Nei, det ville bare vært for jævlig pinlilg for nasjonen hvis Statsministeren ble tatt for noe slikt. Slik sett er jeg glad for konklusjonen, som forøvrig ikke kunne bli noen annen! Jfr første setning!Pink_Panther skrev:
Nei riktig det, men visse ting tyder på at norske banktopper har vært både blinde, døve og dumme den senere tiden når man ser hvordan bankhåndverket er blitt skjøttet, og visse banker har "kastet" penger etter folk. At disse dumme som var blindet av grådighet kunne forutse noen som helst ting på egen hånd stiller jeg meg "litt" tvilende til! :BT skrev:Spør du meg så trengte man neppe innsideinformasjon for å forutse at redningspakken kom.
Inspirert av en annen tråd: Ad hominem?Gjest skrev:Saken illustrer bare noe som foregår hver dag på Oslo børs. Det blir sak først når Siw får ferten i noe hun kan kritisere noen i regjeringen for. Hun skyter ikke på de som lever av innsidehandel på Oslo børs.
Oddgeir repeterer Siw, som vanlig...
Vel så lenge det ikke blir "A verbis ad verbera" skal du vel ikke klage Oddgeir. ;Doddgeir skrev:Inspirert av en annen tråd: Ad hominem?Gjest skrev:Saken illustrer bare noe som foregår hver dag på Oslo børs. Det blir sak først når Siw får ferten i noe hun kan kritisere noen i regjeringen for. Hun skyter ikke på de som lever av innsidehandel på Oslo børs.
Oddgeir repeterer Siw, som vanlig...
Seg er imponert Spiralis.Spiralis skrev:Den personlige finanskrisen noen og enhver kan oppleve da og da kan løses ved å gå til banksjefen og si:
"Catapultam habeo. Nisi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane mittam!"
Det burde løse de fleste pekuniære problemer. ;D
Mener du at bankene burde latt være å låne ut penger til folk?Spiralis skrev:Nei riktig det, men visse ting tyder på at norske banktopper har vært både blinde, døve og dumme den senere tiden når man ser hvordan bankhåndverket er blitt skjøttet, og visse banker har "kastet" penger etter folk. At disse dumme som var blindet av grådighet kunne forutse noen som helst ting på egen hånd stiller jeg meg "litt" tvilende til! :BT skrev:Spør du meg så trengte man neppe innsideinformasjon for å forutse at redningspakken kom.
;DFantastic grow the evening gowns;
Agents of the Fisc pursue
Absconding tax-defaulters through
The sewers of provincial towns.
Private rites of magic send
The temple prostitutes to sleep;
All the literati keep
An imaginary friend.
Klart det er et problem at folk ikke har økonomisk innsikt. Men norske banker har ikke hatt store tap på utlånsporteføljen nå, så totalt udugelige kan de vel ikke være?Greven skrev:Det er vel ikke til å stikke under en stol at bankene har vært litt velvillige med boliglån.
Problemet er jo også at "folk flest" har helt minimal økonomisk innsikt/kompetanse (leste en undersøkelse i DN der 40% ikke klarte å regne ut den faktiske forskjellen på forskjellige lån) og tar gladelig imot alt banken "gir" dem. At dette gir slike resultater er ikke uventet (men jeg hadde nok trodd at det skulle komme tidligere) og jeg tror vi bare har sett toppen av isfjellet med større gjeldsproblemer, fallende boligpriser og etterhvert også større arbeidsledighet.
Jeg har nevnt tidligere i tråden at da jeg var ute på lånerunde, ble jeg tilbudt 10x årlig inntekt... :
Fulgte rådet ditt; han skjønte ittno. Siden vi var i samme båt ble det en kort samtale..Spiralis skrev:Den personlige finanskrisen noen og enhver kan oppleve da og da kan løses ved å gå til banksjefen og si:
"Catapultam habeo. Nisi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane mittam!"
Men etterpå vil du trenge en god advokat, og de koster penger!Spiralis skrev:Den personlige finanskrisen noen og enhver kan oppleve da og da kan løses ved å gå til banksjefen og si:
Oversettelse:Delle skrev:Fulgte rådet ditt; han skjønte ittno. Siden vi var i samme båt ble det en kort samtale..Spiralis skrev:Den personlige finanskrisen noen og enhver kan oppleve da og da kan løses ved å gå til banksjefen og si:
Oversettelse, anyone..
Mvh
Ganske heftig i dag ja...OS skrev:Fy f**n nå svir det i portisen! Oslo Børs ned 11,5% nå. Handel i S&P 500 futures er stanset pga. limit down og det er ikke ofte det skjer. Får vi Black Friday i dag nøyaktig 79 år etter Black Thursday 24. oktober 1929? Det går også rykter om at GM slår seg konkurs de nærmeste dagene.
Leste på hegnar.no at dersom Dow Jones faller minst 1.100 poeng eller 10 prosent før klokken 16.00, blir det en times pause i handelen. Nås grensen mellom klokken 16 og 16.30 blir pausen på 30 minutter. Det blir ingen pause dersom fallet kommer etter 16.30. Dersom Dow Jones faller 2.200 poeng, eller 20 prosent, før 18.00, vil det bli en pause i to timer.
mvh,
OS
Alle venter med å kjøpe til prisene er på bunn. Og alle venter på at bunnen skal bli nådd. :LydMekk skrev:Lenge igjen for det svinger oppover IMO. Mulig ting begynner å flate ut til førstkommende sommer. Ikke før.
Hvordan går det med belåningen av huset? Skal nok ikke mer til enn litt seriøs biltrøbbel nå før 6000 er innen rekkevidde...asbjbo skrev:Du kan også regne som ganske sikkert at egenkapitalen i selskapene vokser med ca 5 % i året og at den totale avkastningen i aksjemarkedet er ca 11 % i året, på tilstrekkelig lang sikt. I 1929 sto Dow Jones i 300. Nå står den i 10000, og panikken er total. Riktignok kom DJIA ikke opp i 300 igjen før 1954, og den langsiktige trenden tilsier at den "burde" være rundt 6000 i 2010. Det er slett ikke sikkert man får noen særlig glede av den langsiktige avkastningen innen rimelig tidshorisont. På lang sikt er vi alle døde, som Keynes påpekte. Men faller DJIA under 6000 pantsetter jeg huset, for å si det slik.Greven skrev:Det eneste jeg stoler på er at alt som går opp etterhvert går ned og vice versa. Derfor er jo det store spørsmålet nå: Når skal man kjøpe seg inn i fond eller enkeltaksjer igjen?
Those of us who have looked to the self-interest of lending institutions to protect shareholders equity, myself included, are in a state of shocked disbelief,Gjest skrev:En gammelliberaler som har sett sine trosbesvergelser gå i oppløsning:
http://www.nytimes.com/2008/10/24/business/economy/24panel.html
Måtte de følge hans eksempel alle som en...
Har samlet litt ammunisjon, ja...Greven skrev:Hvordan går det med belåningen av huset? Skal nok ikke mer til enn litt seriøs biltrøbbel nå før 6000 er innen rekkevidde...asbjbo skrev:Du kan også regne som ganske sikkert at egenkapitalen i selskapene vokser med ca 5 % i året og at den totale avkastningen i aksjemarkedet er ca 11 % i året, på tilstrekkelig lang sikt. I 1929 sto Dow Jones i 300. Nå står den i 10000, og panikken er total. Riktignok kom DJIA ikke opp i 300 igjen før 1954, og den langsiktige trenden tilsier at den "burde" være rundt 6000 i 2010. Det er slett ikke sikkert man får noen særlig glede av den langsiktige avkastningen innen rimelig tidshorisont. På lang sikt er vi alle døde, som Keynes påpekte. Men faller DJIA under 6000 pantsetter jeg huset, for å si det slik.Greven skrev:Det eneste jeg stoler på er at alt som går opp etterhvert går ned og vice versa. Derfor er jo det store spørsmålet nå: Når skal man kjøpe seg inn i fond eller enkeltaksjer igjen?