Fantastiske, nye NORSKE kabler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.409
    Torget vurderinger
    12
    bjornh skrev:
    OK. Da har tråden vært full av Off-Topic, usakligheter og sure oppstøt og således har det vært flere brudd på Hifisentralens regel 1. Av den grunn har det blitt gjennomført en enkel, brutal og ikke-diskriminerende moderering i denne tråden for å få den på rett spor.

Vær vennlig og høflig i tillegg til at bør holde et salig nivå videre i denne tråden. Kabler er et omstridt tema, og vekker gjerne stridslysten hos mange. Unngå å krenke hverandre selv om dere er uenige, og selv om det kan være vanskelig å erkjenne at man ikke blir enige, så er det ikke tillatt å fordumme hverandre her på sentralen.

bjornh, moderator
    Nivået er salig om ikke alltid saklig

Veldig lei for offtopic og blablabla og alt det der.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.210
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    bjornh skrev:
    OK. Da har tråden vært full av Off-Topic, usakligheter og sure oppstøt og således har det vært flere brudd på Hifisentralens regel 1. Av den grunn har det blitt gjennomført en enkel, brutal og ikke-diskriminerende moderering i denne tråden for å få den på rett spor.

Vær vennlig og høflig i tillegg til at bør holde et salig nivå videre i denne tråden. Kabler er et omstridt tema, og vekker gjerne stridslysten hos mange. Unngå å krenke hverandre selv om dere er uenige, og selv om det kan være vanskelig å erkjenne at man ikke blir enige, så er det ikke tillatt å fordumme hverandre her på sentralen.

bjornh, moderator
    Ok, jeg svarte på et innlegg som ble slettet og beklager det. Ble litt for ivrig.

Håvard

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    bjornh, gratulerer, du har føkka opp tråden totalt.
    borte er alle punchlines og mer eller mindre sublime personangrep.
    all moroa som kjennertegner en god kabeldebatt.
    piffen har gått ut av diskusjonen.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    joaquin skrev:
    Enig. Litt vingespenn må da tåles. Kanskje heller moderator som burde modereres litt.

Billa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Tja....jeg blir litt matt. Hva er hensikten med en tråd hvor man fra to leirer egentlig sier:

- vask øra dine....

eller

- er du dum, du kan ikke tro det du selv skriver!!!

kan man ikke bare slå seg til ro med at noen opplever endringer andre ikke opplever og at det er ulike årsaker til dette uten at det hverken er overtro eller manglende evne ute å går........

Rhesus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Antall liker
    11
    Billa skrev:
    Tja....jeg blir litt matt. Hva er hensikten med en tråd hvor man fra to leirer egentlig sier:
    Det er en kabeldebatt. Noen synes slikt er veldig morro. Det har de gjort lenge før HFS oppsto, og det kommer de til å fortsette med lenge etter at den er død.

La dem holde på. Jeg synes det er mest morro som tilskuer.

ED: Og jeg synes at det skal være GOD takhøyde på HFS, og kanskje spesielt i kabeldebattene.

M

musicus

Gjest
    joaquin skrev:
    Enig!

mvh

Billa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Rhesus skrev:
    Billa skrev:
    Det er en kabeldebatt. Noen synes slikt er veldig morro. Det har de gjort lenge før HFS oppsto, og det kommer de til å fortsette med lenge etter at den er død.

La dem holde på. Jeg synes det er mest morro som tilskuer.

ED: Og jeg synes at det skal være GOD takhøyde på HFS, og kanskje spesielt i kabeldebattene.
    Tja, men av og til prøver jeg å lære av erfaringer til andre. Det blir jo håpløst. Kanskje man skulle ha et eget for.... nei det blir også feil. Uansett, jeg ville så gjerne debatere temaene uten bare fjas.
    Hører man det ikke så er det nå deres sak. Jeg og de fleste her pusher ikke kabler. Har derfor ingen interesse i å overbevise de som ikke vil.
    Et annet moment er jo de som er litt ferskere i faget og som også benytter sentralen til å skaffe erfaringer. Hva skal de tro?

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    341
    rolfozzy skrev:
    Mine høyttalerkabler ble veldig bra når jeg bytta høyttalere. Jeg var veldig fornøyd med de på de gamle høyttalerne, men med nye i hus......WOW.
    For den lydmessige forbedringen har jo selvsagt ingenting med de nye høyttalerne å gjøre? ;D

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    1.001
    Valentino skrev:
    Lurer på om teflonhjernen min vil lede bedre/inn på den rette vei etter tre dagers hvile.
    Neppe, siden Teflon er en ELLENDIG leder! (brukes derfor som dielktrikum i Oblivion bl.a!) :p

mvh.

Rhesus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Antall liker
    11
    Billa skrev:
    Et annet moment er jo de som er litt ferskere i faget og som også benytter sentralen til å skaffe erfaringer. Hva skal de tro?
    At det er sterk dissens på kabelsiden, selv blandt innbitte audiofile. Hvis ferskingene møter begge sider, så kan det jo hende at de gjør seg opp sin egen mening, kanskje til og med prøver å finne ut at ting selv. ;)

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    Low-Q skrev:
    rolfozzy skrev:
    Mine høyttalerkabler ble veldig bra når jeg bytta høyttalere. Jeg var veldig fornøyd med de på de gamle høyttalerne, men med nye i hus......WOW.
    For den lydmessige forbedringen har jo selvsagt ingenting med de nye høyttalerne å gjøre? ;D
    Den tanken har aldri slått meg. Nei det syns jeg virker veldig usannsynlig.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    rolfozzy skrev:
    Low-Q skrev:
    rolfozzy skrev:
    Den tanken har aldri slått meg. Nei det syns jeg virker veldig usannsynlig.

du har vel funnet verdens beste tweak for høyttalerkabler, nemlig å feste dem på bedre høyttalere.

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.277
    Torget vurderinger
    2
    Diskusjon om kabler på et åpent internett forum har mange likhetstrekk med diskusjon av det okkulte - enten så tror du på det eller så gjør du ikke.

Jeg har mange ganger sagt at jeg synes det bør være mulig å diskutere sine erfaringer vedrørende kabler uten at skeptikerne skal kuppe tråden med usakligheter. Tanken bak HFS er at brukerne skal få anledning til å dele erfaringer med hverandre, ikke møte en hel masse kommentarer om hvor dumme de er. Jeg synes det er veldig bra at enkelte er skeptikere, og motsetninger skaper et mer nyansert perspektiv, men det forutsetter saklighet. Det er fullt mulig å formulere uenighet uten å fornærme eller komme med morsomheter om de som ikke har samme mening som deg selv.

Når enkelte henger kablene sine ut av vinduet om vinteren for å kjøle dem ned for bedre lyd, eller det benyttes spesielle vekkerklokker for å bedre akustikken i rommet, så skjønner jeg at det er vanskelig å forholde seg på et seriøst plan, men så lenge en ikke selv er 100% sikker på hva som er riktig så har en heller ingen grunn til å latterliggjøre noen.

Med dette innnlegget så sikter jeg til de som har "kuppet" denne tråden, og det er flere av dere.

Mvh
    Høvdingen

M

musicus

Gjest
    Rhesus skrev:
    Billa skrev:
    At det er sterk dissens på kabelsiden, selv blandt innbitte audiofile. Hvis ferskingene møter begge sider, så kan det jo hende at de gjør seg opp sin egen mening, kanskje til og med prøver å finne ut at ting selv. ;)
    Sjelden jeg er enig med deg Rhesus, men her er du ved ett viktig poeng, imo! prøve/finne ut av ting selv, godt poeng!

mvh

C

Cyber

Gjest
    Høvdingen skrev:
    Når enkelte henger kablene sine ut av vinduet om vinteren for å kjøle dem ned for bedre lyd, eller det benyttes spesielle vekkerklokker for å bedre akustikken i rommet, så skjønner jeg at det er vanskelig å forholde seg på et seriøst plan, men så lenge en ikke selv er 100% sikker på hva som er riktig så har en heller ingen grunn til å latterliggjøre noen.

Mvh
    Høvdingen
    Vekkerklokka er jeg med på, men akkurat å henge dem ut av vinduet virker mer fornuftig for meg enn å løfte dem opp fra gulvet ved hjelp av en serie treklosser. Ved å henge dem ut av vinduet gjør man jo ihvertfall noe med atomene mtp temp osv... ;D

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    Det viktigste med kabeldiskusjoner er nok at det gjennomføres på en seriøs, alvorlig måte uten snev av humor fra noen av sidene. Tenk om noen skulle bli støtt.

M

musicus

Gjest
    Høvdingen skrev:
    Diskusjon om kabler på et åpent internett forum har mange likhetstrekk med diskusjon av det okkulte - enten så tror du på det eller så gjør du ikke.

Jeg har mange ganger sagt at jeg synes det bør være mulig å diskutere sine erfaringer vedrørende kabler uten at skeptikerne skal kuppe tråden med usakligheter. Tanken bak HFS er at brukerne skal få anledning til å dele erfaringer med hverandre, ikke møte en hel masse kommentarer om hvor dumme de er. Jeg synes det er veldig bra at enkelte er skeptikere, og motsetninger skaper et mer nyansert perspektiv, men det forutsetter saklighet. Det er fullt mulig å formulere uenighet uten å fornærme eller komme med morsomheter om de som ikke har samme mening som deg selv.

Med dette innnlegget så sikter jeg til de som har "kuppet" denne tråden, og det er flere av dere.

Mvh
    Høvdingen
    Honnør til The Big Chief for denne modereringen/påminnelsen, den er imo, nyansert ifht de fleste parter i en kabeldebatt/diskusjon.

mvh

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    For min del kunne en like gjerne tatt alle treklossene og brukt til ved. Lagd et bål av all ot'en her inne på en tråd som burde være meget intr. Her er det snakk om NORSKE kabler, laget av en meget kompetent herremann. Så må det dessverre disses i alle retninger fordi ikke enkelte ikke har en genuin intr av disse kablene, men heller vil slenge dritt. Jantelov og nissementalitet! ;). Prøv de selv eller finn noe annet å BEDERVE tiden med... ;)

Forøvrig har jeg hørt disse kablene i 5 forskjellige oppsett. At en kar skal kunne lage så bra kabler ifra et lite sted i Valdres er bare å ta av seg hatten for!! imho osv osv.... :)

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.082
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor kan ikke dere som ikke hører forskjell på kabler bare holde dere unna kabeltråder ?

Så lenge dere ikke hører noen forskjell, så er det vel ikke noen forskjeller å diskutere ?

M

musicus

Gjest
    musicman skrev:
    Hvorfor kan ikke dere som ikke hører forskjell på kabler bare holde dere unna kabeltråder ?

Så lenge dere ikke hører noen forskjell, så er det vel ikke noen forskjeller å diskutere ?
    Betimelig spm!, dette har jeg og lurt på mang engang, (og lurer vel egentlig fortsatt...)....

mvh

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    Håper ingen mistenker meg for ikke og høre forskjell på kabler.
    Jeg forstår nå at det var utilgivelig av meg og spøke med kabler.

Jeg bøyer min nakke i ydmykhet og håper på tilgivelse.

Jeg lover at det aldri skal gjenta seg.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.375
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    musicus skrev:
    musicman skrev:

Betimelig spm!, dette har jeg og lurt på mang engang, (og lurer vel egentlig fortsatt...)....

mvh
    Jeg prøvde å høre forskjell på Oblivion og mine egne, men jeg klarte det ikke. Er det ikke riktig av meg å fortelle det? Skal kabeltråder kun være halleluja? Er denne tråden en vennetråd? Burde den ikke ryddes og flyttes til den sekteriske delen av forumet da?

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Valentino skrev:
    musicus skrev:
    musicman skrev:

mvh
    Jeg prøvde å høre forskjell på Oblivion og mine egne, men jeg klarte det ikke. Er det ikke riktig av meg å fortelle det? Skal kabeltråder kun være halleluja? Er denne tråden en vennetråd? Burde den ikke ryddes og flyttes til den sekteriske delen av forumet da?
    Og denne erfaringen har du fortalt om i din egen tråd val. Jeg trodde dette var en tråd om folk som hadde en POSITIV opplevelse av disse kablene...? En entusiast tråd mao. Eller har jeg tatt skremmende feil ? Og når ble kabletråder generellt halleluja ???

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.375
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Godt å ha noen å være forvirret sammen med, HCS! ;D

Dersom en kabeltråd kun skal inneholde gjensidig kløing på ryggen (dvs. halleluja) kan den flyttes til vennehjørnet, synes jeg.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Valentino skrev:
    Godt å ha noen å være forvirret sammen med, HCS! ;D

Dersom en kabeltråd kun skal inneholde gjensidig kløing på ryggen (dvs. halleluja) kan den flyttes til vennehjørnet, synes jeg.
    Forvirret.... Slettes ikke mer enn vanlig... :D Men synes OT er en uting uansett kabel, måletråd eller hva f det er... ;)

Kløing på ryggen er tross alt bedre enn å bli forsøkt voldtatt i de bakre regioner av negative innslag.... 8)

At du ikke hørte forskjell vet de fleste nå Val. Helt fair det. Du har i det minste lyttet til kablene i ditt oppsett. Slik sett har du jo helt klart stemmerett ;D

M

musicus

Gjest
    Valentino skrev:
    Ikke nødvendigvis gjensidig kløing, men man bør vel være åpen til sinns for at det kan være en slags forskjell der, ellers har man vel ikke så mye å diskutere?, .....da blir det vel mer kverulering ut av det hele, poenget her var vel mer at noen synes å dedikerer seg til å diskutere ting de alikevel ikke hører, og det blir litt som å pisse i motvind, men ikke vil innrømme det....

mvh

M

musicus

Gjest
    Valentino skrev:
    musicus skrev:
    musicman skrev:

mvh
    Fair enough det, men det betyr jo ikke at alle andre nødvendigvis opplever det samme som deg med samme kabel, og dette er jo en tråd dedikert positive inntrykk med en gitt kabel, (det var jo en egen tråd der egen inntrykk og opplevelser ble eksponert) så det er vel nesten mer ufint av deg og komme trekkende med slike lett nedsettende insinuasjoner som "sekteriske delen" nuvel , det er jo flere måter å være "troende" på.....

mvh

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Det er en del medlemer her inne som har et meget stort behov for å hevde sine oppfattninger og rettferdiggjøre sine valg. Tonen oppfatter jeg ofte som nedlatende og misjonerende. Artig betegnelser som subjektivister og objektivister (svært få objektive deltagere her etter min subjektive mening) skummet igjennom en del kabeltråder også fra gamle HFS. bare krangling og fjas. Ikke forandret seg nevneverdig de siste årene. Så hva er poenget med denne gnålingen.

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.082
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    musicus skrev:
    musicman skrev:

mvh
    Den er grei. At du ikke hører forskjell er helt greit. Mest sannsynlig hadde ikke jeg heller gjort det.
    Du er åpenbart en sann entusiast Valentino og jeg har stor respekt for dine meninger her inne.

Nå har det seg sånn at som årene har gått så har det blitt prøvd mye forskjellig her hos meg. Alt fra dyre til billige, ja nesten gratis kobber kabler på rull. Min konklusjon er at kabler er systemavhengige, som resten av utstyret. Godt mulig ditt oppsett er av en slik art at kabler ikke spiller inn på samme måte som det gjør i mitt ?

Nok off topic, beklager det. (Måtte bare lufte meg )

mvh

P

Parelius

Gjest
    musicman skrev:
    Valentino skrev:
    musicus skrev:
    musicman skrev:

mvh
    Den er grei. At du ikke hører forskjell er helt greit. Mest sannsynlig hadde ikke jeg heller gjort det.
    Du er åpenbart en sann entusiast Valentino og jeg har stor respekt for dine meninger her inne.

Nå har det seg sånn at som årene har gått så har det blitt prøvd mye forskjellig her hos meg. Alt fra dyre til billige, ja nesten gratis kobber kabler på rull. Min konklusjon er at kabler er systemavhengige, som resten av utstyret. Godt mulig ditt oppsett er av en slik art at kabler ikke spiller inn på samme måte som det gjør i mitt ?

mvh
    Åpent spørsmål til musicus: Har du opplevd at lagringsplass har hatt stor betydning for kablers yteevne? Mener du at slikt er en grei forklaring? Og hvis lagringsplassen er den eneste variabel, hvordan stiller du deg til slike rapporter angående kabler, eller ser du på det som rapporter om lytterens forskjellige stemninger? Synes du da, hvis det siste, at det er greit å fremstille dette som forbedringer av en kables ytelse?

(Jeg stiller disse spørsmål utelukkende på grunnlag av den informasjon som er gitt i denne tråden.)

S

Storebror

Gjest
    Spesielt lang kabeltråd til å dreie seg om kun ett kabelmerke.... :eek:

Ser at min respons på kabelbukker-innlegget ikke ble vel mottatt.
    Beklager dette. Var kun ment humoristisk, siden jeg selv bruker slike kabelbukker.
    Har ikke falt meg inn å høre etter om de gjør noe med lyden. Jeg bruker de kun fordi jeg synes det ser litt kult ut.
    Pluss at det faktisk er mulig å støvsuge under dem... ;D

Vel, til saken. Eller kanskje ikke?

Har plukket ut noen deler av innlegg som jeg tror kan virke som røde flagg på skeptikerne.

"8 Absorbenter forsvant fra lytterummet ut i garasjen, sammen med et bassproblem jeg var sikker på skyldtes rummet"

"et vått ullteppe ble fjernet fra høyttalerne"

"Men med Celiusene falt liksom alt på plass, selvom bassen enkelte ganger går dypere, Holder den seg liksom rundt høyttalerene og lader ikke rommet"

"Og etter egne teorier som er basert på at Ohms lov ikke er riktig, men bare en forenklet tilnærming"

"(Morsomt å følge med på bildene på plasma-skjermen, som stadig får bedre skarphet og kontrast uke for uke, med 1m oblivion nettkabel.)"

"Har hørt Oblivion ved et par anledninger og begge ganger så trer musikken magisk frem, du klarer ikke å høre kablene, du klarer ikke å høre komponentene, du klarer ikke å høre høyttalerene, det eneste du hører er musikk.."

"Holder på å spille inn mine egne kabler nå, de er innbrente men ikke innspilte, jeg har aldri noen gang hørt på maken til ektehet noen gang, all prat om ditten og datten innen Hi-Fi kan du bare glemme, du klarer å gjenskape gitar som det høres ut i virkeligheten, trommer, stemmer, alt gir deg en ekte følelse av å virkelig være der..
    Selv når du spiller ganske så høyt og på kompleks musikk, så blir det ikke grøt noe sted, du hører bare adskilte detaljer fra alle instrumenter."

"MEN
    skal en test yte Oblivion rettferdighet så må man koble Oblivion opp i hele kjeden.
    Det er så stor forskjell mellom fullt oppsett og bare signalkabler eller signalkabler og høyttalerkabler. Det samme vil jeg tro gjelder Whistler også"

"Kabler som ikke har blitt oppgraderte trenger å stå fast tilkoblet i anlegget i minimum 2 til 3 uker før de begynner å vise hva de er gode for..
    Kobles kablene av og på igjen tar det flere døgn før kablene på nytt er optimale og viser hva de er gode for.."

"En annen faktor er at coherence serien kabler "rydder" så mye opp i lydbildet at ALLE tweak som tidligere er gjort i anlegget må revurderes og etterprøves.
    Det vil si ALLE spikes, cones, gummi puter/plater/føtter, absorbenter etc. som har "løst" tidligere problemer"

Noen små negative tilbakemeldinger kom det også:

"Har spilt på Oblivion høyttalerkabel i et par dager nå. Dette er ikke noe dårlig kabel men heller ikke noe å "hause" opp til de grader. Spiller til daglig på Synergistic Research Resolution Reference og Oblivion er ikke i nærheten av denne. Smalere lydbilde, litt snedig mellomtone (kan ikke helt sette fingeren på hva det er galt men...) mangler topp og bunn i forhold til Synergisticen. Den er også adskillige "tregere" mindre attac på en måte. Dette gjør at enkelte musikktyper ikke engasjerer så mye med denne. Understreker at dette er observasjoner i MITT oppsett og ikke generelt
    PS: kan ikke slutte å undres over at enkelte ikke kan høre forskjell på kabler"

Jeg likte også gullkornet til kwil ;D
    "Må si jeg ikke synes det er rart kabelskeptikkere (og folk som ikke hører forskjell på kabler, samt de som har systemer hvor kabler ikke oppleves særlig forskjellig) sliter litt med oss "troende"

Det er flere ting i disse utsagnene som jeg selv også reagerer på til tross for at jeg er kabeltroende.
    Spesielt dette med ukevis tilkoblet og inspillingstid som gjør kabelen helt annerledes.
    Jeg holder døra på gløtt for at jeg ikke har sett lyset ennå når det gjelder kabler, selv om jeg tillater meg å være skeptisk.

I min verden er det mulig å sammenligne kun en signalkabel fra Oblivion med en fra Transparent eller Whistler ved å bytte om på dem og spille i korte og lange sekvenser. Jeg tror dette vil kunne fortelle noe om forskjellene på kablene og dermed være en pekepinn for folket når det gjelder hva kablene kan gjøre i eget anlegg. Selvfølgelig kan Oblivion ved slike sammenligninger få være den som er tilkoblet lenge før neste kabel ut får gå fra "kald" tilstand og rett inn i anlegget, sånn for å være på den sikre siden mener jeg.

Mvh
    Rolf

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.375
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke skjegg, men tillater meg å humre likevel. Flott innlegg, Storebror.

P

Parelius

Gjest
    Takker, Storebror. Det er slike oppsummeringer som forteller meg at jeg ikke er på jordet.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    341
    Mange fine sitater der Storebror. Noen litt tvilsomme, men dette er jo hva folk opplever. Vi må jo ikke glemme at f.eks følelse av rom, åpenhet, lydbildet generellt er en illusjon som blir skapt i vårt eget hode takket være to kanaler og et stereoperspektiv - artistene er jo ikke tilstede mener jeg. Ikke rart folk opplever forskjellig lydbilde fra gang til gang når hørselen gir rom for så mange måter å tolke lytteinntrykkene på, men det betyr absolutt ikke at kablene aldri kan utgjøre en forskjell rent teknisk heller.

Vidar

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Parelius skrev:
    Takker, Storebror. Det er slike oppsummeringer som forteller meg at jeg ikke er på jordet.
    Hvem er helt på jordet da ? ;).. De som har hørt kablene og har sin egen tildels høyt personlige opplevelse av de ? Eller den som skriver i en kabeltråd om en spesifikk kabel uten å ha hørt eller ville ha en intensjon om å høre disse kablene ??

S

Storebror

Gjest
    HCS skrev:
    Hvem er helt på jordet da ? ;).. De som har hørt kablene og har sin egen tildels høyt personlige opplevelse av de ? Eller den som skriver i en kabeltråd om en spesifikk kabel uten å ha hørt eller ville ha en intensjon om å høre disse kablene ??
    Jeg har en intensjon om å høre disse kablene. Var faktisk klar til å kjøre totalt 4 timer i bil for å høre på dem også her om dagen. ;)

Ikke minst føler jeg at det er min "plikt" å høre dem siden jeg har hauset de andre norske gromkablene opp i skyene. 8)

Men også troende til kabler må kunne forbeholde seg retten til å være skeptisk til utsagn som er tilsynelatende virkelighetsfjærne?
    I alle fall til man har vært der selv, ikke sant? ;)

Ser du mine inntrykk fra scalars på diy-delen av forumet så er de også temmelig "ville" (dog backet opp av målinger...) grunnet den flotte oplevelsen.
    Slik leser jeg også TrondMeg sine inntrykk i denne tråden; Masse glede og humoristiske overdrivelser.

Peace HSC, vi trenger ikke mer krangel i denne tråden. :)

M

musicus

Gjest
    Parelius skrev:
    musicman skrev:
    Valentino skrev:
    musicus skrev:
    musicman skrev:

mvh

mvh
    Åpent spørsmål til musicus: Har du opplevd at lagringsplass har hatt stor betydning for kablers yteevne? Mener du at slikt er en grei forklaring? Og hvis lagringsplassen er den eneste variabel, hvordan stiller du deg til slike rapporter angående kabler, eller ser du på det som rapporter om lytterens forskjellige stemninger? Synes du da, hvis det siste, at det er greit å fremstille dette som forbedringer av en kables ytelse?

(Jeg stiller disse spørsmål utelukkende på grunnlag av den informasjon som er gitt i denne tråden.)
    Jeg er litt usikker på hva du mener med lagringsplass, men jeg har opplevd at det trengs en viss tid før visse kabler yter sitt beste, dette uavhengig av lytterens sinnstemning.
    Når dette er sagt så vet jeg at humør og dagsform også spiller inn på hvordan/om man er var for disse forskjellene og ikke minst graden av forskjell. Jeg har opplevd en og samme kabel gå fra gull til gråstein, og her kommer det ordet du ikke liker, matching, av elektronikken, opplevd hjemme i egen stue med nye elektronikk for ikke så lenge siden, konkret var dette Cardas kabelen, ikke mener jeg at den har blitt noe dårligere kabel av den grunn, men den gjør en bedre jobb i par med annen elektronikk, her gjorde en rimeligere kabel en bedre jobb, alt enligt mine subjektive vurderinger selvsagt.

Så man kan vel kanskje si at jeg tror på kabel, og humør forskjeller, uten at jeg ser noen store problemer i det, tar gjerne imot placeboen og (selv om jeg tror den er betraktelig redusert siden jeg er var på den) heng gjerne på feelgood faktoren og (ikke feil at det ser ok ut heller, selv om ikke det har pri 1), hvorfor? bare det gir meg en bedre musikk opplevelse.

Vet ikke om dette var svaret du ville ha, men det er nå meg en gang, en enkel sjel...

mvh

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.210
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Storebror skrev:
    I min verden er det mulig å sammenligne kun en signalkabel fra Oblivion med en fra Transparent eller Whistler ved å bytte om på dem og spille i korte og lange sekvenser. Jeg tror dette vil kunne fortelle noe om forskjellene på kablene og dermed være en pekepinn for folket når det gjelder hva kablene kan gjøre i eget anlegg. Selvfølgelig kan Oblivion ved slike sammenligninger få være den som er tilkoblet lenge før neste kabel ut får gå fra "kald" tilstand og rett inn i anlegget, sånn for å være på den sikre siden mener jeg.

Mvh
    Rolf
    I din verden er dette sikkert mulig.
    Men i min verden vil det være lettere å høre disse kablene sine egenskaper hvis du har fullt oppsett, enn bare en signalkabel. Jeg ser at jeg er sitert lenger oppe i tråden, og står fortsatt på det jeg har skrevet.

Håvard

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    1.001
    Storebror skrev:
    Jeg har en intensjon om å høre disse kablene. Var faktisk klar til å kjøre totalt 4 timer i bil for å høre på dem også her om dagen. ;)
    Har ikke fulgt med på siste del av tråden (orker ikke, har egentlig meldt pass). MEN har du til intensjon å høre hva disse er gode for burde det skje i et system hvor forskjeller mellom kabler detekteres. Systemet du skulle høre er jo av eier erklært lite avslørende, (eller alternativt,ufølsomt) vedr. slike forskjeller. Aller helst i eget system imo! DET burde vel også kunne la seg gjøre. En sammenlikning med Whistler sin kabel har vært ettersurt ved flere anledninger men har ikke fått med meg at noen har sammenliknet disse, kunne vært artig om noen gjorde det!

mvh.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn