Fidelity 37

R

Roysen

Gjest
musicus skrev:
Roysen skrev:
samlanes skrev:
Til Roysen.

opplever fint lite her som konstruktiv kritikk.desverre.

Vi snakker fortsatt om et blad som skriver om musikk og musikkavspillingsutstyr,derfor kan du ikke sammenlikne det med andre artiker i aviser ol.

Kan du forklare meg ka som er direkte feil i prosedyrene til fidelity.

Dessuten tar fidelity imot brev om noen er misfornøyd,det er den rette vei å gå faktisk,det har jo blitt nevnt av vadseth flere ganger.

Da trur eg den konstruktive kvaliteten hadde kommet fram også.

Trur du Roysen at fidelity bruker hfs som rettesnor til framtidige utgivelser,da må du tru om igjen?


Helsing Arild.



Helsing Aild.
Jeg har ingen tro på at Fidelity er like hårsår som du.

Mvh
Roysen
Bare litt sånn fra siden, jeg synes da virkelig ikke at Arild er hårsår? det er vel å ta sterkt i, han setter fingeren på en god måte, imo, på noe vesentlig.

mvh
Han kaller da velmenende og konstruktiv kritikk for klaging og syting, men jeg har nå moderert det jeg skrev i fredens ånd. ;)

Mvh
Roysen
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Til roysen.

Nå skriver du med en helt ny karakter,nesten som et brev til fidelity!!

Så du mener du driver med en hobby Roysen,ganske alvorlig hobby får eg inntrykk av.

Jeg har lest gjennom tråden en gang,mer enn nok til å fastslå at konstruktiv kritikk tilnermet glimrer med sitt fravær.

Jeg mener fotsatt at du ikke kan sammenlikne aviser ol. med musikkhobby,dette er og blir subjektivt basta.

Jeg anser de som klager mest som de mest hårsåre.da er det bare og telle.

Det var vel en som sa i tråden at vi ikkje treng å vere enige,godta flere synspunkter ol.,det er akkurat det dette er.(ikkje deg Roysen)
Dere skal liksom forsvare dere hele tiden,kunne jo bare oversett mitt innlegg,og fortsett den "konstruktive" kritikken.

Jeg skal ikke bruke resten av kvelden på denne tråden,jeg skal spille musikk.
 
R

Roysen

Gjest
samlanes skrev:
Nå skriver du med en helt ny karakter,nesten som et brev til fidelity!!
Hva har det med saken å gjøre?

samlanes skrev:
Så du mener du driver med en hobby Roysen,ganske alvorlig hobby får eg inntrykk av.
Hva har det med saken å gjøre?

samlanes skrev:
Jeg har lest gjennom tråden en gang,mer enn nok til å fastslå at konstruktiv kritikk tilnermet glimrer med sitt fravær.
Da mener jeg at du ikke skjønner hva konstruktiv kritikk er. Konstruktiv kritikk er å påpeke noe man mener kan forbedres. Synes du ikke det finnes her i tråden? Da må du nok finne nye briller.

samlanes skrev:
Jeg mener fotsatt at du ikke kan sammenlikne aviser ol. med musikkhobby,dette er og blir subjektivt basta.
Hvorfor betyr det at Fidelity skriver om subjektive emner at vi som lesere ikke har lov til å mene noe og kritisere både postivit og negativt innholdet i det produktet vi kjøper?


samlanes skrev:
Jeg anser de som klager mest som de mest hårsåre.da er det bare og telle.
Det forskjell på å klage og å mene noe. Dette er ingen offisiell klage til Fidelity. Da burde jeg som du skrev sendt den til redaksjonen. Nei, dette er en meningsutveksling på et åpen forum. Her klages det ikke - her menes det.

samlanes skrev:
Det var vel en som sa i tråden at vi ikkje treng å vere enige,godta flere synspunkter ol.,det er akkurat det dette er.(ikkje deg Roysen)
Dere skal liksom forsvare dere hele tiden,kunne jo bare oversett mitt innlegg,og fortsett den "konstruktive" kritikken.
Her forstår jeg dessverre ikke hva du skriver. Skrivefeil?

Mvh
Roysen
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Mitt første innlegg i tråden mente eg oppriktig,men tenkte samtidig at noen horn kom ut samtidig,det fikk eg rett i.
Akkurat som tråden i sin helhet.

Orker ikkje forklare meg mere i detaljer,du er altfor pirkete hele tiden.

Nå kan du fortsette å finne ut ka som er best høgtaler av coltraine og pappesken fra avalon.

Helsing Arild.
 
R

Roysen

Gjest
samlanes skrev:
Nå kan du fortsette å finne ut ka som er best høgtaler av coltraine og pappesken fra avalon.

Helsing Arild.
Men i alle dager har du i det hele tatt lest denne tråden. Jeg har aldri påpekt noe om sammenligningen mellom Avalon Indra og Morten Coltrane. Det har andre gjort. Jeg har kun kommentert testprosedyrene. Jeg regner med at du forstår forskjellen på det?

Mvh
Roysen
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.793
Antall liker
21.450
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
du blander litt her, samlanes.

roysen driter i avalon, han er bare furten fordi vadseth har tatt seg frihet til å titulere en høyttaler som "verdens beste" på coveret i det nye fidelity.

det er jo de greiene som roysen selv har som er verdens beste, må vite!
hadde fidelity hatt bilde av en av roysens høyttalere på coveret og omtalt den som "verden beste", så hadde det ikke vært noe problem.

jp, den andre gnåleren i denne tråden, er derimot litt vonbroten fordi fidelity, ved å kalle marten coltrane for "verdens beste", etter hans syn diskrediterer hans favorittmerke avalon, og i samme slengen hans favorittimportør audiofreaks.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Blir bare bedre og bedre. ;D

@samlanes, skjønner hva du vil og hvor du vil.

Sånn går no' dagan. Skulle gjerne hatt litt popcorn på jobben. ;)
 
R

Roysen

Gjest
Gago skrev:
du blander litt her, samlanes.

roysen driter i avalon, han er bare furten fordi vadseth har tatt seg frihet til å titulere en høyttaler som "verdens beste" på coveret i det nye fidelity.

det er jo de greiene som roysen selv har som er verdens beste, må vite!

jp, den andre gnåleren i denne tråden, er derimot litt vonbroten fordi fidelity ved å kalle marten coltrane for "verdens beste" etter hans syn deskrediterer hans favorittmerke avalon, og i samme slengen hans favorittimportør audiofreaks.
Trodde du hadde blitt satt på plass fra høyeste hold for slike sleivspark som dette Gago?

Hvor i tråden har jeg nevnt mitt ustyr? Forøvrig har jeg ingen problemer med at Coltrane er verdens beste høytaler. Bedre kabinett og bedre elementer enn i mine høytalere. Årsaken til min frustrasjon ligger et annet sted. Fidelity utroper da verdens beste produkter i omtrent annen hvert nummer. Så mange verdens beste kan det vel ikke finnes?

Mvh
Roysen
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Gago skrev:
du blander litt her, samlanes.

roysen driter i avalon, han er bare furten fordi vadseth har tatt seg frihet til å titulere en høyttaler som "verdens beste" på coveret i det nye fidelity.

det er jo de greiene som roysen selv har som er verdens beste, må vite!
hadde fidelity hatt bilde av en av roysens høyttalere på coveret og omtalt den som "verden beste", så hadde det ikke vært noe problem.

jp, den andre gnåleren i denne tråden, er derimot litt vonbroten fordi fidelity, ved å kalle marten coltrane for "verdens beste", etter hans syn deskrediterer hans favorittmerke avalon, og i samme slengen hans favorittimportør audiofreaks.
Meget presist! ;D ;D ;D
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.793
Antall liker
21.450
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Roysen skrev:
Gago skrev:
du blander litt her, samlanes.

roysen driter i avalon, han er bare furten fordi vadseth har tatt seg frihet til å titulere en høyttaler som "verdens beste" på coveret i det nye fidelity.

det er jo de greiene som roysen selv har som er verdens beste, må vite!

jp, den andre gnåleren i denne tråden, er derimot litt vonbroten fordi fidelity ved å kalle marten coltrane for "verdens beste" etter hans syn deskrediterer hans favorittmerke avalon, og i samme slengen hans favorittimportør audiofreaks.
Trodde du hadde blitt satt på plass fra høyeste hold for slike sleivspark som dette Gago?

Mvh
Roysen

hey, her er det noe jeg ikke har fått med meg.
hvem har satt meg på plass? ikke du i alle fall. ;D

det stemmer at høvding ba meg roe meg ned og ikke mobbe deg så mye.
jeg synes det er fornuftig og har faktisk tenkt å la deg være litt i fred en stund.
så ikke gi meg vann på mølla nå, roysen.
 
U

utgatt60135

Gjest
Vidar_M skrev:
Bra tråd gutter :-X

Går over på musikksidene igjen, jeg... ::)
Det er flere som burde gå over dit oftere. Møkka tråd denne ja. Hvorfor blir det så mye møkk hver gang det står Fidelity i tittelen?
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.793
Antall liker
21.450
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Roysen skrev:
Gago skrev:
du blander litt her, samlanes.

roysen driter i avalon, han er bare furten fordi vadseth har tatt seg frihet til å titulere en høyttaler som "verdens beste" på coveret i det nye fidelity.

det er jo de greiene som roysen selv har som er verdens beste, må vite!

jp, den andre gnåleren i denne tråden, er derimot litt vonbroten fordi fidelity ved å kalle marten coltrane for "verdens beste" etter hans syn deskrediterer hans favorittmerke avalon, og i samme slengen hans favorittimportør audiofreaks.
Trodde du hadde blitt satt på plass fra høyeste hold for slike sleivspark som dette Gago?

Hvor i tråden har jeg jevnt mitt ustyr? Forøvrig har jeg ingen problemer med at Coltrane er verdens beste høytaler. Bedre kabinett og bedre elementer enn i mine høytalere. Årsaken til min frustrasjon ligger et annet sted. Fidelity utroper da verdens beste produkter i omtrent annen hvert nummer. Så mange verdens beste kan det vel ikke finnes?

Mvh
Roysen

roysen, roysen, roysen.
du redigerer jo innleggene dine kjappere enn jeg rekker og svare, blir jo bare krøll her.

anyhow, tror du fidelity er så tette i pappen at de faktisk mener bokstavelig at coltrane er verdens beste høyttaler?
disse folka vet jo at det finnes flust med toppmodeller fra en rekke høyt ansette produsenter der ute som de ikke har fått hørt ennå.
når man smeller i bordet med sånne krigstyper på coveret, så er det en kombinasjon av at man har funnet noe man er blitt sterkt fascinert av, og et vanlig redaktørgrep for å fange oppmerksomheten til forbipasserende bladkjøpere.

kan du ikke bare slå deg til ro med det?
 
R

Roysen

Gjest
Gago skrev:
Roysen skrev:
Gago skrev:
du blander litt her, samlanes.

roysen driter i avalon, han er bare furten fordi vadseth har tatt seg frihet til å titulere en høyttaler som "verdens beste" på coveret i det nye fidelity.

det er jo de greiene som roysen selv har som er verdens beste, må vite!

jp, den andre gnåleren i denne tråden, er derimot litt vonbroten fordi fidelity ved å kalle marten coltrane for "verdens beste" etter hans syn deskrediterer hans favorittmerke avalon, og i samme slengen hans favorittimportør audiofreaks.
Trodde du hadde blitt satt på plass fra høyeste hold for slike sleivspark som dette Gago?

Hvor i tråden har jeg jevnt mitt ustyr? Forøvrig har jeg ingen problemer med at Coltrane er verdens beste høytaler. Bedre kabinett og bedre elementer enn i mine høytalere. Årsaken til min frustrasjon ligger et annet sted. Fidelity utroper da verdens beste produkter i omtrent annen hvert nummer. Så mange verdens beste kan det vel ikke finnes?

Mvh
Roysen

roysen, roysen, roysen.
du redigerer jo innleggene dine kjappere enn jeg rekker og svare, blir jo bare krøll her.

anyhow, tror du fidelity er så tette i pappen at de faktisk mener bokstavelig at coltrane verdens beste høyttaler?
disse folka vet jo at det finnes flust med toppmodeller fra en rekke høyt ansette produsenter der ute som de ikke har fått hørt ennå.
når man smeller i bordet med sånne krigstyper på coveret, så er det en kombinasjon av at man har funnet noe man er blitt sterkt fascinert av, og et vanlig redaktørgrep for å fange oppmerksomheten til forbipasserende bladkjøpere.

kan du ikke bare slå deg til ro med det?
Dersom de ikke mener det burde de heller ikke skrive det. Som skrevet tidligere tror jeg egentlig Fidelity har ambisjoner om å være en særdeles seriøs og velansett aktør i verdens hi-fi presse. Ingen av de andre konkurrentene synker ned på et nivå til å gjøre noe slikt.

Det er nettopp derfor det oppfattes så motstridende når redaktøren i flere ledere i eget magasin skriver om at de er skandinavias ledende hi-fi magasin og at enkelte av omtalen er hi-fi journalistikk i verdens klasse. Når han skriver det viser han med all tydelighet hvor seriøst han tar det magasinet holder på med. Samtidig er det omtrent et produkt i annen hvert magasin som er verdens beste og i siste nummer presterer han da altså å skrive at en hi-fi diskant kan korrigere jitter. Hva skal man si? God bedring?

Dere andre må selvsagt mene hva dere vil men i mine øyne må det gjøres noen tiltak med hvordan testene utføres og skrives for at jeg skal anse Fidelity på det nivået de selv anser seg.

Mvh
Roysen
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
jeg heier på gago, som har skjønt hva tabloide overskrifter er.


Istemmer forøvrig de som heller holder seg til musikksidene, langt mere allright sted å være for oss investerer tid og penger på musikk. :D :D
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Til Roysen.

Får håpe at mr vadseth kjøper seg skikkelig kåk snart,sånn at han kan teste utstyr ordentlig.

Du roysen skriv på en side i tråden at lytterommet ER for dårleg.
Du har vel visst at han har bodd der mange¨år,hvorfor leser du da tester av vadseth.

Rett skal vere rett,det var faktisk endel konstruktiv kritikk i dine innlegg,så hvorfor så på hugget egentlig?



Helsing Arild.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.793
Antall liker
21.450
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Roysen skrev:
Gago skrev:
Roysen skrev:
Gago skrev:
du blander litt her, samlanes.

roysen driter i avalon, han er bare furten fordi vadseth har tatt seg frihet til å titulere en høyttaler som "verdens beste" på coveret i det nye fidelity.

det er jo de greiene som roysen selv har som er verdens beste, må vite!

jp, den andre gnåleren i denne tråden, er derimot litt vonbroten fordi fidelity ved å kalle marten coltrane for "verdens beste" etter hans syn deskrediterer hans favorittmerke avalon, og i samme slengen hans favorittimportør audiofreaks.
Trodde du hadde blitt satt på plass fra høyeste hold for slike sleivspark som dette Gago?

Hvor i tråden har jeg jevnt mitt ustyr? Forøvrig har jeg ingen problemer med at Coltrane er verdens beste høytaler. Bedre kabinett og bedre elementer enn i mine høytalere. Årsaken til min frustrasjon ligger et annet sted. Fidelity utroper da verdens beste produkter i omtrent annen hvert nummer. Så mange verdens beste kan det vel ikke finnes?

Mvh
Roysen

roysen, roysen, roysen.
du redigerer jo innleggene dine kjappere enn jeg rekker og svare, blir jo bare krøll her.

anyhow, tror du fidelity er så tette i pappen at de faktisk mener bokstavelig at coltrane verdens beste høyttaler?
disse folka vet jo at det finnes flust med toppmodeller fra en rekke høyt ansette produsenter der ute som de ikke har fått hørt ennå.
når man smeller i bordet med sånne krigstyper på coveret, så er det en kombinasjon av at man har funnet noe man er blitt sterkt fascinert av, og et vanlig redaktørgrep for å fange oppmerksomheten til forbipasserende bladkjøpere.

kan du ikke bare slå deg til ro med det?
Dersom de ikke mener det burde de heller ikke skrive det. Som skrevet tidligere tror jeg egentlig Fidelity har ambisjoner om å være en særdeles seriøs og velansett aktør i verdens hi-fi presse. Ingen av de andre konkurrentene synker ned på et nivå til å gjøre noe slikt.

Mvh
Roysen

du har vel ganske ofte sett lignende coverheadlines i andre magasiner? både innen hi-fi og andre nisjer?

eksempel:
stereophile hadde jo et bilde av en dcs-rigg og en tittel som sa noe sånn som "digitalt blir ikke bedre enn dette", før de noen måneder etter smalt opp bilde av saker fra emm og en like hallelujatittel.

hadde jeg giddet og spart på hi-fi blder, er jeg sikker på at jeg kunne ramset opp en haug av liknende tilfeller i både stereophile, what hi-fi, etc.

ps!
når du ser en filmanmelder skriker opp om "årets morsomste film" og kalenderen viser 18. september, så ikke ta han bokstavelig! det han egentlig sier er "dette er en jævlig morsom film, jeg vet at vi har noen måneder igjen før året er slutt, men det skal mye til for å toppe denne". eller noe i den duren.
gjett hvilken heading som er mest effektiv.

roysen, senk skuldrene, ikke ta hi-fi så alvorlig.
 
R

Roysen

Gjest
samlanes skrev:
Til Roysen.

Får håpe at mr vadseth kjøper seg skikkelig kåk snart,sånn at han kan teste utstyr ordentlig.

Du roysen skriv på en side i tråden at lytterommet ER for dårleg.
Du har vel visst at han har bodd der mange¨år,hvorfor leser du da tester av vadseth.

Rett skal vere rett,det var faktisk endel konstruktiv kritikk i dine innlegg,så hvorfor så på hugget egentlig?



Helsing Arild.
Nå skrev jeg ikke at Vadseths rom var for dårlig til å foreta tester i, men at det ikke kunne være helt optimalt når det ikke er gjort noen akustiske tiltak. Tester av høytalere til over 400K fortjener slike tiltake for å kunne yte sitt optimale det samme er forøvrig tilfellet med matching til effekt trinn. Dersom man ikke har fått høytaleren til å spille optimalt hvordan kan man da egentlig bedømme produktets kvaliteter?

Mvh
Roysen
 
R

Roysen

Gjest
Gago skrev:
Roysen skrev:
Gago skrev:
Roysen skrev:
Gago skrev:
du blander litt her, samlanes.

roysen driter i avalon, han er bare furten fordi vadseth har tatt seg frihet til å titulere en høyttaler som "verdens beste" på coveret i det nye fidelity.

det er jo de greiene som roysen selv har som er verdens beste, må vite!

jp, den andre gnåleren i denne tråden, er derimot litt vonbroten fordi fidelity ved å kalle marten coltrane for "verdens beste" etter hans syn deskrediterer hans favorittmerke avalon, og i samme slengen hans favorittimportør audiofreaks.
Trodde du hadde blitt satt på plass fra høyeste hold for slike sleivspark som dette Gago?

Hvor i tråden har jeg jevnt mitt ustyr? Forøvrig har jeg ingen problemer med at Coltrane er verdens beste høytaler. Bedre kabinett og bedre elementer enn i mine høytalere. Årsaken til min frustrasjon ligger et annet sted. Fidelity utroper da verdens beste produkter i omtrent annen hvert nummer. Så mange verdens beste kan det vel ikke finnes?

Mvh
Roysen

roysen, roysen, roysen.
du redigerer jo innleggene dine kjappere enn jeg rekker og svare, blir jo bare krøll her.

anyhow, tror du fidelity er så tette i pappen at de faktisk mener bokstavelig at coltrane verdens beste høyttaler?
disse folka vet jo at det finnes flust med toppmodeller fra en rekke høyt ansette produsenter der ute som de ikke har fått hørt ennå.
når man smeller i bordet med sånne krigstyper på coveret, så er det en kombinasjon av at man har funnet noe man er blitt sterkt fascinert av, og et vanlig redaktørgrep for å fange oppmerksomheten til forbipasserende bladkjøpere.

kan du ikke bare slå deg til ro med det?
Dersom de ikke mener det burde de heller ikke skrive det. Som skrevet tidligere tror jeg egentlig Fidelity har ambisjoner om å være en særdeles seriøs og velansett aktør i verdens hi-fi presse. Ingen av de andre konkurrentene synker ned på et nivå til å gjøre noe slikt.

Mvh
Roysen

du har vel ganske ofte sett lignende coverheadlines i andre magasiner? både innen hi-fi og andre nisjer?

eksempel:
stereophile hadde jo et bilde av en dcs-rigg og en tittel som sa noe sånn som "digitalt blir ikke bedre enn dette", før de noen måneder etter smalt opp bilde av saker fra emm og en like hallelujatittel.

hadde jeg giddet og spart på hi-fi blder, er jeg sikker på at jeg kan ramse opp en haug av liknende tilfeller i både stereophile, what hi-fi, etc.

ps!
når du ser en filmanmelder skriker opp om "årets morsomste film" og kalenderen viser 18. september, så ikke ta han bokstavelig! det han egentlig sier er "dette er en jævlig morsom film, jeg vet at vi har noen måneder igjen før året er slutt, men det skal mye til for å toppe denne". eller noe i den duren.
gjett hvilken heading som er mest effektiv.

roysen, senk skuldrene, ikke ta alt så hi-fi så alvorlig.

Den nedlatende og belærende tonen fører nok ikke frem Gago.

Jeg tror jeg uttaler meg på vegne av ganske mange her når jeg sier at for oss som er aktive i denne hobbien er disse magasinene ikke bare underholdning. De er et viktig verktøy når vi skal lete etter de produktene vi så sårt trenger for å stille vår sykelige oppgraderingstrang. Vi har ikke tid eller anledning til å teste alt hjemme selv så vi benytter magasinene som et verktøy for å sile ut de interessant objektene. Noen finner da veien rundt i butikkene og lytter til de de har silt ut eller spør om å få låne de hjem. Andre bestemmer seg sågar ene og alene basert på tester selv om jeg personlig ikke vil anbefale det akkurat.

Av den grunn er magasinets troverdighet og det de skriver temmelig viktig for en del personer. Dessto mer penger du legger ned i hobbien dessto værre er det med et feilkjøp og dessto viktigere er magasinenes bidrag og deres TROVERDIGHET.

Når Stereophile testet dCS riggen er det riktig at de skrev noe i retning av det var verdens beste. Det gjorde de også ikke så lenge etter med Emm Labs så vidt jeg kan erindre. Forskjellen på dette og Fidelity er at jeg tror Stereophile faktisk mente det de skrev og det har ikke vært så forferdelig mange slik uttalelser etterpå. I tillegg underbygger Stereophile sine tester med målinger. Det gjør ikke Fidelity. Av den grunn blir det enda viktigere at det de skriver er mest mulig presist og troverdig. Dit er det dessverre et godt stykke igjen selv om jeg får inntrykk av at Fidelty har ambisjoner om å være så nære de store magasinene som Stereophile, TAS og Hi-Fi Plus i kvalitet og annerkjennelse. Av den grunn kommer min kritikk og håp om en litt annen stil.

Det er forøvrig korrekt at konkurrentene i de større magasinene også bruker store bokstaver i sine overskrifter for å selge men de er helt tydelig svært klar over viktigheten av troverdigheten bak det de skriver.

Mvh
Roysen
 
J

Janpe

Gjest
Gago skrev:
jp, den andre gnåleren i denne tråden, er derimot litt vonbroten fordi fidelity, ved å kalle marten coltrane for "verdens beste", etter hans syn deskrediterer hans favorittmerke avalon, og i samme slengen hans favorittimportør audiofreaks.
Har jeg sagt at jeg er vonbroten fordi Vadseth mener at Coltrane er den beste høyttaleren han har hatt i hus? Hvorfor skulle jeg bli det? Tullprat. Det er testprosedyrene jeg stiller et spørsmålstegn ved og det å gi leserne gode råd. Gode råd i denne forbindelse ville være om Coltrane er verdt prisen i forhold til andre høyttalere som koster det halve. At det ble Indra som eksempel er (nok en gang) fordi jeg har brukt dem selv i ett år. Jeg har idag ikke Indra.

Og, nok en gang; Coltrane kan godt være en bedre høyttaler, for all del. Jeg har sagt det før i tråden at Marten helt sikkert produserer førsteklasses høyttalere og at konstruktøren helt tydelig vet veldig godt hva han driver med. Dette har altså ikke noe med Avalon versus Marten å gjøre.

Til slutt; Hvorfor skulle dette disskreditere Audiofreaks?

JP
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.793
Antall liker
21.450
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Roysen skrev:
Gago skrev:
Roysen skrev:
Gago skrev:
Roysen skrev:
Gago skrev:
du blander litt her, samlanes.

roysen driter i avalon, han er bare furten fordi vadseth har tatt seg frihet til å titulere en høyttaler som "verdens beste" på coveret i det nye fidelity.

det er jo de greiene som roysen selv har som er verdens beste, må vite!

jp, den andre gnåleren i denne tråden, er derimot litt vonbroten fordi fidelity ved å kalle marten coltrane for "verdens beste" etter hans syn deskrediterer hans favorittmerke avalon, og i samme slengen hans favorittimportør audiofreaks.
Trodde du hadde blitt satt på plass fra høyeste hold for slike sleivspark som dette Gago?

Hvor i tråden har jeg jevnt mitt ustyr? Forøvrig har jeg ingen problemer med at Coltrane er verdens beste høytaler. Bedre kabinett og bedre elementer enn i mine høytalere. Årsaken til min frustrasjon ligger et annet sted. Fidelity utroper da verdens beste produkter i omtrent annen hvert nummer. Så mange verdens beste kan det vel ikke finnes?

Mvh
Roysen

roysen, roysen, roysen.
du redigerer jo innleggene dine kjappere enn jeg rekker og svare, blir jo bare krøll her.

anyhow, tror du fidelity er så tette i pappen at de faktisk mener bokstavelig at coltrane verdens beste høyttaler?
disse folka vet jo at det finnes flust med toppmodeller fra en rekke høyt ansette produsenter der ute som de ikke har fått hørt ennå.
når man smeller i bordet med sånne krigstyper på coveret, så er det en kombinasjon av at man har funnet noe man er blitt sterkt fascinert av, og et vanlig redaktørgrep for å fange oppmerksomheten til forbipasserende bladkjøpere.

kan du ikke bare slå deg til ro med det?
Dersom de ikke mener det burde de heller ikke skrive det. Som skrevet tidligere tror jeg egentlig Fidelity har ambisjoner om å være en særdeles seriøs og velansett aktør i verdens hi-fi presse. Ingen av de andre konkurrentene synker ned på et nivå til å gjøre noe slikt.

Mvh
Roysen

du har vel ganske ofte sett lignende coverheadlines i andre magasiner? både innen hi-fi og andre nisjer?

eksempel:
stereophile hadde jo et bilde av en dcs-rigg og en tittel som sa noe sånn som "digitalt blir ikke bedre enn dette", før de noen måneder etter smalt opp bilde av saker fra emm og en like hallelujatittel.

hadde jeg giddet og spart på hi-fi blder, er jeg sikker på at jeg kan ramse opp en haug av liknende tilfeller i både stereophile, what hi-fi, etc.

ps!
når du ser en filmanmelder skriker opp om "årets morsomste film" og kalenderen viser 18. september, så ikke ta han bokstavelig! det han egentlig sier er "dette er en jævlig morsom film, jeg vet at vi har noen måneder igjen før året er slutt, men det skal mye til for å toppe denne". eller noe i den duren.
gjett hvilken heading som er mest effektiv.

roysen, senk skuldrene, ikke ta alt så hi-fi så alvorlig.

Den nedlatende og belærende tonen fører nok ikke frem Gago.

Jeg tror jeg uttaler meg på vegne av ganske mange her når jeg sier at for oss som er aktive i denne hobbien er disse magasinene ikke bare underholdning. De er et viktig verktøy når vi skal lete etter de produktene vi så sårt trenger for å stille vår sykelige oppgraderingstrang. Vi har ikke tid eller anledning til å teste alt hjemme selv så vi benytter magasinene som et verktøy for å sile ut de interessant objektene. Noen finner da veien rundt i butikkene og lytter til de de har silt ut eller spør om å få låne de hjem. Andre bestemmer seg sågar ene og alene basert på tester selv om jeg personlig ikke vil anbefale det akkurat.

Av den grunn er magasinets troverdighet og det de skriver temmelig viktig for en del personer. Dessto mer penger du legger ned i hobbien dessto værre er det med et feilkjøp og dessto viktigere er magasinenes bidrag og deres TROVERDIGHET.

Når Stereophile testet dCS riggen er det riktig at de skrev noe i retning av det var verdens beste. Det gjorde de også ikke så lenge etter med Emm Labs så vidt jeg kan erindre. Forskjellen på dette og Fidelity er at jeg tror Stereophile faktisk mente det de skrev og det har ikke vært så forferdelig mange slik uttalelser etterpå. I tillegg underbygger Stereophile sine tester med målinger. Det gjør ikke Fidelity. Av den grunn blir det enda viktigere at det de skriver er mest mulig presist og troverdig. Dit er det dessverre et godt stykke igjen selv om jeg får inntrykk av at Fidelty har ambisjoner om å være så nære de store magasinene som Stereophile, TAS og Hi-Fi Plus i kvalitet og annerkjennelse. Av den grunn kommer min kritikk og håp om en litt annen stil.

Det er forøvrig korrekt at konkurrentene i de større magasinene også bruker store bokstaver i sine overskrifter for å selge men de er helt tydelig svært klar over viktigheten av troverdigheten bak det de skriver.

Mvh
Roysen


roysen, i mitt forrige innlegg var da ikke nedlatende?
ikveld er jeg mild som en fager, blond jomfru midt i en sommerbris.

forøvrig så har vi vel sagt alt vi har og si om denne saken (opptil flere ganger), så en videre konversasjon har ingen hensikt.
enig blir vi nok ikke uansett.

ønsker både deg og alle andre her en fortreffelig musikkveld!
 
M

musicus

Gjest
Gago skrev:
Roysen skrev:
Gago skrev:
Roysen skrev:
Gago skrev:
Roysen skrev:
Gago skrev:
du blander litt her, samlanes.

roysen driter i avalon, han er bare furten fordi vadseth har tatt seg frihet til å titulere en høyttaler som "verdens beste" på coveret i det nye fidelity.

det er jo de greiene som roysen selv har som er verdens beste, må vite!

jp, den andre gnåleren i denne tråden, er derimot litt vonbroten fordi fidelity ved å kalle marten coltrane for "verdens beste" etter hans syn deskrediterer hans favorittmerke avalon, og i samme slengen hans favorittimportør audiofreaks.
Trodde du hadde blitt satt på plass fra høyeste hold for slike sleivspark som dette Gago?

Hvor i tråden har jeg jevnt mitt ustyr? Forøvrig har jeg ingen problemer med at Coltrane er verdens beste høytaler. Bedre kabinett og bedre elementer enn i mine høytalere. Årsaken til min frustrasjon ligger et annet sted. Fidelity utroper da verdens beste produkter i omtrent annen hvert nummer. Så mange verdens beste kan det vel ikke finnes?

Mvh
Roysen

roysen, roysen, roysen.
du redigerer jo innleggene dine kjappere enn jeg rekker og svare, blir jo bare krøll her.

anyhow, tror du fidelity er så tette i pappen at de faktisk mener bokstavelig at coltrane verdens beste høyttaler?
disse folka vet jo at det finnes flust med toppmodeller fra en rekke høyt ansette produsenter der ute som de ikke har fått hørt ennå.
når man smeller i bordet med sånne krigstyper på coveret, så er det en kombinasjon av at man har funnet noe man er blitt sterkt fascinert av, og et vanlig redaktørgrep for å fange oppmerksomheten til forbipasserende bladkjøpere.

kan du ikke bare slå deg til ro med det?
Dersom de ikke mener det burde de heller ikke skrive det. Som skrevet tidligere tror jeg egentlig Fidelity har ambisjoner om å være en særdeles seriøs og velansett aktør i verdens hi-fi presse. Ingen av de andre konkurrentene synker ned på et nivå til å gjøre noe slikt.

Mvh
Roysen

du har vel ganske ofte sett lignende coverheadlines i andre magasiner? både innen hi-fi og andre nisjer?

eksempel:
stereophile hadde jo et bilde av en dcs-rigg og en tittel som sa noe sånn som "digitalt blir ikke bedre enn dette", før de noen måneder etter smalt opp bilde av saker fra emm og en like hallelujatittel.

hadde jeg giddet og spart på hi-fi blder, er jeg sikker på at jeg kan ramse opp en haug av liknende tilfeller i både stereophile, what hi-fi, etc.

ps!
når du ser en filmanmelder skriker opp om "årets morsomste film" og kalenderen viser 18. september, så ikke ta han bokstavelig! det han egentlig sier er "dette er en jævlig morsom film, jeg vet at vi har noen måneder igjen før året er slutt, men det skal mye til for å toppe denne". eller noe i den duren.
gjett hvilken heading som er mest effektiv.

roysen, senk skuldrene, ikke ta alt så hi-fi så alvorlig.

Den nedlatende og belærende tonen fører nok ikke frem Gago.

Jeg tror jeg uttaler meg på vegne av ganske mange her når jeg sier at for oss som er aktive i denne hobbien er disse magasinene ikke bare underholdning. De er et viktig verktøy når vi skal lete etter de produktene vi så sårt trenger for å stille vår sykelige oppgraderingstrang. Vi har ikke tid eller anledning til å teste alt hjemme selv så vi benytter magasinene som et verktøy for å sile ut de interessant objektene. Noen finner da veien rundt i butikkene og lytter til de de har silt ut eller spør om å få låne de hjem. Andre bestemmer seg sågar ene og alene basert på tester selv om jeg personlig ikke vil anbefale det akkurat.

Av den grunn er magasinets troverdighet og det de skriver temmelig viktig for en del personer. Dessto mer penger du legger ned i hobbien dessto værre er det med et feilkjøp og dessto viktigere er magasinenes bidrag og deres TROVERDIGHET.

Når Stereophile testet dCS riggen er det riktig at de skrev noe i retning av det var verdens beste. Det gjorde de også ikke så lenge etter med Emm Labs så vidt jeg kan erindre. Forskjellen på dette og Fidelity er at jeg tror Stereophile faktisk mente det de skrev og det har ikke vært så forferdelig mange slik uttalelser etterpå. I tillegg underbygger Stereophile sine tester med målinger. Det gjør ikke Fidelity. Av den grunn blir det enda viktigere at det de skriver er mest mulig presist og troverdig. Dit er det dessverre et godt stykke igjen selv om jeg får inntrykk av at Fidelty har ambisjoner om å være så nære de store magasinene som Stereophile, TAS og Hi-Fi Plus i kvalitet og annerkjennelse. Av den grunn kommer min kritikk og håp om en litt annen stil.

Det er forøvrig korrekt at konkurrentene i de større magasinene også bruker store bokstaver i sine overskrifter for å selge men de er helt tydelig svært klar over viktigheten av troverdigheten bak det de skriver.

Mvh
Roysen
ønsker både deg og alle andre her en fortreffelig musikkveld!
Joda, takker, den har faktisk vært bra med Midnight Choir "Collectors Edition" og U2`s siste ( de har ikke vært bra på over 20 år) uten sammenligning forøvrig, så har det vært en ok musikk kveld :D ...

mvh
 
B

brand-x

Gjest
Jeg observerer att Roysen er blitt den stygge ulven over noe han har påpekt som en begrenset forutsetning hjemme hos Vadseth.... Til det må jeg si att hvis noen mener ett flygel i ett hvilket som helst rom ikke har negativ innvirkning på resonanser, ikke har filla peiling på flygel eller store akustiske strengeinstrumenter og dets resonanseevne... Og sitte å finlytte til endringer i kabler eller hva det måtte være med verdens største resonansekasse som tilhører faller på sin egen urimelighet... For ordens skyld har jeg flygel selv og vet utmerket hvilke utfordringer det gir spesielt på høyt volum.... Når det er sagt så mistenker jeg også Roysen for å innha rimelig-over-gjennomsnittet-kunnskap rundt akustikk og seriøse lydverk... Og burde derfor falle inn under amnesti-klubben rundt lydkvalitet... Han er mer enn "litt" godkjent til uttale seg...

mvh
Kjell P.. :)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.131
Antall liker
5.024
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Roysen skrev:
I tillegg underbygger Stereophile sine tester med målinger. Det gjør ikke Fidelity. Av den grunn blir det enda viktigere at det de skriver er mest mulig presist og troverdig. Dit er det dessverre et godt stykke igjen selv om jeg får inntrykk av at Fidelty har ambisjoner om å være så nære de store magasinene som Stereophile, TAS og Hi-Fi Plus i kvalitet og annerkjennelse. Av den grunn kommer min kritikk og håp om en litt annen stil.
Mvh
Roysen
I en annen tråd her refereres det til en test i Stereophile der de har målt inngangsimpedansen i et Herron RIAA trinn til ca 7k når produsenten spesifiserer 47k.
Det de gjorde feil var å overstyre inngangstrinnet så voldsomt at kretser som skal beskytte mot skade var i funksjon og medførte store feil i målingene.
Jeg tviler på at Fidelity ville gjort det noe bedre. Men Fidelity kunne gjerne vist litt mer om hvordan HiEnd produkter er satt sammen. Så får hver enkelt vurdere det de ser.
 
R

Roysen

Gjest
Nei da, langt fra alt er perfekt hos konkurrentene heller. Personlig synes jeg Stereophile har tapt seg i forhold for noen år tilbake. Nå synes jeg det er lenger og lenger mellom tester av virkelig spennende produkter. Her synes jeg faktisk Fidelity i det siste har vært bedre enn Stereophile. I mine øyne er imidlertid duoen Robert Harley/Jonathan Valin hos TAS i en klasse for seg selv om rommet til Valin nok er flere klasser dårligere enn Vadseths. Forskjellen er Valin har lagt en del ressurser for å forbrdre akustikken.

Mvh
Roysen
 

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Innlegg
555
Antall liker
256
Torget vurderinger
2
Synes dette blir en underlig debatt med folk som uttaler seg om ett oppsett og rom
som man hverken har blaffret ørene sine eller satt sin fot i.
Jeg vil også regne med de fleste gode hifi skribenter kjenner test rommet sitt såpass
godt,at eve negative sider blir tatt til etteretning under tester.

Dette ligger litt i samme gaten men med utstyr istede for rom akustikk,at en studio engineer kjenner monitor høyttaleren han mixer på,og veit hvordan mixen vil låte på en boomblaster eller hifi anlegg.
 

myregubben

Medlem
Ble medlem
13.08.2007
Innlegg
13
Antall liker
0
Nå lurer jeg egentlig bare på om noen kan verifisere påstanden om at Karlsson På Taket virkelig er det han selv hevder - altså "verdens beste Karlsson". Rommet hans burde i alle fall være i orden. ::)
 
J

Janpe

Gjest
Skuffende Jan ::).

Det er ingen grunn til å harselere med en del av de synspunktene som har kommet frem i denne tråden. Jeg synes at dere skal ta endel av innspillene på alvor. Det går på testmetodikk, optimalisering, akustikk, en grundig beskrivelse av rommene dere tester i etc.

Husk at alle i Fidelity`s redaksjon kan bli bedre og det kan jo være fornuftig og av og til se litt hvordan andre gjør dette også. Jeg tror stort sett alle innspill er velmente og ment som konstruktiv kritikk. Vær glad dere har lesere som bryr seg, likegyldighet er farlige greier.

Mvh
JP
 

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
349
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Jeg vil gjerne se Coltrane Supreme (kun 2.1 mill inkl MVA) testet i Vadseths stue i nærmeste fremtid. Da hadde sikkert kranglefantene fått vann på mølla.
 

Vedlegg

M

musicus

Gjest
Ellers er jo Coltrane Soprano lansert som en noe "rimeligere" (litt usikker på prisen) variant av orginal Coltraneén, den skal visst ikke heller väre helt borte, tester skal visst komme, iaf i noen utenlandske hifi tidsskrifter, sier ryktet 8) ....

Her ses Soprano i forkant og orginalene i bak kant



mvh
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.554
Antall liker
23.310
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Audiomix skrev:
Roysen skrev:
I tillegg underbygger Stereophile sine tester med målinger. Det gjør ikke Fidelity. Av den grunn blir det enda viktigere at det de skriver er mest mulig presist og troverdig. Dit er det dessverre et godt stykke igjen selv om jeg får inntrykk av at Fidelty har ambisjoner om å være så nære de store magasinene som Stereophile, TAS og Hi-Fi Plus i kvalitet og annerkjennelse. Av den grunn kommer min kritikk og håp om en litt annen stil.
Mvh
Roysen
I en annen tråd her refereres det til en test i Stereophile der de har målt inngangsimpedansen i et Herron RIAA trinn til ca 7k når produsenten spesifiserer 47k.
Det de gjorde feil var å overstyre inngangstrinnet så voldsomt at kretser som skal beskytte mot skade var i funksjon og medførte store feil i målingene.
Jeg tviler på at Fidelity ville gjort det noe bedre. Men Fidelity kunne gjerne vist litt mer om hvordan HiEnd produkter er satt sammen. Så får hver enkelt vurdere det de ser.
Hvilket minner meg om at The Audio Critic kalte Stereophiles målinger for "window dressing". Blant annet kunne TAC spesifikt vise at fasevinkler på Stereophiles høyttalermålinger ble presentert invertert i årevis, og at dette etter påtale ble korrigert, men at leserne aldri fikk beskjed om at målereseultater publisert inntil en gitt test hadde denne feilen.
 

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
623
Antall liker
4
musicus skrev:
Ellers er jo Coltrane Soprano lansert som en noe "rimeligere" (litt usikker på prisen) variant av orginal Coltraneén, den skal visst ikke heller väre helt borte, tester skal visst komme, iaf i noen utenlandske hifi tidsskrifter, sier ryktet 8) ....

Her ses Soprano i forkant og orginalene i bak kant



mvh
Soprano kommer til å ligge 25-30% under den vanlige Coltrane i pris.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.554
Antall liker
23.310
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
musicus skrev:
Ellers er jo Coltrane Soprano lansert som en noe "rimeligere" (litt usikker på prisen) variant av orginal Coltraneén, den skal visst ikke heller väre helt borte, tester skal visst komme, iaf i noen utenlandske hifi tidsskrifter, sier ryktet  8) ....
Coltrane / Bird
Coltrane Soprano / Miles

hva gjelder grunnkonstruksjon i det minste. Det ser ut on en SEASdiskant i C. Soprano, forresten.

Da blir det neste en Coltrane Piccolo* som en opp fra Duke tenker jeg.

*Sopranino blir liksom ikke helt riktig. ;D
 
M

musicus

Gjest
Outlawbamse skrev:
Jeg vil gjerne se Coltrane Supreme (kun 2.1 mill inkl MVA) testet i Vadseths stue i nærmeste fremtid. Da hadde sikkert kranglefantene fått vann på mølla.
Ikke helt feil disse nei! her ser man ene "kanalen" ;) ...



mvh
 

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
623
Antall liker
4
Valentino skrev:
musicus skrev:
Ellers er jo Coltrane Soprano lansert som en noe "rimeligere" (litt usikker på prisen) variant av orginal Coltraneén, den skal visst ikke heller väre helt borte, tester skal visst komme, iaf i noen utenlandske hifi tidsskrifter, sier ryktet 8) ....
Coltrane / Bird
Coltrane Soprano / Miles

hva gjelder grunnkonstruksjon i det minste. Det ser ut on en SEASdiskant i C. Soprano, forresten.

Da blir det neste en Coltrane Piccolo* som en opp fra Duke tenker jeg.

*Sopranino blir liksom ikke helt riktig. ;D
Diskantene i Soprano, og Bird er et samarbeid mellom Marten og Jantzen Audio. http://www.jantzen-audio.com/
Når Momento (Modellen mellom Coltrane og Supreme) blir lansert kommer den også med diskant fra Jantzen.

Om det kommer en modell som "treffer" Duke er nok mer usikkert. Så langt meg bekjent er det ikke noen planer for det i alle fall.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.200
Antall liker
6.569
Jeg har ikke noe problem med å forstå at noen mener Marten Coltrane er best, dersom det er et stridspunkt.
Martens produkter er den argeste utfordreren til Audio Physics i min tilnærming til høyttalere. Mye av de samme kvalitetene.

Nå er ikke Coltrane toppmodellen til Marten en gang, men de passer kanskje bedre i et normalt hjem enn de svære Coltrane Supreme-tårnene.

At enkelte ikke tåler ordet "best" er for øvrig litt fornøyelig. Alle kan ikke passe i vår tabloide verden. ;D
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.554
Antall liker
23.310
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
;D
Spot on den siste der.

Men altså: Disse nettverksspillerne, var de bare rævva alle i hop?
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.200
Antall liker
6.569
For øvrig må jeg få si at jeg synes fidelity begynner å dabbe av. Nå har jeg riktignok ikke fått fatt i siste nummer ennå. Men denne gangen startet jo ikke krangelen før etter at førstemann fikk nummeret i postkassa. Har finanskrisa gjort oss mer tolerante eller begynner redaktøren å miste taket på oss?
 
R

Roysen

Gjest
BT skrev:
At enkelte ikke tåler ordet "best" er for øvrig litt fornøyelig. Alle kan ikke passe i vår tabloide verden. ;D
Det er nok litt mer sammensatt en som så.

Mvh
Roysen
 
Topp Bunn