Fidelity 37

R

Roysen

Gjest
Valentino skrev:
Roysen skrev:
BT skrev:
At enkelte ikke tåler ordet "best" er for øvrig litt fornøyelig. Alle kan ikke passe i vår tabloide verden. ;D
Det er nok litt mer sammensatt en som så.

Mvh
Roysen
Åneida!

;D
Som sagt testprosedyrer, rammebetingelser og selve den skriftlige beskrivelsen sett i forhold til fraværet av målinger. Jo - det er nok litt mer sammensatt.

Mvh
Roysen
 

Lateralus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
437
Antall liker
39
Torget vurderinger
0
Det jeg synes man må spørre seg om, er om man ønsker seg at Fidelity skal bli et bedre hifi-blad. Om så er ønskelig, vil det være interessant å finne ut hvordan dette kan gjøres. I denne sammenheng syns jeg at de tingene bl.a. JP og Roysen påpeker/foreslår, vil kunne bidra til å gjøre Fidelity bedre, og bladet vil kunne fremstå som mer seriøst, informativt og forhåpentligvis også enda mer interessant og relevant.

Jeg mener at Fidelity absolutt har potensiale til å bli et meget godt blad, slik at det kanskje en gang i fremtiden kan sidestilles med f.eks. Stereophile, The Absolute Sound og Hifi +. Slik jeg ser det, er Fidelity langt ifra dette nivået, noe som skyldes bl.a. endel slurv som Vadseth burde ha kunnet luke unna før bladet gikk til trykk. I tillegg virker det på meg som det er lite eksperimentering med lytteposisjon, forskjellige forsterkere, kabler osv. for å få frem det beste test-produktet kan prestere. En beskrivelse av dette vil samtidig fortelle leseren litt om hvor krevende produktet er. På dette området vil jeg si de tidligere nevnte bladene er en god del bedre.

Det bladet kan skilte med, er bl.a. entusiastiske skribenter, en god del interessante test-objekter, og det at de har vært ganske tidlig ute med å se nærmere på PC-baserte komponenter o.l nye produkter (ihvertfall i high end hifi-sammenheng). Et annet pluss er at de vier spalteplass til ´sære´ greier som aktive delefiltre, modifisering av produkter og andre nerde-ting. (Bare for å si det: jeg er en hifi-nerd ;D).

Jeg føler mange her kommer med meninger som gjør Fidelity en bjørnetjeneste, ved at man for nesten enhver pris skal unnskylde eller bortforklare alle feil, mangler, begrensninger osv. som man finner i bladet.

Er ikke de fleste her enige i at Fidelity kan bli et bedre blad?
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.982
Antall liker
13.399
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
selvsagt kan bladet bli bedre,men det vil koste
og for utgiver: med marginal lønnsomhet;er det verdt det?
dette er spåørsmål som sikkert allerede er stilt (og besvart)
imo
mvh
Leif
 
J

Janpe

Gjest
blekansikt skrev:
Det jeg synes man må spørre seg om, er om man ønsker seg at Fidelity skal bli et bedre hifi-blad. Om så er ønskelig, vil det være interessant å finne ut hvordan dette kan gjøres. I denne sammenheng syns jeg at de tingene bl.a. JP og Roysen påpeker/foreslår, vil kunne bidra til å gjøre Fidelity bedre, og bladet vil kunne fremstå som mer seriøst, informativt og forhåpentligvis også enda mer interessant og relevant.

Jeg mener at Fidelity absolutt har potensiale til å bli et meget godt blad, slik at det kanskje en gang i fremtiden kan sidestilles med f.eks. Stereophile, The Absolute Sound og Hifi +. Slik jeg ser det, er Fidelity langt ifra dette nivået, noe som skyldes bl.a. endel slurv som Vadseth burde ha kunnet luke unna før bladet gikk til trykk. I tillegg virker det på meg som det er lite eksperimentering med lytteposisjon, forskjellige forsterkere, kabler osv. for å få frem det beste test-produktet kan prestere. En beskrivelse av dette vil samtidig fortelle leseren litt om hvor krevende produktet er. På dette området vil jeg si de tidligere nevnte bladene er en god del bedre.

Det bladet kan skilte med, er bl.a. entusiastiske skribenter, en god del interessante test-objekter, og det at de har vært ganske tidlig ute med å se nærmere på PC-baserte komponenter o.l nye produkter (ihvertfall i high end hifi-sammenheng). Et annet pluss er at de vier spalteplass til ´sære´ greier som aktive delefiltre, modifisering av produkter og andre nerde-ting. (Bare for å si det: jeg er en hifi-nerd ;D).

Jeg føler mange her kommer med meninger som gjør Fidelity en bjørnetjeneste, ved at man for nesten enhver pris skal unnskylde eller bortforklare alle feil, mangler, begrensninger osv. som man finner i bladet.

Er ikke de fleste her enige i at Fidelity kan bli et bedre blad?
Innspillene i denne tråden fra min side er velmente fordi jeg tror at produktet Fidelity har et potensiale. Og alt er for all del ikke dårlig i det hele tatt, mye er bra! Det triste er at bladets egne redaksjonsmedlemmer i denne tråden nærmest har harselert med de tipsene vi har kommet med i beste mening. Det kan enten tolkes som:

1) De kan ikke bedre og det er bedre å "beskytte" seg med plattheter
2) De setter ikke pris på et velment engasjement og mener selv at " det er bra nok"
3) De hever seg over "oss vanlig dødelige"

Kanskje vi kan håpe at KV tar opp noe av dette fremover og går i dybden på testmetodikk, akustikk, systemmatching etc. En grundig gjennomgang/ bevisstgjøring av disse begreper vil imho gjøre bladet (enda) bedre.

Mvh
JP
 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.825
Antall liker
614
Norge er trolig det eneste landet i Verden hvor en bladutgivelse klarer å generere 15 sider med innlegg på et hififorum. ;D

Bladet skjemmes fremdeles av mange faktafeil og skrivefeil (se bl.a. omtalen av AuraNote). Jeg skjønner heller ikke hvorfor man på død og liv må ha dette rød/blå lyset på objektene man tar bilde av. Syntes det var kult første gang, men nå virker det etter min mening litt harry og skjemmende (jfr. bildene i testen av Trafomatic). :mad:
Når det er sagt, synes jeg gutta gjør en bra jobb, og Fidelity er ett av de absolutt beste i sin genre. Keep ut the good work. :)
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.807
Antall liker
28.867
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
blekansikt skrev:
Jeg mener at Fidelity absolutt har potensiale til å bli et meget godt blad, slik at det kanskje en gang i fremtiden kan sidestilles med f.eks. Stereophile, The Absolute Sound og Hifi +.

Bruk huet. Nedslagsfeltet til Fidelity er knapt 5 mio norsktalende. Nedslagsfeltet til Stereophile et al. er kanskje 1.5 milliarder mennesker som kan engelsk, enten som morsmål eller som første fremmedspråk.

Jeg tror det kan kalles et rått parti.

mvh
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.945
Antall liker
617
whistler skrev:
Norge er trolig det eneste landet i Verden hvor en bladutgivelse klarer å generere 15 sider med innlegg på et hififorum. ;D

Bladet skjemmes fremdeles av mange faktafeil og skrivefeil (se bl.a. omtalen av AuraNote). Jeg skjønner heller ikke hvorfor man på død og liv må ha dette rød/blå lyset på objektene man tar bilde av. Syntes det var kult første gang, men nå virker det etter min mening litt harry og skjemmende (jfr. bildene i testen av Trafomatic). :mad:
Når det er sagt, synes jeg gutta gjør en bra jobb, og Fidelity er ett av de absolutt beste i sin genre. Keep ut the good work. :)
Med fare for å bli tatt for BARE å være opphengt i skrivefeil og trykkfeil:

DETTE ER SÅ ALVORLIG AT FIDELITY MÅ GJØRE NOE MED DET, OG DET MED EN GANG!

Jeg har sagt det mange ganger, og jeg regner med at rette vedkommende leser det.

Jeg har, inntil siste nummer kom ut, gått ut fra at de ikke hadde noen etablert korrektur-ordning. Til min store forundring leser jeg der om både første-korrekturen og andre-korrekturen. Til tross for det er det det eneste tidsskrift på glanset papir jeg vet av, som har slike mengder med skrivefeil og trykkfeil.

Trykkfeilsituasjonen i Fidelity er helt i særklasse, veldig skjemmende. De "overgår" også de fleste dagsaviser, som ikke har så god tid til korrektur som et knapt en gang i måneden-tidsskrift.
 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.825
Antall liker
614
Barbaresco skrev:
Jeg har sagt det mange ganger, og jeg regner med at rette vedkommende leser det.

Jeg har, inntil siste nummer kom ut, gått ut fra at de ikke hadde noen etablert korrektur-ordning. Til min store forundring leser jeg der om både første-korrekturen og andre-korrekturen. Til tross for det er det det eneste tidsskrift på glanset papir jeg vet av, som har slike mengder med skrivefeil og trykkfeil.

Trykkfeilsituasjonen i Fidelity er helt i særklasse, veldig skjemmende. De "overgår" også de fleste dagsaviser, som ikke har så god tid til korrektur som et knapt en gang i måneden-tidsskrift.
Det pussige er at mange av feilene er av en slik art de tyder på at tekstene ikke har vært kjørt gjennom en standard stavekontroll i Word engang! ??? Det overrasker meg at redaktøren går god for et slikt venstrehåndsarbeid siden det også trekker ned seriøsiteten på artiklene i bladet. :(
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.982
Antall liker
13.399
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
jeg holdt ikke ut det dårlige språket og de dumme uttrykkene som brukes
irritasjonsmomentet ble større enn hygge og nytteverdien
sporadiske tilbakefallskjøp bare bekrefter inntrykket så selv tilbakefallene blir sjeldnere og sjeldnere ::)
imo
Mvh
Leif
 
C

Cyber

Gjest
Mitt største problem med Fidelity er prisen. Jeg synes 100 kroner er drøyt for ei blekke der 15% max av det som står er av interesse. Da synes jeg heller et par hundre til serverdrift av HFS der en får hjelp til det en lurer på er velbrukte penger.
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Enig med LMC, whistler og Barbaresco. Jeg abonnerte de første to årene, gikk så over til kjøp nå og da, for så å gi Fidelity på båten fullstendig. Svulmende, storblomstret språk på høyde med en skolejentes skjulte dagbok, tilsynelatende ikke-eksisterende korrektur og skrivefeil i drøssevis inngir ikke til hverken respekt eller tillit etter min mening.
 

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Innlegg
555
Antall liker
256
Torget vurderinger
2
Ser Fidelity annonserer referanse oppsettet sitt ...........
Hva skal den nye maskin parken inneholde tro????
Mårten Colrane og Emm labs?
Hva med Forsterker siden.....
 

gunni2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
117
Antall liker
0
Jeg har også sluttet å kjøpe bladet, men jeg forundrer meg stort over at mange som mener bladet er veldig dårlig stadig kjøper dette og deretter skriver sterke innlegg om hvor dårlig bladet er. Blir omtrent som å se et dårlig tv program og klage etterpå istedet for å slå av og gjøre noe annet fornuftig .Finnes jo mange alternative blader på Engelsk osv.
 
M

musicus

Gjest
gunni2 skrev:
Jeg har også sluttet å kjøpe bladet, men jeg forundrer meg stort over at mange som mener bladet er veldig dårlig stadig kjøper dette og deretter skriver sterke innlegg om hvor dårlig bladet er. Blir omtrent som å se et dårlig tv program og klage etterpå istedet for å slå av og gjøre noe annet fornuftig .Finnes jo mange alternative blader på Engelsk osv.
;D

mvh
 
J

Janpe

Gjest
gunni2 skrev:
Jeg har også sluttet å kjøpe bladet, men jeg forundrer meg stort over at mange som mener bladet er veldig dårlig stadig kjøper dette og deretter skriver sterke innlegg om hvor dårlig bladet er. Blir omtrent som å se et dårlig tv program og klage etterpå istedet for å slå av og gjøre noe annet fornuftig .Finnes jo mange alternative blader på Engelsk osv.
Jeg har selv TAS, Stereophile, Hifi +, Hifi Critic, Image hifi (tysk) + Fidelity. For meg handler dette om å støtte et "lokalt" initiativ og jeg tror vel av vi idioter og bransjen trenger et blad som Fidelity. Jeg er betalende abbonent og er i min fulle rett til å ha meninger om bladet. Jeg kommer ikke til å si det opp heller på tross av at jeg har meninger om testprosedyrer, språkblomster, skribentene, skrivefeil etc.

Det verste jeg vet er når bladets egne skribenter harselerer over velmente innlegg, det er ikke ok.

JP
 
R

Roysen

Gjest
JP skrev:
Det verste jeg vet er når bladets egne skribenter harselerer over velmente innlegg, det er ikke ok.

JP
I hvert fall når de seiler under anonymt flagg.

Mvh
Roysen
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg fornyet abonnementet sist nå i vinter, men jeg tror dessverre at kombinasjonene av ymse gjør til at jeg nok terminerer abonnementet ved neste korsvei.

Kort fortalt så finner jeg for egen del evig nok begrunnelse i bladets subjektivisme omkring perifere hifiprodusenter isolert sett i settinger de ikke nødvendigvis yter sitt beste, den manglende beskrivelse og tydeligvis forståelse for helthetstenking og systemoppbygging som noen produsenter (f.eks Naim) representerer, i mitt syn nitriste musikkomtaler sentrert rundt (for meg helt uinteressant) hifiplingplong og hifiblues, kåringer av "beste" som jeg overhodet ikke ser relevansen av og ofte ei heller ser er tilstrekkelig relatert til hovedkonkurrentene i det internasjonale markedet, ofte snakk om "matching" med en forståelse av begrepet som jeg overhodet ikke kjenner meg igjen i... i det hele tatt en opplevelse av reproduksjon av god musikk som jeg litt for ofte ikke kjenner meg igjen i.

Så kan jo selvsagt angjeldende angripe meg for å ha mine egne opplevelser med slikt, for å ikke å kjenne meg igjen i, eller ikke sympatisere med, deres innfallsvinkler til musikkreproduksjon. Vel bekomme i så fall. For ikke å kritisere uten å foreslå tiltak, så vil jeg jo gjerne foreslå en noe mer omfangsrik filosofi hva musikkreproduksjon og hifiutstyr angår; det er kanskje ikke nok at en (eller få) "testere" i en isolert setting mener noe for sin egen del om et apparat. Kanskje. Heldigvis er jeg ikke i den bransjen, så jeg skal ikke late som om jeg har noen løsninger på alle slags utfordringer.

Mvh Vidar P
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
hadde en lærer på åttitallet som brukte halve livet på å korrekturlese bt,han satt til langt på natt og videreformidlet dette videre til sine elever.
Det var bare en ulempe med dette,og det var at det stanket svette av han hele tiden.

Den AUDIO NOTE eller Aura Note testen,ja det var vel 1 eller 2 ganger de skreiv feil navn,om det virkelig er kritikkverdig så trur eg nok fidelity kan legge ned idag.(Og han med denne kritikken får seg sikkert jobb som korrekturleser, i feks fidelity om han ikkje allerede har slik jobb.)

Helsing Arild.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.143
Antall liker
8.509
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
, i mitt syn nitriste musikkomtaler sentrert rundt (for meg helt uinteressant) hifiplingplong og hifiblues,

Snakk om å treffe spikeren på hodet! :D ;D
 

Bols

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2007
Innlegg
326
Antall liker
15
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
1
ErosLoveking skrev:
Voff skrev:
Vidar P skrev:
, i mitt syn nitriste musikkomtaler sentrert rundt (for meg helt uinteressant) hifiplingplong og hifiblues,

Snakk om å treffe spikeren på hodet! :D ;D
Slenger meg på. ;D ;D
Helt spontant etter bare få sekunder, dere er veldig glad i jazz/blues fra 50 60 tallet?
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.807
Antall liker
28.867
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Fy f**n, for en haug med sure oppgulp fra en gjeng nitriste negativister!

Jeg slutter ikke å undres over at Fidelitys skribenter i det hele tatt orker å sette i gang med nummer etter nummer..
I stedet for å anerkjenne at Fidelity har karret seg opp til å bli det mest anerkjente hifibladet i Skandinavia, drives det demontasje over en lav sko!

Som om det sto folk i kø for å overta stafettpinnen...

"Hvor er målingene, blindtestene?"."Velmenende tips for å gjøre bladet bedre!" . "Såpass må de tåle!" Ikke på vilkår, den hesten er låghalt, løper ikke en meter!

Jeg kjøpte Fidelity i dag. Synes bladet var bra. Har dessverre ikke rukket å korrekturlese ennå, men der har åpenbart andre kommet meg i forkjøpet... Jeg kan ikke si at alle artikler interesserer meg like brennende, men tilstår gjerne at jeg ikke leser hver bokstav i HiFi+ heller.

Derimot tar jeg av meg hatten over at KV og bidragsyterne har greid å stable på beina et NORSK hifiblad av såpass høy kvalitet. Som partner og medeier i en liten bedrift med ca 25 ansatte, har jeg en viss aning om hva det koster av tid og arbeid å bygge opp noe slikt som Fidelity.

Skam til dem som bare skal trekke ned i dritten!

tkr
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Vidar P skrev:
nitriste musikkomtaler sentrert rundt (for meg helt uinteressant) hifiplingplong og hifiblues,
Rett skal være rett: Tore Dag Nilsen har jo også skrevet om billige klassiske bokser som HM50 og andre utmerkete innspillinger. Riktignok ikke noe nytt for en som følger med på hva som skjer i det klassiske platemarkedet, men prisverdig folkeopplysning. Resten av redaksjonen later til å besjeftige seg mye med Kirkelig Kulturverksted sine utgivelser, så deres mening tar jeg ikke så høytidelig.

Uansett er ikke Fidelity så interessant lenger nå som jeg vet hvilket utstyr jeg vil satse på. De virker som en hyggelig gjeng med glade amatører, men ikke det jeg trenger på dette stadiet.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.111
Antall liker
1.119
Sted
'
Vidar P skrev:
musikkomtaler sentrert rundt (for meg helt uinteressant) hifiplingplong og hifiblues
Hva er egentlig "hifiblues"?
Kan du gi et eksempel innen denne sjangeren?

Jan E Veiset
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.154
Antall liker
3.962
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Da var bladet kommet til Kristiansand,

nå skal jeg sette meg ned og kose meg med Norges beste hifi blad! 8)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Bach_Man skrev:
Vidar P skrev:
nitriste musikkomtaler sentrert rundt (for meg helt uinteressant) hifiplingplong og hifiblues,
Rett skal være rett: Tore Dag Nilsen har jo også skrevet om billige klassiske bokser som HM50 og andre utmerkete innspillinger. Riktignok ikke noe nytt for en som følger med på hva som skjer i det klassiske platemarkedet, men prisverdig folkeopplysning...
Nå snakker jeg for egen del om de omtalene jeg personlig synes er meningsløst blabla om det jeg synes er nitrist musikk; men smaken er forskjellig; og jeg erkjenner gjerne at det har vært en og annen fin omtale. Imidlertid ikke på langt nær nok til at jeg opprettholder mitt abonnement av den grunn.. det fins jo musikkmagasiner også.

Så for egen del er jeg lite interessert i "folkeopplysning", og kritiserer ikke bladet for det. Jeg snakker om "for egen del" hele tiden. Det at jeg skal like å lese det må da visserlig være en grei innfallsvinkel til hvorvidt jeg "for egen del" ønsker å betale de pengene abonnementet koster.

Jane; smaken er som baken. Det jeg liker er sikkert ikke det du liker. Så la oss ikke krangle om musikksmak.

Mvh Vidar P
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.111
Antall liker
1.119
Sted
'
Vidar P skrev:
Jane; smaken er som baken. Det jeg liker er sikkert ikke det du liker. Så la oss ikke krangle om musikksmak.
Jeg ønsker oppriktig ikke å krangle om det. Jeg lurte bare på hva du mente med "hifiblues". For meg høres dette ut som noe nedverdiget, en ikke helt stueren form for blues som ligger ved siden av annen høyverdig blues, og jeg lurte i min uvitenhet på en eksemplifisering av fenomenet. En artist, en låt er nok..

Jan E Veiset
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jane; dette er personlig smak og behag; og dersom Fidelity skal få lov å uttrykke hva de liker og ikke liker i sitt forum (bladet), hvorfor skulle ikke jeg eller andre få lov til det i vårt forum (HFS)?
Hva angår artist; jeg har en lang liste for egen del, men la meg bare få lov å nevne en viss gjenganger av en nederlender. Som et eksempel til deg på hva jeg synes er "hifiblues". Andre må gjerne mene noe helt annet.

Musikk er (forhåpentligvis) grunninteressen vår og ikke noe kontroversielt konfliktområde hvor man ikke skal få lov å uttrykke sin mening. Om man ikke lengre kan mene noe om musikk så er hele musikkdelen av HFS meningsløs. Og siden du spør; hifiblues er for meg personlig et negativt ladet begrep slik jeg oppfatter det ja; det er for meg tregreps musikk jeg har fått tytet ørene fulle av i tredve år, og som jeg ennå ikke har sett lyset med. Men det er sikkert bare meg. Men jeg nedverdiger ikke noe musikk; da misforstår du; jeg er glad for at musikk lyttes til av folk.

Mvh Vidar P
 
R

RoDa

Gjest
Først av alt, takk for engasjementet!

Det er tydelig at Fidelity slår an noen strenger hos mange av medlemmene her inne, både i positiv og negativ forstand.
Selv om det er mange innlegg som mest er brukanes til å forsterke en snikende depresjon, så er det da noen konstruktive også.
Jeg har frem til svar nr 313 forsøkt å hente ut det som jeg oppfatter som kritikk som er mulig å både ta seriøst og eventuelt kunne bruke konstruktivt.

Minner om at dette er 16 sider med diskusjon om blad nr 37 og Fidelity generelt.


Sniff skrev:
Så en kommentar til Marten-testen. Det subjktive med opplevlesesbeskrivielsen og entusiasmen er meget underholdende lesning, MEN! Her beskrives det en høytaler som tydelig sprenger grenser testerne tidligere har møtt i annet utstyr. Bla. skrives det noe i retning av at denne høytaleren ikke har en fedme andre høytalere har i redaktørens rom, og som redaktøren har antatt at nettopp kunne tilskreves rommet. Videre heter det at forverenging i materialet ikke griser til musikken, men lettere skilles ut. Dette er en opplevelse jeg kjenner igjen fra godt utstyr, men jeg skulle gjerne hatt en kvalifisert forklaring på hva det er ved martens ytelse som gir denne effekten. Begge disse eksemplene + noen andre roper på målinger, gjerne samenlignet med en av redaktørens kjenete referanser. Dette er tross alt en eksepsjonell høytaler på mange vis.
Her synes det som om sniff ønsker en kvalifisert forklaring på hvordan Coltrane kan låte så godt?
Målinger er vel diskutert tidligere og det har kommet tilbakemeldinger om at dette ikke er noe Fidelity vil komme med.
Forsøksvise målinger, som de jeg gjorde med Montana Mini Monitor er interessante som et eksempel og en test på om mine subjektive beskrivelser holder vann når de blir kontrollmålt.

Målinger for målingenes skyld er lite hensiktsmessig eller givende for leseren, hvilke tidsskrifter har forresten tilgang på måleutstyr og målerom i klasse med SEAS fabrikker sitt?




LydMekk skrev:
Når vi først diskuterer nyeste nummer: Hvorfor i h... er ikke rekkefølgen på Rodas to tester TRYKT i samme rekkefølge som de ble utført? Flere pointers i artikkel 2 diskuterer C1, som leseren ikke får lese før etterpå da denne er trykt lengre ut i bladet og vi i dette landet leser fra venstre til høyre. Dette er ikke Kina...
Dette er en tilbakemelding på plasseering av omtaler i bladet i forhold til hverandre. Dette ble nok ikke heldig hvis du leser bladet fra perm til perm, dessverre.
Det har å gjøre med at C1 skulle henge sammen med de andre inntrykkene av denne høyttaleren i nummer 37.
Ser den. Men samtidig vil jeg også gi et tips om at Fidelity gjerne kan leses ved å hoppe frem og tilbake. Benytt innholdsfortegnelsen og les det som fenger mest først.
Takk for tilbakemeldingen.




LydMekk skrev:
Og Vadseth, ikke skriv mere om Hjemmekino. Drodling rundt dette har du ikke helt peiling på.
Vet ikke helt om dette var velment. I alle fall en tilbakemelding om at Fidelity kun bør skrive om stereo.




Roysen skrev:
Noe annet som er like vesentlig er at i en del tester kommer ikke korrekt modellbrtegnelse på produktet frem. Ta f.eks. mange av testene av Emm Labs produkter. De blir i omtalene beskrevet som "Emm Labs integrerte SACD-spiller" eller "Emm Labs separate transport DAC kombinasjon".
En tilbakemelding angående innskjerping på korrekt modellbetegnelse i omtaler. Fair nok, takk Roysen.




Roysen skrev:
Litt skryt skal de imidlertid få fordi på tre punkter synes jeg de har blitt svært mye bedre - noe som også tyder på at ambisjonene er til stede og at de faktisk også lytter litt til hva som skrives her:

1) Høytsvevende metaforer for å beskrive lydkarakteristikken er i stor grad borte.

2) De har blitt mye flinkere til å skrive om mer enn en skribents inntrykk av en komponent.

3) De har blitt flinkere til å skrive hvilket ustyr som blir benyttet under testen.
Skryt er fint når det er konkret. Takk Roysen!




65finger skrev:
Enda mer festlig test for lesere flest: Hvor nær er en tilsvarende HT til 70.000.- Indra til over det dobbelte. Hvorfor utførte ikke Fidelity denne sammenligningen i nr 36. Representerer Indra god valuta for kr 189.000 når du får tilsvarende gode konstruksjoner til 70-80.000 tusen?
Spennende innspill 65finger. Jeg leser gruppetesten av høyttalere i forskjellige prisklasser som en test som gjør noe ala det du beskriver?
Ikke i prisklassen du skisserer, men kanskje er formen noe slik du tenker?




vredensgnag skrev:
Er enig med Titleist som er litt skeptisk til klaveret i stuen - men legger man et laken på strengene slipper man at de begynner å svinge med når det svinger i kassene.
Laken på strengene, konstruktivt og velment. Jeg tror redaktøren har testet ut tilsvarende og kommet frem til at påvirkningen ikke er hørbart tilstede.
Selv kan jeg ikke mene å ha registrert noen lyder eller ulyder fra klaveret under musikklytting. Men takk for hyggelig tilbakemelding.




JP skrev:
Men dette kunne være en oppgave for alle i redaksjonen; Beskrive eget lytterom med styrker og evt. utfordringer. Det er ikke uvesentlig.

Så er jeg enig med Roysen i at man under en test på generelt grunnlag bør gi testobjektene de best mulig arbeidsbetingelser. Det går på selve rommet, plassering, matching etc. Det blir mest rettferdig overfor produsent/importør. Og ikke minst leserne.
Opplever også dette som konstruktivt, takk JP.




Audiomix skrev:
Men Fidelity kunne gjerne vist litt mer om hvordan HiEnd produkter er satt sammen. Så får hver enkelt vurdere det de ser.
Mer bilder av innsiden av apparatene, leser jeg dette som.




blekansikt skrev:
I tillegg virker det på meg som det er lite eksperimentering med lytteposisjon, forskjellige forsterkere, kabler osv. for å få frem det beste test-produktet kan prestere. En beskrivelse av dette vil samtidig fortelle leseren litt om hvor krevende produktet er.
Det er nok ikke slik det virker på deg. ;) Men tilbakemelding om bedre beskrivelse av dette oppfatter jeg konstruktivt, takk for det.




whistler skrev:
Jeg skjønner heller ikke hvorfor man på død og liv må ha dette rød/blå lyset på objektene man tar bilde av. Syntes det var kult første gang, men nå virker det etter min mening litt harry og skjemmende (jfr. bildene i testen av Trafomatic). :mad:
Mindre farget lys på produktbildene er et ønske. Ikke alle ønsker blir oppfylt kan jeg tenke meg, men det var i alle fall en konstruktiv tilbakemelding.




Lille_Adam skrev:
Svulmende, storblomstret språk på høyde med en skolejentes skjulte dagbok, tilsynelatende ikke-eksisterende korrektur og skrivefeil i drøssevis inngir ikke til hverken respekt eller tillit etter min mening.
Konstruktivt? Tja. Prøv med mindre skolejenter og mer om hva du konkret ønsker slags språk. ;)




Vidar P skrev:
Kort fortalt så finner jeg for egen del evig nok begrunnelse i bladets subjektivisme omkring perifere hifiprodusenter isolert sett i settinger de ikke nødvendigvis yter sitt beste, den manglende beskrivelse og tydeligvis forståelse for helthetstenking og systemoppbygging som noen produsenter (f.eks Naim) representerer, i mitt syn nitriste musikkomtaler sentrert rundt (for meg helt uinteressant) hifiplingplong og hifiblues, kåringer av "beste" som jeg overhodet ikke ser relevansen av og ofte ei heller ser er tilstrekkelig relatert til hovedkonkurrentene i det internasjonale markedet, ofte snakk om "matching" med en forståelse av begrepet som jeg overhodet ikke kjenner meg igjen i... i det hele tatt en opplevelse av reproduksjon av god musikk som jeg litt for ofte ikke kjenner meg igjen i.
Dette lukter gjesteskribent. Skriv en artikkel som er slik som du mener er slik det bør være, så er jeg temmelig sikker på at den trykkes i bladet.
Det tror jeg ærlig talt ville vært interessant!








Mvh
Rolf
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
RoDa skrev:
Vidar P skrev:
Kort fortalt så finner jeg for egen del evig nok begrunnelse i bladets subjektivisme omkring perifere hifiprodusenter isolert sett i settinger de ikke nødvendigvis yter sitt beste, den manglende beskrivelse og tydeligvis forståelse for helthetstenking og systemoppbygging som noen produsenter (f.eks Naim) representerer, i mitt syn nitriste musikkomtaler sentrert rundt (for meg helt uinteressant) hifiplingplong og hifiblues, kåringer av "beste" som jeg overhodet ikke ser relevansen av og ofte ei heller ser er tilstrekkelig relatert til hovedkonkurrentene i det internasjonale markedet, ofte snakk om "matching" med en forståelse av begrepet som jeg overhodet ikke kjenner meg igjen i... i det hele tatt en opplevelse av reproduksjon av god musikk som jeg litt for ofte ikke kjenner meg igjen i.
Dette lukter gjesteskribent. Skriv en artikkel som er slik som du mener er slik det bør være, så er jeg temmelig sikker på at den trykkes i bladet.
Det tror jeg ærlig talt ville vært interessant!


Mvh
Rolf
.. får svare for egen del; nå bedriver jeg ikke så mye skriblerier, bl.a av den enkle grunn at tiden ikke strekker til  (må jo prioritere bablerier på HFS), men noen blir det da innimellom. Men interessante er det vel kun meg som synes de er, som et eksempel;

http://www.audiophile.no/?did=9084535

Mvh Vidar P
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Var innom Narvesen på Heimdal i dag og spurte om de hadde fått bladet. Dama i kiosken sto tilfeldigvis akkurat og åpnet forsendelsen med bl.a. Fidelity. På tur nedover i bladbunken lå det noen blader med nakne damer og jeg sa:" det der så også spennende ut", med et fårete glis om kjeften. "JA, skal du ha et sånn også?", spurte dama håpefullt. "Nei, jeg tror jeg holder meg til planen", svarte jeg. Dama bladde videre i bunken, fant Fidelity og utbrøt:" åhh, så kjedelig!!!,.... er du sikker på at du ikke skal ha det andre i stedet?".

Jeg kjøpte bare Fidelity, men kioskdama sa at jeg måtte kose meg i helga, til tross for det dårlige valget, så vi får se hva som skjer. Det kommer jeg imidlertid i tilfelle ikke til å skrive om her ;D.

Birdman
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Forøvrig vil jeg si at Fidelity gir meg akkurat det jeg forventer av et slikt blad. Masse fine bilder på glanset papir, som jeg kan sikle på. Masse synsing om diverse produkter, og det er greit, for det finnes ingen objektive sannheter innen hifi med tanke på opplevelsen av lyd. Mange frodige og svulstige ord i forsøk på å beskrive lyd, men det er greit, for lyd er ekstremt vanskelig å beskrive og skal helst høres, ikke leses. Fidelity, takk for et fint blad.

Og til dere som irriterer dere grønn over ting jeg her vil kalle bagateller, ta dere en tur innom Narvesen og kjøp det bladet jeg ikke kjøpte. God helg! ;)

Birdman
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.636
Antall liker
3.602
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
JP skrev:
Det verste jeg vet er når bladets egne skribenter harselerer over velmente innlegg, det er ikke ok.

JP
I hvert fall når de seiler under anonymt flagg.

Mvh
Roysen
Roysen: Jeg fant 6 skribenter med innlegg i denne tråden. Alle med kjente brukernavn og/eller profilopplysninger her på Sentralen. Kan du begrunne din påstand?

Forøvrig hadde jeg dette innlegg i en lignende Fidelity debatt i 2007. Innholdet er fortsatt relevant:
FIDELITY - en støtte for norsk hifi
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.108
Antall liker
8.072
Torget vurderinger
12
Birdman skrev:
Forøvrig vil jeg si at Fidelity gir meg akkurat det jeg forventer av et slikt blad. Masse fine bilder på glanset papir, som jeg kan sikle på. Masse synsing om diverse produkter, og det er greit, for det finnes ingen objektive sannheter innen hifi med tanke på opplevelsen av lyd. Mange frodige og svulstige ord i forsøk på å beskrive lyd, men det er greit, for lyd er ekstremt vanskelig å beskrive og skal helst høres, ikke leses. Fidelity, takk for et fint blad.

Og til dere som irriterer dere grønn over ting jeg her vil kalle bagateller, ta dere en tur innom Narvesen og kjøp det bladet jeg ikke kjøpte. God helg! ;)

Birdman
Sånn snakker en Martenser. Fine ord. God helg
 
M

musicus

Gjest
Birdman skrev:
Forøvrig vil jeg si at Fidelity gir meg akkurat det jeg forventer av et slikt blad. Masse fine bilder på glanset papir, som jeg kan sikle på. Masse synsing om diverse produkter, og det er greit, for det finnes ingen objektive sannheter innen hifi med tanke på opplevelsen av lyd. Mange frodige og svulstige ord i forsøk på å beskrive lyd, men det er greit, for lyd er ekstremt vanskelig å beskrive og skal helst høres, ikke leses. Fidelity, takk for et fint blad.

Og til dere som irriterer dere grønn over ting jeg her vil kalle bagateller, ta dere en tur innom Narvesen og kjøp det bladet jeg ikke kjøpte. God helg! ;)

Birdman
;D ;D

mvh
 
M

musicus

Gjest
tkr skrev:
Fy f**n, for en haug med sure oppgulp fra en gjeng nitriste negativister!

Jeg slutter ikke å undres over at Fidelitys skribenter i det hele tatt orker å sette i gang med nummer etter nummer..
I stedet for å anerkjenne at Fidelity har karret seg opp til å bli det mest anerkjente hifibladet i Skandinavia, drives det demontasje over en lav sko!

Som om det sto folk i kø for å overta stafettpinnen...

"Hvor er målingene, blindtestene?"."Velmenende tips for å gjøre bladet bedre!" . "Såpass må de tåle!" Ikke på vilkår, den hesten er låghalt, løper ikke en meter!

Jeg kjøpte Fidelity i dag. Synes bladet var bra. Har dessverre ikke rukket å korrekturlese ennå, men der har åpenbart andre kommet meg i forkjøpet... Jeg kan ikke si at alle artikler interesserer meg like brennende, men tilstår gjerne at jeg ikke leser hver bokstav i HiFi+ heller.

Derimot tar jeg av meg hatten over at KV og bidragsyterne har greid å stable på beina et NORSK hifiblad av såpass høy kvalitet. Som partner og medeier i en liten bedrift med ca 25 ansatte, har jeg en viss aning om hva det koster av tid og arbeid å bygge opp noe slikt som Fidelity.

Skam til dem som bare skal trekke ned i dritten!

tkr
Det er alltid letter å ta på seg kritikerens rolle, selv om man ikke alltid vet en dritt om hva man kritiserer, holder med deg 100% her tkr.

mvh
 
Topp Bunn