Fidelity 38!

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Innlegg
482
Antall liker
1
BT skrev:
Redaktøren ymter frampå om at en del bransjeaktører har vært frampå med unstendige forslag, men bedyrer at redaksjonen er ubestikkelig. Likevel får de mye gromt utstyr til vurdering. Det er jo fint, men han kunne spart seg å mistenkeliggjøre andre redaksjoner for å ikke holde sin plett fri, med mindre han kan bevise dette. Jeg tipper han ville mislikt slike antydninger mot sin egen redaksjon også.
Ikke nok med det. Andre redaksjoner har også kåret årets produkt osv. "Delt ut medaljer" uten å ha testet alt ::)
 
R

RoDa

Gjest
BT skrev:
Redaktøren ymter frampå om at en del bransjeaktører har vært frampå med unstendige forslag, men bedyrer at redaksjonen er ubestikkelig. Likevel får de mye gromt utstyr til vurdering. Det er jo fint, men han kunne spart seg å mistenkeliggjøre andre redaksjoner for å ikke holde sin plett fri, med mindre han kan bevise dette. Jeg tipper han ville mislikt slike antydninger mot sin egen redaksjon også.
Jeg leser det ikke slik at redaktøren mistenkeligggjør andre redaksjoner.
Redaktørens kommentarer kom jo nettopp på bakgrunn av en slik antydning som du nevner, mot Fidelity.

Har du lest de siste (ørten) Fidelity-trådene? I hvilken av dem har det IKKE forekommet slike antydninger?
Hvis noen hadde giddet å gjøre litt research, så hadde de sett at dette påståtte forholdet mellom annonsører og omtaler ikke eksisterer.

Mvh
Rolf
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.945
Antall liker
617
Valentino skrev:
Men det er ikke stereoanleggets oppgave å bedrive kunst...
Når van Gogh maler en solsikke, bedriver han kunst. Og det er ikke sikkert at den ligner 100% på den botaniske modellen. Men når van Goghs bilde skal trykkes i en kunstbok, vil jeg helst at trykket skal ligne tett opp mot 100% på maleriet. Det er der stereoanlegget kommer inn. Det er nøyaktig gjengivelse, ikke musikalitet jeg krever. Så enkelt .....
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Mener du at uttrykket "musikalitet" beskriver unøyaktig gjengivelse?
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.636
Antall liker
3.602
Torget vurderinger
1
Barbaresco skrev:
Når van Gogh maler en solsikke, bedriver han kunst. Og det er ikke sikkert at den ligner 100% på den botaniske modellen. Men når van Goghs bilde skal trykkes i en kunstbok, vil jeg helst at trykket skal ligne tett opp mot 100% på maleriet. Det er der stereoanlegget kommer inn. Det er nøyaktig gjengivelse, ikke musikalitet jeg krever. Så enkelt .....
Dette er helt korrekt resonert. Det tror jeg alle (isolert sett) er enige i.

Apropos prosent: Hvor nære 100% i nøyaktighet tror du den gjennomsnittlige Hi-Fi entusiast er? Altså produktet av komponentene og dets arbeidsvilkår (den hellige treenighet; Romakustikken, Nettstrømmen, Vibrasjoner/resonanser). 40%, 50%, 60%? Uansett et solid stykke igjen før man er opp mot 100%.

Hvis du følger meg så langt, så kan man gå over til å diskutere hva resterende 40-60% feil skal bestå i. Sagt på en annen måte: Man må høre på feilene like mye som hva anlegget gjør riktig. Det åpner for personlig "tilsmakning". Ta feks gjengivelse av bass under 100Hz. De færreste høyttalere går flatt til under 20Hz. Noe går tapt. Det er ikke "100%". Så kommer poenget: Noen foretrekker da å ha en bassrefleks høyttaler med høyere Q-verdi som gir feitere bass, mens andre foretrekker lavere q-verdi og mer artikulasjon. Begge deler er feil i forhold til 100% idealet. Slik kompromisser går igjen i alle anlegg. Være seg bass, mellomtone, diskant, etc.

Sagt på en annen måte: Fordi vi er langt i fra 100% nøyaktighet, så er tuning og finsmaking ikke til å komme utenom.
 
Ø

ØivindJ

Gjest
Barbaresco skrev:
Det er nøyaktig gjengivelse, ikke musikalitet jeg krever. Så enkelt .....
You said it ! ...

Å godta en ikke helt rett frekvensrespons for transient-hastigheten sin skyld er svært ofte verdt det, for musikkens skyld. Så enkelt..
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.554
Antall liker
23.309
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Kan være lurt å lære seg sammenhengen mellom de to.
 
Ø

ØivindJ

Gjest
Sier ikke at det er noe negativt, men det er langt fra det eneste som påvirker.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.636
Antall liker
3.602
Torget vurderinger
1
En annen sak er at dette må sees i sammenheng med budsjett og rammevilkår:

-Et 50,000.- kroners anlegg med strøm fra på ujordet pinglekurs, plassert i en IKEA sponplatebenk på to rom og kjøkken med nærtagende nabo? Da ville jeg satset på 2-veis stativhøyttalere og en rør-amp, og kost meg med "musikalsk lyd" og "pinpoint imaging".

-Men har du investert +500,000.- og spiller i ei stor stue med gode rammebetingelser, ja, da bør det være ganske kompromissløst på ALLE områder.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.554
Antall liker
23.309
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg leser mye subjektivistjubling over transientflinke høyttalere som er tonalt upresise av den grunn. Så setter man en mikrofon foran dem og ser at ørene er på bærtur, gitt. Høyttalerne er egentlig ikke særlig gode på transienter, det er bare tonal betoning.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.945
Antall liker
617
Valentino skrev:
Kan være lurt å lære seg sammenhengen mellom de to.
De er vel Fourier-par (forutsatt lineære systemer, og det har vi ikke....)
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.945
Antall liker
617
Valentino skrev:
Høyttalerne er egentlig ikke særlig gode på transienter, det er bare tonal betoning.
De som er det, kan telles på en sagbrukarbeiders hånd ..
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Nå har også jeg lest et ferdigdiskutert hi fi-magasin. Er det samme galoppen for hver utgivelse? I så fall, skal jeg benytte valgfriheta til å holde meg langt unna tråden "Fidelity 39" - iallefall inntil magasinet foreligger her oppi Nord-Norge også.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.200
Antall liker
6.569
RoDa skrev:
BT skrev:
Redaktøren ymter frampå om at en del bransjeaktører har vært frampå med unstendige forslag, men bedyrer at redaksjonen er ubestikkelig. Likevel får de mye gromt utstyr til vurdering. Det er jo fint, men han kunne spart seg å mistenkeliggjøre andre redaksjoner for å ikke holde sin plett fri, med mindre han kan bevise dette. Jeg tipper han ville mislikt slike antydninger mot sin egen redaksjon også.
Jeg leser det ikke slik at redaktøren mistenkeligggjør andre redaksjoner.
Redaktørens kommentarer kom jo nettopp på bakgrunn av en slik antydning som du nevner, mot Fidelity.

Har du lest de siste (ørten) Fidelity-trådene? I hvilken av dem har det IKKE forekommet slike antydninger?
Hvis noen hadde giddet å gjøre litt research, så hadde de sett at dette påståtte forholdet mellom annonsører og omtaler ikke eksisterer.

Mvh
Rolf
Jeg er enig i at det ikke er noen grunn til å beskylde Fidelity for slikt.

Det jeg sikter til er "Og vi betaler så absolutt prisen for å være objektive ved at vi av enkelte blir nedprioritert i forhold til mer "positive" blader både for utlån av produkter og som anninseorgan." Denne synes jeg var litt unødvendig.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
BT skrev:
Det jeg sikter til er "Og vi betaler så absolutt prisen for å være objektive ved at vi av enkelte blir nedprioritert i forhold til mer "positive" blader både for utlån av produkter og som anninseorgan." Denne synes jeg var litt unødvendig.
Jeg syntes den var helt på sin plass. Enkelte leverandører er faktisk så frekke at de ikke låner ut et produkt til Fidelity, men heller setter inn en annonse for produktet som nærmest er kamuflert som redaksjonelt stoff (Adyton/OHFC, med en annonse som var opptrykk av en test fra L&B).
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.618
Antall liker
11.933
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Fin spredning av produkter, men noen av disse omtalene er vel korte- er de ikke?
Greit nok å teste en haug integrerte opp mot Marten Coltrane, men det er litt i drøyeste laget å basere hele gruppetesten på dette oppsettet.
At det er en omtale av forsterkeren i et annet oppsett i tillegg forandrer ikke gruppetesten. Fidelity er til og med klar over det, bruker spalteplass på å si at dette ikke er riktig oppsett i fx leema omtalen, likevel gjennomføres testen. Merkelig syns jeg.
Faktafeil i dCS testen; Wadia 581 SE spiller også SACD, noe det uttrykkes eksplisitt i nr 38 at den ikke gjør.
Uten at det skrives ett ord om hva som skjer under justering/plassering av Vienna Acoustic the Music, er jeg litt reservert til konklusjonen, som forøvrig var vanskelig å dekode.

Sam Ross har jeg ikke lagt merke til som skribent tidligere, skriver informativt og godt, leser gjerne flere artikler av denne personen, hvem det nå er.

Kanskje mer ris enn ros, men alt i alt:Flyturen Oslo Trondheim fredag ettermiddag, ble mye kortere og bedre med dette bladet.
 

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
349
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
geiraa skrev:
Outlawbamse skrev:
Ser nå at Høvdingen har vært å ryddet i tråden for en stund siden. Og, ja det kan vel helt sikkert kalles surmaga å glede seg over en tråd der kverulantene ikke har vært innom for aktivt.
Du vet hva kverulere betyr?
Ja.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Nå beskylder du Fidelity for å være korrupt. Det er rimelig drøy kost, for å si det j..... forsiktig. Tror du vi jobber som vi gjør for å kunne diskreditere merker etter eget forgodtbefinnende eller få ting til redusert pris?
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.636
Antall liker
3.602
Torget vurderinger
1
Titleist skrev:
...alle vet jo utfallet av en slik test uansett, DP A1s og EC Nemo, til og med Hegel H10 vil være "bedre" toaltsett, mens det testede produktet vil få skryt på enkeltparametre. dog hvis ohc velger å tilby knutern & co det aktuelle produktet til kost-pris gjerne supplert med noen eksotiske kabler, får pipen brått en annen lyd.

og hvorfor i all verden er det så viktig å vite hva dp-mafiaen mener om et produkt? stoler du ikke på dine egne ører?

------> Konspirasjonsteorier hører innunder OT.
 
B

Back_Door

Gjest
impulse skrev:
Nå beskylder du Fidelity for å være korrupt. Det er rimelig drøy kost, for å si det j..... forsiktig. Tror du vi jobber som vi gjør for å kunne diskreditere merker etter eget forgodtbefinnende eller få ting til redusert pris?
Jeg kan forstå din frustrasjon, men det er faktisk ikke alt som er tiden verdt å bry seg om på et nettforum. Man risikerer bare å få ødelagt en i utgangspunktet god dag.
;)
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Du har helt rett, Karma. Er visst litt sliten i dag, siden jeg kunne gå på den her...
Takk for den betimelige tilbakemeldingen! :)
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.554
Antall liker
23.309
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Huff.

Kreditt til Fidelity for artikkelen om Jordi Savalls innspillinger for litt tid tilbake. Occident-Orient er en instant hit her i huset. For meg er det stadig musikkartiklene som fenger mest i bladet. De blir ikke uaktuelle heller.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.945
Antall liker
617
impulse skrev:
Mener du at uttrykket "musikalitet" beskriver unøyaktig gjengivelse?
Sitat fra meg selv lenger oppe i tråden:

Har inntrykk av at det heter analytisk som skjellsord når impulsresponsen er korrekt, altså at lyden stopper når signalet stopper.

Det heter musikalsk eller utklinging som honnørord når elementene og bassrefleksporten holder på lenge etter at signalet har gitt seg.

Utklinging er en jobb for musikkinstrumenter og konsertsaler, ikke for høyttalerelementer og sluttrinn i fellesskap.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.636
Antall liker
3.602
Torget vurderinger
1
Titleist skrev:
det er et legitimt spørsmål. hva er galt med åpenhet og fritt innsyn, da vet vi hvor vi har dere. det er lett å overøse et produkt med superlativer hvis dere får det til kost + frakt + et lite honorar. bevis at baksiden på fidelity de siste årene har blitt finansiert av noe annet enn et par nemo blokker.
En titt i innleggene dine viser tydelig din bias, herunder flere sleipe kommentarer mot Fidelity. Noen har vært så usaklige at de har blitt redigert av Moderator. Så, apropos åpenhet, er det nærliggende å spørre hva som er din agenda? Eller er du bare løpegutt og videreformidler av propaganda mot bladet? Nei, nå ble jeg vist konspiratorisk. Beklager.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.199
Antall liker
2.746
Torget vurderinger
16
Titleist skrev:
pedal skrev:
Titleist skrev:
hvor mye har fidelity betalt for emm labs spillern eller de nye coltrane høyttalerne ? vis meg kvitto.

------> Konspirasjonsteorier hører innunder OT.
det er et legitimt spørsmål. hva er galt med åpenhet og fritt innsyn, da vet vi hvor vi har dere. det er lett å overøse et produkt med superlativer hvis dere får det til kost + frakt + et lite honorar. bevis at baksiden på fidelity de siste årene har blitt finansiert av noe annet enn et par nemo blokker.
Fritt innsyn ? Herregud, du skal revidere regnskapene nå, i sannhetens tjeneste går jeg ut i fra. Du må ha innsyn i regnskapene for å kjøpe et blad til 100,- ?

Jeg trodde forøverig at kostpris var vanlig praksis når anmeldere kjøpte utstyr og at dette heller ikke var noen hemmelighet. Hvis man får kostpris fra alle leverandører så ser jeg ikke helt hvordan dette skulle bidra til korrupsjon. Kostpris gjelder forresten for alle også Stereophile anmelderene får denne typen rabatt. Skal du rette krav om kvittering til Atkinson også ?
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.945
Antall liker
617
Personlig hadde jeg ønsket meg et norsk hifi-magasin som underbygget sine omtaler med tester, og da mener jeg objektive målinger. Da ville vi unngått alle slike sleivspark om synsingen er påvirket av dette eller hint.

Transientopptakere er ubestikkelige, og fossefallplott er både ærlige og avslørende.

Men det er valg redaktøren har tatt. Trenger det valget være for bestandig?
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.199
Antall liker
2.746
Torget vurderinger
16
Titleist skrev:
jeg har faktisk kjøpt fidelity de to siste årene og synes det er trivelig underholdning. har ingen agenda, jeg vil bare vite hvor mye dere betaler for referanseutstyret deres.
Hvorfor det ? La oss si at det er kostpris, hva så ?
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.748
Antall liker
11.360
Torget vurderinger
2
Titleist skrev:
jeg har faktisk kjøpt fidelity de to siste årene og synes det er trivelig underholdning. har ingen agenda, jeg vil bare vite hvor mye dere betaler for referanseutstyret deres.
Jo du, Titleist.
Undertegnede har i et par år hatt en fot i hver leir. Etter å ha avsluttet normal drift av Fryd Hi-Fi har jeg vendt tilbake til skribentgjerningen i Fideliy. Har dermed behøvd litt arbeidsverktøy, som har blitt valgt ut av praktiske og litt politiske årsaker, der de praktiske går på tilpasninggsdyktighet, driftssikkerhet og en lyd plassert sånn ca midt i laget betoningsmessig sett. Politisk har jeg valgt ut fra kriterier som importør (et merke som distribueres på "gamlemåten" til hele landet), merke (helst noe relativt mainstream, som har fått gode tester og har et godt renomme flere steder enn bare i Norge). Ikke noe romantikk, kun brukt en masse penger for å utøve skribentgjerningen. Rørgreiene har jeg et litt mer personlig forhold til, og velger litt mer ut fra smak. Har beholdt en Copland CTA 405 fra min forretning, overført den til meg selv som nedbetaling av en skyhøy gjeldspost mellom Fryd Hi-Fi og Håkon Rognlien.
Jeg valgte Naim Supernait. For den betalte redaktøren i Fidelity drøyt 16000 + mva, hvilket betyr ca 20 000,- Årsaken til at Fidelity betalte, var et økonomisk mellomværende mellom forlaget og undertegnede. Jeg kunne valgt hva som helst i denne klassen (som var innenfor hva jeg mente jeg kunne forsvare rent økonomisk) og sikkert fått like god eller bedre pris, samt like god lyd. Men prisforlangende var ikke et tema. Jeg bestemte meg for hvilket produkt som best passet til mine kriterier, så bestilte jeg den og hentet den selv hos importøren. Alle leverandører gir god pris til bransjeaktører, noe skribentene i denne sammenheng ansees å være. Om et par år bytter jeg ut Supernait'en, og selger den på det åpne marked, så nå vet du hva den kostet dersom du er interessert.
Føler du at denne historien er noe du egentlig har krav på? Kommer du til å tro mer på skribentene heretter? Tilgi meg for en viss pessimisme, men jeg er redd du og enkelte andre fortsatt tror at vi ikke EGENTLIG er dumme, ærlige entusiaster. And guess what, jeg har bestemt meg for (excuse my french) å drite en lang marsj i det, og heller more meg med hobbyen min i fred. Jeg og mine medskribenter har blitt beskyldt for korrupsjon light i alle de år jeg har skrevet, og det har vært like usakelig hver eneste sekund. Men om det gir deg noe er det bare å fortsette, jeg skal ikke forvirre deg mer med fakta.

Mvh
Håkon Rognlien
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.636
Antall liker
3.602
Torget vurderinger
1
Barbaresco skrev:
Personlig hadde jeg ønsket meg et norsk hifi-magasin som underbygget sine omtaler med tester, og da mener jeg objektive målinger. Da ville vi unngått alle slike sleivspark om synsingen er påvirket av dette eller hint.
Transientopptakere er ubestikkelige, og fossefallplott er både ærlige og avslørende.
Men det er valg redaktøren har tatt. Trenger det valget være for bestandig?
Du har helt rett i dette. Vi skulle gjerne hatt tilgang til et (uavhengig) målelaboratorium, men resurssene strekker ikke til, dessverre. Så dette er ikke et resultat av ”valg”, men av ”tvang”.

HC skrev:
Titleist skrev:
jeg har faktisk kjøpt fidelity de to siste årene og synes det er trivelig underholdning. har ingen agenda, jeg vil bare vite hvor mye dere betaler for referanseutstyret deres.
Hvorfor det ? La oss si at det er kostpris, hva så ?
Ja, det er nok ganske riktig. I hvert fall på veldig kostbare produkter fra små importører. Det er for øvrig ikke så unikt. Flere importører selger unna demobrukte prestisjemodeller til selvkost, til vanlige kunder. Påslaget i prosent er dessuten mindre på dyrt utstyr. Jeg har vært relativt passiv i Fidelity redaksjonen det siste året, så jeg er ikke helt oppdatert. Men for å tilfredsstille alle nysgjerrigper så kjøpte jeg utlånseksemplaret av RME FF400 med 35% avslag på utsalgsprisen. Faktura står i permen. –Nevner dette kun for å avmytifisere Titleists villfarelse. Det er selvsagt helt urimelig at tidsskrifter skal legge ut kvitteringer av redaksjonens utstyr. Kanskje mest av hensyn til importøren, som ikke ønsker publisert om apparatet er solgt med 20 eller 40% rabatt, eller hva man har blitt enig om. Titleist hadde nylig et innlegg om at man måtte ha forståelse for hvorfor enkelte importører hadde en selektiv utlånsstrategi. Da forstår han sikkert også hvorfor ikke rabatterte fakturaer skal avfotograferes på internett.

Ellers er det interessant å ta en titt på Titleist sine innlegg:
Titleist skrev:
…Takker huset, han lyrisce, discountgarden og alle importører med store bakdører for en fantastisk handel :)…
Titleist skryter altså av at han har kjøpt utstyret sitt i bakdøra til importørene.
Titleist: Si meg, kan DU fremlegge kvitteringer for dine kjøp?
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.636
Antall liker
3.602
Torget vurderinger
1
Titleist skrev:
HC skrev:
Titleist skrev:
jeg har faktisk kjøpt fidelity de to siste årene og synes det er trivelig underholdning. har ingen agenda, jeg vil bare vite hvor mye dere betaler for referanseutstyret deres.
Hvorfor det ? La oss si at det er kostpris, hva så ?
hvis ikke alle importører praktiserer kostpris "prinsippet", det er da "problemet" oppstår. hva er motivasjonen bak valget? pris eller lydkvalitet, byggekvalitet etc..
ta f.eks valg av referanse kilde: dcs, emm labs, wadia, cary, esoteric, meridian ca. 100K for de aktuelle modellene.
samtlige merker viser seg å låte glimrende, alle matcher systemet godt, men de har noe ulik tonalbalanse og en eller to favoritter peker seg ut. det vil da være naturlig å ta en tlf til de respektive importørene og brown-noseE litt, bla bla, er keen på din spiller i vårt referanse system, hvilken pris får du til? samtlige gir 10-15 % rabatt vs. den ene som gir 50%. sannsynligheten er da STOR for at valget faller på den billigste selv om den modellen ikke nødvendigvis oppleves som "best". den "dårlige" matchen prøver man å balansere med kabelbytte etc. i bladet vil man jo aldri skrive at prisen fra importør var den avgjørende faktoren for valget av det nye referanseproduktet.

"vi var egentlig keene på esoteric, da den låt best i vårt referanseanlegg, men likvel endte vi opp med en emm labs fordi audio royal ga oss enn jævla hyggelig pris noe soundgarden ikke gjorde."

er det så farlig å skrive ?
------> Konspirasjonsteorier hører innunder OT.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.554
Antall liker
23.309
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Litt popcorn over dette, men ikke på den morsomme måten, slik popcorntråder skal være.

Jeg er egentlig litt forbanna over at Titleists retorikk fører fram. Drittsekkoppførsel.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.748
Antall liker
11.360
Torget vurderinger
2
....og Titleists neste innlegg viste jo at min smule pessimisme var vel begrunnet, han tar som vist ikke tak i min (eller Pedals) åpne historie, men turer videre som om intet var sagt. God tur, Titleist, og ingen takk til deg for at du møkker til hobbyen min, og gjør det litt tristere å skrive for et glimrende magasin, styrt og skrevet av entusiaster for entusiaster.

Mvh
Håkon Rognlien
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.438
Antall liker
2.874
Torget vurderinger
3
Etter det jeg har lest i fidelity har ingen produkter fått stryk karakter eller blitt bannet opp og ned
Det som står på trykk er entusiasme og velmente råd fra skribenter med erfaring på området.
For 100 kr får du altså pene bilder og gode råd. Utover det er det vel egne ører som bestemmer.
Hvorfor i allverden det ender opp i en diskusjon om innkjøpspriser etc er for meg ufattelig.
Så jeg vil herved sende en gratulasjon til redaktør og skribenter og få takke for ett godt og underholdene blad.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.792
Antall liker
21.432
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Valentino skrev:
Jeg er egentlig litt forbanna over at Titleists retorikk fører fram. Drittsekkoppførsel.

tror ikke det fører frem hos andre enn titleist himself, pluss andre som ser en åndsvak gjøk når de titter i speilet.

demopriser og bransjerabatter finnes i alle bransjer, ikke bare innen haifai.

dagbladet og vg får ikke en flaske vin til test, de får tilsendt en kasse.
aftenposten deltar på gratis middagarrangementer med fri børst i regi av oslokino.
filmmagasinet betaler ikke for å se filmer som skal anmeldes.
musikkjournalister betaler ikke for cd'er de skal anmelde.
bilforhandlere krever ikke full pris fra motorjournalister for demokjørte biler.
and so on.

sånn fungerer media.
samtidig prøver vi å unngå å la skribleriene våre bli farget av "hyggelige gester" og "frynsegoder".
og lykkes ganske så bra, imho.

dessuten:
vanlige forbrukere slipper også å betale full pris for demobrukte produkter, eller dersom forhandleren trenger referansekunder på visse produkter.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.199
Antall liker
2.746
Torget vurderinger
16
Titleist skrev:
HC skrev:
Titleist skrev:
jeg har faktisk kjøpt fidelity de to siste årene og synes det er trivelig underholdning. har ingen agenda, jeg vil bare vite hvor mye dere betaler for referanseutstyret deres.
Hvorfor det ? La oss si at det er kostpris, hva så ?
hvis ikke alle importører praktiserer kostpris "prinsippet", det er da "problemet" oppstår. hva er motivasjonen bak valget? pris eller lydkvalitet, byggekvalitet etc..
ta f.eks valg av referanse kilde: dcs, emm labs, wadia, cary, esoteric, meridian ca. 100K for de aktuelle modellene.
samtlige merker viser seg å låte glimrende, alle matcher systemet godt, men de har noe ulik tonalbalanse og en eller to favoritter peker seg ut. det vil da være naturlig å ta en tlf til de respektive importørene og brown-noseE litt, bla bla, er keen på din spiller i vårt referanse system, hvilken pris får du til? samtlige gir 10-15 % rabatt vs. den ene som gir 50%. sannsynligheten er da STOR for at valget faller på den billigste selv om den modellen ikke nødvendigvis oppleves som "best". den "dårlige" matchen prøver man å balansere med kabelbytte etc. i bladet vil man jo aldri skrive at prisen fra importør var den avgjørende faktoren for valget av det nye referanseproduktet.

"vi var egentlig keene på esoteric, da den låt best i vårt referanseanlegg, men likvel endte vi opp med en emm labs fordi audio royal ga oss enn jævla hyggelig pris noe soundgarden ikke gjorde."

er det så farlig å skrive ?
Hvordan vil kvittering på kjøpt referanseprodukt si deg noe som helst. Du må jo også ha tak i tilbudene fra konkurentene slik at du kan sammenligne rabattene. I tillegg bør du vel nesten ha en svoren uttalslse fra kjøper på at han/hun valgte det dårligste produktet pga. pris, det kunne jo hende at det mest rabaterte produktet også var det beste.

Det du gjør er å sverte de som skriver for Fidelity. Du gir skinn av hederlige hensikter men det er ikke mulig å bevise noenting med kvittering. Rognlien ga deg prisen han betalte for Super Nait, hva sier det deg ? Ble den kjøpt fordi den var mest rabatert ? Hva er du egentlig ute etter ?
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Og jeg vil som snarest hive meg på det Nikko03 skriver og samtidig legge til at jeg gir jamnt beng i hvordan Fidelity-folka finansierer anleggene sine. Jeg forstår de som entusiastiske amatører som er glad i hobbyen sin og liker å formidle den og som sådan finner et godt utløp i Fidelity.

Forøvrig og bare så det er sagt: hvis jeg noensinne skulle komme til å skrive noe særlig om film på dette forumet, bør det nok legges til at jeg har bransjetilknytning til kinobransjen i Tromsø og deler av selskapene som distribuerer film og således knappest har betalt en kinobillett i den byen på mange, mange år. Så alle mine vurderinger av de filmene jeg har sett, i hvert fall hvis de er sett gratis i Tromsø, er sannsynligvis i Titleist sitt perspektiv fullstendig ugyldige. Det samme vil gjelde for alle som anmelder film, da de som oftest får se filmen gratis på pressevisning - merkelig nok, later det ikke til å bety at de nødvendigvis gir gode karakterer til alt de ser, men det er sannsynligvis en konspirasjon det og. :p
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.748
Antall liker
11.360
Torget vurderinger
2
Gago skrev:
musikkjournalister betaler ikke for cd'er de skal anmelde.
Bare sånn til info: undertegnede har kjøpt og betalt ca 80% av skivene som er anmeldt i "Blått & rått" helt siden starten. Det er kun ett selskap som sender skiver uten regning, og det er MUDI, så vet dere det også. Ellers handler jeg til full pris på Blues Music Club Notodden og CDON.com

Mvh
Håkon Rognlien
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Nikko03 skrev:
Etter det jeg har lest i fidelity har ingen produkter fått stryk karakter eller blitt bannet opp og ned
Det som står på trykk er entusiasme og velmente råd fra skribenter med erfaring på området.
For 100 kr får du altså pene bilder og gode råd. Utover det er det vel egne ører som bestemmer.
Hvorfor i allverden det ender opp i en diskusjon om innkjøpspriser etc er for meg ufattelig.
Så jeg vil herved sende en gratulasjon til redaktør og skribenter og få takke for ett godt og underholdene blad.
Godt skrevet Nikko :) Helt enig
 
Topp Bunn