JP skrev:
DP og Avalon er erfaringsmessig ikke en god match, man kan bli fristet til å tro at Avalon representerer en last som DP ikke er komfortabel med.
Vadseth skriver i sin test av Indra at han har hørt Avalon med CJ forsterkere på messer. Det har han aldri, han har hørt dem med CJ forforsterkere og kraftige Edge effekttrinn. Som sparker liv i en Avalon på en helt annen måte enn en DP eller EC. Eller en CJ røreffekt for den saks skyld.
Det spørs om du er helt oppdatert her på DP, anno 2008/09. Vi husker alle den famøse "messetesten" med en Avalon høyttaler og en DP A1 som ikke funket. Men så viste det seg i ettertid at høytaleren hadde defekt delefilter og at forsterkeren hadde en kortslutningskrets som var justert litt for høyt/litt for ivrig. En praksis som DP har gått bort fra.
Vadseth har en ny DP A1s hvor kortslutningskretsen er justert ned, så nå kan du henge på "enhver" høyttaler. I denne sammenheng nevner jeg at i mitt anlegg så driver 1 stk lillebror A1b mine 2 basstårn med tilsammen 14 (fjorten) 12" basselementer. Det som gjør vondt værre er at elementene er montert i små trykkammerkabinetter. Altså må det kraftig EQ til for å få flatfrekvensgang. Hos meg jobber altså denne ene A1b med +30dB EQ i de laveste oktavene, og den spiller/måler flatt in-room til ca 4Hz. En værre torturtest for en effektforsterker finnes knapt. Og det låter/funker "perfekt". Mer realistisk bass har i hvert fall ikke jeg hørt noe sted.
-----------
I testsammenheng er det selvsagt optimalt å prøve en høyttaler med så mange forskjellige effektforsterkere som mulig. I den grad dette ikke er praktisk gjennomførbart, så synes jeg det er en fordel at man i det minste bruker
samme effekttrinn. Da får man en variabel faktor mindre. (Dette forutsetter at effekttrinnet har konstant ytelse, uavhengig av høyttalerlasten. Noe jeg altså mener en ny A1s har. I den grad man kan snakke om "konstanter" innenfor Hi-Fi, da).
-Nettopp derfor ble det så lett å identifisere hva Indra gjorde bedre enn Vadseth sine Respons. Det virker som også du mente at Vadseth/Fidelity hadde testet/hørt Avalon Indra på en representativ måte. Det var i hvertfall hva du mente sist gang:
JP skrev:
...Nr. 36 derimot synes jeg er glimrende og det er lenge siden jeg har hygget meg slik med bladet. Jeg kan også relatere til egne erfaringer når Knut skriver om Avalon Indra. Jeg har selv hatt Indra i en lengre periode og jeg synes at Knut treffer veldig bra med sin beskrivelse av denne utmerkede høyttaleren. Godt "hifijournalistisk" håndverk!...
Sagt på en annen måte: Var testprosedyren og anlegget godt nok til å definere Respons/Indra, så er det også godt nok til å tolke forskjellene imellom Indra/Coltrane.