Fidelity 37

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Stikkord som "komplisert" og "intelligensnivå" kan sikkert trekkes frem. :-X
 

epicurus

Bransjeaktør
Ble medlem
31.05.2004
Innlegg
195
Antall liker
7
Torget vurderinger
0
Jeg ønsket også å holde meg vekk, men ODDER har kommet med noe påstand, som er helt feil.
Tydeligvis vet han veldig lite om Avalon Indras konstruksjonen, og burde ha informert seg betraktelig bedre, FØR han uttalte seg her. Antydningene hannes, tydeligvis basert på dette 'grunnlaget', bør også vurderes forsiktig.

FOR THE RECORD- Avalon Indra er IKKE laget med heltre kabinett, og dette er et latterlig påstand. Kabinett-konstruksjonen er ekstrem tidskrevende, og dyrt, slik at kabinettet er så akustisk dødt, som mulig.
De som ønsker mer informasjon om dette, kan gjerne ta kontakt.

Elementene som benyttes i Indra, er ikke vanlige 'off the shelf'. Avalon samarbeider med produsenten, og de utvikler elementene SAMMEN. Elementene som Avalon benytter, er ikke det samme som andre høytt. leverandører bruker, selv om de ser make ut. Diskanten benyttet i Indra, til tross for at den er ikke diamant, fungerer bedre enn de alle fleste diamant diskant. (Påstanden er basert på 'waterfall plots', og sammenligninger som Avalon har fullført selv.)

Så vidt jeg forstår, var ikke Avalon Indra og M.Coltrane høytt. hos KV samtidig. Om Coltrane høytt. fungerer bedre med DP forsterkeri, enn Avalon Indra, er det helt OK med meg. DP og Avalon er slett ikke anbefalt sammen. Avalon kan tilby FEM (5!) bedre høytt. modeller pr. i dag, enn Indra.

Emm. er hvor bra valuta for pengene et hifi produkt presenterer, sammenlignet med andre produkter i sammen prisklassen, en av de viktigste betraktningene for en potensiell kjøper. Kr.220 000- i tillegg, er slett ikke uvesentlig.

Til slutten takker jeg Pedal for hannes snille 'messe-betraktninger'.

mvh

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jeg har i utgangspunktet ikke ønske om å være med i denne debatten, men når ting blir så til de grader feil som i innlegget ovenfor må jeg komme med noen rettelser. Det blir litt dumt å sammeligne Indra med Coltrane i forhold til bestykning og byggematerialer. Indra er oppgitt med Keramisk diskant på Avalon sine egne web-sider, mens Coltrande kommer med Diamant diskant. Indra er laget med Heltre kabinett, mens Coltrane kommer en et steindyrt støpt kabinett i karbon/kompositt materiale. Om man skal dra en sammenligning fra Indra så vil den treffe rundt Bird som koster 189.000,- (NB! Bird har også diamant i diskanten.)

Dette er ikke ment som et innlegg for eller mot brukte testmetodikk. Heller ikke et innlegg for å si hva som er best av Marten eller Avalon. Ønsker kun å rette litt på det som jeg mener kom ut veldig feil i innlegget over.

Mvh
Odder
[/quote]
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
epicurus skrev:
Jeg ønsket også å holde meg vekk, men ODDER har kommet med noe påstand, som er helt feil.
Tydeligvis vet han veldig lite om Avalon Indras konstruksjonen, og burde ha informert seg betraktelig bedre, FØR han uttalte seg her. Antydningene hannes, tydeligvis basert på dette 'grunnlaget', bør også vurderes forsiktig.

FOR THE RECORD- Avalon Indra er IKKE laget med heltre kabinett, og dette er et latterlig påstand. Kabinett-konstruksjonen er ekstrem tidskrevende, og dyrt, slik at kabinettet er så akustisk dødt, som mulig.
De som ønsker mer informasjon om dette, kan gjerne ta kontakt.

Elementene som benyttes i Indra, er ikke vanlige 'off the shelf'. Avalon samarbeider med produsenten, og de utvikler elementene SAMMEN. Elementene som Avalon benytter, er ikke det samme som andre høytt. leverandører bruker, selv om de ser make ut. Diskanten benyttet i Indra, til tross for at den er ikke diamant, fungerer bedre enn de alle fleste diamant diskant. (Påstanden er basert på 'waterfall plots', og sammenligninger som Avalon har fullført selv.)

Så vidt jeg forstår, var ikke Avalon Indra og M.Coltrane høytt. hos KV samtidig. Om Coltrane høytt. fungerer bedre med DP forsterkeri, enn Avalon Indra, er det helt OK med meg. DP og Avalon er slett ikke anbefalt sammen. Avalon kan tilby FEM (5!) bedre høytt. modeller pr. i dag, enn Indra.

Emm. er hvor bra valuta for pengene et hifi produkt presenterer, sammenlignet med andre produkter i sammen prisklassen, en av de viktigste betraktningene for en potensiell kjøper. Kr.220 000- i tillegg, er slett ikke uvesentlig.

Til slutten takker jeg Pedal for hannes snille 'messe-betraktninger'.

mvh

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jeg har i utgangspunktet ikke ønske om å være med i denne debatten, men når ting blir så til de grader feil som i innlegget ovenfor må jeg komme med noen rettelser. Det blir litt dumt å sammeligne Indra med Coltrane i forhold til bestykning og byggematerialer. Indra er oppgitt med Keramisk diskant på Avalon sine egne web-sider, mens Coltrande kommer med Diamant diskant. Indra er laget med Heltre kabinett, mens Coltrane kommer en et steindyrt støpt kabinett i karbon/kompositt materiale. Om man skal dra en sammenligning fra Indra så vil den treffe rundt Bird som koster 189.000,- (NB! Bird har også diamant i diskanten.)

Dette er ikke ment som et innlegg for eller mot brukte testmetodikk. Heller ikke et innlegg for å si hva som er best av Marten eller Avalon. Ønsker kun å rette litt på det som jeg mener kom ut veldig feil i innlegget over.

Mvh
Odder

[/quote]begriper ikke hva du vil frem til her, Odder har jo påpekt at en rettferdig sammenligning ville være Marten Bird opp mot Avalon Indra. Oppfatter dette som en angstbitersk og nærmest infantil holdning av en bransjeaktør for sine egne produkter.
 
J

Janpe

Gjest
Nei!
Mitt utgangspunkt var om Coltrane representerer VALUTA FOR PENGENE i det den koster mer enn NOK 220.000,- MER enn Indra. Hvorfor Indra? Jeg har selv brukt dem i et år og de ble testet av KV i nr. 36 av Fidelity.

Dette er IKKE et forsøk på å si noe som helst stygt om Marten overhodet, men et uttrykk for en testpolicy jeg ikke finner tjener leserne på en best mulig måte. Det ER interessant om Coltrane med samme størrelse, lignende ( lik?) mellomtone, samme vekt, samme type bassrefleksport under kabinettet, like tykk baffel, etc som Indra er verdt merinvesteringen.

For å finne ut dette burde KV ha benyttet ihvertfall 2 ulike forsterkere for å dobbeltsjekke forholdet mellom høyttaler/ forsterker. Det er jo mulig (ingen kan vite 100% sikkert) at matchen DP/ Coltrane fungerer bedre enn DP/ Indra. Jeg VET at DP/ Avalon ikke er det aller beste basert på tester i eget lytterom.

Verre er det ikke, ikke noe angrep på Coltrane, Marten som varemerke eller konstruktøren. Som uten tvil vet hva han driver med.

JP
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
jeg tipper at leverandøren vet hvilket utstyr KV og fidelity benytter i tester så hvis mismatch hadde vært et poeng så hadde det vel vært smart å levere egnet forsterker. Så vidt jeg husker ble det benyttet en Jeff Rowland forsterker mot Avalon htene også: Dette er bare sutring og gnåling side opp og side ned som ødelegger hele tråden.
 
J

Janpe

Gjest
65finger skrev:
jeg tipper at leverandøren vet hvilket utstyr KV og fidelity benytter i tester så hvis mismatch hadde vært et poeng så hadde det vel vært smart å levere egnet forsterker. Så vidt jeg husker ble det benyttet en Jeff Rowland forsterker mot Avalon htene også: Dette er bare sutring og gnåling side opp og side ned som ødelegger hele tråden.
Tråden er om Fidelity nr 37, mine kommentarer går om dette nummeret og testprosedyrer. Ingen sutring, forhåpentligvis innspill til KV & Co som de ihvertfall kan vurdere.
JP
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
du fikk frem poenget ditt for minst 4 sider siden: Fidelity er et lite blad som har begrensede ressurser. Dette må du ha fått med deg. Jeg finner det underlig at du kommer med denne kritikken nå og ikke i tråden om nummer 36 da dine ht fikk en meget god test. Er du bransjeaktør? eller er du bare så opptatt av å forsvare invisteringen din?
 
J

Janpe

Gjest
65finger skrev:
du fikk frem poenget ditt for minst 4 sider siden: Fidelity er et lite blad som har begrensede ressurser. Dette må du ha fått med deg. Jeg finner det underlig at du kommer med denne kritikken nå og ikke i tråden om nummer 36 da dine ht fikk en meget god test. Er du bransjeaktør? eller er du bare så opptatt av å forsvare invisteringen din?
Jeg har ikke lengre Indra og hadde jeg hatt dem enda ville jeg hatt 0 behov for å "forsvare" min investering. Her er det noen som ikke VIL skjønne mitt utgangspunkt, så her er det nok en gang:

Representerer Coltrane GOD VALUTA for Kr. 410.000,- eller ville Indra (med en annen forsterker) til en pris av Kr. 189.000,- komme meget tett på. Dette er mitt utgangspunkt. At det ble Indra er fordi jeg selv har hatt dem og sammenligningen er slik jeg ser det relevant.

Testen av Indra har jeg ikke noe å si på, selv om sluttresultatet av testen kanskje hadde blitt enda bedre med et annet utstyr. Men jeg etterlyser på generelt grunnlag at man gjør leseren den tjenesten det er å opplyse om hvilke produkter som gir best valuta for investert beløp. At Fidelity er et lite blad med begrensede ressurser har ikke noe med dette å gjøre.
 
J

Janpe

Gjest
Langt på vei enig med siste taler, sikkert fornuftig å stoppe nå!

Mvh
JP
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.276
Antall liker
24.855
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Og jeg som tenkte at det skulle dra seg til her. Ja ja.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
JP skrev:
Langt på vei enig med siste taler, sikkert fornuftig å stoppe nå!

Mvh
JP
Siste taler var jo deg... popcorn indikerer tilskuer... ;D
Whatever...

Uansett.

Det jeg lurte på er din vurdering av sammenlikningen Bird kontra Indra? TRor du de er mer på linje enn Indra kontra Coltrane?

mvh
 

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
623
Antall liker
4
Imperial skrev:
JP skrev:
Langt på vei enig med siste taler, sikkert fornuftig å stoppe nå!

Mvh
JP
Siste taler var jo deg... popcorn indikerer tilskuer... ;D
Whatever...

Uansett.

Det jeg lurte på er din vurdering av sammenlikningen Bird kontra Indra? TRor du de er mer på linje enn Indra kontra Coltrane?

mvh
Jeg tror det kunne vært en spennende sammenligning mellom Bird og Indra. Man må huske det at Coltrane er en ekstrem modell som vil bli vurdert av folk som velger å legge så mye ekstra i en høyttaler. Om det er vert det er egentlig en helt håpløs diskusjon... Da kan man jo begynne å spørre om det er vert å legge i 100K ekstra i forhold til modellen under som koster 90K osv... En person som er i posisjon til å kjøpe Coltrane vil helt sikkert vurdere en dyrere modell fra Avalon enn Indra også... men om det er verdt det??

Det ble sagt av mange da Bird ble lansert: Her får man jo 90% av Coltrane til midre enn 50% av prisen.. Saken er at det alltid er noen som vil betale det det koster for å få ut de siste prosentene... Debatten om det er verdt det kommer derfor an på øye som ser... (Eller i denne sammenheng - øret som hører.)
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
JP skrev:
65finger skrev:
du fikk frem poenget ditt for minst 4 sider siden: Fidelity er et lite blad som har begrensede ressurser. Dette må du ha fått med deg. Jeg finner det underlig at du kommer med denne kritikken nå og ikke i tråden om nummer 36 da dine ht fikk en meget god test. Er du bransjeaktør? eller er du bare så opptatt av å forsvare invisteringen din?
Jeg har ikke lengre Indra og hadde jeg hatt dem enda ville jeg hatt 0 behov for å "forsvare" min investering. Her er det noen som ikke VIL skjønne mitt utgangspunkt, så her er det nok en gang:

Representerer Coltrane GOD VALUTA for Kr. 410.000,- eller ville Indra (med en annen forsterker) til en pris av Kr. 189.000,- komme meget tett på. Dette er mitt utgangspunkt. At det ble Indra er fordi jeg selv har hatt dem og sammenligningen er slik jeg ser det relevant.

Testen av Indra har jeg ikke noe å si på, selv om sluttresultatet av testen kanskje hadde blitt enda bedre med et annet utstyr. Men jeg etterlyser på generelt grunnlag at man gjør leseren den tjenesten det er å opplyse om hvilke produkter som gir best valuta for investert beløp. At Fidelity er et lite blad med begrensede ressurser har ikke noe med dette å gjøre.
Det er innlysende at Indra ville vært RELATIVT tett på Coltrane hvis de ikke er feilkonstruert. Enda mer festlig test for lesere flest: Hvor nær er en tilsvarende HT til 70.000.- Indra til over det dobbelte. Hvorfor utførte ikke Fidelity denne sammenligningen i nr 36. Representerer Indra god valuta for kr 189.000 når du får tilsvarende gode konstruksjoner til 70-80.000 tusen?
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
Hm... av diverse grunner kunne man jo opprette en tråd i bransjeseksjonen om dette emnet, altså om da Bird/Indra.
Da kan Odder og Epicurus svare og forsvare seg mye mer fritt... enn her. ::)

Peace... can be kept...

Hvem melder seg til å opprette tråden?

mvh
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.499
Antall liker
11.456
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Imperial skrev:
Hm... av diverse grunner kunne man jo opprette en tråd i bransjeseksjonen om dette emnet, altså om da Bird/Indra.
Da kan Odder og Epicurus svare og forsvare seg mye mer fritt... enn her. ::)

Peace... can be kept...

mvh
Spot on. Om det er kommentarer til akkurat den testen som er foretatt foreslår jeg et brev til Fidelity som muligens blir gjengitt i bladet.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.269
Antall liker
2.869
Torget vurderinger
16
JP skrev:
At det ble Indra er fordi jeg selv har hatt dem og sammenligningen er slik jeg ser det relevant.
Du må tro at forumdeltakerene her er idioter.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.269
Antall liker
2.869
Torget vurderinger
16
Imperial skrev:
Hm... av diverse grunner kunne man jo opprette en tråd i bransjeseksjonen om dette emnet, altså om da Bird/Indra.
Da kan Odder og Epicurus svare og forsvare seg mye mer fritt... enn her. ::)

Peace... can be kept...

Hvem melder seg til å opprette tråden?

mvh
Hva er vitsen med det, Håkon Rognlien har allerede besvart spørsmålet i denne tråden. Nei det er ikke verdt å betale 220K mer for Coltrane basert på ytelse, akkurat som det ikke er verdt å betale 100K mer for Indra i forhold til Marten Miles basert på ytelse. Alle vet at ytelse ikke stiger proposjonalt med pris når man kommer opp i high-end segmentet.

Jeg ville tro det er lysende klart at denne price/performance vrien til JP kun er påskudd for å starte det evige gnålet vi serveres hver gang noen drister seg til å foretrekke et annet produkt over noe Audiofreaks forhandler.
Porblemet er at KV liker Coltrane bedre enn Indra og det er ikke lov. Da får vi en dose sure oppstøt ispedd den sedvanelige drittkastingen om norske forsterkere og da i sær DP.
 
J

Janpe

Gjest
Odder skrev:
Imperial skrev:
JP skrev:
Langt på vei enig med siste taler, sikkert fornuftig å stoppe nå!

Mvh
JP
Siste taler var jo deg... popcorn indikerer tilskuer... ;D
Whatever...

Uansett.

Det jeg lurte på er din vurdering av sammenlikningen Bird kontra Indra? TRor du de er mer på linje enn Indra kontra Coltrane?

mvh
Jeg tror det kunne vært en spennende sammenligning mellom Bird og Indra. Man må huske det at Coltrane er en ekstrem modell som vil bli vurdert av folk som velger å legge så mye ekstra i en høyttaler. Om det er vert det er egentlig en helt håpløs diskusjon... Da kan man jo begynne å spørre om det er vert å legge i 100K ekstra i forhold til modellen under som koster 90K osv... En person som er i posisjon til å kjøpe Coltrane vil helt sikkert vurdere en dyrere modell fra Avalon enn Indra også... men om det er verdt det??

Det ble sagt av mange da Bird ble lansert: Her får man jo 90% av Coltrane til midre enn 50% av prisen.. Saken er at det alltid er noen som vil betale det det koster for å få ut de siste prosentene... Debatten om det er verdt det kommer derfor an på øye som ser... (Eller i denne sammenheng - øret som hører.)
Jeg er langt på vei enig med det du skriver, det finnes selvsagt mange som vil betale mye for det lille. Og jeg har selv vært der. Man kan like gjerne snu dette andre veien; Hvor mye "bedre" er en høyttaler til NOK 190.000,- enn en til NOK 100.000,-. Husk at mine innvendinger gikk "mot" Fidelity og hvordan testene utføres og hvor opplysende disse er for leserne. Jeg tror akkurat like godt om Marten som om Avalon, la det være klart.

Ja, kanskje skulle tråden ha vært i bransjesektoren, men jeg hang meg på tråden om Fidelity Nr. 37. Så kan vi kanskje håpe på at KV og de andre kunne si litt om hvordan de ser på dette hvis plassen tillater det i neste nummer.

Mvh
JP
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
HC skrev:
Imperial skrev:
Hm... av diverse grunner kunne man jo opprette en tråd i bransjeseksjonen om dette emnet, altså om da Bird/Indra.
Da kan Odder og Epicurus svare og forsvare seg mye mer fritt... enn her. ::)

Peace... can be kept...

Hvem melder seg til å opprette tråden?

mvh
Hva er vitsen med det, Håkon Rognlien har allerede besvart spørsmålet i denne tråden. Nei det er ikke verdt å betale 220K mer for Coltrane basert på ytelse, akkurat som det ikke er verdt å betale 100K mer for Indra i forhold til Marten Miles basert på ytelse. Alle vet at ytelse ikke stiger proposjonalt med pris når man kommer opp i high-end segmentet.

Jeg ville tro det er lysende klart at denne price/performance vrien til JP kun er påskudd for å starte det evige gnålet vi serveres hver gang noen drister seg til å foretrekke et annet produkt over noe Audiofreaks forhandler.
Porblemet er at KV liker Coltrane bedre enn Indra og det er ikke lov. Da får vi en dose sure oppstøt ispedd den sedvanelige drittkastingen om norske forsterkere og da i sær DP.
Mhm.... da konsentrerer vi oss heller om to likt prisede produkt... Bird vs Indra.
Men muligens ett sted hvor alle kan delta i debatten... yes?
Kanskje Olofson selv og kommer med innspill der, det har han muligheter til.

mvh
 
J

Janpe

Gjest
HC skrev:
Imperial skrev:
Hm... av diverse grunner kunne man jo opprette en tråd i bransjeseksjonen om dette emnet, altså om da Bird/Indra.
Da kan Odder og Epicurus svare og forsvare seg mye mer fritt... enn her. ::)

Peace... can be kept...

Hvem melder seg til å opprette tråden?

mvh
Hva er vitsen med det, Håkon Rognlien har allerede besvart spørsmålet i denne tråden. Nei det er ikke verdt å betale 220K mer for Coltrane basert på ytelse, akkurat som det ikke er verdt å betale 100K mer for Indra i forhold til Marten Miles basert på ytelse. Alle vet at ytelse ikke stiger proposjonalt med pris når man kommer opp i high-end segmentet.

Jeg ville tro det er lysende klart at denne price/performance vrien til JP kun er påskudd for å starte det evige gnålet vi serveres hver gang noen drister seg til å foretrekke et annet produkt over noe Audiofreaks forhandler.
Porblemet er at KV liker Coltrane bedre enn Indra og det er ikke lov. Da får vi en dose sure oppstøt ispedd den sedvanelige drittkastingen om norske forsterkere og da i sær DP.
Nei, det er det bestemt ikke. For meg betyr det ikke noe om KV liker Coltrane bedre, absolutt ikke. Når du nå også drar frem at jeg kaster dritt om norske forsterkere og DP blir det for dumt. Ballen legges død.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.269
Antall liker
2.869
Torget vurderinger
16
Imperial skrev:
HC skrev:
Imperial skrev:
Hm... av diverse grunner kunne man jo opprette en tråd i bransjeseksjonen om dette emnet, altså om da Bird/Indra.
Da kan Odder og Epicurus svare og forsvare seg mye mer fritt... enn her. ::)

Peace... can be kept...

Hvem melder seg til å opprette tråden?

mvh
Hva er vitsen med det, Håkon Rognlien har allerede besvart spørsmålet i denne tråden. Nei det er ikke verdt å betale 220K mer for Coltrane basert på ytelse, akkurat som det ikke er verdt å betale 100K mer for Indra i forhold til Marten Miles basert på ytelse. Alle vet at ytelse ikke stiger proposjonalt med pris når man kommer opp i high-end segmentet.

Jeg ville tro det er lysende klart at denne price/performance vrien til JP kun er påskudd for å starte det evige gnålet vi serveres hver gang noen drister seg til å foretrekke et annet produkt over noe Audiofreaks forhandler.
Porblemet er at KV liker Coltrane bedre enn Indra og det er ikke lov. Da får vi en dose sure oppstøt ispedd den sedvanelige drittkastingen om norske forsterkere og da i sær DP.
Mhm.... da konsentrerer vi oss heller om to likt prisede produkt... Bird vs Indra.
Men muligens ett sted hvor alle kan delta i debatten... yes?
Kanskje Olofson selv og kommer med innspill der, det har han muligheter til.

mvh
Greit men det er ikke der hunden ligger begravet
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
Vi tåler at andre ikke er som oss selv.
Vi er da klar over dette.

Det heter å omgåes...
Og å gi andre enn oss selv taletid.

Vi er ulike, er ikke det bra da?

Når det gjelder Coltrane, hadde denne Black Pearl Limited Edition filteret i seg når den ble testet i Fidelity?

mvh
 
V

vredensgnag

Gjest
C. Alshus skrev:
"Verdens beste" Snakk om dustete utbasunering. Ikke noe er "verdens beste"
Vredens beste, derimot, det har vi masser av.
Leste i et annet hifi-blad at skribentene der fikk byger av het og hatsk tilbakemelding når de gikk videre fra ett yndlingsoppsett til et annet -- da raknet det for dem som hadde satset på det første, og de utba seg forklaring på hvordan skribenten kunne gå så feil i skogen, gjerne med forslag om at hørsel burde testes.

Dersom høyttaleroppsett ikke sammenlignes i samme rom og helst samtidig, har man lite grunnlag for å trekke sammenligninger på det nivå vi her snakker om, siden det er nyanser og detaljer man skal skjelne. Opplevd ytelse er ekstremt romavhengig.

Det kan vi vel være enige om?
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
vredensgnag skrev:
C. Alshus skrev:
"Verdens beste" Snakk om dustete utbasunering. Ikke noe er "verdens beste"
Vredens beste, derimot, det har vi masser av.
Leste i et annet hifi-blad at skribentene der fikk byger av het og hatsk tilbakemelding når de gikk videre fra ett yndlingsoppsett til et annet -- da raknet det for dem som hadde satset på det første, og de utba seg forklaring på hvordan skribenten kunne gå så feil i skogen, gjerne med forslag om at hørsel burde testes.

Dersom høyttaleroppsett ikke sammenlignes i samme rom og helst samtidig, har man lite grunnlag for å trekke sammenligninger på det nivå vi her snakker om, siden det er nyanser og detaljer man skal skjelne. Opplevd ytelse er ekstremt romavhengig.

Det kan vi vel være enige om?
Det er vi meget enig om ihverfall om vi itillegg tar med personavhengig
 
V

vredensgnag

Gjest
Popcorn kan man kjøpe i bulk, denne 22.7kg sekken koster bare USD19!



Jeg syns ikke man skal kritisere KVs rom. Som det står tidligere i tråden har han testet "tusener" av høyttalere - for hans del håper jeg det er noen hundre par, men det burde gi ham en god del erfaring med hvordan det låter hos ham.
Er enig med Titleist som er litt skeptisk til klaveret i stuen - men legger man et laken på strengene slipper man at de begynner å svinge med når det svinger i kassene. Og det må være en stor fordel å kunne slå en akkord på et ekte klavér, og så kunne sammenligne med hva man hører fra anlegget.

Foretrekker langt på vei KVs rom fremfor det Titleist viser til - det overdempede lydstudioet (tror det er lytterommet i en hifi-butikk i Sverige, ligner i hvertfall veldig.) Slik demping er feil (personlig preferanse, men basert på mye lytting.)

Ellers forstår jeg av diskusjonens gang godt hvorfor et annet nettsted heter HiFi Asylum -- kanskje bør vi innimellom studere våre motiver for å holde på med godlyd hjemme!
 

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Innlegg
555
Antall liker
256
Torget vurderinger
2
Hei.


Selv har jeg hørt Bird og Indra flere ganger,Coltrane (1 gang)
og synes personlig at det finnes alternativer til særlig Indra i pris klassen,
sammenligningen oppmot Coltrane synes jeg ikke er irrelevant,
Coltrane oppfatter jeg i helhet som en større høyttaler som er mere maktfull
nedover i registret,større rom og bedre 3D,dette skulle bare mangle.
Men Indra regner jeg med er en lettere ht å få til med tanke på matching og plassering.
Jeg synes også B&w 801D har en del parametre som er minst på høyde med Indra,
særlig dybde og de dype oktaver,Vadset trakk vell frem både 801D og Respons i Indra
testen hvis jeg ikke husker feil.

Men dette har igjen med smak og preferanser å gjøre.
Jeg skulle også ønsket å få testet alle alternativene i eget oppsett,
før den endelige dommen.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
Vi har også Vienna Klimt Music (Som er den jeg ville valgt i denne prisklassen, Rett og slett fordi jeg synes den er vakker! )
Jeg tror også at denne høyttaleren heller er å sammenlikne med Coltrane. Skulle gjerne sett at Vadseth testa denne.


Og Silverline Grandeur MK II


Noenlunde i nærheten av da Indra f.eks, eller Bird, prismessig.

I prisklassen rett over 150 - 160 tusen er det MANGE alternativer. Det er det.
Men det som og kan sies er at i denne klassen er det NØDVENDIG med hjemmedemo for å ta valg.
Skulle jeg tro.

For mange blir det sikkert ett spørsmål om design. Rett og slett, og service fra forhandler, eventuelt
tilgjengelighet av testobjekt.
Det handler om å velge fra det man har hørt selv tilslutt tenker jeg, til den prisen man synes er komfortabel.

mvh
 
V

vredensgnag

Gjest
Skal du lage bra popcorn må du ha en smørvarmer - denne til USD 1600 er ganske bra, men det finnes bedre.



Det anbefales at man utelukkende bruker Plugrá smør:



Så må du ha en popcorn-popper, helst proff. Disse finnes i ulike utførelser.
Her bør man sikte mot det beste - denne til USD 1600 tilfredsstiller de kresne. (Mikrobølgepopping er å sammenligne med ICE, ærlig talt.)



Men det viktige er selvsagt kvaliteten på kornet. Her anbefales virkelig Dale Thomas popcorn. Her har man gått grundig til verks - kornene er håndplukket, man har prøvelyttet til poppelyden, farge og duft er vurdert, volum og vekt likeså. Dale Thomas Single Flavor Gourmet Popcorn får du i små og eksklusive sixpacks til ca USD40. En pakke holder til to personer:



Dale Thomas leverer også ferdigpoppet. Da har du full kvalitetssikring på poppingen, og det er bare nytelsen som gjenstår. Men for rørentusiaster er nok dette å sammenligne med å kjøre musikken fra harddisk, ikke å anbefale. Analog popping er å foretrekke.

Som vi alle vet er kvaliteten på strøm til både smørsmelter og poppemaskin viktig, så her anbefales det at man går kritisk til verks når det gjelder valg av strømforsyning, og spesielt kabling frem til komponentene. Å spare her kan koste dyrt når det skal nytes.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Har du noen målinger? hvis man er kabelskeptiker anbefalles aktivt smakskorregeringsfilter koblet til popperen
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.605
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Hehehe..Hele tråden glir ut i fett og mais...Jaja... Forøvrig temmlig påtaglig at enkelte "plutselig" får lyst til å stille spm ved KV's stue, forsterkere osv når det er andre produkter som er aktuelle i dette nr... Som sagt før, Fidelity er et lite blad som gjør så godt det kan.. At det er de samme personene som går igjen enten det er egde, avalon eller noe annet derfra er helt greit. Det er bare formen som er litt så der... :p
 

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
623
Antall liker
4
....... men har noen sett bladet hos Narvesen?? Ikke i Trondheim enda i alle fall.... om jeg da ikke har vært i feil kiosk.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
En annen interessant høyttaler i noenlunde tilsvarende prisklasse er Von Schweikert VR 5 Anniversary.
 

Master Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
08.07.2006
Innlegg
1.073
Antall liker
1.447
Sted
Trondheim
Odder skrev:
....... men har noen sett bladet hos Narvesen?? Ikke i Trondheim enda i alle fall.... om jeg da ikke har vært i feil kiosk.
Var innom Narvesen på Nordre i dag, de sa bladet var på plass fredag.


Mvh.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Lusker det fidelityfans hvileløst rundt narvesenkioskene her i landet i påvente av neste nummer?
 

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
529
Antall liker
91
Torget vurderinger
7
JP skrev:
......, men et uttrykk for en testpolicy jeg ikke finner tjener leserne på en best mulig måte. Det ER interessant om Coltrane med samme størrelse, lignende ( lik?) mellomtone, samme vekt, samme type bassrefleksport under kabinettet, like tykk baffel, etc som Indra er verdt merinvesteringen.

For å finne ut dette burde KV ..............

JP
For meg blir dette omtrent som å vurdere Cognac ut ifra alcohol prosenten. Denne type simplifiserte sammenligningsgrunnlag forventer jeg å finne i Gadgets, Vi Menn og lign. Blader for den yngre garde.

Får håpe ikke Fidelity synker ned på et slikt nivå.
Morty
 
Topp Bunn