Fidelity 38!

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.792
Antall liker
21.432
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Haakon_Rognlien skrev:
Gago skrev:
musikkjournalister betaler ikke for cd'er de skal anmelde.
Bare sånn til info: undertegnede har kjøpt og betalt ca 80% av skivene som er anmeldt i "Blått & rått" helt siden starten. Det er kun ett selskap som sender skiver uten regning, og det er MUDI, så vet dere det også. Ellers handler jeg til full pris på Blues Music Club Notodden og CDON.com

Mvh
Håkon Rognlien

da er du i så fall den første musikkanmelderen jeg har hørt om som faktisk betaler for skivene han anmelder.
den gangen jeg holdt på med musikkjournalistikk, så fikk vi skiver kastet etter oss.
redaksjonen ble nedynket i cd'er, akkurat som filmmagasinet når blir nedynket i dvd'er.
skulle fan meg bare mangle, å vurdere ting er jobben vår, og man betaler ikke for å jobbe.

når det er sagt, dersom folka som sender oss stæsj til vurdering hadde bedt om å få skivene tilbake, så skulle jeg gjerne sendt det tilbake til dem.
men dette skjer jo ikke, hva i helvete skal de med skiver som er åpnet og brukt? solgt dem til råkkogroll, etter å ha brukt timesvis på administrasjon og porto? gløm det.

når det gjelder haifai apparater, så blir jo ting annerledes siden dette er utstyr som koster til dels mye penger.
da er det mer nærliggende å dumpe det ut til demopriser til vanlige kunder, eventuelt legge på litt bransjerabatt dersom skribenten er hypp å beholde det. helt fair, spør du meg.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Mye kan sies om begrepet "referanseanlegg". Ingen magasiner i Norge har økonomi til å sette sammen et anlegg som inneholder alt det grommeste som finnes der ute. Og det er heller ikke meningen med et referanseanlegg. Et referanseanlegg er nettopp det som ligger i ordet: En referanse som man sammenligner og tester med. Det ville jo være idiotisk om det besto av f.eks. gigantisk høyttaleroppsett med mangeveis aktiv deling, ørten effekttrinn osv. Hvordan ville du teste en effektforsterker eller et annet sett høyttalere i et slikt oppsett?

Når man velger deler til et referanseanlegg er det viktig at det representerer noe relativt nøytralt og gjennomsnittlig som ikke er sært i forhold til å bytte ut og teste andre komponenter. Det er viktig at skribentene kjenner anleggets ytelser, og ikke bare i seg selv, men også gjennom testerfaring hvordan det forholder seg til produkter generelt. Med erfaring og et godt kjent referanseanlegg kan man ganske greit teste hvordan noe låter i forhold til ikke bare referansen, men også i forhold til ting som tidligere er testet i referanseanlegget. Derfor skal det også ligge omtanke bak det å skifte ut hele eller deler av et referanseanlegg. Det krever at man igjen opparbeider seg erfaring med hvordan anlegget yter etter utskiftningen.

Når det gjelder det å velge produkter, så kan etter min mening økonomi være en helt grei faktor å ha med seg. Og får man en god deal på et produkt er det god bedriftsøkonomi om produktet også fyller de andre kravene som stilles til referanseanlegget.

Jeg synes derfor det er knekkende likegyldig hva fidelity og deres skribenter har betalt for sine referanseanlegg. Det viktigste er at de har et anlegg som faktisk egner seg som referanse og som ikke har for mye særheter i forhold til å bytte ut komponenter når noe skal testes. Synes fidelity gjør en god jobb, jeg. De formidler gleden med musikken og nyansene mellom ulike typer utstyr. Når det ikke slaktes så mye, så kan man vel heller ikke si at noe favoriseres. Det handler slik jeg ser det om å formidle egenskaper, ikke felle en dom om best eller dårligst.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.748
Antall liker
11.360
Torget vurderinger
2
Gago skrev:
Haakon_Rognlien skrev:
Gago skrev:
musikkjournalister betaler ikke for cd'er de skal anmelde.
Bare sånn til info: undertegnede har kjøpt og betalt ca 80% av skivene som er anmeldt i "Blått & rått" helt siden starten. Det er kun ett selskap som sender skiver uten regning, og det er MUDI, så vet dere det også. Ellers handler jeg til full pris på Blues Music Club Notodden og CDON.com

Mvh
Håkon Rognlien

da er du i så fall den første musikkanmelderen jeg har hørt om som faktisk betaler for skivene han anmelder.
den gangen jeg holdt på med musikkjournalistikk, så fikk vi skiver kastet etter oss.
redaksjonen ble nedynket i cd'er, akkurat som filmmagasinet når blir nedynket i dvd'er.
skulle fan meg bare mangle, å vurdere ting er jobben vår, og man betaler ikke for å jobbe.
Der ser du den praktiske forskjellen mellom idealisme og betalt arbeid, Gago! :)

Håkon
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.792
Antall liker
21.432
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Haakon_Rognlien skrev:
Gago skrev:
Haakon_Rognlien skrev:
Gago skrev:
musikkjournalister betaler ikke for cd'er de skal anmelde.
Bare sånn til info: undertegnede har kjøpt og betalt ca 80% av skivene som er anmeldt i "Blått & rått" helt siden starten. Det er kun ett selskap som sender skiver uten regning, og det er MUDI, så vet dere det også. Ellers handler jeg til full pris på Blues Music Club Notodden og CDON.com

Mvh
Håkon Rognlien

da er du i så fall den første musikkanmelderen jeg har hørt om som faktisk betaler for skivene han anmelder.
den gangen jeg holdt på med musikkjournalistikk, så fikk vi skiver kastet etter oss.
redaksjonen ble nedynket i cd'er, akkurat som filmmagasinet når blir nedynket i dvd'er.
skulle fan meg bare mangle, å vurdere ting er jobben vår, og man betaler ikke for å jobbe.
Der ser du den praktiske forskjellen mellom idealisme og betalt arbeid, Gago! :)

Håkon

ja, det er ikke meg du trenger å overbevise, håkon.
jeg er fullstendig klar over hvor hardt det er å holde på med fidelity.
den knviseggen dere balanserer overfor både bransje og kunder burde være avskrekkende for ethvert fornuftig menneske.
det er jo fan meg urealistiske forventninger og syting opp og ned.
man kan ikke holde på med fidelity uten en stor dose entusiasme og kjærlighet overfor hobbyen.
 
Ø

ØivindJ

Gjest
Gago skrev:
det er jo fan meg syting opp og ned.
Må bare legge til at sytingen mot surround-stoff, som redaktøren tydeligvis er så lei, kommer fra et ønske om å finne dette unike hifi-bladet slik det er i dag i hyllene hos Narvesen også i fremtiden. Ingenting å si på arbeidet som legges ned i hver utgave.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jaja. Jeg kjøpte med meg nr 37 av Fidelity på veien over dammen. Det er det beste Fidelity bladet jeg har kjøpt og ble positivt overrasket. Joda, fortsatt ting og tang jeg delvis reagerer på, men i det hele var det blad med mange gode artikler. Reisen på 18 og en halv time ble betydelig kortere.

Jeg kunne ha vurdert et abonnement, men ønsker noen forandringer:
-Blindtest når kabler er på benken. Er klar over at det er tidskrevende, men for min del er det viktig for å unngå det jeg personlig tror er innbilling (og der er vi i alle samme båt).

-Blindtester bør også utføres når det snakk om produkter hvor forskjellene er minimale. Og ikke minst bør nivåjustering utføres med f.eks kilder

-Noe mer tester av surround utstyr. Ifølge noen som har testet en del, så finnes det surroundreceivere som holder meget høy kvalitet spesielt i forforsterkerdelen. Her kunne det vært interessant om f.eks Fidelity testet noen gode surroundreceivere (først og fremt forforsterker og DAC) opp mot stereoprodukter.

-Musikk anmeldelsene kunne man for min del kuttet ut, men det er forsåvidt mindre viktig.

-Mer vektlegging på akustikk og rominntegrering. Plassering av høyttalere, lydkorreksjon, hvordan ulike høyttalerkontruksjoner opptrer i små/store rom, teste ulike akustikk produkter o.l. Her er jeg redd jeg taler for døve ører fordi det er for lite reklame penger å innhente. Er klar over at Fidelity har dekket noe av dette med bl.a. test av Audiolense og Copeland osv.
 

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
835
Antall liker
25
Sted
Tromsø
Outlawbamse skrev:
geiraa skrev:
Outlawbamse skrev:
Ser nå at Høvdingen har vært å ryddet i tråden for en stund siden. Og, ja det kan vel helt sikkert kalles surmaga å glede seg over en tråd der kverulantene ikke har vært innom for aktivt.
Du vet hva kverulere betyr?
Ja.
http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=kverulere&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j

Kunne du da tenke deg å slutte med det?
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.429
Antall liker
1.379
OT

orso skrev:
Jaja. Jeg kjøpte med meg nr 37 av Fidelity på veien over dammen. <snip>
Reisen på 18 og en halv time ble betydelig kortere.
18 1/2 time? Har propellflyet fått sin renessanse, eller er det en annen dam der ute?
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
18 1/2 time var total reisetid med venting på flyplasser. Hadde bl.a. over 4 timer venting i København.

Valentino:
Hifi handler da ikke om musikk. Har du ikke skjønt det? ;D
 

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Innlegg
560
Antall liker
2
HC skrev:
Titleist skrev:
HC skrev:
Titleist skrev:
jeg har faktisk kjøpt fidelity de to siste årene og synes det er trivelig underholdning. har ingen agenda, jeg vil bare vite hvor mye dere betaler for referanseutstyret deres.
Hvorfor det ? La oss si at det er kostpris, hva så ?
hvis ikke alle importører praktiserer kostpris "prinsippet", det er da "problemet" oppstår. hva er motivasjonen bak valget? pris eller lydkvalitet, byggekvalitet etc..
ta f.eks valg av referanse kilde: dcs, emm labs, wadia, cary, esoteric, meridian ca. 100K for de aktuelle modellene.
samtlige merker viser seg å låte glimrende, alle matcher systemet godt, men de har noe ulik tonalbalanse og en eller to favoritter peker seg ut. det vil da være naturlig å ta en tlf til de respektive importørene og brown-noseE litt, bla bla, er keen på din spiller i vårt referanse system, hvilken pris får du til? samtlige gir 10-15 % rabatt vs. den ene som gir 50%. sannsynligheten er da STOR for at valget faller på den billigste selv om den modellen ikke nødvendigvis oppleves som "best". den "dårlige" matchen prøver man å balansere med kabelbytte etc. i bladet vil man jo aldri skrive at prisen fra importør var den avgjørende faktoren for valget av det nye referanseproduktet.

"vi var egentlig keene på esoteric, da den låt best i vårt referanseanlegg, men likvel endte vi opp med en emm labs fordi audio royal ga oss enn jævla hyggelig pris noe soundgarden ikke gjorde."

er det så farlig å skrive ?
Hvordan vil kvittering på kjøpt referanseprodukt si deg noe som helst. Du må jo også ha tak i tilbudene fra konkurentene slik at du kan sammenligne rabattene. I tillegg bør du vel nesten ha en svoren uttalslse fra kjøper på at han/hun valgte det dårligste produktet pga. pris, det kunne jo hende at det mest rabaterte produktet også var det beste.

Det du gjør er å sverte de som skriver for Fidelity. Du gir skinn av hederlige hensikter men det er ikke mulig å bevise noenting med kvittering. Rognlien ga deg prisen han betalte for Super Nait, hva sier det deg ? Ble den kjøpt fordi den var mest rabatert ? Hva er du egentlig ute etter ?
Med mindre Titleist er aksjonær i Forlaget Fidelity AS forstår jeg ikke på hvilket grunnlag han kan fremme et slikt krav. Benektelsen av en slik innsynsrett er ikke bare juridisk flisespikkeri. Man må ha anledning til å drifte et foretak på en effektiv måte uten å til enhver tid bekymre seg for hvordan dette fremstår utad. Dersom han personlig ikke har tillit til Fidelitys profesjonalitet må han i det minste sammsynliggjøre sine mistanker på spesifikt grunnlag, ikke på objektivt grunnlag. Dersom man følger hans argumentasjon er det jo ingen man kan stole på.

Uansett er ikke det å legge frem kvitteringer noe som vil kunne sikre redaksjonens rykte da det, slik HC poengterer, alltid vil være fortolkningsproblemer knyttet til slik informasjon.
 

Mute

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
481
Antall liker
9
Sted
Skien
Torget vurderinger
0
Kjøpt og lest No38 og det er skuffende mange skrivefeil.
 

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Innlegg
2.745
Antall liker
668
Mute skrev:
Kjøpt og lest No38 og det er skuffende mange skrivefeil.
Er ganske tett med skrivefeil i bladet ja. Lukseriøs, hard disc (ugg) - og tegnsettingen er mindre en tilfredsstillende. Egentlig ikke det viktigste, men det gir et litt amatørmessig preg.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Titleist skrev:
Zomby_Woof skrev:
BT skrev:
Det jeg sikter til er "Og vi betaler så absolutt prisen for å være objektive ved at vi av enkelte blir nedprioritert i forhold til mer "positive" blader både for utlån av produkter og som anninseorgan." Denne synes jeg var litt unødvendig.
Jeg syntes den var helt på sin plass. Enkelte leverandører er faktisk så frekke at de ikke låner ut et produkt til Fidelity, men heller setter inn en annonse for produktet som nærmest er kamuflert som redaksjonelt stoff (Adyton/OHFC, med en annonse som var opptrykk av en test fra L&B).
frekke? dette er vel ikke akkurat noe denne sjappa er alene om å gjøre, jeg vil jo karakterisere det som naturlig å sitere gode tester i en annonse. at det nevnte produkt ikke har blitt levert til test hos fidelity er jo selvsagt en kalkulert avveining av ohc som man må respektere. etter all den hypen adyton har fått er fallhøyden temmelig stor, annet enn en virkelig god test vil jo drepe merket. alle vet jo utfallet av en slik test uansett, DP A1s og EC Nemo, til og med Hegel H10 vil være "bedre" toaltsett, mens det testede produktet vil få skryt på enkeltparametre. dog hvis ohc velger å tilby knutern & co det aktuelle produktet til kost-pris gjerne supplert med noen eksotiske kabler, får pipen brått en annen lyd.

og hvorfor i all verden er det så viktig å vite hva dp-mafiaen mener om et produkt? stoler du ikke på dine egne ører?
Husker du annonsen? To sider gjentrykk fra L&B, uten at det på noen måte gikk frem hvem som hadde utført testen. Kamuflert som redaksjonelt stoff er ingen overdrivelse.

Ja. Jeg mener dette var frekt av OHFC, muligens også i overkant klønete av Fidelity.

Selvfølgelig forstår jeg at fallhøyden er stor etter skamrosen fra L&B. Det er den for det aller meste som har vært innom der.

Resten av oppgulpene dine vil jeg ikke si noe annet om enn at jeg valgte min egen DP etter egne ører. Audio var vel kommet til nummer 15 eller noe sånt da jeg bestemte meg for at "en vakker dag". DP-mafiaen var like ukjent for meg den gangen som den er nå.
 

havards

Medlem
Ble medlem
15.09.2005
Innlegg
29
Antall liker
37
Mye er sagt om Fidelitys profil, og mer kommer til å sies.
Men noe som slår meg at ingen har kommentert så langt (mulig jeg har oversett) er vinklingen på lederen. Så da må vi vel si noe om det også... ;D

De fleste aviser og tidsskrifter har vanligvis skråblikk på trender og begivenheter i omverden i sine lederkommentarer. Men i de eksemplarer jeg har skummet gjennom av Fidelity, er det konsekvent navlebeskuelsen som hersker. Hvorfor er det slik? Føler man hele tiden sånt behov for å "forsvare" produktet sitt?
Synes dette er litt påfallende, hadde gjerne lest litt mer om bladets syn på bransje, utvikling, trender og strømninger.
Noen som har tenkt på det samme?
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.423
Antall liker
1.138
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
havards skrev:
Mye er sagt om Fidelitys profil, og mer kommer til å sies.
Men noe som slår meg at ingen har kommentert så langt (mulig jeg har oversett) er vinklingen på lederen. Så da må vi vel si noe om det også... ;D

De fleste aviser og tidsskrifter har vanligvis skråblikk på trender og begivenheter i omverden i sine lederkommentarer. Men i de eksemplarer jeg har skummet gjennom av Fidelity, er det konsekvent navlebeskuelsen som hersker. Hvorfor er det slik? Føler man hele tiden sånt behov for å "forsvare" produktet sitt?
Synes dette er litt påfallende, hadde gjerne lest litt mer om bladets syn på bransje, utvikling, trender og strømninger.
Noen som har tenkt på det samme?
Nei!
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
havards skrev:
Føler man hele tiden sånt behov for å "forsvare" produktet sitt?
Ja. Jeg tror det. Jeg opplever Knut Vadseth som veldig var for den kritikken han får her inne. Av og til er det naturlig å bruke plass i bladet på dette, men jeg synes det blir alt for mye.

Det virker som om Fidelitygjengen med Knut Vadseth i spissen lager det bladet de selv ville likt å lese. Det er 100% riktig. Jeg skulle nesten ønske at KV var en smule mer arrogant, og ga mer pokker i at han ikke kan gjøre alle til lags. Det er det ingen andre som klarer heller.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.636
Antall liker
3.602
Torget vurderinger
1
havards skrev:
Mye er sagt om Fidelitys profil, og mer kommer til å sies.
Men noe som slår meg at ingen har kommentert så langt (mulig jeg har oversett) er vinklingen på lederen. Så da må vi vel si noe om det også... ;D

De fleste aviser og tidsskrifter har vanligvis skråblikk på trender og begivenheter i omverden i sine lederkommentarer. Men i de eksemplarer jeg har skummet gjennom av Fidelity, er det konsekvent navlebeskuelsen som hersker. Hvorfor er det slik? Føler man hele tiden sånt behov for å "forsvare" produktet sitt?
Synes dette er litt påfallende, hadde gjerne lest litt mer om bladets syn på bransje, utvikling, trender og strømninger.
Noen som har tenkt på det samme?
Jo da, du har et *lite* poeng der. He-he. Nå er det redaktørens privilegium å skrive lederne, da. Mulig behovet for å "forsvare seg", som du skriver, er en refleksbevegelse? Men er det noe galt i det da? Det blir jo en del av dialogen med leserne. Jeg husker en av disse lederne skapte en voldsom tråd med femsifret antall treff her på Sentralen, bare pga. en bisetning. Jeg tror det var noe med kabler, he-he. Ellers så prøver redaksjonen tidvis å være litt "tematiske", noe som også da reflekteres i samme lederartikkel.
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
Zomby_Woof skrev:
havards skrev:
Føler man hele tiden sånt behov for å "forsvare" produktet sitt?
Ja. Jeg tror det. Jeg opplever Knut Vadseth som veldig var for den kritikken han får her inne. Av og til er det naturlig å bruke plass i bladet på dette, men jeg synes det blir alt for mye.

Det virker som om Fidelitygjengen med Knut Vadseth i spissen lager det bladet de selv ville likt å lese. Det er 100% riktig. Jeg skulle nesten ønske at KV var en smule mer arrogant, og ga mer pokker i at han ikke kan gjøre alle til lags. Det er det ingen andre som klarer heller.
Enig med U :)
Og for sitere salige Ivar Aasen:

"Til lags åt alle kan ingen gjere,
Det er so gamalt og vil så vera,
Eg tykkjer mest at det høver best,
å hjelpa den som det trenger mest" ;) ;)

mvh
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.200
Antall liker
6.569
Udokumenterte korrupsjonsanklager bør Wadseth ha full rett til å forsvare "produktet" sitt mot. Selv om han bytter ut referanseutstyret sitt innimellom er ikke salg via bruktbørsene mer lukurativt enn at det neppe kan være noen lukurativ ekstrainntekt, selv om han skulle få ok pris fra leverandørene.
 

benjajon

Medlem
Ble medlem
10.12.2008
Innlegg
37
Antall liker
0
BT skrev:
Udokumenterte korrupsjonsanklager bør Wadseth ha full rett til å forsvare "produktet" sitt mot. Selv om han bytter ut referanseutstyret sitt innimellom er ikke salg via bruktbørsene mer lukurativt enn at det neppe kan være noen lukurativ ekstrainntekt, selv om han skulle få ok pris fra leverandørene.
Enig! Til dels usmakelige og insinuerende påstander bør enhver redaktør kunne komme med en aldri så liten forsvarsskrift mot.

Når det er sagt så kan jeg skjønne de som ønsker en aldri så liten vridning fra "forsvarsskrift " til noe mer engasjerende. Hva da, sier du? Surprise me.....
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.200
Antall liker
6.569
Jepp. Vadseth - surprise us!
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Det tror jeg er den mest innesnødde kommentaren jeg kan huske å ha lest her inne, Titleist. Du overgår deg selv her. Og det sier jaggu ikke lite! Om Fidelity skulle valgt referanseutstyr på bakgrunn av prisen og ikke lydkvaliteten, ville det bety det samme som at redaktøren og hele redaksjonen pisset på det nevnte livsverket selv, og slett ikke trengte hjelp fra noen.
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
Titleist skrev:
:D

da vet jeg i hvertfall hva lederen i neste blad kommer til å handle om.

var ikke meningen å pisse på livsverket til noen, jeg vil bare forsikre meg om at man velger referanseutstyr basert på lyden og ikke inn-prisen.
Viser til sitatet med flere.....
Syns det begynner å bli vel mye drittpreik og mistenkeleggjøring no.  Dette kan vi vel bli spart for.  Du bør ha en del dokumentasjon på at dine påstander har rot i virkeligheten før de fremsettes Titleist. Hviss ikke - spar oss.....

impulse skrev:
Det tror jeg er den mest innesnødde kommentaren jeg kan huske å ha lest her inne, Titleist. Du overgår deg selv her. Og det sier jaggu ikke lite! Om Fidelity skulle valgt referanseutstyr på bakgrunn av prisen og ikke lydkvaliteten, ville det betydd det samme som at redaktøren og hele redaksjonen pisset på det nevnte livsverket selv, og slett ikke trengte hjelp fra noen.
Dette støttes fullt ut Impulse..


56fwb
 

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
700
Antall liker
1
Det er så useriøst mange her som klager og står i over bladet (hifimagasiner generelt), MEN HVORFOR LESER DERE DET DA?! Finn dere et liv, og ikke plag oss som liker å lese bladet. Samtidig tror jeg at den "vanlige" leseren av bladet greier å ha egne meninger, selv etter slakt eller skryt ifra Fidelity!
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.200
Antall liker
6.569
spurv skrev:
Det er så useriøst mange her som klager og står i over bladet (hifimagasiner generelt), MEN HVORFOR LESER DERE DET DA?! Finn dere et liv, og ikke plag oss som liker å lese bladet. Samtidig tror jeg at den "vanlige" leseren av bladet greier å ha egne meninger, selv etter slakt eller skryt ifra Fidelity!
Det er som med forball, man lider seg i gjennom for å ikke falle utenom i lunchpraten.
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
BT skrev:
spurv skrev:
Det er så useriøst mange her som klager og står i over bladet (hifimagasiner generelt), MEN HVORFOR LESER DERE DET DA?! Finn dere et liv, og ikke plag oss som liker å lese bladet. Samtidig tror jeg at den "vanlige" leseren av bladet greier å ha egne meninger, selv etter slakt eller skryt ifra Fidelity!
Det er som med forball, man lider seg i gjennom for å ikke falle utenom i lunchpraten.
Lider du verkeleg hele tiden - da grenser det jo til selvpining.
Medisinsk? råd: La vere å lese bladet - du har rett og slett ikke godt av det....  ;);D

Jeg syns at Fidelity ER generelt bra - opplysende og lærerikt...
Selvsagt har det feil og mangler..
Og likeså selvsagt :
 -tråkker de til tider på (våre) såre tær...
-er de ikke alltid objektive - det går ikke ann uansett hvor hardt en prøver.
-så omhandler det til tider komponenter jeg ikke har råd til - selv med min villeste fantasi inkobblet.
-kan det av og til bli for mye skriverier om desse uoppnålege godbiter
osv, osv...

....... Likevel så koser jeg meg ved lesing av Fidelity

Ha en stråålendes dag - spesielt til K.Vadseth og gjengen i Fidelity :) :D

mvh 56fwb :) :)
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Titleist skrev:
[...klipp...]jeg vil bare forsikre meg om at man velger referanseutstyr basert på lyden og ikke inn-prisen.
Det er vel ganske klart at pris alltid (med mindre man heter Røkke eller Reitan) vil være en faktor ved innkjøp enten man er privatperson eller profesjonell. Det er ikke snakk om enten-eller her, det er snakk om både-og. Klart at de ikke vil kunne leve med utstyr som låter noe annet enn eksepsjonelt godt i referanseanlegget når man tester utstyr i de klassene det er snakk om her. Likevel er det mye forskjellig utstyr fra mange ulike leverandører som låter eksepsjonelt godt, og når man har funnet de aktuelle kandidatene når det gjelder kvalitet, så er det vel helt naturlig at pris spiller inn.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Selvfølgelig. Men et hifi-magasin som innhandler referansekomponentene med rabattmotivasjon nakkeskyter seg selv, og det burde jo være åpenbart for selv den enklest møblerte, IMHO. Alt i beste mening, selvsagt.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
impulse skrev:
Selvfølgelig. Men et hifi-magasin som innhandler referansekomponentene med rabattmotivasjon nakkeskyter seg selv, og det burde jo være åpenbart for selv den enklest møblerte,IMHO. Alt i beste mening, selvsagt.
Jeg er ikke enig. Selvfølgelig skal ikke rabatt i seg selv være hovedpoenget med produktvalget, men vi snakker om bedrifter på et budsjett, og det er klart at dersom man skal kjøpe en komponent med et budsjett på rundt 30000, har valget mellom komponent A, B og C, der A og B koster omtrent det samme (f.eks. 50000) og låter omtrent likt, mens B koster mindre (f.eks. 30000) og låter litt dårligere, og man så får et tilbud om å kjøpe komponent B til kostpris, f.eks. 32000, så vil det være idiotisk bedriftsøkonomisk å velge A eller C bare fordi man skal unngå å ha "rabattmotivasjon". Det handler om å kjøpe det beste man kan få innenfor et budsjett, og ofte vil det blant annet handle om å få gode priser på gode produkter.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.805
Antall liker
28.854
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
roffe skrev:
impulse skrev:
Selvfølgelig. Men et hifi-magasin som innhandler referansekomponentene med rabattmotivasjon nakkeskyter seg selv, og det burde jo være åpenbart for selv den enklest møblerte,IMHO. Alt i beste mening, selvsagt.
Jeg er ikke enig. Selvfølgelig skal ikke rabatt i seg selv være hovedpoenget med produktvalget, men vi snakker om bedrifter på et budsjett, og det er klart at dersom man skal kjøpe en komponent med et budsjett på rundt 30000, har valget mellom komponent A, B og C, der A og B koster omtrent det samme (f.eks. 50000) og låter omtrent likt, mens B koster mindre (f.eks. 30000) og låter litt dårligere, og man så får et tilbud om å kjøpe komponent B til kostpris, f.eks. 32000, så vil det være idiotisk bedriftsøkonomisk å velge A eller C bare fordi man da har "rabattmotivasjon". Det handler om å kjøpe det beste man kan få innenfor et budsjett, og ofte vil det blant annet handle om å få gode priser på gode produkter.
Synes at du og Impulse snakker forbi hverandre. Essensen i Impulses innlegg er jo nettopp det at med utelukkende fokus på rabatter og pris, vil man miste enhver kred. Virker logisk på meg.
mvh
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
tkr skrev:
Synes at du og Impulse snakker forbi hverandre. Essensen i Impulses innlegg er jo nettopp det at med utelukkende fokus på rabatter og pris, vil man miste enhver kred. Virker logisk på meg.
mvh
Jeg synes det virker som at alle som snakker om at det er så viktig å ikke være motivert av pris og rabatter synes å være blinde for at denne faktoren nesten alltid er med, samme hva som har hovedfokus. Jeg vil påstå at man alltid handler med "rabattmotivasjon" eller "best for pengene-motivasjon". Det er ikke den eneste motivasjonen, men den vil alltid være med som en faktor, og jeg er fortsatt uenig i at det å ha en slik motivasjonsfaktor er nakkeskudd på seg selv.

Det er mildt sagt naivt å tro at det kun er en faktor som motiverer valget når man skal investere i et produkt. Det er ingen i et konkurransemarked som investerer utelukkende på grunn av produktegenskaper uten at prisen er riktig, og heller ikke utelukkende på grunn av pris uten at produktegenskapene er riktige. Hele diskusjonen synes for meg som et forsøk på å tre ufornuftige og begrensende kriterier for et hifimagasins innkjøp av referanseutstyr ned over hodene på hifimagasinet. Jeg ser ikke helt noen god motivasjon for å hevde slike regler, annet enn å kunne diskreditere magasinet dersom det skulle "oppdages" at man har fått produktet til en fordelaktig pris. Poenget mitt er at produktets lydmessige egenskaper i referanseanlegget er hva de er uavhengig av prisen. Om bladet har fått en meget fordelaktig pris, så er det fornuftig bedriftsøkonomi å kjøpe produktet. Hva det skulle ha med "nakkeskudd" å gjøre kan jeg ikke skjønne. Man konstruerer en problematikk som for hifimagasinet er ikkeeksisterende. Man kjøper ikke et produkt som er for dyrt, og man kjøper ikke et produkt som er for dårlig. Man kjøper et produkt som oppfyller kravene til en gunstigst mulig pris. Det er ikke verre enn det.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Helt greit, Roffe. Jeg ser poenget ditt. Og selvfølgelig spiller det en rolle hva ting koster! Jeg har studert markedskommunikasjon i årevis, og vet litt om hva som utløser kjøp. Nå var jo ellers grunnen til at jeg fyrte av litt Titleists uro omkring hvorvidt Fidelity handlet referanseutstyr med hovedfokus på prisen fremfor lyden. Derav også mitt kontante svar. Et hifi-magasin med denslags fokus vil jo i siste instans diskreditere seg selv fullstendig.
Så kan vi jo selvfølgelig diskutere hva prisen på et gitt produkt gjør med motivasjonen for å kjøpe det, sånn på generellt grunnlag. Men det er en annen skål, spør du meg. Slik jeg leser problematikken, er det slett ikke bedriftsøkonomi vi diskuterer her, men hva som ligger til grunn, og MÅ ligge til grunn når det foretas nyinnkjøp til referanseanlegget i bladet jeg skriver for.
Jeg kjenner litt til prosessene når et nytt komponent blir innvilget oppholdstillatelse i Vadseths referanseoppsett. Dukker det opp noe som flytter grensene for hva som er mulig å oppleve i det eminente lytterummet, blir det vurdert etter grundig overveielse, og med redaksjonen tilstede. Det har det med å koste, for å si det sånn. Selv om Fidelity jo nyter godt av å få utstyr til redusert bransjepris. Se forøvrig kollega Håkons redegjørelse for hva dette uttrykket innebærer...
Fidelitys referanseoppsett er faktisk verktøyet som brukes når utstyr skal vurderes i plenum, i tillegg til å være redaktørens "verktøykasse." Som sådan er det selvfølgelig viktig at komponenetene ikke bare er av utsøkt kvalitet, men også sympatiserer med hverandre og spiller et godt stykke utover det "ordinære".
At det koster endel, burde ikke være noen overraskelse. Men det er vel i Fidelity som i de fleste hifientusiast-hjem. Vi er ikke først og fremst økonomer. Vi er musikkelskere og entusiaster. Og takk for det. Det er vel strengt tatt mer enn nok blåruss i verden som det allerede er.
 
R

Roysen

Gjest
Jeg ser ikke noe problem i om skribenter eller redaktører får kjøpe produkter billig så lenge det ikke farger det som skrives. Jeg har full tillit til at så ikke skjer.

Mvh
Roysen
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
Roysen skrev:
Jeg ser ikke noe problem i om skribenter eller redaktører får kjøpe produkter billig så lenge det ikke farger det som skrives. Jeg har full tillit til at så ikke skjer.

Mvh
Roysen
Enig med deg Roysen.... ;) :)
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
12.105
Antall liker
27.801
Sted
Oslo/Grebbestad
Hej
Har lest Fidelity i noen år nå, og syns det er ett veldigt bra og underhållande/velskrivet blad
som skriver om realistiska drømmer og våte drømmer. Syns det er bra skribenter som jobber med testerne
og dessutom finns de tilgjenlige her på forumet med sine kunnskaper/erfaring "folkligt".
Så all den negative kritiken som kommer her varje gang ett nytt nummer er ute har jag lite til oversfør.
Syns faktiskt ni Norrmänn ska va stolte av deres hifi-blad, mange lesere i Sverige tycker veldigt bra om Fidelity,
problemet er og få kjøpt det over disk utenfor storbyerne. Stå På videre Fidelity gjengen.

"blir nog aldrig nån skribent iværtfall med disse Norsk kunnskaperne"

Mvh Roger
 
R

RoDa

Gjest
Roysen skrev:
Jeg ser ikke noe problem i om skribenter eller redaktører får kjøpe produkter billig så lenge det ikke farger det som skrives. Jeg har full tillit til at så ikke skjer.

Mvh
Roysen
Takk for tilliten, Roysen.
Det er relativt gjennomsiktig om det er skribenter som farger omtalene for å få bedre pris, det er bare å se på byttefrekvensen.
Skulle denne konspirasjonsteorien (til titleist) ha noen rot i virkeligheten så måtte man være temmelig kynisk.
Skryte ett produkt opp i skyene, kjøpe det pissbillig og selge det igjen med referanse til superomtalen for å tjene penger... ::)

Ellers kjøper man da ikke noen man ikke virkelig har lyst å eie?
Jeg ville da hverken kjøpt mine Dynaudio eller mine Usher basert på pris alene? At mine Usher for meg fungerer tilfredstillende og at avstanden opp til Dynaudio Confidence C1 er så liten at det for meg ikke føltes verdt det ekstra utlegget, er sannsynlig vis det roffe prøver å skrive noe om i sine innlegg i tråden?

EDIT: En grunn til å ha referanser er jo nettopp det, at annet utstyr skal sammenlignes med en kjent referanse.
Derfor er det etter mitt skjønn nødvendig å eie utstyret lenge nok til å bli kjent med det.

Mvh
Rolf, som selger for sjelden til å tjene penger på det. ;)
 

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Innlegg
560
Antall liker
2
Titleist skrev:
alle disse spillerne er i topp-klassen, hvilken som er best blir en smaksak, ingen kan "ta" dere på at dere valgte den ene eller den andre spillern fordi alle er referanseprodukter. hadde dere hatt råd til å velge EMM Labs hvis situasjonen var denne:

veiledende pris

Wadia 581i SE 106 000,-

dCS Puccini 107.500,-

EMM Labs CDSA 109 000,-

Esoteric X-01D2 106 995,-

fidelity's pris

Wadia 581i SE 55 000,-

dCS Puccini 60 000

EMM Labs CDSA 95 000,-

Esoteric X-01D2 50 000

ps. det handler ikke om å kunne selge produktet etter kort tid med fortjeneste, men å disponere pengene mer fornuftig/frigjøre kapital. plutselig hadde man råd til jorma kabler eller hva det måtte være fordi man valgte en "rimeligere" spiller (som ikke nødvendigvis var "best")...
Jeg er spent på å se når det skal gå opp for deg at denne debatteringslinjen ikke er annet enn skadelig. Et eventuelt svar her vil ikke kunne gi deg noe "poeng" annet enn å surne hi-fi norge.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Fikk du i det hele tatt med deg det jeg skrev som tilsvar på insinuasjonene dine litt lenger oppe i tråden, Titleist? Det er mulig du har lest det, selv om jeg tviler. Da har jeg et godt råd til deg. Trekk pusten dypt, sett deg rolig ned og les det en gang til. Langsomt. Om du da fremdeles skulle føle for å holde på med dette gnålet, er det bare å gjenta prosedyren. Og gjør det helt til det sitter, vær så snill...!
 
Topp Bunn