Spesielt lang kabeltråd til å dreie seg om kun ett kabelmerke....
Ser at min respons på kabelbukker-innlegget ikke ble vel mottatt.
Beklager dette. Var kun ment humoristisk, siden jeg selv bruker slike kabelbukker.
Har ikke falt meg inn å høre etter om de gjør noe med lyden. Jeg bruker de kun fordi jeg synes det ser litt kult ut.
Pluss at det faktisk er mulig å støvsuge under dem... ;D
Vel, til saken. Eller kanskje ikke?
Har plukket ut noen deler av innlegg som jeg tror kan virke som røde flagg på skeptikerne.
"8 Absorbenter forsvant fra lytterummet ut i garasjen, sammen med et bassproblem jeg var sikker på skyldtes rummet"
"et vått ullteppe ble fjernet fra høyttalerne"
"Men med Celiusene falt liksom alt på plass, selvom bassen enkelte ganger går dypere, Holder den seg liksom rundt høyttalerene og lader ikke rommet"
"Og etter egne teorier som er basert på at Ohms lov ikke er riktig, men bare en forenklet tilnærming"
"(Morsomt å følge med på bildene på plasma-skjermen, som stadig får bedre skarphet og kontrast uke for uke, med 1m oblivion nettkabel.)"
"Har hørt Oblivion ved et par anledninger og begge ganger så trer musikken magisk frem, du klarer ikke å høre kablene, du klarer ikke å høre komponentene, du klarer ikke å høre høyttalerene, det eneste du hører er musikk.."
"Holder på å spille inn mine egne kabler nå, de er innbrente men ikke innspilte, jeg har aldri noen gang hørt på maken til ektehet noen gang, all prat om ditten og datten innen Hi-Fi kan du bare glemme, du klarer å gjenskape gitar som det høres ut i virkeligheten, trommer, stemmer, alt gir deg en ekte følelse av å virkelig være der..
Selv når du spiller ganske så høyt og på kompleks musikk, så blir det ikke grøt noe sted, du hører bare adskilte detaljer fra alle instrumenter."
"MEN
skal en test yte Oblivion rettferdighet så må man koble Oblivion opp i hele kjeden.
Det er så stor forskjell mellom fullt oppsett og bare signalkabler eller signalkabler og høyttalerkabler. Det samme vil jeg tro gjelder Whistler også"
"Kabler som ikke har blitt oppgraderte trenger å stå fast tilkoblet i anlegget i minimum 2 til 3 uker før de begynner å vise hva de er gode for..
Kobles kablene av og på igjen tar det flere døgn før kablene på nytt er optimale og viser hva de er gode for.."
"En annen faktor er at coherence serien kabler "rydder" så mye opp i lydbildet at ALLE tweak som tidligere er gjort i anlegget må revurderes og etterprøves.
Det vil si ALLE spikes, cones, gummi puter/plater/føtter, absorbenter etc. som har "løst" tidligere problemer"
Noen små negative tilbakemeldinger kom det også:
"Har spilt på Oblivion høyttalerkabel i et par dager nå. Dette er ikke noe dårlig kabel men heller ikke noe å "hause" opp til de grader. Spiller til daglig på Synergistic Research Resolution Reference og Oblivion er ikke i nærheten av denne. Smalere lydbilde, litt snedig mellomtone (kan ikke helt sette fingeren på hva det er galt men...) mangler topp og bunn i forhold til Synergisticen. Den er også adskillige "tregere" mindre attac på en måte. Dette gjør at enkelte musikktyper ikke engasjerer så mye med denne. Understreker at dette er observasjoner i MITT oppsett og ikke generelt
PS: kan ikke slutte å undres over at enkelte ikke kan høre forskjell på kabler"
Jeg likte også gullkornet til kwil ;D
"Må si jeg ikke synes det er rart kabelskeptikkere (og folk som ikke hører forskjell på kabler, samt de som har systemer hvor kabler ikke oppleves særlig forskjellig) sliter litt med oss "troende"
Det er flere ting i disse utsagnene som jeg selv også reagerer på til tross for at jeg er kabeltroende.
Spesielt dette med ukevis tilkoblet og inspillingstid som gjør kabelen helt annerledes.
Jeg holder døra på gløtt for at jeg ikke har sett lyset ennå når det gjelder kabler, selv om jeg tillater meg å være skeptisk.
I min verden er det mulig å sammenligne kun en signalkabel fra Oblivion med en fra Transparent eller Whistler ved å bytte om på dem og spille i korte og lange sekvenser. Jeg tror dette vil kunne fortelle noe om forskjellene på kablene og dermed være en pekepinn for folket når det gjelder hva kablene kan gjøre i eget anlegg. Selvfølgelig kan Oblivion ved slike sammenligninger få være den som er tilkoblet lenge før neste kabel ut får gå fra "kald" tilstand og rett inn i anlegget, sånn for å være på den sikre siden mener jeg.
Mvh
Rolf