FIDELITY 28

P

Parelius

Gjest
Valentino skrev:
Akkurat. Det finnes iallefall én studie som viser at mennesket blir 21 gram lettere i det det dør. Graden av etterprøvbarhet vet jeg ingenting om, men kun 83979g som lik må jo være noe å se fram til, Parelius.
Antyder Valentino "selvmord" som slankeprogram? Da går en i det miste ikke opp i vekt etterpå, får en håpe. Han levde fett og døde slank!

[/OT]
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.262
Antall liker
6.634
Valentino skrev:
Hvilke forsterkerteknologier som er katolske og hvilke som er kjetterske skal jeg avholde meg fra å diskutere, BT.
Det var du som spurte. ;)
 
K

kbwh

Gjest
@ Parelius. Huff nei. Mosjonister betaler gjerne firesifret for en slik vektreduksjon på sykkelen sin, og etterpå stimuleres gjerne sansene med rakørret og dertil tilhørende.

@ BT. Jeg måtte sjekke hva det var du svarte på nå.

Halleluja, hvor var vi? Fidelity 28, ja. Noen flere som har lest bladet?
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.262
Antall liker
6.634
Valentino skrev:
Halleluja, hvor var vi? Fidelity 28, ja. Noen flere som har lest bladet?
Nope. Vekk meg når det kommer i hyllene på en Narvesen nær meg.
 
U

utgatt60135

Gjest
Da er no 28 lest igjennom og det er bare å opprette no 29 tråd straks ;D.

Veldig mye bra lesestoff. Jeg likte forforsterker testene best men også at de tester kabler. Intervjuet med Jorma var interessant. Kjenner igjen beskrivelsene av AU24. Ikke like gigantiske ordspill som i no 10, men synes de overdriver forskjellene fortsatt? Eller det er kanskje jeg som ikke har testet dyrt nok? Gjesteskribentens beskrivelser av BM virker litt for voldsomt? Jeg blir veldig speptisk i allefall når han beskriver den så mye bedre enn AU24 som i begynnelsen i bladet hevdes å nesten tangere Valhalla som igjen hevdes å være noe av det beste som er til salgs.

Testen av ML Vantage stemmer med mine intrykk i allefall. Finnes det bedre høyttaler i prisklassen? Lydbeskrivelsen kunne med fordel ha vært grundigere synes jeg.

I Dynabel testen virket Vadseth som rene hjemmesupporteren. Selv om jeg ikke har hørt høyttalerne ble jeg veldig skeptisk til troverdigheten :-\.

Reality serien er fin :). Kavalkaden burde vært ferdig for leeeengst.. ;).

JBL Array 800 testen nja... bortsett fra dybass var det ikke noe negativt. Jeg har hørt 1400 men ble lite imponert bortsett fra bassen. Kanskje er det vegring mot kritikk som vises her? Jeg vet ikke, men jeg synes som vanlig at Fidelity er for snille og vergrer seg for mye for kritikk. Litt for mye underholdningsblad med skryting. Men missforså meg ikke, jeg synes Fidelity generelt er flinke og leverer mye spennede HiFi stoff men de kunne vært enda bedre. Meget flott trykk, layout og bilder. Liker Fidelity veldig godt tross litt kritikk nå alså ;).

Ser de i neste nummer skal ta en krafttak med hjemmkino. Hvorfor det? Må de øke salgstall ved å få med seg avfolket? Vi har hjemmekino og Lyd og Bilde og jeg synes ærlig tatt at Fidelity kunne holde seg til stereo lyd.
 
K

kbwh

Gjest
Uenig i det siste. Steget mellom multikanalstereo (Stereo er per definisjon lyd i to eller flere kanaler) og "hjemmekino" er en flatskjerm unna. Fantastiske musikkopplevelser finnes på DVD.
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.794
Antall liker
16.515
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
.....Ser de i neste nummer skal ta en krafttak med hjemmkino. Hvorfor det? Må de øke salgstall ved å få med seg avfolket? Vi har hjemmekino og Lyd og Bilde og jeg synes ærlig tatt at Fidelity kunne holde seg til stereo lyd.
[/quote]

Hjertens enig!
....Vi protesterer, med mindre det finnes kommersiell avhengighet som ligger til grunn!
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.794
Antall liker
16.515
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Uenig i det siste. Steget mellom multikanalstereo (Stereo er per definisjon lyd i to eller flere kanaler) og "hjemmekino" er en flatskjerm unna. Fantastiske musikkopplevelser finnes på DVD.
Utvider de antall sider, så er det jo helt Ole Brumm.

Ellers synes jeg Pink Floyd/Pulse fungerer utmerket i to-kanal selv etter å ha hørt konserten fra Earls Court i 5:1.
OT: Videreformidler en glovarm anbefaling av akkurat den DVD'en.

/-jp
 
B

Back_Door

Gjest
Jeg synes "Rotekroken" i svar 222 og Lyngen`s siste innlegg har en del gode poenger.

Det blir for mye halleluja. Savner større individuelle forskjeller mellom journalistene. Her er det for stor enighet til enhver tid.
Alt som testes får skryt (nesten). Den ene komponent er bedre enn den andre osv osv, men alle får topp kritikk ::)
Det er jo nettopp derfor jeg etterlyser mer verifiserbar testmetodikk. Da blir det langt vanskeligere å behage alle merker og leverandører. Jeg påstår ikke at dette er en bevisst politikk fra redaksjonen, men jeg aner en viss feighet.
Det hadde i hvert fall vært morsomt å se om sammenheng mellom pris og kvalitet hadde vært like stor om noen tester var basert på blindtesting.

Det mest positive med bladet er papirkvalitet, bilder og et levende språk.

Jeg savner ellers fokus på hva som gir mest uttelling av investeringer. Sett akustikk, aktiv/passiv deling, forsterkerteknologi osv osv opp mot hverandre. Hvilken investering gir mest godlyd i rommet for penga?
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Ja takk til mer hjemmekino, men håper de kan forstå hvor mye bedre det blir med en god senterhøyttaler!!!! Spesielt for de som er sosiale og ser film sammen med andre... ikke like gøy å sitte utenfor sweetspot når man ikke har senterht
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.952
Antall liker
7.160
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
7
Uten at jeg skal påberope meg å kjenne hele redakstørens agenda, er det ihvertfall et faktum at flere av oss i redaksjonen ønsker å slå et slag for å utvide et godt musikanlegg med et bilde (og gjerne litt til). Dette sett i forhold- og motsetning til å bruke et kjipt hjemmekinoanlegg til musikk.
Derfor nok ingen grunn til å frykte at vi selger oss for å skrive om "krøtter & kyr" produkter.

Det ble kommentert at lydbeskrivelsen i ML Vantage artikkelen kunne vært dypere, og det er jeg i ettertid enig i. Alltid vrient å skrive en tilnærmelsesvis objektiv artikkel når jeg allerede etter prøvelytting bestemte meg for at dette var et produkt jeg ville eie. Dermed heller litt for kort, enn høytravende skamros av egeneiet produkt...

Og så må jeg bare til slutt kommentere på at det at vi er mange i redaksjonen som ofte er enige, nok kunne tas som et tegn på at vi faktisk hører det samme og at lydkarakterer og -forskjeller innimellom er ganske så absolutte tross alt. At vi derimot kan bli flinkere til å beskrive det på forskjellige måter og med forskjellig språk er sikkert sant nok. Kanskje har vi drevet bladene/bladet (enten det het Audio/Eyefi eller Fidelity) for lenge og blitt som et gammelt ekte"par"... :eek:
 
U

utgatt60135

Gjest
Vidar_M skrev:
Det ble kommentert at lydbeskrivelsen i ML Vantage artikkelen kunne vært dypere, og det er jeg i ettertid enig i. Alltid vrient å skrive en tilnærmelsesvis objektiv artikkel når jeg allerede etter prøvelytting bestemte meg for at dette var et produkt jeg ville eie. Dermed heller litt for kort, enn høytravende skamros av egeneiet produkt...
Det er fint tenkt, men du kunne gjøre som Hr Solstad i Hjemmekino når han skulle teste Sugden A21SE og ble såpass begeistert at han vill kjøpe den. Nemlig å la et annet redaksjonsmedlem teste den i stedet.
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.952
Antall liker
7.160
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
7
Kjenner den derre Fidelytgjengen - aldri om de får sette kloa i mine Vantage.
Aldri!!! :mad:

Det var en spøk ;)
 
B

Back_Door

Gjest
Vidar_M skrev:
Kanskje har vi drevet bladene/bladet (enten det het Audio/Eyefi eller Fidelity) for lenge og blitt som et gammelt ekte"par"... :eek:
Tenk om dere hadde hatt romslighet nok til å ansette en type som knutinh? Det ville gjort underverker for balansen.
Spenningsforholdet ville kunne ført til at bladet ble enda mer lesverdt ;)
Eller vil dere forbli et menighetsblad for de som søker bekreftelse på sin tro?
Forøvrig oppfatter jeg deler av siste nummer som en bevisst overdrivelse. Liksom for å, en gang for alle, slå fast hvor dere står og hva dere mener om "objektivister".
Personlig reagerer jeg med skuffelse. En del av påstandene er så oppsiktsvekkende, at de hadde fortjent en mer verifiserbar testmetodikk som overprøving. For de som selv har kjøpt kabler til flere hundre tusen, blir derimot bladet en deilig lektyre ;)
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Grumpy skrev:
.....Ser de i neste nummer skal ta en krafttak med hjemmkino. Hvorfor det? Må de øke salgstall ved å få med seg avfolket? Vi har hjemmekino og Lyd og Bilde og jeg synes ærlig tatt at Fidelity kunne holde seg til stereo lyd.
Hjertens enig!
....Vi protesterer, med mindre det finnes kommersiell avhengighet som ligger til grunn!


[/quote]kanskje 2 kanalsfolket begynner å bli ventetrøtt på blekka...lenge siden den kom sist....hvorfor er det så vanskelig å gi ut ett blad ved jevne mellomrom...?veldig mange andre utgivere klarer dette..Men det finnes mange andre gode blader som high fidelity,og tas feks...nå har jeg vært såpass mange ganger på Narvesen å tittet etter bladet,så nå gidder jeg ikke flere turer kun for dette..Da venter jeglikegiodt en stund så er jeg sikker på at det er i handdelen..Bladet er vel å bra det...men litt kipt at utgivelsene går så i rykk og napp da.. ;)
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.262
Antall liker
6.634
Jeg synes ærlilg talt ikke det er god folkeskikk å tilegne folk religiøse egenskaper fordi de har gjort seg opp en mening i en sak.
 
B

Back_Door

Gjest
BT skrev:
Jeg synes ærlilg talt ikke det er god folkeskikk å tilegne folk religiøse egenskaper fordi de har gjort seg opp en mening i en sak.
Dersom man godtar enhver subjektiv påstand ukritisk og avviser enhver form for vitenskapelig dokumentasjon, da grenser det til religion. Dette er satt på spissen, og det er opp til den enkelte å ta stilling til om det kan gjelde ham selv i en grad.
Det er en god egenskap å gjøre seg opp egne meninger. Det jeg skriver om, er på hvilket grunnlag dette gjøres.
 
K

kbwh

Gjest
Jeg deler el_mariachis syn i disputten over, og foreslår at O Store og hans moderatorer tar et aldri så lite krigsråd.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
789
Torget vurderinger
5
Valentino skrev:
Jeg deler el_mariachis syn i disputten over, og foreslår at O Store og hans moderatorer tar et aldri så lite krigsråd.
Tror de fleste deler det synet, uansett hvilken mening man har om knutinh's meninger og argumentasjon.
Tror bare moderatoren prøver å ro seg ut av et lite gjennomtenkt innlegg.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.886
Antall liker
29.265
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Back_Door skrev:
Nå mente ikke jeg nødvendigvis personen knutinh, men like gjerne en annen med tilsvarende kompetanse.
Fidelity kunne virkelig tjent på en større balanse mellom erfaring fra den gamle gjengen, og teknisk kompetanse fra en objektivist(?) som grunnlag for overprøving av egne opplevelser. Kanskje man da hadde spandert på seg noen ekstrarunder før man konkluderte?
Jeg synes uansett at knutinh blir direkte ufint behandlet av mange her på forumet. Han har en kunnskap om det han skriver om, som svært få andre kan vise tilsvarende av. Det er tydelig at dess mindre faglig kunnskap den enkelte har, dess mer irritert er han på knutinh.
At du som moderator tar så klar side mot han, står det liten respekt av.
Du har rett i at mitt innlegg kan misforstås. Det var ikke tilsiktet, og en avsporing av tråden. Jeg lar dette stå, men stryker alle innlegg som har med dette å gjøre.
mvh
 
B

Back_Door

Gjest
tkr skrev:
Back_Door skrev:
Nå mente ikke jeg nødvendigvis personen knutinh, men like gjerne en annen med tilsvarende kompetanse.
Fidelity kunne virkelig tjent på en større balanse mellom erfaring fra den gamle gjengen, og teknisk kompetanse fra en objektivist(?) som grunnlag for overprøving av egne opplevelser. Kanskje man da hadde spandert på seg noen ekstrarunder før man konkluderte?
Jeg synes uansett at knutinh blir direkte ufint behandlet av mange her på forumet. Han har en kunnskap om det han skriver om, som svært få andre kan vise tilsvarende av. Det er tydelig at dess mindre faglig kunnskap den enkelte har, dess mer irritert er han på knutinh.
At du som moderator tar så klar side mot han, står det liten respekt av.
Du har rett i at mitt innlegg kan misforstås. Det var ikke tilsiktet, og en avsporing av tråden. Jeg lar dette stå, men stryker alle innlegg som har med dette å gjøre.
mvh
Selvransakelse er en egenskap jeg setter høyt. Du har vunnet tilbake min respekt. ;)
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.262
Antall liker
6.634
Back_Door skrev:
BT skrev:
Jeg synes ærlilg talt ikke det er god folkeskikk å tilegne folk religiøse egenskaper fordi de har gjort seg opp en mening i en sak.
Dersom man godtar enhver subjektiv påstand ukritisk og avviser enhver form for vitenskapelig dokumentasjon, da grenser det til religion. Dette er satt på spissen, og det er opp til den enkelte å ta stilling til om det kan gjelde ham selv i en grad.
Det er en god egenskap å gjøre seg opp egne meninger. Det jeg skriver om, er på hvilket grunnlag dette gjøres.
Du bør tenke litt igjennom hva du sier til folk.
Når du sier at mange her godtar enhver subjektiv påstand ukritisk og avviser enhver form for vitenskapelig dokumentasjon så sier du indirekte at de som er uenig med deg er dumme.
Det blir ingen god tone her når man stadig vekk skal få høre at man er dum hvis man mener noe.
Det er ikke det at jeg ikke takler det. Jeg synes bare det er totalt unødvendig. Det gjør avgunnen mellom partene dypere og videre.

Du må gjerne argumentere for din sak. Det er ikke det jeg har noe i mot. Men det er lov å gjøre det på en hyggelig måte.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.160
Antall liker
8.527
Torget vurderinger
1
Back_Door skrev:
Påstander som strider mot anerkjent vitenskap, bør testes blindt for i større grad å eliminere psykologiske påvirkningsfaktorer.

Jeg begynner å bli ganske lei av folk påberoper vitenskapelig kompetanse når det er åpenbart at de ikke har det. Det finnes ingen objektivister i denne debatten. Og hvorfor i all verden påberoper du deg "annerkjent vitenskap" mern glemmer den annerkjente vitenskapen rundt blindtester. Blindtester utelukker ikke psykologiske faktorer men bidrar til en rekke nye.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.295
Antall liker
4.663
Torget vurderinger
1
Voff skrev:
Back_Door skrev:
Påstander som strider mot anerkjent vitenskap, bør testes blindt for i større grad å eliminere psykologiske påvirkningsfaktorer.

Jeg begynner å bli ganske lei av folk påberoper vitenskapelig kompetanse når det er åpenbart at de ikke har det. Det finnes ingen objektivister i denne debatten. Og hvorfor i all verden påberoper du deg "annerkjent vitenskap" mern glemmer den annerkjente vitenskapen rundt blindtester. Blindtester utelukker ikke psykologiske faktorer men bidrar til en rekke nye.
I en godt gjenomført blindtest skal det ikke skal være noen systematisk sammenheng mellom uønskede psykoakustiske faktorer og testresultatet, ergo de vil ikke påvirke et postitivt resultat.

mvh
KJ
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.775
Antall liker
11.442
Torget vurderinger
2
Det virker på meg som om leserne av Fidelity ikke har oppdaget at redaksjonen gjentatte ganger har benyttet blindtester som del av gruppetesting av komponenter. Det har ved disse anledninger konsekvent vært en irriterende god korrelasjon mellom kvalitet og pris.
Så før man fortsetter å skyte redaktører med kanon, kan man sjekke hva som rent faktisk blir gjort.

Mvh
Håkon Rognlien
 
K

kbwh

Gjest
Jeg har bare lest gruppetesten av CD-spillere.
Ble de nivåmatchet til 0,1dB?
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.999
Antall liker
6.239
Torget vurderinger
32
Lyngen skrev:
Vidar_M skrev:
Det ble kommentert at lydbeskrivelsen i ML Vantage artikkelen kunne vært dypere, og det er jeg i ettertid enig i. Alltid vrient å skrive en tilnærmelsesvis objektiv artikkel når jeg allerede etter prøvelytting bestemte meg for at dette var et produkt jeg ville eie. Dermed heller litt for kort, enn høytravende skamros av egeneiet produkt...
Det er fint tenkt, men du kunne gjøre som Hr Solstad i Hjemmekino når han skulle teste Sugden A21SE og ble såpass begeistert at han vill kjøpe den. Nemlig å la et annet redaksjonsmedlem teste den i stedet.
Det er alltid vanskelig å skulle skrive tester på eget utstyr eller utstyr man bestemmer seg for å kjøpe. Ubevisst kan testen bli en slags "forsvarstale" for sitt eget valg, der man fremhver de positive sidene ved produktet ørlite grann mer enn dersom man ikke var i kjøpemodus. Det kan også slå ut andre veien og at man demper fortjent skryt fordi man ikke vil virke overdrevent positiv siden man har kjøpt eller skal kjøpe produktet.

Det er jo hevet over tvil at det er mye lettere å være objektiv om andres kone enn sin egen.

Selv har jeg skrevet om utstyr jeg har eid eller gjennom testen har blitt overbevist om at jeg ville ha tidligere, så jeg skal ikke påberope meg å være mer katolsk enn paven.

I hvert fall var jeg ikke det før ;D
 
N

nb

Gjest
Valentino skrev:
Jeg har bare lest gruppetesten av CD-spillere.
Ble de nivåmatchet til 0,1dB?
Nei, de ble spillt på den volumstillingen der panelet mente "de låt best".
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.450
Antall liker
3
Valentino skrev:
Jeg har bare lest gruppetesten av CD-spillere.
Ble de nivåmatchet til 0,1dB?
Da måtte de ha målt... Det går ikke...

Pk
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.450
Antall liker
3
nb skrev:
Valentino skrev:
Jeg har bare lest gruppetesten av CD-spillere.
Ble de nivåmatchet til 0,1dB?
Nei, de ble spillt på den volumstillingen der panelet mente "de låt best".
Og der gikk den blindtesten ad dundas..

PK
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.952
Antall liker
7.160
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
7
Å herregud ::)
Dum eller ikke dum?
Subjektiv/objektiv?
Blindtest for døve gullører!
Osv. osv.

Her er det en som er dum og det er meg!

Dum fordi jeg etter lengre tids lunken interesse for HFS tenkte jeg skulle melde meg på litt og følge med i noen diskusjoner. Kanskje ver det noe å hente av interesse her igjen...

And guess what: ingenting har endret seg. Her har alltid vært grupperinger av gamle stribukker, unge jyplinger med sylfersk siving. utdannelse, svimete musikkelskere og rene skjære kverulanter uten hverken teknisk eller musikalsk agenda. Ingen nevnt - ingen glemt. Heller ikke undertegnede går fri i så måte.

Poenget mitt er ikke hvem som har rett, men at diskusjonene her konsekvent tar form av negativ karakter, enten det er personangrep, ubegrunnede påstander, svart./hvitmaling av andres standpunkt etc. etc. Kort sagt, ufattelig lite modent, enten det går den ene eller andre veien.

Ber man om meninger om ett tema (for eksempel kvaliteten på en utgivelse av blad X), er det da vel rimelig inlysende at man i det konkrete tilfelle driter langt i om Knut eller Kurt, eller Kåre er halvreligiøse idioter, eller hva det nå er man heller vil gulpe ut av seg.

Skjerpings gutta - har vi ikke en hobby felles, for å ha det morro???
Pust rolig inn, ta en dobbel latte på nærmeste kafe, møt opp på Horten messa med et smil.....
Eller som man innimellom får lyst til å si til egne barn: VÆR BLID OG HØFLIG FOR FAEN!!!!! ;)
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.520
Antall liker
2.971
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Her er jeg HELT enig Vidar_M!!
Takk, så slapp jeg å skrive dette selv :)

EDIT:
Det nest siste avsnittet KAN faktisk ha betydning for meningene om et tema....
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.775
Antall liker
11.442
Torget vurderinger
2
DA ønsker jeg at herrene kan forklare hvorfor de dyreste komponentene låter best, dersom det burde være den som spiller høyest som kommer best ut.
Sett at man stiller inn etter hvit eller rosa støy med en slik dB-måler. Så har en av komponentene betydelig bedre dynamisk utsving enn de andre. Vil den ikke da spille høyere ved crescendo? Hva skal vi gjøre med det? Tenk om verden var enkel!

Mvh
Håkon Rognlien
 
K

Khanate

Gjest
Språket i Fidelity:

Generelt synes jeg språket er godt i Fidelity. Det hender jeg sliter litt med Myrvolds språklige krumspring. En del av hans finurligheter blir bare kompliserte i stedet for underholdende. Etter en rask gjennomlesing noterer jeg stadig feilaktig gjenbruk av ordene "undertegnede" og "åstedet". Undertegnede benyttes som sedvane i dokumenter som faktisk er undertegnet, således peker ofte undertegnede på forfatteren, men ikke nødvendigvis. Åstedet benyttes sedvanlig bare som betegnelse på et sted hvor en kriminell handling er utført. Å f.eks. lytte til et stereoanlegg er helt legalt. Det å låne litt fra andre språklige tradisjoner, som jus og forvaltning, kan være kunstnerisk berettiget. Det er doseringen jeg vil protestere mot. Ved stadige gjentakelse forvandles teksten fra literatur til tapet.

Flisespikkeri? Naturligvis.

Khanate

PS! Huff da. Dette ble kanskje ensidig tungt. Når alt kommer til alt, så kjøper og leser jeg dette bladet stort sett hver gang det kommer ut. Hvilket naturligvis betyr at jeg liker bladet.
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Har ett av komponentene et slikt betydelig mye bedre dynamisk utsving vil det selvsagt være et pluss for produktet, og noe som ikke skal kompenseres for på noe vis. Ser ikke problemet.
 

quantum_leap

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
88
Antall liker
0
Takker for nok en god Fidelity utgave. Synes det ikke at det var så mange kabeltester i dette nummeret som man kan få inntrykk av i debattene. At det har blitt debatt har nok sammenheng med lederartikkelen. Selv fikk jeg mitt største hakeslipp med kabler for noen år tilbake. Det var ved å koble til en Tara Labs reference til ca. 3.000 på en NAD cd spiller til ca. 2.500 - 3.000 kr. Spilleren låt etterpå som en dobbelt så dyr spiller.

I Hi-Fi miljøet eksisterer det mange sterke "fordommer". I sær gjelder det kabler. Det skyldes nok at mange ikke ser på det å skape og produsere en kabel som en "vitenskap". Og så følge av dette skal man bruke minst mulig penger på kabler. Artikkel om Jorma synes jeg var en god artikkel som gir innsikt men også rom for refleksjoner, f.eks. i forhold til støyskjerming og viktigheten av dette samt hva som skaper støy som kan påvirke lydsignalene.

Ellers vil jeg trekke fram testen av Dynabel 2.5S. Etter å ha lest artikkelen fikk jeg virkelig lyst til å høre denne høyttaleren - og det var vel hensikten.

Stå på Fidelity.
 
K

kbwh

Gjest
Haakon_Rognlien skrev:
DA ønsker jeg at herrene kan forklare hvorfor de dyreste komponentene låter best, dersom det burde være den som spiller høyest som kommer best ut.
Sett at man stiller inn etter hvit eller rosa støy med en slik dB-måler. Så har en av komponentene betydelig bedre dynamisk utsving enn de andre. Vil den ikke da spille høyere ved crescendo? Hva skal vi gjøre med det? Tenk om verden var enkel!

Mvh
Håkon Rognlien
Jeg vet jo ikke hvordan denne blindtesten ble utført bortsett fra at volumet ble justert på øret, og at dens verdi som blindtest således kan diskuteres.

Dersom en komponent har betydelig bedre dynamisk utsving enn de andre er enten den eller de andre dynamisk ulineær. Kanskje den framhever magabass og skarp-frekvensene?
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
quantum_leap skrev:
I Hi-Fi miljøet eksisterer det mange sterke "fordommer". I sær gjelder det kabler.
I hi-fi miljøet er det også mange personer som heller vil betegne det du kaller fordommer for sunn skepsis.
 
Topp Bunn