Åneida!Roysen skrev:Det er nok litt mer sammensatt en som så.BT skrev:At enkelte ikke tåler ordet "best" er for øvrig litt fornøyelig. Alle kan ikke passe i vår tabloide verden. ;D
Mvh
Roysen
;D
|
Åneida!Roysen skrev:Det er nok litt mer sammensatt en som så.BT skrev:At enkelte ikke tåler ordet "best" er for øvrig litt fornøyelig. Alle kan ikke passe i vår tabloide verden. ;D
Mvh
Roysen
Som sagt testprosedyrer, rammebetingelser og selve den skriftlige beskrivelsen sett i forhold til fraværet av målinger. Jo - det er nok litt mer sammensatt.Valentino skrev:Åneida!Roysen skrev:Det er nok litt mer sammensatt en som så.BT skrev:At enkelte ikke tåler ordet "best" er for øvrig litt fornøyelig. Alle kan ikke passe i vår tabloide verden. ;D
Mvh
Roysen
;D
Innspillene i denne tråden fra min side er velmente fordi jeg tror at produktet Fidelity har et potensiale. Og alt er for all del ikke dårlig i det hele tatt, mye er bra! Det triste er at bladets egne redaksjonsmedlemmer i denne tråden nærmest har harselert med de tipsene vi har kommet med i beste mening. Det kan enten tolkes som:blekansikt skrev:Det jeg synes man må spørre seg om, er om man ønsker seg at Fidelity skal bli et bedre hifi-blad. Om så er ønskelig, vil det være interessant å finne ut hvordan dette kan gjøres. I denne sammenheng syns jeg at de tingene bl.a. JP og Roysen påpeker/foreslår, vil kunne bidra til å gjøre Fidelity bedre, og bladet vil kunne fremstå som mer seriøst, informativt og forhåpentligvis også enda mer interessant og relevant.
Jeg mener at Fidelity absolutt har potensiale til å bli et meget godt blad, slik at det kanskje en gang i fremtiden kan sidestilles med f.eks. Stereophile, The Absolute Sound og Hifi +. Slik jeg ser det, er Fidelity langt ifra dette nivået, noe som skyldes bl.a. endel slurv som Vadseth burde ha kunnet luke unna før bladet gikk til trykk. I tillegg virker det på meg som det er lite eksperimentering med lytteposisjon, forskjellige forsterkere, kabler osv. for å få frem det beste test-produktet kan prestere. En beskrivelse av dette vil samtidig fortelle leseren litt om hvor krevende produktet er. På dette området vil jeg si de tidligere nevnte bladene er en god del bedre.
Det bladet kan skilte med, er bl.a. entusiastiske skribenter, en god del interessante test-objekter, og det at de har vært ganske tidlig ute med å se nærmere på PC-baserte komponenter o.l nye produkter (ihvertfall i high end hifi-sammenheng). Et annet pluss er at de vier spalteplass til ´sære´ greier som aktive delefiltre, modifisering av produkter og andre nerde-ting. (Bare for å si det: jeg er en hifi-nerd ;D).
Jeg føler mange her kommer med meninger som gjør Fidelity en bjørnetjeneste, ved at man for nesten enhver pris skal unnskylde eller bortforklare alle feil, mangler, begrensninger osv. som man finner i bladet.
Er ikke de fleste her enige i at Fidelity kan bli et bedre blad?
blekansikt skrev:Jeg mener at Fidelity absolutt har potensiale til å bli et meget godt blad, slik at det kanskje en gang i fremtiden kan sidestilles med f.eks. Stereophile, The Absolute Sound og Hifi +.
Med fare for å bli tatt for BARE å være opphengt i skrivefeil og trykkfeil:whistler skrev:Norge er trolig det eneste landet i Verden hvor en bladutgivelse klarer å generere 15 sider med innlegg på et hififorum. ;D
Bladet skjemmes fremdeles av mange faktafeil og skrivefeil (se bl.a. omtalen av AuraNote). Jeg skjønner heller ikke hvorfor man på død og liv må ha dette rød/blå lyset på objektene man tar bilde av. Syntes det var kult første gang, men nå virker det etter min mening litt harry og skjemmende (jfr. bildene i testen av Trafomatic).![]()
Når det er sagt, synes jeg gutta gjør en bra jobb, og Fidelity er ett av de absolutt beste i sin genre. Keep ut the good work.![]()
Det pussige er at mange av feilene er av en slik art de tyder på at tekstene ikke har vært kjørt gjennom en standard stavekontroll i Word engang! ??? Det overrasker meg at redaktøren går god for et slikt venstrehåndsarbeid siden det også trekker ned seriøsiteten på artiklene i bladet.Barbaresco skrev:Jeg har sagt det mange ganger, og jeg regner med at rette vedkommende leser det.
Jeg har, inntil siste nummer kom ut, gått ut fra at de ikke hadde noen etablert korrektur-ordning. Til min store forundring leser jeg der om både første-korrekturen og andre-korrekturen. Til tross for det er det det eneste tidsskrift på glanset papir jeg vet av, som har slike mengder med skrivefeil og trykkfeil.
Trykkfeilsituasjonen i Fidelity er helt i særklasse, veldig skjemmende. De "overgår" også de fleste dagsaviser, som ikke har så god tid til korrektur som et knapt en gang i måneden-tidsskrift.
;Dgunni2 skrev:Jeg har også sluttet å kjøpe bladet, men jeg forundrer meg stort over at mange som mener bladet er veldig dårlig stadig kjøper dette og deretter skriver sterke innlegg om hvor dårlig bladet er. Blir omtrent som å se et dårlig tv program og klage etterpå istedet for å slå av og gjøre noe annet fornuftig .Finnes jo mange alternative blader på Engelsk osv.
Jeg har selv TAS, Stereophile, Hifi +, Hifi Critic, Image hifi (tysk) + Fidelity. For meg handler dette om å støtte et "lokalt" initiativ og jeg tror vel av vi idioter og bransjen trenger et blad som Fidelity. Jeg er betalende abbonent og er i min fulle rett til å ha meninger om bladet. Jeg kommer ikke til å si det opp heller på tross av at jeg har meninger om testprosedyrer, språkblomster, skribentene, skrivefeil etc.gunni2 skrev:Jeg har også sluttet å kjøpe bladet, men jeg forundrer meg stort over at mange som mener bladet er veldig dårlig stadig kjøper dette og deretter skriver sterke innlegg om hvor dårlig bladet er. Blir omtrent som å se et dårlig tv program og klage etterpå istedet for å slå av og gjøre noe annet fornuftig .Finnes jo mange alternative blader på Engelsk osv.
I hvert fall når de seiler under anonymt flagg.JP skrev:Det verste jeg vet er når bladets egne skribenter harselerer over velmente innlegg, det er ikke ok.
JP
Vidar P skrev:, i mitt syn nitriste musikkomtaler sentrert rundt (for meg helt uinteressant) hifiplingplong og hifiblues,
Slenger meg på. ;D ;DVoff skrev:Vidar P skrev:, i mitt syn nitriste musikkomtaler sentrert rundt (for meg helt uinteressant) hifiplingplong og hifiblues,
Snakk om å treffe spikeren på hodet!;D
Helt spontant etter bare få sekunder, dere er veldig glad i jazz/blues fra 50 60 tallet?ErosLoveking skrev:Slenger meg på. ;D ;DVoff skrev:Vidar P skrev:, i mitt syn nitriste musikkomtaler sentrert rundt (for meg helt uinteressant) hifiplingplong og hifiblues,
Snakk om å treffe spikeren på hodet!;D
Rett skal være rett: Tore Dag Nilsen har jo også skrevet om billige klassiske bokser som HM50 og andre utmerkete innspillinger. Riktignok ikke noe nytt for en som følger med på hva som skjer i det klassiske platemarkedet, men prisverdig folkeopplysning. Resten av redaksjonen later til å besjeftige seg mye med Kirkelig Kulturverksted sine utgivelser, så deres mening tar jeg ikke så høytidelig.Vidar P skrev:nitriste musikkomtaler sentrert rundt (for meg helt uinteressant) hifiplingplong og hifiblues,
Hva er egentlig "hifiblues"?Vidar P skrev:musikkomtaler sentrert rundt (for meg helt uinteressant) hifiplingplong og hifiblues
Nå snakker jeg for egen del om de omtalene jeg personlig synes er meningsløst blabla om det jeg synes er nitrist musikk; men smaken er forskjellig; og jeg erkjenner gjerne at det har vært en og annen fin omtale. Imidlertid ikke på langt nær nok til at jeg opprettholder mitt abonnement av den grunn.. det fins jo musikkmagasiner også.Bach_Man skrev:Rett skal være rett: Tore Dag Nilsen har jo også skrevet om billige klassiske bokser som HM50 og andre utmerkete innspillinger. Riktignok ikke noe nytt for en som følger med på hva som skjer i det klassiske platemarkedet, men prisverdig folkeopplysning...Vidar P skrev:nitriste musikkomtaler sentrert rundt (for meg helt uinteressant) hifiplingplong og hifiblues,
Jeg ønsker oppriktig ikke å krangle om det. Jeg lurte bare på hva du mente med "hifiblues". For meg høres dette ut som noe nedverdiget, en ikke helt stueren form for blues som ligger ved siden av annen høyverdig blues, og jeg lurte i min uvitenhet på en eksemplifisering av fenomenet. En artist, en låt er nok..Vidar P skrev:Jane; smaken er som baken. Det jeg liker er sikkert ikke det du liker. Så la oss ikke krangle om musikksmak.
Her synes det som om sniff ønsker en kvalifisert forklaring på hvordan Coltrane kan låte så godt?Sniff skrev:Så en kommentar til Marten-testen. Det subjktive med opplevlesesbeskrivielsen og entusiasmen er meget underholdende lesning, MEN! Her beskrives det en høytaler som tydelig sprenger grenser testerne tidligere har møtt i annet utstyr. Bla. skrives det noe i retning av at denne høytaleren ikke har en fedme andre høytalere har i redaktørens rom, og som redaktøren har antatt at nettopp kunne tilskreves rommet. Videre heter det at forverenging i materialet ikke griser til musikken, men lettere skilles ut. Dette er en opplevelse jeg kjenner igjen fra godt utstyr, men jeg skulle gjerne hatt en kvalifisert forklaring på hva det er ved martens ytelse som gir denne effekten. Begge disse eksemplene + noen andre roper på målinger, gjerne samenlignet med en av redaktørens kjenete referanser. Dette er tross alt en eksepsjonell høytaler på mange vis.
Dette er en tilbakemelding på plasseering av omtaler i bladet i forhold til hverandre. Dette ble nok ikke heldig hvis du leser bladet fra perm til perm, dessverre.LydMekk skrev:Når vi først diskuterer nyeste nummer: Hvorfor i h... er ikke rekkefølgen på Rodas to tester TRYKT i samme rekkefølge som de ble utført? Flere pointers i artikkel 2 diskuterer C1, som leseren ikke får lese før etterpå da denne er trykt lengre ut i bladet og vi i dette landet leser fra venstre til høyre. Dette er ikke Kina...
Vet ikke helt om dette var velment. I alle fall en tilbakemelding om at Fidelity kun bør skrive om stereo.LydMekk skrev:Og Vadseth, ikke skriv mere om Hjemmekino. Drodling rundt dette har du ikke helt peiling på.
En tilbakemelding angående innskjerping på korrekt modellbetegnelse i omtaler. Fair nok, takk Roysen.Roysen skrev:Noe annet som er like vesentlig er at i en del tester kommer ikke korrekt modellbrtegnelse på produktet frem. Ta f.eks. mange av testene av Emm Labs produkter. De blir i omtalene beskrevet som "Emm Labs integrerte SACD-spiller" eller "Emm Labs separate transport DAC kombinasjon".
Skryt er fint når det er konkret. Takk Roysen!Roysen skrev:Litt skryt skal de imidlertid få fordi på tre punkter synes jeg de har blitt svært mye bedre - noe som også tyder på at ambisjonene er til stede og at de faktisk også lytter litt til hva som skrives her:
1) Høytsvevende metaforer for å beskrive lydkarakteristikken er i stor grad borte.
2) De har blitt mye flinkere til å skrive om mer enn en skribents inntrykk av en komponent.
3) De har blitt flinkere til å skrive hvilket ustyr som blir benyttet under testen.
Spennende innspill 65finger. Jeg leser gruppetesten av høyttalere i forskjellige prisklasser som en test som gjør noe ala det du beskriver?65finger skrev:Enda mer festlig test for lesere flest: Hvor nær er en tilsvarende HT til 70.000.- Indra til over det dobbelte. Hvorfor utførte ikke Fidelity denne sammenligningen i nr 36. Representerer Indra god valuta for kr 189.000 når du får tilsvarende gode konstruksjoner til 70-80.000 tusen?
Laken på strengene, konstruktivt og velment. Jeg tror redaktøren har testet ut tilsvarende og kommet frem til at påvirkningen ikke er hørbart tilstede.vredensgnag skrev:Er enig med Titleist som er litt skeptisk til klaveret i stuen - men legger man et laken på strengene slipper man at de begynner å svinge med når det svinger i kassene.
Opplever også dette som konstruktivt, takk JP.JP skrev:Men dette kunne være en oppgave for alle i redaksjonen; Beskrive eget lytterom med styrker og evt. utfordringer. Det er ikke uvesentlig.
Så er jeg enig med Roysen i at man under en test på generelt grunnlag bør gi testobjektene de best mulig arbeidsbetingelser. Det går på selve rommet, plassering, matching etc. Det blir mest rettferdig overfor produsent/importør. Og ikke minst leserne.
Mer bilder av innsiden av apparatene, leser jeg dette som.Audiomix skrev:Men Fidelity kunne gjerne vist litt mer om hvordan HiEnd produkter er satt sammen. Så får hver enkelt vurdere det de ser.
Det er nok ikke slik det virker på deg.blekansikt skrev:I tillegg virker det på meg som det er lite eksperimentering med lytteposisjon, forskjellige forsterkere, kabler osv. for å få frem det beste test-produktet kan prestere. En beskrivelse av dette vil samtidig fortelle leseren litt om hvor krevende produktet er.
Mindre farget lys på produktbildene er et ønske. Ikke alle ønsker blir oppfylt kan jeg tenke meg, men det var i alle fall en konstruktiv tilbakemelding.whistler skrev:Jeg skjønner heller ikke hvorfor man på død og liv må ha dette rød/blå lyset på objektene man tar bilde av. Syntes det var kult første gang, men nå virker det etter min mening litt harry og skjemmende (jfr. bildene i testen av Trafomatic).![]()
Konstruktivt? Tja. Prøv med mindre skolejenter og mer om hva du konkret ønsker slags språk.Lille_Adam skrev:Svulmende, storblomstret språk på høyde med en skolejentes skjulte dagbok, tilsynelatende ikke-eksisterende korrektur og skrivefeil i drøssevis inngir ikke til hverken respekt eller tillit etter min mening.
Dette lukter gjesteskribent. Skriv en artikkel som er slik som du mener er slik det bør være, så er jeg temmelig sikker på at den trykkes i bladet.Vidar P skrev:Kort fortalt så finner jeg for egen del evig nok begrunnelse i bladets subjektivisme omkring perifere hifiprodusenter isolert sett i settinger de ikke nødvendigvis yter sitt beste, den manglende beskrivelse og tydeligvis forståelse for helthetstenking og systemoppbygging som noen produsenter (f.eks Naim) representerer, i mitt syn nitriste musikkomtaler sentrert rundt (for meg helt uinteressant) hifiplingplong og hifiblues, kåringer av "beste" som jeg overhodet ikke ser relevansen av og ofte ei heller ser er tilstrekkelig relatert til hovedkonkurrentene i det internasjonale markedet, ofte snakk om "matching" med en forståelse av begrepet som jeg overhodet ikke kjenner meg igjen i... i det hele tatt en opplevelse av reproduksjon av god musikk som jeg litt for ofte ikke kjenner meg igjen i.
.. får svare for egen del; nå bedriver jeg ikke så mye skriblerier, bl.a av den enkle grunn at tiden ikke strekker til (må jo prioritere bablerier på HFS), men noen blir det da innimellom. Men interessante er det vel kun meg som synes de er, som et eksempel;RoDa skrev:Dette lukter gjesteskribent. Skriv en artikkel som er slik som du mener er slik det bør være, så er jeg temmelig sikker på at den trykkes i bladet.Vidar P skrev:Kort fortalt så finner jeg for egen del evig nok begrunnelse i bladets subjektivisme omkring perifere hifiprodusenter isolert sett i settinger de ikke nødvendigvis yter sitt beste, den manglende beskrivelse og tydeligvis forståelse for helthetstenking og systemoppbygging som noen produsenter (f.eks Naim) representerer, i mitt syn nitriste musikkomtaler sentrert rundt (for meg helt uinteressant) hifiplingplong og hifiblues, kåringer av "beste" som jeg overhodet ikke ser relevansen av og ofte ei heller ser er tilstrekkelig relatert til hovedkonkurrentene i det internasjonale markedet, ofte snakk om "matching" med en forståelse av begrepet som jeg overhodet ikke kjenner meg igjen i... i det hele tatt en opplevelse av reproduksjon av god musikk som jeg litt for ofte ikke kjenner meg igjen i.
Det tror jeg ærlig talt ville vært interessant!
Mvh
Rolf
Roysen: Jeg fant 6 skribenter med innlegg i denne tråden. Alle med kjente brukernavn og/eller profilopplysninger her på Sentralen. Kan du begrunne din påstand?Roysen skrev:I hvert fall når de seiler under anonymt flagg.JP skrev:Det verste jeg vet er når bladets egne skribenter harselerer over velmente innlegg, det er ikke ok.
JP
Mvh
Roysen
Sånn snakker en Martenser. Fine ord. God helgBirdman skrev:Forøvrig vil jeg si at Fidelity gir meg akkurat det jeg forventer av et slikt blad. Masse fine bilder på glanset papir, som jeg kan sikle på. Masse synsing om diverse produkter, og det er greit, for det finnes ingen objektive sannheter innen hifi med tanke på opplevelsen av lyd. Mange frodige og svulstige ord i forsøk på å beskrive lyd, men det er greit, for lyd er ekstremt vanskelig å beskrive og skal helst høres, ikke leses. Fidelity, takk for et fint blad.
Og til dere som irriterer dere grønn over ting jeg her vil kalle bagateller, ta dere en tur innom Narvesen og kjøp det bladet jeg ikke kjøpte. God helg!
Birdman
;D ;DBirdman skrev:Forøvrig vil jeg si at Fidelity gir meg akkurat det jeg forventer av et slikt blad. Masse fine bilder på glanset papir, som jeg kan sikle på. Masse synsing om diverse produkter, og det er greit, for det finnes ingen objektive sannheter innen hifi med tanke på opplevelsen av lyd. Mange frodige og svulstige ord i forsøk på å beskrive lyd, men det er greit, for lyd er ekstremt vanskelig å beskrive og skal helst høres, ikke leses. Fidelity, takk for et fint blad.
Og til dere som irriterer dere grønn over ting jeg her vil kalle bagateller, ta dere en tur innom Narvesen og kjøp det bladet jeg ikke kjøpte. God helg!
Birdman
Det er alltid letter å ta på seg kritikerens rolle, selv om man ikke alltid vet en dritt om hva man kritiserer, holder med deg 100% her tkr.tkr skrev:Fy f**n, for en haug med sure oppgulp fra en gjeng nitriste negativister!
Jeg slutter ikke å undres over at Fidelitys skribenter i det hele tatt orker å sette i gang med nummer etter nummer..
I stedet for å anerkjenne at Fidelity har karret seg opp til å bli det mest anerkjente hifibladet i Skandinavia, drives det demontasje over en lav sko!
Som om det sto folk i kø for å overta stafettpinnen...
"Hvor er målingene, blindtestene?"."Velmenende tips for å gjøre bladet bedre!" . "Såpass må de tåle!" Ikke på vilkår, den hesten er låghalt, løper ikke en meter!
Jeg kjøpte Fidelity i dag. Synes bladet var bra. Har dessverre ikke rukket å korrekturlese ennå, men der har åpenbart andre kommet meg i forkjøpet... Jeg kan ikke si at alle artikler interesserer meg like brennende, men tilstår gjerne at jeg ikke leser hver bokstav i HiFi+ heller.
Derimot tar jeg av meg hatten over at KV og bidragsyterne har greid å stable på beina et NORSK hifiblad av såpass høy kvalitet. Som partner og medeier i en liten bedrift med ca 25 ansatte, har jeg en viss aning om hva det koster av tid og arbeid å bygge opp noe slikt som Fidelity.
Skam til dem som bare skal trekke ned i dritten!
tkr