt påpekes her er det ikke noe stort poeng å høre de i et oppsett som VISSTNOK ikke skiller på kabler. Da foreslår jeg at du sender en pm til konstruktør og låner det du måtte ha lyst til, signal eller full pakke, og koser deg med dette i din egen stue.

Og helt klart, til tider er enkelte som greier å få SAGT det utroligste SKRIFTELIG ;D...Og deri ligger noe av problemet tenker jeg. All den tid vi ikke er istand til å se den andre personen tolker vi. Og det kan fort gå feil :)

Peace

M

musicus

Gjest
    Parelius skrev:
    musicus skrev:
    Parelius skrev:
    musicman skrev:
    Valentino skrev:
    musicus skrev:
    musicman skrev:
    Hvorfor kan ikke dere som ikke hører forskjell på kabler bare holde dere unna kabeltråder ?

Så lenge dere ikke hører noen forskjell, så er det vel ikke noen forskjeller å diskutere ?
    Betimelig spm!, dette har jeg og lurt på mang engang, (og lurer vel egentlig fortsatt...)....

mvh
    Jeg prøvde å høre forskjell på Oblivion og mine egne, men jeg klarte det ikke. Er det ikke riktig av meg å fortelle det? Skal kabeltråder kun være halleluja? Er denne tråden en vennetråd? Burde den ikke ryddes og flyttes til den sekteriske delen av forumet da?
    Den er grei. At du ikke hører forskjell er helt greit. Mest sannsynlig hadde ikke jeg heller gjort det.
    Du er åpenbart en sann entusiast Valentino og jeg har stor respekt for dine meninger her inne.

Nå har det seg sånn at som årene har gått så har det blitt prøvd mye forskjellig her hos meg. Alt fra dyre til billige, ja nesten gratis kobber kabler på rull. Min konklusjon er at kabler er systemavhengige, som resten av utstyret. Godt mulig ditt oppsett er av en slik art at kabler ikke spiller inn på samme måte som det gjør i mitt ?

Nok off topic, beklager det. (Måtte bare lufte meg )

mvh
    Åpent spørsmål til musicus: Har du opplevd at lagringsplass har hatt stor betydning for kablers yteevne? Mener du at slikt er en grei forklaring? Og hvis lagringsplassen er den eneste variabel, hvordan stiller du deg til slike rapporter angående kabler, eller ser du på det som rapporter om lytterens forskjellige stemninger? Synes du da, hvis det siste, at det er greit å fremstille dette som forbedringer av en kables ytelse?

(Jeg stiller disse spørsmål utelukkende på grunnlag av den informasjon som er gitt i denne tråden.)
    Jeg er litt usikker på hva du mener med lagringsplass, men jeg har opplevd at det trengs en viss tid før visse kabler yter sitt beste, dette uavhengig av lytterens sinnstemning.
    Jeg tenkte på dette:

Billa skrev:
    asbjbo skrev:
    Billa skrev:
    I det jeg satte inn kabelen hadde jeg store forventninger. Men, lyden ble umiddelbart hard og trang og resulterte i skrikende kvinnevokal på en del plater. Jeg forlot skuffende anlegget avslått og dro til fjells i 3 dager. Måtte ringe Storebror og beklage meg.....! Da vi kom tilbake var lyden betydelig forbedret og opplevelsene beskrevet over er basert på lytting derifra og senere. Leverandøren hevder at det tar noe tid fra kabelen roer seg i anlegget og dette stemmer med mine opplevelser også.
    Jeg tviler ikke på din beskrivelse av lytteinntrykkene, men vil gjerne være sikker på at jeg forstår dette riktig: Sier du at kabelen endret karakter ("roet seg i anlegget") ved helt enkelt å stå innplugget, men avslått - uten noe signal/strøm/spenning - i tre dager?
    Ja, det høres utrolig ut og dette har jeg ikke opplevd før ved andre kabelbytter. Jeg har gjennom tiden byttet noen kabler i nåværende anlegg og tidligere noe rimeligere anlegg. I tidligere anlegg (SAT + EC+ Classe+ HF275 Helios) opplevde jeg kun små nesten ikke hørbare endringer ved kabelbytter. I dagens anlegg er det klart hørbare endringer. Overraskende er det likevel at det tar tid før akkurat denne kabelen fungerer. Det har jeg aldri opplevd før nei.

I følge leverandøren skyldes dette teflon isoleringen. Jeg gidder ikke å prøve å utdype leverandørens forklaring. Denne informasjonen mottok jeg etter mine egne opplevelser.

Når det gjelder placebo så er det jo et paradoks at første inntrykket var så dårlig. Jeg hadde satt meg ned og ventet på hakeslippet. Det uteble og jeg ble skuffet og faktisk negativt overrasket. Når jeg kom hjem hadde jeg ingen forventninger. Da satt lyden........... Tror ikke forventninger spiller så mye rolle for alle. Jeg beskriver hva jeg hører. Punktum.
    Jeg vil ikke betvile hans erfaringer selv om mine er divergenrende fra det som fremkommer her. Mine erfaringer går mer på om kabelen har ligget ubrukt en tid og siden kobles til anlegget, og brukes. Siden jeg ikke har tilsvarende erfaringer blir det hypotetisk å spekulere mer i det enn så.

mvh

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.371
    Torget vurderinger
    1
    En hel del Off-Topic er fjernet i denne tråden. Hold dere til On-Topic fremover. Jeg minner også på om at moderering ikke er et tema i denne tråden. Eventuelle synspunkter på det hører under "Kommentarer og hjelp til forumet".

bjornh, moderator

up

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Antall liker
    5
    Rhesus skrev:
    Billa skrev:
    Tja....jeg blir litt matt. Hva er hensikten med en tråd hvor man fra to leirer egentlig sier:
    La dem holde på. Jeg synes det er mest morro som tilskuer.

ED: Og jeg synes at det skal være GOD takhøyde på HFS, og kanskje spesielt i kabeldebattene.
    Tilskuer ? Ja, kanskje det. - Men, husk du må innse at ikke alle har like gode evner og dermed interesse for å høre de
    små forsjeller, ikke sant ? ;)

up

Aubi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2007
    Antall liker
    1
    up skrev:
    Rhesus skrev:
    Billa skrev:
    Tja....jeg blir litt matt. Hva er hensikten med en tråd hvor man fra to leirer egentlig sier:

ED: Og jeg synes at det skal være GOD takhøyde på HFS, og kanskje spesielt i kabeldebattene.
    Tilskuer ? Ja, kanskje det. - Men, husk du må innse at ikke alle har like gode evner og dermed interesse for å høre de

up
    Ja, og derfor en million dollar fattigere en de som evner!

Rhesus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Antall liker
    11
    up skrev:
    Rhesus skrev:
    Billa skrev:

up
    De fleste hører forskjell når forholdene blir lagt til rette for det. Jeg har selv drevet med denne hobbyen i mange år, og hørt til dels store forskjeller ved kabelbytter. Det kan føles som en åpenbaring første gangen. Det føles som et klaps i ansiktet, når man etter år men seende prøving og lytting innser at mange av erfaringene en har gjort er verdiløse....

Tungt å svelge for mange. ;)

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.924
    Torget vurderinger
    1
    Rhesus skrev:
    ...

De fleste hører forskjell når forholdene blir lagt til rette for det. Jeg har selv drevet med denne hobbyen i mange år, og hørt til dels store forskjeller ved kabelbytter. Det kan føles som en åpenbaring første gangen. Det føles som et klaps i ansiktet, når man etter år men seende prøving og lytting innser at mange av erfaringene en har gjort er verdiløse....

o.t.
    ... kabler blir bedre hver gang de byttes ... ;)

mvh
    KJ

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Rhesus skrev:
    ,Det føles som et klaps i ansiktet, når man etter år men seende prøving og lytting innser at mange av erfaringene en har gjort er verdiløse....

Hvordan kan en erfaring ble verdiløs ifht lytting ? Utdyp dette. Og siden du skriver i DENNE tråden regner jeg med konkret eksempel når det gjelder disse kablene... ;)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det kaller jeg en kraftig påstand, ja. Verdiløs for deg, åpenbart.

Rhesus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Antall liker
    11
    HCS skrev:
    Rhesus skrev:
    ,Det føles som et klaps i ansiktet, når man etter år men seende prøving og lytting innser at mange av erfaringene en har gjort er verdiløse....

Hvordan kan en erfaring ble verdiløs ifht lytting ? Utdyp dette. Og siden du skriver i DENNE tråden regner jeg med konkret eksempel når det gjelder disse kablene... ;)
    I en 10-15 års tid hørte jeg som mange med meg stor forskjell på kabler, og var overbevist om at dette hadde med kablenes elektriske egenskaper å gjøre. Jeg hørte også stor forskjell på cd-spillere, forsterkere høyttalere osv. Disse ble testet etter samme protokoll som kablene, altså uten å sjekke at psyken var involvert. Når man innser at de store forskjellene man hører kan tilskrives måten man tester på, og ikke utstyrets egenskaper, så gjelder dette ikke bare kablene, men også alt det andre utstyret man har testet opp igjenom årene. Det setter disse erfaringene i et nytt lys, synes jeg da.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Rhesus skrev:
    Disse ble testet etter samme protokoll som kablene, altså uten å sjekke at psyken var involvert. Når man innser at de store forskjellene man hører kan tilskrives måten man tester på, og ikke utstyrets egenskaper, så gjelder dette ikke bare kablene, men også alt det andre utstyret man har testet opp igjenom årene. Det setter disse erfaringene i et nytt lys, synes jeg da.
    Jeg synes nok du har et poeng her Rhesus. Men samtidlig må jeg si at musikk som hobby blir en temmlig fattig affære uten å bruke psyken som erfaringsverktøy. Dette også ifht hifi, selvom det er mer sammensatt her sålenge vi er inne på et område hvor fysikk og matematiske egenskaper har endel å si ifht selve kontruksjonen.

Jeg gir deg respekt for å ønske å se en kabels egenskaper ifht matrialer og konstruksjon som det viktigste. For min egen del forsøker jeg å høre med ørene, men sekundær innfallsvinkel når det det tekniske. Og jeg innrømmer enkelt at det er særs vanskelig å høre forskjeller. Det være seg O kabler eller andre merker. Og for meg er denne opplevelsen og psykiske erfaringen noe av det som gir meg glede av hifi-hobbyen. :)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    jeg hørte ikke forskjell på cd spillere, kabler, forsterkere osv til midten av 90 tallet. Stort prestisjetap å måtte innrømme å høre forskjell etter en blindtest hos en kompis. Hobbyen ble dyrere etter det

P

Parelius

Gjest
    En foreløpig avslutning fra min side:

Det tilfellet jeg har vist til i de siste innlegg er litt interessant. Viktig i denne sammenheng er at jeg overhodet ikke stiller spørsmålstegn ved sannhetsgehalten i det som ble formidlet, ja, jeg forutsetter den. Det som ble beskrevet var slik det ble opplev! Ferdig med den delen. Jeg prøver altså ikke mistenkeliggjøre noen. (Det er bare på én plass jeg stiller meg tvilende, men det kommer jeg til under, og angår overhodet ikke opplevelsene.)

Sensualistene insisterer på sine opplevelser. Fett nok. Her har vi en opplevelse av en kabel som bringer forbedringer. Greit. Slike forbedringer er av skeptikere blitt rubrisert under en eller annen placebo-effekt. Av sensualistene, i den grad de vil foklare slike ting, som det ukjente X i forhold til hva vi kan blindteste eller måle oss frem til. Greit. Det er i tillegg blitt brukt som argument MOT rasjonalistene (som har en hang til skepsis, og derfor omtales som skeptikere i denne setting) at denne placebo-et-eller-annet jo skulle tilsi at våre forventninger så og si gikk inn i en selvoppfyllende profeti; det du tror er bedre, det høres bedre ut. Et ikke ukjent argument. Hva vi står overfor her er et tilfelle hvor 1) vi ikke trenger å krangle om noe ukjent X, eller 2) hive oss på placebo-et-eller-annet som en forventning som oppfyller seg selv.

Ad 2) Forventningen ble ved første gjennomhøring ikke bekreftet. Kabelen låt for jævlig.

Ad 1) Kabelen har ikke blitt utsatt for noen endringer av noe slag. Ikke noe hokus pokus, ingen innbrenning, intet. Det bare stod der i et avslått anlegg og ventet på å blir fyrt opp. Om det skulle finnes en faktor X her som har innvirket, så ville den sågar vært en nyhet selv innen sensualistleiren (ser vi bort fra at den er en X, noe vi kan se bort fra her, vil jeg anta). (Det er her jeg mener vi står overfor noe vi ikke trenger tro på, nemlig at teflonens oppbevaringsplass eller tredagers aldringsprosess skulle gjøre noen forskjell.)

Så, hva forteller dette oss? At placebo-et-eller-annet, såfremt det forteller oss om en forventning som finner en slags automatisk oppfyllelse, ikke kan være grunnlag nok til å avfeie sensualisterfaringer som "feilaktige".

Det forteller oss også at selv om placebo-et-eller-annet ikke kan brukes som en slags generalinstans for kritikk av sensualistrapporter vedr. ting usannsynlig, så må der finnes andre faktorer som kan forklare det uforklarlige. For vitterlige er det uforklarlig at en og samme kabel, som intet har skjedd med, plutselig skal gi opphav til forskjellige opplevelser av dens ytelse.

Personlig er jeg ikke i tvil om at vi i dette tilfellet står overfor faktoren "stemning" under lyttingen. Det er så og si den eneste - og som vi alle vet av egen erfaring - viktige instans. Holder vi Gud utenfor, så vet jeg ikke hva som skulle gjenstå.

Konklusjon: Vi har her et eksempel på at den placebo-et-eller-annet som sensualister avviser i de tilfeller hvor forventingene ikke oppfylles (de hørtes for jævlig ut, på tross av mine store forventninger), i seg selv er et argument med innsnevret gyldighet. At placebo-et-eller-annet-effekten ikke inntreffer, betyr ikke at en har et spesielt motargument mot den mer skeptiske tanke (som til stadighet anfører placebo-et-eller-annet som forklaringsinstans).

En annen mulig forklaring er selvfølgelig at det omtalte tre dagers fravær fra anlegget ble fylt opp av diskusjoner hvor forventningspresset ble så stort at det ble utslagsgivende ved neste gjennomføring. Jeg satser ikke på den.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Liten digresjon over placebo:

Det fine med placebo er at effekten er virkelig og reell. Placebo er med andre ord ikke en innbilt effekt, men en høyst virkelig en. Spiser man en sukkerpille så kan de føre til at man blir kurert, ikke at man bare tror man blir frisk men at man faktisk blir det.

Jeg er defor tilhenger av å skille 'placebo' fra 'innbilt effekt' da jeg mener det er to noe forskjellige fenomener man snakker om.

(Jeg har forøvrig ingen mening om kablene som nevnes, har ikke hørt eller prøvd dem og det er ikke en kommentar til dem).

P

Parelius

Gjest
    Gjestemedlem skrev:

Det fine med placebo er at effekten er virkelig og reell. Placebo er med andre ord ikke en innbilt effekt, men en høyst virkelig en.
    Jeg har vel ikke sagt noe annet, får jeg håpe.

Jeg er i tillegg blitt fortalt at kondensatorteori kan forklare de endringer som kablene (med teflon rundt seg) gjennomgikk i løpet av de tre dager de stod i et avslått anlegg. Er det tilfellet, så faller jo min argumetasjon på et viktig faktapremiss. Om så er tilfellet er jeg ikke kompetent til å felle en entydig dom over. Det var nytt for meg, men min grenseløse uvitenhet gjør jo det meste nytt. Men det er kanskje gammel lærdom for de kompetente?

Så; kan kondensatorteori forklare endringene?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.377
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    (Noterer bak øret: Dersom mine teflonisolerte signalkabler forandrer C hørbart (til C# eller H, hihi?) i takt med bruksmønsteret bør jeg omgående konvertere til Rhesuslakris.)

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.210
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:

Det fine med placebo er at effekten er virkelig og reell. Placebo er med andre ord ikke en innbilt effekt, men en høyst virkelig en. Spiser man en sukkerpille så kan de føre til at man blir kurert, ikke at man bare tror man blir frisk men at man faktisk blir det.

Jeg er defor tilhenger av å skille 'placebo' fra 'innbilt effekt' da jeg mener det er to noe forskjellige fenomener man snakker om.
    Placebo har helt klart sine fordeler, likte disse betraktningene dine.
    Det er jeg er usikker på, er virkningen av placebo over lengre tid. Har vært med på en del utprøvinger av Ritalin på elever. De merker helt klart at de blir bedre, til og med de dagene de får sukkerpiller. Allikevel er jeg veldig usikker på effekten over tid. Er nok redd for at elevene mine hadde etterhvert reagert på effekten av sukkerpiller.

Med andre ord kanksje et argument for at lytting bør skje over tid, og lenge etter man er blit tutet full over hvor gode eller dårlige de komponeneten du tester er. Lytting til placebovirkningen har sluttet å virke.

Håvard

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    341
    Parelius skrev:
    Gjestemedlem skrev:

Det fine med placebo er at effekten er virkelig og reell. Placebo er med andre ord ikke en innbilt effekt, men en høyst virkelig en.
    Jeg har vel ikke sagt noe annet, får jeg håpe.

Jeg er i tillegg blitt fortalt at kondensatorteori kan forklare de endringer som kablene (med teflon rundt seg) gjennomgikk i løpet av de tre dager de stod i et avslått anlegg. Er det tilfellet, så faller jo min argumetasjon på et viktig faktapremiss. Om så er tilfellet er jeg ikke kompetent til å felle en entydig dom over. Det var nytt for meg, men min grenseløse uvitenhet gjør jo det meste nytt. Men det er kanskje gammel lærdom for de kompetente?

Så; kan kondensatorteori forklare endringene?
    Hva går denne kondensatorteorien ut på?

Vidar

P

Parelius

Gjest
    Low-Q skrev:
    Kondensatorteorien angår vel følgende, om jeg har forstått rett:

1) Teflonen i kablene lades opp når de ikke brukes og ikke er tilkoblet apparaturen på noen måte
    2) Denne ladningen overføres til lederne, og øker forvrengning og egenstøy, samt at fase påvirkes når de så brukes.
    3) Når kabelen derimot kobles til forsterker og høyttaler, selv om forsterkeren er avslått, så vil potensialet mellom lederne være impedansmessig nesten kortsluttet og ladningen vil reverseres.
    4) Det tar opptil 2 - 3 uker før en slutter å høre forbedringene som tilkoblingen medfører, dvs. at det er snakk om 2-3 uker før en eventuell utladning av den ladning som er omtalt i 1) er fullført.

I det eksemplet som jeg brukte, så så det ut til at den eventuelle utladning (som lagringen hadde medført) hadde gjort underverker allerede etter tre dager i avslått anlegg, med voldsom effekt på lyden.

Jeg har da flere kabler med teflonisolasjon, men aldri opplevd noe liknende.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    341
    Parelius skrev:
    Low-Q skrev:
    Kondensatorteorien angår vel følgende, om jeg har forstått rett:

1) Teflonen i kablene lades opp når de ikke brukes og ikke er tilkoblet apparaturen på noen måte
    2) Denne ladningen overføres til lederne, og øker forvrengning og egenstøy, samt at fase påvirkes når de så brukes.
    3) Når kabelen derimot kobles til forsterker og høyttaler, selv om forsterkeren er avslått, så vil potensialet mellom lederne være impedansmessig nesten kortsluttet og ladningen vil reverseres.
    4) Det tar opptil 2 - 3 uker før en slutter å høre forbedringene som tilkoblingen medfører, dvs. at det er snakk om 2-3 uker før en eventuell utladning av den ladning som er omtalt i 1) er fullført.

I det eksemplet som jeg brukte, så så det ut til at den eventuelle utladning (som lagringen hadde medført) hadde gjort underverker allerede etter tre dager i avslått anlegg, med voldsom effekt på lyden.

Jeg har da flere kabler med teflonisolasjon, men aldri opplevd noe liknende.
    Teflon har jo en ekstremt høy overflatespenning som derfor hindrer så og si alt, bortsett fra natrium, å feste seg til. Kan det være denne overflatespenningen som gjør utladingen så sein?
    Her må det graves dypt. Men første tips er jo da å gå over til kabler med annen isolasjon som lader seg ut raskere, alternativt kjøre begge lederne i en elektrolyse med koksalt, slik at lederne får et tynt lag natrium på seg FØR teflonisolasjonen blir lagt på. Metallet natrium vil feste seg til både kobberet/sølvet i lederne, og samtidig til teflonen og dermed gi ultimat kontakt mellom lederne og teflonen - og utladingen vil skje mye raskere. Bare en idé.

Uansett er vel det ultimate materialet/komposittet nemlig Duelunds silke i linolje som det eneste riktige - vi vet jo at både silke og "tørket" linolje opptar og stenger inne vann. Siden vannmolekylene er bibolare, vil ikke en slik isolasjon påvirke signalgjennomføringen i lederne - uansett om isolasjonen er ladet opp eller ikke. Duelund var en smarting, men kablene hans ser jo ikke direkte pene ut.

Vidar

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.377
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Siden vi ikke er på kabelbyttekjøret (bortsett fra en enkel tourettesaktig transient fra undertegnede for ikke så lenge siden) skulle teflonisolasjon passe oss riktig utmerket, Parelius.
    (Ikke det at vi kan høre noe til disse teoriene da.)

S

Storebror

Gjest
    Parelius skrev:
    Morsomt, selvfølgelig, men jeg tror ikke Billa snakker om voldsomme forbedringer?
    Selv om det kan stå noe tilsvarende skrevet, så tipper jeg det blir et annet inntrykk om du prater med han.

R

P

Parelius

Gjest
    Storebror skrev:
    Parelius skrev:
    Morsomt, selvfølgelig, men jeg tror ikke Billa snakker om voldsomme forbedringer?
    Selv om det kan stå noe tilsvarende skrevet, så tipper jeg det blir et annet inntrykk om du prater med han.

R
    Jeg forholder meg bare til det skrevne ord, og dikter* meg ingen hypoteser. Hypotheses non fingo, som han sa, mannen under epletreet.

Den betydning (og dermed pengesum) mange tillegger kabler er ikke løsrevet fra beskrivelsene. Men dette var uansett ikke poenget mitt i denne sammenheng.

* Edit: skiftet "gjør" med "dikter" for presisjonens skyld, og samtidig være mer i overenstemmelse med ånden i det mannen under epletreet sa.

Billa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Parelius skrev:
    En annen mulig forklaring er selvfølgelig at det omtalte tre dagers fravær fra anlegget ble fylt opp av diskusjoner hvor forventningspresset ble så stort at det ble utslagsgivende ved neste gjennomføring. Jeg satser ikke på den.
    Nei, feil igjen. Jeg var som beskrevet tidligere på fjellet og der er det ikke nett.

P

Parelius

Gjest
    Billa skrev:
    Parelius skrev:
    Nei, feil igjen. Jeg var som beskrevet tidligere på fjellet og der er det ikke nett.
    Hvordan skal jeg kunne ta feil i noe jeg aldri har påstått?

Billa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Storebror skrev:
    Parelius skrev:

R
    Storebror har rett og det var jo han jeg snakket med på vei til fjells. Forskjellen var "stor" men ikke enorm.
    Jeg har med hensikt holdt meg unna tråden nå av ulike årsaker. Dels fordi det blir mye tøv her og dels fordi jeg bygger eget lytterom i kjelleren og prioriterer dette. Byggingen har medført flat venstre pekefinger etter et uventet møte med hammeren som begrenser skrive hastighetnen min. Derfor kort:

Forskjellen ligger først og fremst i at lyden med det samme var hard og vond på en del plater først og fremst på kvinnestemmer. Jeg hørte umiddelbart flere detaljer og bedre dynamikk. Etter 3 dager var hardheten borte og det holografisdke lydbildet var større. Jeg opplevde dette som stor forskjell men har vel ikke sagt at den var enorm. Likevel er dette en forskjell som er stor nok til om hvorvidt kabelen i mitt anlegg var en suksee eller ikke. Anlegget som det står i dag er tydeligvis "zsensitivt" i den forstand at endringer er hørbare.

Kommer tilbake når fingeren er bedre (prøv å skriv uten vesntre pekefinger.......)

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.924
    Torget vurderinger
    1
    o.t. ?

Holografien fra husalteret mitt blir alltid «større»/«bedre» etter et par tre dager på fjelet ... den blir enda bedre med litt ramsalt og nykonfirmert malt ;)

mvh
    KJ

M

musicus

Gjest
    Parelius skrev:
    Billa skrev:
    Parelius skrev:
    Men du argumenterer mot en kabels inn/påvirkning i ett gitt system du ikke har hørt?

Forøvrig synes det en smule forvirrende at de som behersker språket så til den milde grad at menigmannsen fort faller av lasset i all bokstav rokeringen, ikke har fått med seg noe som har vært sagt utallige ganger her inne, at det knapt finnes noen hobby der det brukes så store ord for å beskrive så små forskjeller!, kall det gjerne halveringsfaktoren, men den er like fullt tilstede og årsak til utallige runder med mye som ikke har med selve lyden eller opplevelsen den (kabelen) er med å fremvise, å gjøre.

mvh

M

musicus

Gjest
    Haavard skrev:
    Gjestemedlem skrev:

Placebo har helt klart sine fordeler, likte disse betraktningene dine.
    Det er jeg er usikker på, er virkningen av placebo over lengre tid. Har vært med på en del utprøvinger av Ritalin på elever. De merker helt klart at de blir bedre, til og med de dagene de får sukkerpiller. Allikevel er jeg veldig usikker på effekten over tid. Er nok redd for at elevene mine hadde etterhvert reagert på effekten av sukkerpiller.

Med andre ord kanskje et argument for at lytting bør skje over tid, og lenge etter man er blit tutet full over hvor gode eller dårlige de komponeneten du tester er. Lytting til placebovirkningen har sluttet å virke.

Håvard
    (Uthevet av meg), en meget interessant vinkling på hvorfor man vil lytte/teste som man gjør, Mbare! noen kommentarer på dette?...

mvh

P

Parelius

Gjest
    musicus skrev:
    Parelius skrev:
    Billa skrev:
    Parelius skrev:
    Men du argumenterer mot en kabels inn/påvirkning i ett gitt system du ikke har hørt?
    Slett ikke. Det er komplett uvensentlig hvorvidt jeg har hørt kabelen eller ikke. Hvorfor gjør du dette så vanskelig!

|quote]
    Det tilfellet jeg har vist til i de siste innlegg er litt interessant. Viktig i denne sammenheng er at jeg overhodet ikke stiller spørsmålstegn ved sannhetsgehalten i det som ble formidlet, ja, jeg forutsetter den. Det som ble beskrevet var slik det ble opplev! Ferdig med den delen. Jeg prøver altså ikke mistenkeliggjøre noen. (Det er bare på én plass jeg stiller meg tvilende, men det kommer jeg til under, og angår overhodet ikke opplevelsene.)
    [/quote]

Jeg snakker om en måte å argumentere på, og de grunner som blir anført. Jeg sier intet om hvordan de høres ut; det har andre sagt, og jeg forholder meg til det.

Heller ikke Billa har sagt noe om en kabels påvirkning; han har så sannferdig som mulig går jeg ut fra, rapporteret sine opplevelser. Det er der du foretrekker å være, det er der Billa er, og det er der jeg er nå.

M

musicus

Gjest
    Parelius skrev:
    musicus skrev:
    Parelius skrev:
    Billa skrev:
    Parelius skrev:
    Slett ikke. Det er komplett uvensentlig hvorvidt jeg har hørt kabelen eller ikke. Hvorfor gjør du dette så vanskelig!
    Jaha, hva diskuterer vi da? semantikk? trodde tråden var dedikert Oblivion kablene og folks erfaringer med, og da vil det vel være høyst relevant om man har hørt de eller ikke?,(ønsker selv å koble de opp i eget anlegg ved første anledning) lurer nå litt på hvem som gjør det "vanskelig" her egentlig 8) (glem nå ikke å se smilet under solbrillene)....

mvh

P

Parelius

Gjest
    musicus skrev:
    Jaha, hva diskuterer vi da? semantikk? trodde tråden var dedikert Oblivion kablene og folks erfaringer med, og da vil det vel være høyst relevant om man har hørt de eller ikke?
    Nei dæven, har du sett slikt. Det har du selvfølgelig helt rett i, musicus. Beklager!

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Parelius skrev:
    musicus skrev:
    Jaha, hva diskuterer vi da? semantikk? trodde tråden var dedikert Oblivion kablene og folks erfaringer med, og da vil det vel være høyst relevant om man har hørt de eller ikke?
    Nei dæven, har du sett slikt. Det har du selvfølgelig helt rett i, musicus. Beklager!

..sier kanskje noe om lese-evnen eller bevissthetsgraden til enkelte når det går 22 sider før en oppdager hva tråden dreier seg om... 8).... Sikkert derav nok OT her...

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.377
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Diskusjoner, og da spesielt kabeldiskusjoner, bør foregå mest mulig bevisstløst. Helt enig!

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Valentino skrev:
    Diskusjoner, og da spesielt kabeldiskusjoner, bør foregå mest mulig bevisstløst. Helt enig!
    Du har så rett så rett.. Enhver må diskutere i en kabeltråd med de forutsetninger en har... Kabel hørt eller ei... ;D

M

musicus

Gjest
    Valentino skrev:
    Oj da, nesten noe Matrix aktig over en slik kommentar....

mvh

M

musicus

Gjest
    Parelius skrev:
    musicus skrev:
    Mulig min enkle sjel misser "humoren" her, men; sitat P: Jeg snakker om en måte å argumentere på, og de grunner som blir anført. :sitat slutt.....

mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn