Politikk, religion og samfunn Finanskrisen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.098
    Torget vurderinger
    0
    Pink_Panther skrev:
    Nei, det ville bare vært for jævlig pinlilg for nasjonen hvis Statsministeren ble tatt for noe slikt. Slik sett er jeg glad for konklusjonen, som forøvrig ikke kunne bli noen annen! Jfr første setning!

Nå tror jeg faktisk ikke så dårlig om Jens at han ville ha deltatt aktivt i slik svindel. Han er nok en ærlig sjel, men om han hadde "glemt seg" eller "forsnakket seg" så er jo ikke det noen dødssynd. Man må jo få lov til å ha gamle venner selv om man blir Statsminister? Om disse vennene så misbruker informasjon som egentlig ikke var tiltenkt dem må det jo være "vennene" som skal kritiseres. En viss anstendighet synes jeg det ikke er urimelig å forlange av ledere i Norsk næringsliv! Og ja, jeg vet det er naivt å ha slike ønsker.

Og det er Statsministre før Jens som BEVISST har lekket sensitivt materiale, og det nå mye værre om man spør meg.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Spør du meg så trengte man neppe innsideinformasjon for å forutse at redningspakken kom.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.098
    Torget vurderinger
    0
    BT skrev:
    Spør du meg så trengte man neppe innsideinformasjon for å forutse at redningspakken kom.
    Nei riktig det, men visse ting tyder på at norske banktopper har vært både blinde, døve og dumme den senere tiden når man ser hvordan bankhåndverket er blitt skjøttet, og visse banker har "kastet" penger etter folk. At disse dumme som var blindet av grådighet kunne forutse noen som helst ting på egen hånd stiller jeg meg "litt" tvilende til! ::)

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Gjest skrev:
    Saken illustrer bare noe som foregår hver dag på Oslo børs. Det blir sak først når Siw får ferten i noe hun kan kritisere noen i regjeringen for. Hun skyter ikke på de som lever av innsidehandel på Oslo børs.

Oddgeir repeterer Siw, som vanlig...
    Inspirert av en annen tråd: Ad hominem?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.098
    Torget vurderinger
    0
    oddgeir skrev:
    Gjest skrev:
    Saken illustrer bare noe som foregår hver dag på Oslo børs. Det blir sak først når Siw får ferten i noe hun kan kritisere noen i regjeringen for. Hun skyter ikke på de som lever av innsidehandel på Oslo børs.

Oddgeir repeterer Siw, som vanlig...
    Inspirert av en annen tråd: Ad hominem?
    Vel så lenge det ikke blir "A verbis ad verbera" skal du vel ikke klage Oddgeir. ;D

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.098
    Torget vurderinger
    0
    Den personlige finanskrisen noen og enhver kan oppleve da og da kan løses ved å gå til banksjefen og si:

"Catapultam habeo. Nisi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane mittam!"

Det burde løse de fleste pekuniære problemer. ;D

OS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    19
    Torget vurderinger
    3
    Stygg dag i Asia i dag hvor Korea faller 10,8% og Japan faller 9,5%. Det er det største fallet i Korea på en uke siden asiakrisen i 1997.

mvh,
    OS

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    Spiralis skrev:
    Den personlige finanskrisen noen og enhver kan oppleve da og da kan løses ved å gå til banksjefen og si:

"Catapultam habeo. Nisi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane mittam!"

Seg er imponert Spiralis.

Mvh
    Sniff

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Spiralis skrev:
    BT skrev:
    Nei riktig det, men visse ting tyder på at norske banktopper har vært både blinde, døve og dumme den senere tiden når man ser hvordan bankhåndverket er blitt skjøttet, og visse banker har "kastet" penger etter folk. At disse dumme som var blindet av grådighet kunne forutse noen som helst ting på egen hånd stiller jeg meg "litt" tvilende til! ::)
    Mener du at bankene burde latt være å låne ut penger til folk?
    Hva skulle vi da med banker?

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    Det er vel ikke til å stikke under en stol at bankene har vært litt velvillige med boliglån.

Problemet er jo også at "folk flest" har helt minimal økonomisk innsikt/kompetanse (leste en undersøkelse i DN der 40% ikke klarte å regne ut den faktiske forskjellen på forskjellige lån) og tar gladelig imot alt banken "gir" dem. At dette gir slike resultater er ikke uventet (men jeg hadde nok trodd at det skulle komme tidligere) og jeg tror vi bare har sett toppen av isfjellet med større gjeldsproblemer, fallende boligpriser og etterhvert også større arbeidsledighet.

Jeg har nevnt tidligere i tråden at da jeg var ute på lånerunde, ble jeg tilbudt 10x årlig inntekt... ::)

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Noen ord på veien mot fortapelsen.

Fantastic grow the evening gowns;
    Agents of the Fisc pursue
    Absconding tax-defaulters through
    The sewers of provincial towns.

Private rites of magic send
    The temple prostitutes to sleep;
    All the literati keep
    An imaginary friend.
    ;D

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Greven skrev:
    Det er vel ikke til å stikke under en stol at bankene har vært litt velvillige med boliglån.

Problemet er jo også at "folk flest" har helt minimal økonomisk innsikt/kompetanse (leste en undersøkelse i DN der 40% ikke klarte å regne ut den faktiske forskjellen på forskjellige lån) og tar gladelig imot alt banken "gir" dem. At dette gir slike resultater er ikke uventet (men jeg hadde nok trodd at det skulle komme tidligere) og jeg tror vi bare har sett toppen av isfjellet med større gjeldsproblemer, fallende boligpriser og etterhvert også større arbeidsledighet.

Jeg har nevnt tidligere i tråden at da jeg var ute på lånerunde, ble jeg tilbudt 10x årlig inntekt... ::)
    Klart det er et problem at folk ikke har økonomisk innsikt. Men norske banker har ikke hatt store tap på utlånsporteføljen nå, så totalt udugelige kan de vel ikke være?

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    275
    Spiralis skrev:

Fulgte rådet ditt; han skjønte ittno. Siden vi var i samme båt ble det en kort samtale..
    Oversettelse, anyone..

Mvh

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    Enig i det, men jeg tror dette vil forandre seg fremmover. Jeg kjenner selv til utallige boligkjøp jeg vil kalle meget risikable og når man leser avisene får man inntrykk av at det er en selvfølge at unge studenter skal kjøpe seg bolig (man må jo "inn på markedet"). Jeg kan bare ikke fatte at det er riktig at feks studenter med en samlet inntekt fra Lånekassen på ca 85 000 skal bo sentralt i fine leiligheter i landets største byer. Man kan sikkert argumentere med at mange får hjelp fra foreldre ol, men på ett eller annet punkt vil slike ting få realøkonomiske konsekvenser.

Men hvem vet? Ikke jeg ;)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.695
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Spiralis skrev:

Men etterpå vil du trenge en god advokat, og de koster penger!
    mvh

OS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    19
    Torget vurderinger
    3
    Fy f**n nå svir det i portisen! Oslo Børs ned 11,5% nå. Handel i S&P 500 futures er stanset pga. limit down og det er ikke ofte det skjer. Får vi Black Friday i dag nøyaktig 79 år etter Black Thursday 24. oktober 1929? Det går også rykter om at GM slår seg konkurs de nærmeste dagene.

Leste på hegnar.no at dersom Dow Jones faller minst 1.100 poeng eller 10 prosent før klokken 16.00, blir det en times pause i handelen. Nås grensen mellom klokken 16 og 16.30 blir pausen på 30 minutter. Det blir ingen pause dersom fallet kommer etter 16.30. Dersom Dow Jones faller 2.200 poeng, eller 20 prosent, før 18.00, vil det bli en pause i to timer.

mvh,
    OS

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.098
    Torget vurderinger
    0
    Delle skrev:
    Spiralis skrev:

Fulgte rådet ditt; han skjønte ittno. Siden vi var i samme båt ble det en kort samtale..
    Oversettelse, anyone..

Mvh
    Oversettelse:

Jeg har en katapult. Gi meg alle pengene dine, ellers vil jeg slynge en stor sten mot ditt hode. ;D ;D

Kan vel kalles et væpna ran, på dannet akademisk maner. ::)

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    OS skrev:
    Fy f**n nå svir det i portisen! Oslo Børs ned 11,5% nå. Handel i S&P 500 futures er stanset pga. limit down og det er ikke ofte det skjer. Får vi Black Friday i dag nøyaktig 79 år etter Black Thursday 24. oktober 1929? Det går også rykter om at GM slår seg konkurs de nærmeste dagene.

Leste på hegnar.no at dersom Dow Jones faller minst 1.100 poeng eller 10 prosent før klokken 16.00, blir det en times pause i handelen. Nås grensen mellom klokken 16 og 16.30 blir pausen på 30 minutter. Det blir ingen pause dersom fallet kommer etter 16.30. Dersom Dow Jones faller 2.200 poeng, eller 20 prosent, før 18.00, vil det bli en pause i to timer.

mvh,
    OS
    Ganske heftig i dag ja...

Har kjøpt litt aksjer denne uken så nå er jeg begynt å følge litt med på dette, skjønner ikke at folk selger seg ut nå, dette må jo snu, bedre å benytte sjansen til å kjøpe seg inn i selskaper man har tro på nå når de er på tilbud...

Noe mer styrt av følelser enn dette med børs skal man lete lenge etter, analyse meg her og der, det er panikk som styrer, folk går jo amok.

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    Hvordan går det med økonomene på HFS nå da..?
    Oslo 190
    Nasdaq 1316
    Dow 7552

Men det er jo når det ser mørkest ut at oppgangen er rett rundt hjørnet.... Krysser fingrene, men dette ser stygt ut.

LydMekk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Antall liker
    2
    Lenge igjen for det svinger oppover IMO. Mulig ting begynner å flate ut til førstkommende sommer. Ikke før.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.359
    LydMekk skrev:
    Lenge igjen for det svinger oppover IMO. Mulig ting begynner å flate ut til førstkommende sommer. Ikke før.
    Alle venter med å kjøpe til prisene er på bunn. Og alle venter på at bunnen skal bli nådd. ::)

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    Det legges såpass mye trykk på fra de fleste stater nå, at jeg tror en "utflatning" vil komme ganske snart. Utflating i gåsetegn fordi jeg tror vi vil se store svingninger i små oppganger og nedganger rundt et nullpunkt ikke alt for langt unna der børsene befinner seg nå.

Mvh
    Sniff

OS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    19
    Torget vurderinger
    3
    Det som er bra for oss audiofile børsspekulanter er at børsene som oftest snur oppover lenge før økonomien. Regner med at det i månedene som kommer blir mye billig high-end utstyr i butikkene. Merker det allerede på at jeg blir kontaktet både per telefon og PM om utstyr til salgs. Har hørt fra flere at det er bom stopp i salg hos enkelte leverandører.

mvh,
    OS

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Merkelig det der med psykologi og finanskrise. Plutselig er det ingen som kjøper noe, selv om inntekten er den samme som før. Man kan jo risikere å bli uten jobb. Dermed er det liten vits i å produsere ting, siden man ikke får solgt, og da mister jo folk jobben. Det er et selvoppfyllende profeti.

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    Nettopp. Og da blir jo det store spørsmålet om dette allerede er indiskontert i kursene. Eller om vi vil se et ytterligere fall fra 190-nivået når de realøkonomiske følgene slår til for fullt. I så fall tror jeg det fortsatt er langt ned til bunnen...

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.369
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja - det har vel ike vært spesiellt lønnsomt å være på børsen i det siste.

Likefullt har jeg vanskelig for å forstå at det skal gå så ille i Norge.
    Sysselsetting er meget høy og vi har en buffer med utenlandske arbeidere som må gå først (manglende ansinnitet).
    vi har haugevis av penger . og akutt behov for opprustning av skoler, kommunale bygg, veier og infrastruktur generellt. Vi har også store behov for arbeidskraft innen helse, omsorg, skole og politi - det skulle med andre ord være fullt mulig å fange opp mange av de som mister jobben her.

Kronene har svekket seg betydelig. Det gir oss økt konkurranseevne mot utlandet.

Renteprognosene faller også som en stein -og vi kan vel se utlånsrenter fra bankene i ned mot/under 5 tallet kanskje allerede til sommeren.

I tillegg er det det mye psykologi i dette og saueflokkmentalitet. De aller aller fleste i Norge i dag har god økonomi, en sikker jobb og en lånerente som ikke er spesiellt høy og på vei neover mot svært lave nivåer igjen....

Nå skal man selvsagt være forsiktig med å spå - og jeg skal gladelig innrømme at nedgangen gjentatte ganger har bblitt værre enn jeg har trodd/spådd, men når børsen snart har falt 70% så er det klart at bunnen snart er nådd. (En må også huske på at prosentene kan lure litt - hvis man ser fra toppen hvor indeksen stod i ca på ca 520 til dagens 190 så har man et fall på 64%. Hvis fallet skal bli på 70% - så holder det ikke at børsen skal ned 6% til - den må faktisk falle ytterligere 18% fra dagens verdi...)

Nei - jeg tror vi får en skikkelig rekyl når markedet snur- Mange fond, forsikringsselskaper vil kjøpe seg inn igjen, det samme med privatpersoner. Det samme tror jeg vil skje i boligmarkedet når vi om et par år knapt nok får tilførsel av nybygg, samtidig som alle "som har sittet på gjerdet" skal ut å bytte bolig, og at folk igjen tør å kjøpe før de selger....

I mellomtiden så er det jo bare å vente....
    Har dere lagt merke til at hver gang boligprisene har steget det siste året - så sesonkorrigerer man (slik at man kan skrive at boligprisene falt også denne måneden, mens når boligprisene faller - så sesongkorrigerer man ikke - i overskriftene altså...)

Mvh
    OMF
    evig optimist.....

LydMekk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Antall liker
    2
    HAH!

;D

(Neida OMF, mye fornuftig men kanskje LITT for optimistisk enda?)

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    asbjbo skrev:
    Greven skrev:
    Det eneste jeg stoler på er at alt som går opp etterhvert går ned og vice versa. Derfor er jo det store spørsmålet nå: Når skal man kjøpe seg inn i fond eller enkeltaksjer igjen?
    Du kan også regne som ganske sikkert at egenkapitalen i selskapene vokser med ca 5 % i året og at den totale avkastningen i aksjemarkedet er ca 11 % i året, på tilstrekkelig lang sikt. I 1929 sto Dow Jones i 300. Nå står den i 10000, og panikken er total. Riktignok kom DJIA ikke opp i 300 igjen før 1954, og den langsiktige trenden tilsier at den "burde" være rundt 6000 i 2010. Det er slett ikke sikkert man får noen særlig glede av den langsiktige avkastningen innen rimelig tidshorisont. På lang sikt er vi alle døde, som Keynes påpekte. Men faller DJIA under 6000 pantsetter jeg huset, for å si det slik.
    Hvordan går det med belåningen av huset? Skal nok ikke mer til enn litt seriøs biltrøbbel nå før 6000 er innen rekkevidde...

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    866
    Eksportindustrien begynner nå å permittere pga konkurser og lavere etterspørsel i utlandet. Etterhvert som utlandet får økt ledighet og lavere etterspørsel vil oljeprisen holdes nede for å opprettholde en viss etterspørsel. Lave olje- og skatteinntekter betyr kutt i off sektor, som vil ha lavere konsum som følge av dette. Så får vi ledighet i off sektor også. Dette slår også ut i den delen av privat sektor som leverer til off sektor. Nye negative ringvirkninger. Dette er ikke en av de småjusteringene OMF skriver om. Dette er fundamentalt.

Det startet da Reagan ble president i 1980. Da var forholdet mellom real og finanskapital 1:1. I 2008 er forholdet 1:3,5. Det sier litt om hvor mye denne sektoren må slankes før vi har normale tilstander. Det vil ta tid, og koste arbeidsplasser og føre til mye elendighet.

En gammelliberaler som har sett sine trosbesvergelser gå i oppløsning:
    http://www.nytimes.com/2008/10/24/business/economy/24panel.html

Måtte de følge hans eksempel alle som en...

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.098
    Torget vurderinger
    0
    Finnes der en nybil selger blandt oss?

Lurer litt på hvordan den fallende krona mot Euro vil påvirke prisen på nybilen?

Har "bail out" klausul i kontrakten på 6% prisstigning, men gjelder det totalsummen inkl avgifter, eller det 6% stigning på bilens pris eks avgifter? Dette er ikke spesifisert, men hele veien i kontrakten omtales priser som x avgifter, for avgiftene, reg. avgift og moms, kommer som egen post.

P

Parelius

Gjest
    Gjest skrev:
    En gammelliberaler som har sett sine trosbesvergelser gå i oppløsning:
    http://www.nytimes.com/2008/10/24/business/economy/24panel.html

Måtte de følge hans eksempel alle som en...
    “Those of us who have looked to the self-interest of lending institutions to protect shareholders’ equity, myself included, are in a state of shocked disbelief,”

Stupiditeten kjenner ingen grenser, men den gjør det mulig å tjene gode penger av og til, ja sågar bli chairman of the Federal Reserve. Men sånn er det når en ikke ser forskjell på den opplyste egeninteresse og grådigheten. Jeg trodde dette var triviell viten innen økonomisk teori, men slikt vet jeg intet om.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.115
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Greven skrev:
    asbjbo skrev:
    Greven skrev:
    Det eneste jeg stoler på er at alt som går opp etterhvert går ned og vice versa. Derfor er jo det store spørsmålet nå: Når skal man kjøpe seg inn i fond eller enkeltaksjer igjen?
    Du kan også regne som ganske sikkert at egenkapitalen i selskapene vokser med ca 5 % i året og at den totale avkastningen i aksjemarkedet er ca 11 % i året, på tilstrekkelig lang sikt. I 1929 sto Dow Jones i 300. Nå står den i 10000, og panikken er total. Riktignok kom DJIA ikke opp i 300 igjen før 1954, og den langsiktige trenden tilsier at den "burde" være rundt 6000 i 2010. Det er slett ikke sikkert man får noen særlig glede av den langsiktige avkastningen innen rimelig tidshorisont. På lang sikt er vi alle døde, som Keynes påpekte. Men faller DJIA under 6000 pantsetter jeg huset, for å si det slik.
    Hvordan går det med belåningen av huset? Skal nok ikke mer til enn litt seriøs biltrøbbel nå før 6000 er innen rekkevidde...
    Har samlet litt ammunisjon, ja...

En annen interessant øvelse er å se på langsiktig trend på Oslo Børs. Det er ikke gode data lenger bakover enn til 1983, men fra da til nå (med jappetider, bankkriser, børskrakk og det hele) er det omtrent 10,2% i året i gjennomsnitt. Litt mindre enn DJIA. Noen ganger ligger børsen klart under trend, noen ganger klart over. Oftest ligger den litt over. Trendverdien nå er ca 408, og børsen ligger på litt under det halve - 46% av trendverdi. Største avvik nedover fra trend var i februar 2003 (43% av trendverdi), største avvik oppover var i mars 1990 (161% av trendverdi). Begge ganger sto indeksen omtrent i 100, interessant nok. Det vil si at den som kjøpte eksakt på topp i 1990 og solgte eksakt på bunn i 2003 hadde tapt rentene, men fikk tilbake hver krone som ble investert. Fra bunnen i 2003 tok det mindre enn tre år å komme tilbake til trend.

Avdelingen for lek med tall: Hvis det denne gangen tar så mye som fem år å komme tilbake til den langsiktige trenden, altså en lengre og dypere resesjon enn noen gang siden 1983, men likevel ikke global depresjon og verdenskrig som i 1929-1945, så vil OBX ligge på ca 650 høsten 2013. Det er tre og en halv gang dagens verdi, eller omtrent 28 % årlig avkastning i gjennomsnitt fra nå av. Boligrenten er nå 7 % og faller ganske fort. Går OBX under 163 (40 % av trendverdi, laveste noensinne) pantsetter jeg katten også. ;)

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.359
    Hmm..i disse tider blir det meste verre enn forventet. I USA var det forventet en nedgang i antall sysselsatte utenfor jordbruket på 333000 i november, det faktiske tallet ble 533000. Børsen stuper.

Voldsom fart i denne økonomiske nedturen. Ikke helt bra.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Snart har rentenivået gått så mye ned at jeg tjener igjen det jeg har tapt på aksjer som følge av denne finanskrisa. Kanskje det blir en liten komponent til jul lekevel på meg....

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.229
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Finnes det noen lyspunkter noen steder? Kan noen vise til statistik/kurver som viser et grafisk bilde over elendigheten?

Eller enda bedre; kan noen vise til statistikk/kurver som viser noen som helst form for oppgang/forbedring...?

K.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn